Het Minimal Music Festival gaat weer van start. Na vijf edities met de beste minimal van het eerste uur reikt het Minimal Music Festival ditmaal iets verder. Deze editie is er meer aandacht voor nieuwe makers.

Het festivalprogramma is als vanouds heel divers. De concerten en ook de randprogrammering staan volop in het teken van collectieve beleving, reflectie, verdieping en ontspanning.

Muziekjournalist Job de Wit maakte een aantal podcasts over de concerten en verschillende onderdelen van het festival. Die kan je hier beluisteren.

 
En luister ook eens naar de spotifylijst met een selectie van de musici die optreden tijdens het Minimal Music Festival.

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 3 februari 2019 ging harpist Remy van Kesteren de muzikale battle aan met Erik Satie en zijn 'Gnossienne Nr. 1'. Het dromerige stuk mag zo snel en langzaam als je zelf wil... en daar weet Remy wel raad mee. Hij maakte de remix 'This Reminds You'. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!
{video "https://www.youtube.com/watch?v=vUxl3FcHt48"}

Bekijk haar optreden bij De Ochtend van 4

Laat je betoveren door Spiegel im Spiegel

Avondconcert 04-04-2019

Minimal uit de VS, Azië en Europa komt samen in dit bijzondere concert tijdens het Minimal Music Festival. Pianist Ralph van Raat speelt de wereldpremière van het pianoconcert Pastiche dat de Russische spiritueel-minimalist Vladimir Martynov voor hem schreef. Daarnaast klinkt het schitterende Mysteriën van Louis Andriessen, een bewerking van Steve Reichs klassieker Music for 18 Musicians. En een overweldigend natuurtafereel van landschapscomponist John Luther Adams.

{concert id="8679"}

 

Avondconcert 31-03-2019

De Britse jazz pianist, organist en componist Kit Downes beweegt zich op het grensgebied van georganiseerd componeren en ongecontroleerd spel. Als organist is hij zowel ontdekkingsreiziger en archeoloog als een virtuoze en spetterende improvisator.

Tijdens Rewire 2019 gaat hij een samenwerking aan met het nieuwe muziekensemble Ensemble Klang. In opdracht van Rewire en Dag in de Branding componeerde Kit Downes een aantal nieuwe werken op het orgel in de Luthersekerk in den Haag.

Subtiele klanken en onbeschrijfelijke harmonieën van orgel, piano, elektrische gitaar en saxofoons vermengen met de natuurlijke acoustiek van de Luthersekerk.

{concert id="8677"}

© Parcifal Werkman

 

Avondconcert zondag 31 maart

Tijdens Rewire 2019 speelt de uit New York afkomstige pianiste Kelly Moran in een afgeladen Lutherse Kerk in den Haag. Moran speelt op een geprepareerde piano.

Naar voorbeeld van pionier John Cage monteert ze schroeven en bouten tussen de snaren. Het resultaat is indrukwekkend. Haar ruimtelijke, elektronisch gemanipuleerde muziek overstijgt verschillende muzikale werelden.

De neo-klassieke muziek van Kelly Moran staat met één been in die elektronische muziekwereld, en met één in de hedendaags klassieke. Haar pianoklanken gaan van metalig en organisch naar etherisch en dromerig. "Ik wil het normale geluid van een piano vervagen, op zoek naar een uniek geluid”, vertelde Moran kortgeleden aan NRC "Ik word blij als mensen mijn muziek horen en niet weten dat het een piano is, dat ze denken dat het een heel ander instrument is.”

{concert id="8678"}

© Pieter-Kers

Als afsluiting van het Minimal Music Festival 2015 neemt special guest Terry Riley zélf plaats achter zijn geliefde instrument: de piano. Riley’s muzikale denken is al zeven decennia intiem verbonden met de motoriek van zijn handen op het klavier. Hij speelt onder andere recent werk als The Bull (2008) en The Shape of Flames (2008), maar ook Requiem for Wally (1989).

Volgens Riley is hij nu op de muzikale toppen van zijn kunnen. Luister en oordeel zélf!

{concert id="5162"}

Afbeelding © AMP Stuart Brinin

In 2011 ontmoet de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer de Amerikaanse componist Philip Glass tijdens een concert in de Amsterdamse Melkweg. Het klikt meteen tussen haar en deze grondlegger van de minimal music. Meijer bewerkte Glass’ Metamorphosis voor harp en speelt in dit concert met het Attacca Ensemble een aantal van zijn beste werken. Zoals de liederencyclus Hydrogen Jukebox in nieuwe bewerkingen voor harp, piano, koor en slagwerk.

