Er komt een nieuwe operaprijs. Ditmaal uit Duitsland: de OPER! AWARDS.

Dat heeft het Duitse OPER! Magazine bekendgemaakt. De jury bestaat uit muziekjournalisten, onder wie de hoofdredacteur van het Duitse operatijdschrift Ulrich Ruhnke. Hij zegt: “Het is absurd dat Duitsland het grootste aantal operahuizen ter wereld heeft, maar geen prijs uitreikt om de nationale en internationale opera-artiesten te eren. Het is de hoogste tijd dat we in Duitsland een passend en publiek eerbetoon brengen aan de meest complexe en uitdagende kunstvorm.”

Er komen twintig categorieën, waaronder - uiteraard - beste zanger, zangeres, operahuis, maar ook ‘beste comeback’ en ‘grootste ergernis’.
De eerste uitreiking van de awards vindt plaats op 21 september aanstaande in het Kozerthaus Berlin.

De gemeente Amstelveen gaat de komende drie jaar in totaal 15000 Euro subsidie verlenen aan de concertserie uit het nabijgelegen Ouderkerk aan de Amstel. Dat maakte Herbert Raat, wethouder van Cultuur in Amstelveen, gister bekend. De concerten vinden doorgaans plaats in Ouderkerk aan de Amstel, maar zo’n 80 procent van de bezoekers is afkomstig uit Amstelveen, constateert de wethouder. Daarom wil hij een aantal concerten naar zijn gemeente halen. De subsidie moet daaraan bijdragen.

Volgens de wethouder is de concertserie van hoge kwaliteit en tevens de enige professionele aanbieder van klassieke muziek in de regio Amstelveen. Bovendien niet alleen van artistieke, maar ook van maatschappelijke waarde. Zo helpt de stichting bij het vervoer van en naar de concerten en mogen leerlingen van muziekscholen de concerten voor een gereduceerd tarief bijwonen.

"Wij willen een divers cultureel aanbod kunnen bieden dat alle inwoners van Amstelveen aanspreekt', zegt de wethouder. "Dat is ook de reden waarom wij culturele instellingen en activiteiten subsidie verlenen. Klassieke muziek mag hierbij zeker niet ontbreken."

Goed nieuws voor het Uriël Ensemble dat de concertserie al zo’n 15 jaar organiseert.  Het Uriël Ensemble bestaat uit musici van onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

 

Kuusisto verzorgt het hoofdprogramma

Violist Joshua Bells speelt in het Van Gogh Museum

De ideale muziek voor de zomer

De Italiaanse dirigent Fabio Luisi heeft zijn vertrek als artistiek leider van het Maggio Fiorentino aangekondigd. Hij schreef eind vorige week een brief naar de burgemeester van Florence en naar voorzitter van de raad van toezicht waarin hij zijn besluit toelicht. Fabio Luisi betreurt het dat hij zich niet meer kan vinden in de beslissingen die het operahuis de afgelopen tijd heeft genomen. Hij schrijft: “De onbegrijpelijke strategische keuzes die het operahuis de afgelopen dagen heeft gemaakt, hebben mij ervan overtuigd dat men in Florence niet de wens heeft door te gaan met de weg die ik met de artistiek coördinator en mijn medewerkers ben ingeslagen. Er is ook een politieke omslag te vinden in het management, dat zeker ook zijn weerslag zal hebben op de artistieke programmering.”

Aan het einde van zijn brief bedankt Fabio Luisi de mensen met wie hij veel heeft samengewerkt in de afgelopen periode.

(foto: Pietro Paolini)

Verkoeling nodig met dit warme weer? Wij hebben een mooie lijst samengesteld met tien klassieke muziekstukken waar je zeker bij zult afkoelen. Laat de frisse wind maar door je speakers waaien!

1. Francis Poulenc – La bonne neige

Een winters bos: je hoort bijna de voetstappen in de dikke sneeuw. Brrrr…

2. Pjotr Iljitsj Tsjaikovski – Symfonie nr. 1 Winterdromen

Wil je wegdromen naar koelere oorden? Luister dan eens naar Tsjaikovski’s eerste symfonie, een herinnering aan zijn vroegere wintervakanties.

