Concert

De visionaire Carl Philipp Emanuel Bach

foto: Nederlandse Bachvereniging (c) Simon Van Boxtel
  1. Concertenchevron right
  2. De visionaire Carl Philipp Emanuel Bach

Met ‘de grote Bach’ bedoelde men eind achttiende eeuw meestal Carl Philipp Emanuel, en niet zijn vader. Zelfs Mozart dirigeerde zijn oratorium Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu!

De visionaire Carl Philipp Emanuel Bach

Opnamedatum

zaterdag 13 april 2024

Omroep

NTR

Componisten

Carl Philipp Emanuel Bach

Uitvoerenden

Karl Wilhelm Ramler (Tekstschrijver), Anna El-Khashem (sopraan), David Fischer (tenor), Matthias Winckhler (bas), Francesco Corti (Dirigent)

Ensembles

Nederlandse Bachvereniging

Tijdperken

Klassiek

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Concertgebouw, 13 april 2024

Nederlandse Bachvereniging
Francesco Corti (dirigent)


Anna El-Khashem (sopraan)
David Fischer (tenor)
Matthias Winckhler (bas)

Opstanding en hemelvaart

In de reeks van vergeten passie-oratoria die de Nederlandse Bachvereniging in de NTR Zaterdag­Matinee opvist, is Bachs tweede zoon Carl Philipp Emanuel aan zet met Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu. Eigenlijk is het geen passie-oratorium, want zoals de titel al aangeeft, worden niet het lijden en de dood, maar de opstanding en de hemelvaart van Christus bezongen.

Het gevoel staat centraal

C.Ph.E. Bach lijkt met dit werk, expliciet bedoeld voor de concertzaal en niet voor de liturgie, precies de snaar van de tijd te raken. Het libretto bevat weinig handeling: het beschrijft vooral gevoelens; ideaal voor deze tijd van grote ‘Empfindsamkeit’. Het oratorium was vanaf de eerste uitvoeringen in Hamburg een groot succes en werd al vrij snel uitgegeven. In 1788 dirigeerde Mozart drie uitvoeringen in Wenen. C.Ph.E., die zelf niet aanwezig kon zijn, nam bij één uitvoering de enthousiaste reacties van het overwegend adellijke publiek in ontvangst in de gedaante van een beeltenis, die men in de zaal liet rondgaan. Applaus alom!

Ster advertentie
Ster advertentie