Uitzending gemist

Avondconcert

Dinsdag 15 november 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Christiaan Kuyvenhoven

In deze uitzending

Rechtstreeks vanuit het Concertgebouw, Amsterdam

Close-up: Filmmuziek


Leden van het Koninklijk Concertgebouworkest:



Bernstein - Sonate

Korngold - Romance-Impromptu in Es


Rota - Trio


Herrmann - Souvenirs de Voyage

Korngold – delen uit Suite, op. 11 'Much ado about nothing'
Close-up: Filmmuziek

Kamermuziek door musici van het Concertgebouworkest
Voor liefhebbers van het Koninklijk Concertgebouworkest zijn Close-up concerten in de Kleine Zaal een mooie gelegenheid om kennis te maken met de individuele musici. Tijdens deze concertreeks spelen zij kamermuziek in kleine bezetting, waardoor u van hun persoonlijke kwaliteiten kunt genieten. Dit seizoen staan onder meer solofagottist Gustavo Núñez en solotrombonist Bart Claessens centraal tijdens een avontuurlijk programma. Ook is er een Close-up concert waarin orkestmusici samenspelen met Artist in Residence Lisa Batiashvili.

Close-up: Filmmuziek
Avondconcert

Maandag 14 november 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Dutch Classical Talent:

Ebonit Saxofoonkwartet:



Ravel - Le Tombeau de Couperin

Chris Chamoun - War Nocturne

Weinberg - Aria voor strijkkwartet opus 9

Weinberg - Strijkkwartet nr. 5 opus 27

Leo Smit - Strijkkwartet

JacobTV - Postnuclear Winterscenario

Percy Grainger - Molly on the shore


MAX opname 3 november 2016, Tivoli Vredenburg





Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra;

Raschèr Saxophone Quartet:


Lera Auerbach – 72 angels (wereldpremière)

MAX opname 12 november 2016 TivoliVredenburg, Utrecht
Ebonit Saxofoonkwartet & Nederlands Kamerkoor | Raschèr Saxophone Quartet

Ebonit Saxofoonkwartet

Oorlog en strijd lopen als een rode draad door het programma van vier jonge saxofonisten. Wat is het antwoord van componisten op het onzegbare van oorlog? Strijd is er altijd geweest, net als hoop en muziek. Hoe gingen componisten door de geschiedenis heen om met oorlog en welk tegengeluid riep dat bij hen op? Hoe horen we dat in hun muziek? Alles komt voorbij: waanzin, pathos, lijden en verdriet maar ook liefdevolle herinneringen aan omgekomen vrienden, zoals in Ravels ontroerende Tombeau de Couperin. Tegen die achtergrond krijgt 4’33 van John Cage een extra lading, omdat het zich afspeelt in doodse stilte, waarbij alleen de herinneringen dan wel de verbeeldingskracht van de luisteraar geluid en beeld oproept. ‘Het Ebonit Saxofoonkwartet is het bewijs van de stelling dat in een goed kwartet het geheel meer is dan de som der delen.’ Arno Bornkamp - saxofonist en docent Conservatorium Amsterdam.

Nederlands Kamerkoor | Raschèr Saxophone Quartet

De kabbala, de mystieke leer uit de joodse traditie, onderzoekt de verbinding tussen de geestelijke wereld en het aardse leven. Die verbinding komt tot stand door de bemiddeling van 72 engelen. Ze bemiddelen niet alleen tussen God en de mens, maar belichamen ook 72 verschillende aspecten of kwaliteiten van God. Dat is het vertrekpunt voor 72, van de succesvolle jonge Amerikaanse componist en beeldend kunstenares Lera Auerbach. Ze combineert volkse melodieën bijna achteloos met een klassieke compositiestijl die gemakkelijk in het gehoor ligt maar nooit kitsch klinkt. Het Nederlands Kamerkoor gaat de samenwerking aan in 72 preludes van één minuut met de vier hemelse saxofoons van het Raschèr Saxophone Quartet.

