Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Dima Slobodeniouk

Opname: Vrijdag 16 november 2018 in TivoliVredenburg te Utrecht.

Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Dima Slobodeniouk

Opname: Vrijdag 16 november 2018 in TivoliVredenburg te Utrecht.

In deze rubriek zet ik een bijzondere, nieuwe cd van Nederlandse makelij in de etalage. Een week lang laat ik er elke avond iets van horen, met commentaar van de musici. 

Ze doet het voor de tweede keer: een integrale opname uitbrengen van de Cellosuites van Bach. Quirine Viersen heeft er alle reden toe. Want ze is veranderd. Sinds ze 9 jaar geleden moeder is geworden is er een bewustzijnsproces op gang gekomen dat alles op losse schroeven zette. Daarvan is deze nieuwe opname de weerslag. Muziek als een reis, de levensreis. Het is intens muzikaal, en daarmee (dus) diep menselijk.

Vanavond de eerste aflevering van dit vijfluik. Prelude & Allemande uit de 3e Suite. Voor Quirine Viersen is het als een lange spanningsboog, maar heeft elk deel weer zijn eigen karakteristiek, zoals je door een afwisselend landschap trekt, of loopt door een grote kerk. Er zijn zoveel verschillende facetten... 

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/335171-hollandsche-nieuwe-quirine-viersen-cellosuites-van-bach-1

Negen jaar geleden werd Quirine Viersen moeder. Het zette alles op losse schroeven. Ze had een goeie rede om nog een keer de cellosuites van Bach te willen opnemen

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/335295-hollandsche-nieuwe-cellosuites-van-bach-door-quirine-viersen-deel-2

In deze nieuwe opname zit de magie die muziek soms zo groots kan maken. Het speelt zich op twee niveaus tegelijk af. Het is enerzijds zeer persoonlijk, alsof er een mens van vlees en bloed tegenover je zit die tegen je praat, anderzijds stijgt het daar ver bovenuit als iets bovenpersoonlijks en algemeen menselijks

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/335428-hollandsche-nieuwe-quirine-viersen-speelt-de-cellosuites-van-bach-deel-3

en ja, ze heeft geluisterd naar haar eerste opnames van de suites, nog geen tien jaar geleden

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/335668-hollandsche-nieuwe-quirine-viersen-speelt-de-cellosuites-van-bach

1000 mensen op een plein die in groepen verdeeld verschillende teksten zingen, en toch één geheel vormen. Dat is kortgezegd ‘The Public Domain’ een 40-minuten durende compositie van de Amerikaanse componist David Lang.
In 2016 ging het in première in New York en volgend jaar zomer zal het werk voor het eerst worden uitgevoerd tijdens de Internationale Koorbiënnale, eerst in Amsterdam en daarna in Haarlem.
Het Nederlands Kamerkoor is nu, samen met de organisatie van de koorbiënnale, op zoek naar 1000 zangers voor dit evenement.

David Langs The Public Domain is een stuk dat is geïnspireerd op wat mensen wereldwijd gemeenschappelijk ervaren of hebben. Zoals humor, verleden, heden, onze huid, onze meningen, onze liefde voor de muziek. De woorden die wij daaraan geven plaatst Lang letterlijk en figuurlijk in het publieke domein, door uitvoering op een openbare plek.

Volgend jaar zomer dus in Nederland met het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Peter Dijkstra. Als je mee wilt doen, kun je je daarvoor inschrijven, En dat kan individueel maar ook met je koor. Om alle zangers te trainen, worden projectkoren opgezet in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Zwolle en Eindhoven.

Voor inschrijving/informatie, klik hier

Een filmpje van de première, 2 jaar geleden in New York.

Het levert altijd extra zorgen op: met je instrument reizen met het vliegtuig. We hebben al van alles op dat gebied gezien: instrumenten die niet mee mogen in het vliegtuig, instrumenten die ruw door het personeel worden behandeld, instrumenten die tijdens de reis kapot gaan, soms onherstelbaar… Maar het afgelopen weekend is in Warschau iets gebeurd, dat we nog niet eerder hebben gezien. 

