Alles weten over improvisatie, de juiste houding achter je piano en Summertime? Cor vertelt.

Muziekkenners aan de lijn

Cor Bakker vertelt welke houding het beste is achter de piano.

Cor Bakker geeft je handige tips om je vingers op te warmen.

Hoe zorg je voor een mooi intro van een stuk? Cor Bakker vertelt.

Cor Bakker vertelt hoe je kunt improviseren op Summertime.

Cor Bakker vertelt hoe je het beste iemand kunt begeleiding op piano.

Over bewust studeren en het zoeken naar oplossingen.

Cor Bakker vertelt hoe je kunt improviseren op Summertime.

Welke muziek hoort volgens Maartje Stokkers bij de Soundtrack van de zomer?

Na beschuldigingen van ongepast gedrag

Onderweg naar je vakantie-adres? De Filmmuziek Top 40 helpt je er doorheen!

Primephonic start vandaag

Dirigent overlijdt plotseling op vakantie

Deze jonge zangtalenten maakten er een voorstelling over

Van 19 t/m 21 juni verruilt Opium, tijdens cultureel festival Oerol, thuishaven VondelCS voor Terschelling.

Drie dagen lang dompelt presentatrice Andrea van Pol zich onder in het festivalleven. ’s Avonds bespreekt ze in de uitzending haar avonturen met de makers en musici van de voorstellingen. En er is natuurlijk live muziek, so stay tuned!

Ben je aanwezig op het festival? Kom dan vooral langs! Opium wordt van dinsdag 19 juni tot en met donderdag 21 juni van 22:30 tot 00:00 opgenomen in café De Rustende Jager (Formerum) en is live te horen op NPO Radio 4. De uitzending is gratis bij te wonen.

Een overzicht van de gasten:

Dinsdag
Kees Lesuis, artistiek leider van Oerol
Programmeur Farnoosh Farnia.
Theatermaker Dagmar Slagmolen en componist Harald Austbø
René Geerlings en Eva Gouda van het Almeerse theatergezelschap BonteHond.

Livemuziek is er van Tim Knol en het Cello Octet Amsterdam.

Woensdag
Paul Koek en Joeri Vos van de Veenfabriek
theaterduo George & Eran
Rik Elstgeest van Touki Delhpine over de voorstelling Billy Kid

Live-muziek is er van het muzikale cabaretduo Yentl & De Boer en Het Franse muziekensemble La Compagnie du Tire-Laine

Donderdag
Actrices Susan Visser en Manoushka Zeegelaar Breeveld over Celia!
componist Tijn Wybenga en live-muziek van AM.OK
Bodil de la Parra over Het verbrande Huis

Live-muziek is er van Janne Schra en band.

Bekijk de kleine kunstwerkjes van binnenuit

Makkelijk, maar daardoor heel moeilijk

Hans van den Boom tipt zijn favoriete vakantieboek

Bekijk de aflevering van maandag 30 juli

Ontwerper Fransje Gimbrère gaat deze week de Torenkamer 'betegelen met gevoel': ze gaat door middel van materiaalexperimenten een serie van tactiele stalen maken.

Even voorstellen
Fransje Gimbrère is ontwerper en art director en creëert verwondering. Door te spelen met perceptie, identiteit en visuele presentatie spreekt ze tot je verbeelding en laat ze je de dingen net even anders zien of ervaren. Haar concepten en ontwerpen zijn een speelse combinatie van functie en fantasie en omvatten mode, product- en set design, kunst en styling.

Door materialen, beeld en vorm te manipuleren toont ze verrassende mogelijkheden en nieuwe interpretaties. Dit, samen met het gebruik van tegengestelde elementen en een unieke benadering, resulteert vaak in een knipoog of rauw randje in al haar ontwerpen.

In 2017 studeerde ze af aan de Design Academy Eindhoven met haar project Standing Textile(s). Een collectie van driedimensionaal geweven textiele sculpturen die, ondanks dat ze fragiel ogen, verwonderlijk fier overeind staan in het interieur.

Torenkamerplan
Met het idee een week in een lege kamer te zitten zonder prikkelingen van de buitenwereld, doen me enkele vragen rijzen: Zal het er stil zijn? Of zal ik misschien wel vogels vanuit het vondelpark horen in de ochtend? Zou er kleur op de muren zitten van de torenkamer? Zal ik er lopen op een warm kietelend tapijt of een harde koele vloer?’

