Meer NPO

Speel mee met Beethoven Allegretto uit Symfonie nr. 7

Speel mee

STER Advertentie

Iedereen heeft er wel eens last van: de slaap niet kunnen vatten. Luister eens naar klassieke muziek voordat je in je bed gaat liggen. Je valt sneller in slaap en de kwaliteit van je nachtrust is beter! 

Waarom klassieke muziek?

Ook al is klassieke muziek niet je favoriete genre, toch vind je in deze categorie ontzettend veel muziek waardoor je goed kunt ontspannen. Voorwaarde is dat de muziek die je luistert voor het slapengaan voorzien is van rustige melodieën en dat er geen grote tempowisselingen in voorkomen. Je hersenen kunnen namelijk niet optimaal tot rust komen als je brein tekst moet verwerken. Genres zoals pop- of hiphopmuziek bevatten vaak tekst en zijn daarom minder geschikt. Ditzelfde effect gaat op voor muziekgenres waarin snelle tempo’s of tempowisselingen voorkomen. Je hersenen kunnen zich dan niet volledig focussen op de komende slaap. Hoewel klassieke muziek ook 'druk' kan zijn, is het voornamelijk piano-, strijk- en langzaam verhalende muziek die geschikt is om de dag van je af te laten glijden.

Meer over het effect van muziek op je brein

Effecten op je lichaam

Als je klassieke muziek luistert, ga je automatisch rustiger ademen. Als je langzamer en regelmatiger ademt, dan slaat ook je hart rustiger. Je raakt in een soort meditatieve staat en glijdt langzaam in slaap. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Ook mensen met chronische pijn hebben baat bij het beluisteren van klassieke muziek. Deze groep mensen komt vaak moeilijker in slaap, omdat ze geen fijne slaaphouding kunnen vinden. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat het luisteren naar klassieke muziek soms beter helpt om in te slapen, dan andere methodes, zoals bijvoorbeeld het slikken van kalmerende middelen. Door geconcentreerd te luisteren naar relaxte muziek is de geest namelijk minder snel geneigd om stil te staan bij pijn. 

Muziek tegen achtergrondgeluiden of oorverdovende stilte

Niets is zo vervelend als het horen van een ronkende auto, een blaffende hond of ruziënde mensen op straat, op het moment dat je wilt gaan slapen. Ook in deze situatie kan klassieke muziek afleiding bieden. Het zorgt ervoor dat je irritatie over omgevingsgeluiden naar de achtergrond verdwijnt.

Waar sommige mensen graag in alle stilte in slaap willen vallen, vinden andere mensen het onprettig als het ‘oorverdovend’ stil is. Het opzetten van rustige muziek kan dan een kalmerende en geruststellende uitwerking hebben.

Kwaliteit van de slaap

Je kunt niet alleen makkelijker in slaap komen door klassieke muziek, maar je slaapkwaliteit verbetert ook aanzienlijk. Een wetenschappelijk onderzoek onder studenten (18 t/m 28 jaar) wees uit dat studenten die voor het slapengaan luisterden naar klassieke muziek, beter doorsliepen en dat depressieve en stresssymptomen minder vaak opdoemden. De deelnemers aan het onderzoek luisterden 45 minuten naar ontspannende, klassieke muziek.

Uit een ander, soortgelijk onderzoek bleek dat oudere mensen (60 t/m 83 jaar) met een slaapprobleem ook lekkerder sliepen, als zij 45 minuten luisterden naar klassieke muziek. In deze leeftijdcategorie werden de deelnemers ook minder vaak wakker en sliepen zij langer door.

Kortom, klassieke muziek zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en dat je de volgende dag fijner wakker wordt! Wil jij dit ook ervaren? Luister dan voor het slapengaan naar deze speellijst: