Charles Dutoit wordt vanaf dit seizoen eerste gastdirigent van het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg. De eerste concerten staand gepland voor mei 2019. De benoeming is opvallend omdat de 81-jarige Dutoit al geruime tijd onder vuur ligt nadat meerdere vrouwelijke musici hem hadden beschuldigd wegens seksueel wangedrag. Als gevolg daarvan stopte hij in januari als chef van het Royal Philharmonic Orchestra en zegden tal van andere promintente orkesten de samenwerking met hem op.

Het Gewandhauserorchester Leipzig en de Staatskapelle Dresden gaan samen twee concerten geven. Ze reageren daarmee op ‘de toenemende intolerantie en agressie tegenover mensen die anders denken of er anders uitzien,’ aldus een gemeenschappelijke verklaring. Daarin wordt er ook op gewezen dat in het Gewandhaus Orkest en de Staatskapelle mensen uit meer dan 20 landen respectvol met elkaar samenwerken.

Afgelopen weken waren er rellen in de Oostduitse stad Chemnitz, nadat een Duitse man was neergestoken. Die zou zijn omgekomen na een ruzie. De politie heeft in dit verband twee mannen gearresteerd, een Syriër en een Irakees.

De concerten van het Gewandhaus Orkest en de Staatskapelle worden op 12 en 15 november geleid door Herbert Blomstedt, die eredirigent is van beide orkesten.

De ideale muziek voor mindfulness

Van elegante aria's tot intense koren

Het Philadelphia Orchestra voegt vrouwelijke componisten toe aan het geplande concertprogramma van volgend seizoen. Het orkest heeft daartoe besloten nadat ze kritiek hadden gekregen op het feit dat er dit seizoen geen enkele vrouwelijke componist geprogrammeerd staat.

 

Het orkest komt nu zelfs met een heus vrouwenoffensief: in seizoen 2019/2020 heeft het orkest 6 (vrouwelijke)componisten opdracht gegeven om orkestwerk te schrijven. Ook start er een mentorprogramma voor opkomende vrouwelijke componisten, en zullen 5 vrouwelijke dirigenten het orkest leiden.

Composer in residence voor volgend seizoen én het seizoen daarna is ook een vrouw: de Amerikaanse componist Gabriela Lena Frank. Haar werk staat regelmatig op het programma van Amerikaanse orkesten. Ook schreef zij werk voor onder meer cellist Yo-Yo Ma en het Kronos Quartet.

Bekijk het verrassingsconcert en meer

Bekijk video over Trivento

De Nederlandse Muziekprijs wordt dit jaar toegekend aan tenor Peter Gijsbertsen. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek wordt uitgereikt. Aan de prijs gaat een ontwikkelingstraject vooraf, waarin de ontwikkeling van de musicus centraal staat. Peter Gijsbertsen heeft ook zo’n traject afgelegd waarin hij onder meer les heeft gehad van Claron McFadden, Dennis O’Neil en Ira Siff.

De adviescommissie Nederlandse Muziekprijs bestaat onder meer uit Ed Spanjaard, Candida Thompson en David Kuyken. In het juryrapport staat: “Wij zijn onder de indruk van de klankrijkdom van zijn stem. Zijn uitvoeringen blinken uit in warmte, helderheid en verstaanbaarheid met veel aandacht voor tekst en muzikaal detail. Hij beschikt over een breed spectrum aan emoties – van intimiteit tot passie en van twijfel en tederheid tot woede.”

8 november wordt de prijs uitgereikt.

Peter Gijsbertsen was na de bekendmaking te gast bij Hans Haffmans in Podium. Luister hun gesprek hier terug. 

{audiofragment audio="327732" caption="Peter Gijsbertsen" }

Muziekpionier Sebastian Hilli heeft de Gaudeamus Award 2018 gewonnen. De prijs werd gister, aan het slot van het festival, uitgereikt.

De Finse componist mag zijn naam toevoegen aan het illustere rijtje met componisten als Peter Schat, Michel van der Aa, Micha Mengelberg en Louis Andriessen. Jaarlijks selecteert een vakjury uit honderden inzending de winnaar. Het gaat dan om een talentvolle componist onder de 30 jaar oud. De juryleden krijgen anoniem ingezonden partituren te zien. Zij selecteren 6 componisten die meedingen naar de Gaudeamus Award.

De Finse componist Hilli zegt: “Ik wil mijzelf altijd uitdagen, in mijn denken en in mijn muziek. Risico nemen kan een worsteling zijn, maar het kan ook iets onverwachts opwekken, iets waarvan je in eerste instantie dacht dat het onmogelijk was. Daar kan iets heel interessants en wonderschoons uitkomen.”

De jury zegt over de 28-jarige winnaar: "Sebastian Hilli heeft een uitgesproken persoonlijke esthetiek welke ten grondslag ligt aan al zijn muziek. Hij beschikt over de juiste technische kennis en verbeeldingskracht om dat te realiseren wat hij wil creëren. Zijn muziek combineert gewaagde structuren met een grote verscheidenheid aan subtiele akoestische details." 

Foto: Otto Virtanen

Afgelopen zaterdag vierde dirigent en pianist Reinbert de Leeuw zijn 80e verjaardag in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij ontving de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam uit handen van burgemeester Femke Halsema. De onderscheiding werd hem toegekend vanwege zijn grote bijdrage aan de Nederlandse muziekcultuur sinds de jaren ’70 en zijn grote invloed op moderne en traditionele muziek.
Reinbert de Leeuw ontving nog een prijs uit handen van de burgemeester:
de oeuvreprijs van het Prins Bernard Cultuurfonds. Die prijs – ter waarde van 100.000 Euro wordt op 26 november uitgereikt.  

Tijdens het verjaardagsconcert voor Reinbert de Leeuw traden veel bevriende musici op, onder wie sopraan Barbara Hannigan.
Er stonden werken op het programma van onder meer Olivier Messiaen, György Kurtág en Sofia Goebajdoelina.

ASKO|Schönberg kwam ook met een verjaardagscadeau voor De Leeuw: een splinternieuwe compositie van de Russische componist Valery Voronov.

Foto: Ada Nieuwendijk

Opium zendt zondagavond in een extra uitzending uit vanuit de Stadsschouwburg in Amsterdam waar het gala plaatsvindt en Jan Mom spreekt met de winnaars.

Ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival worden de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater. Tijdens het gala worden de winnaars bekendgemaakt van de Theo d'Or (beste vrouwelijke hoofdrol), de Louis d'Or (beste mannelijke hoofdrol), de Colombina (beste vrouwelijke bijdragende rol) en de Arlecchino (beste mannelijke bijdragende rol). 
Natuurlijk is er ook live-muziek en wel van Flamenco-gitarist Eric Vaarzon Morel.

De winnaars van de toneelprijzen 2018:

Louis d'Or: Bruno Vanden Broecke voor zijn rol in 'PARA'

Theo d'Or: Karina Holla voor haar rol in 'ROMP'

Arlecchino: Vanja Rukavina voor zijn rol in 'The Nation'

Colombina: Maureen Teeuwen voor haar rol in 'Dumas/La Dame/DeSade'

Regieprijs: Guy Weizman voor zijn regie van 'Salam' (Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni/Asko|Schönberg)

Prosceniumprijs: Matthijs Bongertman (Senf Theaterpartners)

 

Tijdmakers werkt in de Torenkamer aan de creatie van een speciale editie van Eau d’Amsterdam: een eerbetoon aan het Vondelpark. 

