Paul Witteman is eraan verslaafd: de muziek van Johann Sebastian Bach. Samen met dirigent en Bachkenner Jan Willem de Vriend duikt hij in Bachs Matthäus-Passion. Het eerste deel van zijn reportage zie je vanavond om 22:45 uur op NPO 2: Pauls passie voor Bach

Pauls Passie voor Bach zie je op maandag 15, woensdag 17 en donderdag 18 april om 22:45 uur, na Nieuwsuur op NPO 2.

Lees meer

Roemer gaat korte duetten voor piano en viool schrijven deze week.

In het kader van de kindermuziekweek kwamen jonge musici Norea Quirijnen (altviool) & Vesna Dimcevska (piano) langs om live in de studio te spelen. Ze speelden drie deeltjes uit de Sonatine voor altviool en piano van Bertold Hummel. 

{videofragment video="52244" caption="Norea Quirijnen & Vesna Dimcevska - Sonatine voor altviool en piano - Bertold Hummel" image="410832" }

Violist Henning Kraggerud van het Arctic Philharmonic Chamber Orchestra heeft een clip opgenomen van de Winter uit De Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi op de meest winterse plek denkbaar: op de poolcirkel, vlakbij Tromsø in Noorwegen. Bekijk de video hieronder.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=vLXkFF_dd1k"}

Het Arctic Philharmonic Chamer Orchestra en Henning Kraggerud brachten in 2017 een opname van De Vier Jaargetijden uit op het label Simax Classics.

In de week voor Pasen staat de Matthäus Passion van Bach volop in de belangstelling. Op Goede Vrijdag voert het Residentieorkest dit oratorium uit in de Pieterskerk in Leiden, onder leiding van dirigent Jan Willem de Vriend. Samen met De Vriend selecteert Paul Witteman in Pauls Passie voor Bach de hoogtepunten van de Matthäus, licht ze toe en laat ze spelen door de musici van het orkest. De focus ligt hierbij op de noten die Bach voor het Bijbelse lijdensverhaal geschreven heeft.

Pauls Passie voor Bach: 15, 17 en 18 april, 22.47 uur, na Nieuwsuur op NPO 2

Het Residentie Orkest speelt de Matthäus Passion aanstaande donderdag en vrijdag in de Pieterskerk in Leiden.

Bekijk de concertagenda van het Residentie Orkest

{video "https://www.youtube.com/watch?v=bmGOCDE2dyU"}

 

Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Het Spaanse Cuarteto Casals speelt Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. Haydn beschouwde het stuk, dat bestaat uit zeven langzame delen, als één van zijn allerbeste composities ooit. Die sieben letzten Worte is een instrumentaal oratorium dat oorspronkelijk als orkest werk is geschreven. Haydn introduceerde het als:

'Een geheel nieuw instrumentaal werk, verdeeld in zeven sonates van elk zeven tot acht minuten, het geheel voorafgegaan door een introductie en afgesloten door een terremoto, of aardbeving. Deze sonates zijn gebouwd rond en gebaseerd op de woorden die Christus onze Heiland sprak aan het kruis'.

 

De Oratorio de la Santa Cueva
De opdracht voor het werk kwam uit de Spaanse havenstad Cadiz voor een in een grot uitgehouwen kapel: de Oratorio de la Santa Cueva. De kapel in de heilige grot  bestaat nog steeds. Hij beslaat slechts vijftien bij vijftien meter en met een orkest van 40 man erin was er waarschijnlijk voor het publiek niet veel ruimte over.
Hoe dan ook, in de Oratorio de la Santa Cueva werd op Goede Vrijdag de zogenaamde Tres Horas in acht genomen. Tussen 12.00u - 15.00u klonken er muzikale reflecties aangevuld door gesproken meditaties en de bijbehorende rituelen. 

De eerste uitvoering van Die sieben letzten Worte vond plaats op Goede Vrijdag (6 april) 1787. En een maand later voltooide Haydn een versie voor strijkkwartet. Het is vooral die versie die bekend is geworden.

Het Cuarteto Casals gaf in 2014 een concert in de oorspronkelijke locatie de Oratorio de la Santa Cueva.
Bekijk hier een fragment van dat optreden:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=nnJ7snY7lQc"}

Beluister De CD van de Week

Bij welke opname moet je beginnen?

Bekijk de antwoorden.

Lees meer over deze jonge dirigent

Pinkstervuur bij het graf. Bekijk de video.

Avondconcert 10-04-2019

Voor de jaarlijkse Matthäus-uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging is deze keer dirigent Philippe Herreweghe aangetrokken. Hij laat Bachs muziek graag voor zichzelf spreken. Het passieverhaal houdt hij liever helder in plaats van het te overladen met drama. Maar zijn uitvoeringen klinken wel intens en fijnzinnig.

Ervaring
Philippe Herreweghe voert de vocale muziek van Johann Sebastian Bach al tientallen jaren uit. En zijn ervaring met het gebruik van authentieke instrumenten maken Herreweghe één van de meest gevraagde dirigenten voor de Matthäus-Passion.

{concert id="8692"}

Geert van de Wetering en Danielle Emans van De Kostgangers maakten een audioportret van Joël Bons en zijn prijswinnende compositie Nomaden. De componist vertelt daarin hoe zijn creatieve proces de musici - die allen zijn geschoold in hun eigen muzikale traditie - begrijpt, maar ook uitdaagt. Het levert ongehoord nieuwe klanken en ontmoetingen op. Ontmoetingen tussen een lid van het Atlas Ensemble en de wereldberoemde cellist Jean-Guihen Queras. Voor Nomaden won Bons de prestigieuze Grawemeyer Award for Musical Composition . 

{podcast "Supplement: Portret Joel Bons" url="https://podcast.npo.nl/file/supplement/5094/nporadio4_supplement_20190411_portret-joel-bons_1VQ7AK.mp3" }

Download de podcast

Beluister Nomaden van Joël Bons  in het Avondconcert

Bekijk een trailer van Nomaden

{video "https://www.youtube.com/watch?v=grO47U-3M20"}

4 de Middag viert Pasen. De tijd van passie, bezinning, inkeer én... eieren zoeken! In de week voor Pasen zit in iedere uitzending een aantal Paaseieren verstopt. Hoor jij het geluid van de Ei-shaker door een muziekstuk heen? Dan heb je er een gevonden. Vind je ze allemaal? Dan maak je kans op een echte 4 de Middag Ei-shaker. Luister elke werkdag tussen 14 en 16 uur naar 4 de Middag en zoek mee!

Op 11 april presenteerde philharmonie zuidnederland het programma voor het komende seizoen. Het orkest van Limburg, Brabant en Zeeland heeft een opvallend thema gekozen: de bevrijding van Zuid-Nederland aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. In september 2019 is het 75 jaar geleden dat die bevrijding in Limburg begon. Het openingsconcert van het seizoen is op de militaire begraafplaats Margraten in Zuid-Limburg (foto). Ook andere concerten zijn zo gepland dat op de gekozen plek en rond die datum de bevrijding plaatsvond, maar dan 75 jaar geleden.

Het repertoire laat volgens het orkest niet alleen de vreugde van de bevrijding horen, maar ook het leed en de anarchie vlak na de oorlog. Op het programma staat o.a. L’Histoire du soldat van Igor Stravinsky en Night flight van Samuel Barber, die trouwens meevocht in de oorlog.

Ook opvallend in het komende seizoen: philharmonie zuidnederland gaat zich intensiever wijden aan barokrepertoire, met de uitvoering van zowel de Matthëus als de Johannes Passie en de Brandenburgse concerten van Johann Sebastian Bach. "Hiermee verkennen we een voor ons nieuw terrein", aldus het orkest.

Naar de website van het orkest

Beluister het beste van John Williams' soundtrack

Johannes Leertouwer gidst je door de Matthäus-Passion

Matangi Quartet speelt nieuw werk van Duitse componist Reuter

Van de Duitse musicus en componist Markus Reuter (1972) hoorde ik voor het eerst toen ik een concert van het internationale trio Stick Men bezocht in Tilburg: een rocktrio bestaande uit Chapman's Stick-speler Tony Levin, drummer Pat Mastelotto en genoemde Markus Reuter op de touch-guitar. De Chapman's Stick en de touch-guitar zijn gitaar-achtige instrumenten waarvan de snaren op de hals worden ingedrukt in plaats van getokkeld. Gebruikt in doorgaans stevige rockmuziek, met elektronisch gemanipuleerde (luide) klanken, net als van bijvoorbeeld de bands centrozoon en The Crimson ProjeKct waarin Reuter actief is. Verrassend genoeg is Reuter ook opgeleid tot psycholoog, en studeerde hij tijdens die opleiding vrije improvisatie, hedendaagse klassieke muziek (bij de Belgische componist Daniel Schell), en Indiase muziek bij Ashok Pathak. Markus Reuter laat met zijn nieuwe werk een totaal andere kant van zijn muzikale talent horen.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=LKCi8D_SbjI&feature=youtu.be"}

