Een documentaire over het mysterie van muziek

Beluister de mooiste muziek uit dit genre

De carrière van de 38-jarige Amerikaanse dirigent Karina Canellakis komt nu in een stroomversnelling. Gisteren werd bekend dat zij komend seizoen Eerste Gastdirigent wordt bij het Radio-Symfonieorkest Berlijn. Dit volgt op haar eerdere benoeming als chef-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest, eveneens te beginnen in het nieuwe seizoen.

Naast de gevierde chef-dirigent Vladimir Jurowski verkeert zij op slag in de eredivisie van de muziek. Al bij haar eerste aantreden moet zij aan de bak met het veeleisende Ein Heldenleben van Richard Strauss en Beethovens beroemde Zevende Symfonie.
Canellakis  is opgetogen over de benoeming: “Ik verheug op de samenwerking met de prachtige musici van het RSB, ik begin met hen aan een avontuur om ook minder bekend en nieuw repertoire uit te voeren.” 

Het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin heeft een reputatie hoog te houden en weet al sinds de oprichting grote dirigenten aan zich te binden, zoals Sergiu Celibidache en Eugen Jochum.

 

In korte tijd heeft een steunactie voor behoud van het Muziekcentrum Eindhoven al zo’n 12.000 handtekeningen opgeleverd. Dat meldt het Eindhovens Nieuwsblad. Gisteren werden namens actievoerders, muzikanten en personeelsleden de steunbetuigingen aan de Eindhovense gemeenteraad aangeboden. 

Het Muziekcentrum kampt met een jaarlijks gat op de begroting van 5 ton. Het gemeentebestuur wil de subsidie echter niet verhogen en vindt dat het MGE de tering naar de nering moet zetten. Volgens het Muziekgebouw gaat dat echter ten koste van de kwaliteit van de programmering.

 

Om de problemen op te lossen, hebben gemeente, MGE, Brainport en de provincie een actieplan opgesteld. Dat is dit weekend bij het college ingeleverd. Wat er in staat, is niet bekend. Over twee weken -op 16 april- wordt het plan door de gemeenteraad besproken.

De Elbphilharmonie in Hamburg is sinds de opening een ware toeristische trekpleister geworden, het is een plek die je gezien moet hebben. Dat trekt ook publiek dat voor het eerst een concert bezoekt en dat de mores niet kent. Tot grote ergernis van de trouwe concertganger.

 

De duurste concertzaal ter wereld (bijna 900 miljoen euro) heeft bovendien zo’n heldere akoestiek dat het geluid van een knisperend bonbonpapiertjes, gehoest of een mobieltje overal gehoord wordt. De geroutineerde concertbezoeker stoort zich aan die overlast en aan het gebrek aan respect voor de muziek. ‘De toeristen applaudisseren na elk deel, de concertzaal lijk wel op een jaarmarkt’, meldt een trouwe bezoeker.

De directeur Christoph Lieben-Seutter greep deze week in. Voorafgaand aan het concert vroeg hij het publiek om aandacht en respect voor de muziek. ‘Als u toch moet hoesten, doe het dan tijdens de luide passages’,  raadde hij het publiek aan. Na zijn oproep hield publiek de adem in en barstte daarna uit in een welgemeend applaus.

Maar hoe het nu verder moet is onduidelijk, de roep gaat dat hij eigenlijk elke avond dit verhaal zou moeten houden, maar dat is praktisch onuitvoerbaar.

Hedendaags Amerikaans componist en dirigent

John Adams is componist van werken voor orkest, opera en koor. Hoewel hij belangrijke technieken, zoals herhalende patronen van de minimal music gebruikt, is hij strikt genomen geen typische vertegenwoordiger van de stijl (eerder post-minimal). Zijn componeren is meer gericht op ontwikkeling in de muziek en laat ook duidelijk romantische invloeden zien. Zijn muziek is heel toegankelijk.

Componist of dirigent
Zijn eerste composities schrijft Adams als hij tien jaar oud is en zijn eerste orkestwerken worden uitgevoerd terwijl hij nog maar een teenager is. Tijdens zijn studie aan Harvard krijgt hij de kans om het studentenorkest te dirigeren en leert zo het klassieke repertoire goed kennen. Leonard Bernstein biedt aan hem verder te trainen, maar na enige aarzeling kiest Adams toch voor het componisten bestaan. Wel blijft hij regelmatig dirigeren, vooral zijn eigen werk, zoals in ons land in de ZaterdagMatinee met het Radio Filharmonisch Orkest, of het ASKO|Schönberg Ensemble. Zelf zegt hij daarover: “Op een puur technisch niveau lijkt mijn muziek niet zo moeilijk als die van veel andere hedendaagse componisten. Het moeilijke in mijn muziek is de concentratie en de energie. En juist dat is heel lastig om goed te krijgen.”

Nixon in China
Het oeuvre van Adams is omvangrijk en wordt regelmatig uitgevoerd. Het bekendst is misschien zijn opera in samenwerking met regisseur Peter Sellars Nixon in China uit 1978, die gaat over het bezoek van de Amerikaanse president Richard Nixon aan China in 1972. Een bijzondere compositie is On the Transmigration of Souls, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen in New York op 11 september 2001. 