Wanneer we rust en ruimte krijgen om tot onszelf te komen, worden we bewuster van onze zintuigen. Ik geloof dat andersom kleur, materiaal en tactiliteit ook onze sensibiliteit en bewustzijn kunnen verhogen, om zo op hun beurt weer te zorgen voor rust en inspiratie.

Tijdens mijn week in de torenkamer wil ik de torenkamer ‘betegelen met gevoel’. Ik ga door middel van materiaalexperimenten een serie van tactiele stalen maken, waarbij ik me zal laten leiden door mijn zintuigen.

Welke muziek hoort volgens Hein van Eekert bij de Soundtrack van de zomer?

Laat ons jouw ultieme zomerklassieker weten

Bekijk de aflevering van vrijdag 27 juli

Deze handige tips kun je gebruiken bij het instuderen van Summertime.

Noa Eyl vertelt hoe je Summertime kunt spelen.

Chef Koninklijk Concertgebouworkest zou musici betast hebben

Minstens zo mooi als de maansverduistering

Hoe ga je om met spanning voor een voordracht? Bekijk deze handige tips

Drie weken lang een speciale zomereditie van het Drieluik. Op onze reis langs Europese steden gaan we op zoek naar de mooiste muziek.

In het drieluik worden altijd drie muziekstukken aan elkaar gesmeed zodat er een nieuw geheel ontstaat. Van maandag 9 juli tot en met vrijdag 27 juli is er een speciale zomereditie van het Drieluik. We gaan een muzikale roadtrip door Europa maken. Elk drieluik staat in het teken van een andere stad. Steeds proberen we de sfeer van de stad in muziek te vangen.

Luister elke werkdag van 14.00 uur tot 16.00 uur naar 4 de Middag op NPO Radio 4.

Bekijk hier de kaart met welke steden de komende tijd voorbij komen. Hier zijn ook de Drieluiken te beluisteren.

Beluister hier de Spotify-playlist met alle muziekstukken

De broers Jussen geven je handige tips.

Bekijk deze handige studeertips van de gebroeders Jussen.

Een muzikale vechtscheiding

Solisten + Groot Omroepkoor + Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti

De jongste opname van de 'Auferstehungs-symphonie' van Gustav Mahler
Groot Omroepkoor & Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti.
Solisten: Chen Reiss (sopraan), Karen Cargill (alt)

Nu bij AVROTROS te koop voor slechts € 12,50  (incl. portokosten)

Interesse?   Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het verhaal van Shakespeare op muziek

Beluister hier de suggesties die we binnenkregen in de Muziek van de Dag over spirituele muziek.

Naar aanleiding van de NPO 2 serie 'Kijken in de Ziel: Religieuze leiders' vroegen we in de Muziek van de dag naar jouw spirituele muziek. We hebben zo overweldigd veel reacties gekregen dat we er een playlist van hebben gemaakt!

Beluister hier de playlist

Op je ligbed met Canto Ostinato en met Bizet naar Salou

Mieke van der Weij tipt haar favoriete vakantieboek

Beluister de muzikale hoogtepunten

Bekijk de aflevering van maandag 23 juli

Beeldend kunstenaar en kunstdocent Yara de Kok gaat de fysieke ruimte binnen en buiten de Torenkamer onderzoeken om vanuit daar nieuwe collages en schilderijen te gaan maken.

Even voorstellen
Yara de Kok (1993) is beeldend kunstenaar en kunstdocent en studeerde Fine Art & Design in Education aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Vanaf haar eindexamen in 2017 heeft zij doorlopend geëxposeerd in verschillende steden in Nederland. In september 2018 begint Yara als teken- en schilderdocent in Wijksatelier in Wijk bij Duurstede.

Yara werkt vanuit haar liefde en fascinatie voor architectuur. In haar collage- en schilderwerk zoekt ze de spanning op tussen realistische en surrealistische ruimtes. Haar beeldend onderzoek begint met fotografie en/of video. Van daaruit gaat zij met verschillende technieken aan de slag om tot nieuwe composities te komen. Hierin gaat ze op zoek naar een samenkomst van verschillende lagen en perspectieven. Zo nodigt ze de kijker uit om de gegeven herkenningspunten aan te vullen met hun eigen fantasie.

