Donderdag 20 juni werd in Hoogeveen in Drenthe een nieuw initiatief gepresenteerd van het Leerorkest. Dat is de organisatie die kinderen in aanraking wil brengen met muziek en orkestspel, en die instrumenten uitleent.

Het initiatief is een rijdend muziekinstrumenten-atelier. Er was al een bus om instrumenten in te vervoeren en op locatie kleine reparaties te doen. Nieuw is dat het atelier nu geschikt is voor workshops: lokale vrijwilligers, zoals ouders en docenten, leren om eenvoudige reparaties en preventief onderhoud van muziekinstrumenten te doen. De aftrap, in aanwezigheid van Koningin Máxima, is de start van een tournee langs Nederlandse scholen.

De bedoeling van het project is dat instrumenten langer meegaan en dat meer mensen betrokken raken bij muziekeducatie.

Zie ook elders op de NPO Radio 4 site.

 

 

 

 

Puzzel mee en win!

De Venezolaanse Gustavo Dudamel was in seizoen 2016/2017 best betaalde dirigent van de Verenigde Staten. Hij verdiende toen bij zijn orkest Los Angeles Philharmonic een kleine 3 miljoen dollar.

Een Amerikaans onderzoeksbureau publiceert elk jaar een overzicht van de financiële positie van orkesten in de Verenigde Staten én hun dirigenten. Het laatste overzicht gaat over seizoen 2016/2017. (De uitslagen betreffen altijd een seizoen eerder vanwege de tijd die de verwerking in beslag neemt)

Als we kijken naar seizoen 2016/2017 wordt de lijst van best betaalde dirigenten aangevoerd door Gustavo Dudamel. Op de tweede plek staat Muti, bij de Chicago Symphony en op de 4e plek Jaap van Zweden, in seizoen 2016/2017 nog chef bij de Dallas Symphony, met ruim 2 miljoen dollar.
De eerste vrouw staat op de 10e plek, dat is Marin Alsop, met ruim 9 ton.

De top 10:

 

1 Dudamel, Los Angeles Philharmonic: $3,010,589
2. Muti, Chicago Symphony: $2,716,488
3. Tilson Thomas, San Francisco Symphony: $2,492,623
4. Van Zweden Dallas Symphony: $2,206,908
5. Alan Gilbert, New York Philharmonic: $1,645,865
6. Yannick, Philadelphia Orchestra: $1,424,000
7. Andris Nelsons, Boston Symphony: $1,395,161
8. Franz Welser-Möst, Cleveland Orchestra: $1,319,353
9. David Robertson, Saint Louis Symphony: $1,040,317


Het slotconcert van het seizoen van de NTR Zaterdagmatinee op 15 juni jl. was een van de grote successen van de concertserie. Bernard Haitink nam met het Radio Filharmonisch Orkest afscheid van het Nederlandse publiek. 

Maar er waren nog veel meer mooie concerten en dat wordt gewaardeerd, blijkt uit recent onderzoek van bureau Motivaction. De bezoekers van de NTR Zaterdagmatinee geven de concertserie een 8,3. 
Kees Vlaardingerbroek, artistiek leider van de NTR Zaterdagmatinee is blij met het hoge rapportcijfer. ‘De matinee wordt binnen en buiten Nederland gezien als misschien wel de meest gevarieerde, avontuurlijke en diverse concertserie ter wereld. Ieder seizoen verlenen wij compositieopdrachten aan spraakmakende én jonge aanstormende componisten uit binnen- en buitenland. Met onze programmering laten we zien dat onbekend ook bemind kan maken en dat er een groot publiek is voor klassieke en nieuwe muziek buiten de gebaande paden.’

de muziek bij House of Cards

Orkesten zijn vaak negatief in het nieuws: bezuinigingen, gedwongen fusies, teruglopend concertbezoek, maar er is dit keer ook goed nieuws te melden. 

Het Noord-Nederlands Orkest trok vorig jaar namelijk een recordaantal bezoekers: een kleine 130.000. Dat staat in het jaarverslag van het symfonie orkest.
Begin van de groei was al zichtbaar in 2016, toen doorbrak het orkest voor het eerst de grens van 100.000. In 2017 steeg dat aantal verder tot 108.000.

De forse groei van het aantal bezoekers in 2018 is voor een deel te danken aan de extra activiteiten in Friesland in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. Ook de concerten buiten Noord-Nederland werden goed bezocht.