Op 12 april '19 verschijnt van Markus Reuter een opname van zijn eerste strijkkwartet, Heartland geheten, uitgevoerd door het Matangi Quartet. De opname is verkrijgbaar als download (stereo en surround), CD, vinyl of partituur. Markus Reuter heeft bij het componeren van het strijkkwartet gebruik gemaakt van een door hem zelf ontwikkelde algoritmische techniek. De acht delen van het strijkkwartet zijn opgebouwd uit een 'pool' van muzikale 'fractals'. Dat doet denken aan het serialisme van de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw - maar waar Reuter zich tegen wil afzetten is het 'onmenselijke' van die muziek, het opzettelijk weglaten van persoonlijke keuzes of persoonlijke voorkeuren. Tegelijkertijd wil Reuter zich niet beperken tot intuïtief componeren, omdat dat volgens hem alleen kan leiden tot het herhalen van overbekende patronen. Het resultaat is frisse, maar ook raadselachtige muziek. Prachtig gespeeld door het Matangi Quartet.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=3wPCQlgb-Hk&feature=youtu.be"}

Zondagavond 14 april 2019 in Vrije Geluiden op NPO Radio 4, 23.00-24.00 uur.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=yo-r8SdKQAk&feature=youtu.be"}

 

De Hongaarse Staatsopera negeert de eisen van de erven Gershwin om de opera Porgy & Bess uit te voeren door een ‘all black cast’. In 1935 bepaalde George Gershwin zelf dat zijn opera uitsluitend op deze wijze moest worden uitgevoerd. Operabezoekers lezen nu in het programmaboekje in rode koeienletters dat de erven Gershwin geen toestemming hebben gegeven voor deze uitvoering.

Voor betere kansen in een dreigende rechtszaak heeft de leiding van de opera nu de zangers gevraagd een verklaring te ondertekenen waarin ze stellen van Afro- Amerikaanse komaf te zijn en dat zij blij zijn de muziek uit te voeren. Onder grote druk heeft een groot aantal koorleden deze verklaring ondertekend. De verklaring, zonder enige juridische waarde, is alleen bedoeld de rechters gunstig te stemmen.

Het operahuis stelt dat huidskleur hier van geen belang is: ‘de grootouders van Barrack Obama zijn ook niet zwart’, stelt de intendant Svilveszter Okovács.

Het rechtse bewind van Hongaarse premier Viktor Orban heeft al eerder ingegrepen bij een productie. Zo werd de ballet-musical ‘Billy Elliot’ -over een jonge balletdanser-  op aandringen van homofobe aanhangers van de regering Orban van het speelplan geschrapt.

In Amsterdam werd Porgy & Bess kortgeleden wel opgevoerd zoals Gershwin het bedoelde.

 

 

De stad Bonn viert volgend jaar dat Ludwig van Beethoven er 250 jaar geleden werd geboren. In de aanloop naar het jubileum is een bijzondere actie bedacht. Bonn heeft 700 kunststof standbeelden van Beethoven laten maken, ongeveer 1 meter hoog. Het is een tevreden Beethoven, handen in zijn zakken, glimlach op het gezicht.

Voor 300 euro kunnen bewoners van Bonn een beeld sponsoren. Al die beelden worden in de tweede helft van mei opgesteld op een plein in het stadscentrum. Daarna mogen de sponsors hun beeld meenemen en het een plek geven ergens in de stad. De bedoeling is dat Beethoven overal in Bonn te zien zal zijn. Op deze manier wil het stadbestuur benadrukken dat de componist eigenlijk van alle inwoners van Bonn is. Vandaar de titel van het project : Unser Ludwig.

