De Britse dirigent Edward Gardner tekende afgelopen juli zijn contract bij de London Philharmonic Orchestra. Vanaf volgend seizoen gaat hij daar 5 jaar aan de slag.  Maar daarmee neemt hij geen afscheid van zijn huidige orkest de Bergen Philharmonic, blijkt nu. Afgelopen week werd bekend dat hij zijn contract bij dit orkest, waar hij sinds 2015 chef is, met twee jaar verlengd, in dit geval tot 2023. 

Dat wordt heen en weer reizen voor Gardner.

 

En hoor jij het verschil?

Camiel Boomsma is een bijzondere pianist, die rustig zijn eigen weg gaat. Zijn spel is integer en poëtisch. Zijn benadering van muziek diepgaand. Wat onderstreept wordt door de eerste alinea in zijn toelichting bij de nieuwe cd: The innermost side - unfold:

"When I see the old Horowitz play Liszt’s Au bord d’une source at his home I am always made aware of the great value of vulnerability in music. It is a form of acceptance and openness that puts into perspective our own mortality and the immortality of music. Emotion and expression exist thanks to vulnerability. We should not fear a truthful dialogue between the artist and the work of art."

Op deze nieuwe cd (deze week elke avond in Passaggio te horen) speelt hij Liszt en Schubert. Hij maakt de diepste lagen in de muziek hoorbaar, en wat is dat anders dan zijn eigen ziel.

"The meaning, or perhaps ‘state of mind’, of artistry is a certain silent, ungraspable commitment to something that goes beyond interpretation and craftsmanship. It is a primal force that unfolds, like a deafening silence. It is an innermost side that is as real as it is mysterious. With this album I have attempted again to search for those layers of the soul, that very specific moving language." 

Waar komt het 'Pärt-gevoel' vandaan?

Tweewekelijkse column van Cécile Huijnen, concertmeester van het Gelders Orkest, over het dagelijks leven van een musicus, de achterkant van de klassieke muziek. In deze aflevering gaat het over het begin van het nieuwe seizoen en een vooruitblik op The Lark Ascending van Vaughan Williams, dat ze later in het seizoen voor het eerst in haar leven als soliste zal gaan uitvoeren. Over vliegen en vrijheid

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/363293-snapshot-klassiek-55-daar-zijn-we-weer

Paul Witteman ontvangt bariton Thomas Oliemans & pianist Paolo Giacometti, saxofonist Dmitry Pinchuk, Syrène Saxofoonkwartet, Amsterdam Sinfonietta en Fuse! 

Ook in het nieuwe seizoen is er weer ruim baan voor Pauls Jonge Helden. We openen met een 13-jarig Russisch wonderkind op de saxofoon: Dmitry Pinchuk. Geboren in Moskou reisde hij al langs vele grote zalen in Europa en nu maakt hij zijn Nederlandse debuut. Samen met het Syrène Saxofoonkwartet haalt hij halsbrekende toeren uit in een stuk van Niccolò Paganini.

Bariton Thomas Oliemans en pianist Paolo Giacometti brengen dit najaar een opname uit van de beroemde liederencyclus van Franz Schubert: Winterreise. Natuurlijk horen we alles over deze Mount Everest van de liedkunst, maar Thomas vertelt ook over zijn liefde voor de liedjes van Harry Bannink, de componist en tekstschrijver die hij als jonge scholier bezocht. 

Strijkorkest Amsterdam Sinfonietta is regelmatig te gast bij Podium Witteman. Dit keer spelen ze een prachtig werk van de Engelse componist Ralph Vaughan Williams: Fantasia on a Theme by Thomas Tallis. Hun nieuwe cd met muziek van Tsjaikovski en Arenski is nu online verkrijgbaar. Luister hier naar een voorproefje:

En Fuse is ook weer van de partij! Als sinds het begin is Fuse de vaste huisband van Podium Witteman. In deze eerste aflevering speelt Fuse een stuk van Rob Horsting, ooit de allereerste arrangeur van het ensemble. 

Onze co-presentatoren zijn er ook weer klaar voor! Floris Kortie wil een lans breken voor het Geelvinck Museum in Zutphen, het instrumentenmuseum dat dakloos dreigt te worden. En Mike Boddé begint na zijn alfabet aan een nieuwe reeks: Vraag het Mike!