Kunstenaarsduo Tijdmakers wordt gevormd door Lieuwe Wijnands (1970) & Saskia Hoogendoorn (1973). Het duo creëert kunst- en designprojecten om mensen te verbinden met bijzondere verhalen en inspirerende ervaringen. Hun lichtkunstwerken 178 Bottles, 1 Message en The Light Kite waren te zien op het Amsterdam Light Festival in Amsterdam en op lichtkunstfestivals in Brussel en Bangkok. De werken staan nu permanent bij Station Sloterdijk en bij de Sloterplas in Amsterdam. 

Sinds 2012 brengt Tijdmakers jaarlijks in het voorjaar een ode aan de 75.000 iepen van Amsterdam.  Met Springsnow wordt de magie van de lentesneeuw en de schoonheid van de iep - dé boom van Amsterdam – gevierd, steeds vanuit ander perspectief. Het kunstenaarsduo creëerde in 2014 het stadsparfum Eau d’Amsterdam, met de geur van Amsterdamse grachten-iepen. Dit kunstproject leidde bij het duo tot een fascinatie voor de werking van het reukvermogen én de effecten van geuren op emoties en welbevinden. In 2017 presenteerde Tijdmakers bij de Dutch Design Week in Eindhoven artistieke installatie DIAG/NOSE waarmee iedereen z’n reukvermogen kan testen.

Torenkamerplan
Tijdmakers werkt in de Torenkamer aan de creatie van een speciale editie van Eau d’Amsterdam: een eerbetoon aan het Vondelpark. Tijdens de ontwikkeling ervan hoorde het duo over het fenomeen ‘bosbaden’, dat vanuit Japan de wereld aan het veroveren is: een verblijf in het bos blijkt zo heilzaam dat de Japanse overheid het zelfs tot beleid heeft gemaakt. De geur van bomen en planten: de fytonciden, hebben een positief effect op ons brein en geven ons immuunsysteem een boost. In de Torenkamer wil het duo zich verder verdiepen in dit fenomeen en onderzoeken of dit positieve effect ook voor stadsparken opgaat. Aan het einde van de week wordt de verkregen kennis over ‘parkbaden’ gepresenteerd samen met de eerste botteling van de Vondelpark editie van Eau d’Amsterdam.

Dag 1 - maandag 10 september 2018
{audiofragment audio="327739" caption="Kunstenaarsduo Tijdmakers - Dag 1" }
De tijd wordt gemaakt door de dingen die we doen. Tijdmakers installeerde zich vandaag in de Torenkamer: aan de muur hingen we het oorspronkelijke ontwerp van het Vondelspark van J.D. Zocher & L.P. Zocher uit 1878 met ernaast de prachtige bomenkaart van het Vondelpark van Hans Homburg. Vanmiddag bouwden we met geurdeskundige Tanja Deurloo aan de opstelling van labmaterialen waarmee we eind deze week de eerste flesjes Eau d’Amsterdam ‘Vondelpark Edition’ gaan bottelen. Wat een rijkdom dat op deze prachtplek te mogen doen en hier de hele week ervaringsonderzoek te doen naar de heilzame effecten van ‘parkbaden’! 






Dag 2 - dinsdag 11 september 2018
De energie stroomt, stroomt, stroomt! We hebben een enorme energieboost gekregen: onze ideeën voor nader onderzoek & activiteiten in het park, alsook voor andere projecten buitelen over elkaar heen! Tegelijkertijd lijkt Torenkamertijd tien keer zo snel te gaan. Is dit het effect van continu omringd zijn door de geur van het Vondelpark?!? Feit is dat we die sinds gisterenavond continu inademen, zowel in de torenkamer, als buiten bij het ‘parkbaden’, waar we met Tanja Deurloo de geuren van verschillende bomen in het park analyseerden. Hoe een bos of park ruikt, hangt af van welke bomen er groeien; wat voor weer het is en welk seizoen. Dat maakt dat de verscheidenheid aan aroma’s van bomen steeds op andere manier ervaren kan worden. Onze goede flow werd nog eens versterkt door de eerste reacties op de proefbotteling van het Vondelparkparfum: 

Wauw, dit parfum is alsof je frisse lucht inademt. 
Deze geur geeft mij een shotje vrolijkheid! Echt een heerlijk parfum!






Dag 3 - woensdag 12 september 2018
{audiofragment audio="327968" caption="Kunstenaarsduo Tijdmakers - Dag 3" }

Landschapsarchitect Frederick Law Olmsted, de ontwerper van Central Park in NYC zei ooit ‘dat wie geniet van het landschap, het effect ervaart van verfrissende rust, waardoor het hele systeem weer op krachten komt.’ Een prachtige beschrijving van het effect van ‘parkbaden’. 



Vanuit de Torenkamer zien we vandaag herfst & regen in de lucht boven het Vondelpark. 

Er doorheen fietsend ruiken we extra sterk de geuren van de verschillende bomen. Dit zijn de fyntonciden: de geurelementen die zo goed voor ons blijken te zijn en makkelijker vrijkomen net nadat het geregend heeft. De concentratie fytonciden in de lucht is het hoogst bij temperaturen van rond de 30 graden. En dat is wat we nu in de Torenkamer ruiken: het zomerse Vondelpark, een warme, kruidige houtgeur; de olie die vrijkomt als de zon op het hout van de bomen schijnt. Naast ons staan drie erlenmeyers de eerste mix van Eau d’Amsterdam Vondelpark parfum te blenden. De fijne draaikolken klinken als kleine watervallen. Morgen gaan we starten met het bottelen van dit bijzondere parfum. 

We besluiten deze dag met een wandeling net na zonsondergang, het park is als een schilderij in het Rijksmuseum: donkere bomen met rozeoranje wolkenpracht op de achtergrond. 




Dag 4 - donderdag 12 september 2018



Het park was magisch mooi vandaag met nevel net boven het water en land. ’s Ochtends als het Vondelpark ontwaakt, brengen verschillende mensen daar elk op eigen wijze ritme in: rond half zeven wandelen er mensen met honden en met elke minuut die verstrijkt voegen zich daar steeds meer hardlopers bij. De eerste bootcampmatjes worden uitgerold, de schoonmakers legen de bakken en vanaf kwart voor acht worden er met elk groen stoplicht uit aansluitende straten grote hoeveelheden fietsers het park in gekatapulteerd. 

Rondom het beeld van Joost van den Vondel staat een prachtig gedicht van Piet Calis en sommige woorden daarvan waren de hele dag voelbaar: geluk, vrijheid, bloeiende, genietend, heerlijk & geestdrift. Of waren het de fytonciden die hun goede werk deden…?



We plukten de dag met een bezoek aan het terras, waar we al de hele week op uitkijken. En eind van de middag startten we met het bottelen van het Vondelpark Parfum, maar zijn we op tijd klaar voor de presentatie van het geheel morgenavond...?



Dag 5 - vrijdag 13 september 2018
{audiofragment audio="328370" caption="De Torenkamer: Kunstenaarsduo Tijdmakers - Dag 5" }
Er moest flink wat gebeuren vandaag: de binnen gekomen parfumdoosjes gevouwen, de linnen zakjes gestempeld en daarna de flesjes met ballonverstuivers in de zakjes in de doosjes. Ondertussen werd De Torenkamer goed bezocht: het productieproces werd gefilmd en vrienden en familie kwamen onze creatie én het uitzicht bewonderen én hielpen een handje met vouwen, stempelen en verpakken.




De mooiste verrassing was het bezoek van Hans Homburg met zijn vrouw Gon. Hans is groot Vondelparkkenner en maker van www.inhetvondelpark.nl, waarop hij zijn kennis over én prachtige tekeningen van het park deelt. De Torenkamer vulde zich terstond met Rosarium-rozengeur van het boeket dat ze meebrachten. Wat een kleuren! En aan elke roos een kaartje met de soortnaam erop. We kregen terstond inspiratie voor een nieuw parfum ;-)



Van wetenschapsjournalist Mark Mieras, met wie we vandaag een parkbad-wandeling maakten, leerden we dat praten over geuren ook leidt tot beter ruiken en dat elke geur ons een verhaal vertelt, al zijn we ons van vele geuren en daarmee verhalen niet bewust. 

Met het Vondelpark Parfum vertellen wij het verhaal van de geur van het beroemdste park van Amsterdam. Ons verblijf in de Torenkamer gaf ons de kans de verschillende elementen in dat verhaal nader te onderzoeken, te documenteren en te delen. En we zijn heel blij met het resultaat. De geur is als een zomerse avond in het Vondelpark: je ruikt de natuurlijke geur die vrijkomt wanneer de zon op het hout schijnt.

Is ‘parkbaden’ een goed alternatief voor bosbaden? Kun je in een stad als Amsterdam door de stadsnatuur in parken op te zoeken het goede effect van zo’n bosbad verkrijgen? Een week in de Torenkamer van Vondel CS met uitzicht op het beroemdste park van Amsterdam en met elke dag een dosis parkbaden had een verkwikkend effect op ons creatieve brein. De verschillende kunstprojecten waar we aan werken kregen een enorme boost in idee- en realisatiekracht!

Kunnen we dat effect direct koppelen aan de goede geurmoleculen (de fytonciden) van het Vondelpark ? Dat kunnen we natuurlijk niet bewijzen. Wel geven de luchtkwaliteitsdata van de gemeente Amsterdam aan dat het Vondelpark de schoonste lucht van Amsterdam heeft en vinden we in verschillende onderzoeken op het gebied van bosbaden dat 20 minuten per dag wandelen in een park een goed alternatief is wanneer er geen bos in je directe leefomgeving is. So take a walk in the park whenever you can, rain or shine! En geef jezelf en je creatieve brein een boost. 



De Torenkamerweek bracht ons de creatie en presentatie van het Eau d’Amsterdam Vondelpark Parfum. Dat vanaf nu off- & online verkrijgbaar bij de Perfume Lounge, op loopafstand van het Vondelpark aan de Cornelis Krusemanstraat 25.

We hebben enorm genoten van deze bijzondere Torenkamerweek en de inspirerende mensen die ons deze week omringden. Speciale dank aan Fieke, Stefan, Steven, Marlies, Julia, Martijn en Charles, Youri & Koen van VondelCS / Opium. 
{video "https://www.youtube.com/watch?v=TR4DZdlp0No"}

Geen cello maar piano!

Het debuutalbum van de 27-jarige violist Niek Baar, deelnemer aan het AVROTROS Klassiek presenteert!-talentprogramma. 
 
Antwoorden

3 sept. Beethoven heeft de zogeheten Frühlingssonate opgedragen aan zijn vriend Moritz Christian Johann Reichsgraf von Fries. Later zou Beethoven ook een symfonie aan hem opdragen. Welke? - De Zevende symfonie, op.72
4 sept. Het Adagio KV 261 heeft Mozart eigenlijk geschreven als alternatief langzaam deel van één van zijn vioolconcerten. Van welk concert? - Vijfde vioolconcert, KV 219
5 sept. Fritz Kreisler speelde in 1910 in London de première van een vioolconcert dat speciaal voor hem was geschreven. Welk vioolconcert was dat? - Vioolconcert, op. 61 van Edward Elgar
6 sept. In welke stad hebben violist Niek Baar en de Amerikaanse pianist Ben Kim elkaar leren kennen? - Berlijn
7 sept. Niek Baar was in januari van dit jaar winnaar van het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. Welk vioolconcert speelde hij tijdens de finale? - Vioolconcert van Schumann   

Wat kon je winnen?
In het talenttraject ‘AVROTROS Klassiek presenteert!’ geeft AVROTROS jonge klassieke muziektalenten een flinke boost bij de start van hun professionele carrière. Niek Baar is de eerste deelnemer. Begin dit jaar won hij het prestigieuze Nationaal Vioolconcours ‘Oskar Back’. Hij studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en vervolgde zijn opleiding in Berlijn op de Hochschule für Musik 'Hanns Eisler', waar hij in 2016 met de hoogst mogelijke score zijn Masterdiploma behaalde. Niek wordt op de cd begeleid door de Amerikaanse pianist Ben Kim. 

CD-informatie
Niek Baar, viool
Ben Kim, piano
AVROTROS Klassiek presenteert!


Neem een kijkje achter de schermen bij de opname:
{video "https://www.youtube.com/watch?v=MmnQjyMFUwE"}

Xavier VanDamme, de directeur van het Utrechtse Festival Oude Muziek, heeft de eerste Internationale Adriaen Willaert Award gewonnen. Het is een nieuwe prijs die is uitgeroepen door de stad Roeselaar, de geboortestad van de 16e eeuwse componist Adriaen Willaert én van VanDamme.

Met de nieuwe, tweejaarlijkse award wil de stad Roeselare personen eren die zich op buitengewone wijze verdienstelijk maken voor de wereldwijde aandacht voor het werk van de componist Adriaen Willaert, de beroemde 16de-eeuwse kapelmeester van de San Marco in Venetië en stichter van de zogeheten ‘Venetiaanse School’.

VanDamme zegt over de prijs: ‘Ik ben erg blij met de erkenning van mijn geboortestad, maar zie het vooral als een compliment voor de instituten waarvoor ik heb mogen werken. Niet in de laatste plaats het Festival Oude Muziek Utrecht.’

De Italiaanse componist en dirigent Claudio Scimone is gister in zijn woonplaats Padua overleden. Hij werd 83 jaar.

Scimone was oprichter van het Italiaanse kamerorkest I Solisti Veneti. Bekend werd hij vooral door het uitvoeren en opnemen van belangrijke – en vaak vergeten – barok en renaissance werken zoals de symfonieën van Muzio Clementi.
Ook bracht hij minder bekende opera’s van Rossini voor het voetlicht. Voor zijn opname van Rossini’s L’Italiana in Algeri, met Marilyn Horne en Samuel Ramey won hij in 1980 een Grammy.

Scimone kreeg drie keer de ‘Grand Prix du Disque’ en in 2008 ontving hij in Venetië samen zijn kamerorkest I Solisti Veneti de prijs 'Una vita nella musica - Arthur Rubinstein' (Een leven in de muziek -Arthur Rubinstein’)

 

Het Duitse Artemis Quartet maakte van de week bekend dat twee leden gaan stoppen na afloop van dit seizoen. Het gaat om cellist Eckart Rung, een van de oprichters en violiste Anthea Kreston. Die laatste was overigens nog maar twee jaar geleden toegetreden. De reden voor cellist Eckart Rung om zich terug te trekken is omdat hij zich meer wil toeleggen op eigen artistieke projecten en meer tijd wil nemen voor zijn familie.  

Over zijn komend afscheid bij het Artemis Quartet zegt Rung: ‘Ik vond het een voorrecht om met veel geweldige collega's en partners samen te mogen werken en op te treden. En ik ben erg dankbaar dat ik gedurende een zeer lange tijd het unieke kwartetrepertoire met hen en met ons publiek heb mogen delen’.

Het kwartet is vaker gewisseld van leden. De laatste ingrijpende verandering was in 2015 toen altist Friedemann Weigle plotseling overleed.
Hoe het kwartet na volgend jaar verdergaat, is nog niet bekend.