In de theatrale zeventiende en achttiende eeuw voelden de componisten zich buitengewoon aangesproken door de teksten uit de lijdenstijd. Hoogtepunten daarbij vormen, naast de passies, steeds de vertoningen van het Stabat Mater, de lamentaties en de gebeden uit de Goede Week. De moderne stijl van de Barok kon goed overweg met al die diepe emoties en het leverde een staalkaart van mogelijkheden op. Dit programma van De Nederlandse Bachvereniging maakt daaruit een indrukwekkende selectie met als hoogtepunten het beroemde tienstemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti en het bekende Miserere van Allegri.

{concert id="5853"}

De Brockes-Passion van Georg Philipp Telemann door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven.

Op 2 april 1716 beweegt een stroom mensen zich in Frankfurt am Main naar de Lutherse Barfüserkirche. Het tekstboekje in de hand dient als entreebewijs. Ze zijn allemaal op weg naar de eerste uitvoering van de ‘Brockes’ van Georg Philipp Telemann. Een van de meest dramatische en meeslepende passies allertijden. De basis in een tekst van Barthold Heinrich Brockes. Het in die tijd enorm populaire Der für die Sündeder Welt gemarterte und sterbende Jesus. Brockes stelt zijn vertellende recitatieven samen en herdicht ze uit de vier evangeliën.

Telemann levert een geweldig werk af. Een prachtige instrumentale inleiding en een stralend slotkoraal dat al op Pasen vooruitloopt.

{concert id="2106"}

Media
Programmaboekje NTR ZaterdagMatinee 25 oktober 2008

Deze week laten we in NTR Podium de Gouden Opnamen van het Alban Berg kwartet horen. Het gezelschap werd opgericht in 1970 in Wenen en werd opgedoekt in 2008. In de tussenliggende jaren waren ze de absolute top van de strijkkwartet wereld. Ze maakten beroemde opnames van de kwartetten van Beethoven, Mozart en Haydn, maar ook van nieuwere muziek zoals die van de Tweede Weense School.

Maandag 8 april: Het Alban Berg Kwartet speelt het Strijkkwartet nr. 15 van Schubert

{audiofragment audio="349236" caption="Gouden Opname: Het Alban Berg Kwartet speelt Strijkkwartet nr. 15 van Schubert" }

Strijkkwartet no.15 - II. Andante un poco moto
Franz Schubert
Alban Berg Kwartet
Opname: 1980

VIDEO: Het Alban Berg Kwartet speelt Strijkkwartet nr. 9 van Ludwig van Beethoven
{video "https://www.youtube.com/watch?v=lz3VT8RMBV0"}

De Russische film- en operaregisseur Kirill Serebrennikov is na twintig maanden huisarrest vrijgelaten. In afwachting van zijn rechtszaak mag hij Moskou echter niet verlaten.

De 49-jarige Serebrennikov werd twintig maanden geleden gearresteerd op verdenking van verduistering van 133 miljoen roebel aan overheidssubsidie – dat is 1,8 miljoen euro. Dit bedrag was bestemd voor een theaterproject.

Serebrennikov staat bekend om zijn kritiek op de Russische regering en volgens velen is de rechtszaak dan ook een manier om hem het zwijgen op te leggen. Prominente figuren uit de internationale cultuurwereld, onder wie dirigent Theodor Currentzis, hebben de afgelopen tijd kritiek geuit op de vervolging van Serebrennikov.

Tijdens zijn huisarrest bleef de regisseur wel actief. Hij had niet de beschikking over telefoon en internet, maar kon via usb-sticks die hij zijn advocaat elke dag meegaf, instructies doorgeven aan operahuizen. Langs die weg kreeg hij ook video-opnamen van repetities toegespeeld. Op die wijze bereidde hij een produktie voor van Verdi’s Nabucco, die onlangs aan de Hamburger Staatsopera werd opgevoerd.

Paul Witteman ontvangt pianist Daria van den Bercken en het Dudok Kwartet, componist Guus Janssen, violist Merel Vercammen en pianist Dina Ivanova. 

Pianist Daria van den Bercken wil samen met het Dudok Kwartet het aloude menuet nieuw leven inblazen. Deze dans uit de late 17de en 18de eeuw -toppunt van lichte elegantie- is ten onrechte in onbruik geraakt, vinden Daria en het Dudok. Zij willen hedendaagse componisten aansporen om weer menuetten te gaan schrijven. Componist Guus Janssen heeft als eerste de oproep beantwoord. We horen de wereldpremière van zijn ‘Menuet met zwikje’.