3. Henry Purcell – The Cold song

‘Let me freeze’, zingt de bibberende koude geest uit de opera King Arthur van Henry Purcell. Dat je bij zulke temperaturen nog kunt zingen!

4. Antonio Vivaldi - De winter uit De Vier Jaargetijden

Vivaldi laat de viool klappertanden in de Winter uit de Vier Jaargetijden.

5. Claude Debussy – The snow is dancing uit Children's corner

Speciaal voor zijn dochtertje Chou-chou schreef Claude Debussy dit muziekstuk over een sneeuwbol. Je hoort de vlokjes dansen.

6. Alexander Glazunov - Winter uit De Seizoenen

Koude windvlagen uit Rusland. In zijn ballet De Seizoenen laat Glazunov sneeuw, ijs en hagel horen. Lekker fris!

7. Jean Sibelius - Winter scene uit 5 schetsen 

Denk aan Finland en je krijgt het al koud. De Finse componist Jean Sibelius schreef dit pianominiatuurtje over de winter.

8. Erik Satie – Pieces Froides

Kan een muziekstuk koud zijn? Volgens Erik Satie wél. Maar ja, die componeerde later zelfs een muziekstuk in de vorm van een peer…

9. Nils Frahm – Ambre uit Wintermusik

Sfeervolle pianomuziek door componist en toetsenist Nils Frahm. Oorspronkelijk zelfs bedoeld als kerstcadeautje voor z’n familie.

10. Franz Schubert – Gute Nacht uit Winterreise

De hele Winterreise ademt kou. Luister naar deze frisse interpretatie door tenor Jonas Kaufmann.

Wil je de hele lijst in Spotify beluisteren? Ga dan naar de speellijst Verkoelende klassieke muziek

 

De film die acht Oscars won komt naar het theater

Bekijk de antwoorden.

Uitvoeringen overal ter wereld door gerenommeerde orkesten

Bach gebruikt een werk van zijn jonge opdrachtgever als leerschool voor de Italiaanse stijl.

Meer dan driekwart van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van de internationale topvioliste Janine Jansen...

De Zuid-Afrikaanse taxichauffeur Menzi Mngoma heeft een carrièreswitch gemaakt. Een passagier heeft Mngoma gefilmd tijdens het zingen een aria van Giuseppe Verdi in de taxi en deze gedeeld op Facebook en YouTube. Sindsdien is het filmpje viral gegaan.

Dankzij het filmpje heeft hij de aandacht van de operawereld op zich weten te vestigen. Intussen heeft hij al voorgezongen bij de opera van Kaapstad en op 31 juli mag hij optreden tijdens het jaarlijkse South Africa Author’s Awards in Johannesburg. Ook gaat hij binnenkort naar Los Angeles om daar mee te doen aan een talentenjacht.

Voor Mngoma is dit een droom die uitkomt. Hij heeft altijd al operazanger willen worden, maar veel kansen om door te breken zijn er niet in zijn land. Door dit filmpje kan hij eindelijk doen wat hij het allerliefste doet: opera's zingen. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=lYBgMMWBAf0"}

 

Afgelopen vrijdag is de Frans-Canadese bas Joseph Rouleau overleden. Hij studeerde eerst in Montréal en ging later naar Milaan. In 1955 debuteerde hij in de rol van filosoof Colline in La Bohème van Puccini bij de Opera van New Orleans. Daarna werd hij door grote operahuizen gevraagd, zoals Covent Garden in London, Opéra National de Paris en The Metropolitan Opera in New York. Hij zong samen met grootheden als Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Joan Sutherland en Maria Callas.
Joseph Rouleau heeft grote rollen op zijn naam staan, zoals de titelrol in Boris Godunov van Moessorgski en Titurel in Parsifal van Richard Wagner. In 1976 zong hij de rol van Philips de Tweede in de Franse versie Don Carlos van Giuseppe Verdi.

Joseph Rouleau is 90 jaar geworden. 

