Radiomaker Stef Visjager is gekozen tot een van de 30 baanbrekende en inspirerende Mediavrouwen van de afgelopen 100 jaar. Ze staat daarmee tussen ander mediagrootheden als Sonja Barend, Mies Bouwman, Linda de Mol en Hanneke Groenteman. 

Stef Visjager maakte ook muziekdocumentaires voor de NTR, bijvoorbeeld over de pianostemmer Michel Brandjes. Momenteel zit ze middenin de achtdelige podcastserie: ‘Making an opera’ over het maakproces van de opera van Willem Jeths, getiteld Ritratto, die volgend jaar maart in première gaat bij De Nationale Opera. De podcast zal in dezelfde tijd bij ons worden gelanceerd.

Vanaf aankomende vrijdag is het werk van radiomaker Stef Visjager, en de andere 29 vrouwen, te zien en te horen tijdens een tentoonstelling Mediavrouwen: pioniers in de wereld van beeld en geluid in het Museum in Hilversum.

Documentaires van Stef Visjager: https://www.radiomakersdesmet.nl/radiomakers/stef

BEELD FRANS DE ROND/STUDIO HUIS VAN EUSTACHIUS

In Den Bosch vindt momenteel Het International Vocalisten Concours voor liedduo’s plaats. Van de 74 liedduo’s zijn er nu 14 uitgekozen die doorgaan naar de halve finale in november. Daaronder ook twee Nederlandse duo’s.

Bariton Vincent Kusters en pianist Charlie Bo Meijering, en bariton Raoul Steffani en pianist Daan Boertien.

De halve finales vinden plaats op 21 en 22 november. De finale is een paar dagen later, op zondag 24 november

Operazanger Placido Domingo zou vanavond bij The Metropolitan Opera zingen in de nieuwe productie van Verdi’s opera Macbeth, maar heeft zich gisteravond, op het laatste moment, teruggetrokken.

In de verklaring zegt de Spaanse superstar: "Ik ben blij dat ik op 78-jarige leeftijd nog de generale repetitie mocht zingen van deze fantastische titelrol. Ik beschouw dit tevens als mijn laatste optreden op het podium van The Met."

Domingo werd afgelopen zomer beschuldigd van seksueel wangedrag. Een persbureau maakte verschillende verhalen van vrouwen bekend. Een aantal operahuizen en orkesten cancelde daarop de optredens van Domingo. Zijn eigen operahuis in Los Angeles zette de operazanger op non-actief en stelde een onderzoek in. Ondertussen werd door critici de druk op The Met opgevoerd de laatste dagen. Er zouden voor vanavond protesten zijn gepland. In een officiële verklaring bevestigt ook het operahuis dat Domingo niet meer terugkeert naar The Met.

 

Dirigent en pianist Daniel Barenboim ontvangt de Konrad-Adenauer-Preis van de stad Keulen. Barenboim krijgt de prijs voor zijn inzet voor vrede en internationaal begrip. De burgemeester van de stad Keulen zegt: “Daniel Barenboim heeft in de muziek een verbindend element gevonden dat verschillende culturen samen brengt. Met zijn grenzeloze moed en creativiteit heeft hij het voor elkaar gekregen muziek een vredestichtende kracht te geven.”

Daniel Barenboim was in 1999 medeoprichter van het West-Eastern Divan Orkest, waarin jonge musici uit Israël, de Palestijnse gebieden en Arbische buurlanden samen musiceren.

De Konrad Adenauer preis is genoemd naar de oud-burgemeester van de stad Keulen Konrad Adenauer, die later de eerste Bondskanselier van West-Duitsland werd. De prijs wordt sinds 2002 elke twee jaar uitgereikt aan iemand die zich inzet voor een leefbare stad, Europese integratie of aan iemand die op een andere manier verschillende culturen samenbrengt – zoals Daniel Barenboim dus doet met muziek.

De prijs wordt op 19 oktober in het Raadhuis van Keulen uitgereikt.  

Rick Stotijn houdt op zijn nieuwe cd een meervoudig pleidooi: voor de contrabas, en voor de Nederlandse muziek. Hij verzamelde vier stukken van verschillende componisten voor het instrument waar hij van houdt met ziel en zaligheid. En nu eens niet stukken waarbij de contrabas klinkt als een cello, nee, hoe prachtig zingt juist de laagte!

