Concert

Le sacre du printemps en wereldpremière Bram Kortekaas

  1. Concertenchevron right
  2. Le sacre du printemps en wereldpremière Bram Kortekaas

In dit concert slaan het Nationaal Jeugdorkest en artistiek adviseur en gastdirigent Antony Hermus de handen ineen voor een heel bijzonder programma. Zo klinkt er na Olivier Messiaens vroegste symfonische werk en Ravels afwisselend etherische en extatische verbeelding van de romance tussen Daphnis en Chloé, de wereldpremière van L’Élue van de jonge componist Bram Kortekaas. Hij studeerde bij Willem Jeths, de eerste Componist des Vaderlands en Wim Henderickx in Amsterdam. Igor Stravinsky’s revolutionaire ‘lentebeelden uit het heidense Rusland’ vormen de afsluiting van het concert.

Sacre du printemps en wereldpremière Bram Kortekaas

Opnamedatum

vrijdag 13 januari 2023

Omroep

AVROTROS

Componisten

Maurice Ravel, Olivier Messiaen, Bram Kortekaas, Igor Stravinsky

Tijdperken

Vroeg twintigste eeuw, Nieuwste muziek

Locatie

TivoliVredenburg, Utrecht

Ravels etherische, extatische klanken

Anders dan de naam doet vermoeden, liet Maurice Ravel zich niet inspireren door de Griekse oudheid, maar door het landelijke, romantische Griekenland uit de achttiende eeuw. Hij schetst een pastoraal landschap en de liefde tussen de herdersjongen Daphnis en het boerenmeisje Chloé. Het verhaal doet er niet zo heel veel toe. Ravel schetst spectaculaire decors, met een adembenemend mooie zonsopgang en een danspartij met een van de allermooiste climaxen kent die ooit voor orkest zijn geschreven. Alles omgeven door etherische, zinderende klanken.

Stravinsky's lenteoffer

Volgens Igor Stravinsky lag de oorsprong van Le sacre du printemps, dat de westerse muziek op zijn kop zette, in een soort visioen: "Toen ik in Petersburg met de laatste bladzijden van l’Oiseau de feu (De vuurvogel) bezig was, flitste mij op een dag (...) het beeld van een heidense rituele plechtigheid door het hoofd: wijze ouderlingen zitten in een kring en kijken naar de dodendans van een jong meisje, dat zij offeren om de god van het voorjaar gunstig te stemmen." Dat zijn woorden. De klanken verbeelden de oerkracht van de natuur, verklankt door complexe akkoordstapelingen, vulkanische klankuitbarstingen en een onstuitbare, motorische ritmiek. Wil je weten waar de wieg van alle muzikale vernieuwingen in de twintigste eeuw stond, luister dan naar Le sacre du printemps van Stravinsky.

Ster advertentie
Ster advertentie