In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Paul Witteman ontvangt sopraan Lenneke Ruiten en pianist Thom Janssen, jazzpianist Wolfert Brederode, percussionist Joost Lijbaart en het Matangi Quartet, fluitist Joséphine Olech en pianist Sélim Mazari, glazendraaier  Rogier Kappers, zangeres Maria Mendes, fluitist Werner Janssen, bassist Frans van der Hoeven, drummer Marcel Serierse, en rebellencollectief Pynarello!

Sopraan Lenneke Ruiten is als internationale veelgevraagde operaster een drukbezet mens. Lenneke was in 2015 een van de eerste grote gasten in Podium Witteman. Haar carrière zat toen enorm in de lift. Hoe is het haar sindsdien vergaan? In Podium Witteman zingt ze samen met pianist Thom Janssen. Lenneke Ruiten en Thom Janssen treden 22 mei op tijdens het Internationaal Lied Festival in Zeist. Lenneke zingt dan Fauré, Wolf en Debussy.

In Pauls Jonge Helden deze week fluitist Joséphine Olech. Zij is sinds 2017 eerste fluitist van het Rotterdam Philharmonisch Orkest. Op 31 maart j.l. won ze in Denemarken de Carl Nielsen International Competition, een van de belangrijkste fluitconcoursen van de wereld. Ze treedt op met haar vriend, pianist Sélim Mazari. Wie Joséphine Olech in het Rotterdams Philharmonisch Orkest wil horen spelen kan eind deze maand naar de Achtste symfonie van Dvořák.


Jazzpianist Wolfert Brederode en percussionist Joost Lijbaart  toeren samen met het Matangi Quartet door Nederland met het programma Ruins & Remains. De muziek voor dit programma schreef Wolfert Brederode als een meditatie op de Eerste Wereldoorlog: over de veerkracht van de mens na de verschrikkingen van een oorlog.

Het rebellencollectief Pynarello heeft dit voorjaar weer een nieuw project. Dit keer gaat het jeugdige orkest op tournee met de Vierde Symfonie van Beethoven. Niet de bekendste symfonie uit Beethovens monumentale cyclus, maar de favoriete symfonie van menig hedendaagse componist!

Mike Boddé heeft een lekkere zomersamba geschreven voor zangeres Maria Mendes. Verder spelen mee fluitist Werner Janssen, bassist Frans van der Hoeven en drummer Marcel Serierse

En Floris Kortie stort zich op het fenomeen van het glasorgel. ‘Glazendraaier’ Rogier Kappers komt spelen. 

In Podium Witteman Extra deze week de befaamde Derde Symfonie van Beethoven uitgezonden. Deze symfonie is de favoriet van menig dirigent. In deze uitvoering horen we het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

{npovideo "VPWON_1302851"}

Gisteren werden in Londen de felbegeerde Opera Awards van dit jaar bekend gemaakt. Marc Albrecht, die ook vorig jaar was genomineerd, werd uit zeven genomineerden verkozen tot beste operadirigent. Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest, kan terugzien op een aantal recente succesvolle producties. Zo dirigeerde hij Wagners Parsifal en Die Walküre en nu Tannhäuser, die 1 mei  wordt afgesloten. Ook had hij veel succes met de geënsceneerde Gurre Lieder van Arnold Schönberg. Tussen de drukte van Tannhäuser door had Albrecht gisterenavond tijd gemaakt om de Award in ontvangst te nemen. Hij zei zeer vereerd te zijn met deze belangrijkste onderscheiding. ,,Het maakt me blij en trots om zo ook het lange, gezamenlijke artistieke pad met de geweldige mensen van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest bekroond te zien”, aldus Albrecht.

Grote prijzen waren er verder voor legendarische sopraan Leontyne Price, zij werd geëerd met de Lifetime Achievement Award. En de Opera van Vlaanderen werd onderscheiden als beste operagezelschap.