De eigenzinnige Grieks-Russische dirigent Teodor Currentzis begint zijn nieuwe baan als chef bij het SWR Symphonieorchester met een primeur: het Currentzis LAB. Een plek waar dirigent en publiek elkaar ontmoeten, om in gesprek te gaan over muziek. Currentzis zegt erover: ‘Ik wil een paar dagen voor mijn concerten de dialoog aangaan met de luisteraar. Om met ze van gedachten te wisselen over het stuk, interpretaties te vergelijken door het luisteren naar historische opnames, of vanachter de piano over de schouder van de componist mee te kijken.’

Het eerste Currentzis LAB is gepland op dinsdag 18 september, twee dagen voor zijn inauguratieconcert met het SWR-Symfonieorkest. 

Op het programma – en dus ter discussie – staat dan de 3e Symfonie van Mahler. Toegang tot dit exclusieve evenement met Teodor Currentzis en leden van het SWR Symfonie Orkest is gratis, maar er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Geen nood, want als je er niet bij kunt zijn, kun je het ‘Currentzis LAB’ ook live bekijken op SWRClassic.de.

 

De Concertgebouw Prijs gaat dit jaar naar het Hagen Kwartet. De vier musici krijgen de prijs vanwege de ‘belangrijke bijdrage die zij hebben geleverd aan het artistieke profiel van de Amsterdamse concertzaal’.

Het Hagen Kwartet werd in de jaren zeventig opgericht door twee broers en twee zussen uit het Oostenrijkse Salzburg. Sinds 1987 maakt de Duitse violist Rainer Schmidt deel uit van het kwartet. Het Hagen kwartet treedt veelvuldig op in de belangrijke concertzalen over de hele wereld en werkte samen met beroemde musici als Maurizio Pollini, Mitsuko Uchida, Heinrich Schiff en Sabine Meyer.

 

Simon Reinink, directeur van Het Concertgebouw, roemt de jarenlange innige band met het Hagen Kwartet: ‘Dit kwartet heeft een grote naam verworven in de wereld van de kamermuziek en maakt deze status keer op keer waar.’

De prijs wordt volgend jaar – op 15 januari 2019 -  uitgereikt in het Koninklijk Concertgebouw. Vorig jaar ging de prijs naar het Radio Filharmonisch Orkest/Groot Omroepkoor.

Bekijk de video hier.

Concertgebouw De Doelen in Rotterdam moet op zoek naar een nieuwe hoofdprogrammeur: Neil Wallace heeft aangekondigd eind dit jaar te zullen vertrekken in verband met projecten elders.

Wallace trad aan in 2006 en wordt met name geroemd om zijn "grote ervaring, bevlogenheid en imposante netwerk", aldus het persbericht. Samen met zijn team maakt hij nog wel de artistieke planning voor seizoen 2019-2020 af.

Leraar en leerling samen in de studio

Zangpedagoog Margreet Honig is net 80 geworden, maar ze geeft nog steeds enthousiast les. Raoul Steffani krijgt nog steeds les van haar. Samen zijn ze in de studio om te praten over zingen.

{audiofragment audio="327269" caption="Margreet Honig en Raoul Steffani" } 

Hans Haffmans verrast Margreet Honig met het nieuws dat de radiodocumentaire De zing van het Zingen is genomineerd voor 2 internationale prijzen.

Elke avond lees ik een gedicht, telkens na de eerste muziek in de uitzending.

Bij de keuze probeer ik een link te leggen met de actualiteit, het nieuws in de krant, mijn ervaringen van de dag.

Soms laat ik me leiden door suggesties van luisteraars.

Dan weer neem ik mijn toevlucht tot een van mijn favoriete dichters,

en wat ook zeer behulpzaam is: de nieuwsbrief van de poëzie-website Laurens Jz Coster

 

Op woensdag 5 september 2018 vertelde ik bij de opening over mijn vijgeboom: "Ik heb de vruchten geplukt. Vijgen. Eerder deze week schreef Pia de Jong in de krant over haar jonge citroenboom. Ze telde 13 citroenen. En was verguld. Nou, ik heb een vijgenboom in mijn tuin staan, die uitbundig vrucht draagt. Gek. Het zijn van die kleine harde knolletjes. Je denkt, wordt het nog wat. En dan, plotsklaps, zijn er een paar overrijp en twee keer zo groot. Wat is hier gebeurd? Het gevecht met de eksters kan beginnen. Maar geef toe. Als je de smaak van een overrijpe vijg uit eigen tuin smaakt, dan ben je toch weer iets dichter in de buurt van het paradijs …?"

En omdat ik ook een appelboom heb staan, kwam ik onherroepelijk terecht bij Rutger Kopland: 

Kopland

Onder de appelboom

Ik kwam thuis, het was 
een uur of acht en zeldzaam 
zacht voor de tijd van het jaar, 
de tuinbank stond klaar 
onder de appelboom

ik ging zitten en ik zat 
te kijken hoe de buurman 
in zijn tuin nog aan het spitten 
was, de nacht kwam uit de aarde 
een blauwer wordend licht hing 
in de appelboom

toen werd het langzaam weer te mooi 
om waar te zijn, de dingen 
van de dag verdwenen voor de geur 
van hooi, er lag weer speelgoed 
in het gras en verweg in het huis 
lachten de kinderen in het bad 
tot waar ik zat, tot 
onder de appelboom

en later hoorde ik de vleugels 
van ganzen in de hemel 
hoorde ik hoe stil en leeg 
het aan het worden was

gelukkig kwam er iemand naast mij 
zitten, om precies te zijn jij 
was het die naast mij kwam 
onder de appelboom, zeldzaam 
zacht en dichtbij 
voor onze leeftijd.

uit: 'Onder het vee'
Uitgeverij G.A. van Oorschot, Amsterdam 1966

We kennen haar nog niet, maar dat zal vast snel veranderen: de – nog maar 23 jarige – Italiaans-Canadese mezzosopraan Emily D’Angelo. Afgelopen week won ze verschillende eerste prijzen in de Operalia, de operacompetitie van Placido Domingo in Lisabon. Ze deed mee in 5 categorieën en won er 4.
Opbrengst: 55.000 Dollar en een Rolex polshorloge

Violiste Janine Jansen ontvangt de Johannes Vermeer Prijs 2018, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten. De prijs is toegekend door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven.
Jansen ontvangt de prijs ‘voor de fenomenale wijze waarop zij invulling geeft aan haar uitvoerend kunstenaarschap.’

De jury, onder voorzitterschap van Els van der Plas, prijst Jansens internationale carrière. ‘Haar muzikale interpretaties raken aan het geniale en oogsten unaniem bewondering en respect van publiek en collega-musici. Janines talent, kwaliteit, toewijding, inzet en liefde voor het vak van violist maken haar tot een wereldster. Janine Jansen is daarnaast een rolmodel voor jonge musici.’

Afgelopen seizoen was Jansen Artist in Residence in Carnegie Hall in New York. Komend seizoen treedt Janine Jansen op met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev, het London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle en met de Wiener Philharmoniker o.l.v. Bernard Haitink.

Met de Johannes Vermeer Prijs ontvangt Janine Jansen 100.000 Euro, en dat mag ze besteden aan een speciaal project binnen haar werkterrein.

Maandag 29 oktober wordt de prijs uitgereikt in De Ridderzaal in Den Haag.

Janine Jansen en muzikale vrienden
Beluister dit schitterende concert van Janine Jansen en haar muzikale vrienden Thorleif Thedéen en Alexander Gavrylyuk. Op 25 september 2017 speelden ze deze meeslepende pianotrio's van Rachmaninov en Sjostakovitsj in het Muziekgebouw Frits Philips.

