Concert

Bartók en Ravel op het Delft Chamber Music Festival

foto: Sarah Wijzenbeek
  1. Concertenchevron right
  2. Bartók en Ravel op het Delft Chamber Music Festival

Het is bijna niet voor te stellen, maar sommige prachtige en beroemde muziekstukken zouden misschien wel voor altijd in een stapel papier zijn verdwenen omdat de componist ze niet goed genoeg vond. Op het Delft Chamber Music Festival staan deze stukken in de schijnwerpers, naast twee composities die voor de componisten als een dagboek waren: je kunt je ziel erin uitstorten zonder ook maar een woord te noemen. Twee prachtige kamermuziekconcerten over mensen en hun verhalen.

Zomeravondconcert 5 augustus 2022

Niet voor jouw oren

Zonder de herontdekking van Alma Mahler zouden we het Pianokwartet van haar man Gustav Mahler niet hebben: dat was in de stapels papier weggestopt. En ondanks het grote succes van zijn Bolero, was Ravel ervan overtuigd dat de meeste orkesten het werk niet zouden spelen en het als de minst interessante van zijn creaties zouden beschouwen. Het is ook moeilijk voor te stellen dat een meesterwerk als het Pianokwintet van Bartók bijna een halve eeuw verborgen is gebleven. De componist zelf vond dat hij tijdens het schrijven van dit vroege werk zijn stijl als componist nog niet had gevonden.

Pianist en artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival Nino Gvetadze bewijst samen met haar muzikale vrienden dat deze muziekstukken het absoluut waar zijn om uit de vergetelheid te blijven.

Delft Chamber Music Festival 2022: Muziek die bijna verloren ging

Opnamedatum

donderdag 04 augustus 2022

Omroep

NTR

Componisten

Béla Bartók, Gustav Mahler, Maurice Ravel

Uitvoerenden

Nino Gvetadze (piano), Frederieke Saeijs (viool), Meghan Cassidy (altviool), Nicholas Santagelo Schwarz (cello), Tamara Licheli (piano 4h links), Tatiana Koleva (slagwerk), Daniel Rowland (viool), Alissa Margulis (viool), Dana Zemtsov (altviool), Julian Arp (cello)

Locatie

Museum Prinsenhof, Van der mandelezaal, Delft

Wie was Gabriel Fauré?

Componist - Gabriel Fauré

Componist - Gabriel Fauré

Dagboeken

Vaak worden muziekcomposities dagboeken waarin je als componist je ziel kunt uitstorten zonder ook maar een woord te noemen. Dit was het geval bij Penderecki en Fauré in de twee werken die in dit concert te horen zijn.

Fauré werkte aan zijn Eerste pianokwartet, toen hij een relatie had met Marianne Viardot. De verloving duurde nog geen vier maanden,toen Marianne die verbrak tot groot verdriet van de componist. Het Adagio geeft ons meer dan een hint van Fauré's verdriet en vertelt ons alles over zijn persoonlijk verlies.

Penderecki's Strijkkwartet nr.3 bleek een van de meest persoonlijke werken te zijn die hij ooit schreef. Het werk neemt ons mee naar zijn jeugd en roots. Penderecki noemde dit stuk zelf "een sentimentele reis". Een klein motief, een zigeunerdeuntje, gespeeld op de viool door zijn vader, wordt obsessief en neemt, zoals Penderecki toegaf, bijna de controle over het hele stuk. Niet voor niets noemde hij dit werk Leaves from a unwritten diary. Misschien zijn de bladen van zijn dagboeken onbeschreven gelaten, omdat hij die herinneringen ergens anders plaatste: in zijn muziek. Samen met andere geweldige kamermusici geeft Nino Gvetadze een inkijkje in deze muzikale dagboeken.

Bron: Delft Chamber Music Festival

Delft Chamber Music Festival 2022: Muzikale dagboeken

Opnamedatum

donderdag 04 augustus 2022

Omroep

NTR

Componisten

Gabriel Fauré, Krzysztof Penderecki

Uitvoerenden

Gvetadze,Nino (piano), Alissa Margulis (viool), Meghan Cassidy (altviool), Julian Arp (cello)

Tijdperken

Midden/laat twintigste eeuw, Romantisch

Locatie

Museum Prinsenhof, Van der mandelezaal, Delft

Ster advertentie
Ster advertentie