Klassieke muziek op het witte doek

De 22-jarige Duitse organist Sebastian Heindl heeft de eerste prijs gewonnen op het internationale orgelconcours van Longwood Gardens, in de Amerikaanse staat Pennsylvania. De driejaarlijkse wedstrijd voor organisten tot 30 jaar is niet erg bekend. Bijzonder is de prijs die Heindl krijgt: 40.000 dollar, het hoogste bedrag dat je wereldwijd als organist kunt winnen. Sebastian ontvangt het geld, na aftrek van belastingen, op zijn rekening. Ook krijgt hij een jaar lang concertmanagement aangeboden.

Dat hij ambitieus is, blijkt wel uit één van de stukken die hij tijdens het concours speelde: het orkeststuk Alleluia sur la Trompette, Alleluia sur la Cymbal van Olivier Messiaen, in een bewerking voor orgel van Sebastian zelf. Dan heb je toch echt wel wat in je mars.

Deelname aan het orgelconcours van Longwood Gardens is ongetwijfeld een bijzondere ervaring. Het orgel heeft 4 klavieren, meer dan 10.000 pijpen en maar liefst 237 registers. Hier is meer informatie.

 

Dirigent Mariss Jansons heeft op doktersadvies al zijn concerten tot en met augustus afgezegd. Dat meldt het orkest van de Beierse Omroep in München, waar hij chefdirigent is. Het besluit zal hem niet gemakkelijk zijn gevallen. Behalve concerten in München zelf, op 26 en 27 juni, moet Jansons ook twee optredens laten schieten in zijn geboortestad: Riga, in Letland. Verder mist hij eind juli de BBC Proms en uitvoeringen tijdens de Salzburger Festspiele, begin augustus. Vervangers zijn al gevonden. Daniel Harding, Susanna Mälkki en Yannick Nézet-Séguin nemen elk enkele concerten voor hun rekening.

De gezondheid van Jansons is al langer broos. In 2013 moest hij zich zelfs ziek melden tíjdens een wereldtournee met het Koninklijk Concertgebouworkest.

 

Wat zit er achter dit bijzondere stuk van Vaughan Williams?

Deze zomer reizen de musici van Trio D’Encore in hun camper acht dagen mee met de Tour de France. Hun gedeelde passie voor zowel muziek als wielrennen vormt de grondstof voor deze muzikale roadtrip.

Aflevering 1

{video "https://www.youtube.com/watch?v=cPvuoz2XdiM"}

Aflevering 2

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ho5SmC5MvgQ"}

Aflevering 3

{video "https://www.youtube.com/watch?v=fFnZiIOmoWY"}

Aflevering 4

{video "https://www.youtube.com/watch?v=hX1azXPcQoQ"}

Aflevering 5

{video "https://www.youtube.com/watch?v=t9MACZY5enQ"}

Aflevering 6

{video "https://www.youtube.com/watch?v=6FriBuQKCLg"}

Aflevering 7

{video "https://www.youtube.com/watch?v=GX_fqjKeWKo"}

Aflevering 8

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ZwTDQXj2oms"}

Encores

Encore dag 1: Josef Strauss - Vélocipède

{video "https://www.youtube.com/watch?v=cZxT6RD9YxA"}

Encore dag 2: W.A. Mozart - Finch’han dal vino (Champagne aria uit Don Giovanni)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=KqYeiam9beI"}

Encore dag 3:  Elgar - Salut d'amour

{video "https://www.youtube.com/watch?v=XOfpmuTmnGs"}

Encore dag 4: E. Chausson - Trio

{video "https://www.youtube.com/watch?v=yv130H8wXn4"}

Encore dag 5: B. Godard - Berceuse de Jocelyn

{video "https://www.youtube.com/watch?v=70gq3r7kQuU"}

Encore dag 6: Francis Poulenc - Hommage à Edith Piaf 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=VfRXwUzPc88"}

Encore dag 7: Johannes Brahms - Hongaarse Dans nr. 5

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Paf40r6fpU4"}

Encore dag 8: Franz Schubert - Marche Militaire

{video "https://www.youtube.com/watch?v=KOKoLgAs6co"}

LUISTER: Dieuwertje Blok in gesprek met Caspar Vos over de Tour d'Encore - wat kunnen we verwachten? 

