Festival Oude Muziek is koud vertrokken uit Utrecht, of het feest van de nieuwe muziek neemt er zijn intrek. De Gaudeamus Muziekweek zit vol 'nieuwe klanken'. Programmeur Martijn Buser ligt enkele hoogtepunten uit. 

{audiofragment audio="327147" caption="Martijn Buser over Gaudeamus" }

Veel musici in Nederland zijn op zoek naar een eigen geluid. Daarom presenteer ik elke week een nieuwe cd met muziek van vandaag: Hollandsche Nieuwe!

De cd van deze week is een traditionele: Nino Gvetadze speelt Chopin, met name de cyclus van 24 preludes. Toch is dit ook bijzonder. Gvetadze, afkomstig uit Georgië en al jaren woonachtig in Nederland, is een pianist met een fluwelen touché en een rijke poëtische verbeeldingskracht. 

  Er komt een moment dat je terugkijkt in je leven. Dat je achtervolgt wordt door herinneringen en twijfels, die in je bewustzijn gaan rondspoken, zo schrijft ze in de toelichting. Ze spreken over verloren gegane of gewaande hoop, liefde, bewondering, maar ook eenzaamheid, pijn en wanhoop. Maar er is geen weg terug. Zoals die er ook niet voor Chopin was. Ook Chopin keek terug en vertelt het verhaal van zijn leven in de cyclus van 24 preludes. Wat een intense melancholie!

Vanavond een van de extra stukken: de wals in a.kl.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/327222-hollandsche-nieuwe-nino-gvetadze-speelt-chopin-iii

en in deze laatste aflevering gaat het over de laatste noten, wat komt daarna? Applaus? Stilte? Een dans?

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/327405-hollandsche-nieuwe-nino-gvetadze-speelt-chopin-iv

Speciaal voor Passaggio schrijft violiste Cecile Huijnen een column over haar vak. Een kijkje achter de schermen van een musicus.

Vanavond de 34e aflevering (de eerste van het nieuwe seizoen) van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Grotenhuis. In 2017 heeft ze een half jaar een sabbatical genomen om zich te storten op een passie: het schrijven. Ze houdt intens van muziek en er is altijd zoveel over te vertellen. Nu levert ze om de week - altijd op maandag - een bijdrage aan Passaggio: korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. 

  In deze aflevering pakt ze een delicaat onderwerp bij de kop: Metoo en de klassieke muziek.

Vorige week maakten wij bekend dat de Duitse Muziekprijs ECHO die afgelopen voorjaar werd afgeschaft, na alle commotie rond een lied van Duitse rappers, een opvolger heeft gekregen: Opus Klassik.

En gister zijn de eerste winnaars van die nieuwe prijs bekendgemaakt. De prijzen zijn verdeeld over 22 categorieën. We noemen er hier enkele.
In de categorie zang zijn sopraan Diana Damrau en tenor Juan Diego Flórez de winnaars. Bij de instrumentalisten gingen hoboïst Albrecht Mayer en pianist Daniil Trifonov er met de prijzen vandoor.
De ‘bestseller van het jaar’ ging naar een opname van het openingsconcert van de Elbphilharmonie in Hamburgdoor het NDR Elbphilharmonie Orchester onder leiding van Thomas Hengelbrock.

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 oktober in het Berliner Kozerthaus en wordt diezelfde avond op de Duitse tv uitgezonden.

Opera Compact zo heet het nieuwe operagezelschap dat onlangs is opgericht in het zuiden van het land. Dat meldt de site van Opera magazine.
Opera dicht bij de mensen, is het motto van Opera Compact. Het nieuwe gezelschap wil kleinschalige producties brengen in theaters die graag opera programmeren maar geen ruimte hebben voor grote voorstellingen.
De initiatiefnemers zangeres Fenna Ograjensek en regisseur Sybrand van der Werf willen vooral Nederlands en Belgisch Limburg bedienen. Ze ontdekten dat er bij de theaters daadwerkelijk grote belangstelling is voor opera in een kleinere zaal. Sybrand: “Toen ik met theaterdirecteuren in Limburg sprak, was de reactie heel vaak: hèhè, daar hebben we op zitten wachten.”

De eerste opera die voor 2020 op de planning staat is Mozarts Don Giovanni.
Als nieuw ensemble kiest Opera Compact voor bekende titels, om zo bekendheid en een publiek op te bouwen. In de zomer van 2020, kort na Don Giovanni, maakt Opera Compact voor het Openluchttheater Valkenburg een productie van Der Freischütz. Later volgt La bohème. En professionele zangers worden opgeroepen om auditie te doen voor Don Giovanni en Der Freischütz; op 7 november in Heerlen.

Paul Witteman trapt het nieuwe seizoen af met sterhoboïst Alexei Ogrintchouk, operaliefhebber Chazia Mourali, viooltalent Vera Beumer en het Britten Jeugd Strijkorkest o.l.v. Loes Visser, pianist Jeroen Bal en Fuse.

De Rus Alexei Ogrintchouk is eerste hoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze positie bekleedt de sterhoboïst al sinds 2005. In Podium Witteman vertelt Ogrintchouk over de rol van de hobo in een symfonieorkest en geeft hij zijn top 3 van de mooiste hobosolo’s uit de orkestmuziek. Natuurlijk speelt Ogrintchouk in Podium Witteman de mooiste solo; hij wordt daarbij begeleid door pianist Jeroen Bal.

Tv-presentator Chazia Mourali is een enorme liefhebber van de opera! Zij is idolaat van de producties van regisseur Pierre Audi, die deze maand na 30 jaar vertrekt als directeur bij De Nationale Opera in Amsterdam. Audi heeft Nederland als operaland internationaal op de kaart gezet. Chazia Mourali geeft haar drie absolute favorieten uit Audi’s oeuvre.

Nederland barst van het muzikale talent! En daarom gaat Paul Witteman het komende jaar wekelijks een podium bieden aan de jonge helden van de klassieke muziek. Paul trapt het seizoen af met de 17-jarige violist Vera Beumer. Dit talent trekt al jong de wijde wereld in en gaat haar studie vervolgen in Londen. Vera speelt in Podium Witteman met het Britten Jeugd Strijkorkest, een kweekvijver van jong strijkerstalent uit Overijssel.