“Probeer niet in paniek te raken als je de herrie die vanaf het toneel klinkt niet kunt herkennen als iets dat jij geschreven hebt.”
- advies van John Adams aan componisten voor het overleven van een eerste repetitie -

{work nummer="25606" }

{work nummer="19769" }

{work nummer="29316" }

{work nummer="3115" }

 

Media
John Adams: Official Web Site

 

Paul Witteman ontvangt violist en dirigent Sigiswald Kuijken en zijn ensemble La Petite Bande, altviolist Lotus de Vries, pianist Martijn Willers en pianist Laurens de Man. 

De Belgische violist, altist en dirigent Sigiswald Kuijken is een van de pioniers van de oudemuziekbeweging, die sinds de jaren zestig de wereld van de klassieke muziek danig heeft veranderd. Met zijn ensemble La Petite Bande maakte hij talloze opnames, waaronder een van Bachs Matthäus-Passion. Bijzonder aan deze opname is de uiterst kleine bezetting van het ensemble. In Podium Witteman horen we een aantal delen. La Petite Bande voert Bach’s Matthäus Passion uit in de Grote Zaal van Het Concertgebouw in een kleine bezetting:

9 april 2019 - Amsterdam

In Pauls Jonge Helden is deze week altviolist Lotus de Vries te gast. De 23-jarige is vorig jaar afgestudeerd in Amsterdam en net begonnen aan haar vervolgstudie in Berlijn. Lotus wil de altviool in zijn volle glorie laten horen, niet als melancholisch sfeerinstrument. Met pianist Martijn Willers speelt ze een spectaculair stuk van Frank Bridge.

Het Sweelinck Blazersensemble bestaat uit studenten van de oude-muziekafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Onder leiding van docent (en hoornist) Teunis van der Zwart speelt het ensemble delen uit de Gran Partita van Mozart. Een absoluut meesterwerk dat nog niet eerder heeft geklonken in Podium Witteman!

Deze week is het Kindermuziekweek en die wordt mede georganiseerd door het Leerorkest. Dat is een project waarbij kinderen op de basisschool een instrument leren spelen en orkestjes vormen. Begonnen in de Bijlmer, inmiddels landelijk nagevolgd. Groot succes, maar er is één probleem: er zijn niet genoeg harpen. Floris besteedt hier aandacht aan.

Pianist Laurens de Man speelt, op speciaal verzoek van Mike, met een aantal strijkers het prachtige Largo uit Bachs klavierconcert in f klein

In Podium Witteman Extra een documentaire over de excentrieke Canadese pianist Glenn Gould, die in 1957 als eerste westerling op tournee ging door de Sovjet-Unie. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman. NPO 2 Extra is ook via een livestream te bekijken:

NPO 2 Extra live kijken

Bekijk deze uitzending:

{npovideo "VPWON_1297235"}

Als afsluiting van het Minimal Music Festival 2015 neemt special guest Terry Riley zélf plaats achter zijn geliefde instrument: de piano. Riley’s muzikale denken is al zeven decennia intiem verbonden met de motoriek van zijn handen op het klavier. Hij speelt onder andere recent werk als The Bull (2008) en The Shape of Flames (2008), maar ook Requiem for Wally (1989).

Volgens Riley is hij nu op de muzikale toppen van zijn kunnen. Luister en oordeel zélf!

{concert id="5162"}

Afbeelding © AMP Stuart Brinin

Titel: Metamorphosis (1988)

Componist: Philip Glass (31 januari 1937)

Periode: Modern

Philip Glass studeerde op zijn negentiende jaar al wiskunde en filosofie aan de Universiteit van Chicago, pianospelen deed hij in zijn vrije tijd. Na deze studie ging Glass naar de Juilliard School, en vanaf dat moment is Glass' naam synoniem aan de minimalistische stijl. Zijn filmcomposities hebben hem een Golden Globe opgeleverd, alsmede drie Academy Award nominaties. 

Met zijn composities bereikt Glass een enorm groot publiek, en dat generatie op generatie. Niet alleen in de concertzalen, Glass componeert ook voor opera, film, theater en dans. Hij is een van de grote namen van het Amerikaanse minimalisme.

Metamorphosis & Kafka
Metamorphosis', een set van vijf variaties die in de loop van het hele werk evolueren tot een opzwepend laatste deel. 

Metamorphosis is gebaseerd op Kafka’s gelijknamige korte verhaal. Het gaat over een handelsreiziger, Gregor Samsa, die plotseling wakker wordt als een monsterlijk insectachtig wezen en hoe hij en zijn ouders en zusje Grete hier vervolgens mee omgaan.
 
Hart & Ziel
De componist Glass staat 5 x in de Hart & Ziel Lijst met zijn Metamorphosis op nummer 52.
 
Mooiste cd-uitgaven
  

Channel Classics

Radio 4 luisteraars over deze opname:

"De uitvoering van Lavinia Meyer is fantastisch en biologerend. Ik beluister het stuk vaak wel 3 of 4 keer achtereen."

"Metamorphosis door Lavinia Meijer op harp! Als je dat op zet tijdens je werk daalt er meteen een soort rust over je heen en kun je alle hectiek van je af laten glijden."

 

 

 

Sony 87976

Deze bijzondere uitvoering met de componist zelf als pianist kan hier natuurlijk niet ontbreken.

 

 

 

 

 

   

Brilliant Classics 9419

Glass door pianist Jeroen van Veen.