Cellist Amit Peled speelde in Warschau het celloconcert van Krzysztof Penderecki, ter gelegenheid van de 85e verjaardag van de componist. Na afloop van het concert ging Amit Peled weer naar het vliegveld. Daar moest hij alle snaren van zijn instrument halen, omdat het grondpersoneel het te gevaarlijk vond de snaren mee te nemen aan boord. Waarom de snaren gevaarlijk zouden zijn is niet bekend.

De cellist zegt dat hij nog nooit zoiets heeft meegemaakt. Achteraf is hij blij dat hij niet zijn hele cello hoefde in te leveren. Je zou de pin namelijk ook wel als steekwapen kunnen gebruiken.

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid. 

Zaterdag 17 november 2018 maakte violiste, zangeres en Dutch Classical Talent Award-winnares Diamanda Dramm een eigen versie van Purcells aria 'When I'm laid'. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!{video "https://www.youtube.com/watch?v=LohQB13UNUo"}

Ze werkt aan een kunstproject voor een locatie aan de Waddenzee bij Pingjum, een Pre-enactment.

Bekijk de antwoorden.

De Afro-Amerikaanse componiste Florence Price krijgt ruim 60 jaar na haar dood eindelijk erkenning.
Een muziekuitgever in Amerika heeft gisteren bekendgemaakt de rechten te hebben verworven van haar werk. ‘Ik hoop dat de bijdrage van Florence Price aan de canon van Amerikaanse muziek eindelijk wordt erkend en naar behoren wordt beoordeeld. Zij is al te lang verwaarloosd’, aldus de directeur.
Florence Price was in 1933 de eerste Afro-Amerikaanse vrouw van wie een symfonie werd uitgevoerd door een Amerikaans orkest. Dat was tevens een van de weinige keren dat haar werk is uitgevoerd.

Ze werd geboren in 1887 in een middenklasse gezin in Little Rock en maakte deel uit van de Afrikaans-Amerikaanse elite. Voor de uitvoering van haar muziek stuitte ze op verzet. Ze schreef in 1943 een brief aan de directeur van het Boston Symphony Orchestra met het verzoek haar muziek uit te voeren: ‘Helaas wordt het werk van een vrouwelijke componist gemis aan licht, logica en mannelijkheid verweten,’ schreef ze. ‘Tel daarbij op mijn afkomst - ik heb gekleurd bloed in mijn aderen - en u begrijpt hopelijk waarmee iemand in mijn positie wordt geconfronteerd.’

Florence Price schreef symfonieën, vioolconcerten en arrangementen voor spirituals. Ze overleed in 1953.

Haar kleindochter zegt: ‘We zijn zo trots dat onze grootmoeder is herontdekt en dat de kwaliteit en schoonheid van haar werk niet teniet wordt gedaan door haar geslacht of kleur.’



Chef-dirigent Antonello Manacorda neemt na zeven jaar afscheid van Het Gelders Orkest. Volgende week volgen drie afscheidsconcerten. In Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Het programma stelde de dirigent zelf samen. Zo vroeg hij Hawar Tawfiq een nieuw werk te schrijven.

 

Manacorda gaat zich meer richten op opera. Hij reist al de wereld over om opera’s te dirigeren. Ook maakte hij afgelopen september nog zijn debuut bij De Nationale Opera in Amsterdam met Die Zauberflöte.

Na zijn afscheidsconcerten volgende week met Het Gelders Orkest staat Manacorda in Covent Garden met La Traviata, uitgevoerd door The Royal Opera Chorus en The Orchestra of the Royal Opera House.

De loopjes in variatie 9 lijken precies op het slot van Pasquini’s toccata.

Nog meer en betere instrumenten voor kinderen

De Universiteit van Amsterdam heeft een eredoctoraat toegekend aan componist Louis Andriessen. Hij krijgt de eretitel vanwege de vernieuwing in zijn werk. Volgens hoogleraar en erepromotor Kati Röttger is Andriessen van groot belang “voor de uitvoerende kunsten en de wetenschappelijke studie ervan, door zijn ontwikkeling van het concept van kunstwerken als theoretisch object”. De componist is al regelmatig betrokken bij het onderwijs en onderzoek aan de UvA. Eerder was hij actief als hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden. 