{concert id="4166"}

© foto Janiek Dam 

 

Avondconcert 11 maart 2011

Steve Reich, minimalist in hart en nieren, actualiseert zijn werkwijze voortdurend. Hij blijft echter trouw aan zijn heldere, strakke spel met herhaalde motieven. Zo ook in Tehillim, een ‘psalmensymfonie’ waarin hij voor het eerst zijn lyrische talent toont. Reichs werk, sterk beïnvloed door herhalende Afrikaanse muziek, staat in dit concert in verband met bewerkingen van muziek uit Kameroen en nieuw Nederlands en Amerikaans werk.

{concert id="782"}

Het Dekmantel Festival is een festival vol nieuwe elektronische muziek en vindt plaats in het Amsterdamse Bos. Deze versie wordt geopend door niemand minder dan Steve Reich, de beroemde Amerikaanse componist. Samen met Slagwerk den Haag voert hij vanavond o.a. zijn stukken Clapping en Drumming uit in het Muziekgebouw aan 't IJ

Verslaggever Botte Jellema zag kans met componist Steve Reich en artistiek directeur Fedor Teunisse te spreken na het concert. 

Beluister het interview

Kijk het bijzondere concert hieronder. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=mnEiX38DbhU"}

Bekijk het fragment uit Podium Witteman

Hedendaags Amerikaans componist en dirigent

John Adams is componist van werken voor orkest, opera en koor. Hoewel hij belangrijke technieken, zoals herhalende patronen van de minimal music gebruikt, is hij strikt genomen geen typische vertegenwoordiger van de stijl (eerder post-minimal). Zijn componeren is meer gericht op ontwikkeling in de muziek en laat ook duidelijk romantische invloeden zien. Zijn muziek is heel toegankelijk.

Componist of dirigent
Zijn eerste composities schrijft Adams als hij tien jaar oud is en zijn eerste orkestwerken worden uitgevoerd terwijl hij nog maar een teenager is. Tijdens zijn studie aan Harvard krijgt hij de kans om het studentenorkest te dirigeren en leert zo het klassieke repertoire goed kennen. Leonard Bernstein biedt aan hem verder te trainen, maar na enige aarzeling kiest Adams toch voor het componisten bestaan. Wel blijft hij regelmatig dirigeren, vooral zijn eigen werk, zoals in ons land in de ZaterdagMatinee met het Radio Filharmonisch Orkest, of het ASKO|Schönberg Ensemble. Zelf zegt hij daarover: “Op een puur technisch niveau lijkt mijn muziek niet zo moeilijk als die van veel andere hedendaagse componisten. Het moeilijke in mijn muziek is de concentratie en de energie. En juist dat is heel lastig om goed te krijgen.”

Nixon in China
Het oeuvre van Adams is omvangrijk en wordt regelmatig uitgevoerd. Het bekendst is misschien zijn opera in samenwerking met regisseur Peter Sellars Nixon in China uit 1978, die gaat over het bezoek van de Amerikaanse president Richard Nixon aan China in 1972. Een bijzondere compositie is On the Transmigration of Souls, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen in New York op 11 september 2001. 

“Probeer niet in paniek te raken als je de herrie die vanaf het toneel klinkt niet kunt herkennen als iets dat jij geschreven hebt.”
- advies van John Adams aan componisten voor het overleven van een eerste repetitie -

{work nummer="25606" }

{work nummer="19769" }

{work nummer="29316" }

{work nummer="3115" }

 

Media
John Adams: Official Web Site

 

Belangrijk Amerikaans componist, vertegenwoordiger van de cyclische, repetitieve of minimalistische muziek

Philip Glass groeit op in Baltimore. Aan de universiteit van Chicago studeerde hij wiskunde en filosofie, maar hij wil componist worden. Nadat hij op zijn 19de al afstudeert gaat hij fluit studeren aan het conservatorium. Vervolgens verdiept hij zich verder in muziek aan de Julliard School of Music.

Inspiratie in Parijs bij Nadia Boulanger
Omdat hij zich niet kan vinden in wat destijds doorgaat voor moderne muziek, verhuist hij naar Europa. Daar studeert hij bij de legendarische pedagoog Nadia Boulanger (die ook aan Aaron Copland, Virgil Thomson en Quincy Jones lesgeeft). En ook krijgt hij les van Darius Milhaud

In Parijs bestudeert hij Bach, Mozart, Schönberg, Berg en Stockhausen. Maar hij krijgt ook de opdracht om Indiase muziek om te zetten in Westerse muzieknotaties. Om dit werk te kunnen verrichten, vertrekt hij naar India. Hij werkte in die jaren nauw samen met sitar virtuoos en componist Ravi Shankar. Zijn verblijf in India en samenwerking met Ravi Shankar heeft een enorme invloed op zijn werk.