En natuurlijk is Fuse er weer bij in de eerste uitzending na de zomer. Emma van der Schalie vertelt over de liefde van Fuse voor jazzpianist Brad Mehldau, die op zijn beurt weer een grote liefde heeft voor de klaviermuziek van Johann Sebastian Bach.

Deze maand stopt Pierre Audi na 30 jaar als directeur bij De Nationale Opera. Audi heeft in die lange periode van Nederland een belangrijk operaland gemaakt. Daarom laat de NTR in vier afleveringen de mooiste fragmenten zien uit Audi’s operaregies. Met bijdragen van Truze Lodder, Henk van der Meulen en Hein van Eekert. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend op de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman, zondag 9 september, 18.10u op NPO2

Het Nescio ensemble gaat op Friese Odyssee. Samen met een dichter varen ze naar verschillende plaatsen in Friesland om op te treden.

{audiofragment audio="327030" caption="Sophie Vroegop over Nescio" }

Meer informatie over de tour van Nescio vind je hier. 

 

Van de absolute videoknaller met Rachmaninov door pianiste Anna Fedorova en Chopins ‘Pianoconcert nr. 2’ door Rosalía Gómez Lasheras tot verborgen parels: op het YouTube-kanaal AVROTROS Klassiek kun je genieten van prachtige Zondagochtend Concerten uit het archief. In de afspeellijst Het Zondagochtend Concert vind je alle concerten verzameld.

Zaterdag 8 september 2018 is het alweer de Last night of the proms in de Royal Alberthall in Londen. Op het zelfde moment klinkt in diverse parken en concertzalen in het land Rule Britannia, Pomp and cirumstance March (Land of hope and glory) van Elgar en Auld lang syne.
De Proms is een jaarlijks terugkerend evenement in Engeland. De hele zomer worden elke avond concerten georganiseerd, die ook te horen zijn via BBC Radio 3.

Toch hoeven we nu niet een heel jaar te wachten op de volgende Proms-serie. In maart wordt voor de tweede keer een BBC Proms georganiseerd in de Verenigde Arabische Emiraten – in Dubai om precies te zijn. Op het programma staat het traditionele klassieke repertoire, Britse muziek en nieuwe opdrachtcomposities van onder meer de Brits-Libische componiste Bushra el-Turk.

De BBC Proms in Dubai duurt 4 dagen en vindt plaats van 19-22 maart 2019. Ook deze concerten worden uitgezonden op BBC Radio 3.

Op 26 augustus jongstleden is operadiva Inge Borkh op 97-jarige leeftijd overleden.
Ingeborg Simon werd in 1921 geboren in Duitsland. In de jaren ’30 vluchtte het gezin naar Zwitserland, vanwege het opkomende Naziregime (haar vader was Joods). In 1940 was haar debuut in Luzern in Zwitserland, voor het eerst onder haar artiestennaam Inge Borkh. Al snel groeide zij uit tot een opera zangeres van wereldformaat. Zong zij aan het begin van de jaren ’40 nog lichte, lyrische rollen, al snel zong ze de rol van Senta in Der Fliegende Holländer, de titelrollen Tosca en Turandot van Puccini en rollen in opera’s van Verdi en Strauss. In 1952 was haar internationale doorbraak tijdens de Beyreuther Festspiele.

In 1973 zong Inge Borkh haar laatste rol: Elektra in Palermo en in 1996 publiceerde zij een autobiografie onder de titel: “Ich komm’ vom Theater Nicht Los…”

Van 1852-1854 woonden Robert en Clara Schumann met hun kinderen in Düsseldorf. Het huis waar zij woonden, wordt binnenkort een museum. Al enkele decennia wordt het huis bewoond door een cellist met een eeuwigdurend huurcontract. De cellist speelt veel ten behoeve van dak- en thuislozen en heeft op die manier grote bekendheid gekregen in Duitsland.

Het Schumann-huis wordt binnenkort voor 3,2 miljoen euro gerenoveerd. Na de renovatie mag de cellist weer terug het huis in. Hij gaat dan op de tweede verdieping wonen.

In de herfst van 2020 opent het Schumann Museum in Düsseldorf zijn deuren.

Presentator Hans Haffmans maakte in 2010 een reportageserie over Schumann. Hij bezocht ook het Schumann huis in Düsseldorf. Kijk hier.

Annett Andriesen is voor het laatste jaar verbonden aan het IVC. Ze is te gast in de studio samen met mezzosopraan Nina van Essen, die meedoet aan het Concours. 

{audiofragment audio="326927" caption="Annett Andriesen en Nina van Essen" }

Meer informatie over het Internationaal Vocalisten Concours vind je hier.

De redactie van Opium deelt de leukste tips op het gebied van kunst, theater, literatuur, films en muziek, ook op Instagram!

Donderdag 13 december:
Opium Tipt: Opera Oedipe van Enescu door de Nationale Opera{audiofragment audio="337768" caption="Opium Tipt: Enescu's - Oedipe door de Nederlandse Opera" }

Donderdag 6 december: 
Opium Tipt: de film Beautiful Boy van Felix Van Groeningen{audiofragment audio="337076" caption="Opium Tipt: de film Beautiful Boy van Felix Van Groeningen" }

Donderdag 29 november:
Opium Tipt: het boek 'Heimat, Terug naar het land van herkomst' van Nora Krug.{audiofragment audio="336353" caption="Opium Tipt: Heimat, Terug naar het land van herkomst van Nora Krug" }

Donderdag 22 november:
Opium Tipt: IDFA Documentaire: Celebration, over het leven van Yves Saint Laurent.{audiofragment audio="335621" caption="Opium Tipt: IDFA docu Celebration over Yves Saint Laurent" }

Donderdag 15 november:
Opium Tipt: 3 documentaires van het IDFA.
- Westwood: Punk, Icon, Activist
- Piazzolla, the Years of the Shark
- Bellingcat – Truth in a Post-Truth World
{audiofragment audio="334837" caption="Opium tipt: 3 IDFA documentaires (portretten)" }

Donderdag 8 november:
Opium Tipt: De film Loro{audiofragment audio="334136" caption="Opium Tipt: Film Loro" }

Donderdag 1 november: 
Opium Tipt: Tosca - De Nederlandse Reisopera{audiofragment audio="333376" caption="Opium Tipt: Tosca - De Nederlandse Reisopera" }

