Speciaal voor Pinksteren

Kunstenfestival de Biënnale van Venetië reikte vorige maand een ‘Gouden Leeuw’ uit voor het landenpaviljoen van Litouwen… een groot compliment voor de opera/muziektheatervoorstelling die daar plaatsvindt: Marina. Het paviljoen is volgestort met zand en er klinkt geruis van de zee. Figuranten en zangers liggen op strandstoelen en wandelen rond, en barsten regelmatig uit in een aria of koorzang. Toeschouwers bekijken de scène vanaf een balkon. En toeschouwers zijn er genoeg, zeker nu de voorstelling een prijs heeft gekregen. 

Maar ondanks dat kampt het paviljoen met geldgebrek, zo meldt de New York Times. Eerst waren er dagelijks voorstellingen, 8 uur lang, en kwam er vier keer per week een verse cast uit Litouwen. Dat bleek veel te duur. Marina is nu nog maar 1 dag per week te zien, met een lokale cast. En zelfs dat dreigt te duur te worden. 

De overige dagen is het paviljoen wel open. Er zijn dan geen strandgasten. Volgens de curator is ook dát zinvol: “Het maakt duidelijk dat podiumkunsten niet altijd de steun krijgen die nodig is.”

 


 

 

Sterviolist Janine Jansen speelt in deze recent verschenen opname met het SWR Symphonie Orchester de sterren van de hemel in het Vioolconcert in d klein Op. 47 van Jean Sibelius. De dirigent is Christoph Eschenbach. Bekijk de opname hieronder!

{video "https://www.youtube.com/watch?v=iIafobNq-tU"}

Deze week kun je je stem uitbrengen op je favoriete werk van Mozart in aanloop naar de Mozart Top 50 op vrijdag 14 juni. In NTR Podium zijn we ook al helemaal in de Mozart-stemming en laten we gouden opnamen van zijn muziek horen. Deze week staan daarbij de opnamen van violist Arthur Grumiaux (1921 - 1986) centraal. 

Maandag 3 juni: Arthur Grumiaux speelt Vioolconcert nr. 5

{audiofragment audio="354895" caption="Gouden Opname: Arthur Grumiaux speelt Vioolconcert nr. 5 van Mozart" }

Vioolconcert no.5 K.219 - I. Allegro aperto
Wolfgang Amadeus Mozart
Arthur Grumiaux
Wiener Symphoniker o.l.v. Bernard Paumgartner 

Dinsdag 4 juni: Arthur Grumiaux en Clara Haskil spelen Vioolsonate nr. 21 in e kl.

{audiofragment audio="354902" caption="Gouden Opname: Arthur Grumiaux en Clara Haskil spelen Vioolsonate nr. 21" }

Vioolsonate in e kl. K. 304
Wolfgang Amadeus Mozart
Arthur Grumiaux
Clara Haskil
Opname: 1958

Daniel Barenboim is al 28 jaar General Musikdirektor van Staatskapelle Berlin, het orkest van de Berlijnse Staatsopera. Maar zijn positie staat onder druk sinds zittende en oud-orkestleden hun beklag doen over zijn stijl van leidinggeven.

 

Vanmiddag was er in Berlijn een persconferentie, in aanwezigheid van de belangrijkste betrokkenen: Barenboim zelf, de cultuurminister van Berlijn, de opera-intendant van de Staatsoper Unter den Linden en vertegenwoordigers van het orkest.  

Uitkomst? Barenboim z’n contract is verlengd tot 2027. Voor de eerdere beschuldigingen van een aantal musici, zijn geen concrete bewijzen gevonden, aldus een woordvoerder van het orkest.

De beschuldigingen hebben inmiddels wel geleid tot een discussie over de macht van muziekdirecteuren en hun ouderwetse manier van leidinggeven.

 

In Europees verband gelden er exportbeperkingen naar Rusland van onder meer wapens, geld en technologie. Rusland zint op tegenmaatregelen.