Bas-bariton Robert Holl is een van de grootste liedzangers die Nederland ooit heeft gekend. Zijn hele leven heeft Robert zich verdiept in de geheimen van de liederen van Franz Schubert, de aartsvader van het Duitse kunstlied. In Podium Witteman treedt hij op met pianist Roger Braun. Als je Robert Holl live wilt horen zingen: in mei treedt hij twee keer op bij het Internationaal Liedfestival in Zeist.

In Pauls Jonge Helden deze week de zangers van het jongerenproject van het Nederlands Kamerkoor, NKK NXT 18/19. Zij hebben een programma samengesteld rond het thema Kunstmatige Intelligentie. Het koor zingt een compositie van een van de zangers, Niels Hak. Voor wie het NKK NXT wil horen, op 8 juni zingt het NKK NXT tijdens het Imaginary Landscape Festival in Ottersum.

Violist Merel Vercammen en pianist Dina Ivanova hebben een cd opgenomen met o.a. de Vioolsonate in A gr.t. van César Franck. Deze sonate is een hoogtepunt uit de romantische muziek. We horen het stralende laatste deel. 

In Korties Kwesties wordt weer een van de bekendste en mooiste melodieën ooit behandeld. We verklappen nog niet welke, maar we hebben er een organist voor nodig. Daarvoor komt op speciaal verzoek Rik Mbengue.

In Podium Witteman Extra de documentaire “De herontdekking van de Matthäus-Passion” van regisseur Sarah Blum, over de cd-opname van Bachs meesterwerk door de Vlaamse dirigent René Jacobs. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici. Podium Witteman wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam. Het NTR-programma wordt daarna twee keer herhaald: op maandag om 23:45 uur en op zaterdagmiddag om 14:20 uur.

Bekijk de hele uitzending:

{npovideo "VPWON_1297236"}

Het Nederlands Kamerkoor verrast binnen de passietraditie en brengt Arvo Pärts intense, emotionele en spirituele Johannespassie.

De passietraditie, die buiten Nederland zijn gelijke niet kent, wordt meestal gevierd met uitvoeringen van de passies van Johann Sebastian Bach. Een enkele keer is een passie van een tijdgenoot of voorganger van Bach te horen, bijvoorbeeld van Cipriano de Rore, Johann Mattheson of Georg Friedrich Händel.

Na Bach wordt het lijdensverhaal veel minder vaak als onderwerp genomen voor een compositie. Grote uitzondering daarop is Arvo Pärt. Hij schreef een in al zijn eenvoud intense Johannespassie, vol van de voor deze componist zo kenmerkende emotionele geladenheid en spirituele zeggingskracht. Een aansprekend alternatief voor Bach!

{concert id="3477"}

{video "https://www.youtube.com/watch?v=2WNpqtnqLbg"}

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Bekijk de video

Als je bewerkt, doe het dan goed! Doe het dan zo dat er iets nieuws ontstaat. Dat is de overtuiging van waaruit Calefax Rietkwintet al meer dan dertig jaar omgaat met de traditie. Nu is er een cd waarbij ze nog avontuurlijker te werk zijn gegaan dan anders. Samen met meestertrompettist Eric Vloeimans hebben ze een jazz-versie gemaakt van de ontroerende opera van Purcell over tragische liefde: Dido and Aeneas. Het resultaat is verbluffend.

Beluister de podcast

Het Theater Duisburg voelt nattigheid - letterlijk dan. Tijdens werkzaamheden aan de sprinklerinstallatie ging het mis. 80.000 liter water stroomde uit de sprinklers, waardoor het podium, de coulissen en de technische ruimten van het operahuis blank kwamen te staan. De brandweer heeft het water weggepompt, maar de schade is aanzienlijk en de komende maanden is het niet mogelijk voorstellingen te geven. Het theater is de thuisbasis van de Deutsche Opera am Rhein, het Ballet am Rhein en de Duisburger Philharmoniker.

Of de sprinklerinstallatie door een menselijke fout is gaan sproeien of door een technisch defect, moet nog worden onderzocht. De financiële schade is nog niet bekend en ook niet wie daarvoor zal opdraaien.
Het is het vijfde ongeluk met een sprinkler-installatie in een Duits theater binnen twee jaar. Eerder al werd onder meer de prestigieuze Deutsche Oper Berlin getroffen.