I In vier kleine stukken van Hans Kox, nooit eerder gespeeld, hoor je een schreeuw van woede.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/364554-hollandsche-nieuwe-reports-from-the-low-country-van-rick-stotijn-1

II Met Martijn Padding had hij een bijkans ideale samenwerking die dit concert een extra persoonlijke lading geeft. 

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/364660-hollandsche-nieuwe-reports-from-the-low-country-van-rick-stotijn-2

III Met een prachtige, eenvoudige elegie van Louis Andriessen, de nestor van de Nederlandse componisten

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/364751-hollandsche-nieuwe-reports-from-the-low-country-van-rick-stotijn-3

 IV Met ook een drieluik van Michel van der Aa, die afwisselt tussen stevige ritmische pulse en elegische verstilling. Zus Christianne roffelt op de kast van de contrabas

 https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/364850-hollandsche-nieuwe-reports-from-the-low-country-van-rick-stotijn-4

Tweewekelijkse column van Cécile Huijnen, concertmeester van het Gelders Orkest, over het dagelijks leven van een musicus, de achterkant van de klassieke muziek. In deze aflevering gaat het over een dirigent met een groot ego. Hij slaat de maat alsof hij in een gigantisch voetbalstadion staat. Vind je het gek dat hij een heel repertoire aan zenuwtics heeft ontwikkeld ... ?! Het orkest maakt zich er vrolijk over.

Op 24 september is het precies vijf jaar geleden dat Christopher Hogwood overleed. De dirigent, musicoloog en klavecinist was een pionier op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk. Deze week in NTR Podium laten we zijn mooiste opnamen horen. 

Maandag 23 september: Christopher Hogwood dirgeert Messiah Georg Friedrich Händel

{audiofragment audio="364588" caption="Gouden Opnamen: Christopher Hogwood dirigeert Messiah van Händel" }

Messiah HWV.56 ; Deel 3 - recitatief "Then shall be brought to pass" + duet, "O death, where is thy sting" + koor, "But thanks, thanks be to God" + koren, "Worthy is the Lamb" + "Amen" - Georg Friedrich Händel

Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood 

Emma Kirkby, sopraan 
Paul Elliott, tenor
Carolyn Watkinson, alt 
The Choir of Christ Church Cathedral, Oxford

Opname: 1980

Dinsdag 24 september:  Christopher Hogwood speelt muziek van Byrd en dirigeert Mozart Symfonie nr. 18

{audiofragment audio="364722" caption="Gouden Opnamen: Christopher Hogwood speelt muziek van Byrd en dirigeert Mozart Symfonie nr. 18" }

My Ladye Nevells Grownde
Byrd, William
Christopher Hogwood, klavecimbel

Symfonie nr,18 K.130
Mozart, Wolfgang Amadeus
The Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood

VIDEO: Christopher Hogwood dirigeert Die Schöpfung van Haydn 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=bH5KM700AlQ"}

Dirigent Franz Welser-Most, die onlangs het openingsconcert van het Koninklijk Concertgebouworkest moest afzeggen, heeft zijn contract bij Cleveland Orchestra met vijf jaar verlengd tot 2027. Welser-Most is dan 25 jaar chef bij het orkest. 

In een interview zegt de dirigent dat hij nog lang niet is uitgekeken op het orkest. Hij heeft nog steeds een lange to-do lijst met opera’s en ander repertoire dat hij graag wil uitvoeren. ‘Ik hoor bij dit orkest, we zijn onderdeel van elkaars identiteit geworden. Er is nog steeds geen betere plek voor mij om muziek te maken. Als ik hier ben, gaat het altijd alleen om de muziek, dat is zeldzaam.’ Aldus Welser-Moser.

Als zijn contract in 2027 afloopt, is dat tevens een verbreking van het record van zijn illustere voorganger George Szell. Die stond 24 jaar voor het Cleveland Orchestra. Tussen 1946 en 1970.

In de 136-jarige geschiedenis van The Metropolitan Opera in New York wordt er volgend seizoen voor het eerst een opera opgevoerd van een zwarte componist. Dat maakte directeur van het operagezelschap Peter Gelb vorige week bekend bij de presentatie van het nieuwe programma. 

