STER Advertentie

Als oudste slagerszoon uit een gezin van negen kinderen is Antonín Dvorák voorbestemd om de slagerij van zijn vader over te nemen. Hij trekt echter zijn eigen plan: de vioollessen die hij van de dorpsonderwijzer krijgt, bevallen zo goed dat hij in 1857 als muziekstudent naar Praag trekt.

Door zijn eerste successen als componist, en de vriendschap en bescherming van Brahms en Tsjaikovski, wordt hij compositieleraar aan het Conservatorium te Praag. Van 1892 tot 1895 onderbreekt Dvorák zijn docentschap aan het conservatorium van Praag omdat hij door het New Yorkse conservatorium wordt gevraagd als directeur. In eerste instantie twijfelt hij, maar nadat hij hoort dat hij hier 20 tot 25 keer meer gaat verdienen dan in zijn thuisland gaat hij overstag. Naast het werk aan het conservatorium vond hij ook tijd om te dirigeren en componeren. Zo ontstonden belangrijke "Amerikaanse" werken, zoals zijn 9e symfonie en 12e strijkkwartet.

Symfonie nr. 9, 'Uit de Nieuwe Wereld’
Dvorák schreef zijn Negende symfonie in de Verenigde Staten, waar hij Amerikaanse componisten aanspoorde composities te baseren op de volksmuziek van hun land.

De première was op 16 december 1893 in Carnegie Hall door het New York Philharmonic orkest o.l.v. Anton Seidl. De New Yorkse critici waren laaiend enthousiast maar de critici uit Boston hadden grote moeite met deze symfonie. Het behoudende Boston was het bolwerk waar de oude sociale en intellectuele elite het nog voor het zeggen had en waarin raciale vooroordelen maakten dat werd neergekeken op de door volksmuziek geïnspireerde composities, overigens niet alleen volksmuziek van de indianen en Afro-Amerikanen, maar ook de volksmuziek uit het oude Europa.

Hoewel Dvorák zelf over het werk zegt: “De invloed van de V.S. kan worden vastgesteld door iedereen die over een neus beschikt”, denken veel mensen dat het toch vooral een liefdesverklaring is aan Slowakije.

 Praag

Al snel na zijn aankomst in de Verenigde Staten raakt Dvorák tegen zijn zin verwikkeld in discussies over rassen en nationale identiteit. Zijn muziek, hoe zeer ook door de critici van New York toegejuicht, wordt niet overal begrepen. En hij heeft hevige heimwee naar zijn geboorteland. Als er ook nog gedoe over zijn salaris komt, besluit hij terug naar huis te keren. In 1901 wordt hij artistiek directeur van het Praags Conservatorium. Nog enkele jaren kan hij hard werken, alvorens te sterven op 1 mei 1904.

Luister
Luister naar een opname van Symfonie nr.9, op.95 in e kl.t., "Uit de nieuwe wereld" van Antonín Dvořák door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Antonio Pappano.

 

 

App de studio

Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement