Erbarme dich (solopartij besklarinet)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (besklarinet met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij fagot)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (fagot met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij dwarsfluit)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (dwarsfluit met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij hobo)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (hobo met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

  

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij hoorn)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (hoorn met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

  

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij trombone)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (trombone met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

  

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij trompet in c)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (trompet in c met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze  meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij tuba in es)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (tuba in es met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij tuba in c)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (tuba in c met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze  meespeelopnames.

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij tuba in bes)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (tuba in bes met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij viool)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (viool met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze  meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij cello)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (cello met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Erbarme dich (solopartij trompet in bes)

Download bladmuziek

De melodie voor solo-instrument.

Erbarme dich (trompet in bes met pianobegeleiding)

Download bladmuziek

De complete versie voor solo-instrument en pianobegeleiding.

Wil je weten hoe je partij klinkt? Of wil je Erbarme dich spelen met pianobegeleiding? Beluister dan deze meespeelopnames.

 

KOM IN CONTACT MET ANDERE MUSICI

Wil jij in contact komen met andere musici en wil je op de hoogte blijven van alle handige speeltips? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je speeltips delen of je vragen stellen aan andere musici zodat jullie elkaar verder kunnen helpen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

De Taiwanees-Australische violist Ray Chen treedt op met alle grote orkesten en is als geen ander een solist van deze tijd. Vorige maand was hij in Nederland voor concerten met Amsterdam Sinfonietta. Het stuk Tambourin Chinois (1910) van componist en vioolvirtuoos Fritz Kreisler was een van de show stoppers van hun voorstellingen. Bekijk hieronder de opname, gemaakt tijdens het Zondagochtendconcert van 17 februari in het Concertgebouw. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=To7_Oc9zekI"}

De 47e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek.

Over de horror van het auditeren voor een orkest. 

Bekijk de antwoorden.

Op zaterdag 16 en zondag 17 maart  2019 gaat de volgende editie van het (Un)heard Music Festival plaatsvinden in KORZO Den Haag. Voor deze editie heeft het Matangi Quartet, initiatiefnemer en artistiek leider van het festival, de Poolse ‘ongehoorde’ componist Pawel Szymanski uitgenodigd. Zijn abstracte klanken en liefde voor oude muziek creëren een enorme gelaagdheid en intieme sfeer. Szymanski’s muziek is als poëzie, er is geen verhaal, slechts de klanken die je meenemen en ruimte geven aan de luisteraar voor hun eigen beleving. 

Belooft dus een interessante ontdekking te worden van totaal onbekende muziek: met humor en lyriek, en grote zeggingskracht. 

Het Matangi neemt trouwens ook het 2e Strijkkwartet van Peteris Vasks op het programma; hier is een uitvoering door het Navarra Quartet

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/346758-un-heard-music-festival-in-den-haag

 

In samenwerking met de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam maak ik een serie podcasts over de magie van het strijkkwartet: "Op zoek naar het ongekende". Die titel is ontleend aan een ontmoeting met twee leden van het Signum Quartett. Het is zo'n frase die bij hen telkens terugkomt, omdat het ze bij de les houdt: Venturing into the unknown. Dat is waar ze naar streven, dat is waar ze telkens opnieuw de voorwaarden voor moeten creëren. 

Ik ga gesprekken voeren met kwartetleden, componisten, outsiders en insiders – afgewisseld met heel veel muziek – om een beeld te geven van het strijkkwartet anno 2019. Waar komt het genre vandaan en waar gaat het nu heen? Wat betekent het om deel uit te maken van zo'n formatie, hoe zijn de rollen verdeeld? 

In deze eerste aflevering dus een portret van het Signum Quartett uit Köln. Zij hebben een bijzonder project op touw gezet, de zogeheten Quartweets, waarbij iedereen wordt uitgenodigd om een compositie in te sturen van maximaal 140 noten, dat is het format van Twitter.

