Luister hier

Bij welke opname moet je beginnen?

Avondconcert 10-04-2019

Voor de jaarlijkse Matthäus-uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging is deze keer dirigent Philippe Herreweghe aangetrokken. Hij laat Bachs muziek graag voor zichzelf spreken. Het passieverhaal houdt hij liever helder in plaats van het te overladen met drama. Maar zijn uitvoeringen klinken wel intens en fijnzinnig.

Ervaring
Philippe Herreweghe voert de vocale muziek van Johann Sebastian Bach al tientallen jaren uit. En zijn ervaring met het gebruik van authentieke instrumenten maken Herreweghe één van de meest gevraagde dirigenten voor de Matthäus-Passion.

{concert id="8692"}

Beluister de podcast

Luister hier

Bekijk verschillende uitvoeringen

Bekijk en beluister het complete meesterwerk van Bach

NPO Radio 4 staat van 10 t/m 20 april in het teken van het meest geliefde klassieke werk aller tijden: de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Beluister en bekijk de Matthäus (én de Johannes-Passion) de komende weken op radio en televisie:

Woensdag 10 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Philippe Herreweghe
M.m.v. Jacob Pilgram (evangelist), Hana Blažíková (sopraan), Alex Potter (alt), Robin Tritschler (tenor), Kresimir Strazanak (bas) (Christus), Grace Davidson (sopraan), David Erler (alt), Benedict Hymas (tenor) en Wolf Matthias Friedrich (bas)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg in Utrecht.

Vrijdag 12 april  - 20:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier en Cafe Zimmermann, m.m.v. Raphael Höhn (evangelist)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg, Utrecht

Zondag 14 april - 14:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Koninklijk Concertgebouworkest en Nederlands Kamerkoor o.l.v. William Christie
Reinoud van Mechelen, tenor (evangelist), Alex Rosen, bas (Christus), Emöke Baráth, sopraan, Iestyn Davies, alt, Anthony Gregory, tenor, Renato Dolcini, bas
Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam

Donderdag 18 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest o.l.v. Marc Albrecht
Vlaams Radio Koor o.l.v. Bart van Reyn
Nationaal Kinderkoor o.l.v. Wilma ten Wolde
Mark Padmore (tenor, evangelist), Peter Harvey (bariton, Christus), Sibylla Rubens (sopraan), Helena Rasker (alt), Kenneth Tarver (tenor), Sebastian Noack (bas)
Opname van 15 april in het Concertgebouw, Amsterdam

Maandag 15, woensdag 17 en donderdag 18 april, 22:45 uur, NPO 2 (televisie)

Pauls passie voor Bach: een spoedcursus Bach met de hoogtepunten van de Matthäus-Passion, geselecteerd door dirigent Jan Willem de Vriend en presentator Paul Witteman.

Zondag 14 april - 19:05 uur themakanaal NPO 2 Extra

De herontdekking van de Matthäus-Passion.
In de documentaire De herontdekking van de Matthäus-Passion  van regisseur Sarah Blum wordt de cd-opname van de Matthäus-Passion gevolgd. De Vlaamse dirigent René Jacobs heeft zijn leven lang al een band met deze passie van Bach. Als jongen van tien zong hij als jongenssopraan in de Kathedraal van Gent zijn eerste passies. In de jaren zeventig en tachtig zong hij talloze malen de altpartijen, waaronder het beroemde 'Erbarme dich'. Vervolgens heeft hij zich vijfentwintig jaar lang voornamelijk met dirigeren beziggehouden, waarvoor hij diverse prijzen heeft gewonnen. In 2012 heeft Jacobs de Matthäus-Passion op cd uitgebracht samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Rias Kammerchor en solisten.

Wat maakt de muziek zo indrukwekkend?

Johannes Leertouwer gidst je door de Matthäus-Passion

Bekijk de video

Bekijk de 3 tips van Beitske de Jong

In de documentaire 'De herontdekking van de Matthäus-Passion' wordt dirigent René Jacobs gevolgd tijdens het opnameprorces van Bachs Matthäus-Passion.

