Lees meer over dit bijzondere werk van Bach

En het Koninklijk Concertgebouworkest

Laat je betoveren door Spiegel im Spiegel

Geef je op voor het virtuele orkest of speel live op locatie

Vier de Dag van de Slaap onder de wol

Beluister Nino Rota's klassieker

In gesprek met Hans Haffmans over Bach

Speel jij binnenkort mee?

De favoriete boeken van sopraan Francis van Broekhuizen

Illustrator en vormgever Butterfingaz (Dewy Elzinga) laat zich inspireren door het Vondelpark.

Even voorstellen
"Butterfingaz (Dewy Elsinga) is een 25-jarige illustrator en vormgever uit Amsterdam, die momenteel aan het afstuderen is in de opleiding Illustratie aan de Willem de Kooning Academie. 

Haar werk kenmerkt zich door experimenten op het gebied van kleur, patronen, structuren en materialen en bestaat voornamelijk uit abstracte canvassen en muurschilderingen - maar ook objecten, zoals een salontafel en tapijtjes, worden niet geschuwd. Tijdens het proces is ze voornamelijk bezig met de vraag hoe de omgeving op een positieve en kleurrijke manier kan worden beïnvloed. Inspiratie hiervoor zijn onder andere natuur, cultuur, muziek en reizen. Eerder werk van Butterfingaz is te vinden op de kaft van Brian Elstak´s boekdebuut TORI."

Torenkamerplan
Deze week ga ik een canvas maken dat geïnspireerd is op de omgeving van de Torenkamer: het Vondelpark. Mijn werk kenmerkt zich voornamelijk door kleurrijke patronen en structuren die ik voor dit doek zal gaan verzamelen uit het park. Dit kunnen fysieke takken en bladeren zijn, maar bijvoorbeeld ook verhalen en foto´s. Aan het begin van de week wil ik me graag laten leiden door de personen en objecten die ik tegenkom. 

Gedurende de week ga ik experimenteren met druktechnieken (afdrukken maken van de gevonden materialen). Als dit lukt, wil ik de vormen van de afdrukken graag meenemen in het ontwerp van het schilderij. Mocht dit niet lukken, dan wordt het doek alleen geïnspireerd op de vormen en structuren die ik ben tegengekomen en gefotografeerd heb.

Uiteindelijk maak ik een abstracte collage van deze beelden en bepaal ik de kleuren en compositie. Dit doek wordt een representatie van mijn belevenis in het Vondelpark.

Anna Fedorova [piano], Philharmonie Südwestfalen o.l.v. Gerard Oskamp

Opname: zondag 11 maart 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ppJ5uITLECE"}

Philharmonie Südwestfalen o.l.v. Gerard Oskamp

Opname: zondag 11 maart 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=1Lk2V6YOcIc"}

Over de liefde voor de Matthäus

Bekijk de uitzending

Luister het fragment terug

Bekijk de uitzending

Een 10 voor de coaching!

De finalisten van Dutch Classical Talent geven advies

Bekijk het filmpje

Muziekprijs maandagavond uitgereikt aan componist

Franse filmcomponist wint opnieuw award

Over het verhaal van violist Itzhak Perlman

Valérie Bongaarts, gefascineerd door de tweeledigheid van hoop onderzoekt ze deze week tekst en vorm van haar nieuwe voorstelling H O O P.

Even voorstellen
Valérie Bongaarts is theatermaker en theaterdocent en schrijft daarnaast ook proza en poëzie. Ook programmeert ze theater, dans en muziek bij Arthouse LUX in Nijmegen. In haar theaterstukken maakt ze o.a. gebruik van taal als middel om inhoudelijk dingen te zeggen, maar ze gebruik taal ook als instrument om ritme te bepalen, of als vorm, door bv. te herhalen of te stapelen. Visueel maakt ze gebruik van gestileerde beelden, waarbij ze oog voor detail heeft. Ze houdt ervan als alles ‘klopt’. Haar stijl neigt naar hyperrealisme gestut met absurdisme, op het randje van dat wat net (niet) kan. Ze heeft een zwak voor ‘outcasts’ en vertrouwen in de verzachtende omstandigheid van het misverstand: de mens is misschien niet alleen slecht, er kan altijd sprake zijn van een misverstand. Dit alles bij elkaar maakt haar werk tot een tragikomisch geheel.  