 

Zo is het Russisch Ministerie van Cultuur nu een discussie gestart om een importverbod op muziekinstrumenten uit te vaardigen. Maar Russische musici en muziekorganisaties zijn daar fel tegen gekant. Hun eigen industrie is volgens hen niet in staat om voldoende muziekinstrumenten van kwaliteit te produceren. Ook de artistiek directeur van het Nationaal Philharmonisch Orkest mengde zich in de discussie en verwacht dat de importbeperking een nadelige invloed zal hebben op het niveau van de uitvoeringen.

Dit Russisch proefballonnetje zal waarschijnlijk nooit werkelijkheid worden.

In Wenen maken de kunsten zich zorgen over de gevolgen van de kabinetscrisis, nu aftredend minister van buitenlandse zaken Alexander Schallenberg de portefeuille cultuur erbij moet doen. Men vindt dat hij onvoldoende affiniteit heeft met kunst en cultuur en dat hij er überhaupt geen tijd voor heeft. Terwijl er juist veel werk aan de winkel is; orkesten, operahuizen en concertzalen maken zich namelijk ernstig zorgen over het publieksbereik. Men vindt dat veel meer mensen kennis moeten kunnen maken met klassieke muziek. Morgen is er daarom de actiedag ‘Orkesten voor iedereen’, met gratis concerten in zeven grote steden, met straatmuziek en pop-up-concerten in het openbaar vervoer.

 

Maar het belang wordt nog niet door alle orkesten onderkend, zo levert het beroemdste orkest van Wenen -de Wiener Philharmoniker- slechts één cellist en die is zelfs al gepensioneerd.

Mozart raakt niet in de vergetelheid

Filmmuziek van Danny Elfman

Beluister een van Mozarts meest populaire stukken

In de Mozartweek fietst Lex Bohlmeijer door Oostenrijk en Duitsland in de voetsporen van Mozart. Hij fietst de Mozart Radweg en twee luisteraars gaan met hem meefietsen. Blijf hier op de hoogte met een liveblog vol foto's en video's en luister in de Mozartweek iedere avond vanaf 19.00 uur naar hun verslag in Passaggio op NPO Radio 4

Gefeliciteerd!

Het Baltimore Symphony Orchestra van Marin Alsop verkeert in financieel zwaar weer. Het bestuur wilde daarom de musici 40 weken uitbetalen in plaats van de gebruikelijke 52. Musici vreesden daarmee voor de kwaliteit van het orkest en gingen in protest. Na maanden van overleg heeft het bestuur vorige week de knoop doorgehakt: de betaling van de musici wordt per 16 juni stopgezet.
Daarmee vervalt de zomerprogrammering en het nieuwe zomerfestival van chef-dirigent Marin Alsop. De beslissing van het bestuur kwam voor de musici als donderslag bij heldere hemel, maar het management zegt dat de maatregelen nodig zijn om weer een gezonde organisatie te worden.

Voorafgaand aan een concert vorige week donderdag, deelde een slagwerker van het orkest het nieuws aan het publiek mee, die daarop een luid boe-geroep liet horen. Waarop de slagwerker zei: ‘Vanavond zullen we met nog meer passie musiceren. We gaan door tot het management de deuren sluit en het licht uitdoet.’ Daarna speelde het orkest het stemmige Nimrod uit de Enigmavariaties van Edward Elgar

Van virtuoos pianist tot harde werker

De opera's van Mozart

Hoe kwam Mozart aan zijn einde?

Janneke gaat papier scheppen in ons atelier.

Waarom Mozart en de fortepiano de ideale combinatie is

Laat je inspireren door deze dirigent

Van wonderkind tot rondreizende ster

Bij AVROTROS zijn zeer voordelig diverse CD's te koop. Onder meer van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Splinternieuwe triple-LP ten doop in Vrije Geluiden op zaterdag 1 juni 2019 (23.00)

Benieuwd naar de playlist van juni van ons themakanaal 'NPO Radio 4 Concerten'? Klik hier.