Het gaat om componist en jazztrompettist Terence Blanchard. Zijn opera 'Fire Shut Up in My Bones', ging afgelopen zomer al in première in St. Louis. Peter Gelb heeft de opera nu naar New York gehaald en hoopt dat Yannick Nézet-Séguin ‘m gaat dirigeren.
Het nieuws valt samen met de nieuwe productie van Gershwins opera ‘Porgy and Bess’ die vanavond in première gaat bij The Metropolitan Opera. De meest
opgevoerde opera over de Afro-Amerikaanse geschiedenis werd geschreven door een compleet wit team.

De opera 'Fire Shut up in my Bones' is gebaseerd op de memoires van Charles Blow, columnist van de the New York Times en commentator van CNN. Hij beschrijft daarin zijn rauwe en armoedige jeugd op het platteland van Louisiana.

 

 

Van Amsterdam naar Rotterdam

Beluister concertopnames uit ons archief

Beluister concertopnames uit ons archief

Beluister concertopnames uit ons archief

Marinier wordt operazanger: dat is de carrière van bariton Bastiaan Everink. Op 28 september zingt hij in de NTR ZaterdagMatinee de wereldpremière van Zuidams Hercules - a soldiers' opera in one act, dat op Everinks levensverhaal is geïnspireerd.

We bezochten met Everink 'zijn' kazerne in Doorn en spraken daar zijn oud-collega, Kolonel der Mariniers Jarst de Jong. Een bijzondere ontmoeting.

Klik hier voor meer informatie

NTR ZaterdagMatinee 28 september - 14.15 u - Het Concertgebouw Amsterdam - live NPO Radio 4

Schubert - Achtste symfonie in b, D 759 'Unvollendete'
Zuidam - Hercules (in opdracht van NTR Zaterdagmatinee. Mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten,  wereldpremière
Hindemith - Symfonie 'Mathis der Maler'

Radio Filharmonisch Orkest
dirigent James Gaffigan
bariton Bastiaan Everink
sopraan Annemarie Kremer

{video "https://www.youtube.com/watch?v=X90AQm1yqLg"}

 

Lees meer

Kevin laat zich deze week leiden door de omgeving.

Een paar simpele noten zijn al eeuwen een krachtig voorteken

Bekijk de antwoorden.

De Nationale Opera heeft de titel ‘Wereldpremière van het jaar’ ontvangen voor de opera Fin de partie van de Hongaarse componist György Kurtág.

De opera, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett, was geregisseerd door Pierre Audi en gedirigeerd door Markus Stenz. De wereldpremière van deze compositieopdracht en co-productie van De Nationale Opera en Teatro alla Scala vond plaats op 15 november 2018 in Milaan. De opera was in maart 2019 in Amsterdam te zien tijdens het Opera Forward Festival, met het Radio Filharmonisch Orkest. Fin de partie oogstte kort na de wereldpremière alom lof. 

De prijs is toegekend door het gezaghebbende Duitse vaktijdschrift Opernwelt naar aanleiding van de jaarlijkse enquête onder internationale journalisten.

De 85-jarige Britse dirigent Roger Norrington ontvangt de Heinrich Schütz Prijs 2019, vernoemd naar de gelijknamige 17e eeuwse componist.

Volgens de organisatie die de prijs uitreikt, is Sir Roger Norrington al meer dan 50 jaar een van de belangrijkste pioniers op het gebied van de historische uitvoeringspraktijken. Norrington was in 1978 de eerste die het klassieke en romantische repertoire uit volle overtuiging met historische instrumenten aandurfde.

Zijn kennismaking met Schütz dateert uit de jaren vijftig, toen hij als zanger in aanraking kwam met muziek van de Duitse componist. Hij stichtte in Londen het Schütz-koor op en is zich sindsdien blijven verdiepen in diens muziek.

De prijs wordt op 13 oktober 2019 uitgereikt in Dresden tijdens het Heinrich Schütz Muziekfestival.

Een gids door het meesterwerk van Georges Bizet

Een van Bachs favorieten?

Violiste Janine Jansen heeft een tournee door Zuid-Amerika moeten afzeggen. Vanaf 20 september zou ze met Philharmonie Luxemburg olv Gustavo Gimeno optreden, in onder meer São Paulo en Buenos Aires, met op het programma vioolconcerten van Tsjaikovsky en Mendelssohn. Het zou haar eerste tournee zijn door Zuid-Amerika. Jansen liet via twitter weten dat ze een armblessure heeft.