Bekijk haar werk op de website: www.yaradekok.com

Torenkamerplan
Ik wil de fysieke ruimte binnen en buiten de Torenkamer grondig gaan onderzoeken. Het lijkt me heel uniek en interessant om me hier een week lang op te kunnen focussen. In de snelle wereld waarin we leven, is dit niet vanzelfsprekend en ik ben benieuwd wat voor effect het heeft op het beeldende proces. Ik start met fotograferen en tegelijkertijd verzamel ik materialen uit de directe omgeving. Met deze input ga ik collages maken en schilderen. Dit zal het startpunt vormen voor nieuw werk dat ik ga maken voor exposities eind 2018 in Amersfoort en Amsterdam.

Ja, je leest het goed

Lees meer over deze vrijwel onbekende opera

Bekijk de aflevering van vrijdag 20 juli

Welke muziek hoort volgens Lex Bohlmeijer bij de Soundtrack van de zomer?

Website van De Nationale Opera & Ballet: http://operaballet.nl/

Website van de Nederlandse Reisopera: www.reisopera.nl

Website van Opera Zuid: http://operazuid.nl/

Place de l'Opera, webmagazine voor operaliefhebbers: http://www.operamagazine.nl/

Vereniging Vrienden van De Nationale Opera: http://vrienden.dno.nl/

Fidelio, de jonge vrienden van De Nationale Opera: http://fidelio-opera.nl/

Vereniging Vrienden van de Nederlandse Reisopera: http://www.vriendenreisopera.nl/

Bekijk de aflevering van maandag 16 juli

Ab Nieuwdorp tipt zijn favoriete vakantieboek

Beeldend kunstenaar Cathelijn van Goor gaat deze week in de Torenkamer snelle tekeningen maken met de 3D-weergave van het Vondelpark in Google Maps als inspiratiebron.

Even voorstellen
Cathelijn van Goor (1976) is beeldend kunstenaar en studeerde vrije grafiek aan de KABK in Den Haag. Ze woont en werkt in Amsterdam, waar ze monumentale tekeningen maakt.

In haar werk staat de vraag centraal in hoeverre technologische ontwikkelingen daadwerkelijk de vooruitgang opleveren die ze beogen. Om onderzoek te doen naar de gevolgen van de snelle ontwikkelingen in grote moderne steden heeft zij onder andere Tokyo, New York, Delhi, Shanghai, Beijing en Hong Kong bezocht. In 2012 verbleef ze vijf maanden als artist in residence bij het CEAC in Xiamen, Zuid China.
In haar meest recente series tekeningen ligt de focus op de mens die controle verliest over haar eigen uitvindingen. Ze maakte onder meer de series Glitches en Rare Digital Phenomena naar aanleiding van een zestien kilometer wijd gebied in Google Streetview, dat er, door een software-fout tijdens het opnameproces, totaal vervormd uit is komen te zien.

Ze exposeert in binnen- en buitenland. Haar werken zijn onder meer opgenomen in de collecties van het Teylersmuseum en de Universiteit Leiden. Daarnaast ontving ze subsidies van het AFK, Stichting Stokroos en het Mondriaan Fonds.

Torenkamerplan
In de Torenkamer ga ik snelle tekeningen en schetsen maken naar aanleiding van de vormen die ontstaan bij de 3D weergave van het Vondelpark in Google Maps. 

Het in kaart brengen van architectonische omgevingen gaat Google Maps vrij goed af. Waar het de weergave van de natuur betreft, blijkt het moeilijker een realistische weergave te bereiken. Bomen lijken meer op abstracte glazen sculpturen waarin een boom gevangen zit, of op geometrische bouwsels waarbij de boom er als een platte tekening op is geplakt. Deze vormen gebruik ik om het idee dat de natuur moet wijken voor technologische ontwikkelingen te verbeelden.

In mijn studio werk ik meestal met een vooropgezet plan een lange tijd aan mijn tekeningen, resulterend in doorgewerkte beelden. Ik gun mezelf daarbij weinig ruimte voor vormonderzoek en experimenteren met materialen, dus dat ga ik deze week in de Torenkamer doen.