Bekijk de antwoorden.

Wat je altijd al wilde weten over Mozart

Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft vanmiddag bekendgemaakt dat algemeen directeur Jan Raes zijn functie eind van dit jaar neerlegt.

Jan Raes: ”Het orkest maakt zich op voor een nieuwe fase in zijn bestaan, met een nieuwe chef-dirigent. Ik ben van mening dat het orkest gebaat is bij een vers gezicht in mijn positie die richting zal geven aan een volgend tijdperk. Na een intense en lange periode deze positie te hebben vervuld, ben ik er aan toe om mijn energie op een nieuwe uitdaging te richten hoewel het mij moeilijk valt om afscheid te nemen van een instituut en van mensen die mij zo dierbaar zijn geworden. Ik kijk met veel voldoening terug op wat er in de afgelopen jaren samen is bereikt. De verjonging en excellentie van het orkest, het bereik van een nieuwer publiek, de stijging van de eigen inkomsten en het net geopende RCO House voor de musici springen er voor mij persoonlijk uit als belangrijke realisaties. Hierbij dank ik de bevlogen collega’s voor hun vertrouwen en ik koester mijn bewondering voor de kwetsbare schoonheid die zij wereldwijd doorgeven.”

Wiet Pot, voorzitter van het bestuur van de Stichting Koninklijk Concertgebouworkest: "Wij zijn Jan zeer erkentelijk en dankbaar voor zijn leiderschap, creativiteit en visie. Gedurende de afgelopen 11 jaar zijn er onder zijn leiding vele innovatieve en succesvolle initiatieven ontwikkeld waaronder talrijke premières, debuten en comebacks van een reeks befaamde dirigenten, de Wereldtournee 2013, RCO meets Europe in 28 EU-lidstaten inclusief de jong talent Side by Side-projecten, RCO House, de multidisciplinaire serie Horizon en de initiërende Essentials concerten. Namens het gehele bestuur spreek ik hierbij grote waardering uit voor Jans verantwoordelijkheidsgevoel over de afgelopen periode en zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en het succes van het Koninklijk Concertgebouworkest.”

Jan Raes is sinds 2008 directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Wolfgang Amadeus Mozart heeft zoveel moois geschreven. Het is bijna ondoenlijk om daar het aller- aller- mooiste uit te kiezen. Nou ja vooruit, we proberen het toch. Dit zijn de 10 stukken van Mozart die je absoluut een keer gehoord moet hebben. Veel luisterplezier!

1. Le nozze di Figaro KV.492
We beginnen met de betoverende opera Le nozze di Figaro, het verhaal over graaf en gravin Almaviva en twee van hun stafleden - de dienstmeid Susanna en de bediende van de graaf Figaro. De opera is eigenlijk een vervolg op De Barbier van Sevilla  (beroemd gemaakt in een opera van Rossini). Le nozze bevat een paar van de meest schitterende aria's van Mozart, waaronder dit prachtige 'Voi che sapete'
{work nummer="19182" }

2. Lacrimosa uit het Requiem KV.626 in d kl.t. 
Als je de beroemde film Amadeus mag geloven, schreef Mozart dit Requiem op zijn sterfbed, vergiftigd door Salieri. Maar in werkelijkheid blijkt dat beeld niet te kloppen. Wat wel klopt: het Requiem bleef onvoltooid toen Mozart stierf in 1791. Mozart had een anonieme opdracht ontvangen van graaf Von Walsegg ter nagedachtenis aan diens vrouw. De graaf zou zelf als componist met de eer hebben willen strijken. Mozarts leerling Sussmayr heeft het Requiem uiteindelijk na Mozarts dood afgemaakt. Maar de openingsnoten van het indringende Lacrimosa zijn van Mozart zelf. En het is Mozart op z'n allerbest.
{work nummer="33476" }