{audiofragment audio="357791" caption="Interview met Caspar Vos over Tour d'Encore" }

LUISTER: Caspar Vos doet in de Muziekfabriek even verslag van de aankomst op de camping 

{audiofragment audio="357950" caption="Trio d'Encore 8 juli" }

'Muziek is wielrennen en wielrennen is muziek!’: Onder dat motto reizen de vrienden van het Trio d’Encore, bestaande uit Caspar Vos (piano), Koen Stapert (viool) en Marcus van den Munckhof (cello) samen met cameraman en regisseur Mark Bakker af naar Frankrijk, op zoek naar acht legendarische verhalen op het snijvlak van muziek en wielrennen. Het resultaat? Acht zinderende etappes, acht legendarische verhalen en acht ultieme encores!

Volg NPO Radio 4 op Youtube

 

Een nieuwe videoserie met tips & tricks van de beroemde violiste Nicola Benedetti

Lieke en Gilad werken aan een installatie van opblaasbare sculpturen, gemaakt van vliegerdoek.

Deze muziek is geschreven door Maxim Shalygin, speciaal voor Maya Fridman. Hij  komt uit Oekraïne en woont in Den Haag, zij was Dutch Classical Talent van dit jaar.

Ze hebben intensief samengewerkt, begonnen aan een cyclus van begin en einde, van leven en dood, maar dat veranderde toen de componist stuitte op een gedicht van Paul Celan: Der Tod ist ein Meister aus Deutschland. Vanaf dat moment ging de cyclus over de Shoah. Zes delen en een epiloog. Elk deel verwijst naar een van de engelen des doods, het gedicht van Celan komt in de epiloog.

Het is een buitengewone uitgave geworden, indringend, gewaagd en subliem. Het gaat over pijn en lijden en toch ook over verlichting. Voor Maya Fridman is het bijna te persoonlijk om naar buiten te brengen. 

De 54e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Dit is de laatste editie van dit seizoen. Mag ze - razend druk als ze is tijdens het seizoen - eindelijk even achterover leunen.

 

Slechts 11% van de groepsleerkrachten op basisscholen voelt zich zeker genoeg om muziekonderwijs te geven. Oorzaak kan liggen in hun opleiding. Op pabo’s wordt vaak te weinig aandacht geschonken aan het vak muziek en dat geldt ook voor stagescholen waar de studenten terecht komen.

Daar komt binnenkort verandering in, tenminste, als het ligt aan de stichting Méér muziek in de klas, het Fonds voor Cultuurparticipatie en het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Zij komen met een speciale regeling voor alle pabo’s in Nederland: de “Regeling Professionalisering muziekonderwijs Pabo”.

Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten pabo’s een samenwerking aangaan met een conservatorium én met een school in de eigen regio. Zo krijgt de lerarenopleiding de benodigde expertise en kunnen de plannen worden afgestemd met het basisonderwijs. Door de subsidieregeling kan het aantal uren muziekonderwijs op de pabo worden uitgebreid.

Ontdek waarom

De geruchten waren er al de afgelopen weken, maar nu is het officieel: dirigent Teodor Currentzis stopt als artistiek directeur van het operahuis van Perm, een stad in de Oeral in Rusland. Bij zijn vertrek neemt hij meteen zijn twee ensembles mee: MusicAeterna orkest en koor.

 

Currentzis, Griek van geboorte, had die ensembles opgericht in 2004, in het Russische Novosibirsk. Op verzoek van de gouveneur van Perm verhuisde hij in 2011 naar de Oeral. Zijn musici werden de vaste begeleiders van de opera’s in Perm.

 

Daar komt dus nu een eind aan. Waarom is niet duidelijk. Mogelijk is er geldtekort in Perm. Of is Currentzis de censuur van de Russische overheid beu. MusicAeterna orkest en koor worden nu zelfstandige ensembles, met een eigen programmering. Currentzis blijft nog wel artistiek leider van het Diaghilev Festival in Perm. 

Currentzis is bekend om zijn onalledaagse opvattingen over dirigeren. Zo verlaat hij soms de bok om vanuit het orkest zijn musici te leiden. En hij heeft een hekel aan wat hij 'braaf musiceren' noemt.

 

Stichting Appeltaartconcerten brengt muziek naar mensen

Bekijk de antwoorden.

