Uitzending gemist

Avondconcert

Woensdag 26 oktober 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Cello Biënnale Amsterdam




Rechtstreeks vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam

Daniel Müller-Schott, Pieter Wispelwey, Nicolas Altstaedt, cello; José Gallardo, piano; Paolo Giacometti, piano:


Röntgen - Sonate nr. 10 in c Altstaedt

Brahms - Sonate in Es Wispelwey


Webern - Sonate Altstaedt


Webern - Zwei Stücke Altstaedt


Webern - Drei kleine Stücke Altstaedt

Brahms - Sonate in F Müller-Schott
Soirée Brahms

De Tweede cellosonate en de Tweede klarinetsonate – in celloversie – van Johannes Brahms kun je niet vaak genoeg horen. In dit programma worden ze omlijst met werken van componisten die erg van hem onder de indruk waren. Voor Julius Röntgen was Brahms een van zijn grote voorbeelden en ook in de vroege werken van Anton Webern is de invloed van Brahms onmiskenbaar.

Toprepertoire dat wordt uitgevoerd door drie topsolisten. Daniel Müller-Schott horen we voor het eerst op de Biënnale, Nicolas Altstaedt en Pieter Wispelwey zijn oude bekenden.

Soirée Brahms
Luidspreker Luidspreker
21:05   Interview
Interview Paolo Giacometti
Avondconcert

Dinsdag 25 oktober 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Christiaan Kuyvenhoven

In deze uitzending

Cello Biënnale Amsterdam




Rechtstreeks vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss; Gregor Horsch, Monika Leskovar, Martti Rousi, Nicolas Altstaedt, cello; Biënnale Cello Band:


Grigorieva - Prayer


Ratniece - Fuoco Celeste


Sibelius - Malinconia


Ešenvalds - In Paradisum


Fauré / Den Herder - Requiem (arr.)
Hemels Vuur

Het Requiem van Fauré is en blijft een van de aangrijpendste werken voor koor en orkest. De combinatie van onvergetelijke melodieën, sonore orkestklank (slechts één viool in het orkest) en oprechte religieuze beleving verklaart wellicht de populariteit ervan. Nu is er een bewerking voor koor en tien cello’s. Het effect is adembenemend!

De Baltische landen hebben een sterke koorcultuur. Daar komen dan ook mooie en hemelse koorstukken vandaan. De Letse componist Ēriks Ešenvalds schreef een meeslepend In Paradisum voor koor en cello. Ook zijn landgenote Santa Ratniece gaf de cello een grote rol in het koorwerk Fuoco Celeste, op een tekst van Franciscus van Assisi.

Hemels Vuur
Luidspreker Luidspreker
21:29   Interview Gregor Horsch
Interview Gregor Horsch
Avondconcert

Maandag 24 oktober 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Christiaan Kuyvenhoven

In deze uitzending

Cello Biënnale Amsterdam




Rechtstreeks vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam


Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Olli Mustonen; Raphaël Pidoux, Daniel Müller-Schott, Julian Steckel, cello:


Schubert - Arpeggione sonate in a


Debussy - Cellosonate in d

Bruckner - Adagio uit het Strijkkwintet in F


Schumann - Fünf Stücke im Volkston


Mustonen - Sonata voor cello en kamerorkest
Cellosonates bewerkt voor strijkers

Een programma gewijd aan bewerkingen; een idee dat ontstond toen cellist Daniel Müller-Schott de Biënnale vertelde dat Olli Mustonen zijn eigen cellosonate zou bewerken voor strijkers. De Arpeggione-sonate van Schubert wordt nog wel vaker gespeeld met strijkers, maar je moet wel durven om ook deCellosonate van Debussy en de muziek van Schumann zonder piano uit te voeren. En Amsterdam Sinfonietta durft! 

Cellosonates bewerkt voor strijkers
Luidspreker Luidspreker
21:06   Interview Daniel Müller-Schott
Interview Daniel Müller-Schott
Avondconcert

Zondag 23 oktober 2016, 20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Cello Biënnale Amsterdam




Rechtstreeks vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam


Orkest van de 18e eeuw o.l.v. Kenneth Montgomery; Shunske Sato, viool; Jean-Guihen Queyras, Jérôme Pernoo & Albert Brüggen cello:

Méhul - Overture

Volkman - Cello Concert


Haydn - Cello Concert

Brahms – Dubbelconcert opus 102






O.a. Henk Neven bariton & Thomas Beijer piano:

Liederen van Borodin en Tsjaikovski


MAX opname 23 oktober 2016, 17:00 uur Muziekgebouw aan het IJ
Het mooist denkbare celloprogramma met het Orkest van de 18e Eeuw

Misschien wel het mooist denkbare celloprogramma met het Orkest van de 18e Eeuw: het geliefde Celloconcert van Haydn en het niet minder populaire dubbelconcert van Brahms gecombineerd met twee minder bekende maar interessante ‘cellistische’ werken uit de 18e en de 19e eeuw.

Met de prachtige ouverture ‘Ariodant’ van Étienne-Nicolas Méhul (1763-1817) en het Celloconcert van Joseph Haydn (1732-1809) bevindt het Orkest van de 18e Eeuw zich nog in zijn comfortzone. Maar met de concerten van Robert Volkmann (1815-1883) en Johannes Brahms (1833-1897) begeeft het orkest zich op nieuwe wegen. Samen met vier geweldige solisten belooft dat nieuwe inzichten in de uitvoeringspraktijk van deze muziek uit de romantiek. 

Het mooist denkbare celloprogramma met het Orkest van de 18e Eeuw
Avondconcert

Woensdag 19 oktober 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Christiaan Kuyvenhoven

In deze uitzending

Rechtstreeks vanuit De Vereeniging, Nijmegen:

Severin von Eckardstein, piano; Franziska Hölscher, viool; Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet:

Bartók - Contrasten, Sz 111


Prokofjev - Cinq Mélodies


Stravinsky - L’histoire du Soldat


Berg - Vier Stücke, op.5; Adagio uit 'Kammerkonzert'


Khatchaturian - Trio
Severin von Eckardstein

De Duitse pianist Severin von Eckardstein is een goede bekende van de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek. In 2005 maakte hij een flitsend debuut met een solorecital. In 2012 bracht hij een kamermuziekprogramma met onder meer een bewerking van Schönbergs Kammersymphonie. Ook dit jaar neemt hij muzikale vrienden mee naar Nijmegen. Samen met de Nederlandse klarinettist Lars Wouters van de Oudenweijer en de Oekraïense, in Duitsland woonachtige violist Andrej Bielow, brengt hij muziek van vijf verschillende componisten. Toondichters die alle vijf werkten in de eerste veertig jaar van de twintigste eeuw. Een roerige periode van nieuwe ontdekkingen, het loslaten van de tonaliteit, expressionisme, maar ook van laatromantische lyriek, het gebruik van elementen uit de volksmuziek en de opkomst van de jazz.

Severin von Eckardstein