Actueel

Onvervalst: Maartje Stokkers

foto: ANP Kippafoto: Anp Kippa
  1. Klassiekchevron right
  2. Onvervalst: Maartje Stokkers

De favoriete muziek van Maartje Stokkers, De Muziekfabriek.

In de online rubriek "Onvervalst" belichten we een presentator van Radio 4. Waar slaat hun hart nou écht van over, wat luisteren ze stiekem als niemand het doorheeft en voor welke muziek zouden ze al hun afspraken afzeggen...

In deze aflevering van Onvervalst: Maartje Stokkers

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Antonio Vivaldi - Cantate RV. 684 " Cessate, omai cessate"
Deze mooie muziek hoorde ik heel lang geleden in De Doelen, gezongen door Andreas Scholl. Ik had hem vlak daarvoor persoonlijk ontmoet, ik was al fan van zijn stem, nu ook van hem als persoon. Toen daar op zo’n bovenring in De Doelen luisterend naar Vivaldi’s hartverscheurende liefdesverdriet, sprongen de tranen in mijn ogen.
(Andreas Scholl [countertenor] & Ensemble 415 o.l.v Chiara Banchini)

Johann Sebastian Bach – Goldbergvariaties BWV.988
De plaat van Gustav Leonhardt die de Goldbergvariaties speelt, werd vroeger vaak gedraaid thuis. Dit zijn van die muzikale herinneringen die zich hebben vastgezet in mijn hoofd, met als beeld daarbij het klavecimbel van mijn vader. Waar ik zelf vooral ónder speelde, achter de spijlen van het onderstel had je een mooi hoekje.
(Gustav Leonhardt [klavecimbel])

Claudio Monteverdi – Mariavespers
In 2011 werd een spectaculair mooie versie van de Mariavespers ten beste gegeven door L’Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar. Monteverdi had al zijn revolutionaire opera L’Orfeo gecomponeerd en schreef toen deze religieuze tegenhanger ervan, bij wijze van open sollicitatie bij de paus. Een baan in het Vaticaan kreeg hij niet. Maar wij hebben gelukkig wel deze fantastische muziek – zoveel devote en tegelijkertijd dramatische expressie bij elkaar!
(Slotconcert Festival Oude Muziek Utrecht 29 augustus 2011)

Béla Bartók – Pianoconcert nr.2
Bartok noemde dit concert “licht” maar het beukt en schettert dat het een lieve lust is. Een kolfje naar de lenige hand van de Chinese superster Lang Lang.
Ik heb Lang Lang al een paar keer gezien met het Koninklijk Concertgebouworkest. Een bijzondere jongen; de weg die hij afgelegd heeft en het doorzettingsvermogen en de veerkracht die je daarvoor moet hebben is onthutsend en bewonderenswaardig. Maar hem viel ook af en toe een wonder ten deel. Het is het waard zijn autobiografie te lezen. Als je zoiets op je 28ste al kan uitbrengen, zegt genoeg.
(Lang Lang [piano] & KCO o.l.v. Stefan Asbury – Concertgebouw, 23 september 2011)

Anton Bruckner – Symfonie nr.8
Gespeeld door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink maakte dit werk zo’n enorme indruk op me. De bijnaam is “De Apocalyptische” maar die hoor je nooit. Toch zei Bruckner zelf dat aan het eind van het eerste deel de dood zich aankondigt. Maar ook het leven wordt gevierd, en de liefde (of liever een overdosis mooie ogen waar Bruckner troost uit putte). In het laatste deel wat zo geweldig heroisch begint, komt alles samen. Ik hou van die mooie spanningsbogen in de muziek van Bruckner.
(KCO o.l.v. Bernard Haitink – Concertgebouw, 7 april 2013)

Giuseppe Verdi - La Traviata
Mijn allereerste keer naar de opera! Mijn zusje en ik logeerden in het Engelse Bath, bij onze oudtante en –oom. Zij namen ons mee naar het prachtige, sfeervolle theater voor La Traviata. Ik herinner me een chique loge en veel bladgoud en rood pluche, met als in de film. En dan die geweldige opera van Verdi. Het was een onvergetelijke ervaring.
(Prelude 1e Akte of het drinklied, maakt niet zoveel uit)

Béla Bartók - Hertog Blauwbaards burcht
Nog een opera die grote indruk op me maakte, maar dan door de verontrustende muziek op dat al even verontrustende en lugubere verhaal: de jonge vrouw van Blauwbaard mag alle kamers van zijn kasteel bezoeken behalve één. Blauwbaard geeft haar de sleutels tot álle kamers en ze kan natuurlijk haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. In die ene verboden kamer vindt ze de lijken van haar voorgangsters. Maar zijn ze wel dood?
Een prettige manier van griezelen met die geweldige muziek van Bartók!
(KCO o.l.v. Iván Fischer – Concertgebouw, 29 oktober 2010)

Roby Lakatos
Zigeunerviolist Lakatos is zo’n ongelofelijke virtuoos. Ik heb veel zigeunerviolisten zien en horen spelen (heb het zelf ook een tijdje gedaan). Met een bepaalde nonchalance werd de viool uit zijn kist wordt gehaald en onder de kin gezet. Maar op het moment dat ze gaan spelen val je van je stoel. Door het gemak waarmee ze improviseren, de snelheid van hun vingers. En Lakatos is de overtreffende trap daarvan.
(Roby Lakatos & his ensemble, Deutsche Grammophon 4578792)

Prinsengracht 2013
We zenden nu al een paar jaar het Prinsengrachtconcert uit dat ieder jaar in augustus plaatsvindt. En ieder jaar maakt het indruk – komt door de artiesten die allemaal op hun eigen manier heerlijke podiumbeesten zijn, maar ook door de omgeving en de sfeer natuurlijk. Bootjes, rosé, hapjes; het lijkt wel of men steeds meer uitpakt met gedekte tafels, barbecues en gekoelde bubbels.
Het PGC van 2013 was extra bijzonder want toen speelde er een heel orkest op het water: het Koninlijk Concergebouworkest. De uitsmijter (vóór de echte uitsmijter: “Aan de Amsterdamse grachten”) was de Ouverture 1812 van Tsjaikovski. Het had de hele avond hard geregend maar ineens was het opgeklaard. En konden de musketten met gerust hart afgeschoten worden (want afweergeschut, ja zelfs een kanon horen in dit stuk!) – het was echt een geweldig spektakel.

Liederen van Hector Berlioz
Ik liep eens tegen een CD op met liederen van Berlioz en die verrasten me. De cyclus Les Nuits d’Eté kende ik wel, maar deze meeste liederen op deze CD niet. Hetzelfde gevoel voor drama, de intimiteit en het talent voor melodie van Berlioz hoor je ook in deze veel minder vaak uitgevoerde liederen van hem. Mooie begeleiding op fortepiano door Arthur Schoonderwoerd en af en toe een subtiele aanvulling met hoorn of cello. Echt een heerlijke CD, ik draai er graag zo nu en dan eens wat van in Licht op Vier. Bariton Jérome Correas zingt ze erg mooi – en het is zo fijn om bijvoorbeeld “Premier transports” uit Roméo et Juliette ook in deze intieme setting te horen.
(Jérome Corréas [bariton] & Arthur Schoonderwoerd [fortepiano], ALPHA [...])

Beluister Maartjes favoriete muziek

Ster advertentie
Ster advertentie