Concert

Rond Haydns Honderdste symfonie

foto: Marco Borggreve
  1. Concertenchevron right
  2. Rond Haydns Honderdste symfonie

Joseph Haydn en Giovanni Battista Viotti: zij trokken ruim 230 jaar geleden naar de muzikale ‘hotspot’ Londen. Hun inspiratiebron: Christoph Willibald von Gluck. Die schreef nog dertig jaar eerder zijn ballet Don Juan.

Rond Haydns Honderdste symfonie

Opnamedatum

zaterdag 29 april 2023

Omroep

NTR

Componisten

Christoph Willibald Gluck, Joseph Haydn, Agostino Steffani, Giovanni Battista Viotti, Aleksey Igudesman

Uitvoerenden

Liya Petrova (viool), Diego Fasolis (Dirigent)

Ensembles

Radio Filharmonisch Orkest

Tijdperken

Klassiek, Nieuwste muziek

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Radio Filharmonisch Orkest
Diego Fasolis dirigent

Liya Petrova viool

Steffani Les Ombres
Gluck
Don Juan
Viotti Vioolconcert nr. 22 in a
Haydn Symfonie nr. 100 in G ‘Militaire’

Rond Haydns Honderdste symfonie

Joseph Haydn en Giovanni Battista Viotti: zij trokken ruim 230 jaar geleden naar de muzikale ‘hotspot’ Londen. Hun inspiratiebron: Christoph Willibald von Gluck. Die schreef nog dertig jaar eerder zijn ballet Don Juan.

Haydn de entertainer

Toen Haydn op 1 januari 1791 in Londen arriveerde, was hij bijna zestig en een beroemdheid die nog nauwelijks buiten Oostenrijk was geweest. Tussen 1791 en 1795 gaf hij in Londen concerten, waarvoor hij twaalf symfonieën componeerde. Haydn was een rasechte entertainer en verraste zijn publiek graag met nieuwe vondsten. In zijn Honderdste symfonie voegde hij aan de orkestbezetting trommels en bekkens toe. Instrumenten die toen nog alleen in de opera en in het leger gebruikt werden. Vandaar de bijnaam ‘Militaire symfonie’.

Liya Petrova speelt Viotti

De Bulgaarse Liya Petrova treedt in de voetsporen van Haydns collega Viotti – een gevierd vioolvirtuoos die eveneens zijn geluk in Londen wilde beproeven. Op 7 februari 1793 maakte hij zijn Londense debuut, in een benefietconcert dat geleid werd door Haydn. Het zou zomaar kunnen dat hij bij de gelegenheid zijn Vioolconcert nr. 22 presenteerde – een favoriet werk van Brahms, die het in zijn Dubbelconcert citeerde. Gluck was voor Haydn én Viotti een inspiratie, als groot operavernieuwer en als de eerste componist die balletmuziek schreef waarin het drama en niet het hupse dansje de hoofdrol speelde.

NTR ZaterdagMatinee: Rond Haydns Honderdste symfonie

Ster advertentie
Ster advertentie