Ebonit Saxofoonkwartet & Nederlands Kamerkoor | Raschèr Saxophone Quartet
Avondconcert

Zondag 13 november 2016, 20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Christiaan Kuyvenhoven

In deze uitzending

Rotterdam Symphony Chorus en BBC Symphony Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins; Ray Chen, viool; Sarah-Jane Brandon, sopraan; Andrew Staples, tenor:


Vaughan Williams - Fantasia on a Theme by Thomas Tallis


Bruch - Vioolconcert nr.1

Howells - Hymnus Paradisi


MAX opname 7-11-2015, De Doelen Rotterdam




Annette Dasch sopraan & Rudolf Jansen piano:


Liederen van Robert Schumann en Felix Mendelssohn-Bartholdy


MAX opname 10-11-2015, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam



MAX
Avondconcert

Donderdag 10 november 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Rechtstreeks vanuit de Laurenskerk, Rotterdam

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss:




Arvo Pärt - Kanon Pokajanen
Arvo Pärt - Kanon Pokajanen

Cappella Amsterdam heeft iets groots verricht!’ – schreef het Leidsch Dagblad na de uitvoering van Arvo Pärts Kanon Pokajanen in 2015. De minimalistische kant van zijn muziek plaatst Pärt in een soort meditatieve strekking van componisten, die via trage beweging en zachte intensiteit toch diepe emoties opwekken.

De omvangrijke boetekanon voor vierstemmig koor a cappella is een diepgelovige vraag naar vergiffenis, opgesteld in het Kerkslavisch. ‘Bevlogen dirigent én musici, die de muziek van Pärt oorstrelend vertolken’ schreef een van de 160 donateurs die de cd met deze muziek (release november 2016) mede mogelijk hebben gemaakt.

Pärts hedendaagse sacrale muziek is als balsem voor de ziel is en zeer geliefd. In dit bijzondere concert worden delen uit de zelden live te horen cyclus Kanon Pokajanen uitgevoerd. De tekst van deze boetekanon uit de Russisch-orthodoxe kerk gaat Pärt zeer aan het hart: ‘Toen ik lang geleden voor het eerst in aanraking kwam met de traditie van de Russisch-Orthodoxe Kerk stuitte ik op een tekst die grote indruk op mij maakte, hoewel ik hem toen niet begreep. Het betrof de boetekanon. Sindsdien heb ik deze verzen vaak herlezen, langzaam en toegewijd zoekend naar hun betekenis.’

Arvo Pärt - Kanon Pokajanen
Avondconcert

Woensdag 9 november 2016, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg, Utrecht:


B’Rock & Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier:



Dowland - Lacrimae or Seven Teares


Purcell - Funeral Sentences
Gilles - Messe des Morts
B'Rock & Vox Luminis

Zou je rond 1616, dus alweer 400 jaar geleden, een Europese Hart & Ziel Muzieklijst maken, dan zou John Dowland een grote kans maken op een top-10 notering. Zijn Lacrymae (klaagzangen) or Seven Teares vormden een van de grootste hits uit de zeventiende eeuw. In zeven verschillende langzame dansen (pavanes) verklankt hij alle emoties die iemand tot tranens toe kunnen roeren. Daar zitten veel tranen van verdriet bij, maar ook vreugdetranen en tranen van verliefdheid. Vooral zijn Lachrimae Antique (Oude Tranen), met zijn droevig dalende melodie spreekt nog onverminderd tot het hart. Al even ontroerend zijn Purcells Funeral Sentences, die hij schreef voor de uitvaart van Queen Mary op 5 maart 1695 in Westminster Abbey. De klap was hard aangekomen in Engeland. Mary stierf op 32-jarige leeftijd aan de pokken. Haar man en mederegent, de Nederlandse prins Willem, was ontroostbaar en met hem vele Engelsen.

Na de pauze steken B’Rock & Vox Luminis het Kanaal over, want ook in Frankrijk werden de doden geëerd met koninklijke muziek. Gilles’ Messe des Morts bezorgt de luisteraar vanaf de eerste maten koude rillingen én kippenvel, als een eenzame trommelaar langzaam de kerk of concertzaal inloopt, op het trage ritme van zijn slagen op het trommelvlies. Het is de aankondiging van een koninklijke, barokke dodenmis. Lekker Frans, met op zijn tijd ook wat dansritmes en licht theatrale trekjes. De mis kreeg decennia na de dood van de componist een tweede leven als Requiem bij de uitvaartmissen van Jean-Philippe Rameau, de Poolse koning Stanislaus Leszczyński en Lodewijk XV. Het zegt alles over de eeuwigheidswaarde en levendigheid van deze mismuziek.

B'Rock & Vox Luminis