In 2020 zal Albrecht trouwens worden opgevolgd door Lorenzo Viotti. Niet getreurd  want na 2020 zal Marc Albrecht als gastdirigent terugkeren bij zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nationale Opera.

foto ANP

Alexandre Desplat: succesvol filmmuziekcomponist met enorme output

Filmmuziekcomponist Alexandre Desplat (1961) heeft een bewonderenswaardige creatieve werklust. Een stuk of 125 films werden, sinds 1991, voorzien van zijn composities. Hij staat er dan ook om bekend in onwaarschijnlijk korte tijd een complete score te kunnen schrijven. Zelf zei hij daarover eens: "Het is niet ongebruikelijk dat je maar drie weken tijd hebt voor het componeren van de muziek bij een film - drie weken vanaf het moment dat de opdracht binnenkomt tot en met het afronden van de laatste opnamen. Zo heb ik dat gedaan voor The Queen, en zo heb ik het gedaan voor The Imitation Game." Meest gehoord van zijn hand is vermoedelijk de muziek bij de Harry Potter-film Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 en 2. Oscars won Desplat met zijn muziek voor The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=1Fg5iWmQjwk"}

Platenverzamelaar

Alexandre Desplat werd geboren in Parijs. Hij groeide op in een muzikaal gezin waar de muziek van Ravel en Debussy klonk naast wereldmuziek en jazz. Hij studeerde onder meer bij de Griekse componist Iannis Xenakis, maar volgde ook de opleidingen piano, trompet en fluit. De jonge Alexandre luisterde als kind al graag naar filmmuziek - hij verzamelde platen met soundtracks, onder meer van Max Steiner, Franz Waxman, Maurice Jarre en Georges Delerue. Maar toen hij de muziek van John Williams voor de eerste Star Wars-film hoorde, wist hij dat hij zelf ook filmmuziek-componist wilde worden.

Artistieke vrijheid

Artistieke vrijheid is voor Desplat belangrijker dan al het andere. Een klein budget vindt hij geen bezwaar, als hij maar de ruimte krijgt om iets te creëren. Daarom, zegt hij zelf, was het zo geweldig om met Roman Polanski te werken: "Hij houdt van muziek, en hij geeft zijn componist totale vrijheid - en vraagt van de componist dan ook om met nieuwe ideeën te komen." Desplat maakte de muziek voor Polanski's films Ghost Writer, Venus in Fur, Carnage en D'après une histoire vraie (Based on a true story).

Een filmmuziekcomponist moet natuurlijk ook van film houden. Desplats favoriete films zijn Barry Lyndon (1975), Chinatown (1974) en The Godfather (1972).

Een kleine selectie uit het werk van Desplat was te horen in Vrije Geluiden op NPO Radio 4, op zondag 28 april 2019.

Gisteren is in Brussel de prestigieuze Koningin Elisabeth Wedstrijd van start gegaan. 64 violisten doen mee aan de eerste ronde. De kandidaten komen uit 19 landen, en meer dan twee-derde van hen is vrouw.

Er doet één Nederlandse violiste mee, de 20-jarige Hawijch Elders. Woensdagavondavond is zij te horen in de door de jury uitgekozen werken van Bach, Beethoven en Paganini.

En zaterdagnacht wordt bekend gemaakt of zij één van de 24 halve finalisten zal zijn.

Sinds de opening in 2017 bezochten maar liefst 2 miljoen mensen een concert in de Elbphilharmonie, de wereldberoemde concertzaal in Hamburg. Daar bovenop trok het opmerkelijke gebouw nog eens 10 miljoen bezoekers naar het uitzichtplatform Plaza. Maar er klonk de laatste tijd ook kritiek, bijvoorbeeld op de harde akoestiek van de grote zaal, en op het gedrag van het publiek dat meer voor het gebouw dan voor de muziek lijkt te komen.

De Elbphilharmonie houdt de vaart er in. Voor het komende seizoen zijn in totaal 1250 concerten en voorstellingen gepland. Maar liefst 40 internationale toporkesten komen langs, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en de Berliner Philharmoniker. En er zijn vier cycli in het kader van het Beethoven-jaar: met de complete symfonieën, pianoconcerten, strijkkwartetten en pianosonates.

Het nieuwe seizoen markeert ook de start van Alan Gilbert als nieuwe chef-dirigent van het huisorkest, de NDR Elbphilharmonie.

In deze nieuwe opname van het Orchestre National de France speelt violist Renaud Capuçon de Hongaarse Dans nr. 5 van Johannes Brahms. Het orkest wordt geleid door dirigent Dominique Hindoyan. Bekijk de opname hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Da6d9nyIlcY"}

Violist Rosanne Philippens heeft net haar nieuwe CD Insight uitgebracht - nu CD van de week bij NPO Radio 4 - waarop ze helemaal solo speelt. Hans Haffmans interviewde haar in de uitzending van NTR Podium van donderdag 25 april. Luister hieronder naar dat interview: 

{audiofragment audio="351134" caption="Interview met Rosanne Philippens over Insight" }

Bekijk hier de teaser voor haar nieuwe CD:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=P38G3dNxwhY"}

De 50e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Deze keer gaat het over een zeldzaam genoegen: jezelf onverwachts op de radio horen en daar oprecht verguld mee zijn.

