STER Advertentie

Bourgondische opening
Het Festival Oude Muziek werd op Bourgondische wijze geopend: het publiek kreeg niet één, maar vier verschillende concerten aangeboden. Benieuwd naar de sfeer van de openingsavond? Verslaggever Thea Derks liep mee met een van de vier groepen.

Teruggevonden liedboek
Maandag 27 augustus gaf het Solazzo Ensemble de Nederlandse première van delen uit het in 2014 teruggevonden Leuvens Liedboek, een verzameling chansons uit de late middeleeuwen. Thea Derks bezocht het concert en sprak na afloop met artistiek leider Anna Danilevskaia. 

De bladmuziek van Les boréades
Het lijkt altijd zo vanzelfsprekend: er is een componist, die schreef muziek en deze wordt uitgevoerd door toegewijde musici en zangers, al dan niet onder leiding van een dirigent. Maar niet altijd zijn de partituren en partijen van composities uit het verleden ongeschonden overgeleverd. Hoe zit dat eigenlijk met het uitvoeringsmateriaal voor Les boréades van Rameau? Collega Thea Derks vroeg het aan Václav Luks.

Curator in residence
Artistiek leider Björn Schmelzer was dit jaar curator in residence van het Festival Oude Muziek. Naast dagelijkse discussies met kenners van de oude muziek als Rebecca Stewart en Frits van Oostrom waren er openbare repetities en een doorlopende tentoonstelling van de zogenoemde Warburg Atlas. Collega Thea Derks nam een kijkje in de Janskerk, plaats van handeling. Zij sprak er met deelnemers en bezoekers en uiteraard met Björn Schmelzer zelf.

Jongeren
Banners, vlaggen, zuilen... Het Festival Oude Muziek was overal in Utrecht zichtbaar. Het festival maakt goede tijden door. Maar helemaal zonder zorgen is het niet: hoe interesseer je bijvoorbeeld jongeren om naar de concerten te komen? Daar heeft het festival iets op gevonden. Hans Smit deed verslag tijdens een openbare repetitie van Graindelavoix in de Janskerk.

Terug naar de overzichtspagina van Festival Oude Muziek Utrecht