3. Symfonie nr.41, KV.551 in C gr.t., "Jupiter"
De "Jupiter" Symfonie is de allerlaatste symfonie van Mozart. Een stuk waarin Mozart alles nog een keer uit de kast trekt en z'n muzikale spierballen laat rollen.
Het stuk zit vol vindingrijkheid, expressie, contrasten en lekkere melodieën. Echt geweldig hoe dat allemaal in één symfonie past! 
{work nummer="8589" }

4. Klarinetconcert KV.622 in A gr.t.
Mozart was dol op het geluid van de klarinet. Het instrument was hem een lust voor het oor. Hij schreef er zelfs verschillende stukken voor. Het meest beroemd is toch wel zijn Klarinetconcert. Het is eigenlijk het eerste grote concertwerk voor de klarinet ooit. En, typisch Mozart, nog altijd een van de allerbeste. Mozart zag al vroeg de mogelijkheden van de klarinet. Net nadat hij het instrument hoorde schreef hij z'n vader: "Oh, hadden we maar een klarinet! Je kunt het je niet voorstellen, zo mooi. Wat een prachtig samenspel met de fluit en hobo, dit móet je horen, pap!" 

Mozart had wel honderd klarinetconcerten willen schrijven. Maar helaas, kort nadat hij het instrument had ontdekt, en er verrukt over was, overleed hij. Zijn enige klarinetconcert is daarmee ook een soort zwanenzang. Mozart gebruikt de klarinet als een zangstem. Er is geen instrument dat tegelijkertijd zo zangerig en virtuoos kan klinken.
{work nummer="17641" }

5. Sinfonia concertante voor viool, altviool en orkest KV.364 (320d) in Es gr.t.
In deze lijst staan niet alleen de allerbekendste stukken van Mozart. De Sinfonia concertante voor viool en altviool is misschien wat minder bekend maar absoluut één van z'n beste stukken. Mozart schreef het toen z'n moeder net was overleden, en dat hoor je. Er klinkt een prachtige droefheid in de elegante dialoog tussen de twee solo-instrumenten: de viool en altviool.
{work nummer="3113" }

6. Sonate voor piano nr.11, KV.331 in A gr.t., "Alla Turca"
We zijn aangekomen bij de pianomuziek van Mozart. Hij schreef 18 pianosonates, waarvan nummer 11 de meest beroemde is. Mozart deed lekker mee met de 18e-eeuwse trendy Turkse stijl. Even daargelaten hoe authentiek Turks dat eigenlijk was... Hij eindigde zijn Pianosonate KV.331 met een Turkse Mars. En dit deel is een van meest bekende stukken die ooit voor de piano is geschreven. 

{work nummer="7997" }

7. Pianoconcert nr.24, KV.491 in c kl.t
Nog meer pianomuziek van Mozart. In deze lijst mogen zijn pianoconcerten niet ontbreken. Het Pianoconcert nr. 24 is misschien wel Mozarts meest vernieuwende en vooruitstrevende concert voor piano en orkest. In dit stormachtige werk kondigt Mozart alvast de Romantiek aan. In de recensies van de première staan woorden als 'tragisch,' 'gewelddadig' en 'energiek'. Het Pianoconcert nr. 24 zou uiteindelijk een van Mozarts populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op latere componisten als Ludwig van Beethoven en Johannes Brahms.
{work nummer="31438" }

8. Eine Kleine Nachtmusik in G, KV 525
Als je iemand naar een bekende tophit van Mozart vraagt, dikke kans dat ze dan dit stuk noemen: Eine kleine Nachtmusik. Een verrukkelijke Serenade voor strijkers die zó stralend, zó evenwichtig en zó toegankelijk  is dat je bij het luisteren ernaar een glimlach nauwelijks kan onderdrukken.
{work nummer="31402" }