Het orkest reist merendeels door Friesland, Groningen en Drenthe. Die laatste provincie blijft wat achter, maar ook daar wordt hard aan gewerkt, aldus de directeur van het orkest, Ingeborg Walinga. ‘We zijn trots op deze cijfers. Het is fijn dat we kunnen laten zien dat we veel mensen bereiken op veel plekken.’

Het  Filharmonisch Orkest van Oslo bestaat 100 jaar. Het orkest bleef lange tijd relatief onbekend, totdat dirigent Mariss Jansons, chef in Oslo van 1979 tot 2002, het op de kaart zette. Met name de opnamen van uit de jaren 80 van de symfonieën van Tsjaikovski onder Jansons vielen in goede aarde en zijn tot op de dag van vandaag favoriet onder Tsjaikovski liefhebbers. Daarom deze week in NTR Podium aandacht voor deze historische opnamen.

Maandag 17 juni: Het  Filharmonisch Orkest van Oslo  onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 2 van Tsjaikovski

{audiofragment audio="356205" caption="Gouden Opname: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 2 van Tsjaikovski" }

Symfonie no.2 'Klein Russische' - I. Andante sostenuto - Allegro vivo & IV. Finale - Moderato assai
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 
Filharmonisch Orkest van Oslo o.l.v. Mariss Jansons

Dinsdag 18 juni: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 3 van Tsjaikovski

{audiofragment audio="356206" caption="Gouden Opname: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 3 van Tsjaikovski" }

Symfonie nr.3, op.29 in D gr.t., "Pools" - deel I, "Introduzione e Allegro. Moderato assai (Tempo di marcia funebre)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 
Filharmonisch Orkest van Oslo o.l.v. Mariss Jansons

 

Rijdend Atelier mede mogelijk gemaakt door NPO Radio 4 Klassiek Geeft

Beluister de speellijst

Bekijk hier het interview

Bernard Haitink sluit het boek

Dirigent Bernard Haitink dirigeert liederen van Richard Strauss en de Zevende symfonie van Anton Bruckner in de NTR ZaterdagMatinee van 15 juni 2019 in zijn laatste optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. 

Hans Haffmans geeft een korte introductie op dit historische concert:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=pr8heiivI2s"}

Bekijk het hele concert hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=iMH8AgprRcY"}

Radio Filharmonisch Orkest
Bernard Haitink, dirigent

Camilla Tilling, sopraan

{concert id="9150"}

Strauss - uit Vier Lieder op.36: Das Rosenband
Strauss - uit Sechs Lieder op.68: Ich wollt ein Sträusslein binden
Strauss - uit Sechs Lieder op.68: Säusle, liebe Myrte
Strauss - uit: Sechs Lieder op.56: Die heiligen drei Könige aus Morgenland
Strauss - uit Vier Lieder op.27: Morgen
Bruckner - Zevende symfonie

Luister terug: NTR ZaterdagMatinee 15 juni 2019

Beluister het interview dat Hans Haffmans had voorafgaand aan het concert.

{uploadaudio audio="r4audio_5d0759e2c6354" }

 

De kranten zijn unaniem in hun oordeel:

"Dit was een concert uit de buitencategorie, een concert dat onmogelijk in sterren is uit te drukken, ook al zou er hierboven plek zijn voor tien." - Trouw

"Tranen in de ogen" - de Volkskrant

"In de zaal bleef geen mens onaangedaan – juist doordat Haitink zelf tot de laatste maat zo alert en op en top professioneel bleef." - NRC

"Dat hij juist in de NTR ZaterdagMatinee met het RFO adieu zei is betekenisvol. Het onderstreept zijn gedachten over de kwaliteit, maar zeker ook de kwetsbaarheid van de omroepgezelschappen en van de Matinee als concertserie zonder weerga; uniek op de wereld. Koester dit, leek Haitink te willen zeggen tegen de goede verstaander." - Het Parool

Rima Kcheich was al op haar zesde een beroemdheid in haar geboorteland Libanon. Omdat ze liederen zong op de klassieke wijze, een traditie overgedragen van generatie op generatie. En nu heeft ze een cd gemaakt samen met Mike Fentross, theorbe en Maarten Ornstein, basklarinet. Oost en West vloeien samen, en dan gebeurt er iets magisch ... Vanavond het titelstuk van de cd, een compositie van Michel Lambert, en een mooi voorbeeld van de nieuwe taal die uit de ontmoeting ontspruit