{concert id="7013"}

De audiodocumentaire van Fatos Vladi, die eind vorig jaar in Podium op Zaterdag te horen was, is genomineerd voor de Prix Europa en een Prix Italia in de categorie muziek.

‘De zin van het zingen’ is een documentair vierluik. Fatos Vladi interviewde hiervoor belangrijke zangers en musici, zoals zangpedagoge Margreet Honig, bariton Maarten Koningsberger, sopraan Claron McFadden, Klaas Stok - dirigent van het Groot Omroepkoor- en componist Jacob ter Veldhuis. Hij vroeg ze naar hun drijfveren, hun passie voor de stem, het zingen en het lesgeven. Hoofdpersoon is de wereldvermaarde zangcoach Margreet Honig, zij spreekt openhartig over haar jeugd en de oorlogsjaren die haar hebben gevormd.

 

Idee en maker - Fatos Vladi

Eindmontage - Alfred Koster

Eindredactie - Frans van Gurp (NTR)

 

De NTR-productie kwam tot stand dankzij financiële steun van het NPO Fonds

 

Aflevering 1: Menselijke stemmingen

{audiofragment audio="297510" caption="De zin van het zingen, afl1." }

Aflevering 2: Het mooiste instrument

{audiofragment audio="299259" caption="De zin van het zingen, afl.2" }

Aflevering 3: De stem als boodschap

{audiofragment audio="299261" caption="Documentair vierluik: De zin van het zingen, afl. 3 - De stem als boodschap-" }

Aflevering 4: De zin van het zingen

{audiofile audio="61122" caption="Aflevering 4: De zin van het zingen" }

Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Giancarlo Andretta

Opname: zondag 2 september 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Festival Oude Muziek is koud vertrokken uit Utrecht, of het feest van de nieuwe muziek neemt er zijn intrek. De Gaudeamus Muziekweek zit vol 'nieuwe klanken'. Programmeur Martijn Buser ligt enkele hoogtepunten uit. 

{audiofragment audio="327147" caption="Martijn Buser over Gaudeamus" }

Veel musici in Nederland zijn op zoek naar een eigen geluid. Daarom presenteer ik elke week een nieuwe cd met muziek van vandaag: Hollandsche Nieuwe!

De cd van deze week is een traditionele: Nino Gvetadze speelt Chopin, met name de cyclus van 24 preludes. Toch is dit ook bijzonder. Gvetadze, afkomstig uit Georgië en al jaren woonachtig in Nederland, is een pianist met een fluwelen touché en een rijke poëtische verbeeldingskracht. 

  Er komt een moment dat je terugkijkt in je leven. Dat je achtervolgt wordt door herinneringen en twijfels, die in je bewustzijn gaan rondspoken, zo schrijft ze in de toelichting. Ze spreken over verloren gegane of gewaande hoop, liefde, bewondering, maar ook eenzaamheid, pijn en wanhoop. Maar er is geen weg terug. Zoals die er ook niet voor Chopin was. Ook Chopin keek terug en vertelt het verhaal van zijn leven in de cyclus van 24 preludes. Wat een intense melancholie!

Vanavond een van de extra stukken: de wals in a.kl.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/327222-hollandsche-nieuwe-nino-gvetadze-speelt-chopin-iii

en in deze laatste aflevering gaat het over de laatste noten, wat komt daarna? Applaus? Stilte? Een dans?

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/327405-hollandsche-nieuwe-nino-gvetadze-speelt-chopin-iv

Speciaal voor Passaggio schrijft violiste Cecile Huijnen een column over haar vak. Een kijkje achter de schermen van een musicus.

Vanavond de 34e aflevering (de eerste van het nieuwe seizoen) van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Grotenhuis. In 2017 heeft ze een half jaar een sabbatical genomen om zich te storten op een passie: het schrijven. Ze houdt intens van muziek en er is altijd zoveel over te vertellen. Nu levert ze om de week - altijd op maandag - een bijdrage aan Passaggio: korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. 

  In deze aflevering pakt ze een delicaat onderwerp bij de kop: Metoo en de klassieke muziek.

Vorige week maakten wij bekend dat de Duitse Muziekprijs ECHO die afgelopen voorjaar werd afgeschaft, na alle commotie rond een lied van Duitse rappers, een opvolger heeft gekregen: Opus Klassik.

En gister zijn de eerste winnaars van die nieuwe prijs bekendgemaakt. De prijzen zijn verdeeld over 22 categorieën. We noemen er hier enkele.
In de categorie zang zijn sopraan Diana Damrau en tenor Juan Diego Flórez de winnaars. Bij de instrumentalisten gingen hoboïst Albrecht Mayer en pianist Daniil Trifonov er met de prijzen vandoor.
De ‘bestseller van het jaar’ ging naar een opname van het openingsconcert van de Elbphilharmonie in Hamburgdoor het NDR Elbphilharmonie Orchester onder leiding van Thomas Hengelbrock.

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 oktober in het Berliner Kozerthaus en wordt diezelfde avond op de Duitse tv uitgezonden.

Opera Compact zo heet het nieuwe operagezelschap dat onlangs is opgericht in het zuiden van het land. Dat meldt de site van Opera magazine.
Opera dicht bij de mensen, is het motto van Opera Compact. Het nieuwe gezelschap wil kleinschalige producties brengen in theaters die graag opera programmeren maar geen ruimte hebben voor grote voorstellingen.
De initiatiefnemers zangeres Fenna Ograjensek en regisseur Sybrand van der Werf willen vooral Nederlands en Belgisch Limburg bedienen. Ze ontdekten dat er bij de theaters daadwerkelijk grote belangstelling is voor opera in een kleinere zaal. Sybrand: “Toen ik met theaterdirecteuren in Limburg sprak, was de reactie heel vaak: hèhè, daar hebben we op zitten wachten.”

De eerste opera die voor 2020 op de planning staat is Mozarts Don Giovanni.
Als nieuw ensemble kiest Opera Compact voor bekende titels, om zo bekendheid en een publiek op te bouwen. In de zomer van 2020, kort na Don Giovanni, maakt Opera Compact voor het Openluchttheater Valkenburg een productie van Der Freischütz. Later volgt La bohème. En professionele zangers worden opgeroepen om auditie te doen voor Don Giovanni en Der Freischütz; op 7 november in Heerlen.

Paul Witteman trapt het nieuwe seizoen af met sterhoboïst Alexei Ogrintchouk, operaliefhebber Chazia Mourali, viooltalent Vera Beumer en het Britten Jeugd Strijkorkest o.l.v. Loes Visser, pianist Jeroen Bal en Fuse.

De Rus Alexei Ogrintchouk is eerste hoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze positie bekleedt de sterhoboïst al sinds 2005. In Podium Witteman vertelt Ogrintchouk over de rol van de hobo in een symfonieorkest en geeft hij zijn top 3 van de mooiste hobosolo’s uit de orkestmuziek. Natuurlijk speelt Ogrintchouk in Podium Witteman de mooiste solo; hij wordt daarbij begeleid door pianist Jeroen Bal.

Tv-presentator Chazia Mourali is een enorme liefhebber van de opera! Zij is idolaat van de producties van regisseur Pierre Audi, die deze maand na 30 jaar vertrekt als directeur bij De Nationale Opera in Amsterdam. Audi heeft Nederland als operaland internationaal op de kaart gezet. Chazia Mourali geeft haar drie absolute favorieten uit Audi’s oeuvre.

