De neoklassieke pianoheld Nils Frahm luidt sinds een paar jaar de kersttijd op z'n eigen manier in. Elk jaar opnieuw neemt hij een duik hij in z'n oneindige vinylcollectie. Eenmaal boven weeft hij keer op keer een heerlijke mix aan elkaar van melancholische easy listening jazz, klassieke muziek en andere nostalgische muziek. Voor z'n fans is kerst inmiddels niet meer compleet zonder deze Xmas MIx. Ook dit jaar kun je weer ouderwets genieten van de Xmas Mix. Hij is lekker jazzy dit jaar met onder meer muziek van Billie Holiday, Wes Montgommery en Miles Davis.

Voor de meer klassiek georiënteerde liefhebber is de editie van 2014 het fijnst om mee kennis te maken. Hierin hoor je mooie pianomuziek van Johann Sebastian Bach, Domenico Scarlatti en Jean-Philippe Rameau.  

Lekker luisteren in de kersttijd

Beluister de mooiste klassieke kerstmuziek ooit geschreven geselecteerd door NPO Radio 4. Voor bij het kerstontbijt, kerstdiner, of gewoon heerlijk op de achtergrond in de kersttijd. 

Zondagochtend Concert | 17 december 2018

Brits Kerstconcert
‘Tis the season to be jolly! Hoe kan dat beter dan met de lievelings-kerstliederen van The Choir of St. John’s College, Cambridge? Het koor brengt carols uit meer dan vijf eeuwen. Van O Come All Ye Faithful tot Taveners geliefde The Lamb. Een speciaal voor het koor geschreven hymne is er van James Burton, die zelf ook ooit zong bij St. John's. Je hoort de roerende Quatre motets pour le temps de Noël van Poulenc. Hierin vertelt hij het hele kerstverhaal, van de goede tijding tot de herders en wijzen. Van Vaughan Williams klinkt de bijzondere Fantasia on Christmas Carols, waarin hij eeuwenoude melodieën verwerkte.

The Choir of St. John’s College, Cambridge
Sinds 1670 zingt The Choir of St John’s College dagelijks in hun kapel te Cambridge. Daarnaast verzorgt het jongenskoor een wekelijkse webcast én toert het over de wereld. Het koor, bestaand uit jongenssopranen en iets volwassener tenors en bassen, heeft een lange kersttraditie. Natuurlijk zingt het Silent Night, maar ook hoor je werken van Chilcott en Swayne. Organist Glen Dempsey soleert in Bachs In dulci jubilo op basis van een veertiende-eeuws kerstlied. Ding Dong! Merrily on High!

Kijk hier naar de webcast vanuit TivoliVredenburg



De jongens van het Windsbacher Knabenchor zingen kerstliederen van onder meer Hirsch, Raphael en Susato.

Duitse kerstklassiekers
Kerstmis is in Duitsland traditioneel hét feest van het jaar. En daar hoort van oudsher de mooiste muziek bij. Het Windsbacher Knabenchor brengt een breed repertoire dat begint in de zestiende eeuw. Polyfone stukken van Eccard, volksliederen, Grubers beroemde Stille nacht: allemaal bezingen ze het kerstkind. Maar het koor maakt ook uitstapjes naar onder meer Benjamin Britten. Met Lux Aurumque brengt het Knabenchor Eric Whitacre’s beroemde YouTube-korenproject tot leven.

Windsbacher Knabenchor
Zo’n zeventig stemmen die klinken als klokken, dat is het Windsbacher Knabenchor. Kleine en iets grotere jongens die wonen, leren en vooral zingen op een Beiers muziekinternaat. Elk jaar reizen ze de wereld over naar de grote concertzalen. Dit keer wordt het Windsbacher Knabenchor versterkt door het Modern Slide Quartett. Sfeervolle kerstliederen met een warm koperaccent.

Opgenomen (recorded): 20 december 2015 in Het Concertgebouw te Amsterdam, tijdens Het Zondagochtend Concert.

Combattimento speelt Bachs 'Concert voor twee violen en strijkers, BWV 1043' in Het Zondagochtend Concert.

De uitvoerenden:
Combattimento, bestaande uit:
Reinier Reijngoud [viool]
Quirine van Hoek [viool]
Johan Olof [viool]
Marjolijn Boersma [viool]
Marjolein Dispa [altviool]
Wouter Mijnders [cello]
Erik Olsman [contrabas]
Sören Leupold [chitarrone]
Pieter Dirksen [klavecimbel]

Opname: het Zondagochtend Concert van 25 december 2016, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Combattimento speelt Corelli's 'Concerto grosso, op. 6, nr. 8, 'Kerstconcert'' in Het Zondagochtend Concert.