Donderdag 25 oktober 2018
Opium tipt: de film Burning (Beoning) van Chang-dong Lee
{audiofragment audio="332837" caption="Opium tip: de film Burning (Beoning) van Lee Chang-dong" }

Donderdag 18 oktober 2018
Opium Tipt: Tentoonstelling A Balancing Act
{audiofragment audio="331839" caption="Opium tipt: de tentoonstelling A Balancing Act" }

Donderdag 11 oktober 2018
Opium Tipt: Documentaire McQueen
{audiofragment audio="331125" caption="Opium tipt: McQueen" }

Donderdag 20 september 2018
Opium tipt: Documentaire Maria by Callas
{audiofragment audio="328841" caption="Opium tipt: Maria by Callas" }

Donderdag 13 september 2018
Opium tipt: De film Dogman
{audiofragment audio="328108" caption="Opium tipt de film Dogman" }

Donderdag 6 september 2018
Opium tipt: Het boek Zeiseman van Marha Heesen
{audiofragment audio="327378" caption="Opium Tipt: Boek: Martha Heesen - Zeiseman" }

Donderdag 30 augustus 2018
Opium tipt: Toneelstuk Kleine Zielen van Toneelgroep Amsterdam
{audiofragment audio="327377" caption="Opium Tipt: Toneelstuk Kleine Zielen van Toneelgroep Amsterdam" }

Donderdag 16 augustus 2018
Opium tipt: De film ‘Den skyldige'
{audiofragment audio="326915" caption="Opium Tipt de film Den skyldige" }

Donderdag 9 augustus 2018
Opium tipt: Grace Jones: Bloodlight and Bami 
{audiofragment audio="326916" caption="Opium Tipt: Grace Jones: Bloodlight and Bami" }

Donderdag 5 juli 2018
Opium tipt: De film Western 
{audiofragment audio="326917" caption="Opium Tipt: Film Western" }

Donderdag 28 juni 2018
Opium Tipt: Love, Simon
{audiofragment audio="326918" caption="Opium Tipt: Love, Simon" }

Donderdag 7 juni 2018
Opium Tipt: Les contes d'Hoffmann van De Nationale Opera
{audiofragment audio="326919" caption="Les contes d'Hoffmann van De Nationale Opera" }

Donderdag 24 mei 2018
Opium Tipt: Het boek 'Spoken in Moskou' van Joseph Roth
{audiofragment audio="326920" caption="Opium Tipt: Spoken in Moskou van Joseph Roth" }

Donderdag 3 mei 2018
Opium Tipt: De vertaalde literaire roman ’De wonderbaarlijke geschiedenis van Peter Schlemiel’ van Adelbert von Chamisso
{audiofragment audio="326921" caption="Opium Tipt: de vertaalde literaire roman ’De wonderbaarlijke geschiedenis van Peter Schlemihl’ van A" }

Donderdag 26 april 2018
Opium Tipt: De roman ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti
{audiofragment audio="327371" caption="Opium Tipt: de roman ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti" }

Donderdag 19 april 2018
Opium Tipt: De roman ‘Zevenduizend eiken’ van Sara Baume
{audiofragment audio="327372" caption="Opium Tipt: de roman ‘Zevenduizend eiken’ van Sara Baume" }

Donderdag 12 april 2018
Opium Tipt: De film 'Lady Bird' van regisseuse Greta Gerwig
{audiofragment audio="327373" caption="Opium Tipt: de film Lady Bird" }

Donderdag 5 april 2018
Opium Tipt: 'Vergeef ons' van Toneelgroep Amsterdam en het Antwerpse Toneelhuis
{audiofragment audio="327374" caption="Vergeef ons" }

Een speeltuin van kleine ideeën die kunnen uitgroeien tot een sculptuur, prints, postcards, een lamp etc.

Even voorstellen
Jelijn Verhoeven studeerde in 2017 af aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem met het werk Drowning in Objects. Een project waarin plastic de hoofdrol speelt. De kleurrijke plasticsoorten worden een sculptuur waarin kleine bewegingen te zien zijn, langzaam ronddraaiende elementen komen naar voren in een installatie. Verhoeven is een visuele ontwerper die altijd werkt vanuit een bepaald materiaal. 

Torenkamerplan 
‘In De Torenkamer wil ik werken vanuit materialen en objecten. Waarbij ik start met een verzameling van plastic, papier, stoffen etc., en elke keer reageer op hetgeen ik daarvoor heb gemaakt, als een soort kettingreactie. Hierdoor ontstaat een speeltuin van kleine ideeën die kunnen uitgroeien tot een sculptuur, prints, postcards, een lamp etc. Maar waarbij de centrale rol blijft dat het komt vanuit een materiaal en het maakproces de hoofdrol speelt.’ 

Dag 1 - Maandag 3 september 2018
Wauw wat een mooie ruimte!
Het licht maar vooral het uitzicht zorgen voor een rust gevende sfeer. De eerste dag was een beetje inkomen, omdat er zoveel spullen om mij heen lagen, wist ik soms niet goed waar ik wilde beginnen. Maar naarmate de dag verder ging en de kamer steeds meer werd bezaait met mijn gekleurde materialen begonnen de eerste testjes te ontstaan. Kleine bewegende en draaiende collages beginnen tot leven te komen en de kleuren zijn in elke hoek van de kamer te vinden.


{audiofragment audio="327051" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 1" }

Dag 2 - Dinsdag 4 september 2018
Vandaag ben ik begonnen met mijn ochtend in het Vondelpark. Ik heb een lange wandeling gemaakt en ben daarna met een frisse start weer in de Torenkamer verder gegaan met het maken van nieuw werk. De testjes op de muur breiden zich steeds meer uit. De kettingreactie wordt steeds meer zichtbaar en de kleuren spatten van de muur. Alle details vormen langzaam een groot kunstwerk. Rood, blauw en geel zijn terugkerende kleuren. Ronde vormen en strakke rasters staan centraal, waarin ik vaak een weeftechniek gebruik als mijn tool. Ik hoop dat ik aan het einde van deze week de muur vol heb gekregen en dat zowel bewegende elementen als platte testjes een overzicht tonen.

