Bekijk deze tips van professioneel altist Laura van der Stoep.

Bekijk deze tips van een professioneel vioolspeelster.

Bekijk deze tips van professioneel violiste Laura Oomens en altvioliste Laura van der stoep

Waar moet je op letten als je voor een grote zaal speelt? Advies van een professional.

Leer thuis het 'Brandenburgs concert nr. 3' spelen met behulp van deze bladmuziek

Tips om moeilijke passages te leren spelen op viool.

Luister ter inspiratie naar deze mooie muziek van Johann Sebastian Bach.

Leer thuis het 'Brandenburgs Concert nr. 3' door met deze opname mee te spelen.

Beluister de complete Top 40

Luister het concert terug

Beluister de wereldberoemde muziek uit deze filmklassieker

John Williams op zijn best

John Williams op zijn best

Mies Marathon op 4

Kunstenares Elsemieke van der Heijden creëert deze week een kelder in De Torenkamer.

Even voorstellen
In 2016 is Elsemieke van der Heijden afgestudeerd aan de afdeling Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze is een jonge kunstenaar die zich niet houdt aan één medium of onderwerp. Haar werken zijn installaties waar verschillende werelden van materiaal, objecten en betekenis samen een door haar gemaakt nieuw universum worden, waarbij nog steeds heel duidelijk aan onze wereld wordt verwezen. Elsemieke haar streven is een visueel gedicht met het object aan het woord, dit bereikt ze door 'dingen' te transformeren of op het omslagpunt te wachten; 'de weg van het ding, naar het object en meer'.

Door verschillende gemaakte en gevonden objecten te combineren met elkaar ontwikkelt zich een nieuwe logica, krijgen de objecten een nieuwe betekenis door de veranderde context en ontstaat er een verhaal dat de installatie kan vertellen.

Torenkamerplan
De Torenkamer krijgt deze week een kelder, een kelder die boven het Vondelpark zal uittorenen. Wanneer je morgen de toren van 272x268x354cm probeert binnen te treden zal je stuiten op een houten blok waar je niet omheen kunt. Het blok is een meter hoog, anderhalve meter breed en lang. Het is een vrij lomp ding eigenlijk als je er naar kijkt, maar in de loop van de week krijgt de doos vast een kleurtje om haar wat te verfomfaaien. Als je jouw voeten in de gleuven aan de voorkant van de doos stopt kun je er bovenop klimmen, inderdaad.. er zit echt een gat in het midden van de constructie. Je kunt jezelf met de voeten eerst door het gat laten zakken. ‘Oh, dat doet me denken, misschien eerst de schoenen uit voordat je in de kelder in glijdt’, ik zal een vriendelijk briefje ophangen.

Het plafond, de muren en de vloer voelen zacht aan en als je al tastende door de ruimte wurmt kom je steeds meer uitstulpingen tegen. Dit lijkt wel een matras en hier iets van een kastje.
Langzaam begint het je op te vallen dat er een geluid van boven komt. Het is een tram die over de kelder heen dendert. Het is hier akelig, maar ook fijn in deze miniatuur kelder.

Aanstaande donderdag in Het Concertgebouw

Bekijk de programmering voor seizoen 2018-2019

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over de Boléro van Ravel, uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Ravel was gefascineerd door klokken en uurwerken. Dat hoor je terug in veel van zijn werken. In de opera L’heure espagnole draait het zelfs om een klokkenmaker en zijn overspelige echtgenote. De tijd tikt in Ravels muziek, ook in de Boléro. In de opname uit 1976 met het Concertgebouworkest geleid door Bernard Haitink hoor je een diepgang in dit populaire werk die je zelden tegenkomt. Het is niet zo maar een muzikale truc die Ravel uitwoont, het is ook niet zo maar de tijd die al vrolijk dansend wegtikt. Er zit een onderlaag van melancholie verborgen in deze magistrale lezing. Je hoort bijna het noodlot van de wegtikkende tijd. Bovendien is de klank van het orkest heerlijk ouderwets warm en rond en subtiel. Een uniek document." 

Luister hier naar de uitvoering:
{audiofragment audio="307202" caption="Ravels Bolero door het RCO o.l.v. Haitink" }

 

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over het Symfonie nr. 4 van Bruckner, uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Bernard Haitink heeft in de jaren ‘60 pionierswerk verricht met zijn Bruckner- en Mahlercycli. Hij heeft veel van deze symfonieën later opnieuw vastgelegd. Bruckner 7 & 8 in Amsterdam werden legendarisch, hij nam een aantal Mahlers opnieuw op in Berlijn en Bruckners in Wenen. Maar vlak deze vroege Brucknercyclus niet uit. Zo staat de vroege opname van de vierde, de Romantische, nog steeds als een huis. Vaak steken associaties met kathedralen en Alpine bergtoppen de kop bij Bruckner. Bij het flitsende scherzo moet ik vaak denken aan transportmiddelen die tegen het van de 19e steeds meer aan snelheid wonnen, zoals de trein. Dit scherzo moet men toen als een dollemansrit hebben ervaren."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="307093" caption="4de symfonie van Bruckner o.l.v. Haitink" }

 

 

Hier is, om het mooie verhaal beter te kunnen volgen, een synopsis van Hasses Siroe.