City of Birmingham Symphony Orchestra kijkt verder dan de concertzaal. Als eerste orkest in Engeland start men een eigen school om kinderen al vroeg met muziek in aanraking te brengen. We kennen het fenomeen uit de voetbalwereld: jeugdopleidingen. Een slimme manier voor clubs om eigen talent op te leiden en zolang mogelijk aan boord te houden.
Op de school zal muziekeducatie centraal staan. De leerlingen krijgen eveneens de kans om ervaring op te doen in een koor of ensemble, ze bezoeken concerten van het orkest en mogen deelnemen aan verschillende masterclasses.
Het is bedoeld voor kinderen uit de omgeving van Birmingham, een van de meest achtergestelde gebieden in Engeland. Het orkest wil hiermee muziekonderwijs toegankelijk maken voor al die kinderen.

Het is de grote wens van de Litouwse chef-dirigente Mira Gražinytė-Tyla. Eerder dit jaar zei ze in een interview: ‘Onze rol in de stad is cruciaal. Ons publiek is momenteel geen afspiegeling van diversiteit in de samenleving. Dat zal tijd kosten, maar als ik onze kinderconcerten bezoek, weet ik dat de tijden gaan veranderen.’
Dit initiatief zal daar vast aan bijdragen.

Foto: cbso.co.uk

Uitvoerende is violiste Anne-Sophie Mutter

Goed nieuws voor de sector: er komt 44 miljoen euro meer beschikbaar voor de basisinfrastructuur.

Bekijk hier de filmpjes.

Tijdens de eerste uitzending van Opium op Oerol reed presentator Jan Mom rond over het eiland en trof Ruben Hein al spelend in de kerk van Midsland aan. Hier speelt hij het nummer Honeywood. {uploadvideo video="nporadio4video_5d08942fdfef3" }

Een afvaardiging van het Studentenkoor Amsterdam SKA maakt tijdens Oerol Terschelling de straten onveilig met pop up-optredens. En ze popten gisteravond ook up op het terras van De Rustende Jager tijdens onze uitzending. Ze brachten een ode aan hun verlosser Andrea van Pol.
{uploadvideo video="nporadio4video_5d0a7ba3714ab" }


In de week van 10 tot 15 juni fietste ik door Salzburg, dat wil zeggen het landschap van de jeugd van Mozart. Hij was een Salzburger, een aparte Rooms-Katholieke staat tussen Beieren en Oostenrijk in.

Ik fietste samen met twee luisteraars: Brit en Merlijn van Maanen, en met de stadsgids Sandor Sjeizoo, die woont al 17 jaar in Salzburg en heeft daar zijn eigen kleine wijngaardje gebouwd!

Maar goed, we hadden mazzel: schitterend weer, misschien wel de mooiste week van het jaar.

Waardoor het landschap zich in al haar weergaloze en tijdloze schoonheid ontvouwde.

We bezochten plekken die een rol hebben gespeeld in het leven van Mozart, zoals het Kloster van Seeon, op een eilandje in een meer,

waar hij vaak logeerde en op het orgel speelde.

Uiteindelijk kwamen we aan in Salzburg, waar we ons onderdompelden in de wereld van het toerisme, maar ook van de Sound of Music én van Zauberflöte. 

Een reisverslag in vijf delen:

https://www.nporadio4.nl/podcasts/de-vier-jaargetijden-van-passagio

De 53e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Vanavond gaat het over wat er allemaal wel niet bij komt kijken voordat het publiek lekker een avondje van het concert kan genieten. Voorbereiding strekt zich uit over jaren .. !

Bijzonder relikwie voor 39.000 euro verkocht

De Italiaanse operaregisseur Franco Zeffirelli is afgelopen weekend op 96-jarige overleden. Hij was al enige tijd ziek. 

Zeffirelli was vooral bekend als filmregisseur en behoorde met Fellini en Visconti tot de grote Italiaanse filmmakers van na de Tweede Wereldoorlog.
De Italiaan regisseerde later ook opera. Wereldberoemd werd Zeffirelli met zijn enscenering van Tosca in 1964, in Royal Opera House in Londen, met in de hoofdrollen Maria Callas en Tito Gobbi. Later regisseerde hij meerdere producties bij de Metropolitian Opera in New York. Het operahuis is nog steeds gecharmeerd van zijn producties. Zo staat zijn enscenering van Turandot nog steeds op het repertoire.