 

Na een staking van 7 weken zijn ze er eindelijk uit! De musici van het Chicago Symphony Orchestra hebben een akkoord bereikt met de orkestorganisatie.
Doorslaggevend daarbij was wellicht de deelname van de burgemeester van Chicago die de partijen in een laatste poging bij elkaar riep en als mediator optrad.

De nieuwe overeenkomst zorgt voor stabiliteit op de lange termijn en bevat een uitgebreid compensatiepakket voor de orkestmusici. Daarin wordt onder meer gesproken over de verbeteringen in de arbeidsomstandigheden en een loonsverhoging van 14% in 5 jaar. Ook het pensioenplan wordt aangepast.
Dat was één van de belangrijke redenen voor de staking.

Afgelopen maart begon het orkest met een staking omdat de musici ontevreden waren over de cao. Ze eisten een hoger salaris en een beter pensioen. De onderhandelingen liepen op niets uit. Dirigent Ricardo Muti steunde zijn orkestleden, net als dirigent en pianist Daniel Barenboïm, zelfs Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden.
Vanaf 11 maart heeft het orkest vanwege de staking geen concerten gegeven. Het was daarmee de langste staking in de geschiedenis van het orkest.
Vanaf volgende week zitten de musici van het Chicago Symphony Orchestra weer zij aan zij op het podium.

 

Merel Jansen maakt iedere dag twee portretten.

Woensdag 24 april 2019 was Duo Serenissima, bestaande uit sopraan Elisabeth Hetherington en luitist David Mackor, te gast bij ons in de studio. Ze lieten drie liederen horen: 'Flow my teares' en 'Now, O now I needs must part' van John Dowland en 'What then is love sings Coridon' van Thomas Ford. Kijk en luister de optredens terug:

Deze liederen staan op het debuutalbum van Elisabeth en David. Deze cd is uitgebracht binnen het talenttraject AVROTROS Klassiek presenteert! Leden van AVROTROS Klassiek krijgen de cd thuisgestuurd. Lees meer over het lidmaatschap.

Lees verder

Beluister hier de podcast

Bekijk de antwoorden.

Klarinettist Martin Fröst heeft een stichting opgericht om kinderen en jong volwassen over de hele wereld een kans te bieden om instrumenten te spelen en muziekles te volgen. Met zijn Martin Fröst Foundation richt hij zich op regio’s waar cultuur wel aanwezig is, maar waar de financiële middelen ontbreken. 

Daarnaast is het doel om concerten toegankelijk te maken. Fröst hoopt op die manier de nieuwe generatie warm te maken voor klassieke muziek. De presentatie van zijn stichting was afgelopen week, tijdens een concert van Martin Fröst samen met een meisjeskoor en zijn Zweedse kamerorkest – want hij is naast klarinettist ook dirigent.

In die dubbelrol geeft Fröst eind mei ook drie concerten in ons land. Hij soleert en dirigeert de philharmonie zuidnederland. In Eindhoven, Maastricht en Amsterdam.

Het Koningsdagconcert 2019 zat zo bomvol met goede muziekoptredens dat het heel moeilijk was om te kiezen welke er in de uitzending op NPO 2 zouden komen. Daarom hebben we speciaal voor jou alle optredens die niet op TV te zien zijn online gezet! Geniet van het bonusmateriaal van het Koningsdagconcert 2019!

Het Koningsdagconcert is een wervelend muzikaal programma in Theater Flint te Amersfoort, in bijzijn van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima, Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix. Bij het concert staat dit jaar de stem centraal. Onder het motto 'Alle Stemmen Gelden' zingen koren over levensgebeurtenissen als geboorte, dood, liefde en verlangen.