  • Cosroe is de huidige vorst en een  man die snel ten prooi valt aan twijfels. Omdat hij weet dat zijn zoon Siroe gevoelens heeft opgevat voor Emira, de dochter van zijn voormalige vijand Asbite, de koning van Camabaya (India), wantrouwt hij hem.
  • Medarse, de jongste zoon, maakt handig gebruik van zijn vaders wantrouwen om zelf op de troon te komen.
  • Siroe, de troonopvolger, is het slachtoffer van de intriges van de anderen.
  • Laodice is de minnares van Cosroe, maar ze is verliefd op Siroe. Ze zou hem graag op troon zien, met zichzelf ernaast.
  • Emira is de dochter van de door Cosroe vermoordde koning Asbite. Ze wil zich wreken op Cosroe. Iedereen - behalve Siroe - denkt dat ze dood is en daarom is ze naar Cosroes hof gekomen, verkleed als een man genaamd Idaspe.
  • Arasse heeft een mooie en beweeglijke hoge stem, als van een positief ingestelde zeer jonge man. Hij is de legerleider, de broer van Laodice en de vertrouweling van Siroe. Hij staat hem bij met daad en goede, maar tegenwoordig niet meer geheel politiek correcte raad.

Eerste bedrijf.
Medarse, de jongste zoon van de Perzische koning Cosroe, wil zowel zijn vader als zijn oudere broer Siroe uit de weg ruimen om de troon voor zichzelf op te eisen. Siroe heeft dat door en weigert trouw te zweren aan de man die door zijn vader als opvolger zal worden gekozen. Daarmee haalt Siroe zich de woede van zijn vader Cosroe op de hals.
Intussen probeert Siroe te verhinderen dat zijn geliefde Emira zich op Cosroe probeert te wreken omdat die haar vaders dood op zijn geweten heeft. Tegelijkertijd probeert Cosroes maitresse Laodice om Siroe in haar netten te verstrikken: ook zij zou het liefste zien dat Cosroe uit de weg geruimd wordt. Ze maakt haar gevoelens kenbaar aan Siroe, maar die houdt haar op een afstand.
Siroe probeert zijn vader te waarschuwen voor samenzweringen middels een brief die hij niet ondertekent en waarin hij geen namen noemt, uit loyaliteit naar Emira, die hem voortdurend beschuldigt van een gebrek aan liefdesgevoelens. Hoewel Medarse aanvankelijk beweert de brief geschreven te hebben, wordt het duidelijk dat de boodschap van Siroe afkomstig is. Om verschillende redenen zijn de anderen daarom allemaal tegen hem. Laodice draait gebeurtenissen zelfs om: ze zegt tegen Cosroe dat Siroe haar avances heeft gemaakt. Koning Cosroe kondigt nu aan dat Medarse de troonopvolger zal worden in plaats van Siroe. Medarse is daar blij mee, maar Emira en Laodice voelen wroeging.

Tweede bedrijf
Dit is hoe de zaken staan: Siroe wordt belaagd door de ongewenste affecties van Loadice, de maitresse van zijn vader Cosroe; zijn vader Cosroe beschuldigt hem van verraad en wil zijn jongere broer Medarse op de troon zetten; Siroe moet bovendien proberen te verhinderen dat zijn geliefde Emira een aanslag pleegt op zijn vader.
Laodice betuigt spijt, maar Siroe wil niet met haar praten. Contact met Laodice versterkt de verdenkingen van zijn vader dat hij oneerbare bedoelingen met diens maîtresse heeft. Siroe zit diep in de put. Om Emira te laten merken hoe hij zich voelt, trekt hij zijn zwaard om zelfmoord te plegen voor haar ogen. Als Cosroe binnenkomt, lijkt het alsof Siroe Idaspe probeert te vermoorden. Siroe wordt gearresteerd. Emira probeert daarop Cosroe te doden, maar nu is het Medarse die juist op dat moment binnenkomt. Emira legt snel haar zwaard aan de voeten van de koning, hetgeen door de koning wordt opgepikt als een nobele geste van Idaspe.
Cosroe vraagt Siroe om de verraders te noemen die tegen hem samenzweren, maar Siroe sterft liever dan dat hij namen onthult. Laodice vraagt 'Idaspe' om zijn goede invloed op de koning te gebruiken om Siroe te redden.