Zijn liefde voor opera en film bracht Zeffirelli samen in succesvolle operafilms, waaronder La traviata van Verdi uit 1983 met Placido Domingo en Teresa Stratas.

Vrijdag 7 juni 2019 was er een dubbel afscheid in TivoliVredenburg: tijdens het laatste AVROTROS Vrijdagconcert van seizoen 2018/2019 zei Markus Stenz officieel vaarwel tegen zijn functie als chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Hij ging eruit met een knal, want op het programma stond het epische muziekdrama 'Szenen aus Goethes Faust' van Robert Schumann. Geniet na van het prachtige concert:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=siasAbW1lj4"}
De uitvoerenden:
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Nationaal Kinderkoor
Markus Stenz [dirigent]
Peter Dijkstra [koordirigent Groot Omroepkoor]
Wilma ten Wolde [koordirigent Nationaal Kinderkoor]
Anna Lucia Richter [sopraan]
Nikki Treurniet [sopraan]
Dorottya Láng [mezzosopraan]
Helena Rasker [alt]
Robin Tritschler [tenor]
Daniel Schmutzhard [bariton]
Franz-Josef Selig [bas]

Voor als je niet genoeg van Mozart kunt krijgen 

Bekijk de antwoorden.

Alle hoogtepunten op een rijtje

Floris Kortie neemt je mee naar het Scheveningse strand, voor de spectaculaire opening van Festival Classique met de strandopera Aida aan Zee. Het festival brengt voor deze voorstelling meer dan 350 musici en dansers op de been. We kijken live mee met Floris, krijgen achtergronden èn een kijkje achter de schermen bij de voorbereidingen.

Aida

Giuseppe Verdi schreef Aida in 1871 en sindsdien is de opera wereldwijd een succes. De opera speelt zich af in de woestijn tijdens een oorlog tussen de twee grote Afrikaanse rijken uit de oudheid: het Egyptische en het Ethiopische rijk. Het strand is dus dé ideale locatie voor deze opera. De setting van het Scheveningse Zuiderstrand, tijdens zonsondergang, maakt Aida aan Zee een overweldigende en onvergetelijke ervaring.

Festival Classique duurt nog t/m 23 juni.

Programmavel Aida aan zee

Kijk de uitzending terug:

{npovideo "VPWON_1302857"}

Aïda aan Zee is een initiatief van Festival Classique, mede mogelijk gemaakt door Korzo, Kwekers in de kunst, Muziektheater Hollands Diep en het Zuiderstrandtheater

Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en Nationaal Kinderkoor o.l.v. Markus Stenz
Peter Dijkstra [koordirigent Groot Omroepkoor]
Wilma ten Wolde [koordirigent Nationaal Kinderkoor]
Anna Lucia Richter [sopraan]
Nikki Treurniet [sopraan]
Dorottya Láng [mezzosopraan]
Helena Rasker [alt]
Robin Tritschler [tenor]
Daniel Schmutzhard [bariton]
Franz-Josef Selig [bas]

Op het programma:
Robert Schumann - Szenen aus Goethes Faust

Opname: Vrijdag 7 juni 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=siasAbW1lj4"}

Eerbetoon aan filmmuziek-componist Michel Legrand

Het nieuwe autoalarm van Tesla

Tijdens de Mozartweek van NPO Radio 4 kun je de veelzijdigheid van de muziek Mozart ontdekken. Hans Haffmans en Dieuwertje Blok duiken het diepe in met een aantal bijzondere Mozart-kenners én liefhebbers! 

Musicoloog en componist en muzikale veelvraat Leo Samama trapt af. Operakenner Hein van Eekert ontrafelt Così fan tutte. Hoboïst en artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble Bart Schneemann over hun lijfstuk de Gran Partita.  En tot slot dirigent Jan Willem de Vriend over het geheim van Symfonie nr.40.

Luister hier alle interviews terug.

Leo Samama ontrafelt Mozart

{audiofragment audio="355793" caption="Mozart ontrafeld met Leo Samama" }

Hein van Eekert ontrafelt Così fan tutte

{audiofragment audio="356088" caption="Mozarts Così fan tutte ontrafeld met Hein van Eekert" }

Bart Schneemann ontrafelt de Gran Partita
{audiofragment audio="356090" caption="Mozarts Gran Partita ontrafeld door Bart Schneemann" }

 

Jan Willem de Vriend ontrafelt Syfmonie nr.40
{audiofragment audio="356090" caption="Mozarts Gran Partita ontrafeld door Bart Schneemann" }

 

De strijkerspartijen zijn veelzeggend in deze cantate.