Meer informatie

Provincie Gelderland gaat het Muziekhuis van het Oosten steunen met jaarlijks 950.000 euro. Het Muziekhuis van het Oosten is de naam voor het te vormen fusieorkest van Het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten. Het plan voor steun vanuit Gelderland lag er al en 14 november hakten de Provinciale Staten de knoop door. Overijssel zegde op 7 november al eenzelfde bedrag toe. Het geld moet onder meer worden gebruikt om publiek te bereiken dat tot nu toe niet in de concertzaal komt. De in totaal 1,9 miljoen euro komt bovenop de Rijkssubsidie die de orkesten krijgen.

Per 1 september 2019 zullen de orkesten gezamenlijk opereren, tenminste voor een deel. Er komt 1 chefdirigent en 1 artistieke commissie, maar de orkesten houden hun eigen thuisbasis en gaan ook afzonderlijk optreden.

 

Dé filmmuziekhit van Ennio Morricone

Calliope Tsoupaki is vanaf 2018 voor de komende twee jaar Componist des Vaderlands. Zij neemt het stokje over van Mayke Nas. Als Componist des Vaderlands ziet Calliope Tsoupaki het als haar belangrijkste taak om het ambacht van componist beter zichtbaar te maken voor een breed publiek. “We werken niet in onszelf gekeerd in een achterkamertje. We zijn mensen van vlees en bloed. We hebben een ambacht dat al eeuwen bestaat en zal blíjven bestaan.” Aldus Calliope Tsoupaki.

Via sociale media en de website van Componist des Vaderlands wil zij het publiek nu en dan laten meekijken als zij een nieuw stuk componeert.   
Ook wil zij met nieuwe werken snel inspelen op landelijke gebeurtenissen. Iets waarmee zij ervaring heeft. In 2010 componeerde ze als hommage aan de schrijver Harry Mulisch, binnen een dag na zijn overlijden, de 1-minuut-opera Vesuvius 1927, die te zien was bij De Wereld Draait Door.

Het Amatis Piano Trio ontvangt de Kersjesprijs. Eén van de belangrijkste klassieke muziekprijzen in Nederland.
Dat maakte het Kersjesfonds vanmiddag bekend. De prijs, een bedrag van 50.000 EURO wordt ieder jaar uitgereikt aan excellente jonge musici. Het geld wordt in overleg met het fonds besteed aan studie en ontwikkeling van de carrière.

Het Amatis Piano Trio met violiste Lea Hausmann, cellist Samuel Shepherd en pianiste Mengjie Han vormen sinds 2014 het Amatis Piano Trio. Het jonge ensemble veroverde in korte tijd de klassieke muziekpodia. Een week na hun oprichting won het trio de Publieksprijs tijdens het Amsterdamse Grachtenfestival, en een optreden in Het Koninklijk Concertgebouw. Daarna volgden ook diverse internationale prijzen.

De uitreiking zal plaatsvinden op 11 februari 2019 in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Het wordt een extra feestelijke bijeenkomst omdat het fonds volgend jaar z’n 25 jarig-jubileum viert.

Paul Witteman ontvangt cabaretier Micha Wertheim, pianist Aidan Mikdad, klarinettist Julien Hervé, cellist Ori Epstein, pianist Nicolas van Poucke, het Nederlands Kamerkoor en Fuse!

Cabaretier Micha Wertheim is al zijn hele leven gek op klassieke muziek. Zijn moeder speelde piano, zijn broer cello en hijzelf klarinet. Kortom, klassieke muziek was alom tegenwoordig in zijn jeugd. In Podium Witteman vertelt Micha over het kinderboek dat hij heeft geschreven over De Familie Decibel die in een cello woont. Klarinettist Julien Hervé, cellist Ori Epstein en pianist Nicolas van Poucke spelen voor deze gelegenheid muziek van Max Bruch. 

In Pauls Jonge Helden deze week de jonge pianist Aidan Mikdad. Aidan was in 2015 te gast in Podium Witteman en maakte toen veel indruk. Nu heeft de 16-jarige les in Madrid en wordt hij internationaal gezien als een van de grootste pianotalenten van dit moment. In Podium Witteman speelt Aidan de Carmen-Fantasie van de legendarische klavierleeuw Vladimir Horowitz, gemaakt op de bekende operamuziek van Georges Bizet. 

In Korties Kwesties duikt Floris in het bizarre levensverhaal van Don Carlo Gesualdo, de Italiaanse edelman en componist die zijn vrouw en haar minnaar om het leven bracht. Het Nederlands Kamerkoor toert momenteel met theatergroep De Warme Winkel door Nederland met een voorstelling over deze markante figuur. In Podium Witteman horen we een van zijn madrigalen. 