 

Dag 3 - Woensdag 5 september 2018
Het is het einde van de dag en ik kijk met een tevreden resultaat terug. Vandaag heb ik wat assistentie gehad, wat mij als ontwerper altijd goed helpt om weer nieuwe inzichten te krijgen. De materialen en de testjes op de muur beginnen vorm te krijgen en het werkt zich ook uit tot kleine 3D-objecten. Dankzij een hele grote blokkendoos en een doos vol Knex, die ik vandaag kreeg van Annemieke Bosman, kreeg ik weer allemaal nieuwe ideeën. Nogmaals hartstikke bedankt Annemieke voor deze gift! Morgen door met bouwen!

{audiofragment audio="327232" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 3" }

 

Dag 4 - Donderdag 6 september 2018
Vandaag heb ik goed gekeken naar de werken aan de muur en heb ik een aantal weeftechnieken verder doorontwikkeld. De werken die ik heb gemaakt, zijn een startpunt voor een groter werk. Alle testjes hebben individueel van elkaar een eigen karakter en kenmerk. Verder draaien er in de ruimte kleine klokjes die samenlopen met de collages.

Dag 5 - Vrijdag 7 september 2018
Vandaag is de laatste dag. Ik heb enorm genoten van mijn tijd hier en het was superfijn om elke ochtend wakker te worden met uitzicht op het Vondelpark. Ik kijk terug op een goede week vol nieuwe experimenten en een start om weer projecten te gaan maken. De afgelopen vijf dagen heb ik kunnen proeven hoe het is om mijn eigen atelier te hebben en dat beviel me erg goed. Dankjewel voor alles!

{audiofragment audio="327429" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 5" }
{video "https://www.youtube.com/watch?v=1d6EQd1uiEg"}

 

 

Adieu, monsieur Rameau

De prijs-CD hoor je elke dag om 13.30 uur in De Muziekfabriek op NPO Radio 4.

Antwoorden
27 aug.
De muziek van deze CD is afkomstig uit de zogeheten ‘Codex Trujillo’ uit 1780. Wie geldt als de samensteller van deze bundel met muziek en aquarellen? - De Spaanse bisschop Baltasar Jaime Martínez Compañón y Bujanda
28 aug. In welke stad bevindt zich op dit moment het originele exemplaar van de Codex Trujillo? - Madrid
29 aug. Spanje en Peru ruziën al jaren over een mogelijke terugkeer van de Codex Trujillo naar Peru. Vorig jaar sloot premier Rajoy van Spanje daarover een overeenkomst met de toenmalige President van Peru. Wie was die president? - Pedro Pablo Kuczynski
30 aug. In welk jaar is het Mexicaanse ‘Tembembe Ensamble Continuo’ opgericht? - 1995
31 aug. De muziek van deze CD is afkomstig uit de zogeheten ‘Codex Trujillo’ uit 1780. Welk Nederlands muziekgezelschap zette óók al (in 2001 én 2013) muziek uit de ‘Codex Trujillo’ op CD? - Música temprana
01 sep. Deze CD is opgenomen in de mooie Abdij Sainte-Marie de Fontfroide, die in 1908 in Amerikaanse handen dreigde te komen. Welke zéér rijke Franse wijnboer en kunstverzamelaar stak daar toen een stokje voor? - Gustave Fayet

Wat kon je winnen?
De Codex Trujillo bevat 1.411 aquarellen en 20 partituren die het leven in het bisdom documenteren. Het laat zien hoe barokke muziek die uit West-Europa werd geïmporteerd, werd verrijkt met de lokale traditie en zo een uniek Metis-repertoire creëerden. Het is de bedoeling dat tijdens het zingen van deze muziek tegelijkertijd gedanst wordt: bailar cantando!

CD-informatie
Bailar Cantando
Fiesta Mestiza en el Perú
Codex Trujillo ca.1780
Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Tembembe Ensamble Continuo
Jordi Savall
Alia vox Sacd avsa9927
8435408099271

Beluister een werk van de cd (andere uitvoerenden)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=0f42Ajbao0k"}

Naast muzieknieuws en nieuwe CD-releases  is er aandacht voor film, poëzie en cross-over. 

 

FILM

We tippen de film Drei Tage in Quiberon, over de filmdiva Romy Schneider. Als kindsterretje speelde zij Sissi, maar ondanks dat succes en latere prachtige rollen eindigde haar leven in totale misère.

POEZIE

Van de dichter Hans Dekkers kwam zijn vierde dichtbundel uitDe bedwelmingsman verroert zich. De dichter leest een gedicht uit de bundel.

 

CROSS-OVER

De nieuwe cross-over CD is van het Brad Mehldau TrioSeymour reads The Constitution.

 

CONCERTTIPS VOOR ZONDAG

Pop meets Classic

Muziek Podium Eemland organiseert morgen een concert onder de titel “ pop meets classic’.  Violiste Jannemien Cnossen treedt er op met muzikanten van het Herman van Veen Arts Centre. Radio4 presentator Ab Nieuwdorp stelt de musici aan u voor.

Zo 2 Sept. 15.00 Hilton Royal Parc Sousduinen

MEER INFORMATIE

Orkest van het Oosten in Grote kick off in Deventer

Deventer bestaat 1250 jaar. De bijbehorende festiviteiten worden afgetrapt door het Orkest van het Oosten. Morgenavond te horen in Deventer aan het Grote Kerkhof. Vanaf zeven uur is er pop onder meer van Rob Dekay, vanaf negen uur. Dan speelt het orkest een gemengd programma van klassiek hits en begeleidt Het orkest olv. Ryan Bancroft het Deventerlied ‘Tevreden’  van Rob Dekay.

MEER INFORMATIE

Amstel Quartet in Villa Augustus

Villa Augustus is een hotel & restaurant gelegen middenin een (moes)tuin aan het Wantij te Dordrecht. In de citroenbomenkas treedt morgenochtend het Amstel Saxofoonkwartet op met werk van zowel hedendaagse als klassieke componisten. Op het programma onder meer minimal music van Philip Glass en Joep Franssens.

Zo 2 sept. 11.00 Villa Augustus Dordrecht

MEER INFORMATIE

 

 

Een componist uit de 16e eeuw die met nieuw werk komt, dat komt niet zo vaak voor. Toch heeft luitist Mike Fentross een stuk gevonden dat nu wordt toegeschreven aan John Dowland. Hij vertelt over dit onderzoek, dat hij samen deed met Andre Nieuwlaat.