Bekijk de playlist op youtube

ZO! Gospel Choir - Let praise rise 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=foFVsZE3i4w"}

Claron McFadden & Mike Fentross - Ardo d'amor s'io miro

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Ib9ozqsAiqw"}

Gershwin Bonevacia - Spraakklanken 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=63-kBDg7VrU"}

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss - Nachtwache I - Brahms

{video "https://www.youtube.com/watch?v=jRZfIZ6FfMM"}

Robert Holl & Roger Braun - Du holde Kunst (An die Musik) - Franz Schubert 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=8KF8GSVqG7Q"}

Paul de Munnik & Wouter Planteijdt - Wees de lente

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Myj8J875jDI"}

Roy van Vugt & Hans Eijsackers - The last rose of summer - Britten

{video "https://www.youtube.com/watch?v=WrFT3uI0wgY"}

Henk Neven & Hans Eijsackers - Kaddish - Ravel

{video "https://www.youtube.com/watch?v=pY4YvZSfg-g"}

Lofdicht op de deugden van de vorst.

Van maar liefst 7 componisten die in Nederland werken is muziek geselecteerd voor de ISCM World Music Days dit jaar. Dat is een internationaal festival voor nieuwe muziek, dat ieder jaar in een ander land wordt gehouden. Het start op 2 mei in Tallin, Estland.

Uit de hele wereld sturen landen hun beste composities in, dit keer meer dan 500. De organisatie koos 99 stukken die in Talinn te horen zullen zijn. Meestal is er op het festival maar 1 Nederlandse compositie bij. Nu klinken er dus 7, onder meer van componisten Mayke Nas, Vanessa Lann en Bart de Vrees.

De wereldmuziekdagen van de ISCM, de International Society for Contemporary Music, worden sinds 1994 georganiseerd.

Het grote Cavaillé-Coll orgel van de Notre-Dame in Parijs is niet aangetast door de brand van 15 april. Dat concludeert orgelbouwer Pascal Quoirin [kwaraign] na 2 uur onderzoek, eergisteren. Quoirin kent het instrument goed. Hij speelde tussen 2012 en 2014 een belangrijke rol bij een restauratie van het orgel.

“Ik heb geen enkel gebrek gevonden dat het gevolg kan zijn van de brand”, zo meldt de orgelbouwer. ”Er ligt wel een laag stof over het instrument”. Afgaand op een thermometer in het orgel was de maximale temperatuur - op de dag van de brand - 17 graden. Er volgt een nog uitgebreidere inspectie, maar Quoirin is zeer optimistisch. Hij adviseert het orgel in te pakken in een omgeving met airconditioning, zo lang de restauratie van de kerk duurt. Het moet in die periode wel bespeeld worden, vindt hij.

Volgens de orgelbouwer is het koororgel er veel slechter aan toe. Door de grote hoeveelheid bluswater, zijn sommige delen onherstelbaar beschadigd.

Het veelgeprezen Concerto Köln wisselt reflectieve momenten en klaterende levenslust af met Bach, Vivaldi en Geminiani.

J.S. Bach
Bachs Brandenburgse concerten zitten vol frisse energie en hoop. Concerto Köln kiest vandaag twee hoogtepunten uit deze staalkaart van muzikale combinaties. In het Vierde Brandenburgse concert schitteren viool en blokfluiten, in het Vijfde Brandenburgse concert is het klavier de absolute ster.

Vivaldi
In dit concert hoor je van grootmeester Antonio Vivaldi een 'concerto ripiendo', een stuk zonder solisten. Voor de componist een interessante muzikale puzzel. 

Concerto Köln o.l.v. Evgeny Sviridov, Cordula Breuer [blokfluit/traverso], Wolfgang Dey [blokfluit] en Wiebke Weidans [klavecimbel]
Opname: Zondag 21 april 2019 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

 

Vivaldi: Concert voor strijkorkest RV.158

Bach: Brandenburgs Concert nr. 4, BWV 1049

Geminiani: Concerto grossi, op. 3

Bach: Brandenburgs Concert nr. 5, BWV 1050

Als toegift spelen de musici de 'Badinerie' uit Bachs 'Tweede orkestsuite'.


Paul ontvangt violist Rosanne Philippens, cellist Ella van Poucke en pianist Nicolas van Poucke, stemkunstenaar Jaap Blonk, hoornist Mees Vos en pianist Laurens de Man, en het Ricciotti Ensemble!

Violist Rosanne Philippens speelt in haar nieuwe cd-project alle stukken helemaal solo. Voor de volgorde van dit programma heeft ze haar concertpubliek mee laten denken. En dat is zo 2019! En eind mei speelt Rosanne Mozart met het Residentieorkest. Kijk op de site.