'Dutch pianist Jeroen van Veen is a champion of the minimalist piano school', alsdus Classicstoday.

Avondconcert 14-03-2018

Reinbert de Leeuws Matthäus-Passion met het Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque in 2016 was een overweldigend succes. De Matthäus Missie, de documentaire van Cherry Duyns over de uitvoeringen, trok volle zalen en ontving de Kristallen Film-prijs.

Dat er een vervolg moest komen, stond dus buiten kijf. Met een serie uitvoeringen van Bachs Johannes-Passion komt nu niet alleen Reinbert de Leeuws wens in vervulling, maar inmiddels ook de wens van vele Bach-liefhebbers.

bron: Nederlands Kamerkoor

{concert id="7725"}

Het Minimal Music Festival gaat weer van start. Na vijf edities met de beste minimal van het eerste uur reikt het Minimal Music Festival ditmaal iets verder. Deze editie is er meer aandacht voor nieuwe makers.

Het festivalprogramma is als vanouds heel divers. De concerten en ook de randprogrammering staan volop in het teken van collectieve beleving, reflectie, verdieping en ontspanning.

Muziekjournalist Job de Wit maakte een aantal podcasts over de concerten en verschillende onderdelen van het festival. Die kan je hier beluisteren.

 
En luister ook eens naar de spotifylijst met een selectie van de musici die optreden tijdens het Minimal Music Festival.

Het aanstaande weekend, op 5, 6 en 7 april 2019 organiseren Natuurmonumenten en het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds de tweede editie van het NMF Kamermuziekfestival bij Natuurmonumenten. Tijdens dit weekend kun je door heel Nederland op 21 cultuurhistorische locaties van Natuurmonumenten komen genieten van kamermuziek, uitgevoerd door bekende musici en bevlogen talenten met instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Muziek, cultureel erfgoed en natuur komen samen in dit festival. 

En let op: ik geef deze week vrijkaartjes weg voor een paar van de concerten!

Met Detmar Leertouwer op de Buisse Heide bijvoorbeeld, pleisterplaats voor kunstenaars sinds Henriëtte Roland Holst (als je zin hebt in een wandeling onder aanvoering van de boswachter). En Joachim Eijlander en The Hague String Trio. 

 

In september is het precies 70 jaar geleden dat componist Richard Strauss overleed. Daarmee vervallen de auteursrechten van zijn muziek. Dat betekent dat er geen vergoeding meer hoeft te worden betaald aan de nabestaanden of platenmaatschappij. Strauss zijn muziek komt nu dus in het publieke domein, zoals dat officieel heet.

Om u een beetje een idee te geven van wat de erven gaan missen: elke opvoering van Der Rosenkavalier door de Weense Staatsopera levert 15.000 Euro op. En alleen al in Wenen werd de opera al 1000 keer opgevoerd.
En helaas voor de erven van Strauss kunnen ze net niet profiteren van de nieuwe Europese wetgeving over auteursrecht voor wat betreft het videokanaal YouTube, die eind van dit jaar van kracht wordt. Daarmee kunnen  componisten geld vragen wanneer hun filmpjes worden gelinkt aan nieuwsberichten. En in geval van Strauss had dat aardig kunnen oplopen: op YouTube wordt Rosenkavalier vaak bekeken: de teller staat op 3,5 miljoen.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Belangrijk Amerikaans componist, vertegenwoordiger van de cyclische, repetitieve of minimalistische muziek

Philip Glass groeit op in Baltimore. Aan de universiteit van Chicago studeerde hij wiskunde en filosofie, maar hij wil componist worden. Nadat hij op zijn 19de al afstudeert gaat hij fluit studeren aan het conservatorium. Vervolgens verdiept hij zich verder in muziek aan de Julliard School of Music.

Inspiratie in Parijs bij Nadia Boulanger
Omdat hij zich niet kan vinden in wat destijds doorgaat voor moderne muziek, verhuist hij naar Europa. Daar studeert hij bij de legendarische pedagoog Nadia Boulanger (die ook aan Aaron Copland, Virgil Thomson en Quincy Jones lesgeeft). En ook krijgt hij les van Darius Milhaud

In Parijs bestudeert hij Bach, Mozart, Schönberg, Berg en Stockhausen. Maar hij krijgt ook de opdracht om Indiase muziek om te zetten in Westerse muzieknotaties. Om dit werk te kunnen verrichten, vertrekt hij naar India. Hij werkte in die jaren nauw samen met sitar virtuoos en componist Ravi Shankar. Zijn verblijf in India en samenwerking met Ravi Shankar heeft een enorme invloed op zijn werk.

Philip Glass Ensemble en minimal music
In 1967 keert hij terug naar New York en richt zijn Philip Glass Ensemble op en en schrijft zijn eerste minimale-muziekstukken. Zijn werk is gebaseerd op herhaling, waarbij de muzikale figuren gestructureerd worden volgens het principe van de toevoeging (additieve methode van Indiase oorsprong).

De nieuwe muzikale stijl die Glass ontwikkelt krijgt de naam "minimal music". Glass zelf spreekt spreekt liever over zichzelf als een componist die muziek maakt met ‘repetitieve structuren’.

Zijn stijl vertoont verwantschap met het werk van Steve Reich, Morton Feldman, John Adams, Terry Riley en La Monte Young. Die laatste wordt als grondlegger van de beweging beschouwd.