Nederland barst van het muzikale talent! En daarom gaat Paul Witteman het komende jaar wekelijks een podium bieden aan de jonge helden van de klassieke muziek. Paul trapt het seizoen af met de 17-jarige violist Vera Beumer. Dit talent trekt al jong de wijde wereld in en gaat haar studie vervolgen in Londen. Vera speelt in Podium Witteman met het Britten Jeugd Strijkorkest, een kweekvijver van jong strijkerstalent uit Overijssel.

En natuurlijk is Fuse er weer bij in de eerste uitzending na de zomer. Emma van der Schalie vertelt over de liefde van Fuse voor jazzpianist Brad Mehldau, die op zijn beurt weer een grote liefde heeft voor de klaviermuziek van Johann Sebastian Bach.

Deze maand stopt Pierre Audi na 30 jaar als directeur bij De Nationale Opera. Audi heeft in die lange periode van Nederland een belangrijk operaland gemaakt. Daarom laat de NTR in vier afleveringen de mooiste fragmenten zien uit Audi’s operaregies. Met bijdragen van Truze Lodder, Henk van der Meulen en Hein van Eekert. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend op de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman, zondag 9 september, 18.10u op NPO2

Het Nescio ensemble gaat op Friese Odyssee. Samen met een dichter varen ze naar verschillende plaatsen in Friesland om op te treden.

{audiofragment audio="327030" caption="Sophie Vroegop over Nescio" }

Meer informatie over de tour van Nescio vind je hier. 

 

Van de absolute videoknaller met Rachmaninov door pianiste Anna Fedorova en Chopins ‘Pianoconcert nr. 2’ door Rosalía Gómez Lasheras tot verborgen parels: op het YouTube-kanaal AVROTROS Klassiek kun je genieten van prachtige Zondagochtend Concerten uit het archief. In de afspeellijst Het Zondagochtend Concert vind je alle concerten verzameld.

Zaterdag 8 september 2018 is het alweer de Last night of the proms in de Royal Alberthall in Londen. Op het zelfde moment klinkt in diverse parken en concertzalen in het land Rule Britannia, Pomp and cirumstance March (Land of hope and glory) van Elgar en Auld lang syne.
De Proms is een jaarlijks terugkerend evenement in Engeland. De hele zomer worden elke avond concerten georganiseerd, die ook te horen zijn via BBC Radio 3.

Toch hoeven we nu niet een heel jaar te wachten op de volgende Proms-serie. In maart wordt voor de tweede keer een BBC Proms georganiseerd in de Verenigde Arabische Emiraten – in Dubai om precies te zijn. Op het programma staat het traditionele klassieke repertoire, Britse muziek en nieuwe opdrachtcomposities van onder meer de Brits-Libische componiste Bushra el-Turk.

De BBC Proms in Dubai duurt 4 dagen en vindt plaats van 19-22 maart 2019. Ook deze concerten worden uitgezonden op BBC Radio 3.

Op 26 augustus jongstleden is operadiva Inge Borkh op 97-jarige leeftijd overleden.
Ingeborg Simon werd in 1921 geboren in Duitsland. In de jaren ’30 vluchtte het gezin naar Zwitserland, vanwege het opkomende Naziregime (haar vader was Joods). In 1940 was haar debuut in Luzern in Zwitserland, voor het eerst onder haar artiestennaam Inge Borkh. Al snel groeide zij uit tot een opera zangeres van wereldformaat. Zong zij aan het begin van de jaren ’40 nog lichte, lyrische rollen, al snel zong ze de rol van Senta in Der Fliegende Holländer, de titelrollen Tosca en Turandot van Puccini en rollen in opera’s van Verdi en Strauss. In 1952 was haar internationale doorbraak tijdens de Beyreuther Festspiele.

In 1973 zong Inge Borkh haar laatste rol: Elektra in Palermo en in 1996 publiceerde zij een autobiografie onder de titel: “Ich komm’ vom Theater Nicht Los…”

Van 1852-1854 woonden Robert en Clara Schumann met hun kinderen in Düsseldorf. Het huis waar zij woonden, wordt binnenkort een museum. Al enkele decennia wordt het huis bewoond door een cellist met een eeuwigdurend huurcontract. De cellist speelt veel ten behoeve van dak- en thuislozen en heeft op die manier grote bekendheid gekregen in Duitsland.

Het Schumann-huis wordt binnenkort voor 3,2 miljoen euro gerenoveerd. Na de renovatie mag de cellist weer terug het huis in. Hij gaat dan op de tweede verdieping wonen.

In de herfst van 2020 opent het Schumann Museum in Düsseldorf zijn deuren.

Presentator Hans Haffmans maakte in 2010 een reportageserie over Schumann. Hij bezocht ook het Schumann huis in Düsseldorf. Kijk hier.

Annett Andriesen is voor het laatste jaar verbonden aan het IVC. Ze is te gast in de studio samen met mezzosopraan Nina van Essen, die meedoet aan het Concours. 

{audiofragment audio="326927" caption="Annett Andriesen en Nina van Essen" }

Meer informatie over het Internationaal Vocalisten Concours vind je hier.

De redactie van Opium deelt de leukste tips op het gebied van kunst, theater, literatuur, films en muziek, ook op Instagram!

Donderdag 13 december:
Opium Tipt: Opera Oedipe van Enescu door de Nationale Opera{audiofragment audio="337768" caption="Opium Tipt: Enescu's - Oedipe door de Nederlandse Opera" }

Donderdag 6 december: 
Opium Tipt: de film Beautiful Boy van Felix Van Groeningen{audiofragment audio="337076" caption="Opium Tipt: de film Beautiful Boy van Felix Van Groeningen" }

Donderdag 29 november:
Opium Tipt: het boek 'Heimat, Terug naar het land van herkomst' van Nora Krug.{audiofragment audio="336353" caption="Opium Tipt: Heimat, Terug naar het land van herkomst van Nora Krug" }

Donderdag 22 november:
Opium Tipt: IDFA Documentaire: Celebration, over het leven van Yves Saint Laurent.{audiofragment audio="335621" caption="Opium Tipt: IDFA docu Celebration over Yves Saint Laurent" }

Donderdag 15 november:
Opium Tipt: 3 documentaires van het IDFA.
- Westwood: Punk, Icon, Activist
- Piazzolla, the Years of the Shark
- Bellingcat – Truth in a Post-Truth World
{audiofragment audio="334837" caption="Opium tipt: 3 IDFA documentaires (portretten)" }

Donderdag 8 november:
Opium Tipt: De film Loro{audiofragment audio="334136" caption="Opium Tipt: Film Loro" }

Donderdag 1 november: 
Opium Tipt: Tosca - De Nederlandse Reisopera{audiofragment audio="333376" caption="Opium Tipt: Tosca - De Nederlandse Reisopera" }

Donderdag 25 oktober 2018
Opium tipt: de film Burning (Beoning) van Chang-dong Lee
{audiofragment audio="332837" caption="Opium tip: de film Burning (Beoning) van Lee Chang-dong" }

Donderdag 18 oktober 2018
Opium Tipt: Tentoonstelling A Balancing Act
{audiofragment audio="331839" caption="Opium tipt: de tentoonstelling A Balancing Act" }

Donderdag 11 oktober 2018
Opium Tipt: Documentaire McQueen
{audiofragment audio="331125" caption="Opium tipt: McQueen" }

Donderdag 20 september 2018
Opium tipt: Documentaire Maria by Callas
{audiofragment audio="328841" caption="Opium tipt: Maria by Callas" }