In Podium Witteman Extra aandacht voor het Nederlandse lied. We zien concertopnamen van bariton Thomas Oliemans met een hommage aan componist en tekstschrijver Harry Bannink. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Te zien: zondag om 15 september om 18:10 uur op NPO 2

En deed ook een oproep tot vrede.

Luister het volledige concert terug

Ontdek zijn mooiste werken

Componisten van nu in Het Avondconcert

Dorien gaat ’s nachts schrijven wanneer de wereld slaapt.

Het waargebeurde verhaal over de Nederlandse Antonia Brico

Finlandia van Jean Sibelius

Bekijk de antwoorden.

De Belgische koningin heeft sinds kort een eigen rubriek in een televisieprogramma over muziek. In Merci voor de muziek, dat wekelijks wordt uitgezonden, ontvangt de koningin op haar paleis een kind dat voor haar een instrument bespeelt. ‘Want’, aldus koningin Mathilde, ‘Muziek leert de jongeren meer over zichzelf, over de andere en over hun plaats in de maatschappij. Of het nu popliedjes zijn, een fanfare of klassieke werken, maakt niet zoveel uit. Muziek verbindt.’

In de eerste aflevering gisteren ontving Mathilde de achtjarige Stella uit Bornem die harp speelt. In de volgende afleveringen ontmoet de koningin nog twee accordeonisten, een pianiste, een cellist, een rapper, een congaspeler en twee zangtalenten.

In het televisieprogramma Merci voor de muziek, trekken zangers Bart Peeters en Nora Gharib door het land om mensen te verrassen, te troosten of te huldigen met een liedje. Elke donderdag om 20.40 te zien op de Belgische zender Een.

Beeld: VRT

Het openingskoor van deze cantate lijkt op een chaconne.

Bekijk het filmpje

Documentaire over Mischa Hillesum en twee gedichten van Martines Nijhoff

Op donderdag 5 september is een revolutie begonnen. Tenminste… het moet een revolutie wórden, een Theaterdakenrevolutie. De aftrap was in De Balie in Amsterdam.

Initiatiefneemster Roebyem Anders vindt dat de daken van Nederlandse theaters zeer geschikt zijn voor zonnepanelen. En die moeten er dan ook komen. Vanaf 5 september krijgen cultuurorganisaties steun bij het regelen van die panelen. Volgens woordvoerder Alexander Nieuwenhuis is de cultuursector niet erg vooruitstrevend op dit terrein. De persinformatie is stelliger: “Na jaren van getreuzel gaat de theatersector eindelijk de omslag maken.” Overigens geldt de oproep ook voor concertzalen. De term Theaterdakenrevolutie is gekozen om aan te sluiten bij het Theaterfestival dat in september plaatsvindt.

Roebyem Anders organiseerde eerder zo’n revolutie voor schooldaken en daken van gevangenissen.

www.theaterdakenrevolutie.nl

 

Operazanger Plácido Domingo is opnieuw beschuldigd van seksueel wangedrag, in een artikel van persbureau Associated Press. In augustus kwamen al acht vrouwen met beschuldigingen (lees meer). Enkele operahuizen zegden vervolgens optredens af, maar de tenor kreeg ook veel steun uit de operawereld. Collega’s spraken hun waardering uit voor zijn houding en muzikale prestaties. 

Nu komen 11 vrouwen met beschrijvingen van grensoverschrijdend gedrag. Het zou onder meer gaan om ongewilde aanraking, pogingen hen te kussen en aanhoudende verzoeken voor onderonsjes. Een productiemedewerkster die met Domingo werkte, liet het persbureau weten dat ze nooit vrouwen naar zijn kleedkamer stuurde… om hen zo tegen de zanger te beschermen. Alleen als Domingo’s vrouw aanwezig was, was er geen risico. 

Volgens een woordvoerster van de zanger, geciteerd in het artikel, zitten de beschuldigingen vol tegenstrijdigheden. In veel gevallen zijn ze “gewoon onjuist”. Ze noemde de uitspraken een deel van een campagne om Plácido Domingo zwart te maken.

Hilary Hahn, Daniel Harding en Iris Hond jagen andere dromen na

De Amerikaanse violiste Hilary Hahn is deze week begonnen aan een sabbatical van een jaar. Op haar instagram schreef ze afgelopen weekend: ‘Gisteravond gaf ik een concert samen met mijn vrienden. En toen ik vanmorgen wakker werd, begon wat ik al jaren wilde. Het is heerlijk en tegelijkertijd een beetje intimiderend.’