Ze wordt vervangen door Simone Lamsma en Julian Rachlin, die elk een paar concerten voor hun rekening nemen.

Op 13 september 2019 moest Janine Jansen ook al afzeggen voor de seizoens-opening van het Concertgebouworkest. Ook toen sprong Lamsma in.

 

De machtsstrijd in de artistieke leiding van het Paasfestival in Salzburg is beslecht. Staatkapelle Dresden zal vanaf 2022 niet meer het vaste festival-ensemble zijn. Dat meldt het deelstaat-bestuur van Salzburg.

Het is een nederlaag voor chefdirigent Christian Thielemann, die nu nog artistiek leider van het Paasfestival is. Zijn plannen met het festival werden de afgelopen tijd gedwarsboomd door een nieuwe festivalbaas: Nikolaus Bachler. Thielemann was daar boos over. Achterliggende reden daarvoor zou zijn dat hij bang was dat Bachler van hem af wilde, en van de Staatskapelle. De ruzie over de artistieke koers werd tot in de media uitgevochten.

Thielemann trekt dus aan het kortste eind en vertrekt in 2022. Daarna zal ieder jaar een andere toporkest de hoofdrol in het festival krijgen.

 

 

 

Violiste Anne-Sophie Mutter krijgt dit jaar de Praemium Imperiale, in de categorie muziek. Deze kunstprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de keizerlijke familie van Japan. Het is één van de belangrijkste kunstprijzen ter wereld. Winnaars krijgen een gouden medaille en - omgerekend - ruim 125.000 euro.

De prijs wordt voor de 31ste keer toegekend, in verschillende kunst-categorieën. Internationale experts helpen bij het kiezen van genomineerden. De selectiecommissie noemt Mutter één van de grootste violisten van deze tijd, en roemt onder meer haar “subtiele, unieke vibrato-techniek”. Ook prijst de commissie Mutters inzet voor jong talent en maatschappelijke doelen. 

De uitreiking van de prijzen vindt in november plaats, in Tokio. Eerdere muzikale winnaars zijn: Riccardo Muti, Gidon Kremer en, bij de eerste uitreiking in 1989, Pierre Boulez.

Meer informatie

maffia-saga met onvergetelijke muziek van Nino Rota

Paul Witteman ontvangt bladomslaander Pierre Decroos, meesterpianist Boris Giltburg, gitarist Pablo Sáinz Villegas en trompettist Simon Höfele. 

Pauls Jonge Held is deze week de Duitse trompettist Simon Höfele. Hij maakt als genomineerde in de reeks ECHO Rising Stars een tournee langs de belangrijkste Europese concertzalen. Nu hij in Nederland optreedt, op 25 september in het Concertgebouw, komt hij langs om in Podium Witteman zijn talent te etaleren. 

Pierre Decroos heeft een stevige bijbaan als bladomslaander bij klassieke concerten. Al 30 jaar slaat hij de bladmuziek om bij de beste pianisten ter wereld, waarbij onzichtbaar zijn altijd het hoogste doel is geweest. In Podium Witteman praat hij met Paul over zijn carrière en ter afsluiting slaat hij de blaadjes om bij de Israëlische meesterpianist Boris Giltburg

De Spaanse gitarist Pablo Sáinz Villegas is een internationale ster. Hij speelde ooit in een uitverkocht Bernabéu Stadion in Madrid en op een drijvend podium op de Amazone-rivier. En hij trad op voor de Spaanse Koninklijke Familie en de Dalai Lama. We gaan genieten van muzikaal Spaans vuurwerk!

De Braziliaanse zangeres Lilian Vieira woont al twintig jaar in Nederland en is een inspiratie voor een nieuwe generatie Nederlandse jazzzangers. In haar laatste project zingt ze Braziliaanse liederen met het North Sea String Quartet.

In Podium Witteman Extra het verhaal van Bastiaan Everink, die een opmerkelijke carrièreswitch onderging van marinier tot operazanger. Aansluitend een concertregistratie met muziek van Richard Wagner door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman
Zondag 22 september om 18:10 uur op NPO 2

Bekijk de video

Ontdek het verschil

Thomas Larcher is dit seizoen composer in residence bij Het Concertgebouw.

