STER Advertentie

Ton Koopman heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd als dirigent bij bekende orkesten. Zo heeft hij voor het Koninklijk Concertgebouworkest en het Residentie Orkest gestaan, en was hij vaste dirigent van het Radio Kamerorkest. Een prachtige reeks, die eigenlijk heel toevallig begon.

De Passies van Bach

Ton Koopman is een man van principes, en één van die principes is dat je afspraken altijd nakomt. Maar in 1991 zag hij toch een gegronde reden om een keer van dit principe af te wijken. Wat was het geval? Oude-muziekpionier Nikolaus Harnoncourt, die sinds 1976 het Koninklijk Concertgebouworkest bijna jaarlijks leidde in uitvoeringen van de Matthäus-Passion of Johannes-Passion van Bach, zegde af wegens oververmoeidheid. Zo kwam het dat Ton Koopman werd gevraagd als dirigent voor deze uitvoeringen. Ondanks dat hij andere verplichtingen had, hapte hij toe: zo’n kans krijg je tenslotte maar één keer.

Koopman zou na dit succesvolle debuut vaker terugkeren bij het Concertgebouworkest, met de Matthäus-Passion in 1993 en 2018 en met de Johannes-Passion in 1998. Ook werken van Haydn en Mozart kwamen bij het Concertgebouworkest onder zijn handen terecht in onder andere 2007.

5 april 1998

25 maart 2018

22 april 2007

“Tijdens een concert houd je geen wetenschappelijke lezing, maar moeten gevoelens worden overgebracht – plezier, woede, verdriet – met instrumenten die je ten dienste staan.” - Ton Koopman

"Moderne" orkesten

De eerste stappen van Koopman met “moderne” orkesten eind jaren zeventig waren moeizaam, maar inzicht kwam met de jaren. Daarover zegt hij: ”Je moet elkaar eerst vinden als muziekliefhebbers. Daarna kun je bijsturen: minder vibrato, langzamer strijken, een trillertje hier, kan het daar niet wat feller? Veel verder moet het niet gaan. Ik laat het nu uit mijn hoofd om met een modern orkest een barokorkest te imiteren.”

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ton Koopman dirigeert de Karajan-Academy of the Berliner Philharmoniker in de Symfonie in G gr.t. van Carl Philipp Emanuel Bach.

Dat inzicht heeft zijn vruchten afgeworpen, getuige deze opnames met het Concertgebouworkest en andere Nederlandse orkesten: twee opnames met het Radio Kamerorkest (waar Koopman van 1994 tot 2001 vaste dirigent was) met Jaap van Zweden en Quirine Viersen als fijne solisten, en een opname met het Residentie Orkest.

Radio Kamerorkest: 22 januari 1995

Radio Kamerorkest: 30 november 1996

Residentie Orkest: 11 oktober 2013

Bron: quotes afkomstig uit interview door Kasper Jansen voor NRC Handelsblad, 1993

Terug naar overzichtspagina