Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over het Ein deutsches Requiem, op. 54 - deel V, 'Ihr habt un Traurigkeit' van Brahms, uitgevoerd door Gundula Janowitz, Wiener Staatsopernchor Orkest en Wiener Philharmoniker onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Het Requiem van Brahms is bijzonder, in veel opzichten. De symmetrische opbouw, de troostrijke teksten en het ontbreken van een dag des oordeels. Dit is het Requiem waar ik mij als niet-religieuze muziekliefhebber thuis bij voel. Humaan en het leven omarmend. Hoogtepunt uit de opname die Bernard Haitink in 1980 met Weners maakte is de sopraansolo Ihr habt nun Traurigkeit. Dit is muziek die niet in een dodenmis thuis lijkt te horen. Hier schijnt een liefdevol licht."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="306967" caption="Haitink dirigeert Deutsche Requiem" }

In 2013 presenteerde Haitink de speciale jubileumuitzending

 Rusten meetellen of meelezen? Bekijk hier de gouden koortip van Marloes van Stormbroek

Beluister de maestro aan het werk

Filmcomponist wint Best Original Score

Mathieu Klomp (Amsterdam, 1984), beeldend kunstenaar.

Even voorstellen
Tijdens zijn studie begon Mathieu met het smelten van plastic folie om het te kunnen kneden tot levensgrote figuren. Door dat proces lijkt het plastic meer op hout, metaal of marmer. Klomp streeft juist die dubbelzinnigheid na. Er zijn verhalende elementen, maar er wordt geen eenduidig verhaal verteld. Wat zijn de relaties tussen deze mensen? En wat leggen de zwarte figuren zo zorgvuldig in de handen van de anderen? Klomp bedenkt zijn beeldengroepen niet vanuit een voorop gezet scenario, maar eerder vanuit combinaties van mensfiguren. De betekenis van de beelden laat hij graag aan de toeschouwer.


Torenkamerplan
In de komende vijf dagen wil ik een klein werk maken. Normaal gesproken maak ik grote sculpturen, vaak beeldengroepen, maar nu probeer ik op een kleinere schaal te werken. Misschien dat het kleinere werk een detail van een grotere groep gaat worden, maar misschien wordt het ook iets op zichzelf staands. En heel waarschijnlijk een mens en of een deel van het menselijk lichaam.

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink. 

Over Nocturnes (3) - nr.3, "Sirènes"  van Debussy, uitgevoerd door Collegium Musicum Amstelodamense en het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"De Trois Nocturnes behoren tot Debussy’s meest verfijnde orkestwerken. Bij de legendarische opname van Bernard Haitink met het Concertgebouworkest komen beelden bij me op van Vincent van Goghs lichtgevende schilderijen ontstaan tijdens zijn jaren in Arles. Van Goghs Sterrennacht bij Debussy’s laatste nachtelijke nocturne, waarin de vrouwenstemmen het heelal in zweven.Het lijkt alsof de schilder en de componist elkaar gekend hebben."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="306845" caption="Syrenes uit Nocturnes van Debussy" }
 

 

In 2014 maakte NTR Podium een documentaire over Bernard Haitink, naar aanleiding van zijn 60-jarig jubileum bij het Radio Filharmonisch Orkest.

Bernhard Haitink vertelt in deze documentaire over zijn intense band met het Radio Filharmonisch Orkest. Haitink begon er zijn dirigenten-loopbaan in 1957 als chef-dirigent. 60 jaar later memoreert Haitink zijn beginjaren als dirigent in Hilversum.

Bekijk de documentaire

{npovideo "VPWON_1221420"}

Het is zijn eerste optreden in het Verenigd Koninkrijk sinds 22 jaar

Beluister de speellijst

Violist Daniel Blair laat ze allemaal horen

Bekend van o.a. The Theory of Everything

Even voorstellen
Marleen Kappe is beeldend kunstenaar. In haar werk, wat bestaat uit (ruimtelijke) tekeningen en installaties, gaan twee- en driedimensionale elementen in elkaar over. Ze tekent en bouwt architectonisch aandoende ruimtes, mechanische constructies en semi-abstracte omgevingen, soms met mensen er doorheen dwalend, waarin ze reageert op de veranderende landschappen van onze moderne samenleving. Haar werken zijn momentopnamen, ‘stills’ van een beweging; een groeiproces, ontwikkeling of juist een kanteling.

Marleen Kappe studeerde beeldhouwen aan de AKI, ArtEZ in Enschede. Inmiddels woont ze al weer enige jaren in Amsterdam.

Met haar werk exposeert ze in musea, kunstinstellingen en galeries. Naast haar eigen projecten, is ze ook bezig met het opzetten van samenwerkingsverbanden met andere kunstenaars.

Torenkamerplan
Mijn tekeningen en installaties vormen steeds meer een geheel, in de Torenkamer wil ik dit proces verder onderzoeken. Onder andere door lijnstructuren die in mijn tekeningen beginnen driedimensionaal door te trekken de ruimte in.

