De Nederlandse dirigent Otto Tausk begint deze week als chef bij Vancouver Symphony Orchestra.
Morgen is zijn inauguratieconcert, met niemand minder dan operaster Renée Fleming. Zij zal onder andere de Vier letzte Lieder van Richard Strauss zingen. In een interview met de krant ‘Vancouver Sun’ zegt de Nederlandse dirigent zich erg te verheugen op zijn eerste samenwerking met de operadiva.

En zoals hij bij zijn aanstelling had beloofd, introduceert Tausk ook Nederlandse artiesten in Vancouver. Vrijdag en zaterdag spelen de broers Jussen met het orkest en gaat er ook een werk van de Nederlandse componist Edward Top in wereldpremière: ‘Helix’ heet het stuk. En aan eind van het seizoen brengt cellist Harriet Krijgt ook nog een bezoek aan Vancouver.

 

Dat Tausk uitziet naar de samenwerking met het orkest – en zich graag laat verrassen, blijkt uit het slot van het interview: ‘Het is een reis die we amper zijn begonnen, dus we kunnen nog niet echt zeggen wat onze bestemming wordt. Dit jaar is onze huwelijksreis!’

 

Paul Witteman ontvangt violist Shunske Sato, altviolist Dana Zemtsov en het Zemtsov Altviool Kwartet, tubaïst Matthijs Leffers en de Nederlandse Bachvereniging.

 

Barokviolist Shunske Sato is de nieuwe artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. Sato volgt Jos van Veldhoven op die eerder dit jaar na 35 jaar afscheid heeft genomen. Dat zijn grote voetsporen om in te treden. In Podium Witteman presenteert Shunske Sato zich met een van de Zes Brandenburgse Concerten. Van Bach natuurlijk.

Meer informatie over de Bachvereniging vind je hier.

 

De jonge altviolist Dana Zemtsov is bezig aan een geweldige, internationale carrière. De 26-jarige Dana is een ware globetrotter. In Podium Witteman komt ze samen met haar familiekwartet van vier altviolisten: vader Mikhail, moeder Julia en neef Daniil.

Meer informatie over Dana Zemtsov vind je hier.

 

In zijn nieuwe serie Jonge Helden presenteert Paul deze week tubaïst Matthijs Leffers. De Groningse koperblazer won eerder dit jaar de eerste prijs van het Grachtenfestival Conservatorium Concours. Heel verrassend, want de tuba staat nou niet bepaald bekend als solo-instrument. Matthijs Leffers bewijst dat het kan!

Meer informatie over Matthijs Leffers vind je hier.

Meer informatie over de streamingdienst Primephonic vind je hier.

 

In Podium Witteman Extra een aflevering van de serie over de operaregies van Pierre Audi, die na 30 jaar vertrekt als artistiek directeur van De Nationale Opera. Deze week deel drie, getiteld: Typisch Audi. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman zie je zondag om 18:10 uur op NPO2.

In het Bimhuis en het Muziekgebouw aan 't IJ vind het Newlands festival plaats. Van 19 tot 23 september klinken er samenwerkingen tussen artiesten uit het Midden-Oosten en het Westen. 

Festivaldirecteur en initiatiefnemer Mascha Ihwe vertelt over de hoogtepunten.

{audiofragment audio="328581" caption="Mascha Ihwe" }

Meer informatie over het Newlands Festival vind je hier.

Ontdek waar de bus dit jaar naartoe gaat!

Operalegende Christa Ludwig ontvangt de Duitse Muziekprijs Opus Klassik. Met de prijs wordt de 90-jarige zangeres geëerd voor haar levenswerk.
Haar artistieke carrière begon omstreeks 1955 toen ze werd ontdekt door de toenmalige directeur van de Wiener Staatsoper, Karl Böhm. Daarna ontving Ludwig uitnodigingen van alle grote operahuizen in de hele wereld.
Ze werkte samen met grote dirigenten als Herbert von Karajan en Leonard Bernstein. Wederzijdse bewondering was er ook. Bernstein zei ooit over haar: ‘She is simply the best, and the best of all possible human beings".

In 1993, na bijna 50 jaar, beëindigde Christa Ludwig haar carrière met een legendarisch optreden in de Metropolitan Opera in New York. Zij zong toen de rol van Fricka in Wagners Walküre.
Het jaar daarna nam ze afscheid van haar publiek met een wereldtournee.

Afgelopen maart nog bracht Warner Classics, ter gelegenheid van haar 90e verjaardag, een box uit met complete opnamen van de zangeres.