Gesprek met Florian Donderer, 1e viool en Xandi van Dijk, altviool

De podcast vind je hier:

https://www.sqba.nl/podcast-op-zoek-naar-het-ongekende

 

Bekijk en beluister het complete meesterwerk van Bach

Bekijk en beluister het complete meesterwerk van Bach

Lesmateriaal voor Bachs studenten. Bekijk de video.

Het Britse klassieke ensemble Academy of St. Martin in the Fields gaat op 12 april urenlang muziek maken met mensen die dakloos zijn of zijn geweest.

Dat meldt de website van het gezelschap. Het concert vindt plaats in Londen. Op het programma staat het stuk Jesus’ Blood Never Failed Me Yet van Gavin Bryars, uit 1971. De kern daarvan is een continue herhaling van een opname van een religieus lied, gezongen door een zwerver. Daar heeft Bryars instrumentale muziek aan toegevoegd.

Volgens de website gaat het om een nieuwe, extra lange versie van het stuk. Niet duidelijk is hoe lang. De site heeft het over 100 uur. Een andere bron meldt dat het concert 12 uur duurt. Ook Gavin Bryars zelf zal meespelen, samen met zijn ensemble. Wat de rol van de dakloze deelnemers wordt, is nog niet duidelijk.

 

 

 

 

 

Lang Lang is in zijn jeugd enorm onder druk gezet door zijn vader die wilde dat hij een sterpianist zou worden. Dat vertelt de Chinese musicus in een interview dat vandaag verscheen in de Britse krant The Telegraph.

Lang Lang moest van zijn vader uren achtereen oefenen en kreeg steeds maar weer te horen dat hij de allerbeste moest worden. Zijn vader droeg hem zelfs een keer op zelfmoord te plegen. Lang Lang was toen 9. Zijn pianoleraar wilde hem niet langer les geven omdat hij een hopeloos geval zou zijn. Zijn vader was woedend. “Je hebt bijna twee uur oefenen gemist en die krijg je nooit meer terug. Het is te laat. Doodgaan is de enige uitweg”, zou hij hebben gezegd. Hij wilde dat zijn zoon vanaf een balkon op de elfde verdieping zou springen.

Volgens The Telegraph kan Lang Lang toch enig begrip opbrengen voor zijn vader. Die had zelf zijn ambities in de muziek moeten opgeven omdat onder Mao Tse Toeng westerse klassieke muziek verboden was. Hij deed alles om zijn zoon wel succesvol te maken. 

 

 

Pas op of u raakt u instrument kwijt! Deze waarschuwing krijgen musici die van plan zijn Groot-Brittannië te verlaten of binnen te gaan na 29 maart. Dat is de datum waarop het land volgens planning de Europese Unie zal verlaten. De informatie geldt vooral voor musici met een instrument gemaakt van beschermde materialen als ivoor of zeldzame houtsoorten. CITES, de organisatie die over bedreigde planten en dieren gaat, meldde 12 maart dat dit soort musici extra documenten moeten hebben, zeker bij een no-deal. Zijn die documenten er niet, dan wordt het instrument ingenomen. Via de Kanaaltunnel komen bedreigde dieren en planten Groot-Brittannië na 29 maart helemaal niet meer in.

De Brexit heeft meer gevolgen voor de muziekwereld. Zo zal het voor Britse podia niet zinvol zijn bij ziekte van musici ad-hoc vervangers uit het buitenland te halen. Door het extra papierwerk komen zij waarschijnlijk te laat in Groot-Brittannië aan. 

Meer informatie op de site van The Strad

 

 

filmmuziek van Max Richter

Maak kennis met Pieter van Loenen

The English National Opera gaat minder gebruikmaken van boventiteling. Volgens het operagezelschap komt ze daarmee tegemoet aan de wens om het publiek meer keuze te geven. Toeschouwers die wel rekenen op boventiteling, hoeven zich geen zorgen te maken. Volgens een woordvoerder gaat het operagezelschap komend seizoen maar bij één uitvoering per productie de boventiteling weglaten.

Met deze actie benadrukt The English National Opera de wens om in het Engels te zingen. Bovendien wil ze het publiek de gelegenheid geven om een opera te zien zonder te worden afgeleid door de boventiteling.

En nu maar hopen dat het Engels van de zangers voldoende verstaanbaar is. De eerste reacties op sociale media betwijfelen dat: ‘Niemand verstaat een woord van de zangers, of ze Brit zijn of buitenlander. Behoud dus de boventiteling en zing asjeblieft in de originele taal; Italiaans, Frans of Duits, zoals bedoeld door de librettist en componist.’

Dirigent Bernard Haitink is benoemd tot erelid van de Wiener Philharmoniker. Dat maakte het orkest vandaag bekend. Haitink dirigeerde de Wiener Philharmoniker voor het eerst in 1972. Sindsdien dirigeerde hij ruim 100 concerten zowel in Wenen als bij het Salzburger Festival en tijdens tournees door de Verenigde Staten, Japen en Europa.

Het is zeker niet zijn enige titel. Zo hij eredirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest (1999), erelid van de Berliner Philharmoniker en het Chamber Orchestra of Europe. En sinds 2012 beschermheer van het Radio Filharmonisch Orkest.

De onderscheiding van de Wiener Philharmoniker wordt eind juli uitgereikt.

De 18-jarige violiste Noa Wildschut  is door de European Concert hall Organisation (ECHO) geselecteerd als Rising Star voor het seizoen 2019-2020. De ECHO selecteert ieder jaar buitengewoon getalenteerde jonge musici, die in hun Rising Stars-serie aan een groot internationaal publiek worden gepresenteerd.

 

Noa studeert in het eerste jaar van de bacheloropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam en volgt hoofdvaklessen bij Antje Weithaas aan de Hochschule für Musik ‘Hans Eisler’ in Berlijn. Inmiddels heeft Noa Wildschut een exclusief contract op zak bij het platenlabel Warner Classics.

De European Concert Hall Organisation is een initiatief van een twintigtal internationale podia, waaronder het Amsterdamse Concertgebouw.

Morgen (Donderdag 14 maart) treedt Noa met pianiste Elisabeth Brauß op in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. 

Paul Witteman ontvangt professor Henkjan Honing, zangeres en multi-instrumentalist Fay Lovsky, pianist Johannes Asfaw, violist Yannick Hiwat, het XSighted Percussion Duo en het Quartetto di Cremona.

Professor Henkjan Honing is hoogleraar muziekcognitie en behandelt in zijn vak vragen als: is muzikaliteit een eigenschap van alle dieren of alleen van de mens? In Podium Witteman horen we het antwoord en natuurlijk vertelt Henkjan ook over zijn liefde voor muziek. Pianist Johannes Asfaw speelt voor hem een lievelingsstuk van Edvard Grieg.

In Pauls Jonge Helden deze week het XSighted Percussion Duo, dat wordt gevormd door Georgi Tsenov en José Miñarro . De Bulgaar en Spanjaard leerden elkaar kennen op het Codarts Rotterdam. De twee topstudenten waren eerst elkaars concurrenten, maar sloegen uiteindelijk de handen ineen. En met succes, want vorige maand wonnen ze het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2019.

Een van Mike Boddé’s idolen is zangeres en multi-instrumentalist Fay Lovsky. In Podium Witteman spelen ze samen een bijzonder stuk met een hoofdrol voor zingende zaag.

Floris Kortie duikt in zijn Korties Kwesties in de seizoensbrochures van een aantal concertzalen. Hij haalt er de interessantste dingen uit en jazzviolist Yannick Hiwat komt spelen.

Het Italiaanse Quartetto di Cremona, dat vorig jaar zoveel indruk maakte in Podium Witteman, is in het land en komt op uitnodiging van Paul het fantastische Andante uit het Rosamunde-kwartet van Schubert spelen. 

In Podium Witteman Extra aandacht voor het Ricciotti Ensemble. Emma van der Schalie blikt met drie musici terug op de tournee van het orkest door Cuba. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Bekijk de uitzending hier:

{npovideo "VPWON_1297232"}

Het tweede deel van het Strijkkwartet in b klein, Op. 11 van Samuel Barber is vooral bekend in de versie voor strijkorkest onder de naam Adagio for Strings, maar het origineel is minstens zo mooi. Luister naar deze betoverende uitvoering van het langzame deel door het Amerikaanse Dover strijkkwartet. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=lKrxPTePXEQ"}

Het Dover strijkkwartet bestaat uit:
Joel Link, viool
Bryan Lee, viool
Milena Pajaro-van de Stadt, altviool
Camden Shaw, cello

Kom meer te weten over deze middeleeuwse componiste

Ruim een week geleden, op 28 februari jl. overleed André Previn op 88-jarige leeftijd in zijn woonplaats New York. Previn was een muzikale duizendpoot: filmcomponist, jazzpianist, maar ook klassiek componist van vioolconcerten tot opera en natuurlijk een zeer beroemd dirigent. In de jaren 70 was hij chef-dirigent van het London Symphony Orchestra en in NTR Podium laten we zijn Gouden Opnamen met dit orkest horen. 

Maandag 11 maart: André Previn dirigeert Symfonie nr. 1 van William Walton

{audiofragment audio="346381" caption="Gouden Opnamen van André Previn: Symfonie nr. 1 van William Walton" }

Symfonie nr.1 in Bes gr.t. - deel I, "Allegro assai"
William Walton
London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn 

Dinsdag 12 maart:  André Previn dirigeert Concert voor piano en orkest nr. 2 van Rachmaninov

{audiofragment audio="346450" caption="Gouden Opname: André Previn dirigeert Concert voor piano en orkest nr. 2 van Rachmaninov" }

Concert voor piano en orkest nr.2, op.18 in c kl.t. - deel I & II
Sergej Rachmaninov
Vladimir Ashkenazy - piano
London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn 

Woensdag 13 maart: André Previn dirigeert  A London Symphony van Ralph Vaughan Williams

{audiofragment audio="346578" caption="Gouden Opname: André Previn dirigeert Symfonie nr. 2 van Vaughan Williams" }

Symfonie nr.2, "A London symphony" - deel I, "Lento - Allegro risoluto"
Ralph Vaughan Williams
London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn

VIDEO: André Previn dirigeert en speelt Mozarts Pianoconcert nr. 17 K. 453 bij het London Symphony Orchestra in 1976

{video "https://www.youtube.com/watch?v=oIJxLy-AM-Y"}

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Keizer Jelle, Beatcrooks, Ploegendienst, Kenny B, én de Nederlandse Reisopera. Op het oog een merkwaardig lijstje. Het zijn artiesten die komend zomer staan geprogrammeerd op Zwarte Cross het populaire festival in de Achterhoek. Een muziekfestival en motorcross ineen. De Nederlandse Reisopera brengt op zaterdag 20 juli een uur lang een programma met bekende aria’s en duetten uit 'Barbier van Sevilla' van Rossini. Dat maakte directeur Nicolas Mansfield afgelopen weekend bekend. Ook wordt er aan Zwarte Crossers een opera-workshop aangeboden door beroemde opera-sterren. ‘Je hoeft niet te kunnen zingen, maar het helpt wel,” aldus Mansfield.

De Zwarte Cross wordt ieder jaar populairder, maar de animo voor de editie van 2019 lijkt groter dan ooit. Binnen een uur waren alle kaarten uitverkocht. 

 

De Amerikaans-Nederlandse componiste en pianiste Vanessa Lann heeft de Buma Classical Award 2018 ontvangen. Daarmee is ze de meest succesvolle Nederlandse componist van het afgelopen jaar. De prijs werd gisteravond in Hilversum uitgereikt door Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki.

Vooral haar compositie ‘Dancing to an Orange Drummer’ is vaak uitgevoerd. Lann schreef het in 1993 voor Orkest de Ereprijs. Het werk is afgelopen jaren veelvuldig gespeeld door de philharmonie zuidnederland, onder leiding van Peter Biloen. Het was onderdeel van de kindervoorstelling Heartbeat, waarmee het orkest op tournee ging.

Vanessa Lann groeide op in de Verenigde Staten en studeerde aan Harvard University. In 1990 vertrok ze naar Nederland en volgde ze les bij onder meer Theo Loevendie en Louis Andriessen. Ze heeft tientallen composities op haar naam staan, maar is ook actief als pianist.

Momenteel werkt ze aan een nieuwe compositie die eind mei in première gaat tijdens het Oranjewoud Festival in Friesland: 'I'm Migration' for percussion sextet, met Tatiana Koleva & Youth Percussion Pool.

 

De Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool 2019, die vanaf eind april plaatsvindt in Brussel, heeft vandaag de lijst van kandidaten bekendgemaakt. Onder de 71 kandidaten ook een Nederlandse violiste: Hawijch Elders (1998). Vorig jaar nog won ze de Tweede Prijs en de Publieksprijs bij het Oscar Back Vioolconcours.

Vanaf 29 april verzamelen Hawich Elders en 70 andere getalenteerde violisten uit de hele wereld zich in Brussel voor de 19e editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool. De best vertegenwoordigde nationaliteiten zijn: Korea, Japan en de Verenigde Staten. Naast Nederlandse deelname is er ook een Belgische violiste, student aan het conservatorium van Amsterdam: Sylvia Huang. 

Opmerkelijk punt: dit jaar tellen we meer vrouwen dan mannen: 49 tegenover 22. De laatste viooleditie in 2015 waren de mannen nog in de meerderheid: 34 tegenover 28.
De finales van de 19e viooleditie vinden plaats in de week van 20-25 mei en de slotavond is op 6 juni aanstaande. Met dit jaar wellicht een Nederlandse winnaar. De optredens worden ook uitgezonden op de Belgische televisie.




Wat maakt dit werk zo geniaal?

|In Overijssel biedt het Britten Jeugd Strijkorkest aan jonge spelers de gelegenheid om te ervaren hoe het is om samen te spelen in een orkest. De samenstelling wisselt natuurlijk ieder jaar, maar toch wordt er ook iets doorgegeven. En ze maken elk jaar wel een cd. Dit jaar met als ster-solist Daniel Rowland die ook uit Overijssel komt en een schitterend Concertino van Weinberg voor zijn rekening neemt. 

 https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/346284-hollandsche-nieuwe-het-britten-jeugd-strijkorkest-speelt-weinberg

Als dirigent moet Loes Visser flexibel zijn. Zij ziet het als haar taak, onder andere, om de jonge deelnemers vooral ook te laten dromen. En af en toe te laten soleren. Zoals Joshua Herwig, cello (in Prayer van Bloch) en Julia Sabaté, zang (in How deep is the Ocean van Berlin)

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/346534-hollandsche-nieuwe-het-britten-speelt-berlin-en-bloch

Overigens is er aanstaande zaterdag en zondag een Britten concours op het Artez Conservatorium in Zwolle. Op zaterdag voor de cello en op zondag voor de altviool. In verschillende categorien, van 8 tot 16. De winnaars mogen op zondag 7 april soleren met het orkest, tijdens een concert in De Spiegel in Zwolle. Aanvang 14.30u. Met op het programma Elger - Serenade; Tsjaikovski - Chanson triste; Glazunov - Chant du minstrel; Badings - Altvioolconcert, 2e deel; Koussewitzky - Contrabasconcert, met Domink Wagner; Chiel Meijering - Candybox; Bohemian Rhapsody (Queen). 

Emma van de Schalie presenteert. 

Het Chicago Symphony Orchestra van dirigent Riccardo Muti gaat staken. Dat maakte een orkestlid en woordvoerder namens het orkest gisteravond bekend.

De musici hebben afgelopen jaar regelmatig onderhandelingen gevoerd over een nieuwe cao. Gister werd er zelfs na het middagconcert nog tot laat in de avond vergaderd, maar zonder bevredigend resultaat voor de musici. Die verlieten de onderhandelingen en meldden dat ze pas terugkeren als er een nieuwe overeenkomst ligt. De onderhandelaar namens het orkest zei daarover: ‘Vanaf het begin hebben we duidelijk laten weten, niet akkoord te gaan met een contract dat niet ten goede komt aan het welzijn van onze musici. We gaan staken en daarmee beginnen we maandagmorgen om 8 uur (vanmorgen dus). Alle ingangen van de concertzaal zullen we met een lint afschermen met het verzoek aan een ieder die niet te overschrijden.’

De tegenpartij, de organisatie van het orkest, laat weten teleurgesteld te zijn in het besluit van de vakbond. Volgens hen waren ze voldoende tegemoetgekomen aan de eisen van de musici.
Dirigent Riccardo Muti heeft zich solidair verklaard met de musici. In een brief gericht aan het bestuur zegt hij:
‘Ik begrijp hun eisen. Ik hoop dat voor mijn terugkeer over een paar dagen alles geregeld zal zijn, zodat de musici de erkenning krijgen die ze verdienen.’

In de voorsteden van Parijs is het vaak onrustig, er vinden regelmatig vernielingen plaats. Zo is onlangs in de Parijse voorstad Saint-Denis het Cavaillé-Coll orgel in de Saint-Denis Basiliek vernield. De organist van de kerk ontdekte de beschadiging, die een vandaal aanbracht aan de orgelkas en de windmotor. Het gaat om het eerste orgel van de 19e-eeuwse, populaire, Franse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll.
De Fransman stelde destijds in drie dagen een plan op voor een orgel met vijf klavieren, pedaal en zeventig stemmen. Daarmee wist de 22-jarige jongeman de opdracht voor de bouw van een orgel binnen te slepen. De oplevering van het orgel in Saint-Denis maakte zo’n enthousiasme los dat Cavaillé-Coll vanaf dat moment de ene na de andere opdracht kreeg, in zowel Frankrijk (in kerken en kathedralen) als ver daarbuiten, tot en met China toe.

Niet alleen het orgel van de Saint-Denis Basiliek is vernield, ook twee glas-in-loodramen zijn kapotgemaakt. Wie er achter zit, is niet bekend. De politie is een onderzoek gestart.
Orgelliefhebbers mogen zich gelukkig prijzen dat de inbreker het historisch pijpwerk met rust heeft gelaten. De schade die nu is aangebracht kan worden hersteld door de timmerman en de elektricien.

Op vrijdag 8 maart is de Duits-Oostenrijkse dirigent Michael Gielen overleden. Dat maakte zijn familie dit weekend bekend. Gielen werd in 1927 geboren in Dresden en toen hij 13 jaar oud was (1940) emigreerde hij naar Argentinië, waar hij de rest van zijn jeugd doorbracht. In de jaren ’50 assisteerde hij Karl Böhm en Herbert von Karajan bij de Wiener Staatsoper. In de jaren ‘60 werd hij chef-dirigent in Stockholm en Brussel. Gielen was 20 jaar verbonden aan de Frankfurter Opera. Onder zijn leiding werd het operahuis in Frankfurt een operahuis met internationale bekendheid.

Michael Gielen dirigeerde een aantal premières, waaronder ‘Die Soldaten’ van Berndt Alois Zimmermann en het Requiem van György Ligeti. Zijn eigen composities waren geschreven in de stijl van de Tweede Weense School.

Gielen kreeg meerdere onderscheidingen, waaronder in 2010 de Ernst von Siemens Preis – de “Nobelprijs van de muziek”.

Michael Gielen is 91 jaar geworden.

—————————————————————————————

NTR ZATERDAGMATINEE: MICHAEL GIELEN DIRIGEERT SCHÖNBERG EN BRAHMS

Michael Gielen is al behoorlijk op leeftijd tijdens dit concert in de NTR ZaterdagMatinee. Als dirigent van SWR omroeporkest het oogt hij nog zeer vitaal en gedreven. Al in 1949 brak hij een lans voor Schönberg door al diens pianowerken uit te voeren in Buenos Aires.

Als voormalig chef-dirigent (sinds 2002 'eredirigent voor het leven') van het SWR omroeporkest, laat hij het geniale klankkleurenspectrum van Schönberg trefzeker tot zijn recht komen.