Derde bedrijf
Het volk is in opstand omdat het gehoord heeft dat kroonprins Siroe geëxecuteerd zal worden. Laodice bekent Cosroe nu dat haar verhalen over de ongewenste intimiteiten van Siroe gelogen waren. Ook Emira vraagt Cosroe om Siroe niet te straffen. Te laat, zo lijkt het: legerleider Arasse komt vertellen dat Siroe geëxecuteerd is. Geschokt toont Emira haar ware gedaante en biecht aan Cosroe op dat zij degene was die een aanslag op de koning voorbereidde. Arasse laat Emira daarna weten dat Siroe nog leeft. Emira verhindert daarna een aanslag op Cosroe door Medarse. Rebellen dringen het paleis binnen en bedreigen Cosroe, maar Siroe verdrijft hen: hij vergeeft zijn broer Medarse en vraagt Emira om haar haatgevoelens jegens zijn vader te laten varen. Cosroe treedt af; Siroe wordt de nieuwe koning van Perzië en zal trouwen met Emira. Hij vergeeft zijn broer.

Rob Verweij vertelt over Sjostakovitsj

Bekijk les 1: AAP

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink.

Over het Ein deutsches Requiem, op. 54 - deel V, 'Ihr habt un Traurigkeit' van Brahms, uitgevoerd door Gundula Janowitz, Wiener Staatsopernchor Orkest en Wiener Philharmoniker onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"Het Requiem van Brahms is bijzonder, in veel opzichten. De symmetrische opbouw, de troostrijke teksten en het ontbreken van een dag des oordeels. Dit is het Requiem waar ik mij als niet-religieuze muziekliefhebber thuis bij voel. Humaan en het leven omarmend. Hoogtepunt uit de opname die Bernard Haitink in 1980 met Weners maakte is de sopraansolo Ihr habt nun Traurigkeit. Dit is muziek die niet in een dodenmis thuis lijkt te horen. Hier schijnt een liefdevol licht."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="306967" caption="Haitink dirigeert Deutsche Requiem" }

In 2013 presenteerde Haitink de speciale jubileumuitzending

 Rusten meetellen of meelezen? Bekijk hier de gouden koortip van Marloes van Stormbroek

Beluister de maestro aan het werk

Filmcomponist wint Best Original Score

Mathieu Klomp (Amsterdam, 1984), beeldend kunstenaar.

Even voorstellen
Tijdens zijn studie begon Mathieu met het smelten van plastic folie om het te kunnen kneden tot levensgrote figuren. Door dat proces lijkt het plastic meer op hout, metaal of marmer. Klomp streeft juist die dubbelzinnigheid na. Er zijn verhalende elementen, maar er wordt geen eenduidig verhaal verteld. Wat zijn de relaties tussen deze mensen? En wat leggen de zwarte figuren zo zorgvuldig in de handen van de anderen? Klomp bedenkt zijn beeldengroepen niet vanuit een voorop gezet scenario, maar eerder vanuit combinaties van mensfiguren. De betekenis van de beelden laat hij graag aan de toeschouwer.


Torenkamerplan
In de komende vijf dagen wil ik een klein werk maken. Normaal gesproken maak ik grote sculpturen, vaak beeldengroepen, maar nu probeer ik op een kleinere schaal te werken. Misschien dat het kleinere werk een detail van een grotere groep gaat worden, maar misschien wordt het ook iets op zichzelf staands. En heel waarschijnlijk een mens en of een deel van het menselijk lichaam.

Presentator Hans Haffmans belicht deze week elk dag één van zijn favoriete uitvoeringen onder leiding van Bernard Haitink. 

Over Nocturnes (3) - nr.3, "Sirènes"  van Debussy, uitgevoerd door Collegium Musicum Amstelodamense en het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, zegt Hans Haffmans het volgende.

"De Trois Nocturnes behoren tot Debussy’s meest verfijnde orkestwerken. Bij de legendarische opname van Bernard Haitink met het Concertgebouworkest komen beelden bij me op van Vincent van Goghs lichtgevende schilderijen ontstaan tijdens zijn jaren in Arles. Van Goghs Sterrennacht bij Debussy’s laatste nachtelijke nocturne, waarin de vrouwenstemmen het heelal in zweven.Het lijkt alsof de schilder en de componist elkaar gekend hebben."

Luister hier naar de uitvoering:

{audiofragment audio="306845" caption="Syrenes uit Nocturnes van Debussy" }
 

 

In 2014 maakte NTR Podium een documentaire over Bernard Haitink, naar aanleiding van zijn 60-jarig jubileum bij het Radio Filharmonisch Orkest.