 {audiofragment audio="326690" caption="Mike Fentross en nieuw werk van Dowland" }

Meer informatie over het onderzoek en de luitdagen vind je hier.

Vraag je eigen opdrachtcompositie aan!

 

Orkesten, concertseries en subsidieverstrekkers hebben minder en minder geld beschikbaar voor opdrachtcomposities. Daarom moeten we oude tijden laten herleven, vindt Floris Kortie. Want lange tijd is het gebruikelijk geweest om voor bijzondere gelegenheden muziek te bestellen bij componisten. Een groot deel van de klassieke muziek is te danken aan dit mecenaat. Zou dat weer in zwang kunnen raken?

Oproep!

Zijn je ouders 25 jaar getrouwd? Is je eerste kind geboren? Iemand de liefde verklaren? Je dode cavia eren? Bestel een op maat gemaakt muziekstuk! Je helpt de muziek vooruit én je hebt er zelf ook nog wat aan. Meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.! Laat ons weten voor welke gelegenheid je muziek wilt laten componeren, wat je wensen zijn en welk budget er beschikbaar is. Wij koppelen je dan, in overleg uiteraard, aan één van de geweldige componisten die ons land rijk is en wie weet krijgt jouw muziek komend seizoen een heuse première in Podium Witteman.

Wat kost nieuwe muziek?

Dat hangt af van de bezetting, de duur en de moeilijkheidsgraad. Al vanaf een paar honderd euro kun je iets laten componeren. Zie voor een prijsindicatie de honorariumtabel van het Fonds Podiumkunsten.

Wanneer krijg ik reactie?

In verband met de zomerstop kan het even duren voor je reactie krijgt. We proberen voor 9 september iedereen te beantwoorden.

De dirigent verlaat zijn geliefde Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Yannick Nézet-Séguin is op dit moment op afscheidstournee met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat hij 10 jaar lang leidde. Hoe erg gaat hij het orkest missen en wat brengt de toekomst?

{audiofragment audio="326562" caption="Yannick Nézet-Séguin" }

Deze week kiest hij voor Mis in g klein, BWV 235. Bekijk de video.

Een hommage aan Jos van Veldhoven: iedere vrijdag één van de 10 favoriete werken van Jos van Veldhoven, die na 35 jaar afscheid neemt als artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. 

De All of Bach van deze week werd uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven in de Grote Kerk in Naarden.


Jos van Veldhoven over zijn favoriete Mis in g klein, BWV 235: "En van de zogenaamde ‘kleine’ missen van Bach. Klein, omdat ze slechts uit een Kyrie en Gloria bestaan. Maar stuk voor stuk juweeltjes met fraaie aria’s en heel veel mooie en vaak virtuoze ensembles. De grote mis in b (de ‘Hohe Messe’) heeft Bach nooit in zijn geheel uitgevoerd, maar de kleine missen klonken vaak op de grote feestdagen."

Lees meer over BWV 235 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is. Elke vrijdag verschijnt er een nieuwe opname.

Andere programmering vanaf 3 september

Hij neemt de dubbelrol van dirigent en artistiek leider op zich.

Het Ricciotti Ensemble speelt al jaren overal, behalve in de concertzaal. Dirigent Coen Stuit neemt nu het dirigeerstokje over. 

{audiofragment audio="326579" caption="Dirigent Ricciotti Coen Stuit" }

 

 

Tijdens het vermaarde Chopin Festival

Artistiek leider Sieuwert Verster vertelt over het programma met een nieuw werk dat het orkest speelt.

{audiofragment audio="326571" caption="Sieuwert Verster reist door Polen" }

Lees hier meer over het Orkest van de 18e eeuw

De Muziekfabriek start vanaf maandag 3 september met een nieuwe samenstelling van het team. Het nieuwe gezicht is de 36-jarige Carine Lacor, die na het doorlopen van de NPO Campus het programma Voor de Dag heeft gepresenteerd. Carine presenteert De Muziekfabriek van maandag t/m donderdag samen met Sander Zwiep.

Vrijdag en zaterdag staat Jet Berkhout in de studio. Sander vergezelt Jet op de vrijdag. Deze twee dagen staan volledig in het teken van jong klassiek talent. Aanstormende musici worden gevraagd om klassieke hits in een nieuw jasje te steken. Jet: "Het lijkt me geweldig om te zien hoe fantastische aanstormende talenten oude muziek nieuw leven inblazen."

Zondag, direct na Het Zondagochtend Concert, staat presentator Hans van den Boom achter de microfoon.

De Muziekfabriek: maandag t/m zondag van 10:00 tot 12:00 uur op NPO Radio 4.

Composities vol humor

In het kleine middeleeuwse kerkje van 't Stift staan internationale topmusici.

Artistiek leider en gastheer Daniel Rowland vertelt over het bijzondere programma. 

 {audiofragment audio="326556" caption="Daniel Rowland over het Stiftfestival" }

Lees hier meer over het Stiftfestival.

Het hippe strijkkwartet uit Berlijn wint Duitse Muziekprijs

Dufay: een Bourgondiër in Italië

Virtuoos hoogtepunt

De bekende Ierse ballad 'Danny Boy'

De mooiste koorwerken en ouvertures uit de Italiaanse operageschiedenis. Rossini, Puccini, Bellini en meer: luisterrijk, feestelijk en roerend.



Nieuw seizoen Het Zondagochtend Concert

Het nieuwe seizoen van Het Zondagochtend Concert beginnen we in stijl met onze twee geweldige huisensembles: het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Samen brengen ze de mooiste koorwerken en ouvertures uit de Italiaanse operageschiedenis. Rossini, Puccini, Bellini en meer: luisterrijk, feestelijk en roerend.

Operakoren
Denk je aan operakoren, dan denk je aan Verdi. Wat zouden zijn La traviata en Macbeth zijn zonder indrukwekkende koorstukken? Giancarlo Andretta leidt het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor in de mooiste koren. Van het slavenkoor uit Nabucco tot het soldatenkoor uit Il trovatore. Verdi laat in zijn magistrale Trovatore zigeuners de toekomst voorspellen. En die ziet er glorieus uit! Met een triomfmars zetten we de toon voor een nieuw seizoen Het Zondagochtend Concert.