Torenkamerplan
Ik wil graag een voorstelling maken over hoop. En begrip. In de Torenkamer wil ik een aantal scènes/situaties bedenken/schrijven. Die losse verhalen gaan met elkaar een geheel vormen van 50 minuten. Zoals ik het nu zie, zal het verhaal telkens 'verspringen' naar iemand anders. Dus twee mensen zitten in een situatie waarin hoop een rol speelt. Een van de personages gaat uit de situatie, waardoor beide personages in een andere situatie terecht komen, waarin weer andere vormen van hoop een rol spelen. 

Over de invulling van die verhalen ga ik de komende dagen juist heel goed nadenken. Het geheel moet ‘een samenleving’ worden, die tijdens het stuk groeit. Voor je ogen opbouwt als het ware. Mensen spelen verschillende rollen. Een slachtoffer wordt dader en andersom. Waarschijnlijk zal ik twee verhaallijnen helemaal laten uitspelen en de rest zal geïntegreerd worden. Door elkaar en naast elkaar gespeeld worden. Ook de vorm ga ik de komende week onderzoeken.

Hoe componeer je nou een goed stuk?

Luister het fragment terug

Speel jij binnenkort mee?

Luister naar het verhaal achter dit bekende stuk van Bach.

Laat ons weten wat jouw favoriete stuk van Bach is.

Laat je inspireren door deze mooie uitvoeringen van het Brandenburgs Concert nr. 3'

Bekijk deze tips van professioneel altist Laura van der Stoep.

Bekijk deze tips van een professioneel vioolspeelster.

Bekijk deze tips van professioneel violiste Laura Oomens en altvioliste Laura van der stoep

Waar moet je op letten als je voor een grote zaal speelt? Advies van een professional.

Leer thuis het 'Brandenburgs concert nr. 3' spelen met behulp van deze bladmuziek

Tips om moeilijke passages te leren spelen op viool.

Luister ter inspiratie naar deze mooie muziek van Johann Sebastian Bach.

Leer thuis het 'Brandenburgs Concert nr. 3' door met deze opname mee te spelen.

Beluister de complete Top 40

Luister het concert terug

Beluister de wereldberoemde muziek uit deze filmklassieker

John Williams op zijn best

Mies Marathon op 4

Kunstenares Elsemieke van der Heijden creëert deze week een kelder in De Torenkamer.

Even voorstellen
In 2016 is Elsemieke van der Heijden afgestudeerd aan de afdeling Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze is een jonge kunstenaar die zich niet houdt aan één medium of onderwerp. Haar werken zijn installaties waar verschillende werelden van materiaal, objecten en betekenis samen een door haar gemaakt nieuw universum worden, waarbij nog steeds heel duidelijk aan onze wereld wordt verwezen. Elsemieke haar streven is een visueel gedicht met het object aan het woord, dit bereikt ze door 'dingen' te transformeren of op het omslagpunt te wachten; 'de weg van het ding, naar het object en meer'.

Door verschillende gemaakte en gevonden objecten te combineren met elkaar ontwikkelt zich een nieuwe logica, krijgen de objecten een nieuwe betekenis door de veranderde context en ontstaat er een verhaal dat de installatie kan vertellen.

Torenkamerplan
De Torenkamer krijgt deze week een kelder, een kelder die boven het Vondelpark zal uittorenen. Wanneer je morgen de toren van 272x268x354cm probeert binnen te treden zal je stuiten op een houten blok waar je niet omheen kunt. Het blok is een meter hoog, anderhalve meter breed en lang. Het is een vrij lomp ding eigenlijk als je er naar kijkt, maar in de loop van de week krijgt de doos vast een kleurtje om haar wat te verfomfaaien. Als je jouw voeten in de gleuven aan de voorkant van de doos stopt kun je er bovenop klimmen, inderdaad.. er zit echt een gat in het midden van de constructie. Je kunt jezelf met de voeten eerst door het gat laten zakken. ‘Oh, dat doet me denken, misschien eerst de schoenen uit voordat je in de kelder in glijdt’, ik zal een vriendelijk briefje ophangen.