Pianiste met hart voor Rachmaninoff

Bijna een derde van de mensen die via media naar klassiek luisteren doet dat op online platforms. Dat is één van de uitkomsten uit een recent onderzoek onder 8.000 klassiek-liefhebbers in 8 landen wereldwijd.

Radio en cd’s zijn nog steeds populair en staan bovenaan. Online is YouTube de meest gebruikte bron. Betaalde streamingdiensten doen het minder goed.
14 procent van de ondervraagden zei daar gebruik van te maken. 
Initiatiefnemer van het onderzoek is IDAGIO, een internationale aanbieder van klassiek via streams. Het bedrijf concludeert dat er weliswaar vooral oudere mensen naar klassiek luisteren, maar dat online luisteren de toekomst heeft. Dat trekt ook meer jonge luisteraars, denkt IDAGIO.

De vraag is of het onderzoek een juist beeld oplevert. De resultaten zijn verzameld met online enquêtes. Die trekken misschien vooral mensen die al online actief zijn.

Lees hier het hele rapport. 

Het symfonieorkest van Los Angeles, olv Gustavo Dudamel, kwam afgelopen maart met een bijzondere wedstrijd. Violisten van overal ter wereld konden een video opsturen, met hun uitvoering van het Dubbelconcert voor 2 violen van Johann Sebastian Bach. De hoofdprijs is een uitvoering van die muziek in Los Angeles, samen met violist Ray Chen.

Er moest ook een geschreven motivatie bij. Het leverde meer dan 800 inzendingen op, uit 73 landen. De deelnemers zijn 6 tot 76 jaar. Chen en de jury kozen drie finalisten. De namen werden gisteren bekendgemaakt. Opvallend: het zijn drie meisjes, van 13 tot 22 jaar oud, uit respectievelijk de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Finland. De drie worden naar Los Angeles gevlogen voor master classes en concerten en een auditie bij Chen. De beste mag in augustus optreden voor 18.000 concertbezoekers, te volgen via live stream op social media.

Eerbetoon aan de legendarische Italiaanse tenor

Niet meer dan de eerste zeven noten had Bach nodig om bij dit koraal een juichend voorspel te componeren.

Luister muziek om de zomer mee in te luiden

Van harte gefeliciteerd namens NPO Radio 4!

Utrecht krijgt een nieuwe concertserie: Synthese. Initiatiefnemers Ruben Baudoin en Matthijs Mantel willen afwijkende genres samen brengen: gecomponeerde muziek, pop en electronica. Het eerste deel van iedere avond bestaat uit een concert. Daarna is er dansmuziek door DJ’s. De bedoeling is dat de dwarsverbanden tussen de genres hoorbaar worden. Iedere editie vindt plaats in een ander industrieel of monumentaal gebouw in de stad.

 

Het is nog even wachten op de eerste editie. Die is op 6 september. Dan speelt Slagwerkgroep Den Haag delen uit het stuk Pleïades van Iannis Kyriakides. Verder is er muziek van onder meer de Berlijnse dj M.E.S.H.

 

 

 

De Wiener Staatsoper gaat volgend najaar starten met een opleiding voor jonge zangers: ‘de Studio’. Dat maakte het Weense operahuis op 18 juni bekend. De tweejarige studie is bedoeld voor operazangers met een afgeronde conservatoriumopleiding. In die periode krijgen de deelnemers de kans mee te zingen in producties van het operahuis.

Met de opleiding hopen ze in Wenen het aanbod van jong talent voor eigen voorstellingen te vergroten. De verwachtingen bij de Staatsoper zijn hooggespannen. “Het programma zal snel één van de belangrijkste ter wereld worden en binnenkort spectaculaire vruchten dragen”, aldus directeur Bogdan Roščić.

Veel internationale operahuizen, zoals De Nationale Opera in Amsterdam, hebben al lang zo’n opleiding. Mogelijk kon Wenen tot nu toe zónder operaklas voldoende jong talent krijgen.

 

 

 

 

 

 

Het Britse Hallé Orchestra heeft, samen met het concern Siemens, een nieuw internationaal dirigentenconcours in het leven geroepen. Deze Siemens Hallé International Conductors Competition is bestemd voor opkomend dirigenten. Leeftijdsgrenzen worden niet genoemd. De hoofdprijs is 15.000 pond plús een aanstelling van 2 jaar als assistent-dirigent bij het orkest. Dat is ‘een kans die je leven zal veranderen’, zo meldt de organisatie. De winnaar wordt ook chefdirigent van het jeugdorkest van Hallé. 