Violist Lisa Jacobs was op vrijdag 5 april te gast in NTR Podium. Ze speelde onder meer deze prachtige Romance van de Noorse componist Johan Svendsen, waarbij ze begeleid werd door Ksenia Kouzmenko op piano. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=DpzUDQ7LLDQ"}

Romance voor viool en strijkers, op.26 in G gr.t. (Arr.)
Johan Svendsen
Lisa Jacobs & Ksenia Kouzmenko

Bekijk de 3 tips van Beitske de Jong

Gitarist en vocalist Toine Scholten gaat aan de slag met liedjes voor zijn nieuwe EP.

Kunst en klassiek slaan de handen ineen! Tijdens de Nationale Museumweek 2019 vertelt Lucas De Man in het AVROTROS-programma Man en Kunst elke avond meer over een iconisch kunstwerk - van Schieles 'Portret van Edith' tot de 'Infinity Mirror Room' van Yayoi Kusama. Ab Nieuwdorp zoekt er in De Klassieken passende muziek bij. Luisteraars kunnen meedenken en vrij associëren: welke muziek zou er geklonken hebben in de ateliers van de kunstenaars?

Op maandag 8 april is Lucas in het Gemeentemuseum Den Haag, waar hij het wereldberoemde 'Portret van Edith' van de Oostenrijkse expressionist Egon Schiele uitlicht. Beluister alle muzikale suggesties bij het portret:



Op dinsdag 9 april bespreken we het kunstwerk dat zaterdag 13 april in Man en Kunst te zien is: ‘Hercules en Cacus’ van de Haarlemse kunstschilder Hendrick Goltzius, een levensgroot werk dat in het Frans Hals Museum hangt. Beluister alle muzikale suggesties bij het schilderij:



Woensdag 10 april is Lucas in het Stedelijk Museum Amsterdam, waar hij de reeks witte schilderijen ‘Achromes’ van de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni bekijkt. De avant garde-kunstenaar gebruikte voor deze werken geen witte verf, maar andere aparte middelen: gips, watten, wol en zelfs… hardgekookte eieren. Beluister alle muzikale suggesties bij de reeks:



Donderdag 11 april bezoekt Lucas geen schilderij, maar een volledige kunstinstallatie: de ‘Infinity Mirror Room’ (Phalli’s Field) van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama. ‘The Polkadot Princess’ gebruikt haar geestelijke gesteldheid als inspiratiebron voor haar werk. De ‘Infinity Mirror Room’ is een gigantische spiegelkamer, waar duizenden fallussymbolen met rode stippen staan. Beluister alle muzikale suggesties bij de installatie:



Het laatste werk waar we muziek bij zoeken is het begin van de wereld: ‘le commencement du monde’ van de Roemeense beeldhouwer Constatin Brancusi. Dit werk - een gigantisch, asymmetrisch ei - staat in het Kröller Muller Museum en representeert volgens Brancusi volmaakte schoonheid. Beluister alle muzikale suggesties bij dit ei aller kunsteieren:



Mist er wat jou betreft nog een kunstwerk in de playlist en heb je een leuke suggestie? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of stuur een appje via de NPO Radio 4-app

Bekijk de antwoorden.

Luister hier

Avondconcert 15-1-2019

De leden van het Amerikaanse Brentano Quartet kijken verder dan het klassieke strijkkwartetrepertoire. Het viertal heeft een grote belangstelling voor zowel oude als nieuwe muziek. En vooral muziek uit Renaissance en Barok. Ze hebben ontdekt dat deze vaak vocale muziek wonderwel klinkt op hun moderne strijkinstrumenten. 

In  dit concert met het thema Lamentations’hoor je onder andere trieste madrigalen van Carlo Gesualdo en de beroemde aria Dido’s Lament van Henry Purcell.
Van Joseph Haydn spelen de Brentanos enkele delen uit de versie voor strijkkwartet van Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.