Pianist Ivo Janssen heeft besloten geen concerten meer te geven. Ivo Janssen is onder meer bekend van een reeks succesvolle Bach-cd’s en van concerten die hij gaf op zijn woonboot in Amsterdam.

Onlangs gaf hij zijn laatste recital, schrijft hij op zijn website. Hij voert een aantal redenen op voor zijn besluit, maar het steekt hem vooral dat de inspanningen van een musicus zo slecht worden gewaardeerd. Er was een tijd dat hij 50 tot 60 concerten per jaar gaf en forse aantallen Cd's verkocht. Maar die tijd is geweest, aldus Ivo Janssen. ‘Het aantal concerten waarvoor ik nog gevraagd word is langzamerhand gehalveerd en inmiddels gedecimeerd. Neem dat gerust letterlijk. CD-verkoop idem.’

Daarnaast is er een medische reden. Hij lijdt aan de ziekte van Dupuytren. De eerste verschijnselen deden zich al 20 jaar geleden voor, maar het duurde jaren voordat hij echt hinder begon te ondervinden van de langzaam toenemende kromstand van zijn pinken en de afnemende spreiding van zijn handen. ‘Met name de laatste maanden gaat het weer hard achteruit. Inmiddels ben ik binnenkort toe aan een vierde ingreep. Die zal weliswaar wat verbetering brengen, maar geen garantie voor of zelfs hoop op echt herstel.’

Luister hieronder naar een mooi concert van Ivo Janssen, welke behoort tot het archief van AVROTROS Klassiek.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=mSwgyrgfUoo"}

Lees meer over Mozarts meesterwerk

Bekijk de antwoorden.

Vorige week vrijdag is onverwachts in Amsterdam overleden de componist René Samson. Hij is ‘na een val van zijn fiets niet meer opgestaan’, zo laten zijn naasten in een overlijdensbericht weten. Hij is 71 jaar oud geworden

René Samson stamt uit een oude Surinaams-Joodse familie waarin hij opgroeide tussen muziek (klassiek en jazz), dans, toneel en literatuur. Na de middelbare school ging hij scheikunde studeren en was vele jaren werkzaam als chemicus. Hij bleef wel actief musiceren: hij was fluitist en speelde hij in verschillende orkesten.

Op zijn veertigste begon hij te componeren. Hij nam les bij Leo Samama en Klaas de Vries. Zijn muziek bewoog zich veelal binnen de atonaliteit, zij het nooit extreem streng, en Samson was nooit bang er een scheut jazz in te vermengen. Vanaf 1998 werd zijn werk regelmatig uitgevoerd, onder meer voor Amsterdam Sinfonietta, Holland Symfoniaen het Aurelia Saxofoon Kwartet.

Een CD met kamermuziek gespeeld door het Amsterdam Bridge Ensemble werd in 2007 door muziektijdschrift Luister met een 10 bekroond.

Luister hier het concert van 2 juli 2019 terug.

Rusland op zijn hartstochtelijkst: Augustin Hadelich speelt Tsjaikovski's Vioolconcert. Ook hoort u Moesorgski's kleurrijke Schilderijen van een tentoonstelling en Prokofjevs Russische ouverture.

{concert id="9165"}

Dit is een reconstructie van de vermoedelijke oervorm van het klavecimbelconcert in d klein, BWV 1052. 

De Amerikaanse violist Aaron Rosand is op 92-jarige leeftijd overleden. Hij werd in 1927 in Hammond in de staat Indiana geboren als zoon van een cabaretzanger uit Polen en een filmpianiste uit Rusland. Al snel bleek zijn muzikale aanleg, en het gezin toog naar Chicago om de jonge Aaron de best mogelijke opleiding te geven. Hij gaf zijn eerste recital toen hij 9 was en debuteerde een jaar later bij het Chicago Symphony Orchestra in het Vioolconcert van Mendelssohn.

Een schitterende carrière volgde, die maar liefst 77 jaar zou duren. Met name in de jaren zestig en zeventig kwam Rosand veelvuldig naar Europa, waar hij met alle grote orkesten optrad. Rosand maakte ook veel plaatopnamen, maar toch beklaagde hij zich over collega-violist Isaac Stern die volgens hem de Amerikaanse vioolwereld in een ijzeren greep hield en Rosands carrière belemmerde.