9. Klarinetkwintet KV.581 in A gr.t. 
Het Klarinetkwintet van Mozart is een zijn meest imponerende kamermuziekwerken. Mozart laat zich voor zijn beroemde Klarinetkwintet inspireren door meesterklarinettist Anton Stadler. Volgens een Weense criticus leek Stadler met zijn instrument de intieme menselijke stem te imiteren, zo zacht en zo delicaat. Niemand kon zich aan de betoverende klank van het instrument onttrekken. Mozart noemde Stadler soms spottend 'Ribieslgesicht' (aalbessengezicht) of 'Nàtschinbinitschibi', daarbij doelend op Stadlers rood aanlopende gezicht en bolle wangen tijdens het spelen.

{work nummer="6932" }

10. Ave verum corpus KV.618
Mozarts Ave verum corpus is drie minuten hemelse muziek. En na afloop blijft de luisteraar net zo ontroerd en bewogen achter als na een complete opera-marathon, maar dan wel veel minder moe. Mozart schreef het als een klein bedankje aan een vriend. Hij had Mozarts vrouw, Constanze, geholpen met de voorbereidingen van een reis. 
{work nummer="33613" }

In dit lied voor persoonlijke devotie gaan Jezus en de ziel met elkaar in dialoog.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Voorspelde Mozart zijn eigen dood? Waarom had Haydn twee schedels? Ontdek het in de podcastserie 'Klassieke Mysteries'.

Creatief bezig zijn, bijvoorbeeld schilderen of muziek maken, is goed voor je. Dat blijkt uit een recente Britse studie onder bijna 50.000 mensen. Creatieve activiteit kan je stress-niveau verlagen en je een nieuwe kijk op problemen geven. Ook kan creatief bezig zijn bijdragen aan je zelfvertrouwen. Vooral nieuwe dingen uitproberen werkt en het hoeft niet lang te duren. Iedere dag even piano spelen, bijvoorbeeld, is al goed. Het allerbeste is samen met anderen creatief te zijn, bijvoorbeeld door te zingen in een koor.

Je hoeft daar niet eens voor samen te komen. Het University College London presenteerde in april de resultaten van een ander onderzoek. Dat richtte zich op samen zingen, maar dan via internet. Zangers zijn online met elkaar verbonden. Wat blijkt: zelfs dat draagt bij aan het welzijn van de deelnemers, al is écht samen zingen beter voor je mentale gezondheid. Voor dit onderzoek werd het online muziekproject Virtual Choir 5.0 van componist Eric Whitacre gebruikt.

 

 

 

 

Op 11 juni 2019 gaat er een bijzondere relikwie onder de hamer bij veilinghuis Sotheby’s in Londen: een lok haar van Ludwig van Beethoven. Die moet 12 tot 15 duizend Britse pond opbrengen. Een fors bedrag voor een paar haren, misschien wel door het verhaal dat er aan verbonden is.

Terug naar 1826. Een vriend van Beethoven, ene Anton Halm, was bezig de Grosse Fuge van de componist te bewerken voor piano vierhandig. Halm had op verzoek van zijn vrouw een haarlok van Beethoven gevraagd. Toen die werd bezorgd bleek het haar van een geit te zijn.

Beethoven zou woest zijn geworden toen Halm hem dat kwam vertellen. Het moest een grap zijn geweest van een medewerker. Ter plekke zette Beethoven een schaar in zijn haardos en gaf Halm een echte haarlok. Dat zou degene zijn die nu te koop is.

Halms bewerking van de Grosse Fuge viel trouwens niet in de smaak bij Beethoven. Hij maakte er later zelf één, onder opus nr. 134.

 

Het jaarlijkse eendaagse festival Opera op de Parade in Den Bosch wordt uitgebreid tot een festival van drie dagen. Dat laten initiatiefnemers philharmonie zuidnederland, Theater aan de Parade en gemeente Den Bosch weten. Dit uitgebreide festival, de Opera Driedaagse, begint op 25 juni 2019.