De ijzersterke, hypnotiserende muziek van Philip Glass varieert van heel verstild tot uiterst manisch. In de 45 jaar dat hij werkzaam is als componist schrijft hij meer dan twintig kleinere en grote opera’s , tien symfonieën, vijf strijkkwartetten, twee piano concerten en concerten voor viool, timpaan en saxofoonkwartet en orkest.

Zijn bekendste opera is Einstein on the Beach. Glass werkt hij ook regelmatig met filmmakers. Zo schrijft hij filmmuziek voor de onder meer Koyaanisqatsi en The Hours.

{work nummer="26609" }

{work nummer="17939" }

{work nummer="29188" }

{work nummer="19300" }

{work nummer="32051" }

{work nummer="17936" }

{work nummer="28215" }

{work nummer="17769" }

Bestaat zoiets als ironie in de muziek? Nou, de Cd 'Encyclopedie voor de moderne huisvrouw' levert munitie voor deze stelling. De muziektheatergroep Touki Delphine heeft samen met Bernadeta Astari (Dutch Classical Talent 2013) een voorstelling gemaakt over de 20 delen naslagwerk met aanwijzingen hoe je een huishouden moet bestieren. Eerst maakten ze zich vrolijk, totdat ze erachter kwamen dat er ook veel zinnigs in staat! Ze bewerkten oude liederen op een totaal eigenwijze manier, met tongue in cheek. Oud wordt nieuw. Met o.a. de Kaddish van Ravel

De 48e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek.

In deze aflevering gaat het over iets wat we voor granted aannemen bij een Symfonieorkest: de aanwezigheid van de tutti

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/348450-snapshot-klassiek-48-violistenrijtje

 

Josephine Olech – eerste fluitist van het Rotterdams Philharmonisch orkest – heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de Carl Nielsen International Competition. Ze ontvangt 12.000 euro, een solo-opname met het Odense Symphony Orchestra, een internationale cd-release en ze mag met een aantal gerenommeerde orkesten soleren, waaronder het Gewandhaus Orchester Leipzig, het Oslo Philharmonic Orchestra en het Zweeds Radio Orkest.

De Franse Josephine Olech is pas 24 jaar oud. Ze won al vele prijzen. Een paar jaar geleden nam ze een cd op met fluitist Juliette Hurel (die nu haar collega is in het Rotterdams Philharmonisch Orkest).

De Carl Nielsen Competition wordt ieder jaar georganiseerd in 3 categorieën: viool, fluit en klarinet – dit jaar voor het eerst alle drie tegelijk. Juryvoorzitters waren dit jaar violist Nikolaj Szeps-Znaider, klarinettist Paul Meyer en fluitist Karl-Heinz Schütz.

Eerdere prijswinnaars van het concours zijn violisten Nikolaj Znaider en Jaakko en Pekka Kuusisto en klarinettist Olivier Patey.

Illustrator en schilder Niels Egidius wil zo veel mogelijk apen tekenen.

Op vrijdag 29 maart was het Damask Vocal Quartet te gast in de uitzending van NTR Podium. Ze zongen muziek van Brahms, waaronder deze uitvoering van O schöne Nacht:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=XZvmPx6sOB4"}

Kwartetten (4), op.92 - nr.1, "O schöne Nacht"
Johannes Brahms
Damask Vocal Quartet & Gabriele Zemaityte, piano

 

Belangrijk Amerikaans componist, vertegenwoordiger van de stroming die bekend staat als de 'minimal music'

Terry Riley kreeg zijn opleiding o.a. aan het conservatorium van San Francisco. Samen met componist Steve Reich is hij betrokken bij het experimentele San Francisco Tape Center. Zijn belangrijkste inspirator is echter Pandit Pran Nath (1918-1996), een expert op het gebied van Indiase klassieke zang, die ook les gaf aan La Monte Young. Samen met Philip Glass vormen deze vier componisten een groep die bekend staat als de founding fathers van de minimal music.

All Night Concerts
In de jaren '60 maakt Terry Riley naam met zijn 'All Nights Concerts', waarbij hij de hele nacht geïmproviseerde muziek speelt op een oud harmonium en een getapete saxofoon. Als hij een pauze nodig heeft, draait hij fragmenten saxofoonmuziek die hij gedurende de avond heeft opgenomen. Publiek komt met slaapzakken, hangmatten en zelfs de hele familie naar deze concerten.

In C
De naam van Terry Riley is onlosmakelijk verbonden met het stuk 'In C', zijn bekendste werk. Het is een van de belangrijkste minimal music-werken en in meerdere opzichten een statement. Het staat in de eenvoudige toonsoort C en vormt een brug tussen de genoteerde klassieke muziek en de improvisaties in de jazz. Aan de eerste uitvoering in 1964 werkte o.a. Steve Reich mee. De opzet en vorm van het stuk was tot dan toe ongekend. Het stuk bestaat uit 53 verschillende fragmenten van elk ongeveer 1 maat lengte die elk in C staan. Eén speler slaat in een regelmatig tempo een C aan op een piano om het tempo stabiel te houden. De overige spelers, van wie het aantal en het instrument niet vastliggen, spelen de fragmenten aan de hand van een paar losse aanwijzingen. De fragmenten combineren hierbij op steeds nieuwe manieren.