Aaron Rosand is met name bekend om zijn diepgevoelde, gepassioneerde vertolkingen van het romantische repertoire en om de schoonheid van zijn klank.

Violist Lisa Batiashvili een pianist Milana Chernyavska spelen in deze opname van een Yellow Lounge-concert in Berlijn de Vioolsonate in g mineur van Claude Debussy. Kijk en luister naar het spetterende derde deel van deze sonate. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=A7WeeBzy6z4"}

De jonge celliste Irene Kok en pianist Sean Morgan Rooney waren op 25 juni te gast in onze studio.

Ze speelden De Zwaan van Camille Saint-Saëns, Chant from a Holy Book van George Ivanovich Gurdjieff en Tsjaikovski’s Valse Sentimentale. Deze meeslepende muziek voor cello en piano moet je horen (en zien!)

Bekijk hier De Zwaan uit het Carnaval des Animaux van Camille Saint-Saëns

{uploadvideo video="nporadio4video_5d25e3d7b2b61" }

Chant from a Holy Book van George Ivanovich Gurdjieff

{uploadvideo video="nporadio4video_5d25e4439cf97" }

Valse Sentimentale van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

{uploadvideo video="nporadio4video_5d25e4b273eb0" } 

 

Violiste Diamanda La Berge Dramm (28) heeft een prestigieuze Duitse prijs gewonnen: de ‘Deutschlandfunk Förderpreis’. Dat is een aanmoedigingsprijs voor jonge musici, van de Duitse radiozender Deutschlandfunk en Musikfest Bremen.

De jury heeft mooie woorden voor haar: “Of het nu om barok- of moderne muziek gaat, steeds verkent ze alle klankmogelijkheden van haar instrument, tot in de meest afgelegen regionen van het boventoonspectrum.” Ze roemen haar spel als “Fijnzinnig, expressief en van een grote natuurlijkheid.”

Eerdere winnaars van de prijs waren o.a. violiste Julia Fischer en fortepianist Kristian Bezuidenhout. Als winnaar van de ‘Deutschlandfunk Förderpreis’ mag Diamanda een concert geven in Musikfest Bremen 2020. Ook mag ze een cd-opname maken in de studio van Deutschlandfunk in Keulen. De prijs wordt begin september uitgereikt tijdens het Musikfest Bremen.

 

De komende weken in Diskotabel een aantal herhalingen van afleveringen in de serie 'Ongehoord' van het afgelopen seizoen.

Zondag 14 juli: Ongehoord met Johannes Leertouwer

Vanmiddag een special in de serie Ongehoord met violist/dirigent Johannes Leertouwer. Hij zit regelmatig in het panel van Diskotabel, maar was vorig jaar ook te zien als coach in Maestro op televisie. Hij praat met Lex Bohlmeijer onder andere over zijn studiejaren bij Josef Suk in Wenen en Praag, de inspiratie die Gustav Leonhardt nog steeds levert, zijn onderzoek naar de historische uitvoeringspraktijk van de symfonieën van Brahms en de schoonheid van vocale muziek (herh.).

Zondag 21 juli: 'Ongehoord' met drie schrijvers.

Een speciale aflevering vandaag waarin Lex Bohlmeijer met drie schrijvers praat over muziek in hun leven en werk. Aan tafel Joke Hermsen, Guido Snel en P.F. Thomése (herh.).

Zondag 28 juli: 'Ongehoord' met celliste Quirine Viersen

In de serie ‘Ongehoord’ is celliste Quirine Viersen te gast. Zij laat muziek horen waarmee ze zich verbonden voelt. In gesprek met Lex Bohlmeijer vertelt ze over zingen op de cello, de grote invloed van haar leraar Heinrich Schiff, het leven vieren én weltschmerz (herh.).