Fuse speelt Song for my Brother van de Israëlische jazzcomponist en contrabassist Avishai Cohen. 

In Podium Witteman Extra gaat Emma van der Schalie in gesprek met de Syrische klarinettist Kinan Azmeh over zijn muzikale achtergrond en de oorlog in zijn vaderland. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Van 8 tot en met 17 mei 2020 organiseert Het Concertgebouw voor de derde keer het Mahler Festival. Vandaag startte – voor concertvrienden – de verkoop van het passe-partout: 10 concerten in 10 dagen. Of je daar niet een beetje Mahler-moe van wordt, vroeg NRC vorige week nog aan de directeur van Het Concertgebouw Simon Reinink. Zijn reactie: “Juist niet! Het is een once in a lifetime kans om alles na elkaar te horen op aaneengesloten avonden en zo in een roes de reis te maken door Mahlers universum – van de flageoletten van de Eerste symfonie naar het wegstervende ‘adagio’ van de Tiende symfonie.”

 

Mahlers werk wordt tijdens het festival uitgevoerd door onder meer de vier toporkesten die Mahler zelf dirigeerde: New York Philharmonic, de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Wie overigens  Symfonie nrs. 3 en 9 met het Concertgebouworkest zullen dirigeren is nog niet bekend. Chef Daniele Gatti stond gepland.

Vandaag dus de passe-partout verkoop voor concertvrienden (vanaf 800 EURO) en vanaf volgende week dinsdag voor iedereen. Kosten: vanaf 1.575 EURO.
Volgend jaar zijn er ook losse kaarten te koop. Ook zullen zoveel mogelijk concerten worden gestreamd en zijn er plannen om concerten op een groot scherm op het Museumplein te tonen.

{videofragment video="46575" caption="Ensemble Odyssee - Telemann" image="383619" }

Op vrijdag 9 november jl. was het in Amsterdam gevestigde Ensemble Odyssee te gast in de uitzending. Ze spelen hier de ouverture van de suite in e kl.t. TWV 55:e2 voor blazers, strijkers en basso continuo van Georg Philipp Telemann.

 

Lees hier meer over dit bijzondere festival!

Bekijk de video

Bekijk de video

Vanavond de 38e aflevering van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. In deze editie gaat het over een euvel waar veel musici last van hebben, en toch is het taboe: gehoorschade als gevolg van te luide muziek

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 10 november 2018 nam pianiste en actrice Valentina Tóth het dramatische werk 'Der Erlkönig' van Franz Schubert als uitgangspunt voor een gloednieuwe Disneymusical. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!{video "https://www.youtube.com/watch?v=jcjQQO1AoLs"}

De Elbphilharmonie in Hamburg kampt met ‘zaaltoerisme’.  
Het concertgebouw is inmiddels twee jaar in gebruik, en nog steeds komen toeristen de zalen bekijken tijdens concerten, waardoor deze vaak vol zitten. “Wat is dan het probleem?” zou je zeggen. Het probleem is dat de ‘zaaltoeristen’ het concert voortijdig verlaten. Onlangs gaf de Amerikaanse jazzpianist Vijay Iyer een concert waarbij honderden aanwezigen halverwege wegliepen. Slechts de helft van het publiek bleef over.

Concertbezoeken in de Elbphilharmonie zijn vaak inbegrepen bij een busreis naar Hamburg. De toeristen zijn wel geïnteresseerd in de zaal, maar in mindere maten in het concert dat er plaatsvindt. 

Hoe de Elbphilharmonie dit probleem gaat oplossen is niet bekend.  


In de popmuziek is het de normaalste zaak van de wereld. De artiesten vertellen welk nummer zij gaan zingen en hoe het is ontstaan.
Als je in de klassieke muziek wat wil weten over de ontstaansgeschiedenis van het stuk, dan lees je dat in de concerttoelichting. Of je gaat naar een concertinleiding, die vaak wordt gegeven door een musicoloog.