Concertinformatie
Groot Omroepkoor
Radio Filharmonisch Orkest
Giancarlo Andretta, dirigent

1. G. Rossini - Ouverture (uit 'La gazza ladra')
2. G. Verdi - Koor van de zigeunerinnen (uit 'La Traviata')
3. G. Verdi - Soldatenkoor (uit 'Il Trovatore')
4. P. Mascagni - Intermezzo (uit 'Cavalleria rusticana')
5. G. Verdi - Zigeunerkoor (uit Il Trovatore')
6. G. Verdi - Ouverture (uit 'Nabucco')
7. G. Verdi - Slavenkoor (uit ' Nabucco')
8. G. Verdi - Vluchtelingenkoor (uit ' Macbeth')
9. V. Bellini - Ouverture (uit 'Norma')
10. G. Puccini - Zoemkoor (uit 'Madama Butterfly')
11. G. Verdi - Koor & triomfmars (uit 'Aida')

Het aftellen begint!

Het is een magisch moment. Idzard Silvius (60) raakt ontroerd door het vioolspel van Suzanne en Maria.

De twee musici spelen Mozart in de kamer op de intensive care-afdeling van het UMC Utrecht, waar Idzard ligt. De schooldirecteur was in maart nog kerngezond, maar kreeg een griep met ernstige complicaties. Sindsdien is hij verlamd en moet hij 's nachts beademd worden.

Terwijl een verpleegkundige de tranen uit zijn ogen veegt, bedankt Idzard de twee violistes. "Prachtig, zo mooi."

Bekijk in de video hieronder hoe Maria en Suzanne spelen voor Idzard Silvius.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=y6NjBlA0pE8"}

Bron: NOS op 3

Het spectaculaire Concert royal de la nuit

Protest leidt tot intrekken besluit

Vorige week werd bekend dat op het drukste treinstation van Berlijn, Hermannstrasse, atonale muziek zal klinken. De Deutsche Bahn wilde een experiment doen om met atonale muziek drugsgebruikers en daklozen uit het station te weren. Maar nu komt er protest uit de muziekwereld.

De Duitse Muziekraad is tegen het voorstel. “Muziek wordt op deze manier als wapen gebruikt. Men zou beter voldoende personeel ter beschikking kunnen stellen om de regels en veiligheid te handhaven dan muziek daarvoor te gebruiken.”

De Verein Neue Musik Berlin organiseerde een protest tijdens het festival voor nieuwe muziek. De Berlijnse stationsmanager was ook bij het concert aanwezig. Hij zei na afloop van het concert: “Wij nemen afstand van het idee atonale muziek voor dit doel te gebruiken.”

De zaal is voor het Youth Orchestra Los Angeles (YOLA)

Het Los Angeles Philharmonic laat in het voorjaar van 2019 een nieuwe zaal bouwen: het Judith and Thomas L. Beckmen Youth Orchestra Los Angeles Centre in Inglewood. Het gebouw is ontworpen door Frank Gehry, die ook de Walt Disney Concert Hall – de thuisbasis van het Los Angeles Philharmonic – ontwierp. Kosten worden geschat op 14,5 miljoen dollar. De nieuwe zaal is vooral bedoeld voor de kinderen die spelen in het Youth Orchestra Los Angeles.

Het jeugdorkest is in 2007 op initiatief van Gustavo Dudamel gestart. Het project is gebaseerd op El Sistema uit Venezuela. De kinderen krijgen intensief muziekles, spelen in het orkest en hoeven voor hun instrument niets te betalen. Ruim 1200 kinderen hebben volgens dit systeem muziekles. Het doel voor komend jaar is om het leerlingaantal te verdubbelen. Dan komt zo’n nieuwe zaal natuurlijk goed van pas!

Iedere avond in Passaggio een lied uit de cyclus Into the fire van Jake Heggie

Heggie is een componist met veel gevoel voor het vocale. Blijkt uit zijn opera's en liederen. In Into the fire heeft hij samen met librettist Gene Scheer het tragische verhaal verteld van Camille Claudel. Zelf een zeer talentvolle beeldhouwster werd zij al snel onder de hoede genomen van Auguste Rodin. Ze werd zijn assistente, zijn muze, zijn minnares. Met als uiteindelijke resultaat dat haar eigen talent een vroege dood stierf. Ze raakte psychisch volledig in de knel. Vanavond lied 2 'La Valse' ... 

Lex Bohlmeijer tipt zijn favoriete vakantieboek

Een zomerse uitzending met livemuziek

Beeldmaker Linda Rusconi werkt deze week in de Torenkamer met kroontjespen en inkt aan tekeningen van Amsterdamse gebouwen.

Even voorstellen
Linda Rusconi (1981) is een Amsterdamse beeldmaker en studeerde in 2008 af aan de Hogeschool van de Kunsten in Amsterdam. Ze werkt als illustrator, kunstenaar, portrettist en gastdocent. In haar beeldend werk vertaalt ze haar omgeving naar beeld. Met welk materiaal ze ook werkt, het uit zich altijd in een tekening. Schilderen is acrylverf en een kwast gebruiken. Maar tekenen is een manier van kijken. Linda tekent met een kwast, kroontjespen en potlood.

Tekenen is een vorm van meditatie. Tijdens het tekenen verdwijnen gedachten en gaat ze helemaal op in haar onderwerp. Het is een manier om contact te leggen met de omgeving. Hoe langer je naar iets kijkt, hoe meer je ziet. Ze heeft een voorliefde voor het tekenen van architectuur en mensen.

Ze exposeert tot eind september bij Galerie Salon West in Amsterdam en doet 31 augustus mee met Het weekend van het Portret in Loods 6. In 2017 was ze genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs. Het Stadsarchief Amsterdam heeft haar werk aangekocht.

Torenkamerplan
In de Torenkamer ga ik tekeningen maken van Amsterdamse gebouwen met kroontjespen en inkt. Begin dit jaar ben ik gestart met een serie ‘Amsterdamse architectuur’ tekeningen. Ik woon zelf in de Baarsjes, een wijk in de Amsterdamse School Stijl. De baksteenpatronen zijn schitterend. Amsterdam is zoveel meer dan zijn grachtenpanden. Ik wil laten zien dat elke wijk zijn eigen iconen heeft. Een gebouw dat voor jou zegt ‘ik ben thuis’. Van het Sea Palace bij het Centraal Station tot de Hotelflat aan het Surinameplein.