Zondag 4 augustus: Ongehoord' met  cellist Joachim Eijlander

Liefde op het eerste gehoor': "Bij de eerste twee tonen wist ik het: Ik heb de ware gevonden". Briljante helderheid en een geheimzinnige diepte waar hij al zo lang naar op zoek was. Panellid en cellist Joachim Eijlander vertelt in deze specials aflevering van Diskotabel over zijn instrument én de spannende speurtocht naar de oorsprong van zijn cello die hem door heel Europa voerde (herh.)

Zondag 11 augustus:  geen  uitzending i.v.m het Grachtenfestival

Zondag 18 augustus: 'Ongehoord' over Gustav Mahler'

'Vanmiddag een special over Gustav Mahler en het Weense fin de siècle. Lex praat hierover met musicoloog Saskia Törnqvist en historicus/journalist Luc Panhuysen (herh.).

Altijd al piano willen leren spelen?

Het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft de 24-jarige Nil Venditti benoemd tot assistent-dirigent. De Turks-Italiaanse gaat na de zomer werken naast chef Marc Albrecht, in zijn laatste seizoen bij het orkest. Venditti is nog met haar opleiding bezig: ze volgt een master in dirigeren. Maar volgens het orkest beschikt ze al over "de rijpheid om bepaalde repetities en producties te leiden." Ze heeft ook ervaring met opera, belangrijk, omdat het orkest vaak operauitvoeringen begeleidt.

Vrouwelijke dirigenten

Het lijkt steeds gangbaarder om jonge en vrouwelijke dirigenten aan te nemen. Volkskrant-journalist Merlijn Kerkhof sprak in mei dit jaar zelfs van 'opportunisme' bij orkesten. Citaat: "Met een jong en/of vrouwelijk, misschien zelfs wel niet-westerse gezicht kweek je goodwill en laat je als klassiek orkest zien dat je wel degelijk bij de tijd bent. [..] Je krijgt de indruk dat het anno 2019 alleen maar in je voordeel werkt als je toevallig vrouw bent."

De Turkse componist Fazil Say is in ieder geval lovend over de kwaliteiten van Venditti: "Ik wed dat ze een van de beste dirigenten van deze eeuw wordt".

Bekijk en beluister Nil Venditti 

{video "https://www.youtube.com/watch?time_continue=257&v=ePu6xftEI6c"}

Afgelopen zaterdag heeft Woody Allen zijn debuut gemaakt bij La Scala in Milaan. De beroemde Amerikaanse cineast regisseerde de eenakter ‘Gianni Schicchi’ van Giacomo Puccini. Het is niet de eerste keer dat Woody Allen deze opera regisseert, hij deed dat in 2008 in Los Angeles, en nu mocht hij deze productie nog eens overdoen, met een andere cast, aan het beroemdste operahuis van Italië. Volgens de 83-jarige Allen is het een verademing om eens iets anders te doen dan films regisseren. Woody Allen is overigens een enorme muziekfanaat. Hij speelt klarinet in een dixieland jazzorkest in New York, waarmee hij dit jaar zelfs op tournee ging door Europa. En als je er dan toch bent, kun je ook een opera regisseren. Een recensent van de krant La Republica geeft een beschrijving van het slotapplaus, toen Woody Allen tegen de verwachtingen in het podium op kwam, daartoe uitgenodigd door bariton Ambrogio Maestri. De 83-jarige Allen stond er tussen de solisten een beetje verloren bij (gewone kloffie: blauw overhemd, beige broek, handen in de zakken), alsof hij ertussenuit wilde knijpen, maar de recensent meende aan zijn ogen te kunnen zien dat hij intens genoot van het hele gebeuren.