Het plafond, de muren en de vloer voelen zacht aan en als je al tastende door de ruimte wurmt kom je steeds meer uitstulpingen tegen. Dit lijkt wel een matras en hier iets van een kastje.
Langzaam begint het je op te vallen dat er een geluid van boven komt. Het is een tram die over de kelder heen dendert. Het is hier akelig, maar ook fijn in deze miniatuur kelder.

Aanstaande donderdag in Het Concertgebouw

Bekijk de programmering voor seizoen 2018-2019

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over de Boléro van Ravel, uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Ravel was gefascineerd door klokken en uurwerken. Dat hoor je terug in veel van zijn werken. In de opera L’heure espagnole draait het zelfs om een klokkenmaker en zijn overspelige echtgenote. De tijd tikt in Ravels muziek, ook in de Boléro. In de opname uit 1976 met het Concertgebouworkest geleid door Bernard Haitink hoor je een diepgang in dit populaire werk die je zelden tegenkomt. Het is niet zo maar een muzikale truc die Ravel uitwoont, het is ook niet zo maar de tijd die al vrolijk dansend wegtikt. Er zit een onderlaag van melancholie verborgen in deze magistrale lezing. Je hoort bijna het noodlot van de wegtikkende tijd. Bovendien is de klank van het orkest heerlijk ouderwets warm en rond en subtiel. Een uniek document." 

Luister hier naar de uitvoering:
{audiofragment audio="307202" caption="Ravels Bolero door het RCO o.l.v. Haitink" }

 

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over het Symfonie nr. 4 van Bruckner, uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Bernard Haitink heeft in de jaren ‘60 pionierswerk verricht met zijn Bruckner- en Mahlercycli. Hij heeft veel van deze symfonieën later opnieuw vastgelegd. Bruckner 7 & 8 in Amsterdam werden legendarisch, hij nam een aantal Mahlers opnieuw op in Berlijn en Bruckners in Wenen. Maar vlak deze vroege Brucknercyclus niet uit. Zo staat de vroege opname van de vierde, de Romantische, nog steeds als een huis. Vaak steken associaties met kathedralen en Alpine bergtoppen de kop bij Bruckner. Bij het flitsende scherzo moet ik vaak denken aan transportmiddelen die tegen het van de 19e steeds meer aan snelheid wonnen, zoals de trein. Dit scherzo moet men toen als een dollemansrit hebben ervaren."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="307093" caption="4de symfonie van Bruckner o.l.v. Haitink" }

 

 

Hier is, om het mooie verhaal beter te kunnen volgen, een synopsis van Hasses Siroe.

  • Cosroe is de huidige vorst en een  man die snel ten prooi valt aan twijfels. Omdat hij weet dat zijn zoon Siroe gevoelens heeft opgevat voor Emira, de dochter van zijn voormalige vijand Asbite, de koning van Camabaya (India), wantrouwt hij hem.
  • Medarse, de jongste zoon, maakt handig gebruik van zijn vaders wantrouwen om zelf op de troon te komen.
  • Siroe, de troonopvolger, is het slachtoffer van de intriges van de anderen.
  • Laodice is de minnares van Cosroe, maar ze is verliefd op Siroe. Ze zou hem graag op troon zien, met zichzelf ernaast.
  • Emira is de dochter van de door Cosroe vermoordde koning Asbite. Ze wil zich wreken op Cosroe. Iedereen - behalve Siroe - denkt dat ze dood is en daarom is ze naar Cosroes hof gekomen, verkleed als een man genaamd Idaspe.
  • Arasse heeft een mooie en beweeglijke hoge stem, als van een positief ingestelde zeer jonge man. Hij is de legerleider, de broer van Laodice en de vertrouweling van Siroe. Hij staat hem bij met daad en goede, maar tegenwoordig niet meer geheel politiek correcte raad.