De uitvoerenden:
Combattimento,  bestaande uit:
Reinier Reijngoud [viool]
Quirine van Hoek [viool]
Johan Olof [viool]
Marjolijn Boersma [viool]
Marjolein Dispa [altviool]
Wouter Mijnders [cello]
Erik Olsman [contrabas]
Sören Leupold [chitarrone]
Pieter Dirksen [klavecimbel]

Opname: het Zondagochtend Concert van 25 december 2016, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Combattimento speelt Manfredini's 'Concerto grosso, op.3 nr. 12, 'Kerstconcert'' in Het Zondagochtend Concert.

De uitvoerenden:
Combattimento, bestaande uit:
Reinier Reijngoud [viool]
Quirine van Hoek [viool]
Johan Olof [viool]
Marjolijn Boersma [viool]
Marjolein Dispa [altviool]
Wouter Mijnders [cello]
Erik Olsman [contrabas]
Sören Leupold [chitarrone]
Pieter Dirksen [klavecimbel]

Opname: het Zondagochtend Concert van 25 december 2016, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Combattimento speelt Pachelbels prachtige 'Canon en gigue in D' in Het Zondagochtend Concert.

De uitvoerenden:
Combattimento, bestaande uit:
Reinier Reijngoud [viool]
Quirine van Hoek [viool]
Johan Olof [viool]
Marjolijn Boersma [viool]
Marjolein Dispa [altviool]
Wouter Mijnders [cello]
Erik Olsman [contrabas]
Sören Leupold [chitarrone]
Pieter Dirksen [klavecimbel]

Opname: het Zondagochtend Concert van 25 december 2016, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Combattimento speelt Telemanns feestelijk 'Concert voor hobo en strijkers, TWV 51:f1' in Het Zondagochtend Concert.

De uitvoerenden:
Combattimento, bestaande uit:
Reinier Reijngoud [viool]
Quirine van Hoek [viool]
Johan Olof [viool]
Marjolijn Boersma [viool]
Marjolein Dispa [altviool]
Wouter Mijnders [cello]
Erik Olsman [contrabas]
Sören Leupold [chitarrone]
Pieter Dirksen [klavecimbel]
Bram Kreeftmeijer [hobo]

Opname: het Zondagochtend Concert van 25 december 2016, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Ensemble Musica Amphion o.l.v. Pieter-Jan Belder speelt samen met sopraan Ilse Eerens de 'Cantata pastorale per la nascità di Nostro Signore' van Alessandro Scarlatti tijdens Het Zondagochtend Concert op zondag 24 december 2017 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Ensemble Musica Amphion o.l.v. Pieter-Jan Belder speelt 'Concerto pastorale per il Santissimo Natale' van Francesco Manfredini tijdens Het Zondagochtend Concert op zondag 24 december 2017 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Ensemble Musica Amphion o.l.v. Pieter-Jan Belder speelt het 'Concerto grosso, op. 6, nr. 8 in g kl.t.,; 'Kerstconcert'' van Arcangelo Corelli tijdens Het Zondagochtend Concert op zondag 24 december 2017, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Het Kathedrale Koor St. Bavo o.l.v. Fons Ziekman en Sanne Nieuwenhuijsen zingt onder andere de 'Pastoral Messe' van Diabelli en delen uit 'Ceremony of Carols' van Britten. 

Solisten zijn Jasper Schweppe, Anouk van Laake, Floris Claassens, Hidde Kleikamp en Frank de Ruijter. 

Koor en solisten worden begeleid door Ton van Eck op orgel, Auréli Husslage op harp en het Promenade Orkest.

Het is winter! De dagen zijn kort en donker... Tijd voor een fijne selectie klassieke muziek en mooie winterse beelden om het binnen wat warmer te maken.  Met o.a. Vivaldi’s Winter door violiste Janine Jansen, Griegs ‘Pianoconcert, op. 16’ door pianist Hannes Minnaar, Tsjaikovski’s ‘De Notenkraker’ door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Bachs ‘Weihnachtsoratorium’ door Combattimento Consort Amsterdam.

Tijd voor Kerst betekent ook: tijd voor De Notenkraker. Dit is misschien wel het ballet waar je de Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski van kent. Hij baseerde De Notenkraker op Alexandre Dumas' versie van De Notenkraker en de Muizenkoning, geschreven door E. T. A. Hoffmann. Dit kerstsprookje is als een kinderdroom die uitkomt: het meisje Clara komt in een magische winterwereld van levend speelgoed terecht. Alles wordt gezien vanuit het oogpunt van dit kind. Dat maakt De Notenkraker anders dan Tsjaikovski's twee andere balletten, Het Zwanenmeer en De Schone Slaapster. De plot draait namelijk niet zozeer om de emoties van de volwassen personages en het drama van hun lot. De nadruk ligt juist op de glinsteringen van het winterwonderland en de vrolijke dansen van het betoverde speelgoed.