 

In de New York Times staat een zeer positieve recensie van een nieuwe enscenering van ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny’ van Kurt Weill en Berthold Brecht. De première vond afgelopen zaterdag plaats in het Zuid-Franse Aix-en-Provence, tijdens het prestigieuze zomerfestival aldaar. Later deze zomer gaat de productie naar de MET in New York. De Vlaming Ivo van Hove regisseert deze productie van Brechts pessimistische verhaal over de destructieve macht van de dollar. De recensent is blij dat Van Hove het donkere karakter van het verhaal niet dik aanzet (wat regisseurs volgens hem meestal doen) en roemt Van Hove’s gebruik van grote filmschermen om live-beelden te laten zien van wat er op het podium gebeurt, zaken die anders voor de kijker verborgen blijven. Ook dirigent Esa-Pekka Salonen krijgt veel lof. Het is wat betreft het orkestaandeel de mooiste uitvoering van Mahagonny die de recensent ooit hoorde. Salonens directie alleen is een reden om deze productie te gaan zien. Ook de solisten worden geroemd - Karita Mattila, Sir Willard White. Leuk om te noemen dat ook de Nederlandse bariton Thomas Oliemans meezong in deze productie. Vorige week bekend is geworden dat Ivo van Hove de laatste gast is in VPRO Zomergasten in augustus – een avond om naar uit te zien. 

Schrijven met een vooropgezet plan is bij haar nog nooit op iets echt goeds uitgekomen. Toch wil ze dat deze week doen.

Bekijk hier het fragment

intrigerende nieuwe CD van publicist, musicus en componist Erik Voermans

Bekijk de antwoorden.

Herken jij deze muziek uit het stadion?

Schreef Bach deze sonate voor het zwarte schaap van de familie?

Philharmonie zuidnederland, het orkest voor de zuidelijke provincies, krijgt een eigen kanaal op de app van Stringray Classica. Dat is een internationaal mediabedrijf dat klassieke concerten opneemt en uitzendt. In Nederland gebeurde dat tot voor kort onder de naam Brava TV. 

Het bedrijf noemt zijn app ‘de Netflix voor klassieke muziek’: abonnees betalen een vast bedrag per maand en krijgen toegang tot opnamen die je op elk scherm en overal ter wereld kunt bekijken.

Volgens het orkest is Philharmonie zuidnederland wereldwijd de eerste partner van het mediabedrijf die een plek krijgt op de app, compleet met eigen huisstijl. Philharmonie zuidnederland hoopt door de samenwerking een grotere doelgroep te bereiken. Het orkest krijgt bovendien een deel van de opbrengsten.

 

 

Klassieke muziek maakt meer indruk als je improvisatie toevoegt

Beluister ze hier

Diskotabel zondag 7 juli 2019: Ongehoord special met schrijver en historicus Philipp Blom

In zijn nieuwe boek Een Italiaanse reis gaat historicus en schrijver Philipp Blom op zoek naar de bouwer van zijn viool. De viool legde een route af waarlangs al meer dan driehonderd jaar mensen, goederen en kennis door Europa reizen. In deze zomeraflevering van Diskotabel praat hij met Lex Bohlmeijer over deze bijzondere zoektocht.

Beluister het onheilspellende thema van de hit-serie

Bekijk ze hier

8 t/m 12 juli: de week van de digitale radio

Dé speellijst voor de reis naar je vakantiebestemming

In zijn woonplaats Salzburg is maandag de Poolse componist Boguslaw Schaeffer overleden. Geboren in 1929 was hij een generatiegenoot van Penderecki en samen met hem lid van de avant-gardistische Krakau-Groep. Schaeffer schreef ontzettend veel werken en was daarnaast een geleerde muziekwetenschapper. Vanaf de vroege jaren zestig was hijocent compositie en muziektheorie aan de universiteit van Krakau, en later van de Hochschule für Musik van Salzburg. Boguslaw Schaeffer is 90 jaar geworden.

In Australië lopen de gemoederen hoog op over de actuele kwesties van gender-vooroordelen en -discriminatie, en geweld tegen vrouwen. Een aantal professionals uit de operawereld heeft een petitie opgesteld met zeven ferme stellingen.

Culturele revolutie
Ze willen een culturele revolutie om elke vorm van discriminatie van genderidentiteit en gedramatiseerd geweld tegen vrouwen in opera’s uit te bannen. Een van die opstellers, operaregisseur Sally Blackwood, zegt dat de opera naar beneden wordt getrokken door de last van de Europese geschiedenis. Zij vindt dat die hele cultuur op de schop moet, van seksueel en fysiek geweld tegen vrouwen dat in de 19de eeuw geaccepteerd was en wat een essentieel dramatisch onderdeel vormde van de ‘love, passion and desire’-stokpaardjes van de opera. De petitie is ondertekend door 190 componisten, regisseurs, musici en zangers.

