Avondconcert
NTR

Beitske de Jong: 'Ik ben benieuwd naar de klank van zes harpen bij elkaar'

  1. Klassiekchevron right
  2. Beitske de Jong: 'Ik ben benieuwd naar de klank van zes harpen bij elkaar'

Zondag 28 februari is de tweede editie van Pandora's Late Night vanuit de Pandorazaal in TivoliVredenburg. Voor Beitske de Jong is het de eerste keer dat ze erbij is. Even vooruitblikken dus.

Waar kijk je naar uit bij de komende editie?

Sowieso kijk ik ernaar uit om weer livemuziek te horen. Als presentator van het Avondconcert heb ik het grote voorrecht om af en toe nog bij een live-optreden aanwezig te zijn, vaak als enige in de zaal. Tijdens Pandora's Late Night zijn dat zelfs drie optredens, van verschillend topmusici en topensembles. En waar ik dan specifiek naar uit kijk, is het optreden van Harp Sirens: zes harpen op een podium... Dat lijkt me alleen al een bijzonder gezicht, maar ik ben ook erg benieuwd naar de klank van de zes harpen bij elkaar.

Wat zou je zeggen tegen luisteraars die nieuwe muziek nog wel eens moeilijk vinden?

Je hoeft het niet te snappen, en je hoeft het ook niet mooi te vinden. Het helpt echt als je er met een open houding in gaat, en misschien zelfs op een speelse manier naar kunt kijken. Uiteraard scheelt het bij sommige stukken als je wat meer weet van de achtergrond, van het achterliggende idee van de componist. En het is ook interessant om bij jezelf op te merken wat een werk met je doet: als je er boos van wordt, of kriegelig, dan doet het óók iets met je. Dan laat het je in elk geval niet koud. Dat is het mooie van muziek: vrijwel altijd komt er wel een emotie los, of het nou positief of negatief is. En onthoud ook: hoe meer je je oren laat 'wennen' aan vreemde klanken, hoe normaler ze worden. Dus in zekere zin kun je jezelf zeker trainen, door met enige regelmaat toch iets van moderne muziek te beluisteren.

Het Matangi Kwartet speelt Paulatinamente van Randal Corsen tijdens de eerste editie van Pandora's Late Night. Foto: Anna van Kooij

Kunnen we ‘nieuwe muziek’ eigenlijk wel over één kam scheren, of is het heel divers?

Het is absoluut heel divers. Natuurlijk kun je bepaalde stromingen onderscheiden, maar ook die grenzen zijn vaak niet heel helder. Volgens mij moet het in dat opzicht heerlijk zijn om nu componist te zijn: je hebt heel veel vrijheid om te doen wat je wilt, en zit niet meer zo aan bepaalde dogma's vast.

Waarom is het belangrijk om nieuwe muziek te laten horen?

Het is de muziek van nu, en daarmee ook een reflectie op deze tijd. Als je alleen maar oudere muziek laat horen en nieuwe muziek geen ruimte geeft, maak je klassieke muziek eigenlijk 'dood'. Dan is het net Latijn, een taal die je nog wel kunt leren op een gymnasium, maar die zich niet meer verder ontwikkelt, waardoor bijvoorbeeld woorden die bij de huidige tijd horen ontbreken.

Heb je zelf wel eens nieuwe muziek gemaakt of gespeeld?

Ja, ik heb een tijd lang in het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor gezongen. In die periode heb ik met enige regelmaat meegewerkt aan wereldpremières. Heel gaaf om dan met een componist samen te werken, en aanwijzingen te krijgen uit zijn/haar eigen mond. Bij muziek van niet-levende componisten is het in zekere zin gokken wat ze precies bedoeld hebben.

De tweede editie van Pandora's Late Night is op zondag 28 februari te horen in het Avondconcert.

Ster advertentie
Ster advertentie