Philip Glass Ensemble en minimal music
In 1967 keert hij terug naar New York en richt zijn Philip Glass Ensemble op en en schrijft zijn eerste minimale-muziekstukken. Zijn werk is gebaseerd op herhaling, waarbij de muzikale figuren gestructureerd worden volgens het principe van de toevoeging (additieve methode van Indiase oorsprong).

De nieuwe muzikale stijl die Glass ontwikkelt krijgt de naam "minimal music". Glass zelf spreekt spreekt liever over zichzelf als een componist die muziek maakt met ‘repetitieve structuren’.

Zijn stijl vertoont verwantschap met het werk van Steve Reich, Morton Feldman, John Adams, Terry Riley en La Monte Young. Die laatste wordt als grondlegger van de beweging beschouwd.

De ijzersterke, hypnotiserende muziek van Philip Glass varieert van heel verstild tot uiterst manisch. In de 45 jaar dat hij werkzaam is als componist schrijft hij meer dan twintig kleinere en grote opera’s , tien symfonieën, vijf strijkkwartetten, twee piano concerten en concerten voor viool, timpaan en saxofoonkwartet en orkest.

Zijn bekendste opera is Einstein on the Beach. Glass werkt hij ook regelmatig met filmmakers. Zo schrijft hij filmmuziek voor de onder meer Koyaanisqatsi en The Hours.

{work nummer="26609" }

{work nummer="17939" }

{work nummer="29188" }

{work nummer="19300" }

{work nummer="32051" }

{work nummer="17936" }

{work nummer="28215" }

{work nummer="17769" }

Belangrijk Amerikaans componist, vertegenwoordiger van de stroming die bekend staat als de 'minimal music'

Terry Riley kreeg zijn opleiding o.a. aan het conservatorium van San Francisco. Samen met componist Steve Reich is hij betrokken bij het experimentele San Francisco Tape Center. Zijn belangrijkste inspirator is echter Pandit Pran Nath (1918-1996), een expert op het gebied van Indiase klassieke zang, die ook les gaf aan La Monte Young. Samen met Philip Glass vormen deze vier componisten een groep die bekend staat als de founding fathers van de minimal music.

All Night Concerts
In de jaren '60 maakt Terry Riley naam met zijn 'All Nights Concerts', waarbij hij de hele nacht geïmproviseerde muziek speelt op een oud harmonium en een getapete saxofoon. Als hij een pauze nodig heeft, draait hij fragmenten saxofoonmuziek die hij gedurende de avond heeft opgenomen. Publiek komt met slaapzakken, hangmatten en zelfs de hele familie naar deze concerten.

In C
De naam van Terry Riley is onlosmakelijk verbonden met het stuk 'In C', zijn bekendste werk. Het is een van de belangrijkste minimal music-werken en in meerdere opzichten een statement. Het staat in de eenvoudige toonsoort C en vormt een brug tussen de genoteerde klassieke muziek en de improvisaties in de jazz. Aan de eerste uitvoering in 1964 werkte o.a. Steve Reich mee. De opzet en vorm van het stuk was tot dan toe ongekend. Het stuk bestaat uit 53 verschillende fragmenten van elk ongeveer 1 maat lengte die elk in C staan. Eén speler slaat in een regelmatig tempo een C aan op een piano om het tempo stabiel te houden. De overige spelers, van wie het aantal en het instrument niet vastliggen, spelen de fragmenten aan de hand van een paar losse aanwijzingen. De fragmenten combineren hierbij op steeds nieuwe manieren.

Terry Riley componeerde onder andere 13 werken voor het Kronos Kwartet, waarmee hij nauw samenwerkt. In 1991 schreef hij zijn eerste orkestwerk “Jade Palace”. Tegenwoordig doceert Riley Indiase zang (raga’s) en piano, en geeft in die hoedanigheden ook concerten.

Tijdens het World Minimal Music Festival 2015 is Terry Riley special guest.

{work nummer="13570" }

{work nummer="29193" }

{work nummer="27086" }

{work nummer="23829" }

{work nummer="23764" }

 

 

Componist van minimal music

Pionier
Steve Reich is een van de pioniers van de minimal music. Herhalingen, samenklanken en een duidelijke tempo kenmerken deze muziekstijl. Reichs interesse gaat uit naar elektro-akoestische muziek, maar zijn latere werk toont ook Afrikaanse invloeden. Zijn muziek maakt tevens gebruik van middelen als 'tape loops' om verschuivende patronen te creëren. Zijn stijl is van invloed op veel andere componisten en muzikale groepen. In 1966 richt Reich zijn eigen ensemble op, Steve Reich and Musicians, hiermee toert hij regelmatig over de wereld.