Dag 1 - maandag 16 juli 2018

Dit was een heerlijke, zwoele eerste dag in de Torenkamer. In tegenstelling tot hoe ik veel dagen ervaar - alsof de tijd door mijn vingers glipt - ontvouwde deze dag zich traag. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.

Nadat ik rustig mijn tekenspullen heb uitgepakt, ben ik aan de slag gegaan. Ik selecteerde een aantal foto's van Google Maps die me bruikbaar leken om mee te beginnen. Vervolgens heb ik mezelf de opdracht gegeven dat ik niet langer dan een half uur aan een tekening mocht werken. Op deze wijze wilde ik mezelf aansporen snelle keuzes te maken en scherp te zijn op wat de gekozen vormen interessant maken en hoe ik deze aspecten kon vertalen naar spannende tekeningen.

Uiteraard hadden de tekeningen iets meer tijd nodig en heb ik wat gesmokkeld; dat is het voordeel van eigen baas zijn. Ik maakte vier tekeningen van verschillende verschijningsvormen van bomen in Google Maps 3D. Ik meen dat ik nu al een opbouw te pakken heb, waarbij de laatste tekening een pakkend beeld begint te geven van de complexe weergave van de digitale ruimte.

Verder maakte ik een eerste opzet waarin ik kan gaan experimenteren met aquarelverf.

Morgen maar eens met een frisse blik kijken en bedenken wat de tekeningen verder nodig hebben. Ik sta te popelen.

Dag 2 - dinsdag 17 juli 2018

Vandaag voelde de warmte als een zware deken in de kleine Torenkamer. Een ommetje door de stad om aanvullende materialen te kopen bracht wat verkoeling.

Om weer in een flow te komen, ben ik verder gaan tekenen aan een opzet die ik gisteren al had gemaakt. Het duurde lang voordat het werk een beetje de sfeer kreeg die ik voor ogen had. Het lukte me niet te stoppen voordat ik het werk zo goed als klaar had, omdat ik steeds weer iets nieuws zag wat ik anders wilde hebben. Ik vond het beeld lang saai blijven, omdat de boom gecentreerd geplaatst was. Uiteindelijk lukte het me het werk de spanning te geven waarop ik hoopte, door de schaduw, die licht was in plaats van donker, sterker naar voren te laten komen.

Toen was het tijd om te gaan spelen met water, zoals dat hoort met mooi weer. In mijn eigen studio ben ik ruim een jaar geleden begonnen aan twee grote tekeningen, ongeveer 1,5 bij 2 meter, waarin ik aquarelverf combineerde met kleurpotlood. Na een aantal maanden puzzelen heb ik de werken opgerold en aan de kant gelegd, omdat het me niet lukte de twee technieken naar wens te combineren. Soms is het handig om eerst in het klein onderzoek te doen, alvorens direct op wallpaper-formaat te beginnen. Een goede uitdaging dus voor in de Torenkamer. De eerste laag verf ligt nu te drogen, zodat ik morgen ten strijde kan trekken met mijn kleurpotloden.

Dag 3 - woensdag 18 juli 2018

Gisteren zette ik een eerste laag op in aquarelverf, terwijl ik op de radio luisterde naar het interview dat zich twee verdiepingen onder mij voltrok. Mijn penseel kleurde het papier, terwijl er werd verteld over Chaqall die experimenteerde met verschillende technieken en zichzelf daarbij toestond te falen. Dat is een mooi motto voor vandaag, en in het algemeen uiteraard binnen het maakproces, want zonder riskeren dat iets mislukt ook geen kans op nieuwe ontdekkingen.

Gestaag werkte ik verder aan twee van de vier opzetten. In de beelden van Google Maps die ik hiervoor koos, werden schaduwen op het water vertaald naar platte vlakken, met daarin een extreem donker, ingekaderd lijnenspel. Ik heb geprobeerd dit contrast neer te zetten door met zwart kleurpotlood naast de subtielere grijzen van het grafiet te werken. Allereerst vond ik het kleurpotlood erg stijf overkomen. Het materiaal is veel ruwer dan grafiet, wat het moeilijker maakt snelle, vloeiende lijnen te tekenen. Door er grafiet naast te gebruiken, lukte het me redelijk de speelsheid terug te krijgen in het werk. Door de stugheid van het materiaal ging het proces trager dan de andere dagen. Ik zal me daar voor vandaag bij neer moeten leggen. Morgen is er weer een dag.