Aanmelden kan vanaf 1 juli 2019. Halve finale en finale vinden plaats in februari 2020.

Het Hallé Orchestra is een symfonieorkest, gestationeerd in Manchester. Het is genoemd naar dirigent Sir Charles Hallé, die het orkest in 1858 oprichtte. Huidig chefdirigent is Sir Mark Elder.

 

 

 

 

Donderdag 20 juni werd in Hoogeveen in Drenthe een nieuw initiatief gepresenteerd van het Leerorkest. Dat is de organisatie die kinderen in aanraking wil brengen met muziek en orkestspel, en die instrumenten uitleent.

Het initiatief is een rijdend muziekinstrumenten-atelier. Er was al een bus om instrumenten in te vervoeren en op locatie kleine reparaties te doen. Nieuw is dat het atelier nu geschikt is voor workshops: lokale vrijwilligers, zoals ouders en docenten, leren om eenvoudige reparaties en preventief onderhoud van muziekinstrumenten te doen. De aftrap, in aanwezigheid van Koningin Máxima, is de start van een tournee langs Nederlandse scholen.

De bedoeling van het project is dat instrumenten langer meegaan en dat meer mensen betrokken raken bij muziekeducatie.

Zie ook elders op de NPO Radio 4 site.

 

 

 

 

Puzzel mee en win!

De Venezolaanse Gustavo Dudamel was in seizoen 2016/2017 best betaalde dirigent van de Verenigde Staten. Hij verdiende toen bij zijn orkest Los Angeles Philharmonic een kleine 3 miljoen dollar.

Een Amerikaans onderzoeksbureau publiceert elk jaar een overzicht van de financiële positie van orkesten in de Verenigde Staten én hun dirigenten. Het laatste overzicht gaat over seizoen 2016/2017. (De uitslagen betreffen altijd een seizoen eerder vanwege de tijd die de verwerking in beslag neemt)

Als we kijken naar seizoen 2016/2017 wordt de lijst van best betaalde dirigenten aangevoerd door Gustavo Dudamel. Op de tweede plek staat Muti, bij de Chicago Symphony en op de 4e plek Jaap van Zweden, in seizoen 2016/2017 nog chef bij de Dallas Symphony, met ruim 2 miljoen dollar.
De eerste vrouw staat op de 10e plek, dat is Marin Alsop, met ruim 9 ton.

De top 10:

 

1 Dudamel, Los Angeles Philharmonic: $3,010,589
2. Muti, Chicago Symphony: $2,716,488
3. Tilson Thomas, San Francisco Symphony: $2,492,623
4. Van Zweden Dallas Symphony: $2,206,908
5. Alan Gilbert, New York Philharmonic: $1,645,865
6. Yannick, Philadelphia Orchestra: $1,424,000
7. Andris Nelsons, Boston Symphony: $1,395,161
8. Franz Welser-Möst, Cleveland Orchestra: $1,319,353
9. David Robertson, Saint Louis Symphony: $1,040,317


Het slotconcert van het seizoen van de NTR Zaterdagmatinee op 15 juni jl. was een van de grote successen van de concertserie. Bernard Haitink nam met het Radio Filharmonisch Orkest afscheid van het Nederlandse publiek. 

Maar er waren nog veel meer mooie concerten en dat wordt gewaardeerd, blijkt uit recent onderzoek van bureau Motivaction. De bezoekers van de NTR Zaterdagmatinee geven de concertserie een 8,3. 
Kees Vlaardingerbroek, artistiek leider van de NTR Zaterdagmatinee is blij met het hoge rapportcijfer. ‘De matinee wordt binnen en buiten Nederland gezien als misschien wel de meest gevarieerde, avontuurlijke en diverse concertserie ter wereld. Ieder seizoen verlenen wij compositieopdrachten aan spraakmakende én jonge aanstormende componisten uit binnen- en buitenland. Met onze programmering laten we zien dat onbekend ook bemind kan maken en dat er een groot publiek is voor klassieke en nieuwe muziek buiten de gebaande paden.’

de muziek bij House of Cards

Orkesten zijn vaak negatief in het nieuws: bezuinigingen, gedwongen fusies, teruglopend concertbezoek, maar er is dit keer ook goed nieuws te melden. 