In uitstapjes naar de 20ste eeuw klinken een smartelijke aria van Dmitri Sjostakovitsj uit zijn opera Lady Macbeth van Mtsensk, prachtig ‘gezongen’ door de eerste viool en een korte Elegy van Elliott Carter. Aan het einde van de 19e eeuw ontstond de klaagzang van de veelbelovende maar jong gestorven Guillaume Lekeu, die op zeventienjarige leeftijd – geïnspireerd door Haydn – in zijn Molto Adagio ook uiting gaf aan woorden uit het lijdensverhaal. Om stil van te worden.

{concert id="8541"}

Beluister meer muziek voor de Passietijd

Ivo Pogorelich heeft aangekondigd dat hij weer een cd gaat maken. Dat klinkt als onbelangrijk nieuws, maar toch is het opvallend. De Servische pianist heeft al sinds 1998 geen solo-cd meer gemaakt, althans niet met nieuwe opnamen. Tot dat moment verschenen regelmatig nieuwe albums bij Deutsche Grammophon. In 2012 kwam bij dat label nog een heruitgave uit. En drie jaar geleden bracht Pogorelich opnamen uit die alleen online beschikbaar waren.

Nu heeft hij een exclusief lange termijn-contract getekend bij Sony Classsical. Het eerste album komt dit najaar uit. Daarop staan de - al opgenomen -Pianosonate in Bes klein van Rachmaninov en een aantal Beethoven sonates. Daarna volgen er meer cd’s. Pogorelich lijkt op zijn 60ste aan een tweede leven te zijn begonnen.

De Argentijnse componist Osvaldo Golijov ziet in de figuur van Jezus Christus niet alleen de zoon van God, maar ook een mens met gevoelens en emoties en alles wat daarbij hoort en daaruit voortvloeit. Deze passie lijkt niet op de plechtige 'klassieke passies', maar blinkt uit door een swingende progressie.

{concert id="609"}

Lees meer over La pasión según San Marcos

 

Op dinsdag 2 april gaven mezzosopraan Barbara Kozelj en pianist Julius Drake een recital in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Op het programma liederen van o.a. Wolf, Korngold, Rodrigo en Granados. In de Volkskrant van 4 april kreeg het duo 4 sterren. Luster hier de opname terug die de NTR dinsdag maakte.

Bekijk het fragment uit Podium Witteman

Avondconcert 04-04-2019

Minimal uit de VS, Azië en Europa komt samen in dit bijzondere concert tijdens het Minimal Music Festival. Pianist Ralph van Raat speelt de wereldpremière van het pianoconcert Pastiche dat de Russische spiritueel-minimalist Vladimir Martynov voor hem schreef. Daarnaast klinkt het schitterende Mysteriën van Louis Andriessen, een bewerking van Steve Reichs klassieker Music for 18 Musicians. En een overweldigend natuurtafereel van landschapscomponist John Luther Adams.

{concert id="8679"}

 

De grootste filmklassiekers door het Metropole Orkest

Avondconcert 31-03-2019

De Britse jazz pianist, organist en componist Kit Downes beweegt zich op het grensgebied van georganiseerd componeren en ongecontroleerd spel. Als organist is hij zowel ontdekkingsreiziger en archeoloog als een virtuoze en spetterende improvisator.

Tijdens Rewire 2019 gaat hij een samenwerking aan met het nieuwe muziekensemble Ensemble Klang. In opdracht van Rewire en Dag in de Branding componeerde Kit Downes een aantal nieuwe werken op het orgel in de Luthersekerk in den Haag.

Subtiele klanken en onbeschrijfelijke harmonieën van orgel, piano, elektrische gitaar en saxofoons vermengen met de natuurlijke acoustiek van de Luthersekerk.

{concert id="8677"}

© Parcifal Werkman

 

Avondconcert zondag 31 maart

Tijdens Rewire 2019 speelt de uit New York afkomstige pianiste Kelly Moran in een afgeladen Lutherse Kerk in den Haag. Moran speelt op een geprepareerde piano.

Naar voorbeeld van pionier John Cage monteert ze schroeven en bouten tussen de snaren. Het resultaat is indrukwekkend. Haar ruimtelijke, elektronisch gemanipuleerde muziek overstijgt verschillende muzikale werelden.

De neo-klassieke muziek van Kelly Moran staat met één been in die elektronische muziekwereld, en met één in de hedendaags klassieke. Haar pianoklanken gaan van metalig en organisch naar etherisch en dromerig. "Ik wil het normale geluid van een piano vervagen, op zoek naar een uniek geluid”, vertelde Moran kortgeleden aan NRC "Ik word blij als mensen mijn muziek horen en niet weten dat het een piano is, dat ze denken dat het een heel ander instrument is.”