De eerste kennismaking met zijn muziek is al op 1 oktober. Bovendien - zo werd gister bekend – krijgt de Oostenrijkse componist ook een prominente rol tijdens het Mahlerfeest volgend jaar. Hij heeft namelijk opdracht gekregen een nieuwe symfonie te schrijven. De wereldpremière van dat stuk, door het Radio Filharmonisch Orkest, zal plaatsvinden tijdens het Mahler Festival. Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw zegt daarover:

 “In 2020 is het honderd jaar geleden dat het eerste Mahler Festival plaatsvond. In tien dagen tijd komen de beste orkesten en solisten ter wereld naar Amsterdam om Mahlers symfonische werken te spelen. Ook laten we net als toen een symfonisch werk in première gaan, passend bij de muzikale taal van Mahler. Larcher is een componist van internationaal aanzien die past binnen de statuur van het Mahler Festival. Hij is daarom de uitgelezen persoon om deze artistieke opdracht te vervullen,”

Thomas Larcher ontvangt volgende maand in eigen land de Grote Oostenrijkse Staatsprijs (30.000 euro).

De Britse krant The Guardian is bezig met een lijst van de ‘greatest culture’ sinds het jaar 2000. Daaronder ook een lijst met de 25 grootste klassieke muziek werken.

En die is inmiddels bekend. Op de eerste plek staat ‘Let Me Tell You’ een werk voor stem en orkest uit 2013 van Hans Abrahamsen. De Deense componist scoorde een wereldhit met deze liedcyclus, die hij schreef voor sopraan Barbara Hannigan. In 2014 was het werk ook te horen in Rotterdam en tijdens de NTR Zaterdagmatinee, waar Hannigan werd begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding Yannick Nézet-Séguin.
Twee jaar later kwam het uit op cd. Abrahamsen ontving er de Grawemeyer Award for Music Composition mee, een prijs ter waarde van 100.000 dollar.

Andere namen op de lijst zijn onder anderen: György Kurtág, Kaija Saariaho.
En op de 7e plek zien we Louis Andriessen met zijn opera La Commedia uit 2009.

Bekijk de lijst

Je mag in pyjama komen

Bekijk enkele hoogtepunten van de toppianist

Beluister Sarah's verstilde en minimalistische versie.

200 jaar geleden werd deze componiste en pianiste geboren

Eerste bedrijf
We zijn in een woud bij Skanderborg. Het meisje Aase, de dochter van een kolenbrander, zingt een liedje voor haar hut. Ze wordt lastig gevallen door Rane, een hoveling van koning Erik, die zich voordoet als een eenvoudige jongen en die de gunsten van het meisje hoopt te winnen. Tevergeefs. Rane is deel van een koninklijke jachtpartij en jawel, daar is plotseling koning Erik zelf. De koning heeft een tijdje staan luisteren: hij bewondert de deugd van het meisje Aase. Rane wordt weggestuurd; uiteraard is hij kwaad en voelt hij zich vernederd. De koning verleidt Aase: hij gaat eerst na of ze niet stiekem verliefd is op Rane en belooft daarna goud en mooie kleding. Als de jonge mensen uit de omgeving Aase komen halen voor een dansfeest ter ere van de koning, is ze er al vandoor met diezelfde koning. In de volgende scène zijn we op het kasteel van koning Erik. De edellieden dansen. Aase, in fraaie kleding en met een gouden ketting om haar hals, schenkt wijn. Ze is verliefd op de koning. De maarschalk, Stig Andersen, meldt zich: hij is met zijn leger op weg naar Zweden, om oorlog te voeren. Hij vraagt koning Erik om een gunst: zijn geliefde echtgenote Ingeborg moet een veilige standplaats hebben. De koning, die meteen verliefd wordt op de kuise en vrome Ingeborg, belooft dat hij haar in veiligheid aan zijn hof zal laten wonen. De maarschalk en Ingeborg nemen innig afscheid. De maarschalk trekt ten strijde. De koning laat er geen gras over groeien: hij begint Ingeborg te verleiden. Ingeborg ziet zijn vurige blik, maar gelooft veilig te zijn bij de koning. Rane zingt een lied op het feest. Hij probeert andermaal Aase te verleiden. Terwijl een vuurwerk losbarst, besluit Aase het hof te verlaten. Ze verbreekt haar gouden ketting, legt die bij de drinkbeker van de koning en verdwijnt.