Het Noord-Nederlands Orkest trok vorig jaar namelijk een recordaantal bezoekers: een kleine 130.000. Dat staat in het jaarverslag van het symfonie orkest.
Begin van de groei was al zichtbaar in 2016, toen doorbrak het orkest voor het eerst de grens van 100.000. In 2017 steeg dat aantal verder tot 108.000.

De forse groei van het aantal bezoekers in 2018 is voor een deel te danken aan de extra activiteiten in Friesland in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018. Ook de concerten buiten Noord-Nederland werden goed bezocht.

Het orkest reist merendeels door Friesland, Groningen en Drenthe. Die laatste provincie blijft wat achter, maar ook daar wordt hard aan gewerkt, aldus de directeur van het orkest, Ingeborg Walinga. ‘We zijn trots op deze cijfers. Het is fijn dat we kunnen laten zien dat we veel mensen bereiken op veel plekken.’

Het  Filharmonisch Orkest van Oslo bestaat 100 jaar. Het orkest bleef lange tijd relatief onbekend, totdat dirigent Mariss Jansons, chef in Oslo van 1979 tot 2002, het op de kaart zette. Met name de opnamen van uit de jaren 80 van de symfonieën van Tsjaikovski onder Jansons vielen in goede aarde en zijn tot op de dag van vandaag favoriet onder Tsjaikovski liefhebbers. Daarom deze week in NTR Podium aandacht voor deze historische opnamen.

Maandag 17 juni: Het  Filharmonisch Orkest van Oslo  onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 2 van Tsjaikovski

{audiofragment audio="356205" caption="Gouden Opname: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 2 van Tsjaikovski" }

Symfonie no.2 'Klein Russische' - I. Andante sostenuto - Allegro vivo & IV. Finale - Moderato assai
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 
Filharmonisch Orkest van Oslo o.l.v. Mariss Jansons

Dinsdag 18 juni: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 3 van Tsjaikovski

{audiofragment audio="356206" caption="Gouden Opname: Het Filharmonisch Orkest van Oslo onder Mariss Jansons speelt Symfonie nr. 3 van Tsjaikovski" }

Symfonie nr.3, op.29 in D gr.t., "Pools" - deel I, "Introduzione e Allegro. Moderato assai (Tempo di marcia funebre)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 
Filharmonisch Orkest van Oslo o.l.v. Mariss Jansons

 

Rijdend Atelier mede mogelijk gemaakt door NPO Radio 4 Klassiek Geeft

Beluister de speellijst

Bekijk hier het interview

Bernard Haitink sluit het boek

Dirigent Bernard Haitink dirigeert liederen van Richard Strauss en de Zevende symfonie van Anton Bruckner in de NTR ZaterdagMatinee van 15 juni 2019 in zijn laatste optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. 

Hans Haffmans geeft een korte introductie op dit historische concert:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=pr8heiivI2s"}

Bekijk het hele concert hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=iMH8AgprRcY"}

Radio Filharmonisch Orkest
Bernard Haitink, dirigent

Camilla Tilling, sopraan

{concert id="9150"}

Strauss - uit Vier Lieder op.36: Das Rosenband
Strauss - uit Sechs Lieder op.68: Ich wollt ein Sträusslein binden
Strauss - uit Sechs Lieder op.68: Säusle, liebe Myrte
Strauss - uit: Sechs Lieder op.56: Die heiligen drei Könige aus Morgenland
Strauss - uit Vier Lieder op.27: Morgen
Bruckner - Zevende symfonie

Luister terug: NTR ZaterdagMatinee 15 juni 2019

Beluister het interview dat Hans Haffmans had voorafgaand aan het concert.