Ik heb inmiddels drie gebouwen: Het Zuiderbad, OCII en Brouwerij het IJ. Ik heb heel precies gewerkt op schaal en met een opzet in potlood. Ander werk leidde af en ik twijfelde over de aanpak qua tekenen. Deze week wil ik kijken hoe het is als ik uit de losse pols met kroontjespen deze gebouwen teken. Dus zonder eerst te schetsen. Ik hoop in de Torenkamer te kunnen experimenteren en flink wat tekeningen te kunnen maken.

DAG 1 - Maandag 27 augustus
Dag 1 in de Torenkamer. Wat een bijzondere ervaring om vanaf deze plek het Vondelpark te aanschouwen. Ik ben opgegroeid in Oud-West en het park was mijn achtertuin. VondelCS (toen het Filmmuseum) was het witte paleis. En nu zit ik in een van de torens te tekenen. 

Linda Rusconi dag 1 afb1.jpg

Ik ben begonnen om op A3 papier VondelCS te tekenen met kroontjespen en inkt. Omdat ik geen potloodschets maak, hoop ik dat het resultaat wat vrijer en losser zal zijn dan mijn eerdere tekeningen. Het gaat iets langzamer dan verwacht, omdat ik steeds al kijkend moet 'meten' of ik op de goede weg zit. Na 1,5 uur zie ik dat niet het hele gebouw gaat passen op het vel papier. Toch besluit ik door te werken. Ik ben blij met het uiteindelijke resultaat, wat al een stuk losser oogt. Misschien moet ik de volgende tekening benaderen alsof het gebouw zou kunnen weglopen, dus met snellere streken het op papier zetten. 

 Linda Rusconi dag 1 afb2.jpg

Linda Rusconi dag 1 afb3.jpg

{audiofragment audio="326321" caption="De Torenkamer: Linda Rusconi - Dag 1" }

DAG 2 - Dinsdag 28 augustus
Stuiterend van alle indrukken, de eerste dag en mijn debuut op de radio val ik moeilijk in slaap. Maar het bed ligt lekker en het is doodstil. Om half acht sta ik op om te ontbijten en besluit ik toch meteen te gaan tekenen. Ik kies voor de Corner Inn: een snackbar in Oud-West (ooit De Vork), befaamd om zijn raspatat en snacken tot in de late uurtjes. De combinatie van een veelvoud aan uithangborden, stickers en glas-in-lood ramen maakt mij blij. Door alle leuke details vergeet ik mijn goede voornemen om dit keer losser te werken. Maar ik ben blij met het resultaat. 

Linda Rusconi dag 2 afb3.jpg

Linda Rusconi dag 2 afb1.jpg

Om wat te rusten, maak ik een wandeling door het park en lees ik wat. Ik werk altijd in sessies van dertig minuten, zodat mijn gewrichten niet overbelast raken en ik mijn concentratie scherp houd. Dus ik neem mij bij het begin van de volgende tekening voor om te kijken of het lukt om in een half uur de tekening te volbrengen. Dat betekent dat ik mij niet moet verliezen in te kleine details, maar moet kijken naar de grote lijnen. Mijn onderwerp is Molen de Otter in Westerpark. Het blijft een bijzonder gezicht: een molen middenin de stad. Uiteindelijk pik ik tien extra minuutjes, maar dan staat het erop. Het resultaat oogt grafischer en de contrasterende lijnen vormen een mooi eigen geheel.  Kijken of ik dat in de volgende tekening kan voortzetten. 

Linda Rusconi dag 2 afb2.jpg

DAG 3 - Woensdag 29 augustus
Vannacht heerlijk geslapen in mijn knusse hoogslaper. Met frisse moed ga ik verder aan de tekening die ik de avond ervoor ben begonnen; Café De Pont aan het IJ. Omdat ik gisteravond moe was, zijn de lijnen wat slordiger geworden dan de bedoeling was, dus ik wil kijken of ik tegenwicht kan brengen met veel aandacht voor kleine details. Het resulteert in een fijne tekening. Misschien is het een idee om snel te starten met de grote lijnen en dan de tijd te nemen voor alle details.

Linda Rusconi dag 3 afb3.jpg

's Middags ontsnap ik uit mijn toren om een al geplande Masterclass Acrylverf te geven in Galerie Salon West. Ik keer terug aan het eind van de middag en besluit eerst even wat te rusten. Maar als de regen begint te trommelen op het dak lonkt mijn bureau en start ik toch een nieuwe tekening: de hotelflat aan het Surinameplein. Het patroon van balkons maakt mij een gelukkige tekenaar. Alsof ik een legpuzzel doe. Meditatief lijnen trekken. Om niet overwerkt te raken, daal ik om acht uur af naar beneden. Lekker een film kijken in VondelCS. 

Linda Rusconi dag 3 afb1.jpg

Linda Rusconi dag 3 afb2.jpg

DAG 4 - Donderdag 30 augustus
Diep in slaap schrik ik wakker van de wekker. Alle indrukken, het vele tekenen en het voor mij laat opblijven begin ik nu te merken. Ik besluit het rustig aan te doen vandaag. Voor de hotelflat, of eigenlijk Het Klokkenhof, kies ik ervoor geen schaduw aan te brengen. Hierdoor krijgt het geheel een meer stripachtig effect. Vervreemdend, zeker ook door het patroon van balkons. Het zonnetje komt door en ik ben toe aan een frisse neus. Ik wandel naar huis voor een warm bad. 

Linda Rusconi dag 4 afb2.jpg

Linda Rusconi dag 4 afb1.jpg

Weer terug in mijn toren valt me op dat ik alles op liggend formaat heb getekend. Dus kies ik er nu voor om de Westermoskee te gaan tekenen op staand formaat. Alle koepels en pilaren zijn een pittige uitdaging zonder potloodschets vooraf. Daarbij moet ik ook van rechts naar links werken, omdat ik anders met mijn linkerhand de inkt uitsmeer. Ik kan dus niet van binnen naar buiten werken, wat normaliter mijn aanpak is. De vermoeidheid blijft mij parten spelen en ik wil wel wakker blijven voor de radio-opname, dus ik rust veel tussendoor. Het lukt mij toch om de tekening grotendeels af te maken. Morgenochtend de puntjes op de i.  