Uit onderzoek bleek dat Opera op de Parade in de smaak viel. Het staat in de top 5 van evenementen waar inwoners van de stad het meest trots op zijn. Bovendien wil de gemeente van Den Bosch de ‘Cultuurstad van het Zuiden’ maken. Het festival ondersteunt dat plan.

Het begint met de voorstelling ‘Ik haat opera’. Er is een meezing-concert, een kinderprogramma en een samenwerking met het Internationaal Vocalisten concours. Centraal staat de integrale uitvoering van Offenbachs romantische komedie Fantasio.

Meer informatie over de Opera Driedaagse

Bekijk de Mozart Top 50

Hartmut Haenchen kwam in 1986 naar Nederland om chefdirigent te worden bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en de Nationale Opera, waar hij veel succes had met de opera's van Richard Wagner. Hans Haffmans zocht hem op in Dresden, waar hij tegenwoordig weer woont.

Het resultaat is een driedelig videoportret, gemaakt door regisseur Joost Honselaar, en een vierdelige podcast.

Bekijk hieronder het videoportret: 

1: Opgroeien in de DDR

{video "https://www.youtube.com/watch?v=j6Cgm4E8sJ0"}

2: Van Dresden naar Amsterdam

{video "https://www.youtube.com/watch?v=PWH3SYrkHEc"}

3: Succes in Nederland

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Sp3Nh-1g4nQ"}

Beluister een langere versie van het gesprek tussen Hans Haffmans en Haenchen in de vierdelige podcast Hollandse Helden - Hartmut Haenchen.

Aflevering 1: Van de DDR naar Nederland

{podcast "Hartmut Haenchen: Van de DDR naar Nederland" url="https://podcast.npo.nl/file/harmut-haenchen/5874/nporadio4_harmut-haenchen_20190517_aflevering-1-van-de-ddr-naar-nederland_N5UK07.mp3" }

Aflevering 2: Op weg naar Wagner

{podcast "Hartmut Haenchen: Op weg naar Wagner" url="https://podcast.npo.nl/file/harmut-haenchen/5875/nporadio4_harmut-haenchen_20190517_aflevering-2-op-weg-naar-wagner_OQAN7D.mp3" }

Aflevering 3: Dmitri Sjostakovitsj

{podcast "Hartmut Haenchen: Dmitri Sjostakovitsj" url="https://podcast.npo.nl/file/harmut-haenchen/5968/nporadio4_harmut-haenchen_20190524_aflevering-3-over-dmitri-sjostakovitsj_JNXDVY.mp3" }

Aflevering 4: Dresden toen en nu

{podcast "Hartmut Haenchen: Dresden toen en nu" url="https://podcast.npo.nl/file/harmut-haenchen/5969/nporadio4_harmut-haenchen_20190524_aflevering-4-dresden-toen-en-nu_LIGKCA.mp3" }

 

Een altviool uit een winkel in Little Rock, Arkansas is nu in bezit van de nieuwe Japanse keizer Nurahito. De eigenaar van de winkel kreeg afgelopen april een telefoontje van het Amerikaanse departement van Buitenlandse zaken dat ze op zoek waren naar een altviool voor een ‘diplomatiek presentje’. 

Al snel bleek het te gaan om een cadeau voor de nieuwe Japanse keizer.
Deze week overhandigde president Trump, momenteel op staatsbezoek in Japan, de altviool aan Nurahito.
De keizer dankt zijn liefde voor muziek aan beide ouders. Zijn vader speelt cello en zijn moeder, pianist, speelt jaarlijks tijdens een kamermuziekfestival in Japan