De Vlaamse dirigent René Jacobs heeft zijn leven lang al een band met de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Als jongen van tien zong hij als jongenssopraan in de Kathedraal van Gent zijn eerste Passies, later maakte hij furore als countertenor en zong in de jaren zeventig en tachtig talloze malen de altpartijen, waaronder het beroemde ‘Erbarme dich’. De laatste 25 jaar heeft Jacobs zich vooral op het dirigeren gestort, niet zonder succes: hij sleept prijs na prijs in de wacht voor zijn directies. Toch duurde het pas tot 2012 voordat hij zelf de Matthäus-Passion op cd uitbracht. Samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Rias Kammerchor en solisten, nam hij de Matthäus-Passion op.

Bekijk De Matthäus-Passion van René Jacobs

 

En hoe laat Bach dat horen in zijn muziek?

Lees zijn biografie

Lees en luister meer

Kom meer te weten over dit indrukwekkende muziekstuk

Lees meer over dit bijzondere werk van Bach

Luister hier

De Johannes-Passion is de absolute underdog als het gaat om de paascomposities van Johann Sebastian Bach. Onterecht en doodzonde, vindt presentator Tijl Beckand. Ga met hem mee op expeditie naar Leipzig, waar het werk op Goede Vrijdag in 1724 in première ging.

Bekijk de uitzending van Tijl over de Johannes-Passion

Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Het Spaanse Cuarteto Casals speelt Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. Haydn beschouwde het stuk, dat bestaat uit zeven langzame delen, als één van zijn allerbeste composities ooit. Die sieben letzten Worte is een instrumentaal oratorium dat oorspronkelijk als orkest werk is geschreven. Haydn introduceerde het als:

'Een geheel nieuw instrumentaal werk, verdeeld in zeven sonates van elk zeven tot acht minuten, het geheel voorafgegaan door een introductie en afgesloten door een terremoto, of aardbeving. Deze sonates zijn gebouwd rond en gebaseerd op de woorden die Christus onze Heiland sprak aan het kruis'.

 

De Oratorio de la Santa Cueva
De opdracht voor het werk kwam uit de Spaanse havenstad Cadiz voor een in een grot uitgehouwen kapel: de Oratorio de la Santa Cueva. De kapel in de heilige grot  bestaat nog steeds. Hij beslaat slechts vijftien bij vijftien meter en met een orkest van 40 man erin was er waarschijnlijk voor het publiek niet veel ruimte over.
Hoe dan ook, in de Oratorio de la Santa Cueva werd op Goede Vrijdag de zogenaamde Tres Horas in acht genomen. Tussen 12.00u - 15.00u klonken er muzikale reflecties aangevuld door gesproken meditaties en de bijbehorende rituelen. 

De eerste uitvoering van Die sieben letzten Worte vond plaats op Goede Vrijdag (6 april) 1787. En een maand later voltooide Haydn een versie voor strijkkwartet. Het is vooral die versie die bekend is geworden.

Het Cuarteto Casals gaf in 2014 een concert in de oorspronkelijke locatie de Oratorio de la Santa Cueva.
Bekijk hier een fragment van dat optreden:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=nnJ7snY7lQc"}

Beluister De CD van de Week

In de theatrale zeventiende en achttiende eeuw voelden de componisten zich buitengewoon aangesproken door de teksten uit de lijdenstijd. Hoogtepunten daarbij vormen, naast de passies, steeds de vertoningen van het Stabat Mater, de lamentaties en de gebeden uit de Goede Week. De moderne stijl van de Barok kon goed overweg met al die diepe emoties en het leverde een staalkaart van mogelijkheden op. Dit programma van De Nederlandse Bachvereniging maakt daaruit een indrukwekkende selectie met als hoogtepunten het beroemde tienstemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti en het bekende Miserere van Allegri.

{concert id="5853"}

De Brockes-Passion van Georg Philipp Telemann door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven.

Op 2 april 1716 beweegt een stroom mensen zich in Frankfurt am Main naar de Lutherse Barfüserkirche. Het tekstboekje in de hand dient als entreebewijs. Ze zijn allemaal op weg naar de eerste uitvoering van de ‘Brockes’ van Georg Philipp Telemann. Een van de meest dramatische en meeslepende passies allertijden. De basis in een tekst van Barthold Heinrich Brockes. Het in die tijd enorm populaire Der für die Sündeder Welt gemarterte und sterbende Jesus. Brockes stelt zijn vertellende recitatieven samen en herdicht ze uit de vier evangeliën.

Telemann levert een geweldig werk af. Een prachtige instrumentale inleiding en een stralend slotkoraal dat al op Pasen vooruitloopt.