Het Britse Orchestra of the Age of Enlightenment gaat dit anders aanpakken.
De musici uit het orkest gaan namelijk de stukken die zij spelen zélf toelichten tijdens het concert. Er wordt verteld over de ontstaansgeschiedenis van het stuk en over het repetitieproces. De dirigent vertelt ook iets over zichzelf. Het orkest hoopt daarmee de barrière die er vaak is tussen musici en publiek, kleiner te maken.

Afgelopen weekend gaf het orkest onder leiding van Marin Alsop de eerste concerten op deze manier.
Op het programma: Ein Deutsches Requiem van Brahms en Fantasia on a Theme by Thomas Tallis van Vaughan Williams.

Robbrecht Van Cauwenberghe gaat enkele werken voor harmonium transcriberen voor zijn bajan.

Beluister het hoorspel Tegenspel.

Bekijk de antwoorden.

De Russisch-Duitse pianist Igor Levit is vanmiddag een van de sprekers op het partijcongres van de Duitse politieke partij Die Grünen.

De partij verzamelt zich dit weekend in Leipzig om zich voor te bereiden op de Europese verkiezingen volgend voorjaar. Hoog op de agenda het punt van migratieproblematiek. De 31-jarige pianist staat bekend om zijn inzet tegen racisme en discriminatie.
Als kind kwam hij met zijn joodse familie van Rusland naar Duitsland.

"Migratie en integratie zijn voor mij belangrijke thema’s. En ik weet waar ik het over heb. Mijn ouders zijn hier met mijn zus naartoe gekomen. Zij hebben hun leven helemaal opnieuw opgebouwd. Duitsland is mijn land, en daarom groeit de fundamentele plicht en de drang om mijn mond open te doen en een standpunt in te nemen." Aldus pianist Igor Levit.

Marin Alsop wordt chefdirigent van het Radio-Symphonieorchester Wien, het orkest van de Oostenrijkse publieke omroep. Dat maakte het orkest bekend. Alsop start in september volgend jaar. Eind volgend jaar zwaait ze af als chef bij het orkest van São Paulo. Verder is ze de vaste dirigent van het orkest van Baltimore.

 

Alsop heeft voor veel grote orkesten gestaan, zoals in 2006 voor het Koninklijk Concertgebouworkest, als eerste vrouwelijke dirigent ooit. Mogelijk hoopte ze op dit moment in haar loopbaan chef te worden van een echt belangrijk orkest. De vraag is of het Oostenrijkse omroeporkest aan die beschrijving voldoet. Aan de andere kant, Alsop is ‘pas’ 62. En in Wenen zijn ze in ieder geval erg blij met haar.

 

De Nederlandse dirigent Raymond Janssen ontvangt op 8 november uit handen van de Roemeense ambassadeur een onderscheiding van de president van Roemenië. Dat meldt Janssen zelf op internet. Hij krijgt het eerbetoon als dank voor zijn promotie van de Roemeense cultuur. Dat is bijzonder, omdat hij gewoon in Nederland actief is. Janssen haalt al zo’n 12 jaar Oost-Europese musici naar ons land en geeft met hen concerten. Zo treedt hij 8 en 11 november en vanaf 15 november op in het Concertgebouw in Amsterdam, met een orkest uit de Oekraine en een koor uit Roemenië.

Meer informatie.

Provincie Overijssel heeft bij de Statenvergadering op 7 november definitief besloten het ‘Muziekhuis van het Oosten’ met jaarlijks 950.000 euro te steunen. Dat ‘Muziekhuis’ is de naam van het in 2019 te vormen fusie-orkest van het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest. Echt definitief is de toekenning nog steeds niet: het provinciebestuur stelde namelijk een voorwaarde: provincie Gelderland moet een even groot bedrag investeren. Die intentie heeft Gelderland ook. Het besluit hierover valt op 14 november.

Bij de Overijsselse Statenvergadering waren alleen PVV en SGP tegen, zo meldt dagblad Tubantia. Het CDA had eerder felle kritiek op het subsidieplan, vanuit het idee dat een fusie niets moet kosten, maar geld moet besparen. De partij ging overstag na toezeggingen voor concrete plannen van het orkest.

 

 

 

Dirigent Charles Dutoit is door het Montreal Symphony Orchestra vrijgesproken van seksuele intimidatie.