Dag 4 - donderdag 19 juli 2018

Taart in de Torenkamer, want ik ben jarig. Daarom ook een kortere werkdag.

Eerst heb ik even verder geworsteld met een aquarel. De grootste uitdaging was in dit geval de geometrische vormen er duidelijk inkrijgen, zonder de grillige lijnvoering en openheid in de bomen te verliezen. Ik kwam er niet helemaal uit en ben nog in dubio of het een gevalletje van 'kill your darlings' gaat worden, of dat het me zal lukken het één te bewerkstelligen zonder het ander er voor op te hoeven offeren. Ik heb besloten het oordeel nog even uit te stellen.

Vervolgens heb ik uitgeprobeerd wat er gebeurt als ik zwart papier nam en de schaduwen daarop uitspaarde in plaats van de schaduwen zwart te tekenen. Ik wilde zien of ik de rechthoekige, platte vormen van de schaduwvlakken kon versterken door het effen zwart van het papier. Dit bleek te werken: de schaduwen werden echt platte vlakken zo, maar de rest van de tekening kreeg het uiterlijk van een borduurwerk. Dit gestileerde effect vind ik te weinig een natuurlijke tegenhanger van de geometrische vormen, dus morgen ga ik kijken of ik deze delen van de tekening zachter en meer organisch kan krijgen. Maar eerst op naar een terras om een voltooid rondje om de zon te vieren.

Dag 5 - vrijdag 20 juli 2018

Je ontkomt nooit helemaal aan jezelf en dat ondervond ik ook deze dagen in de Torenkamer. De behoefte om een af en goed beeld te maken, zit blijkbaar diepgeworteld. Na een supersnelle start de eerste dag, waarbij ik tekeningen maakte met een timer erbij, verzandde ik al snel in het afmaken van deze beelden. Ook bij het experimenteren met ander materiaal gleed mijn tijd weg in het afmaken van de tekeningen. Op zich niets mis mee, want ik heb in vijf dagen tijd toch een mooi reeksje werken gemaakt, geschikt voor een nieuwe expositie. Het was echter niet helemaal mijn insteek voor het werken in de Torenkamer. 

Kortom, het roer moest vandaag om, terug naar het schetsen en spelen. Maar wel pas nadat ik eerst nog even verder stoeide met de tekening op zwart papier ;-)

Na het maken van een serie snelle schetsen was het tijd om Najiba Brakkee te verwelkomen. Zij heeft mij de rest van de avond gevolgd om een beeldverslag te maken van mijn verblijf in de Torenkamer, voor het artlog Trendbeheer. Erg fijn en ik ben benieuwd naar het resultaat, dat na dit weekend online zal verschijnen. Ik zag al een vervreemdende foto van mij en Andrea van Pol in de studio; dat belooft wat.

Tijdens haar bezoek maakte ik nog even een paar foto’s van mijn werk. Ineens zag ik hoe aan de linkerkant van de ruimte het Vondelpark te zien was door het raam en rechts aan de muur mijn tekeningen ineens ook leken te fungeren als vensters naar een park buiten. Een geslaagde ontdekking, te vergelijken met de vensters in de computer die naar een andere wereld leiden.

Aansluitend bracht ik mijn werken naar de studio beneden voor de live uitzending. Er heerste een ontspannen sfeer. Daniel Cohen sprak zeer beeldend en uitnodigend over zijn voorstelling Poz Paradise, die aankomende week in première gaat, omlijst door een prachtige selectie muziek. Ik mocht mezelf gelukkig prijzen toen hij op vergelijkbare, diepgaande wijze een werk van me beschreef. Een vermoeide Julien Libeer speelde Bach alsof hij net uit een frisse zomerse bui was gestapt. Het spiegelende grafiet in mijn tekeningen ging een spannende, schilderachtige interactie aan met het licht van de studiolampen. Kortom, een waardevolle avond om een fijne en productieve mini-residency mee af te sluiten. 

Als finishing touch ontdekte ik thuis, als cadeautje van het park, een blaadje in mijn haar.

Luister deze betoverende versie.

Subcategorieën