{concert id="2106"}

Media
Programmaboekje NTR ZaterdagMatinee 25 oktober 2008

Het Nederlands Kamerkoor verrast binnen de passietraditie en brengt Arvo Pärts intense, emotionele en spirituele Johannespassie.

De passietraditie, die buiten Nederland zijn gelijke niet kent, wordt meestal gevierd met uitvoeringen van de passies van Johann Sebastian Bach. Een enkele keer is een passie van een tijdgenoot of voorganger van Bach te horen, bijvoorbeeld van Cipriano de Rore, Johann Mattheson of Georg Friedrich Händel.

Na Bach wordt het lijdensverhaal veel minder vaak als onderwerp genomen voor een compositie. Grote uitzondering daarop is Arvo Pärt. Hij schreef een in al zijn eenvoud intense Johannespassie, vol van de voor deze componist zo kenmerkende emotionele geladenheid en spirituele zeggingskracht. Een aansprekend alternatief voor Bach!

{concert id="3477"}

{video "https://www.youtube.com/watch?v=2WNpqtnqLbg"}

Avondconcert 15-1-2019

De leden van het Amerikaanse Brentano Quartet kijken verder dan het klassieke strijkkwartetrepertoire. Het viertal heeft een grote belangstelling voor zowel oude als nieuwe muziek. En vooral muziek uit Renaissance en Barok. Ze hebben ontdekt dat deze vaak vocale muziek wonderwel klinkt op hun moderne strijkinstrumenten. 

In  dit concert met het thema Lamentations’hoor je onder andere trieste madrigalen van Carlo Gesualdo en de beroemde aria Dido’s Lament van Henry Purcell.
Van Joseph Haydn spelen de Brentanos enkele delen uit de versie voor strijkkwartet van Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.

In uitstapjes naar de 20ste eeuw klinken een smartelijke aria van Dmitri Sjostakovitsj uit zijn opera Lady Macbeth van Mtsensk, prachtig ‘gezongen’ door de eerste viool en een korte Elegy van Elliott Carter. Aan het einde van de 19e eeuw ontstond de klaagzang van de veelbelovende maar jong gestorven Guillaume Lekeu, die op zeventienjarige leeftijd – geïnspireerd door Haydn – in zijn Molto Adagio ook uiting gaf aan woorden uit het lijdensverhaal. Om stil van te worden.

{concert id="8541"}

Beluister meer muziek voor de Passietijd

De Argentijnse componist Osvaldo Golijov ziet in de figuur van Jezus Christus niet alleen de zoon van God, maar ook een mens met gevoelens en emoties en alles wat daarbij hoort en daaruit voortvloeit. Deze passie lijkt niet op de plechtige 'klassieke passies', maar blinkt uit door een swingende progressie.

{concert id="609"}

Lees meer over La pasión según San Marcos

 

Avondconcert 14-03-2018

Reinbert de Leeuws Matthäus-Passion met het Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque in 2016 was een overweldigend succes. De Matthäus Missie, de documentaire van Cherry Duyns over de uitvoeringen, trok volle zalen en ontving de Kristallen Film-prijs.

Dat er een vervolg moest komen, stond dus buiten kijf. Met een serie uitvoeringen van Bachs Johannes-Passion komt nu niet alleen Reinbert de Leeuws wens in vervulling, maar inmiddels ook de wens van vele Bach-liefhebbers.

bron: Nederlands Kamerkoor

{concert id="7725"}

Zoals ieder jaar heeft ZINGmagazine de zogenoemde PassieBarometer gemaakt. Hierin zijn alle vindbare uitvoeringen van de Passies van Johann Sebastian Bach (in Nederland) verwerkt. Zo kun je bijvoorbeeld naar de Matthäus Junior in Apeldoorn, een Matthäus Passion in tango-setting in Hoogezand-Sappemeer en een Fryske Mattäus Passy in Sneek. 

Dit jaar zijn er 247 uitvoeringen. Dat zijn er meer dan in 2018, toen er 232 uitvoeringen waren. De Matthäus Passion (rode getallen) wordt vaker uitgevoerd dan de Johannes Passion (blauwe getallen). Benieuwd welke Passie er in jouw omgeving wordt uitgevoerd? Bekijk het overzicht met alle data en plaatsen.

 

afbeelding: ZINGmagazine 

Bekijk deze vrolijke versie van de Matthäus-Passion

Subcategorieën