{concert id="8678"}

© Pieter-Kers

Bach de architect, Bach de goochelaar.

Ontdek het hier

De samenstelling van RCO Young is bekend, het nieuwe jeugdorkest van het Koninklijk Concertgebouworkest. Er zijn 73 musici van 14 t/m 17 jaar geselecteerd, uit maar liefst 27 landen. Éen van de deelnemers komt van buiten Europa. Het is een violiste uit Zuid-Afrika, die meedoet aan een uitwisselingsprogramma van het Concertgebouworkest.

RCO Young moet een kans geven aan wat het Concertgebouworkest ‘verborgen talent’ noemt: musici die een steuntje in de rug verdienen. Met de 73 deelnemers worden vijf grote ensembles samengesteld. Komende zomer zijn er repetities van ensembles en orkest. Daarbij krijgen de jongeren onder meer les van musici van het Concertgebouworkest. Ze worden begeleid door acht mentoren, jonge mensen (21-33 jaar) met een passie voor klassieke muziek en ervaring met het begeleiden van jongerenkampen.

In augustus 2019 zullen ensembles en orkest voor het eerst optreden. Het hele orkest komt in actie op 23 en 24 augustus, in respectievelijk Het Concertgebouw te Amsterdam en in Brussel.

Meer informatie

 

NPO Radio 4 staat van 10 t/m 20 april in het teken van het meest geliefde klassieke werk aller tijden: de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Beluister en bekijk de Matthäus (én de Johannes-Passion) de komende weken op radio en televisie:

Woensdag 10 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Philippe Herreweghe
M.m.v. Jacob Pilgram (evangelist), Hana Blažíková (sopraan), Alex Potter (alt), Robin Tritschler (tenor), Kresimir Strazanak (bas) (Christus), Grace Davidson (sopraan), David Erler (alt), Benedict Hymas (tenor) en Wolf Matthias Friedrich (bas)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg in Utrecht.

Vrijdag 12 april  - 20:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier en Cafe Zimmermann, m.m.v. Raphael Höhn (evangelist)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg, Utrecht

Zondag 14 april - 14:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Koninklijk Concertgebouworkest en Nederlands Kamerkoor o.l.v. William Christie
Reinoud van Mechelen, tenor (evangelist), Alex Rosen, bas (Christus), Emöke Baráth, sopraan, Iestyn Davies, alt, Anthony Gregory, tenor, Renato Dolcini, bas
Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam

Donderdag 18 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest o.l.v. Marc Albrecht
Vlaams Radio Koor o.l.v. Bart van Reyn
Nationaal Kinderkoor o.l.v. Wilma ten Wolde
Mark Padmore (tenor, evangelist), Peter Harvey (bariton, Christus), Sibylla Rubens (sopraan), Helena Rasker (alt), Kenneth Tarver (tenor), Sebastian Noack (bas)
Opname van 15 april in het Concertgebouw, Amsterdam

Maandag 15, woensdag 17 en donderdag 18 april, 22:45 uur, NPO 2 (televisie)

Pauls passie voor Bach: een spoedcursus Bach met de hoogtepunten van de Matthäus-Passion, geselecteerd door dirigent Jan Willem de Vriend en presentator Paul Witteman.

Zondag 14 april - 19:05 uur themakanaal NPO 2 Extra

De herontdekking van de Matthäus-Passion.
In de documentaire De herontdekking van de Matthäus-Passion  van regisseur Sarah Blum wordt de cd-opname van de Matthäus-Passion gevolgd. De Vlaamse dirigent René Jacobs heeft zijn leven lang al een band met deze passie van Bach. Als jongen van tien zong hij als jongenssopraan in de Kathedraal van Gent zijn eerste passies. In de jaren zeventig en tachtig zong hij talloze malen de altpartijen, waaronder het beroemde 'Erbarme dich'. Vervolgens heeft hij zich vijfentwintig jaar lang voornamelijk met dirigeren beziggehouden, waarvoor hij diverse prijzen heeft gewonnen. In 2012 heeft Jacobs de Matthäus-Passion op cd uitgebracht samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Rias Kammerchor en solisten.

Subcategorieën