{uploadaudio audio="r4audio_5d0759e2c6354" }

 

De kranten zijn unaniem in hun oordeel:

"Dit was een concert uit de buitencategorie, een concert dat onmogelijk in sterren is uit te drukken, ook al zou er hierboven plek zijn voor tien." - Trouw

"Tranen in de ogen" - de Volkskrant

"In de zaal bleef geen mens onaangedaan – juist doordat Haitink zelf tot de laatste maat zo alert en op en top professioneel bleef." - NRC

"Dat hij juist in de NTR ZaterdagMatinee met het RFO adieu zei is betekenisvol. Het onderstreept zijn gedachten over de kwaliteit, maar zeker ook de kwetsbaarheid van de omroepgezelschappen en van de Matinee als concertserie zonder weerga; uniek op de wereld. Koester dit, leek Haitink te willen zeggen tegen de goede verstaander." - Het Parool

Rima Kcheich was al op haar zesde een beroemdheid in haar geboorteland Libanon. Omdat ze liederen zong op de klassieke wijze, een traditie overgedragen van generatie op generatie. En nu heeft ze een cd gemaakt samen met Mike Fentross, theorbe en Maarten Ornstein, basklarinet. Oost en West vloeien samen, en dan gebeurt er iets magisch ... Vanavond het titelstuk van de cd, een compositie van Michel Lambert, en een mooi voorbeeld van de nieuwe taal die uit de ontmoeting ontspruit

City of Birmingham Symphony Orchestra kijkt verder dan de concertzaal. Als eerste orkest in Engeland start men een eigen school om kinderen al vroeg met muziek in aanraking te brengen. We kennen het fenomeen uit de voetbalwereld: jeugdopleidingen. Een slimme manier voor clubs om eigen talent op te leiden en zolang mogelijk aan boord te houden.
Op de school zal muziekeducatie centraal staan. De leerlingen krijgen eveneens de kans om ervaring op te doen in een koor of ensemble, ze bezoeken concerten van het orkest en mogen deelnemen aan verschillende masterclasses.
Het is bedoeld voor kinderen uit de omgeving van Birmingham, een van de meest achtergestelde gebieden in Engeland. Het orkest wil hiermee muziekonderwijs toegankelijk maken voor al die kinderen.

Het is de grote wens van de Litouwse chef-dirigente Mira Gražinytė-Tyla. Eerder dit jaar zei ze in een interview: ‘Onze rol in de stad is cruciaal. Ons publiek is momenteel geen afspiegeling van diversiteit in de samenleving. Dat zal tijd kosten, maar als ik onze kinderconcerten bezoek, weet ik dat de tijden gaan veranderen.’
Dit initiatief zal daar vast aan bijdragen.

Foto: cbso.co.uk

Uitvoerende is violiste Anne-Sophie Mutter

Goed nieuws voor de sector: er komt 44 miljoen euro meer beschikbaar voor de basisinfrastructuur.

Bekijk hier de filmpjes.

Tijdens de eerste uitzending van Opium op Oerol reed presentator Jan Mom rond over het eiland en trof Ruben Hein al spelend in de kerk van Midsland aan. Hier speelt hij het nummer Honeywood. {uploadvideo video="nporadio4video_5d08942fdfef3" }

Een afvaardiging van het Studentenkoor Amsterdam SKA maakt tijdens Oerol Terschelling de straten onveilig met pop up-optredens. En ze popten gisteravond ook up op het terras van De Rustende Jager tijdens onze uitzending. Ze brachten een ode aan hun verlosser Andrea van Pol.
{uploadvideo video="nporadio4video_5d0a7ba3714ab" }


In de week van 10 tot 15 juni fietste ik door Salzburg, dat wil zeggen het landschap van de jeugd van Mozart. Hij was een Salzburger, een aparte Rooms-Katholieke staat tussen Beieren en Oostenrijk in.

Ik fietste samen met twee luisteraars: Brit en Merlijn van Maanen, en met de stadsgids Sandor Sjeizoo, die woont al 17 jaar in Salzburg en heeft daar zijn eigen kleine wijngaardje gebouwd!

Maar goed, we hadden mazzel: schitterend weer, misschien wel de mooiste week van het jaar.

Waardoor het landschap zich in al haar weergaloze en tijdloze schoonheid ontvouwde.

We bezochten plekken die een rol hebben gespeeld in het leven van Mozart, zoals het Kloster van Seeon, op een eilandje in een meer,

waar hij vaak logeerde en op het orgel speelde.

Uiteindelijk kwamen we aan in Salzburg, waar we ons onderdompelden in de wereld van het toerisme, maar ook van de Sound of Music én van Zauberflöte. 