 

Eind vorig jaar werd Dutoit beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Het Montreal Symphony Orchestra, waar Dutoit tussen 1977 en 2002 chef was, ontving in die periode ook een klacht.
Het orkest besloot een onafhankelijk onderzoek te starten naar de aantijgingen. Gister kwam het orkest met een officiële verklaring waarin ze concluderen dat er onvoldoende bewijs is tegen Dutoit. De onderzoeker zei in een verklaring dat ze twee klachten over seksuele intimidaties heeft behandeld en dat ze meerdere keren contact heeft gehad met die desbetreffende personen. ‘Na grondig onderzoek is er onvoldoende informatie over de beschuldigingen van seksuele intimidatie’, aldus de onderzoeker.
Charles Dutoit hoeft zich dus voor wat betreft dit orkest geen zorgen meer te maken. Een ander orkest The Boston Symphony Orchestra deed begin dit jaar ook onderzoek. Zij meldden afgelopen maart dat Dutoit zich wél schuldig had gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Charles Dutoit is momenteel eerste gastdirigent van het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg. Als gevolg van alle beschuldigingen stopte hij in januari als chef van het Royal Philharmonic Orchestra. Tal van andere prominente orkesten zegden de samenwerking met hem op.

Paul Witteman ontvangt sopraan Renee Fleming, mezzosopraan Nora Fischer, gitarist Marnix Dorrestein en andere winnaars van de Edison Klassiek. 

De Edison Klassiek is een van de oudste muziekprijzen wereldwijd. Hij wordt jaarlijks uitgereikt aan ‘geluidsdragers van buitengewone kwaliteit’, lees: de beste klassieke cd’s van 2018. Het is inmiddels traditie dat Paul Witteman de eerste Edisons mag uitreiken!

De Amerikaanse sopraan Renee Fleming ontvangt uit handen van Paul de prestigieuze Edison Klassiek Oeuvreprijs 2018. De jury schrijft enthousiast: ..alle facetten van haar stem en artistieke persoonlijkheid komen op de best mogelijke manier tot uitdrukking in de vele prachtige albums die ze uitbracht: Van glorieuze operaopnames tot Strauss’ Vier letzte Lieder, van Schubert-liederen tot musical- en popsongs!

Zangeres Nora Fischer en gitarist Marnix Dorrestein presenteerden in april hun nieuwe cd Hush in Podium Witteman. Het duo krijgt de Edison Klassiek in de categorie De Ontdekking. De jury schrijft: Op haar debuutalbum Hush verpakt zangeres Nora Fischer 17e-eeuwse liederen in een modern geluid. Van melancholieke meezinger tot funky groove: samen met elektrisch gitarist Marnix Dorrestein vertaalt ze Monteverdi en Purcell voor eigentijdse oren.

Verder is er een optreden van cellist Laura van der Heijden en pianist Petr Limonov. Zij krijgen de prijs in de categorie Het Debuut, voor hun cd met Russische muziek uit 1948. 

En het Rotterdams Philharmonisch Orkest krijgt dit jaar de publieksprijs! Het orkest speelt muziek van Elgar onder de leiding van hun nieuwe assistent-dirigent Corinna Niemeyer. Het RPhO begeleidt ook de optredens van Renée Fleming. 

In Podium Witteman Extra spreekt Emma van der Schalie met de muzikale duizendpoot Marnix Dorrestein. Hij is componist, gitarist, tekstdichter, arrangeur, zanger, drummer, etc. etc.. Marnix won al meerdere prijzen in de popmuziek en nu komt daar dus een klassieke Edison Award bij. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

De winnaars van de Edison Klassiek 2018 zijn bekend. De Oeuvreprijs gaat naar Renée Fleming, de Publieksprijs is voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin met een opname van Mahler en Bartók, e.a. bij Universal Music, Deutsche Grammophon.  

Aankomende zondag worden vier Edisons uitgereikt tijdens de live uitzending van Podium Witteman op NPO2.

Kijk hier voor alle winnaars.

 

 

Een onafgebouwde viool van een Britse soldaat uit de Eerst Wereldoorlog kreeg een nieuw leven en afgelopen week kwam een cd uit waarop de viool te horen is.