Cellist Ella van Poucke en haar broer, pianist Nicolas spelen tijdens concerten alle cellosonates van Ludwig van Beethoven. Deze vijf sonates zijn zoiets als het Nieuwe Testament (de suites van Bach het OT zijnde) van het klassieke cellorepertoire. Ella en Nicolas  spelen hele oeuvre voor cello en piano van Beethoven, verdeeld over twee avonden, op 1 en 8 mei, in het Concertgebouw in Amsterdam.

In Pauls Jonge Helden deze week hoornist Mees Vos. Vos’ carrière is al behoorlijk op gang gekomen. Hij speelt met regelmaat in grote orkesten als het Budapest Festival Orchestra en heeft een vaste aanstelling als solo-hoornist in Duitsland bij de Staatskapelle Weimar. In Podium Witteman speelt hij met pianist Laurens de Man de Rêverie van Aleksandr Glazoenov.

Het beste straatorkest van de wereld, het Ricciotti Ensemble, gaat op tournee met een programma rond 100 jaar radio. Bekende radiotunes vormen het hoofdbestanddeel. Dat is een mooie aanleiding voor een quiz in Korties Kwesties! Vanaf dinsdag gaat het Ricciotti Ensemble in zes dagen het hele land door met hun eerbetoon aan 100 jaar radiogeschiedenis.

In het ABC van Mike Boddé zijn we bij de J. Dit wordt de J van Jaap Blonk, stemkunstenaar en klankdichter. Voor deze gelegenheid gaat hij in een eigen nummer in duel met Mike. Eind mei treedt Jaap Blonk op met zijn nieuwe band Retirement Overdue, in Amsterdam en Neeritter.

In Podium Witteman Extra een registratie van de monumentale Achtste Symfonie van Gustav Mahler, een megawerk voor honderden musici en koorleden. Het Nederlands Philharmonisch Orkest en diverse koren en solisten worden gedirigeerd door Marc Albrecht. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Kijk de uitzending terug:

{npovideo "VPWON_1297238"}

Op woensdag ga ik voortaan ook altijd iets laten horen uit de jazz, de geïmproviseerde muziek of de wereldmuziek. In dit geval, It's still autumn, van het Rembrandt Frerichs Trio en Kayhan Kalhor (kamanche) gaat het zelfs een om schoolvoorbeeld van versmelting. Deze cd is het resultaat van een bijzondere ontmoeting geweest van 1 dag in 2015 (nu eindelijk uitgebracht) tussen de westerse jazz en de perzische muziektraditie. Kayhan Kalhor is een meester op de knieviool, de kamanche, en het trio van Rembrandt Frerichs past zich moeiteloos aan in stijl en klankkleur. Twee lange stukken, Dageraad en Schemering, in de herst. Het resultaat is wonderschoon. Even vitaal als melancholiek.

Jonge Zwitser nieuwe chef-dirigent Nederlands Philharmonisch Orkest en Nederlands Kamerorkest

Het Chicago Symphony Orchestra van dirigent Riccardo Muti is al een tijdje aan het staken. Een oplossing lijkt nog niet in zicht en musici lijken met de dag kwader te worden. Een fluitist van het orkest schreef een open brief aan directeur Jeff Alexander. Ze zegt teleurgesteld te zijn in het management: 

‘Je kunt nu wel zeggen dat wij topmusici zijn, maar uit je daden blijkt geen enkel respect. Veel van ons worden financieel getroffen door de staking, maar het gebrek aan commitment raakt ons nog veel dieper. Jij zou ons moeten verdedigen, maar in plaats daarvan kies je ervoor ons te bevechten.’

De musici hebben afgelopen jaar regelmatig onderhandelingen gevoerd over een nieuwe cao. Afgelopen maart verliet de onderhandelaar namens het orkest de besprekingen en liet weten terug te keren als er een nieuwe overeenkomst zou liggen. Tot die tijd zouden de musici niet spelen. Steun kwam er van Muti en zelfs Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden van de Verenigde Staten, betuigde haar steun.  
Intussen zijn er twee maanden voorbij: het orkest cancelde de concerten van april en ook komende maand zijn er concerten afgezegd.