De beelden en constructies die deze week ontstaan zal ik verwerken in installaties die ik vanaf eind februari zal laten zien in etalages in de Zeeheldenbuurt in Amsterdam, een project van Frans van Tartwijk en Stichting Kunsttraject 6. 

Bekijk het filmpje

Stuur jouw ultieme zwelg- en zwijmelmuziek in!

Bekijk deze tips van Tim Kliphuis

Sopraan Francis van Broekhuizen geeft antwoord

Urban choreograaf, coach en docent.

Even Voorstellen
Junadry Leocaria (1985, Willemstad) is een opvallende verschijning in het veld van het urban danstheater. Ze is nu ruim 13 jaar werkzaam als urban danseres, gespecialiseerd in ‘waacking’ – een stijl die speelt met persoonlijkheden, emoties en zelfexpressie. Leocaria is een getalenteerd sleutelfiguur in het Nederlandse urban danstheater en weet met haar expressieve en krachtige manier van bewegen als geen ander je aandacht te grijpen. 

Junadry Leocaria is momenteel artist in residence in WOW Amsterdam. WOW biedt een platform voor creatief talent en heeft een mooie bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en de choreografieën van Junadry. De laatste jaren bouwt zij aan haar eigen danspraktijk als choreograaf, coach en docent. In haar eigen choreografieën zoekt ze naar manieren waarop zij uiteenlopende stijlen op een organische manier kan samenbrengen tot één geheel. Terug kerende thema’s in Junadry’s choreografieën zijn zelfacceptatie, struggles, liefde en persoonlijke groei.

Torenkamerplan
Tijdens mijn verblijf in de torenkamer begin ik met de ontwikkeling van een nieuwe solo genaamd S.I.M. “Soul Identity Module”. In het begin van de week ga ik onderzoeken welke bewegingen en frases er tot stand komen als ik improviseer met thema’s zoals: gevangen zitten, patronen breken en bevrijding. De Torenkamer is voor mij de perfecte locatie voor dit onderzoek. Woensdag ga ik het materiaal bekijken en vanuit daar een selectie maken van bewegingen die interessant zijn voor mijn solo. Aan het eind van de week wil ik een rauwe schets van minimaal 8 minuten choreografie tot stand hebben gebracht. Deze choreografie word de basis van mijn uiteindelijke solo S.I.M. 

Bekijk de video

Kleine moeite, groot plezier

Beluister o.a. de lekkerste schoonmaakmuziek

Zó klinkt de nieuwste samenwerking tussen Williams en Spielberg

Beluister het verslag

Claar Sloet vertelt over Mozarts 'Le nozze di Figaro'

Bekijk de reportage van de workshops met het Groot Omroepkoor

Hannigan won in de categorie ‘best classical solo vocal album'

Wat maakt dirigent Bernard Haitink zo bijzonder?

Muziekprijs voor samenwerking met Barbara Hannigan

Kunstenaar Janina Schipper gaat tekenen in De Torenkamer. Ze gaat experimenteren met drie vlakken in een tekening waarbij de positie van de vlakken telkens per tekening verandert.

Even voorstellen
Janina Schipper (1986) is kunstenaar en werkt in verschillende disciplines. Ze studeerde aan de kunstacademie ArtEZ in Zwolle en behaalde haar Master Fine Art aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Momenteel woont en werkt ze in Rotterdam. Janina is geïnteresseerd in het maken van abstracte werken waarbij ze bewust kleur, structuur en contrast laat zien. In haar tekeningen en monoprints zit een bepaalde concentratie die er voor zorgt dat je er verschillende vormen, lagen en structuren in ontdekt. De beleving van kleur en materiaal staan hier centraal. Kleur is een wezenlijk onderdeel van het leven en kan een intens gevoel opwekken. Veel van haar werken bestaan uit maar één kleur; deze vibreert en is vol met emotie. Haar installaties en landschapswerken zijn altijd verbonden met de plek waarvoor ze zijn gemaakt; ze zijn site-specific. Ook hierbij geldt dat ze zich concentreert op een bepaalde kleur of materiaal. Daardoor wordt je aandacht op iets specifieks gevestigd en ontstaat er een andere kijk op de omgeving.

Torenkamerplan
In deze week wil ik tekeningen maken geïnspireerd op het werk ‘Looking glass’ dat ik vorig jaar voor de IJsselbiënnale heb ontworpen. Dit landschapswerk bestond uit drie grote kunststof platen die aan één kant reflecteerden als een spiegel en aan de andere kant als doorkijk functioneerden. In mijn tekeningen maak ik vaak gebruik van één vlak die ik invul met pastel, houtskool of grafiet. Nu wil ik gaan experimenteren met drie vlakken in een tekening waarbij de positie van de vlakken telkens per tekening verandert. Wat voor gevolgen heeft dit voor de ervaring van kleur, materiaal, contrast en structuur? We zullen het gaan beleven deze week.

Beluister zijn favoriete klassieke muziek

Beluister ze hier

Edo de Waart vertelt over de tijd dat hij werkte met Leonard Bernstein

Kom vrijdag langs in Leeuwarden!

Beluister de genomineerde werken

Zo zijn de wintermaanden een fluitje van een cent!