Het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten is nog niet voorbij. Een deal met China is nog niet bereikt en het conflict heeft de wereldeconomie al in z’n greep. De spanning tussen beide wereldmachten vormt voor Yannick Nézet-Séguin en zijn Philadelphia Orchestra geen belemmering om juist nu de muzikale banden met China aan te halen. Het orkest reisde afgelopen 10 dagen door China en maakte gister, bij het slot van de tournee, bekend te gaan samenwerken met ShanghaiTech University en the . Ze tekenden een driejarig contract, met als doel: uitwisselen musici en kennis. Bovendien hopen de deelnemende partijen hiermee een ‘culturele brug te slaan’, aldus een woordvoerder van het orkest

Het was alweer de 12e keer dat het orkest op tournee was in China. In 1973 waren ze het eerste Amerikaanse orkest dat optrad in China.

Stopt de wereldberoemde violist Gidon Kremer nu met spelen of niet? Dat is de grote vraag, na een bericht vorige week in de Duitse media.

Volgens de Hannover Allgemeine zou Kremer, na afloop van een concert in Hannover, hebben gezegd nog 100 concerten te zullen geven. Want hoewel hij geniet van het vioolspelen, het reizen wordt hem steeds zwaarder. Aldus de Duitse krant. Toen vervolgens andere media zijn uitspraak gingen checken bij zijn agentschap, werden Kremers uitlatingen niet bevestigd. Sterker, het management ontkent dat er plannen zijn voor een carrière einde van de 72-jarige violist.

Pianist Youri Egorov zou op 28 mei 65 zijn geworden. De Rus was bij leven al een legende en werd geroemd om zijn prachtige interpretaties van de muziek onder anderen J.S. Bach, Debussy, Chopin en Tsjaikovski. Maar helaas was zijn succes van korte duur. Egorov overleed, veel te jong, in 1988 aan de gevolgen van AIDS. Hij was 33 jaar. Deze week in NTR Podium laten we een aantal van zijn beste opnamen horen. 

Maandag 27 mei: Youri Egorov speelt Moments musicaux van Schubert

{audiofragment audio="354157" caption="Gouden Opname: Youri Egorov speelt Moments musicaux voor piano van Schubert" }

Moments musicaux voor piano (6) D.780, op.94 - nr.1 in C gr.t. &  nr.2 in As gr.t.
Youri Egorov 
Schubert, Franz
Opname: 1987

Dinsdag 28 mei: Youri Egorov speelt Kreisleriana van Schumann

{audiofragment audio="354161" caption="Gouden Opname: Youri Egorov speelt Kreisleriana van Schumann" }

Kreisleriana, op.16 - deel III t/m deel VIII
Robert Schumann
Youri Egorov, piano

VIDEO: Youri Egorov speelt La Campanella van Franz Liszt

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ifsk53VxS7o"}

Veenendaal is een fietszingpad rijker. Gisteren was de feestelijke opening door de wethouder en de leerlingen van een basisschool. Doel van het fietspad is fietsers uit te dagen uitbundig te zingen.

De wethouder is zelf een fanatiek zanger en daarom erg blij met deze muzikale weg. "Ik zing wel eens op de fiets, en ik schaam mij niet." Veenendaal is overigens niet de enige stad met een fietszingpad. Andere steden waaronder andere Almere, Amstelveen en Hierden gingen Veenendaal al voor.
Zingen prima, maar wel blijven opletten.
De 19e eeuwse Franse componist Ernest Chausson, een fervent fietser, maakte op een zomerdag een tochtje rond zijn buitenverblijf in Limay, vanaf Parijs 50 kilometer stroomafwaarts langs de Seine. Tijdens de afdaling van een heuvel verloor hij de controle over zijn rijwiel en botste tegen een stenen muur. Hij overleed aan de gevolgen van een schedelbreuk.

Wat doe je als de stroom uitvalt tijdens een concert? Het overkwam musici van het Bloomington Symphony Orchestra uit Indiana afgelopen week.