Dirigent Bas Wiegers is dit seizoen eerste gastdirigent van het gerenommeerde muziekensemble Klankforum Wien. 

Het nieuwe-muziek ensemble uit Wenen is in 1985 opgericht door de Zwitserse componist Beat Furrer. Met musici van verschillende nationaliteiten zijn ze gericht op muziek van nu in de wereld van nu.
Wiegers, ook dirigent bij het Asko/Schönberg, dirigeerde het Weense ensemble al eerder, maar heeft nu dus een vaste aanstelling bij het gezelschap. Wiegers gaat zich ook bezighouden met programmering en de ontwikkeling van nieuwe concepten.

 

Gustavo Gimeno wordt vanaf seizoen 2020-2021 chef-dirigent bij The Toronto Symphony Orchestra. De 42-jarige Spaanse dirigent – en voormalig slagwerker van het Koninklijk Concertgebouw Orkest – is momenteel chef bij Orchestra Philharmonique du Luxembourg.

Afgelopen februari maakte Gimeno zijn debuut bij het orkest in Toronto, met positief gevolg. In een reactie zegt Gimeno, dat hij vanaf de eerste repetitie zich helemaal kon herkennen in het geluid en de muzikale intelligentie van het orkest.
Gustavo Gimeno begon in 2012 als dirigent, maar zijn carrière raakte in stroomversnelling na zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in 2014 toen hij inviel voor Mariss Jansons.

 

De Dutch Classical Talent Tour & Award is weer van start. Rik Kuppen bijt de spits af. 

Het eerste talent van dit seizoen is pianist Rik Kuppen. Hij is live te gast in de studio bij Hans Haffmans.

{audiofragment audio="328490" caption="Dutch Classical Talent: Rik Kuppen" }

Wonderkind in de Hofstad

Wonderkind in de Hofstad

Bekijk het hier!

Gevonden in het magazine van het Prins Bernhard Cultuurfonds:

een gedicht van Nafiss Nia, dichter en filmmaker die 27 geleden uit Iran vluchtte. 

 

Nafiss Nia

Nieuwe dag

Een kopje gezelligheid

een lepeltje liefde

twee klontjes vriendschap

en een gevuld geluk

vandaag heb ik zin.

Vandaag begin ik

met de grote schoonmaak

en gooi ik alle wreedheid

verdriet en angst weg.

Bij de bakker zal ik

een warme dag kopen

bij de kapper

mijn oudheid laten knippen

en vanavond uitgaan.

Vandaag heb ik zin.

Een week lang een CD van Hollandse makelij in de etalage van Passaggio. Deze week de nieuwe cd van Barbara Hannigan en Reinbert de Leeuw. Vienna. Fin de siècle. Het repertoire van de 2e Weense School (Schönberg, Berg, Webern, e.a.) dat draait om slechts één begrip: Sehnsucht. Verlangen. Ongericht en bedwelmend. Hun grote voorbeeld was trouwens Hugo Wolf, hij zette de toon met zijn Mignon Liederen. Een meisje omgeven met mysterie en melancholie. Hannigan voelt zich verwant met dit soort gestalten (vergelijkbaar met Lulu en Melisande) die nooit genoeg vragen kunnen oproepen

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328424-hollandsche-nieuwe-barbara-hannigan-zingt-wolf-s-mignon-lieder

De liederen van Anton Webern waren het moeilijkst om onder de knie te krijgen:

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328538-hollandsche-nieuwe-barbara-hannigan-zingt-anton-webern

Alma Mahler mag niet ontbreken, al is zij niet de beste componist van het stel

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328661-hollandsche-nieuwe-liederen-van-alma-mahler

En Arnold Schönberg zelf, was toen hij begon een absolute meester van de laatromantische, tonale emotionaliteit

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328764-hollandsche-nieuwe-hannigan-zingt-schoenberg

En tenslotte Alban Berg, met zijn reeks Sieben frühe Lieder, nota bene zijn eerste composities! Hannigan durfde er eerst niet aan,

maar sinds ze de hoofdrol in Lulu heeft gezongen, voelde ze zich er toe in staat

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328898-hollandsche-nieuwe-hannigan-zingt-sieben-fruehe-lieder-van-alban-berg

Vanavond de 35e aflevering van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Grotenhuis. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Vanavond over pijn in de nek en de noodzaak om op zoek te gaan naar nieuwe hulpstukken, en - dus - een nieuwe techniek.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328425-snapshot-klassiek-xxxv-met-frisse-tegenzin

Afgelopen weekend vond de finale plaats van de Leeds Piano Competition en die is gewonnen door de Amerikaanse pianist Eric Lu. Naast een geldbedrag van 25.000 pond krijgt hij ook een portfolio-prijs, een plek in het management van Askonas Holt, een album-release bij Warner Classics en de mogelijkheid om concerten te laten op nemen door BBC Radio3.