Donderdag 13 september 2018
Opium tipt: De film Dogman
{audiofragment audio="328108" caption="Opium tipt de film Dogman" }

Donderdag 6 september 2018
Opium tipt: Het boek Zeiseman van Marha Heesen
{audiofragment audio="327378" caption="Opium Tipt: Boek: Martha Heesen - Zeiseman" }

Donderdag 30 augustus 2018
Opium tipt: Toneelstuk Kleine Zielen van Toneelgroep Amsterdam
{audiofragment audio="327377" caption="Opium Tipt: Toneelstuk Kleine Zielen van Toneelgroep Amsterdam" }

Donderdag 16 augustus 2018
Opium tipt: De film ‘Den skyldige'
{audiofragment audio="326915" caption="Opium Tipt de film Den skyldige" }

Donderdag 9 augustus 2018
Opium tipt: Grace Jones: Bloodlight and Bami 
{audiofragment audio="326916" caption="Opium Tipt: Grace Jones: Bloodlight and Bami" }

Donderdag 5 juli 2018
Opium tipt: De film Western 
{audiofragment audio="326917" caption="Opium Tipt: Film Western" }

Donderdag 28 juni 2018
Opium Tipt: Love, Simon
{audiofragment audio="326918" caption="Opium Tipt: Love, Simon" }

Donderdag 7 juni 2018
Opium Tipt: Les contes d'Hoffmann van De Nationale Opera
{audiofragment audio="326919" caption="Les contes d'Hoffmann van De Nationale Opera" }

Donderdag 24 mei 2018
Opium Tipt: Het boek 'Spoken in Moskou' van Joseph Roth
{audiofragment audio="326920" caption="Opium Tipt: Spoken in Moskou van Joseph Roth" }

Donderdag 3 mei 2018
Opium Tipt: De vertaalde literaire roman ’De wonderbaarlijke geschiedenis van Peter Schlemiel’ van Adelbert von Chamisso
{audiofragment audio="326921" caption="Opium Tipt: de vertaalde literaire roman ’De wonderbaarlijke geschiedenis van Peter Schlemihl’ van A" }

Donderdag 26 april 2018
Opium Tipt: De roman ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti
{audiofragment audio="327371" caption="Opium Tipt: de roman ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti" }

Donderdag 19 april 2018
Opium Tipt: De roman ‘Zevenduizend eiken’ van Sara Baume
{audiofragment audio="327372" caption="Opium Tipt: de roman ‘Zevenduizend eiken’ van Sara Baume" }

Donderdag 12 april 2018
Opium Tipt: De film 'Lady Bird' van regisseuse Greta Gerwig
{audiofragment audio="327373" caption="Opium Tipt: de film Lady Bird" }

Donderdag 5 april 2018
Opium Tipt: 'Vergeef ons' van Toneelgroep Amsterdam en het Antwerpse Toneelhuis
{audiofragment audio="327374" caption="Vergeef ons" }

Een speeltuin van kleine ideeën die kunnen uitgroeien tot een sculptuur, prints, postcards, een lamp etc.

Even voorstellen
Jelijn Verhoeven studeerde in 2017 af aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem met het werk Drowning in Objects. Een project waarin plastic de hoofdrol speelt. De kleurrijke plasticsoorten worden een sculptuur waarin kleine bewegingen te zien zijn, langzaam ronddraaiende elementen komen naar voren in een installatie. Verhoeven is een visuele ontwerper die altijd werkt vanuit een bepaald materiaal. 

Torenkamerplan 
‘In De Torenkamer wil ik werken vanuit materialen en objecten. Waarbij ik start met een verzameling van plastic, papier, stoffen etc., en elke keer reageer op hetgeen ik daarvoor heb gemaakt, als een soort kettingreactie. Hierdoor ontstaat een speeltuin van kleine ideeën die kunnen uitgroeien tot een sculptuur, prints, postcards, een lamp etc. Maar waarbij de centrale rol blijft dat het komt vanuit een materiaal en het maakproces de hoofdrol speelt.’ 

Dag 1 - Maandag 3 september 2018
Wauw wat een mooie ruimte!
Het licht maar vooral het uitzicht zorgen voor een rust gevende sfeer. De eerste dag was een beetje inkomen, omdat er zoveel spullen om mij heen lagen, wist ik soms niet goed waar ik wilde beginnen. Maar naarmate de dag verder ging en de kamer steeds meer werd bezaait met mijn gekleurde materialen begonnen de eerste testjes te ontstaan. Kleine bewegende en draaiende collages beginnen tot leven te komen en de kleuren zijn in elke hoek van de kamer te vinden.


{audiofragment audio="327051" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 1" }

Dag 2 - Dinsdag 4 september 2018
Vandaag ben ik begonnen met mijn ochtend in het Vondelpark. Ik heb een lange wandeling gemaakt en ben daarna met een frisse start weer in de Torenkamer verder gegaan met het maken van nieuw werk. De testjes op de muur breiden zich steeds meer uit. De kettingreactie wordt steeds meer zichtbaar en de kleuren spatten van de muur. Alle details vormen langzaam een groot kunstwerk. Rood, blauw en geel zijn terugkerende kleuren. Ronde vormen en strakke rasters staan centraal, waarin ik vaak een weeftechniek gebruik als mijn tool. Ik hoop dat ik aan het einde van deze week de muur vol heb gekregen en dat zowel bewegende elementen als platte testjes een overzicht tonen.

 

Dag 3 - Woensdag 5 september 2018
Het is het einde van de dag en ik kijk met een tevreden resultaat terug. Vandaag heb ik wat assistentie gehad, wat mij als ontwerper altijd goed helpt om weer nieuwe inzichten te krijgen. De materialen en de testjes op de muur beginnen vorm te krijgen en het werkt zich ook uit tot kleine 3D-objecten. Dankzij een hele grote blokkendoos en een doos vol Knex, die ik vandaag kreeg van Annemieke Bosman, kreeg ik weer allemaal nieuwe ideeën. Nogmaals hartstikke bedankt Annemieke voor deze gift! Morgen door met bouwen!

{audiofragment audio="327232" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 3" }

 

Dag 4 - Donderdag 6 september 2018
Vandaag heb ik goed gekeken naar de werken aan de muur en heb ik een aantal weeftechnieken verder doorontwikkeld. De werken die ik heb gemaakt, zijn een startpunt voor een groter werk. Alle testjes hebben individueel van elkaar een eigen karakter en kenmerk. Verder draaien er in de ruimte kleine klokjes die samenlopen met de collages.

Dag 5 - Vrijdag 7 september 2018
Vandaag is de laatste dag. Ik heb enorm genoten van mijn tijd hier en het was superfijn om elke ochtend wakker te worden met uitzicht op het Vondelpark. Ik kijk terug op een goede week vol nieuwe experimenten en een start om weer projecten te gaan maken. De afgelopen vijf dagen heb ik kunnen proeven hoe het is om mijn eigen atelier te hebben en dat beviel me erg goed. Dankjewel voor alles!

{audiofragment audio="327429" caption="De Torenkamer: Jelijn Verhoeven - Dag 5" }
{video "https://www.youtube.com/watch?v=1d6EQd1uiEg"}

 

 

Adieu, monsieur Rameau

De prijs-CD hoor je elke dag om 13.30 uur in De Muziekfabriek op NPO Radio 4.