De periode van 10 tot en met 14 juni staat in het teken van Wolfgang Amadeus Mozart.

Voor De Klassieken kozen vijf pianisten een werk van Mozart uit, en kwamen naar Casco, een opnamelocatie in Amsterdam Noord. In een donkere loods met een paar spotlights en een prachtige vleugel namen ze in één keer hun bijdrage op. Zie hier het resultaat.

Vandaag Lucie Horsch, ze speelt de Pianosonate nr. 14 in C mineur, deel I.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=HC0I0kgflD8"}

Lex Bohlmeijer en twee luisteraars fietsen de Mozart Radweg

Nino Gvetadze, Lucie Horsch en meer pianisten spelen hun favoriete Mozart-stukken

Kijk en luister hier

Geniet van het mooiste van Mozart wanneer je maar wilt

Vier de 176ste geboortedag van Edvard Grieg

De periode van 10 tot en met 14 juni staat in het teken van Wolfgang Amadeus Mozart.

Voor De Klassieken kozen vijf pianisten een werk van Mozart uit, en kwamen naar Casco, een opnamelocatie in Amsterdam Noord. In een donkere loods met een paar spotlights en een prachtige vleugel namen ze in één keer hun bijdrage op. Zie hier het resultaat.

Vandaag Ben Kim, hij speelt de Pianosonate nr. 2 in F majeur, deel II.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=45UOK_xYV74"}

Componist en gitarist Aart Strootman (1987) ontvangt dit jaar de Matthijs Vermeulenprijs. De belangrijkste Nederlandse compositieprijs van Nederland. Hij krijgt de onderscheiding voor zijn werk Shambling Emerge – after after party.

Inspiratie voor dit werk was een liveopname van improvisator en jazzpianist Misha Mengelberg in het Bimhuiscafé in 2014. In zichzelf gekeerd tussen de café-gasten speelde hij een eenvoudige melodie. Halverwege schoof een klein meisje aan en drukte wat toetsen in. https://youtu.be/aAqaHpjet1o
Strootman baseerde zijn werk op dit indrukwekkende ‘samenspel’.

Volgens de jury brengt de componist in dit werk ‘improvisatie, klankonderzoek en het gebruik van een muzikaal ‘objet trouvé’ samen in een fascinerend en verrassend avontuur.’ Verder prijst de manier waarop Aart Strootman als onderzoeker en uitvinder muziek maakt en muziekwerelden bij elkaar brengt. ‘Bij hem gaapt er geen kloof tussen geïmproviseerde en hedendaagse muziek.’

Strootman ontvangt de prijs op zaterdag 7 september tijdens de Gaudeamus Muziekweek. Het prijswinnende werk wordt na de prijsuitreiking live uitgevoerd door Kluster5. 

Van druk bezette componist tot een plotselinge dood

In de Gouden Opnamen deze week aandacht voor de Mozart-vertolkingen door de beroemde Roemeense pianst Clara Haskil. Haar vakgenoten kwamen superlatieven tekort om haar spel te beschrijven. Haskil werd geboren in de staart van de Negentiende Eeuw, op 7 januari 1895. Op haar vijfde hoorde ze een Mozart sonate en ze was in staat die uit het hoofd te spelen in elke gewenste toonsoort. De muziek van Mozart zou tijdens haar carrière altijd bij haar blijven.  

Maandag 10 juni: Haskil speelt Sonate nr. 10

{audiofragment audio="355510" caption="Gouden opname: Clara Haskil speelt Sonate nr. 10 van Mozart" }

Sonate voor piano nr.10, KV.330 (300h) in C gr.t. - deel II, "Andante cantabile"
Wolfgang Amadeus Mozart
Clara Haskil, piano

Dinsdag 11 juni: Haskil speelt de Variaties voor piano KV.265

{audiofragment audio="355529" caption="Gouden Opname: Clara Haskil speelt de Variaties voor piano KV.265" } 

Variaties voor piano (12), KV.265 (300e) in C gr.t., "Ah, vous dirai-je, Maman"
Mozart, Wolfgang Amadeus
Clara Haskil, piano

Na een lange carrière van 65 jaar gaat Haitink toch echt stoppen

De periode van 10 tot en met 14 juni staat in het teken van Wolfgang Amadeus Mozart.

