Beluister de medley door Nicholas Yee

"Rembrandt laat zien dat we allemaal maar mensen zijn"

Beluister onze speellijst

Karlijn Kistemaker (1986) studeerde in 2013 cum laude af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam.

Even voorstellen
Karlijn Kistemaker (1986) studeerde in 2013 cum laude af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Ze won de Top Naeff prijs 2013, een aanmoediging voor veelbelovend talent. Karlijn´s werk is contrasterend, grappig en persoonlijk. Met haar analytische blik, bizarre humor en inlevingsvermogen maakt ze herkenbaar theater dat de zwaarte verzacht van het leven dat nooit gaat zoals wij dat willen. 

In 2015 werd Karlijn geselecteerd voor de AFK 3packagedeal. Door deze selectie heeft ze de kans gekregen om haar eigen gezelschap Kompagnie Kistemaker op te richten en een begin te maken met de 12-delige serie Missie Márquez. Deel 4, 5 & 6 zijn genomineerd voor de BNG Bank nieuwe theatermakerspijs 2017. In de Torenkamer gaat Karlijn verder met schrijven van de tekst voor deel 7, 8 & 9.

Torenkamerplan
Missie Márquez is theaterserie geïnspireerd op het beroemde boek Honderd jaar eenzaamheid van de Colombiaans schrijver Gabriel García Márquez. Door een speling van het lot ben ik onlosmakelijk verbonden met dit meesterwerk, want mijn oudoom Kees maakte de Nederlandse vertaling. Op mijn 4e ging Kees dood en erfde ik de royalty’s. Jaren later is het mijn missie geworden om samen met mijn kompanen van Kompagnie Kistemaker een theatrale vertaling te maken van het boek.

De komende week werk ik in de Torenkamer aan het script van deel 7, 8 & 9. Daarvoor ga ik de avonturen die wij beleefd hebben in Colombia verbinden met de inhoud van het boek. De komende delen behandelen wij pagina 172 t/m 350. Daarnaast ga ik samen met mijn scenografe Calle de Hoog en video technicus Daan Hazendonk filmbeelden selecteren uit de 80 uur film die wij gedraaid hebben tijdens onze reis.

Missie Márquez deel 7, 8 & 9 gaan deze zomer in première tijdens het Oerol Festival 2018. In het najaar van 2018 op tour door het hele land.

www.kompagniekistemaker.nl

Dirigent stopt bij Nederlandse Bachvereniging

Lees meer over dit bijzondere werk van Bach

Lees meer over dit bijzondere werk van Bach

En het Koninklijk Concertgebouworkest

Laat je betoveren door Spiegel im Spiegel

Geef je op voor het virtuele orkest of speel live op locatie

Vier de Dag van de Slaap onder de wol

Beluister Nino Rota's klassieker

In gesprek met Hans Haffmans over Bach

Speel jij binnenkort mee?

De favoriete boeken van sopraan Francis van Broekhuizen

Illustrator en vormgever Butterfingaz (Dewy Elzinga) laat zich inspireren door het Vondelpark.

Even voorstellen
"Butterfingaz (Dewy Elsinga) is een 25-jarige illustrator en vormgever uit Amsterdam, die momenteel aan het afstuderen is in de opleiding Illustratie aan de Willem de Kooning Academie. 

Haar werk kenmerkt zich door experimenten op het gebied van kleur, patronen, structuren en materialen en bestaat voornamelijk uit abstracte canvassen en muurschilderingen - maar ook objecten, zoals een salontafel en tapijtjes, worden niet geschuwd. Tijdens het proces is ze voornamelijk bezig met de vraag hoe de omgeving op een positieve en kleurrijke manier kan worden beïnvloed. Inspiratie hiervoor zijn onder andere natuur, cultuur, muziek en reizen. Eerder werk van Butterfingaz is te vinden op de kaft van Brian Elstak´s boekdebuut TORI."

Torenkamerplan
Deze week ga ik een canvas maken dat geïnspireerd is op de omgeving van de Torenkamer: het Vondelpark. Mijn werk kenmerkt zich voornamelijk door kleurrijke patronen en structuren die ik voor dit doek zal gaan verzamelen uit het park. Dit kunnen fysieke takken en bladeren zijn, maar bijvoorbeeld ook verhalen en foto´s. Aan het begin van de week wil ik me graag laten leiden door de personen en objecten die ik tegenkom. 

Gedurende de week ga ik experimenteren met druktechnieken (afdrukken maken van de gevonden materialen). Als dit lukt, wil ik de vormen van de afdrukken graag meenemen in het ontwerp van het schilderij. Mocht dit niet lukken, dan wordt het doek alleen geïnspireerd op de vormen en structuren die ik ben tegengekomen en gefotografeerd heb.

Uiteindelijk maak ik een abstracte collage van deze beelden en bepaal ik de kleuren en compositie. Dit doek wordt een representatie van mijn belevenis in het Vondelpark.

Anna Fedorova [piano], Philharmonie Südwestfalen o.l.v. Gerard Oskamp

Opname: zondag 11 maart 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=ppJ5uITLECE"}

Philharmonie Südwestfalen o.l.v. Gerard Oskamp

Opname: zondag 11 maart 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=1Lk2V6YOcIc"}

Over de liefde voor de Matthäus

Bekijk de uitzending

Luister het fragment terug

Bekijk de uitzending

Een 10 voor de coaching!

De finalisten van Dutch Classical Talent geven advies

Bekijk het filmpje

Muziekprijs maandagavond uitgereikt aan componist

Franse filmcomponist wint opnieuw award

Over het verhaal van violist Itzhak Perlman

Valérie Bongaarts, gefascineerd door de tweeledigheid van hoop onderzoekt ze deze week tekst en vorm van haar nieuwe voorstelling H O O P.