Het Franse oude muziekensemble L'Achéron speelt in deze video een Fancy van de Engelse componist Orlando Gibbons. Wat deze opname en dit gezelschap zo bijzonder maakt zijn de instrumenten: de musici spelen allemaal op een versie van de Viola da Gamba, de voorloper van de moderne viool. Zou het in Gibbons' tijd ook zo geklonken hebben? Bekijk de video hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=8Ue-9-By-6Q"}

 

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Concerto Köln o.l.v. Evgeny Sviridov en Wiebke Weidans [klavecimbel]

Opname: Zondag 21 april 2019 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Als toegift spelen de musici de 'Badinerie' uit Bachs 'Tweede orkestsuite'.

Concerto Köln o.l.v. Evgeny Sviridov, Cordula Breuer [traverso] en Wiebke Weidans [klavecimbel]


Opname: Zondag 21 april 2019 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Concerto Köln o.l.v. Evgeny Sviridov, Cordula Breuer [blokfluit], Wolfgang Dey [blokfluit] en Wiebke Weidans [klavecimbel]

Opname: Zondag 21 april 2019 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Concerto Köln o.l.v. Evgeny Sviridov en Wiebke Weidans [klavecimbel]

Opname: Zondag 21 april 2019 in Het Concertgebouw te Amsterdam.

De Britse sopraan Heather Harper is gister op 88-jarige leeftijd overleden. Een van de grootste zangers van haar generatie.

Ze groeide op in Belfast en kreeg daar ook haar eerste pianolessen. Het zingen deed ze erbij, maar nadat ze toetrad tot het koor van de BBC, maakte ze al snel carrière als zangeres.
In 1957 maakte ze haar debuut op Glyndebourne en was ze ook, in de jaren die volgden, een graag geziene gast op het operafestival. Ze zong daar verschillende rollen in opera’s van Poulenc, Offenbach, Wagner en Britten. En vooral met die laatste, Britten, voelde ze zich sterk verbonden. Tussen 1956 en 1975 maakte ze deel uit van de English Opera Group, die zich specialiseerde in opera’s van oprichter Benjamin Britten.

Maar haar grote internationale doorbraak kwam in 1962 toen ze inviel voor de Russische operazangeres Galina Vishnevskaya, die van de Sovjet autoriteiten geen toestemming had gekregen af te reizen naar Engeland voor de première van Brittens War Requiem. Veel tijd om te repeteren kreeg Haper niet; het verzoek kwam 10 dagen voor de première. Harper stond naast twee grote zangers, Dietrich Fischer-Dieskau en Peter Pears. Het werd een groot succes.
Daarna nam haar zangcarrière een hoge vlucht en zong ze op podia over de hele wereld.

Vorig jaar werd Daniele Gatti - voormalig chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest - na twee jaar ontslagen na verhalen over seksueel ongewenst gedrag. Gatti dreigde daarop met juridische stappen. Maar nu meldt het orkest dat "het ongenoegen tussen beide partijen na uitvoerig overleg is opgelost," al komt Gatti niet terug als chef.

Als 'teken van waardering' voor Gatti zal het orkest wel drie opnames onder deze dirigent uitbrengen: cd's en of dvd's van werk van Richard Strauss, Gustav Mahler en Anton Bruckner. 
"De betrokkenen kunnen en willen zich nu volledig op de toekomst richten," aldus de verklaring waarbij de partijen het willen laten. Het orkest is Gatti "erkentelijk voor zijn artistiek leiderschap van het orkest en de bijdrage die hij heeft geleverd aan de positie van het orkest in de wereld van de klassieke muziek. Hij heeft een belangrijke artistieke bijdrage geleverd aan het orkest en zal altijd herinnerd worden als de zevende chef-dirigent."
Het orkest wenst Gatti succes toe "zowel op persoonlijk als professioneel vlak".

En daarmee is de kou nu uit de lucht.

Game of Thrones, The Haunting of Hill House en Poldark

Op zoek naar tangomuziek voor piano, stuitte Hanna Shybayeva (Minks, 1979) al surfend op een unieke verzameling tango’s in een archief in Buffalo. Deze behoort tot de nalatenschap van de Amerikaanse pianist Yvar Mikhashoff (1941–1993). Hij gaf 127 uiteenlopende componisten opdracht een tango voor hem te componeren en ontving ze in de jaren 1983-91. Het album Tangos for Yvar is de eerste heerlijke vrucht van deze fascinerende collectie. Van klassiek naar jazz en omgekeerd.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/350508-hollandsche-nieuwe-tangos-for-yvar-door-hannah-shybayeva-1

 

In Passaggio deze week elke dag een lied uit de cyclus And all the days were purple van Alex Weiser.