Linda Rusconi dag 4 afb3.jpg 

{audiofragment audio="326665" caption="De Torenkamer: Linda Rusconi - Dag 4" }

Dag 5 - Vrijdag 31 augustus
Zodra ik wakker wordt denk ik 'oh het is al weer de laatste dag'. Even heel goed bewust zijn van het feit dat ik hier in het Vondelpark ben en in een toren lig. Na mijn ontbijt rond ik de Westermoskee tekening af. Tekening nummer zes. Ik ben trots op mijn muur. Wat heb ik veel werk verzet deze week. Ik besluit een lijst te maken met wat ik wil meenemen van deze ervaring. Door deze week weet ik wat ik met mijn serie 'Amsterdamse architectuur' wil doen. Geen potloodschetsen meer vooraf. Meer gebouwen vanuit mijn eigen ervaring en verhalen. 

Mijn voornemen is om tweemaal per jaar zo'n week van 'opsluiting' te gaan doen. Of het nou bij een artist in residence programma is of op een hutje op de hei. Maar zonder afleiding van buitenaf en met totale overgave aan het medium waar ik mee werk. De volgende keer zou ik graag een week portretten in acryl willen doen. Mijn kracht ligt in het feit dat ik aan veel verschillende projecten tegelijkertijd kan werken, maar ik zie nu ook de waarde van af en toe een scherpe focus op één onderwerp hebben. Een ervaring die ik nooit meer ga vergeten. Nu zal ik elke keer dat ik door het Vondelpark fiets even lachen naar 'mijn torentje'. 

{audiofragment audio="327053" caption="De Torenkamer - Linda Rusconi - Dag 5" }

{video "https://www.youtube.com/watch?v=FrS3l55HzeM"}

 

Veel musici in Nederland zijn op zoek naar een eigen geluid. Daarom presenteer ik elke week een nieuwe cd met muziek van vandaag: Hollandsche Nieuwe!

Vaak zijn die nieuwe cd's niet gemakkelijk in een hoekje of een hokje te plaatsen. Is het klassiek, is het jazz, wereldmuziek, pop? Wie het weet mag het zeggen. Je hoort ze zelden op @NPO Radio4, en als het al gebeurt, dan is het eenmalig. Terwijl juist dit muzikale avontuur wat meer tijd nodig heeft om te leren kennen. 

 De cd van deze week is van het gerenommeerde ensemble Osiris Trio. Ze timmeren al decennia aan de weg met hoogstaande uitvoeringen en cd's. En ze blijven zich hard maken voor hedendaagse muziek en Nederlandse componisten. Een nieuwe geluid dus! De jongste cd is daar een mooi voorbeeld van. Werk van Bob Zimmerman (die de cd ook produceerde), Diderik Wagenaar, Oene van Geel en Klaas de Vries geeft het trio alle ruimte om nog eens te laten horen hoe vitaal en veelzijdig het ensemble is. 

  Het eerste stuk is van Bob Zimmerman, Cinq ou six bagatelles brillantes. Zimmerman, die veel voor film en theater schreef, ontdekte dat veel componisten reeksen hebben gecomponeerd van vijf of zes bagatellen. Daarom is hij gaan googelen met die getalletjes, krijg je dus een 11/8e maatsoort en andere wiskundige grappen. Volgens violist Peter Brunt is dat maar een kant van de zaak, de andere is een verrukkelijke speelsheid. En swing: 'je moet het spelen achterin de maat'!

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/326304-hollandsche-nieuwe-osiris-trio

Rameau's voorgangers

Indrukwekkende mis

De perfecte combinatie?

Grootse motetten

Josquin in Spanje

Live concerten, interviews en meer

Gasten in de uitzendingen

Bijzondere liturgische muziek van Svirodov door het Lets Radio Koor o.l.v. Sigvards Klava. Bekijk hier de antwoorden op de prijsvragen.

De prijs-CD is elke dag om 13.30 uur te horen in De Muziekfabriek.

De antwoorden:
11 juni Latvian Radio Choir, zo heet het koor in het Engels. Lets Radiokoor, zo mag je ze in het Nederlands noemen. Maar: wat is de Letse naam van het koor? - Latvijas Radio koris
12 juni Hoe heet het eerste instrument dat componist Georgy Sviridov leerde te bespelen? - balalaika
13 juni Dirigent Sigvards Kļava studeerde koordirectie aan een Lets conservatorium dat vernoemd is naar een prominente componist uit Letland. Hoe heet die componist? - Jāzeps Vītols (1863-1948)
14 juni De koorklanken van Sviridov klinken expansief en ruimtelijk. Over ruimte gesproken: er is zelfs een asteroïde naar de componist vernoemd. En zo’n object heeft een nummer. Welk nummer heeft de Sviridov-asteroide? - 4075
15 juni Het Lets Radiokoor staat regelmatig onder leiding van Sigvards Kļava, maar er is nog een kapitein op het koorschip. Hoe heet die andere dirigent van het Letse koor? - Kaspars Putniņš
16 juni In welke stad zingt het Lets Radiokoor komende zaterdag, 23 juni, om 20.00u? - Dresden (Frauenkirche)

Wat kon je winnen?
Georgy Sviridov (1915 – 1998) was een Russisch componist en pianist. Vanaf 1937 was Dmitri Sjostakovitsj zijn leraar. Aanvankelijk is in Sviridovs werken duidelijk de invloed van zijn leraar Sjostakovitsj hoorbaar. In het loop van de jaren ontwikkelde Sviridov een eigen stijl. Hij was vooral componist van vocale muziek. Licht toegankelijke melodieën en klare structuren zijn het kenteken van zijn muziek. Zijn werken zijn tonaal en traditioneel aangelegd; zij hebben haar basis in de Russische muziek uit de 19e eeuw. Daarom was hij in de voormalige Sovjet-Unie erg populair. Hij schreef tien jaar lang aan zijn lofzangen en gebeden, de cyclus op deze cd. Hij voltooide het werk enkele weken voor zijn overlijden op 5 januari 1998.

CD-informatie
Georgy Sviridov
Canticles and prayers
Latvian Radio Choir
Sigvards Klava, dirigent
Ondine ODE 1322-2

Beluister een voorproefje van het werk (andere opname dan op de cd!)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=IgsaV-VsX3U"}

Subcategorieën