Even voorstellen
Valérie Bongaarts is theatermaker en theaterdocent en schrijft daarnaast ook proza en poëzie. Ook programmeert ze theater, dans en muziek bij Arthouse LUX in Nijmegen. In haar theaterstukken maakt ze o.a. gebruik van taal als middel om inhoudelijk dingen te zeggen, maar ze gebruik taal ook als instrument om ritme te bepalen, of als vorm, door bv. te herhalen of te stapelen. Visueel maakt ze gebruik van gestileerde beelden, waarbij ze oog voor detail heeft. Ze houdt ervan als alles ‘klopt’. Haar stijl neigt naar hyperrealisme gestut met absurdisme, op het randje van dat wat net (niet) kan. Ze heeft een zwak voor ‘outcasts’ en vertrouwen in de verzachtende omstandigheid van het misverstand: de mens is misschien niet alleen slecht, er kan altijd sprake zijn van een misverstand. Dit alles bij elkaar maakt haar werk tot een tragikomisch geheel.  

Torenkamerplan
Ik wil graag een voorstelling maken over hoop. En begrip. In de Torenkamer wil ik een aantal scènes/situaties bedenken/schrijven. Die losse verhalen gaan met elkaar een geheel vormen van 50 minuten. Zoals ik het nu zie, zal het verhaal telkens 'verspringen' naar iemand anders. Dus twee mensen zitten in een situatie waarin hoop een rol speelt. Een van de personages gaat uit de situatie, waardoor beide personages in een andere situatie terecht komen, waarin weer andere vormen van hoop een rol spelen. 

Over de invulling van die verhalen ga ik de komende dagen juist heel goed nadenken. Het geheel moet ‘een samenleving’ worden, die tijdens het stuk groeit. Voor je ogen opbouwt als het ware. Mensen spelen verschillende rollen. Een slachtoffer wordt dader en andersom. Waarschijnlijk zal ik twee verhaallijnen helemaal laten uitspelen en de rest zal geïntegreerd worden. Door elkaar en naast elkaar gespeeld worden. Ook de vorm ga ik de komende week onderzoeken.

Hoe componeer je nou een goed stuk?

Luister het fragment terug

Speel jij binnenkort mee?

Luister naar het verhaal achter dit bekende stuk van Bach.

Laat ons weten wat jouw favoriete stuk van Bach is.

Laat je inspireren door deze mooie uitvoeringen van het Brandenburgs Concert nr. 3'

Bekijk deze tips van professioneel altist Laura van der Stoep.

Bekijk deze tips van een professioneel vioolspeelster.

Bekijk deze tips van professioneel violiste Laura Oomens en altvioliste Laura van der stoep

Waar moet je op letten als je voor een grote zaal speelt? Advies van een professional.

Leer thuis het 'Brandenburgs concert nr. 3' spelen met behulp van deze bladmuziek

Tips om moeilijke passages te leren spelen op viool.

Luister ter inspiratie naar deze mooie muziek van Johann Sebastian Bach.

Leer thuis het 'Brandenburgs Concert nr. 3' door met deze opname mee te spelen.

Beluister de complete Top 40

Luister het concert terug

Beluister de wereldberoemde muziek uit deze filmklassieker

John Williams op zijn best

John Williams op zijn best

Mies Marathon op 4

Kunstenares Elsemieke van der Heijden creëert deze week een kelder in De Torenkamer.

Even voorstellen
In 2016 is Elsemieke van der Heijden afgestudeerd aan de afdeling Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze is een jonge kunstenaar die zich niet houdt aan één medium of onderwerp. Haar werken zijn installaties waar verschillende werelden van materiaal, objecten en betekenis samen een door haar gemaakt nieuw universum worden, waarbij nog steeds heel duidelijk aan onze wereld wordt verwezen. Elsemieke haar streven is een visueel gedicht met het object aan het woord, dit bereikt ze door 'dingen' te transformeren of op het omslagpunt te wachten; 'de weg van het ding, naar het object en meer'.

Door verschillende gemaakte en gevonden objecten te combineren met elkaar ontwikkelt zich een nieuwe logica, krijgen de objecten een nieuwe betekenis door de veranderde context en ontstaat er een verhaal dat de installatie kan vertellen.

Torenkamerplan
De Torenkamer krijgt deze week een kelder, een kelder die boven het Vondelpark zal uittorenen. Wanneer je morgen de toren van 272x268x354cm probeert binnen te treden zal je stuiten op een houten blok waar je niet omheen kunt. Het blok is een meter hoog, anderhalve meter breed en lang. Het is een vrij lomp ding eigenlijk als je er naar kijkt, maar in de loop van de week krijgt de doos vast een kleurtje om haar wat te verfomfaaien. Als je jouw voeten in de gleuven aan de voorkant van de doos stopt kun je er bovenop klimmen, inderdaad.. er zit echt een gat in het midden van de constructie. Je kunt jezelf met de voeten eerst door het gat laten zakken. ‘Oh, dat doet me denken, misschien eerst de schoenen uit voordat je in de kelder in glijdt’, ik zal een vriendelijk briefje ophangen.

Het plafond, de muren en de vloer voelen zacht aan en als je al tastende door de ruimte wurmt kom je steeds meer uitstulpingen tegen. Dit lijkt wel een matras en hier iets van een kastje.
Langzaam begint het je op te vallen dat er een geluid van boven komt. Het is een tram die over de kelder heen dendert. Het is hier akelig, maar ook fijn in deze miniatuur kelder.

Subcategorieën