De Britse soldaat, Richard Howard, begon in 1915 aan de bouw van het instrument. Hij kon dat karwei niet afmaken omdat hij in dienst moest.
Twee jaar later, in 1917, stierf hij bij de Slag om Mesen in West-Vlaanderen.
In 1993 kocht een vioolbouwer uit Oxford de vioolonderdelen op een veiling. Hij zette de viool in elkaar en verkocht het instrument zo’n 10 jaar geleden aan de toen nog nietsvermoedende jonge Britse violist Sam Sweeney.
Niet veel later ontdekte de violist de handtekening van ene Richard Howard in de klankkast van de viool. Hij ging op onderzoek uit en ontdekte wie deze Richard Howard was, waar hij was gestorven en ook vond hij een kleindochter.
Die zocht hij op. Zij bleek niets te weten van haar grootvaders geschiedenis.
Afgelopen jaar reisden de violist samen met de kleindochter en andere familieleden naar de begraafplaats van Ieper. Bij het graf van Richard Howard droeg de kleindochter een gedicht voor en speelde de violist.

En nu heeft hij een album opgenomen met populaire volksmuziek uit de Eerste Wereldoorlog, gespeeld op de viool van de gesneuvelde Britse soldaat en vioolbouwer Richard Howard.

Het verhaal achter Tsjaikovski's laatste meesterwerk

Geboortedag van Adolphe Sax

Het Ottawa Symphony Orchestra gebruikt wel heel bijzondere instrumenten. Tijdens één van de concerten werden reguliere, standaard violen van hout gebruikt, maar ook plastic violen met een witte kleur. De violen zijn gemaakt van plastic en geprint met een 3D-printer.
“We wilden weten hoe de toekomst eruit zou kunnen zien! Niet dat we de instrumenten gaan vervangen, maar het is leuk te horen wat er allemaal mogelijk is.”

Het instrument klinkt als een viool, is even groot, even zwaar en kost maar een fractie van het normale bedrag, wat kan zorgen voor interesse bij een grotere groep mensen. Maar… wat klank betreft haalt het geprinte instrument het niet bij een oude, vertrouwde viool van hout.

Op 5 december gaat een partituur van Bachs Goldbergvariaties onder de hamer in New York. Dat lijkt niet zo bijzonder, maar het gaat om de betekende partituur van pianist Glenn Gould. De partij is volgeschreven met aantekeningen en interpretatie-aspecten. Het ziet er bijna obsessief uit.  De aantekeningen zijn lang niet allemaal leesbaar. Het zijn vooral aantekeningen die hij zelf gebruikte bij de opnames van het stuk. Naast de aantekeningen in het zwart, zijn er ook aantekeningen in rood. De uitgever van de Glenn Gould Reader heeft gevraagd of het veilinghuis duidelijke kopieën kan maken van de partituur, zodat die voor iedereen beschikbaar zijn.

Volgens het veilinghuis gaat de partituur een bedrag opbrengen tussen de 100.000 USD en 150.000 USD.

Illustratrice Hedy Tjin werkt verder aan haar kinderboek over Sala & Monk

Componist van minimal music

Pionier
Steve Reich is een van de pioniers van de minimal music. Herhalingen, samenklanken en een duidelijke tempo kenmerken deze muziekstijl. Reichs interesse gaat uit naar elektro-akoestische muziek, maar zijn latere werk toont ook Afrikaanse invloeden. Zijn muziek maakt tevens gebruik van middelen als 'tape loops' om verschuivende patronen te creëren. Zijn stijl is van invloed op veel andere componisten en muzikale groepen. In 1966 richt Reich zijn eigen ensemble op, Steve Reich and Musicians, hiermee toert hij regelmatig over de wereld.

Opleiding
Steve Reich groeit op in New York en Califonië, daar studeert hij met onderscheiding af in filosofie aan de Cornell University. De twee jaar daaropvolgend studeert hij compositie en de daaropvolgende drie jaren studeer hij aan de Julliard School op Music. In de pers wordt Reich alom geprezen. De New Yorker deed dit, gezien Reichs opleidingsachtergrond, heel treffend:

“...the most original musical thinker of our time!”
- New Yorker -

 

{work nummer="5572" }

{work nummer="14746" }

{work nummer="25338" }

{work nummer="29189" }

{work nummer="20647" }

{work nummer="11207" }

Pacho Flores speelt Haydns Trompetconcert

Meld je aan om Lex te helpen langs de route!

Bekijk de antwoorden

Wat hoor je op NPO Radio 4?

Een teken van liefde

De troostrijke kracht van klassieke muziek

Subcategorieën