Terry Riley componeerde onder andere 13 werken voor het Kronos Kwartet, waarmee hij nauw samenwerkt. In 1991 schreef hij zijn eerste orkestwerk “Jade Palace”. Tegenwoordig doceert Riley Indiase zang (raga’s) en piano, en geeft in die hoedanigheden ook concerten.

Tijdens het World Minimal Music Festival 2015 is Terry Riley special guest.

{work nummer="13570" }

{work nummer="29193" }

{work nummer="27086" }

{work nummer="23829" }

{work nummer="23764" }

 

 

In de documentaire 'De herontdekking van de Matthäus-Passion' wordt dirigent René Jacobs gevolgd tijdens het opnameprorces van Bachs Matthäus-Passion.

De Vlaamse dirigent René Jacobs heeft zijn leven lang al een band met de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Als jongen van tien zong hij als jongenssopraan in de Kathedraal van Gent zijn eerste Passies, later maakte hij furore als countertenor en zong in de jaren zeventig en tachtig talloze malen de altpartijen, waaronder het beroemde ‘Erbarme dich’. De laatste 25 jaar heeft Jacobs zich vooral op het dirigeren gestort, niet zonder succes: hij sleept prijs na prijs in de wacht voor zijn directies. Toch duurde het pas tot 2012 voordat hij zelf de Matthäus-Passion op cd uitbracht. Samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Rias Kammerchor en solisten, nam hij de Matthäus-Passion op.

Bekijk De Matthäus-Passion van René Jacobs

 

Bekijk de antwoorden.

Ik ga voortaan op vrijdag ook een liedje laten horen in Passaggio. Gewoon een mooi liedje. Een chanson, nederlandstalig, een ontroerend popliedje, een bewerking, whatever. Vanavond een maf lied van Reyer Zwart, contrabassist. Zo iemand die altijd onzichtbaar meespeelt achter mensen als Claudia de Breij en Freek de Jonge, maar van grote invloed is. In de serie Humble Heroes treedt hij naar voren, uit de schaduw. En Zwart heeft gevoel voor ironie, zo blijkt uit deze ballade, met Francine van der Heijden, sopraan & Phyllis Ferwerda, piano

Hier zijn ze met zijn drietjes in de studio:

https://youtu.be/iKttOS0s1V0

 

 

Overigens neemt Francine dit weekend afscheid van de Van Swieten Society (Bart van Oort) met twee concerten: 

31 maart Waals Kerk Amsterdam èn 1 april Tivoli Utrecht: concerten rondom de geniale Clara Schumann.

Beluister het concert

Een Venetiaans concert met on-Italiaanse twist. Bekijk de video.

Geniet van deze pianospeellijst

Laat die lente maar komen!

Musici van het symfonieorkest van San Francisco sturen een opvallende steunbetuiging aan de stakende orkestleden in Chicago. Ze maken maar liefst 15.000 dollar over aan hun collega’s. Dat meldt muziekjournalist Norman Lebrecht. In een bericht aan de stakende musici schrijft een vertegenwoordiger van orkestleden uit San Francisco: “Dit is het minste dat we kunnen doen om jullie te helpen in deze moeilijke tijd”.

 

De musici van het Chicago Symphony Orchestra staken in een poging meer loon en betere pensioenen af te dwingen. Door de staking ligt inmiddels het klassieke-muziekleven in de Amerikaanse stad grotendeels plat. Alle concerten in het Symphony Center, de thuisbasis van het symfonieorkest, zijn afgelast. Daaronder optredens van topmusici als pianist Maurizio Pollini én het orkest uit San Francisco.

 

De Academie van operahuis La Scala in Milaan gaat een muziekschool opzetten in Saoedi-Arabië. Dat meldt persbureau Associated Press. In september start er een school voor muziek en dans in hoofdstad Riyad, bedoeld voor jongens en meisjes van 6 tot 10 jaar. In het eerste jaar zullen docenten uit Italië betrokken zijn. De school wordt betaald door het ministerie van Cultuur van Saoedi-Arabië.

 

Het is niet voor het eerst dat La Scala muziekonderwijs in het buitenland organiseert. Er zijn al projecten in onder meer Roemenië, Kazachstan en Brazilië.

 

De samenwerking met Saoedi-Arabië is wel opvallend. Op 18 maart nog besloot La Scala een Saoedische investering van ruim 3 miljoen euro terug te storten. Dat gebeurde na felle kritiek. Veel muziekliefhebbers en politici vonden het een slechte zaak dat een land dat mensenrechten schendt, invloed zou krijgen in de Italiaanse opera.

Dirigent James Levine heeft dinsdag 26 maart deels ongelijk gekregen in zijn juridische zaak tegen zijn voormalige werkgever: The Metropolitan Opera in New York. Het operahuis had hem vorig jaar ontslagen, omdat Levine schuldig zou zijn aan seksueel misbruik. De dirigent spande vervolgens een zaak aan. Hij vindt dat zijn contract onterecht is ontbonden en dat The Metropolitan Opera leugens over hem heeft verspreid. Levine eiste 5,8 miljoen dollar schadevergoeding. 

Een rechtbank in New York oordeelt nu dat er geen sprake was van laster. Er moet nog wel een uitspraak komen over de contractbreuk. Levine’s advocaat zegt dat de strijd doorgaat. “The Met heeft mijn cliënt niet alleen ontslagen, maar belastert ook 50 jaar briljant artistiek meesterschap die zeer hebben bijgedragen aan wat het operahuis nu is.”