Voor De Klassieken kozen vijf pianisten een werk van Mozart uit, en kwamen naar Casco, een opnamelocatie in Amsterdam Noord. In een donkere loods met een paar spotlights en een prachtige vleugel namen ze in één keer hun bijdrage op. Zie hier het resultaat.

Vandaag Daria van den Bercken, ze speelt Pianosonate nr. 2 in F majeur, deel I.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=6lLj2-2-chM"}

Van religieus man tot serieuze levensbeschouwer

Componist Sven-David Sandström is gisteren, maandag 10 juni, overleden. Dat melden diverse bronnen op internet. Hij was een van de belangrijkste hedendaagse componisten uit Zweden. Sandström laat een oeuvre na van vele honderden stukken, in uiteenlopende genres. Sandström brak door in 1972  met het orkeststuk Through and through. Tot eind jaren zeventig was zijn muziek vaak enorm complex en rationeel. Hij maakte onder meer gebruik van kwarttonen. Daarna werden zijn composities tonaler, eenvoudiger en emotioneler. Ook vond hij inspiratie in barokmuziek. Zo schreef hij een mis geïnspireerd op Bachs Hohe Messe en motetten als eerbetoon aan Purcell en Buxtehude. In 2014 ging zijn Mattheus Passie in première. Bach inspireerde hem bovendien tot een omvangrijk project: het componeren van stukken voor alle 65 zon- en feestdagen van het kerkelijk jaar.

Sven-David Sandström is 76 jaar geworden. 

Meer informatie op de website van de componist

(foto: Eva Rudling)

Beluister hieronder een recent concert van Sandström waarin hij de muziek van J.S. Bach ten gehore brengt. 

{concert id="9139"}

Doe de quiz!

Thomas speelt het tweede deel uit Sonate KV.311.

De Berliner Philharmoniker heeft dirigent Daniel Barenboim benoemd tot eredirigent.

Vijftig jaar geleden maakte hij zijn debuut bij het orkest. Sindsdien dirigeerde hij 229 concerten. Cellist en bestuurslid Knut Weber zegt: “We herinneren ons bijzondere concerten. Een onvergetelijk moment was het spontane concert een paar dagen na de val van de Berlijnse Muur.”

 

In 1992 werd Daniel Barenboim als eerste benoemd tot erelid van de Berliner Philharmoniker en nu is hij ook de eerste eredirigent. Barenboim ligt als dirigent al een tijdje onder vuur bij zijn eigen orkest, de Staatskapelle Berlin. Meerdere orkestleden hebben daar hun beklag gedaan over zijn stijl van leidinggeven. Overigens is vorige week zijn contract bij de Staatskapelle verlengd tot 2027. De klachten van de musici zijn ongegrond verklaard vanwege gebrek aan bewijs

De Elbphiharmonie in Hamburg heeft de 10 miljoenste bezoeker ontvangen.

Het gaat dan om het bezoek aan het gebouw. Gelukkige is de Portugese Rosy Ferreira die samen met haar man Jorge en hun tweejarige zoon Luis Miguel de concertzaal bezochten.
De Elbphilharmonie is een magneet voor toeristen. Dat geldt ook voor de concerten, die daardoor vaak halverwege leeglopen, omdat de bezoeker niet in de eerste plaats voor de muziek komen. De directie van de Elbphilharomonie is blij met het grote bezoekersaantal: “Tien miljoen bezoekers binnen 2,5 jaar laat zien dat de Elbphilharmonie iedereen enthousiast maakt, zowel muzikaal als architectonisch. De zaal heeft het culturele leven van Hamburg veranderd”, aldus de wethouder van Cultuur in Hamburg, Carsten Brosda.

Violiste Janine Jansen gaat lesgeven aan de hogeschool voor muziek in de Zwitserse plaats Sion. Jansen is een graag geziene gast op het Sion Festival.

En ze kent de vertrekkende docent Pavel Vernikov goed. Hij gaat met pensioen. Het is voor het eerst dat de violiste zich bindt om een vaste periode les te geven.
De hogeschool geeft nadrukkelijk aan dat Janine Jansen geen “vliegtuig-docent” is. Ze zal ongeveer om de twee weken in Sion aanwezig zijn. Het docentschap van Janine Jansen start komend najaar.

 

Sjoerd maakt werken gebaseerd op moraliteit en hij reflecteert op menselijk gedrag in de hedendaagse samenleving.

Subcategorieën