Tweede bedrijf
In het kasteel van de maarschalk wacht Ingeborg op de terugkeer van haar echtgenoot. Ze is haar echtgenoot ontrouw geweest met de koning en vreest voor hun ontmoeting. Het valt de terugkerende maarschalk op dat zijn echtgenote zo stil is. In bedekte termen laat ze hem weten dat zij haar eer verloren heeft en hij met haar. Ze houdt echter niet van de koning: koning Erik had haar wijs gemaakt dat haar echtgenoot, de maarschalk, gevallen was in de strijd. De maarschalk zweert wraak. Bij de volksraad in Viborg verzamelt het volk zich. Graaf Jakob Nielsen van Halland (in het huidige Zweden) en aartsbisschop Jens Grand en hun gevolg maken hun opwachting. Ze bespreken het geval van de koning en de maarschalk en zijn vrouw. Jens Grand verwacht dat de kerk de koning in de ban zal doen. Beiden begroeten de koning op spottende wijze. De koning vreest voor de reactie van de maarschalk, die verslag komt doen van de strijd tegen de Zweden. De maarschalk roept de koning ter verantwoording: Erik heeft zijn vrouw onteerd. Erik beweert echter dat Ingeborg gewillig was. Een heraut roept om de dood van de maarschalk, maar graaf Jakob beschermt hem. De maarschalk dreigt nu: zodra hij de koning ergens alleen zal treffen, zal hij hem doden. De volgelingen van de koning twisten met de volgelingen van de maarschalk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Derde bedrijf
We zijn in een sombere hal in het kasteel van de maarschalk. De maarschalk en de hoveling Rane bereiden een aanslag voor op de koning. Een hele groep samenzweerders, onder wie Jens Grand, graaf Jakob van Halland en Arved Bengtsen komt bij elkaar, verenigd in zijn haat jegens koning Erik Glipping: alles wat hij de diverse samenzweerders heeft aangedaan, wordt opgesomd, maar voor de maarschalk overtreft niets de ontering van zijn vrouw. Ingeborg zelf komt de samenzweerders aanvuren; koning Erik moet sterven. Hoewel ze zelf het voorgevoel heeft snel te zullen sterven, op de naamdag van sint Cecilia, praat ze haar echtgenoot moed in. In Viborg bereiden koning Erik en Rane zich voor op een jachtpartij. De koning is niet in zijn gebruikelijke zelfverzekerde stemming: hij heeft het gevoel dat hij te ver gegaan is. Hij is het plezier maken moe. Hij droomde die nacht van Ingeborg en heeft een angstig voorgevoel. Toch weet Rane hem op te porren voor een jachtpartij.

Vierde bedrijf
De samenzweerders, allen verkleed als monniken, komen bij elkaar in het woud. De maarschalk maakt zich zorgen om zijn vrouw Ingeborg. De samenzweerders rijden verder en verlaten de val die Rane voor de koning heeft opgezet. Rane en de koning arriveren op de plek: het is een boerderij waar de koning de nacht zou willen doorbrengen. In de boerderij woont Aase nu: ze draagt zorg voor het nabijgelegen klooster en mag in ruil daarvoor in de boerderij wonen. Ze wil het klooster gaan waarschuwen voor de bewapende monniken die ze voorbij zag rijden. Ze bidt tot Maria en wil dan naar het klooster, maar koning Erik komt binnen en begint haar direct te imponeren en versieren; hij herkent op zeker moment Aase. Die bedreigt hem met een bijl. Ze waarschuwt de koning voor de bewapende monniken en vlucht. Erik achtervolgt haar. Hij laat zijn zwaard in de boerderij liggen. Rane neemt hem mee richting Finderup. Dezelfde kant op als de gewapende monniken, merkt Aase op. In een schuur bij Finderup probeert koning Erik in slaap te komen, maar hij is te onrustig. Hij droomde dat de stervende Ingeborg hem zou komen halen op sint Cecilia’s naamdag om hem de hel in te slepen. De geest van Ingeborg roept hem. Donder en bliksem zijn losgebroken. Rane geeft cynische antwoorden op het verzoek van koning Erik om hem te beschermen. De maarschalk komt de schuur binnen en doorsteekt de koning. Die voorspelt stervend dat de maarschalk voor altijd rusteloos en opgejaagd zal moeten zwerven. De samenzweerders maken zich uit de voeten. Het volk en de koningsgezinden komen binnen. Aase brengt het zwaard van koning Erik, maar het is te laat. Terwijl monniken de eeuwige rust afsmeken, roept het volk dat het land in diepe droefenis verzonken is.