Meer informatie

Deze video van zanggroep Wishful Singing laat zien dat muziek altijd en overal mensen verbindt. De zangeressen hebben na een optreden nog zin om iets te zingen in de trein naar huis en zetten een a capella versie van Leonard Cohen's Hallelujah in. De andere treinreizigers haken spontaan in, en al snel staat de hele coupé op zijn kop! "Een van de leukste treinreizen ooit!" schrijven de dames in het facebook-bericht. 

{facebook url="https://www.facebook.com/wishfulsinging/videos/1182379305264010/?v=1182379305264010" }

Wat is jouw ultieme slaapkamermuziek?

Paul Witteman ontvangt de componist Joep Franssens, meesterpianist Ralph van Raat, pianist George Li, Dudok Kwartet, Viride Kwartet en het Stegreif Orchester. 

Meesterpianist Ralph van Raat is een muze voor levende componisten uit binnen en buitenland. Binnenkort speelt hij de première van een aantal Etudes voor piano solo van componist Joep Franssens. De twee werken al bijna twintig jaar samen en hun muzikale band is heel hecht. Joep Franssens licht zijn werken toe en natuurlijk speelt Ralph een voorproefje!

Het Stegreif Orchester is een regelrechte sensatie in Duitsland. Vorig jaar baarde het jeugdige orkest opzien met het programma #freebrahms, een prikkelende mix van Brahms’ Derde Symfonie met salsa, rock en jazz. In hun muzikale trip glijd de toehoorder van romantische orkestmuziek in a cappella gezang, naar een trompetsolo en dan weer swingende jazz. Wahnsinn! 

Op verzoek van Paul spelen het Dudok Kwartet en het Viride Kwartet The Beatitudes van Vladimir Martynov. Deze muziek speelt een prominente rol in een van Pauls favoriete films: La grande bellezza.

In Pauls Jonge Helden is deze week de 23-jarige Amerikaanse pianist George Li te gast. Op jonge leeftijd is hij al een van de grote pianisten van zijn tijd. Als 15-jarige gaf hij een recital in het Witte Huis voor de Obama’s en in 2015 won hij de tweede prijs bij het Tsjaikovski-concours in Moskou. Hij speelt de razend virtuoze Paganini-etude La Campanella van Franz Liszt.

Ook in Podium Witteman Extra aandacht voor componist Joep Franssens. Hij wordt gevolgd in aanloop naar de première van zijn compositie Grace. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

{npovideo "VPWON_1297234"}

In 2011 ontmoet de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer de Amerikaanse componist Philip Glass tijdens een concert in de Amsterdamse Melkweg. Het klikt meteen tussen haar en deze grondlegger van de minimal music. Meijer bewerkte Glass’ Metamorphosis voor harp en speelt in dit concert met het Attacca Ensemble een aantal van zijn beste werken. Zoals de liederencyclus Hydrogen Jukebox in nieuwe bewerkingen voor harp, piano, koor en slagwerk.

{concert id="4166"}

© foto Janiek Dam 

 

Woensdag 27 maart is het 45 jaar geleden dat de pianist Dino Ciani veel te jong om het leven kwam. Ciani werd geboren in 1941 in Joegoeslavië, in het deel dat tegenwoordig Kroatië is. Al vroeg verhuisde hij naar Italië. Hij studeerde af aan het conservatorium in Rome en studeerde daarna verder bij de legendarische Frans-Zwitserse pianist en dirigent Alfred Cortot. 

De carrière van Dino Ciani begon in 1961 toen hij het Liszt-Bartók concours in Boedapest won. In 1968 maakte Ciani zijn debuut in het Teatro alla Scala in Milaan onder leiding van Claudio Abbado, in het Vierde pianoconcert van Beethoven. In zijn korte carrière heeft de jonge pianist alle Beethoven pianosonates, de sonates van Weber en muziek van Schubert, Schumann, Chopin, Debussy en Bartók opgenomen. Een indrukwekkende discografie. Maar op 27 maart 1974 sloeg het noodlot toe. Dino Ciani verongelukte op de autoweg vlakbij Rome. Hij werd 32 jaar. Om dit giga-talent te eren laten we deze week in NTR Podium elke dag een van zijn Gouden Opnamen horen. 

Maandag 25 maart: Dino Ciani speelt de Etudes van Chopin

{audiofragment audio="347925" caption="Gouden Opname: Dino Ciani speelt Etudes Op. 25 van Frédéric Chopin" }

Etudes op.25 nos. 1, 7, 8, 9, 10
Frédéric Chopin 
Dino Ciani 

Dinsdag 26 maart: Dino Ciani speelt Preludes voor piano van Debussy

{audiofragment audio="347931" caption="Gouden Opname: Dino Ciani speelt Preludes voor piano van Debussy" }

Preludes voor piano boek 1 (12) - nr.10, "La cathédrale engloutie" + nr.11, "La danse de Puck" + nr.12, "Minstrels"
Claude Debussy
Dino Ciani

Avondconcert 11 maart 2011

Steve Reich, minimalist in hart en nieren, actualiseert zijn werkwijze voortdurend. Hij blijft echter trouw aan zijn heldere, strakke spel met herhaalde motieven. Zo ook in Tehillim, een ‘psalmensymfonie’ waarin hij voor het eerst zijn lyrische talent toont. Reichs werk, sterk beïnvloed door herhalende Afrikaanse muziek, staat in dit concert in verband met bewerkingen van muziek uit Kameroen en nieuw Nederlands en Amerikaans werk.