Bekijk het filmpje

Visual artist/stylist AiRich werkt deze week aan een zelfportret serie.

Even voorstellen
De Amsterdamse AiRich (26) is een visual artist/stylist. Haar werk wordt vooral herkend dankzij haar eigen handschrift.

De afgelopen 4 jaar is ze vooral actief als kunstenares, styliste, en allround creative. Zo was ze bijv. afgelopen herfst verantwoordelijk voor de opening act tijdens de tentoonstelling AFRICA FASHION CITIES in het Tropen Museum, exposeerde zij afgelopen zomer in de Balie tijdens AFRO VIBES en opende ze afgelopen week haar nieuwe expositie tijdens Other Futures Festival.

Ooit was het haar droom om filmregisseur te worden, maar toen ze haar liefde voor fotografie en fine arts ontdekte, besloot ze het haar eigen te maken om hiermee haar eigen verhalen te kunnen vertellen.

Zelf ziet ze haar werk als een samensmelting van verschillende elementen die haar interesse hebben, zoals pop cultuur, black culture en science fiction.

Torenkamerplan
Zelf sta ik voor de mensen die met mijn werk bekend zijn, bekend om mijn zelfportretten. Iets wat ik eigenlijk lang niet gedaan heb. Vandaar dat ik deze gelegenheid als een perfecte kans zie om hier met alle liefde weer op terug te vallen: een zelfportret serie van AiRich. Vaak durf ik met mezelf als model én fotograaf meer de grenzen op te zoeken. Denk hierbij aan een cross-over verkleedpartij en kanten van mij die men in de eerste instantie niet zal verwachten, oftewel; je zal opnieuw kennis maken.

Luister het concert terug

Rustgevender dan dit wordt het niet

Bekijk de hoogtepunten

Beluister zijn favorieten

Volg Lex Bohlmeijer tijdens 'de tocht der tochten'

Jan IngenHousz vertelt over Schuberts Unvollendete

Sopraan Francis van Broekhuizen geeft antwoord

Schilder Nancy de Graaf zit deze week in de torenkamer.

Even voorstellen
Schilder Nancy de Graaf (1989) studeerde in 2016 af aan de AKI ArtEZ te Enschede. Ze maakt schilderijen, tekeningen en grafiek.

Veel van haar werk heeft een associatief vertrekpunt, waardoor dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, bij elkaar komen en als vanzelfsprekend een (nieuw) verhaal vertellen. Thema’s als isolement, vervreemding en kwetsbaarheid voeren daarin uiteindelijk de boventoon.

Nancy werkt vanuit een interesse in de abstrahering van de figuratie, waarbij ze het liefst vormen en figuren met elkaar doet versmelten. Ze ziet haar schilderijen als abstracte werken waar de figuratie als een rode draad door het beeld loopt, tussen de onduidbare abstracte vormen en vlekken. Zo ontstaat in het beeld een spanningsveld tussen de figuratie, abstractie, vorm en inhoud.

In 2016 mocht Nancy zowel het HeArtfund als één van de Buning Brongers Prijzen in ontvangst nemen; deze stimuleringsprijzen gaven haar een vliegende start als beeldend kunstenaar. In 2018 wordt ze ondersteund door het Mondriaan Fonds met een Werkbijdrage Jong Talent.

Torenkamerplan
Mijn meest recente project ‘Hup, kleed, schilderij’ is gebaseerd op een tekening van een plattegrond van het ideale toilet, gemaakt door Laura (10).

‘Laura, moet er niet nog meer in een toilet, zoals een toiletrolhouder?’

Laura tekent een toiletrolhouder en ‘hup’ een kleed en ‘hup’ een schilderij. JA.
Schuin tegenover de toiletpot in Laura’s tekening hangt een schilderij.

Ik wilde met mijn vraag aan Laura (‘zeg, wil jij eens een plattegrond van een ideaal toilet tekenen?’) een dynamiek creëren die het mij mogelijk stelde om -de volgende dag- binnen een uur een verjaardags streepje slash housewarming cadeau te maken voor Frank en Dianne. Het betrof een kunstwerk voor in het toilet (de ruimte, niet de pot). Ik heb hier met zo veel plezier aan gewerkt, dat ik besloot er een project van te maken.

 Van de tekening van Laura heb ik twee linosnedes gemaakt, die ik in verschillende kleuren en op verschillende soorten papier afdruk. In de individuele afdrukken werk ik verder (met gouache, kleurpotloden, aquarel, acryl- en viltstiften, lijm en stukjes papier, inkt, etc.) Zo ontstaan er kleine unieke werkjes die toegankelijk (en betaalbaar) zijn en die een lichte, maar rijke toevoeging brengen aan het kleinste kamertje van het huis. Want JA! De werkjes zijn bedoeld voor in het toilet (de ruimte, niet de pot).

In de torenkamer werk ik verder aan dit project, waarbij ik me wil laten inspireren door de omgeving en de live muziek die er elke avond gespeeld zal worden.

Bekijk het filmpje

Doet zijn naam geen belletje rinkelen? Zijn muziek wel!

Maak kennis met Diamanda Dramm

Beluister de speellijst

Subcategorieën