Speellijst - Bruckner, Anton

Biografie

Oostenrijkse componist

Achtergrond
Josef Anton Bruckner wordt geboren in Ansfelden, waar zijn vader dorpsschoolmeester is. De jonge Bruckner studeert piano, viool, orgel en compositie. Na het overlijden van zijn vader wordt Anton in een schoolinternaat en lijkt hij aanvankelijk voorbestemd om zijn vader op te volgen als dorpsschoolmeester. Hij werd hulpmeester in het gehucht Windhaag, waar hij maar niet kan aarden. Als hij wordt aangesteld als organist van het monumentale Chrismann-orgel in de kerk van Stift St. Florian wordt hij weer teruggevoerd naar de muziek.

Grote stap
Een carrière als professioneel musicus durft hij niet aan en hij kiest voor de veilige weg als ambtenaar. Het wordt een obsessie voor Bruckner om overal diploma's te behalen en zo erkenning van buitenaf te krijgen voor zijn werk, hetgeen hem enigszins zelfvertrouwen geeft. Als hij uiteindelijk het idee heeft dat niemand hem meer iets kan leren op het gebied van muziektheorie en compositie durft hij de stap te nemen en legt hij zich volledig toe op zijn muzikale carrière. Tijdens zijn leven is hij vooral bekend als organist, zijn roem als componist komt vooral pas na zijn dood.

Liefde
Al vindt Bruckner uiteindelijk nooit de ware liefde, hij denkt voortdurend van wel. Hij is doorlopend verliefd, en die verliefdheid is tot op hoge leeftijd als die van een tiener. Om de haverklap raakt hij in de ban van een jonge dame, liefst van tussen de 15 en 20 jaar. Is hij in 1868 nog hopeloos verliefd op slagersdochter Josefine Lang, 20 jaar later valt hij als een blok voor haar dochter.

Invloeden
Bruckner legt zich voornamelijk toe op het componeren van symfonieën en religieus koorwerk en bereikt hierin grote hoogten. Hij is een groot bewonderaar van Richard Wagner. Hij wordt door sommigen, al dan niet terecht, beschouwd als een opvolger van Ludwig van Beethoven en als een symfonische Wagner-adept. Bruckners symfonieën blinken uit in expansieve schaal en hebben een rigoureuze gigantische opzet.

Laatste jaren
Bruckner is zeer gevoelig voor kritiek en herschrijft op basis daarvan een groot deel van zijn werken. In de laatste jaren is hij chronisch ziek en heeft hij bovendien een manie ontwikkeld om alles te tellen, van bladeren aan een boom tot de punten in een boek. Dit beïnvloedt zijn werk als componist. Het tellen en zoeken naar rationele logica geeft hem houvast en biedt mogelijk een verklaring voor zijn symfonieën die 'klinken als kathedralen'.

 

Meer componisten

App de studio