Dit zijn de zeven stellingen van de petitie: 

We demand a national commitment to systemic change:

  1. We want diversity to be reflected in all aspects of the opera we experience.
  2. We call for a questioning of the systemic acceptance of gender-based violence in opera.
  3. We want recognition, respect, advocacy and support for creators who are female, non-binary and from diverse cultural backgrounds.
  4. We call for safe inclusive spaces for people with diverse voices and abilities to set the agenda, to lead the conversation, to have a resonant voice.
  5. We want to decolonise the distribution of power so that the stories and creative work of women and all people with diverse voices resonate equally with that of men.
  6. We call for an unprecedented commitment to the programming and commissioning of new Australian opera work with gender and cultural diversity at the forefront.
  7. We call for those in leadership to back us and that the act of hearing be prioritised alongside the act of speaking.

Het is op 16 juli aanstaande precies 30 jaar geleden dat de Oostenrijkse dirigent Herbert von Karajan overleed. Von Karajan was van 1955 tot april 1989 chef-dirigent van de Berliner Philharmoniker. In NTR Podium daarom deze week aandacht voor zijn beroemde opnamen met dit orkest. 

Maandag 1 juli: Von Karajan dirigeert de Vijfde Symfonie van Prokofjev. 

{audiofragment audio="357525" caption="Gouden Opname: Herbert von Karajan dirigeert Symfonie nr. 5 van Prokofjev" }

Dinsdag 2 juli: Von Karajan dirigeert symfonisch gedicht Don Juan van Richard Strauss

{audiofragment audio="357528" caption="Gouden Opname: Herbert von Karajan dirigeert Don Juan van Richard Strauss" }

VIDEO: Herbert von Karajan dirigeert de Berliner Philharmoniker in Beethovens Symfonie nr. 9

{video "https://www.youtube.com/watch?v=lBfL6QX6q5w"}

Beluister de meest iconische klassieke muziek

Ontdek wie de winnaars zijn

Marc Minkowski is een gelouterd dirigent en algemeen directeur bij de Opera van Bordeaux. Maar het rommelt er, 95% van de musici zegt in een brief aan het publiek dat zij zeer ontevreden is over zijn functioneren. Zij hebben niet alleen kritiek op zijn technische vaardigheden en muzikale ideeën, maar ook op zijn sociaal functioneren. Deze pijnlijke opmerkingen staan los van zijn kwaliteiten als manager van een operahuis, zo stelt men. Het conflict leeft ook buiten Bordeaux. Orkestmusici van operahuizen in Nice en Parijs toonden zich in een brief solidair met hun collega’s, terwijl grote operasterren als Natalie Dessay, Rolando Villazon en regisseur Olivier Py het juist voor Minkowski opnemen. 

Op dit moment is nog volstrekt onduidelijk hoe de controverse kan worden opgelost.

 

Bonn is dé Beethovenstad; Beethovens wieg stond er, het beroemde Beethovenarchief is er gevestigd en al in 1845 werd er de Beethovenhalle gebouwd. Bonn maakt zich vanzelfsprekend op om Beethovens 250e geboortejaar volgend jaar groots te vieren. 

Jaren geleden werden daarom plannen gesmeed de Beethovenhalle, die na de oorlog weer werd opgebouwd, grondig te renoveren. Maar het bouwproject kreeg vele tegenslagen te verduren. Zo moest bij nader inzien de fundering worden aangepakt, het koperen dak worden vernieuwd en het orgel veel grondiger gerenoveerd. Oorspronkelijk waren de kosten geraamd op 65 miljoen euro en nu werd bekend dat er een miljoen bij moet. 

En met de stijging van de bouwkosten wordt ook de oplevering steeds uitgesteld. De concertzaal zal pas in 2022, dus twee jaar na het Beethovenfeest, worden opgeleverd.


Subcategorieën