Eerste bedrijf.
Medarse, de jongste zoon van de Perzische koning Cosroe, wil zowel zijn vader als zijn oudere broer Siroe uit de weg ruimen om de troon voor zichzelf op te eisen. Siroe heeft dat door en weigert trouw te zweren aan de man die door zijn vader als opvolger zal worden gekozen. Daarmee haalt Siroe zich de woede van zijn vader Cosroe op de hals.
Intussen probeert Siroe te verhinderen dat zijn geliefde Emira zich op Cosroe probeert te wreken omdat die haar vaders dood op zijn geweten heeft. Tegelijkertijd probeert Cosroes maitresse Laodice om Siroe in haar netten te verstrikken: ook zij zou het liefste zien dat Cosroe uit de weg geruimd wordt. Ze maakt haar gevoelens kenbaar aan Siroe, maar die houdt haar op een afstand.
Siroe probeert zijn vader te waarschuwen voor samenzweringen middels een brief die hij niet ondertekent en waarin hij geen namen noemt, uit loyaliteit naar Emira, die hem voortdurend beschuldigt van een gebrek aan liefdesgevoelens. Hoewel Medarse aanvankelijk beweert de brief geschreven te hebben, wordt het duidelijk dat de boodschap van Siroe afkomstig is. Om verschillende redenen zijn de anderen daarom allemaal tegen hem. Laodice draait gebeurtenissen zelfs om: ze zegt tegen Cosroe dat Siroe haar avances heeft gemaakt. Koning Cosroe kondigt nu aan dat Medarse de troonopvolger zal worden in plaats van Siroe. Medarse is daar blij mee, maar Emira en Laodice voelen wroeging.

Tweede bedrijf
Dit is hoe de zaken staan: Siroe wordt belaagd door de ongewenste affecties van Loadice, de maitresse van zijn vader Cosroe; zijn vader Cosroe beschuldigt hem van verraad en wil zijn jongere broer Medarse op de troon zetten; Siroe moet bovendien proberen te verhinderen dat zijn geliefde Emira een aanslag pleegt op zijn vader.
Laodice betuigt spijt, maar Siroe wil niet met haar praten. Contact met Laodice versterkt de verdenkingen van zijn vader dat hij oneerbare bedoelingen met diens maîtresse heeft. Siroe zit diep in de put. Om Emira te laten merken hoe hij zich voelt, trekt hij zijn zwaard om zelfmoord te plegen voor haar ogen. Als Cosroe binnenkomt, lijkt het alsof Siroe Idaspe probeert te vermoorden. Siroe wordt gearresteerd. Emira probeert daarop Cosroe te doden, maar nu is het Medarse die juist op dat moment binnenkomt. Emira legt snel haar zwaard aan de voeten van de koning, hetgeen door de koning wordt opgepikt als een nobele geste van Idaspe.
Cosroe vraagt Siroe om de verraders te noemen die tegen hem samenzweren, maar Siroe sterft liever dan dat hij namen onthult. Laodice vraagt 'Idaspe' om zijn goede invloed op de koning te gebruiken om Siroe te redden.

Derde bedrijf
Het volk is in opstand omdat het gehoord heeft dat kroonprins Siroe geëxecuteerd zal worden. Laodice bekent Cosroe nu dat haar verhalen over de ongewenste intimiteiten van Siroe gelogen waren. Ook Emira vraagt Cosroe om Siroe niet te straffen. Te laat, zo lijkt het: legerleider Arasse komt vertellen dat Siroe geëxecuteerd is. Geschokt toont Emira haar ware gedaante en biecht aan Cosroe op dat zij degene was die een aanslag op de koning voorbereidde. Arasse laat Emira daarna weten dat Siroe nog leeft. Emira verhindert daarna een aanslag op Cosroe door Medarse. Rebellen dringen het paleis binnen en bedreigen Cosroe, maar Siroe verdrijft hen: hij vergeeft zijn broer Medarse en vraagt Emira om haar haatgevoelens jegens zijn vader te laten varen. Cosroe treedt af; Siroe wordt de nieuwe koning van Perzië en zal trouwen met Emira. Hij vergeeft zijn broer.

Rob Verweij vertelt over Sjostakovitsj

Bekijk les 1: AAP

Subcategorieën