{concert id="782"}

Regisseurs Manon Lichtveld en Bas Westerhof volgden en filmden Glass een jaar lang 'on the road'. Hun documentaire schetst het beeld van een kunstenaar die rusteloos de hele wereld over reist, maar die opvallend genoeg ook overal onverstoorbaar en met de toewijding van een monnik aan zijn muziek blijft werken. Of hij nu in het vliegtuig zit of in een hotelkamer, hij houdt strak vast aan zijn routine van componeren. Waar hij ook is, hij straalt in zijn contacten met musici en dirigenten steeds dezelfde concentratie uit.

Lichtveld en Westerhof troffen de componist ook op zijn thuisbasis New York, waar hij geregeld terugkeert voor enkele momenten van ontspanning met zijn twee jonge zoons en... voor meer werk. Zakenman In de rust van zijn New Yorkse werkkamer vertrouwt hij de filmmakers toe dat hij als zoon van een vader met een platenwinkel al heel jong begreep dat er voor muziek betaald moet worden. Die wetenschap heeft ervoor gezorgd dat Glass in de muziekwereld niet alleen bekend staat als artistiek genie maar ook - dankzij een eigen muziekuitgeverij en platenlabel - als een goed zakenman.

Bekijk on the road

Zoals ieder jaar heeft ZINGmagazine de zogenoemde PassieBarometer gemaakt. Hierin zijn alle vindbare uitvoeringen van de Passies van Johann Sebastian Bach (in Nederland) verwerkt. Zo kun je bijvoorbeeld naar de Matthäus Junior in Apeldoorn, een Matthäus Passion in tango-setting in Hoogezand-Sappemeer en een Fryske Mattäus Passy in Sneek. 

Dit jaar zijn er 247 uitvoeringen. Dat zijn er meer dan in 2018, toen er 232 uitvoeringen waren. De Matthäus Passion (rode getallen) wordt vaker uitgevoerd dan de Johannes Passion (blauwe getallen). Benieuwd welke Passie er in jouw omgeving wordt uitgevoerd? Bekijk het overzicht met alle data en plaatsen.

 

afbeelding: ZINGmagazine 

Zoals ieder jaar heeft ZINGmagazine de zogenoemde PassieBarometer gemaakt. Hierin zijn alle vindbare uitvoeringen van de Passies van Johann Sebastian Bach (in Nederland) verwerkt. Zo kun je bijvoorbeeld naar de Matthäus Junior in Apeldoorn, een Matthäus Passion in tango-setting in Hoogezand-Sappemeer en een Fryske Mattäus Passy in Sneek. 

Dit jaar zijn er 247 uitvoeringen. Dat zijn er meer dan in 2018, toen er 232 uitvoeringen waren. De Matthäus Passion (rode getallen) wordt vaker uitgevoerd dan de Johannes Passion (blauwe getallen). Benieuwd welke Passie er in jouw omgeving wordt uitgevoerd? Bekijk het overzicht met alle data en plaatsen.

 

afbeelding: ZINGmagazine 

In Amerika signaleren ze een nieuwe trend: filmcomponisten die muziek schrijven voor de concertzalen. Lange tijd was John Williams een uitzondering: als een van de weinige filmcomponisten schreef hij ook ‘gewone’ orkestwerken. Maar daar komt langzamerhand verandering in. Het Amerikaanse platenlabel en tijdschrift Variety ontdekten dat verschillende filmcomponisten komende weken hun debuut maken in de klassieke concertzaal.

Een vioolconcert van Fil Eisler, bekend van zijn muziek voor series en voor de film ‘Revenge, gaat eind deze maand in première in Los Angeles. Maar ook kamermuziek: een werk voor sopraan, viool en harp door componist Bruce Babock, die schreef voor de bekende serie ‘Murder She Wrote’.
Jeff Beal componist van de ‘House of Cards’, schreef een liedcyclus, die begin mei wordt uitgevoerd door St. Louis Symphony Orchestra onder leiding van Leonard Slatkin. Felix en Eleonor Slatkin, de ouders van de dirigent speelden beiden jarenlang in het studio orkest van Hollywood.

En eind van deze maand gaat het vioolconcert ‘Eleven, Eleven’ van Danny Elfman in première, bekend van ‘Alice in Wonderland’. De 65-jarige Amerikaanse componist ziet dat filmmuziek jong publiek naar de concertzalen trekt, maar hoopt met andere muziek van filmcomponisten ook de ‘gewone’ concertbezoeker te lokken en zo beide groepen met elkaar in contact te brengen.
Elfman gaat in ieder geval enthousiast van start; hij is van plan elk jaar een nieuw concert te schrijven.