Joodse componist die bewust geen gebruik maakt van het traditionele idioom, zoals de klezmer.

Hij gebruikte wel poëzie van verschillende dichters, zoals Mark Strand an Anna Margolin.

Het geheel vormt een soort wereldse gebeden.

Zoals Anna Margolin een van haar gedichten beëindigt met de woorden: 

‘zoekend naar jou, niet gelovend in jou’.

Het is een fraaie poging om de zin van het leven te door,gronden

de vreugde gestalte te geven, zonder de pijn en complexiteit uit de weg te gaan.

Inge van Heerden gaat 

Kommt, eilet und laufet.

Bekijk de antwoorden.

De Italiaanse componist Ennio Morricone, inmiddels 90 jaar, is door paus Franciscus onderscheiden met de Gouden Pontificaatsmedaille. Morricone krijgt de prijs ‘voor zijn buitengewone culturele kwaliteiten welke ook religieuze aspecten bezitten’, aldus de Italiaanse media.

De Italiaanse componist is vooral bekend om zijn filmmuziek, waarvan misschien wel het meest bekend: Once upon a time in the West.
Maar naast filmmuziek componeerde hij ook meer dan 100 klassieke werken.
En in 2015 schreef hij een Mis voor paus Franciscus.
De onderscheiding werd van de week tijdens een concert in Rome uitgereikt, overigens niet door de paus, maar door een kardinaal.

De Elbphilharmonie mag dan een groot succes zijn voor wat betreft bezoekersaantal – sinds de opening 2 jaar geleden hebben al meer dan 7 miljoen mensen genoten van het geweldige uitzicht en meer dan 1,5 miljoen mensen woonden concerten bij – musici zijn niet onverdeeld enthousiast.

Operaster Jonas Kaufman liet zich begin van dit jaar al kritisch uit over de akoestiek van de Elbphilharmonie, en nu heeft ook dirigent Riccardo Muti zijn onvrede geuit over de concertzaal. In een interview met de Duitse media maakte hij bekend dat hij daar niet meer wil optreden. Hij vindt de zaal middelmatig. ‘Ik verspil daar mijn tijd niet meer aan’, aldus de dirigent. Hij laat de zaal zelfs verwijderen uit zijn tournees met de Wiener Philharmoniker en de Chicago Symphony. Het is overigens niet de eerste keer dat Muti dit zegt. In 2017, vlak na de opening, was hij al kritisch over de akoestiek.

 

Van koffiezetten in het orgel tot 'the keys to paradise’: je hoort erover in de eerste echte orgelcast van NPO Radio 4, gemaakt door Sander Zwiep. De podcast is ingegeven door de catastrofe van 15 april 2019: de brand in de Notre-Dame. De orgels staan nog overeind, maar wat de precieze staat is wordt nog onderzocht.

In een kwartier praat Sander je bij over de geschiedenis van koor- en hoofdorgel én hoor je anekdotes en beschouwingen van organisten en orgelkenners Harm Woltjer, Bert Rebergen, Merlijn Kerkhof en Aart Bergwerff.

Beluister de podcast.

Beluister hier de podcast

Het verhaal van Jezus’ laatste dagen.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

 

De prijs werd uitgereikt in de Opium uitzending van donderdag 18 april.

Op 19 juli gaat de Britse concertserie The Proms weer van start. Op 17 april werd de programmering van dit seizoen bekendgemaakt.  

 

Het opvallendste optreden is dat van Bernard Haitink, op 3 september. Hij zal de Wiener Philharmoniker leiden, in onder meer de Zevende symfonie van Anton Bruckner. Dat is een verrassing, want Haitink had aangekondigd volgend seizoen een ‘sabbatical’ te houden. 

 

Verder klinkt (op 9 september) een nieuw stuk van Louis Andriessen, The Only One, met zangeres Nora Fischer in de hoofdrol. De Nederlandse première daarvan is in november, bij de NTR Zaterdagmatinee.

 

De Proms heeft ook een paar speciale thema’s. Zo wordt herdacht dat 50 jaar geleden de eerste maanlanding plaatsvond, met o.a. The Planets van Gustav Holst. Ook is er aandacht voor klimaatverandering. In dat kader klinken Beethovens Pastorale symfonie en de Alpensymfonie van Richard Strauss.