Een reisverslag in vijf delen:

https://www.nporadio4.nl/podcasts/de-vier-jaargetijden-van-passagio

De 53e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Vanavond gaat het over wat er allemaal wel niet bij komt kijken voordat het publiek lekker een avondje van het concert kan genieten. Voorbereiding strekt zich uit over jaren .. !

Bijzonder relikwie voor 39.000 euro verkocht

De Italiaanse operaregisseur Franco Zeffirelli is afgelopen weekend op 96-jarige overleden. Hij was al enige tijd ziek. 

Zeffirelli was vooral bekend als filmregisseur en behoorde met Fellini en Visconti tot de grote Italiaanse filmmakers van na de Tweede Wereldoorlog.
De Italiaan regisseerde later ook opera. Wereldberoemd werd Zeffirelli met zijn enscenering van Tosca in 1964, in Royal Opera House in Londen, met in de hoofdrollen Maria Callas en Tito Gobbi. Later regisseerde hij meerdere producties bij de Metropolitian Opera in New York. Het operahuis is nog steeds gecharmeerd van zijn producties. Zo staat zijn enscenering van Turandot nog steeds op het repertoire.

Zijn liefde voor opera en film bracht Zeffirelli samen in succesvolle operafilms, waaronder La traviata van Verdi uit 1983 met Placido Domingo en Teresa Stratas.

Vrijdag 7 juni 2019 was er een dubbel afscheid in TivoliVredenburg: tijdens het laatste AVROTROS Vrijdagconcert van seizoen 2018/2019 zei Markus Stenz officieel vaarwel tegen zijn functie als chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Hij ging eruit met een knal, want op het programma stond het epische muziekdrama 'Szenen aus Goethes Faust' van Robert Schumann. Geniet na van het prachtige concert:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=siasAbW1lj4"}
De uitvoerenden:
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Nationaal Kinderkoor
Markus Stenz [dirigent]
Peter Dijkstra [koordirigent Groot Omroepkoor]
Wilma ten Wolde [koordirigent Nationaal Kinderkoor]
Anna Lucia Richter [sopraan]
Nikki Treurniet [sopraan]
Dorottya Láng [mezzosopraan]
Helena Rasker [alt]
Robin Tritschler [tenor]
Daniel Schmutzhard [bariton]
Franz-Josef Selig [bas]

Voor als je niet genoeg van Mozart kunt krijgen 

Bekijk de antwoorden.

Alle hoogtepunten op een rijtje

Floris Kortie neemt je mee naar het Scheveningse strand, voor de spectaculaire opening van Festival Classique met de strandopera Aida aan Zee. Het festival brengt voor deze voorstelling meer dan 350 musici en dansers op de been. We kijken live mee met Floris, krijgen achtergronden èn een kijkje achter de schermen bij de voorbereidingen.

Aida

Giuseppe Verdi schreef Aida in 1871 en sindsdien is de opera wereldwijd een succes. De opera speelt zich af in de woestijn tijdens een oorlog tussen de twee grote Afrikaanse rijken uit de oudheid: het Egyptische en het Ethiopische rijk. Het strand is dus dé ideale locatie voor deze opera. De setting van het Scheveningse Zuiderstrand, tijdens zonsondergang, maakt Aida aan Zee een overweldigende en onvergetelijke ervaring.

Festival Classique duurt nog t/m 23 juni.

Programmavel Aida aan zee

Kijk de uitzending terug:

{npovideo "VPWON_1302857"}

Aïda aan Zee is een initiatief van Festival Classique, mede mogelijk gemaakt door Korzo, Kwekers in de kunst, Muziektheater Hollands Diep en het Zuiderstrandtheater

Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en Nationaal Kinderkoor o.l.v. Markus Stenz
Peter Dijkstra [koordirigent Groot Omroepkoor]
Wilma ten Wolde [koordirigent Nationaal Kinderkoor]
Anna Lucia Richter [sopraan]
Nikki Treurniet [sopraan]
Dorottya Láng [mezzosopraan]
Helena Rasker [alt]
Robin Tritschler [tenor]
Daniel Schmutzhard [bariton]
Franz-Josef Selig [bas]

Op het programma:
Robert Schumann - Szenen aus Goethes Faust

Opname: Vrijdag 7 juni 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=siasAbW1lj4"}

Subcategorieën