De notenkrakerpop
Het begint allemaal op Kerstavond met het bezoek van de mysterieuze Drosselmayer. Speciaal voor de kinderen heeft hij allerlei speelgoedcadeaus meegebracht. Tsjaikovski verklankt die met instrumentjes zoals een trommel, een rammelaar en een trompetje - natuurlijk wel precies op de juiste toon gestemd. Op de première van De Notenkraker in 1892 werden deze speelgoedinstrumentjes bespeeld door de kinderen op het toneel. Voor Clara heeft Drosselmayer een prachtige notenkrakerpop. Maar de ietwat sinistere muziek die de toverachtige gast vergezelt kondigt iets buitengewoons aan... 's Nachts verandert de notenkraker op magische wijze in een echte prins. Hij neemt Clara mee naar Confiturenburg, het Koninkrijk van Snoep. Daar trakteren de bewoners hun gasten op vrolijke dansen en glinsterende pracht en praal. 'De productie was zó prachtig,' schreef Tsjaikovski dan ook over de première, 'zelfs te prachtig. Je ogen worden moe van deze luxe.'

De Notenkraker

De allereerste Suikerfee en Notenkrakerprins (1892)

Een wonderbaarlijk geluid
Toen Tsjaikovski De Notenkraker componeerde, was hij een echte superster. Door heel Europa en zelfs in de Verenigde Staten werd hij gevraagd om zijn eigen werken te komen dirigeren. Tijdens zijn reis deed hij een geweldige ontdekking voor het bekendste stuk uit De Notenkraker, de Dans van de Suikerfee. In Parijs zag hij namelijk een gloednieuw instrument: de celesta. Tsjaikovski omschreef het als 'iets tussen een kleine piano en een klokkenspel met een goddelijk, wonderbaarlijk geluid.' Zijn uitgever Jurgenson moest het instrument meteen naar Rusland laten komen. 'Maar ik heb liever niet dat je het aan iemand laat zien,' benadrukte de componist, 'anders ben ik bang dat Rimski-Korsakov en Glazoenov er lucht van krijgen en het ongewone effect eerder zullen gebruiken dan ik.' Gelukkig voor Tsjaikovski heeft Jurgenson het geheim niet verklapt en kennen we de bijzondere celesta vooral van dit ballet.

Schilderachtige muziek
Overal in De Notenkraker weet Tsjaikovski precies de juiste klankkleuren te vinden om een magisch winterwonderland te schilderen en speelgoed tot leven te brengen. De twinkelende muziek van De wals van de sneeuwvlokken is heel beeldend. Je moet meteen denken aan 'rillen van de kou en het spel van het maanlicht op de delicate sneeuwvlokken,' zoals de muziekcriticus en een vriend van Tsjaikovski, Herman Laroche, schreef. De hoofdrol in de Dans van de rietfluitjes is weggelegd voor de fluiten. Die imiteren niet alleen de rietfluitjes, maar laten ook de elegante dansstijl van ballet duidelijk horen. In de Pas de deux dansen de Notenkrakerprins en de Suikerfee een duet op een meeslepende melodie die recht in het hart danst - typisch muziek voor Tsjaikovski en de Romantische stijlperiode waarin hij leefde. Kortom: een breed scala aan muzikale traktaties in Tsjaikovski's beroemde kerstballet.


De wals van de sneeuwvlokken

{concert id="7322"}

{concert id="1175"}

Wat betekent Kerst eigenlijk voor Frommermann?

Dé kerstmuziek van Johann Sebastian Bach

Hoe los je lastige kerstkwesties op?

Beluister de nieuwe podcastaflevering

Beluister traditionele Engelse carols

Vier kerst samen met NPO Radio 4!

Zingen kun je in eentje doen, maar samen zingen is het allerleukst. Op verschillende plaatsen in het land worden er in december ‘sing-alongs’ georganiseerd. Kun je er geen genoeg van krijgen? Misschien zijn deze meezing-evenementen dan wat voor jou!

Christmas Sing-a-long

Wanneer: Zaterdag 22 december
Wat: Zing onder leiding van dirigent en pianist David de Geus mee met de mooiste kerstliedjes uit alle tijden! Van popclassics tot echte christmas carols.
Waar: Utrecht, TivoliVredenburg
Meer info: hier

Romantische Christmas Carols

Wanneer: Zaterdag 22 december
Wat: Een heerlijk kerstconcert bij kaarslicht. In de Nieuwe Kerk brengt ensemble Thinc een sfeervol kerstprogramma, van eeuwenoud tot hedendaags. Meezingen mag!
Waar: Den Haag, Nieuwe Kerk
Meer info: hier

Meezing Kerstconcert met Ernst Daniël

Wanneer: Zondag 23 december
Wat: Zing onder leiding van Ernst Daniël Smid mee met de bekendste kerstliederen. Koor en orkest maken de begeleiding extra feestelijk!
Waar: Chassé Theater, Breda
Meer info: hier

 

MIS NIETS

Elke week de leukste klassieke muziektips in je mailbox? Van de mooiste concerten tot de beste speeltips. Mis niets en meld je nu aan!

 

 

E-mailadres:   

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Leer vier gerechten geïnspireerd op klassieke muziek

Subcategorieën