De violiste, nu 39 jaar, werd op haar 17e  al een wonderkind genoemd. Op haar 24e won ze al een Grammy voor haar uitvoeringen van de vioolconcerten van Brahms en Stravinsky met de Academy of St. Martin in the Fields onder leiding van Neville Marriner. Daarna volgden nog twee Grammy's.

Sinds haar 10e gaf Hilary Hahn al 1594 concerten. Tijd om even uit te rusten, het is haar gegund.

Pianiste en componiste Iris Hond – onlangs nog bij ons te gast met haar programma met muziek van Einaudi - gaat een tijdje geen concerten geven. Niet voor een sabbatical, maar voor een zoektocht naar ware liefde. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ua22kOs3r4I"}

En dat doet ze in een nieuw televisieprogramma Iris en de 12 dates dat binnenkort wordt uitgezonden bij Net5. In zeven afleveringen, waarin de pianiste 12 dates heeft, onderzoekt Iris Hond met behulp van een psycholoog wat echte liefde voor haar is. Na de twaalf ontmoetingen kiest de pianiste twee mannen uit met wie ze een weekend weg gaat.

Volgens creatief directeur Linda de Mol vond Iris het meteen een interessant experiment. De eerste aflevering van Iris en de 12 dates is te zien op 24 september.

De prijswinnaars van de Duitse muziekprijs Opus Klassik zijn bekendgemaakt.

Er zijn twee Nederlandse laureaten. Organist Ben van Oosten werd bekroond voor zijn opname van het complete orgelwerk van César Franck en blokfluitiste Lucie Horsch voor haar CD ‘Baroque Journey’ met de Academy for Ancient Music.

Zangers van het jaar zijn Joyce DiDonato and Christian Gerhaher. En bij de instrumentalisten valt onder meer pianist Igor Levit in de prijzen

Dirigent van het jaar is Paavo Järvi voor zijn opname van de symfonieën van Jean Sibelius met het Orchestre de Paris.

Tussen de belangrijkste internationale muziekconcoursen neemt de Clara Haskil competitie in het Zwitserse Vevey een bijzondere plaats in. Terwijl andere concoursen naast een eerste ook tweede en derde (en soms nog meer) prijzen toekennen, kent deze wedstrijd namelijk maar één prijs toe. En tijdens de recente editie die afgelopen weekend eindigde, gebeurde iets opvallends: geen van de drie finalisten werd goed genoeg bevonden voor de Clara Haskil Prijs.

Juryvoorzitter Christian Zacharias formuleerde het op diplomatieke wijze: ‘De jury kon geen winnaar aanwijzen ‘om redenen van billijkheid versus vroegere winnaars van de het concours.’

Met als gevolg dat het concours voor de 5e keer in de geschiedenis geen winnaar kent.

De Clara Haskil Competitie vindt sinds 1963 om het jaar plaats. Tot de eerdere winnaars behoren Christoph Eschenbach, Richard Goode en Til Fellner.

Een mooi inkijkje in de samenwerking tussen regisseur en componist

Wat maakt de Achtste symfonie zo populair?

Ruben Smit heeft in 2018 een schitterende film uitgebracht over De Wadden: WAD. Hij werkte er jaren met grote bezetenheid aan. Met muziek van Martin Fondse, Nynke Laverman, Sytze Pruiksma en Lavina Meijer o.a. Hij vindt de bijdrage van de muziek (en geluid) van het allergrootste belang. De muziek is als soundtrack op cd uitgebracht, en in de maand september wordt de film vertoond met een live uitvoering van de muziek door het Noordpoolorkest. Reden om WAD deze week in Passaggio te laten horen in de rubriek Hollandsche Nieuwe!

Hier vind je een speellijst: https://wadfilm.nl/cinema/

 

 

Koren gezocht voor onze Hart & Ziel-bus. We rijden daarmee eind september-begin oktober door heel het land op zoek naar klassieke muziekliefhebbers die hun stem willen uitbrengen op de mooiste klassieke muziek. Iedere avond in Passaggio stoppen we om half 8 bij een koor, amateurorkest, harmonie/fanfare die op het punt staan om te gaan repeteren om hen te vragen naar hun keus. We hebben al een aantal avonden die vol zijn maar we zoek nog:

Op vrijdag 27 september rijden we van Gouda naar Hilversum. Welk ensemble koor (ergens op die route) repeteert dan of staat op het punt om een concert te gaan geven. Ik kom graag even langs om jullie stem voor de Hart & ziellijst te vragen.