In het monodrama Erwartung uit 1909 van Schönberg draait alles om de binnenwereld van één personage. Mooie herinneringen, jaloezie, verwijten en vragen, ze krijgen gestalte in tekstflarden die verwaaien in het doodstille bos, zoals onuitgesproken gedachten rondmalen in ons eigen hoofd.
Maar eerst klinkt de lichtvoetige Tweede Symfonie van de door Schönberg als wegbereider geëerde Johannes Brahms.

{concert id="8631"}

Lydia Duijmelinck richt zich deze week op een combinatie van werken met keramiek en meditatie.

Bekijk de antwoorden.

De Franse componist en pianist Jacques Loussier wist de muziek van Bach te verbinden met jazz en bereikte daarmee een miljoenenpubliek. Hij is afgelopen dinsdag op 84-jarige leeftijd overleden. Loussier maakte vooral naam met zijn zijn trio Play Bach, opgericht in 1959. Voor velen was dit de eerste kennismaking met Bach.

Zijn missie om jazz en klassiek bij elkaar te brengen, begon heel toevallig, vertelde Louissier in een interview uit 2009 met het Britse muziekmagazine Gramophone. Tijdens zijn studie op het conservatorium in Parijs realiseerde hij zich al snel dat een internationale carrière als klassiek pianist niet voor hem was weggelegd. Hij ontdekte jazz door pianist John Lewis en begon te experimenteren door beide stijlen met elkaar te combineren. Dat leidde tot oprichting van zijn trio Play Bach.
En of zijn missie geslaagd antwoordde hij in datzelfde interview:
‘Vijftig jaar na die eerste opnamen met mijn trio Play Bach, ben ik optimistisch over de relatie tussen klassieke muziek en jazz. Ik denk dat jazz musici klassieke muziek steeds beter begrijpen. Niet alleen in theorie, maar ook de geschiedenis en de invloed die het heeft op andere muziekstijlen.’

Jacques Louissier gaf drieduizend concerten en verkocht meer dan zeven miljoen albums. Maar hij componeerde ook voor film en televisie.

Onlangs is een klein werk van de Britse componist Edward Elgar opgedoken. Het zat verstopt in een handtekeningenboekje dat ooit eigendom was van Lydia Tabb. Zij was begin vorige eeuw fondsenwerver bij een liefdadigheidsinstelling. Ze overleed in 1983. 

Een veilingmeester van het BBC programma ‘Hunt and Dickinson’s Real Deal’ stuitte op de partituur, toen hij het zwart leren boekje doorbladerde. Elgar schreef het in 1924 en noemde het ‘Andante.’
‘Ik kon niet geloven wat ik zag,’ aldus de veilingmeester. ‘Het is niet alleen gesigneerd en voorzien van datum door Elgar, maar het bevat ook allerlei ingewikkelde muzieknotaties. Het gaat duidelijk om een korte melodie, die is opgeschreven, maar nooit uitgevoerd.’

Elgar bevond zich in het boekje overigens in beroemd gezelschap. Lydia Tabb eigenaar van het handtekeningenboekje, had zo’n 70 mensen hun naam laten opschrijven, zoals Koning George VI, Winston Churchill en Charlie Chaplin.
Hoe de partituur in het boekje verzeild is geraakt, is niet bekend. Volgens nazaten van Tabb, heeft zij daar nooit iets over gezegd.

Het handtekeningenboekje en de partituur van Elgar worden eind maart los van elkaar geveild in Engeland.

Wat is jouw favoriete korte douche-meezing-muziek?

De crux bevindt zich in het midden.

Beluister de muziek van deze romantische componist

 

Dirigent Philippe Herreweghe krijgt  maandag 11 maart het ereteken van officier in de Leopoldsorde, uitgereikt door de Vlaamse minister van Cultuur Sven Gatz. Hij de krijgt de erkenning voor “zijn inzet en betrokkenheid voor België”, met de goedkeuring van de koning van België.

 

Toelating tot de Leopoldsorde is de hoogste Belgische onderscheiding, al heb je binnen de orde lagere en hogere rangen. Het is ook de oudste orde, in 1832 ingesteld door de Belgische koning Leopold I.

 

Subcategorieën