Antwoorden
27 aug.
De muziek van deze CD is afkomstig uit de zogeheten ‘Codex Trujillo’ uit 1780. Wie geldt als de samensteller van deze bundel met muziek en aquarellen? - De Spaanse bisschop Baltasar Jaime Martínez Compañón y Bujanda
28 aug. In welke stad bevindt zich op dit moment het originele exemplaar van de Codex Trujillo? - Madrid
29 aug. Spanje en Peru ruziën al jaren over een mogelijke terugkeer van de Codex Trujillo naar Peru. Vorig jaar sloot premier Rajoy van Spanje daarover een overeenkomst met de toenmalige President van Peru. Wie was die president? - Pedro Pablo Kuczynski
30 aug. In welk jaar is het Mexicaanse ‘Tembembe Ensamble Continuo’ opgericht? - 1995
31 aug. De muziek van deze CD is afkomstig uit de zogeheten ‘Codex Trujillo’ uit 1780. Welk Nederlands muziekgezelschap zette óók al (in 2001 én 2013) muziek uit de ‘Codex Trujillo’ op CD? - Música temprana
01 sep. Deze CD is opgenomen in de mooie Abdij Sainte-Marie de Fontfroide, die in 1908 in Amerikaanse handen dreigde te komen. Welke zéér rijke Franse wijnboer en kunstverzamelaar stak daar toen een stokje voor? - Gustave Fayet

Wat kon je winnen?
De Codex Trujillo bevat 1.411 aquarellen en 20 partituren die het leven in het bisdom documenteren. Het laat zien hoe barokke muziek die uit West-Europa werd geïmporteerd, werd verrijkt met de lokale traditie en zo een uniek Metis-repertoire creëerden. Het is de bedoeling dat tijdens het zingen van deze muziek tegelijkertijd gedanst wordt: bailar cantando!

CD-informatie
Bailar Cantando
Fiesta Mestiza en el Perú
Codex Trujillo ca.1780
Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Tembembe Ensamble Continuo
Jordi Savall
Alia vox Sacd avsa9927
8435408099271

Beluister een werk van de cd (andere uitvoerenden)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=0f42Ajbao0k"}

Naast muzieknieuws en nieuwe CD-releases  is er aandacht voor film, poëzie en cross-over. 

 

FILM

We tippen de film Drei Tage in Quiberon, over de filmdiva Romy Schneider. Als kindsterretje speelde zij Sissi, maar ondanks dat succes en latere prachtige rollen eindigde haar leven in totale misère.

POEZIE

Van de dichter Hans Dekkers kwam zijn vierde dichtbundel uitDe bedwelmingsman verroert zich. De dichter leest een gedicht uit de bundel.

 

CROSS-OVER

De nieuwe cross-over CD is van het Brad Mehldau TrioSeymour reads The Constitution.

 

CONCERTTIPS VOOR ZONDAG

Pop meets Classic

Muziek Podium Eemland organiseert morgen een concert onder de titel “ pop meets classic’.  Violiste Jannemien Cnossen treedt er op met muzikanten van het Herman van Veen Arts Centre. Radio4 presentator Ab Nieuwdorp stelt de musici aan u voor.

Zo 2 Sept. 15.00 Hilton Royal Parc Sousduinen

MEER INFORMATIE

Orkest van het Oosten in Grote kick off in Deventer

Deventer bestaat 1250 jaar. De bijbehorende festiviteiten worden afgetrapt door het Orkest van het Oosten. Morgenavond te horen in Deventer aan het Grote Kerkhof. Vanaf zeven uur is er pop onder meer van Rob Dekay, vanaf negen uur. Dan speelt het orkest een gemengd programma van klassiek hits en begeleidt Het orkest olv. Ryan Bancroft het Deventerlied ‘Tevreden’  van Rob Dekay.

MEER INFORMATIE

Amstel Quartet in Villa Augustus

Villa Augustus is een hotel & restaurant gelegen middenin een (moes)tuin aan het Wantij te Dordrecht. In de citroenbomenkas treedt morgenochtend het Amstel Saxofoonkwartet op met werk van zowel hedendaagse als klassieke componisten. Op het programma onder meer minimal music van Philip Glass en Joep Franssens.

Zo 2 sept. 11.00 Villa Augustus Dordrecht

MEER INFORMATIE

 

 

Een componist uit de 16e eeuw die met nieuw werk komt, dat komt niet zo vaak voor. Toch heeft luitist Mike Fentross een stuk gevonden dat nu wordt toegeschreven aan John Dowland. Hij vertelt over dit onderzoek, dat hij samen deed met Andre Nieuwlaat.

 {audiofragment audio="326690" caption="Mike Fentross en nieuw werk van Dowland" }

Meer informatie over het onderzoek en de luitdagen vind je hier.

Vraag je eigen opdrachtcompositie aan!

 

Orkesten, concertseries en subsidieverstrekkers hebben minder en minder geld beschikbaar voor opdrachtcomposities. Daarom moeten we oude tijden laten herleven, vindt Floris Kortie. Want lange tijd is het gebruikelijk geweest om voor bijzondere gelegenheden muziek te bestellen bij componisten. Een groot deel van de klassieke muziek is te danken aan dit mecenaat. Zou dat weer in zwang kunnen raken?

Oproep!

Zijn je ouders 25 jaar getrouwd? Is je eerste kind geboren? Iemand de liefde verklaren? Je dode cavia eren? Bestel een op maat gemaakt muziekstuk! Je helpt de muziek vooruit én je hebt er zelf ook nog wat aan. Meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.! Laat ons weten voor welke gelegenheid je muziek wilt laten componeren, wat je wensen zijn en welk budget er beschikbaar is. Wij koppelen je dan, in overleg uiteraard, aan één van de geweldige componisten die ons land rijk is en wie weet krijgt jouw muziek komend seizoen een heuse première in Podium Witteman.

Wat kost nieuwe muziek?

Dat hangt af van de bezetting, de duur en de moeilijkheidsgraad. Al vanaf een paar honderd euro kun je iets laten componeren. Zie voor een prijsindicatie de honorariumtabel van het Fonds Podiumkunsten.

Wanneer krijg ik reactie?

In verband met de zomerstop kan het even duren voor je reactie krijgt. We proberen voor 9 september iedereen te beantwoorden.

De dirigent verlaat zijn geliefde Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Yannick Nézet-Séguin is op dit moment op afscheidstournee met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat hij 10 jaar lang leidde. Hoe erg gaat hij het orkest missen en wat brengt de toekomst?

{audiofragment audio="326562" caption="Yannick Nézet-Séguin" }

Deze week kiest hij voor Mis in g klein, BWV 235. Bekijk de video.

Een hommage aan Jos van Veldhoven: iedere vrijdag één van de 10 favoriete werken van Jos van Veldhoven, die na 35 jaar afscheid neemt als artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. 

De All of Bach van deze week werd uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven in de Grote Kerk in Naarden.


Jos van Veldhoven over zijn favoriete Mis in g klein, BWV 235: "En van de zogenaamde ‘kleine’ missen van Bach. Klein, omdat ze slechts uit een Kyrie en Gloria bestaan. Maar stuk voor stuk juweeltjes met fraaie aria’s en heel veel mooie en vaak virtuoze ensembles. De grote mis in b (de ‘Hohe Messe’) heeft Bach nooit in zijn geheel uitgevoerd, maar de kleine missen klonken vaak op de grote feestdagen."

Lees meer over BWV 235 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is. Elke vrijdag verschijnt er een nieuwe opname.

Andere programmering vanaf 3 september

Hij neemt de dubbelrol van dirigent en artistiek leider op zich.

Het Ricciotti Ensemble speelt al jaren overal, behalve in de concertzaal. Dirigent Coen Stuit neemt nu het dirigeerstokje over. 

{audiofragment audio="326579" caption="Dirigent Ricciotti Coen Stuit" }

 

 

Subcategorieën