Het zelfde geldt voor dinsdag 1 oktober. We rijden dan van Zutphen richting Utrecht en rijden graag ergens langs.

Heb je zin om mee te doen, mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

(of gebruik de app van Radio4 ....)

 

Het muziektijdschrift Gramophone kiest jaarlijks de beste klassieke cd in verschillende categorieën. En daar vinden we ook een Nederlandse productie in de categorie opera.
Het betreft een opname van Berlioz’ opera Benvenuto Cellini bij De Nationale opera met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Mark Elder. De regie was in handen van acteur, regisseur en Terry Gilliam, met in de titelrol tenor John Osborne en ook een rol voor de Nederlandse tenor Marcel Beekman. De opname uit 2015, een co-productie met English National Opera, London en Teatro dell'Opera di Roma, verscheen vorig jaar op dvd.

De winnaars van de Gramophone Awards worden 16 oktober bekendgemaakt en live uitgezonden op Medici TV.

(foto: Clarch en Matthias Bau)

Pianist Martin Oei wil graag meer jongeren laten inzien hoe geweldig Liszts muziek is. Daarom heeft hij een wedstrijd uitgeschreven voor jongeren uit Amsterdam Zuid-Oost. De “challenge” luidt: welke jongere uit Amsterdam Zuid-Oost weet het leukste beeldmateriaal te maken bij de muziek van Liszt? Hij looft een prijs uit van 1000 tot 1500 euro voor de beste plannen voor een film op de lengte van één van de stukken van Liszt. De jongeren zijn niet vrij in hun keuze voor het stuk van Liszt: ze mogen kiezen tussen de Sonate in b, Wilde Jagd en de zesde Valse-Caprice.

Martin Oei combineert graag andere kunstvormen met muziek om zo publiek te trekken dat normaal niet naar klassieke muziek gaat luisteren. De scripts moeten 1 november binnen zijn, 3 februari moeten de films klaar zijn.

Tijdens zijn examenrecital in het Concertgebouw in april 2020 zal Martin Oei de 3 stukken van Liszt spelen – inclusief de filmbeelden.

Meer informatie over de Liszt-challange van Martin Oei

Bekijk Martin Oei speelt Liszt

{video "https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=3CAxJPS9qnE"}

De Curaçaose pianist en componist Wim Statius Muller is afgelopen zaterdag op 89-jarige leeftijd overleden. Muller kreeg de bijnaam 'Antilliaanse Chopin' vanwege zijn voorliefde voor de walsen en mazurka's van de Poolse componist, die hij in zijn eigen werk combineerde met Antilliaanse ritmes. In 2011 trad Wim Statius Muller op in Vrije Geluiden, waar hij ook uit eigen werk speelde. Bekijk hieronder de opnamen:

Wim Statius Muller - Wals Piet Maal

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Wm6bvQSapuQ"}

Wim Statius Muller - Wals Nostalgia

{video "https://www.youtube.com/watch?v=TLYBkq-weDg"}

 Wim Statius Muller - Suite Pikinja: Tumba

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Bupd-0bdccI"}

Linde doet onderzoek naar wat een masker kan vertegenwoordigen of wat het betekent een masker te dragen.

Dirigent Bernard Haitink gaat, na een lange carrière van 65 jaar, stoppen met dirigeren. Aanstaande vrijdag 6 september staat hij voor het laatst op de bok in Luzern. Onder zijn leiding zal de Wiener Philharmoniker een programma spelen met Beethovens Pianoconcert nr. 4 en de Zevende Symfonie van Anton Bruckner. 

Eerder had Haitink al bekendgemaakt een ‘sabbatical’ te nemen, maar daarover zegt hij in het interview. “Luister even, ik ben 90. En als ik zeg dat ik een sabbatical neem, dan is dat omdat ik niet wil zeggen: ik houd op. Ik heb geen zin in al die officiële afscheidsdingen, maar het is een feit dat ik niet meer zal dirigeren.” Aldus Haitink.