Foto's: Miklos Szabo

Lees meer

Tijdens het Prinsjesdagconcert van het Residentieorkest werd een nieuw initiatief gepresenteerd: ‘Symphony 2030’.

Het orkest zal jaarlijks een aantal projecten organiseren waarin samenwerking met culturele en maatschappelijke organisaties in en om Den Haag centraal staat. Doel is om Den Haag leefbaarder en socialer te maken en ongelijkheid te bestrijden.
Bij Symphony 2030 werkt het Residentie Orkest samen met onder meer musici, dansers en ondernemers. In enkele maanden tijd wordt een voorstelling, manifestatie of project gecreëerd waarbij muziek de drijvende kracht is. Een samenwerkingsproject als een symfonie dus.

Lees meer

Lees verder

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid. 

Zaterdag 1 september 2019 kwam Robert Smith langs. Presentatrice Jet Berkhout van De Muziekfabriek daagde Robert uit een eigen versie te maken van een bekend klassiek werk. Hij speelde een door Metallica geïnspireerde versie van Dido's Lament. {uploadvideo video="nporadio4video_5d80aa2b2fb1b" caption="Vrij spel - Robert Smith: Dido's Lament" }

Hij komt oorspronkelijk uit Moldavië, land van uitgestrekte wijngaarden, maar hij is geschoold aan het conservatorium in Moskou. Oleg Fateev, virtuoos op de bayaan, een Russische knoppen-accordeon. Na een lange omweg kwam hij tenslotte terecht in Nederland, waar hij vaak uitgenodigd wordt om op te treden in het theater, het muziektheater heeft hem omhelsd als een dankbare gast. Vorig jaar presenteerde hij een cd met eigen muziek (en die van anderen, zoals Oene van Geel. Portret van een bijzondere muzikant. 

De CD is in eigen beheer uitgebracht, onder dit nummer: OLEG0507.2

Ik wuif hem uit in alle vroegte, voor en dag en dauw, zogezegd, de vriend die zich bevindt in een duistere fase in zijn leven. “Op het midden van onze levensweg bevond ik me in een donker woud”, om Dante nog eens aan te halenWe hebben over de kaart gebogen gezeten, ik heb een route uitgestippeld, hij is op zijn fiets gesprongen en ik zie hem vertrekken in oostelijke richting. Niet veel later komt er een app’je binnen. Met een foto. Van een bordje langs de weg: Zangfietspad. Hier mag je officieel (mee)zingen op de fiets! Geen vreemde pauzes meer in je liedje omdat er iemand langs fietst!

De Nederlandse bas Jaco Huijpen is afgelopen week op 57-jarige overleden. Aan het begin van zijn loopbaan was hij onder meer verbonden aan de Kameropera Nederland en het Musiktheater im Revier in Gelsenkirchen. In 1987 debuteerde hij bij De Nederlandse Opera. Hij was daar regelmatig te horen, onder meer in Don Giovanni van Mozart, La Bohème van Puccini en Rigoletto van Verdi.

In 1989 vertegenwoordigde hij Nederland tijdens de BBC Cardiff Singer of the World Competition [ter info: dat was het jaar waarin Bryn Terfel en Dmitri Hvorotovsky prijzen wonnen].

Hij was daarna verbonden aan het Gärtnerplatztheater van München. Hij zong in de jaren ’90 bij Opera Forum, bij de Reisopera en bij de Komische Oper van Berlijn, bij de Opéra-Bastille van Parijs.