 

NPO Radio 4 zal weer een aantal Proms-concerten uitzenden.

 

Complete programmering

 

 

Het is nog onduidelijk of de aanstelling van Daniel Barenboim als hoofd van de Berlijnse Staatsopera in 2022 wordt verlengd. Klaus Lederer, cultuursenator in Berlijn, wil eerst gesprekken voeren met mensen die met Barenboim hebben gewerkt. Dat melden Duitse media. Aanleiding voor de inventarisatie zijn de recente verwijten aan het adres van de dirigent. Hij zou intimiderend hebben opgetreden tegenover musici en als artistiek directeur zijn zin doordrukken. 

De cultuursenator overweegt een officieel onderzoek, maar wacht in ieder geval op de resultaten van een interne evaluatie van de Staatsopera. Barenboim zelf weerspreekt de beschuldigingen. Hij ziet ze als deel van een campagne om zijn onderhandelingen met de Staatsopera te beïnvloeden.

Lees verder

 

 

The Royal Opera House in Londen moet definitief 750.000 pond betalen aan altviolist Christopher Goldschneider. Het operahuis heeft op 17 april een hoger beroep in de zaak tegen Goldschneider verloren. Dat melden Britse media.

De altviolist had bij een repetitie in 2012 gehoorschade opgelopen, tijdens een repetitie van Die Walküre van Richard Wagner. Hij zou voor een 18-koppige blazerssectie hebben gezeten en zijn blootgesteld aan 130 decibel - vergelijkbaar met een straalmotor dichtbij. Goldschneider liep daardoor tinnitus op (oorsuizen) en een hoge gevoeligheid voor geluid. Het betekende het einde van zijn muziekpraktijk. Vorig jaar won hij een rechtszaak tegen het operahuis, maar dat ging in beroep, vanuit het idee dat in de orkestpraktijk enige gehoorschade onvermijdelijk is. De rechter denkt daar dus anders over.

De uitspraak zou grote gevolgen kunnen hebben voor de Britse operapraktijk en de mogelijkheid om geld te claimen bij gehoorschade.

Verder lezen

 

 

Paul Witteman ontvangt sopraan Lilian Farahani, pianist Maurice Lammerts van Bueren, harpist Gwyneth Wentink, violist Enzo Kok en slagwerker Gerben Jongsma, gitarist Erik Visser en Fuse

Sopraan Lilian Farahani en pianist Maurice Lammerts van Bueren werken al sinds Lilians conservatoriumtijd samen. Door Maurice leerde Lilian de muziek kennen van Jake Heggie. Deze Amerikaanse componist schrijft vaak liederen die over geëmancipeerde vrouwen gaan. “Ik heb het gevoel dat hij heel erg aan onze kant staat, aan de kant van de vrouwen en aan de kant van de zangeressen,” zegt Farahani. Tijd voor een kennismaking met het grote publiek.

Harpist Gwyneth Wentink is een veelzijdig en druk bezet harpist. Gwyneth treedt op als solist in meerdere genres en is een vast lid van het orkest van Sir John Eliot Gardiner. Zondag neemt ze een triple harp mee, een barokharp met drie rijen snaren, speciaal voor haar gemaakt in opdracht van het NMF.

Het Prinses Christina Concours is een van de belangrijkste kweekvijvers van het Nederlandse muziekleven. Bijna alle grote Nederlandse musici die de afgelopen 45 jaar hun carrière startten  hebben ooit aan een van de projecten van het PCC meegedaan. Een week na de finale horen we twee winnaars van 2019: violist Enzo Kok en slagwerker Gerben Jongsma!

Fuse wordt al vanaf het begin vergeleken met de legendarische band Flairck. Het concertpubliek spreekt de leden van Fuse daar nog altijd op aan. Maar Fuse kent Flairck helemaal niet! Daar moest nodig verandering in komen. Gitarist en Flairck-oprichter Erik Visser komt spelen.

In Podium Witteman Extra aandacht voor het jaarlijkse Koningsdagconcert. Dat wordt dit jaar voor de 35ste maal gehouden. Sieuwert Verster is al vanaf het begin de organisator en geeft een kijkje achter de schermen. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Bekijk de hele uitzending:

{npovideo "VPWON_1297237"}

Subcategorieën