Om tóch een beetje officiëel afscheid te nemen van de maestro besteden we in Podium deze week elke dag aandacht aan Haitink, en in het bijzonder zijn werk met de Wiener Philharmoniker. Hieronder kun je luisteren naar een selectie van historische opnames van Bernard Haitink.

Maandag 2 september: Haitink dirigeert Bruckner - Symfonie nr. 4

{audiofragment audio="362699" caption="Haitink dirigeert Bruckner - Symfonie nr. 4" }

Symfonie nr.4 in Es gr.t., 1880, "Romantische" - deel II, "Andante quasi Allegretto"
Anton Bruckner
Wiener Philharmoniker o.l.v. Bernard Haitink

Dinsdag 3 september: Haitink dirigeert het Tweede pianoconcert van Brahms 

{audiofragment audio="362696" caption="Haitink dirigeert Pianoconcert nr. 2 van Brahms" }

Concert voor piano en orkest nr.2, op.83 in Bes gr.t. - deel III, "Andante" + deel IV, "Allegretto grazioso"
Johannes Brahms
Vladimir Ashkenazy,  piano
Wiener Philharmoniker o.l.v. Bernard Haitink

Opname: Haitink dirigeert Mahler 5 in de kerstmatinee van 1986

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
Opname: woensdag 24 december 1986

{work nummer="17842" }

Opname: Bernard Haitink dirigeert Debussy, Bizet & Beethoven bij het KCO, 1985

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink
woensdag 04 september 1985

{work nummer="14447" }

{work nummer="14448" }

{work nummer="14449" }

Historische beelden van Bernard Haitink in het programma "Koninklijk Concertgebouworkest 120 jaar" (2008)

{npovideo "AVRO_1307943"}

Haitink dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest in programma met Wagner en Berg (2014) 

{npovideo "VPWON_1221425"}

Haitink dirigeert Bruckner VII in zijn laatste optreden in de NTR ZaterdagMatinee (2019)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=iMH8AgprRcY"}

 

25 jarig bestaan van Het Zondagochtend Concert:

Radio Filharmonisch Orkest
Antony Hermus, dirigent

*  A. Copland - Fanfare for the Common Man  
*  A. Copland - Happy Anniversary
*  G. Verdi - La forza del destino
*  S. Prokofjev - Selectie uit 'Romeo en Julia', op.64
*  P.I. Tsjaikovsky - Capriccio Italien, op.45

Opname: Zondag 1 september in Het Concertgebouw te Amsterdam.
{video "https://www.youtube.com/watch?v=XrWi_0yBumI&feature=youtu.be"}

Benieuwd naar de playlist van ons themakanaal 'NPO Radio 4 Concerten'? Lees dan verder.

Jubilerend Vox Luminis verzorgt slotconcert van het festival.

Bekijk de antwoorden.

Het BBC Symphony Orchestra en het Britse audiobedrijf Spitfire lanceerden deze week een bijzonder product: een enorme digitale bibliotheek van orkestgeluiden. In studio-sessies werd 200 uur aan orkestspel opgenomen, met losse instrumenten en complete orkest-secties. Ook werd het geluid van ruim 400 verschillende speeltechnieken vastgelegd, zoals pizzicato (getokkeld) en legato (gebonden). En dat allemaal met verschillende microfoonopstellingen. Al die opnamen zijn nu als samples, dus in digitale vorm, beschikbaar. De geluidenbank is bedoeld voor componisten. Ze hebben als het ware een compleet orkest beschikbaar, dat ze kunnen aansturen dmv de computer. Volgens het BBC Symphony Orchestra is dat voor het eerst.

 

Bijzonder project natuurlijk. De vraag is of orkestgeluid nu vaker uit de computer zal komen. Ten nadele van echte musici. Of dat componisten de bibliotheek vooral zullen gebruiken om alvast een indruk te krijgen van hun orkest-compositie.

 

Sowieso moeten ze nog even wachten. De geluidenbank is leverbaar vanaf 24 oktober.

Bariton Thomas Oliemans en pianist Malcolm Martineau in Het Concertgebouw

In deze videoclip zingt het Nederlands Kamerkoor over de tijd, snel en langzaam, over het duister. De baanbrekende visueel artiest Lise Bruyneel, beelddramaturg voor onder andere de Ruhrtriennale en De Munt in Brussel, reageert met beeld direct op de muziek. Samen brengen ze een ode aan de donkere dagen, een monument voor de tijd.