Jaco Huijpen zong in een aantal wereldpremières, bijvoorbeeld in “Hier°” van Guus Janssen bij De Nederlandse Opera. En in Parijs zong Huijpen  de wereldpremière van de opera “Faustus, The last night” van de Franse componist Pascal Dusapin. In 2010 zong hij de Nederlandse première van die opera bij de NTR ZaterdagMatinee (op 13 november 2010).

Voormalig Zweeds tenniskampioen Björn Borg heeft zijn eerste muziekstuk gepresenteerd. Het is niet zijn compositie, wel zijn initiatief.

Borg werd geïnspireerd door onderzoeken die aantonen dat klassieke muziek goed is voor je intellectuele prestaties. Hij wilde een stuk dat niet alleen je sportprestaties verbetert, maar ook je IQ. Daarbij kreeg hij hulp van een trainingsexpert en een neuroloog. De noten zijn van componist Jonas Valfridsson.  

Symphonia Exercitii Et Intelligentiae (zo heet het echt), is geschreven in een tempo van 123 beats per minuut. Dat zou het ideale tempo zijn voor een goede trainingssessie.

Fitness-muziek die ook nog goed is voor je IQ, te zien op YouTube, met naast het orkestpodium mensen die zich in het zweet werken… op, volgens Björn Borg, “de slimste workout-muziek ter wereld”. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=SURvZ5BDSeU"}

 

 

Jonat werkt aan zijn nieuwe project 'Progress and Prosperity'.

Vanaf 15 september begint weer een nieuw seizoen van Podium Witteman. Elke zondag vieren we met zijn allen het leukste muziekfeest op de Nederlandse TV. De uitzendingen worden live uitgezonden vanuit de Hallen in Amsterdam, en jij kan daar bij zijn! Meld je nu aan via onze site en beleef de sfeer van Podium Witteman in levende lijve!

Uitzending bijwonen

Hier alvast een voorproefje van de artiesten die de komende weken langs zullen komen: 

15 September --- deze uitzending zit al VOL ---

FUSE & Amsterdam Sinfonietta

Huisband FUSE komt tijdens onze eerste uitzending spelen, dit keer samen met Amsterdam Sinfonietta!

FUSE

Amsterdam Sinfonietta

Ook bariton Thomas Oliemans komt langs! Hij vertolkt op dit moment de rol van Don Alfonso in een productie van Così fan tutte bij de Nationale Opera. 

Thomas Oliemans

29 September - Bijwonen

Jan-Willem Rozenboom

Pianist Jan-Willem Rozenboom is te gast om over zijn nieuwe programma te vertellen. De vorige keer ging het over zijn theaterprogramma over Bachs Goldberg-variaties, maar dit keer gaat hij de zalen in met een programma rond de muziek van Franz Schubert.

Jan-Willem Rozenboom

5 Oktober - Bijwonen

Meesterpianist en Beethoven specialist Ronald Brautigam is te gast op 5 oktober!

Ronald Brautigam

Bekijk de antwoorden.

politieke thriller en gestileerde film noir

Het lijkt wel popmuziek: nieuwe single uit van Charlotte Haesen! Maar het is echt zo: vandaag uitgekomen, als single, een liedje van Charles Trenet gezongen door Charlotte Haesen, die deze zomer op het Wonderfeel festival indruk maakte. Zij vervolgt haar reis door het Franse Chanson. Deze primeur is in de aanloop naar haar tweede cd onder de noemer 'Café des chansons'. De stemming is winters

Het beroemde Thomaner jongenskoor uit Leipzig gaat meisjes toestaan auditie te doen. Dat melden Duitse media. Het koor bestaat al meer dan 800 jaar en al die eeuwen werden alleen jongens toegelaten.

Het besluit over de auditie volgt op het verzoek van een advocate uit Berlijn, die haar dochter op het koor wilde doen. Het Thomanerkoor weigerde, maar een rechtbank bepaalde vervolgens dat alleen een artistiek oordeel over een individuele stem bepalend mag zijn bij toelating.

Dat oordeel gaat het Thomanerkoor nu vellen. Volgens een woordvoerder moet de stem van het meisje in ieder geval overeenkomen met het geluid van het jongenskoor. Er is dus geen garantie dat er binnenkort meisjes mee zullen zingen.

Het koor is verbonden aan de Thomaskerk in Leipzig, waar Johann Sebastian Bach ooit cantor was.

foto: Matthias Knoch

Subcategorieën