Bernhard Haitink vertelt in deze documentaire over zijn intense band met het Radio Filharmonisch Orkest. Haitink begon er zijn dirigenten-loopbaan in 1957 als chef-dirigent. 60 jaar later memoreert Haitink zijn beginjaren als dirigent in Hilversum.

Bekijk de documentaire

{npovideo "VPWON_1221420"}

Het is zijn eerste optreden in het Verenigd Koninkrijk sinds 22 jaar

Beluister de speellijst

Violist Daniel Blair laat ze allemaal horen

Bekend van o.a. The Theory of Everything

Even voorstellen
Marleen Kappe is beeldend kunstenaar. In haar werk, wat bestaat uit (ruimtelijke) tekeningen en installaties, gaan twee- en driedimensionale elementen in elkaar over. Ze tekent en bouwt architectonisch aandoende ruimtes, mechanische constructies en semi-abstracte omgevingen, soms met mensen er doorheen dwalend, waarin ze reageert op de veranderende landschappen van onze moderne samenleving. Haar werken zijn momentopnamen, ‘stills’ van een beweging; een groeiproces, ontwikkeling of juist een kanteling.

Marleen Kappe studeerde beeldhouwen aan de AKI, ArtEZ in Enschede. Inmiddels woont ze al weer enige jaren in Amsterdam.

Met haar werk exposeert ze in musea, kunstinstellingen en galeries. Naast haar eigen projecten, is ze ook bezig met het opzetten van samenwerkingsverbanden met andere kunstenaars.

Torenkamerplan
Mijn tekeningen en installaties vormen steeds meer een geheel, in de Torenkamer wil ik dit proces verder onderzoeken. Onder andere door lijnstructuren die in mijn tekeningen beginnen driedimensionaal door te trekken de ruimte in.

De beelden en constructies die deze week ontstaan zal ik verwerken in installaties die ik vanaf eind februari zal laten zien in etalages in de Zeeheldenbuurt in Amsterdam, een project van Frans van Tartwijk en Stichting Kunsttraject 6. 

Bekijk het filmpje

Stuur jouw ultieme zwelg- en zwijmelmuziek in!

Bekijk deze tips van Tim Kliphuis

Sopraan Francis van Broekhuizen geeft antwoord

Urban choreograaf, coach en docent.

Even Voorstellen
Junadry Leocaria (1985, Willemstad) is een opvallende verschijning in het veld van het urban danstheater. Ze is nu ruim 13 jaar werkzaam als urban danseres, gespecialiseerd in ‘waacking’ – een stijl die speelt met persoonlijkheden, emoties en zelfexpressie. Leocaria is een getalenteerd sleutelfiguur in het Nederlandse urban danstheater en weet met haar expressieve en krachtige manier van bewegen als geen ander je aandacht te grijpen. 

Junadry Leocaria is momenteel artist in residence in WOW Amsterdam. WOW biedt een platform voor creatief talent en heeft een mooie bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en de choreografieën van Junadry. De laatste jaren bouwt zij aan haar eigen danspraktijk als choreograaf, coach en docent. In haar eigen choreografieën zoekt ze naar manieren waarop zij uiteenlopende stijlen op een organische manier kan samenbrengen tot één geheel. Terug kerende thema’s in Junadry’s choreografieën zijn zelfacceptatie, struggles, liefde en persoonlijke groei.

Torenkamerplan
Tijdens mijn verblijf in de torenkamer begin ik met de ontwikkeling van een nieuwe solo genaamd S.I.M. “Soul Identity Module”. In het begin van de week ga ik onderzoeken welke bewegingen en frases er tot stand komen als ik improviseer met thema’s zoals: gevangen zitten, patronen breken en bevrijding. De Torenkamer is voor mij de perfecte locatie voor dit onderzoek. Woensdag ga ik het materiaal bekijken en vanuit daar een selectie maken van bewegingen die interessant zijn voor mijn solo. Aan het eind van de week wil ik een rauwe schets van minimaal 8 minuten choreografie tot stand hebben gebracht. Deze choreografie word de basis van mijn uiteindelijke solo S.I.M. 

Bekijk de video

Kleine moeite, groot plezier

Beluister o.a. de lekkerste schoonmaakmuziek

Zó klinkt de nieuwste samenwerking tussen Williams en Spielberg

Beluister het verslag

Claar Sloet vertelt over Mozarts 'Le nozze di Figaro'

Bekijk de reportage van de workshops met het Groot Omroepkoor

Hannigan won in de categorie ‘best classical solo vocal album'

Wat maakt dirigent Bernard Haitink zo bijzonder?

Subcategorieën