Opleiding
Steve Reich groeit op in New York en Califonië, daar studeert hij met onderscheiding af in filosofie aan de Cornell University. De twee jaar daaropvolgend studeert hij compositie en de daaropvolgende drie jaren studeer hij aan de Julliard School op Music. In de pers wordt Reich alom geprezen. De New Yorker deed dit, gezien Reichs opleidingsachtergrond, heel treffend:

“...the most original musical thinker of our time!”
- New Yorker -

 

{work nummer="5572" }

{work nummer="14746" }

{work nummer="25338" }

{work nummer="29189" }

{work nummer="20647" }

{work nummer="11207" }

Lees meer

Titel: Metamorphosis (1988)

Componist: Philip Glass (31 januari 1937)

Periode: Modern

Philip Glass studeerde op zijn negentiende jaar al wiskunde en filosofie aan de Universiteit van Chicago, pianospelen deed hij in zijn vrije tijd. Na deze studie ging Glass naar de Juilliard School, en vanaf dat moment is Glass' naam synoniem aan de minimalistische stijl. Zijn filmcomposities hebben hem een Golden Globe opgeleverd, alsmede drie Academy Award nominaties. 

Met zijn composities bereikt Glass een enorm groot publiek, en dat generatie op generatie. Niet alleen in de concertzalen, Glass componeert ook voor opera, film, theater en dans. Hij is een van de grote namen van het Amerikaanse minimalisme.

Metamorphosis & Kafka
Metamorphosis', een set van vijf variaties die in de loop van het hele werk evolueren tot een opzwepend laatste deel. 

Metamorphosis is gebaseerd op Kafka’s gelijknamige korte verhaal. Het gaat over een handelsreiziger, Gregor Samsa, die plotseling wakker wordt als een monsterlijk insectachtig wezen en hoe hij en zijn ouders en zusje Grete hier vervolgens mee omgaan.
 
Hart & Ziel
De componist Glass staat 5 x in de Hart & Ziel Lijst met zijn Metamorphosis op nummer 52.
 
Mooiste cd-uitgaven
  

Channel Classics

Radio 4 luisteraars over deze opname:

"De uitvoering van Lavinia Meyer is fantastisch en biologerend. Ik beluister het stuk vaak wel 3 of 4 keer achtereen."

"Metamorphosis door Lavinia Meijer op harp! Als je dat op zet tijdens je werk daalt er meteen een soort rust over je heen en kun je alle hectiek van je af laten glijden."

 

 

 

Sony 87976

Deze bijzondere uitvoering met de componist zelf als pianist kan hier natuurlijk niet ontbreken.

 

 

 

 

 

   

Brilliant Classics 9419

Glass door pianist Jeroen van Veen.

'Dutch pianist Jeroen van Veen is a champion of the minimalist piano school', alsdus Classicstoday.

Regisseurs Manon Lichtveld en Bas Westerhof volgden en filmden Glass een jaar lang 'on the road'. Hun documentaire schetst het beeld van een kunstenaar die rusteloos de hele wereld over reist, maar die opvallend genoeg ook overal onverstoorbaar en met de toewijding van een monnik aan zijn muziek blijft werken. Of hij nu in het vliegtuig zit of in een hotelkamer, hij houdt strak vast aan zijn routine van componeren. Waar hij ook is, hij straalt in zijn contacten met musici en dirigenten steeds dezelfde concentratie uit.

Lichtveld en Westerhof troffen de componist ook op zijn thuisbasis New York, waar hij geregeld terugkeert voor enkele momenten van ontspanning met zijn twee jonge zoons en... voor meer werk. Zakenman In de rust van zijn New Yorkse werkkamer vertrouwt hij de filmmakers toe dat hij als zoon van een vader met een platenwinkel al heel jong begreep dat er voor muziek betaald moet worden. Die wetenschap heeft ervoor gezorgd dat Glass in de muziekwereld niet alleen bekend staat als artistiek genie maar ook - dankzij een eigen muziekuitgeverij en platenlabel - als een goed zakenman.

Bekijk on the road

Waar komt het 'Pärt-gevoel' vandaan?

Beluister werken van Nils Frahm, Arvo Pärt, Ludovico Einaudi en meer

De perfecte combinatie?

Subcategorieën