Door een zware storm was een boom op een hoogspanningskabel gevallen. Gevolg: geen stroom in de concertzaal en het concert was al begonnen!
Het eerste stuk op het programma was gelukkig in kleine bezetting. De orkestleden die in de zaal zaten, bedachten zich geen moment en schoten hun collega’s te hulp. Ze namen met hun mobiele telefoons plaats in het orkest en brachten licht in de duisternis dankzij de zaklantaarnfunctie. De bladmuziek werd op die manier weer zichtbaar en zo konden de musici toch doorgaan met het 4e Vioolconcert van Mozart.
Na de pauze volgde de Schilderijententoonstelling van Moessorgski.

Met tape en plakband werden mobiele telefoon bevestigd aan de lessenaars. En één persoon liet zijn licht op de dirigent schijnen. Tegen het einde van het concert was de stroom weer terug.
De dirigent vond het een bijzondere ervaring: “We hebben Mozarts muziek uitgevoerd zoals in zijn eigen tijd: bij kaarslicht!”
Foto: Chris Kabrick


Wat weten we tot nu toe? 

Op 28 mei 2019 zou hij 65 jaar zijn geworden

Peter Beets is een van de meest gevraagde jazzmusici, zowel in binnen- als buitenland. Hij is al sinds jaar en dag een van de vaste pianisten van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, speelt in een all-star kwartet met Han Bennink, Benjamin Herman en Anton Goudsmit en toert daartussendoor regelmatig met zijn eigen trio. Toch ziet hij steeds kans allerlei leuke en interessante projecten uit te voeren. Op deze cd voegt hij zijn eigen verbeelding aan klassieke nummers van Gershwin: Our love is here to stay

De 52e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Onlangs zag ze weer eens de klassieker van Fellini over de anarchie bij een orkest: Prova d'Orchestra. Nou zo erg is het niet bij de symfonieorkesten waar ze mee gewerkt, alhoewel, er zijn dirigenten die het wel erg bont maken ... 

Het gaat dirigent Daniele Gatti voor de wind. Al snel na zijn gedwongen vertrek vorig jaar bij het Koninklijk Concertgebouworkest werd hij benoemd als muzikaal leider van het Teatro dell'Opera di Roma. En nu is bekend geworden dat hij het Orchestra Mozart in Bologna gaat leiden. Het orkest dat tien jaar lang door Claudio Abbado werd geleid en dat de Weense Musikverein tot zijn vaste speelplekken mag rekenen.

Gatti zal het orkest de komende drie jaar dirigeren. Het eerste concert is gepland in mei 2020.

Gisteravond werd de Amerikaanse violiste Stella Chen verrassend winnares van de Koningin Elisabethwedstrijd. De twaalfkoppige jury koos voor een kandidaat die maar door weinigen was getipt. De 26-jarige Chen had haar finale-optreden op de voorlaatste competitiedag. Ze bracht naast het verplichte werk van Kimmo Hakola het Vioolconcert van Tsjaikovski. Chen studeerde aan de gerenommeerde Juilliard School in New York bij Itzhak Perlman. De laureate gaat naar huis met een geldprijs van 25.000 euro en een Stradivarius-viool, die ze in bruikleen krijgt.

De tweede en derde plek gingen respectievelijk naar de Canadees Timothy Chooi en de Amerikaan Stephen Kim. De Belgische Sylvia Huang - die tevens eerste violiste is bij het Koninklijk Concertgebouworkest - sleepte de Canvas-Klara- publieksprijs in de wacht.

foto: Stella Chen @ Canvas

Wat wordt er eigenlijk gezongen door het koor?

Evelien Vos gaat korte(re) verhalen schrijven in ons Opium Atelier.

De Zwitserse stad Sion  vormt in deze video het decor voor een spectaculaire muzikale stunt. Hoog boven de bouwplaats van een parkeergarage hangt een pianist verticaal aan een hijskraan op een vleugel te spelen! Bekijk de video hieronder.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=lOhm-x4cjOQ"}

 

Subcategorieën