Avondconcert donderdag 4 april

Noord Nederlands Orkest o.l.v. Hans Leenders en Ralph van Raat, piano

Programma
John Luther Adams - The Light That Fills the World
Steve Reich - Music for 18 Musicians (orkestratie Anthony Fiumara)
Vladimir Martynov - Pastiche (wereldpremière)
Louis Andriessen - Mysteriën

{concert id="8679"}

Overweldigend natuurtafereel

Minimal uit de VS, Azië en Europa komt samen in dit bijzondere concert tijdens het Minimal Music Festival. Pianist Ralph van Raat, voormalig zielsverwant van het Muziekgebouw, speelt de wereldpremière van het pianoconcert Pastiche dat de Russische spiritueel-minimalist Vladimir Martynov voor hem schreef. Daarnaast klinkt het schitterende Mysteriën van Louis Andriessen - een bewerking van Steve Reichs klassieker Music for 18 Musicians - en een overweldigend natuurtafereel van landschapscomponist John Luther Adams.

Andriessen en Martynov

Andriessen componeerde Mysteriën in 2013 voor het 125-jarig jubileum van het Koninklijk Concertgebouworkest. Bij het Noord Nederlands Orkest en Andriessen-specialist Jurjen Hempel klonk het werk twee jaar later "markanter, directer, weerbarstiger, met meer spanning en drive", aldus NRC. Een uitgelezen kans dus om Andriessens eerste orkestwerk sinds de jaren '60 in de best mogelijke uitvoering te ervaren. Ralph van Raat speelt in zijn recital op 7 april overigens een solopianowerk van Martynov. Het nieuwe werk van Martynov is een opdracht van het Muziekgebouw met steun van Ammodo.


Avondconcert zondag 7 april

Celloctet Amsterdam

Programma
Michael Gordon – 8

{concert id="8681"}

Ralph van Raat, piano

Programma
Vladimir Martynov - Spaces of Latent Utterance
Joep Franssens - nieuw werk (wereldpremière)
Hans Otte - delen uit Das Buch der Klänge

Cello Octet Amsterdam zet de zinnen op 8 van Bang on a Can-componist Michael Gordon, dat in première ging tijdens de Cello Biënnale Amsterdam in het Muziekgebouw. Een uur durend werk dat in intieme setting wordt uitgevoerd en het publiek wordt omringd door acht cellisten.

{concert id="8682"}

Beluister het gesprek met de schrijver van het Boekenweekgeschenk

Kijk de uitzending uit Zwolle terug.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

The Avengers, Forrest Gump en meer

Dit is een speciale Hollandsche Nieuwe! In de eerste plaats omdat het historische opnames zijn, opnieuw uitgebracht. In de tweede plaats omdat het muziek is van Géza Frid, en die werd geboren in 1904 in Hongarije. Maar hij vluchtte al in de jaren '20 voor toenemend anti-semitisme naar Nederland en liet zich na de Tweede Wereldoorlog tot Nederlander naturaliseren. Zijn leermeesters waren Bartok en Kodalj, en hij werd in Nederland lange tijd heel veel gespeeld. Vanavond Paradou, een symfonische fantasie.

Ieder jaar reiken onze zuiderburen de Klara Awards uit aan musici uit de klassieke muziek, jazz en wereldmuziek. De grote winnaar van dit jaar is componist Annelies van Parys (44). Zij ging er vandoor met De Klara voor beste componist van het jaar en die van Muziekpersoonlijkheid van 2018.
Van Parys componeerde in één jaar 4 aanzienlijke composities, waaronder  “A war Requiem”, als officieel slotmoment voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Ook schreef ze afgelopen jaar een opdracht van de Deutsche Staatsoper Unter den Linden Berlin en voor de Operadagen Rotterdam componeerde ze een liedcyclus.

De jury schrijft: “Annelies van Parys weet altijd te bekoren. Haar muziek raakt al je zintuigen. Ze is subtiel, ook in de verwijzingen. […] Annelies van Parys is een componist en een artiest waar je niet meer omheen kunt, ze is de muziekpersoonlijkheid van het jaar.”

Dirigent Mariss Jansons ontvangt de Herbert von Karajan-Preis. De Duitse prijs wordt sinds 2017 jaarlijks uitgereikt aan musici die een buitengewone artistieke prestatie hebben geleverd en ook regelmatig jonge kunstenaars bij hun concerten betrekken. Jansons ontvangt een bedrag van 50.000 euro uit handen van Eliette von Karajan, de weduwe van Herbert von Karajan. De prijs wordt op 13 april uitgereikt tijdens Osterfestspiele Salzburg (Paasfestival).

Mariss Jansons studeerde bij Herbert von Karajan en was in 1969 al aanwezig bij de Osterfestspiele. Jansons zegt daarover: “De Osterfestspiele Salzburg onder leiding van Herbert von Karajan heeft een ongelofelijk diepe indruk op mij gemaakt. Ik zal die tijd nooit vergeten.”

Eerdere winnaars van de prijs zijn cellist Sol Gabetta en pianist Daniil Trifonov.
Mariss Jansons was tot 2015 chefdirigent van het Concertgebouworkest. 

De Nederlandse pianist Daan Boertien heeft de Duitse DAAD Prijs gewonnen
De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een buitenlandse student die in Duitsland op bijzonder hoog niveau presteert. Daan Boertien studeerde aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg, waar hij inmiddels zijn masterdiploma heeft behaald. Zijn bachelor deed hij aan het Conservatorium van Amsterdam.

Daan Boertien heeft zich gespecialiseerd in liedbegeleiding. Vorig jaar won hij samen met bariton Raoul Steffani de publieksprijs van de Dutch Classical Talent Award. 

Subcategorieën