{video url="" caption="https://www.youtube.com/watch?v=LOb5QOWtGLw" }

Lange tijd had deze muziek het stempel ‘toch niet van Bach’. Onterecht lijkt nu.

Miserere & metamorphosis

Het Spaarne Gasthuis, locatie Heemstede, is 26 augustus gestart met een nieuw spreekuur voor musici met lichamelijke klachten. Het is niet de eerste polikliniek voor musici in Nederland, maar volgens het ziekenhuis is het wel een uniek initiatief, vanwege de samenwerking van topspecialisten uit verschillende disciplines. Musici krijgen dus zorg van iemand met specifieke kennis van de blessure en van de gevolgen ervan voor de beroepspraktijk of hobby.

Initiatiefnemer van het spreekuur is Laura Kok, orthopedisch chirurg in opleiding en altvioliste. Ze is iemand met kennis van zaken. Vorig jaar promoveerde ze op het onderwerp 'blessures bij musici'.

Meer informatie

 

Muziekinstrumenten gemaakt met palissander-hout mogen weer vrij vervoerd en verhandeld worden. Dat is besloten op een internationale conferentie over bedreigde dieren en planten, die gisteren eindigde.

De tropische houtsoort palissander wordt onder meer gebruikt bij de bouw van gitaren, strijkinstrumenten en houtblaas-instrumenten. Sinds begin 2017 gelden er strenge voorwaarden bij verkoop en transport. Het was zelfs al riskant om te reizen met een cello met palissander stemschroeven. Zonder de juiste papieren kon het instrument door de douane worden ingenomen. De maatregel zorgde voor veel beperkingen, papierwerk en kosten, voor orkesten en handelaren.

De vrijstelling voor instrumenten is voor hen dan ook een opluchting. Beperkingen gelden nog wel voor Braziliaans palissander en voor ivoor en andere dierlijke materialen. 

De maatregel in 2017 werd ingesteld als reactie op de enorme interesse voor palissander-meubels in China. Het land zou in 2014 bijna 2 miljoen kubieke meter palissanderhout hebben geïmporteerd.

 

 

De man van Turks Fruit en Soldaat van Oranje

Al eerder was bekend dat dirigent Christian Thielemann een conflict heeft met Nikolaus Bachler, die naast Thieleman artistiek leider wordt van het Paasfestival in Salzburg. Thielemann, de huidige artistiek leider, vindt dat Bachler zijn plannen nu al blokkeert. Oostenrijkse media suggereren dat de ruzie uiteindelijk draait om de keuze voor het huisorkest van het festival. Bachler zou af willen van het festivalorkest dat Thielemann leidt: Staatskapelle Dresden. In plaats daarvan zou Bachler de Berliner Philharmoniker terug willen, het orkest dat tot 2012 aan het festival verbonden was.

Staatskapelle Dresden kwam gisteren met een opvallende persverklaring, zo melden Oostenrijkse kranten. Daarin zegt het orkest naast Thielemann en Bachler een derde partner te zijn bij de artistieke keuzes. En dat het trouw is aan het festival. Deze stellingname kan betekenen dat het orkest desnoods zonder Thielemann bij het Paasfestival wil blijven.

De festivalleiding liet vervolgens in een reactie weten dat zij chef en orkest als één partij beschouwt. En dat het contract met de Staatskapelle volgend jaar afloopt, en niet in 2022, zoals het orkest schrijft. 

Meer informatie

De geschiedenis en kenmerken van Romantische muziek

Soms kennen we een opera niet, maar kunnen we wel gedeeltes uit een aria meefluiten of –neuriën. Wat maakt een aria toch zo bijzonder? Het antwoord hoor je elke maandag in De Ochtend van 4 in de nieuwe rubriek Aria Varia. In Aria Varia bespreekt operazangeres Francis van Broekhuizen de mooiste en beroemdste aria’s: welke zanger(es) heeft de aria beroemd gemaakt? In welke opera komt ‘ie voor? En hoe klinkt die aria ook alweer? In Aria Varia geeft Francis van Broekhuizen - op haar eigen wijze - antwoord op al deze vragen. Iedere maandag om 8.45 uur bij De Ochtend van 4 op NPO Radio 4. 

{uploadvideo video="nporadio4video_5d6d24fb6b427" caption="Aria Varia promo" }

Vanaf 2 september elke dag een aflevering

Subcategorieën