De prijzen werden uitgereikt door meesterpianist Lang Lang, die zelf vorige week een eredoctoraat ontving van de universiteit van Leeds.


Dirigent Hans-Christoph Rademann heeft de Internationale Heinrich-Schütz-Prijs gewonnen. Het betreft een nieuwe prijs, uitgeroepen door het Heinrich Schütz Muziek Festival in Dresden. Rademann ontvangt ‘m voor zijn ‘buitengewone toewijding’ aan het werk van de 17e -eeuwse componist Heinrich Schütz.

De Duitse dirigent, momenteel leider van de Bachakademie Stuttgart, wordt gezien als een ambassadeur van de muziek van Schütz door zijn opname van het complete werk van de componist met het door hem opgerichte Dresdner Kammerchor

De prijs wordt volgende maand uitgereikt tijdens het Heinrich Schütz Festival in Dresden.

De Canadese tenor Josh Lovell heeft het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch gewonnen. De Grand Prix van de stad ‘s-Hertogenbosch bedraagt 7500 euro. Naast de Grand Prix kreeg Josh Lovell ook de Operaprijs. Daarmee mag hij zichzelf de grote winnaar van het concours noemen.
De negen finalisten werden zaterdag begeleid door de philharmonie zuidnederland onder leiding van Hartmut Haenchen.

Juryvoorzitter Dame Kiri te Kanawa vertelde gisteren in Podium Witteman dat de jury weinig overleg nodig had om Josh Lovell tot winnaar te kiezen.
Er waren ook Nederlandse prijswinnaars. Mezzosopraan Rosina Fabius ontving de Toonkunst Oratoriumprijs en mezzosopraan Nina van Essen kreeg de Publieksprijs.

Het was overigens de laatste keer dat Annett Andriesen het festival leidde. Ze wordt opgevolgd door Ivan van Kalmthout.

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 15 september 2018 kreeg pianist Rik Kuppen de eer om de allereerste editie van Vrij Spel in te vullen. Op de vleugel: Riks versie van Schuberts 'Gute Nacht'. Genieten!{video "https://www.youtube.com/watch?v=fqsyBpEUURI"}

Maak kennis met Rik Kuppen

Het duo piano en slagwerk gaat onder de noemer The Collectors op zoek naar repertoire.

Een tijd geleden zijn ze begonnen met het bestaande repertoire voor piano en percussie, nu worden er stukken speciaal voor hen geschreven. Konstantyn en Eke zijn in de studio bij Hans Haffmans om hun bijzondere klankcombinatie te laten horen. 

 {audiofragment audio="328348" caption="Konstantin Napolov live" }

Foto: Marc Wielaert

Even voorstellen
Cindy Moorman is beeldende kunstenaar. Zij studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (1999-2003) en studeerde vervolgens aan de Masteropleiding van de Sint Joost in Breda (2003-2005). Moormans werk is onder andere te zien geweest in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, het Van Abbemuseum in Eindhoven en het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem.

Haar kunstenaarschap karakteriseert zich als een doorlopend en multidisciplinair onderzoek naar menselijke posities en de constante heen en weer beweging tussen de verschillende posities. Komend uit een kleine hechte gemeenschap is de fascinatie voor de frictie tussen de individuele en de sociale posities en de bijbehorende sociale constructies voor haar een vertrouwd gevoel. Het onderzoek resulteert in geënsceneerde ontmoetingen waarin Moorman aan de hand van samenhangende series van performances, objecten en bijeenkomsten de Ander(en) meeneemt in haar onderzoek naar sociale constructies.

Ben je benieuwd naar hoe haar werk eruit ziet kijk dan ook op haar website en Facebookpagina. Of bekijk de interviews met haar over haar werk op de Amsterdam Art Fair of het Van Abbemuseum.

Het Torenkamerplan: Van losse fragmenten naar het grote verhaal
De vijf dagen in het Torenkamertje zal ik gebruiken om verder te werken aan het Model. Het Model ligt aan de basis van al mijn werk: de performances, objecten en bijeenkomsten. Het is een tekstueel en visueel schema wat aan de hand van acht onderwerpen mijn werk met elkaar verbindt. Hoewel de werken zich heel verschillend kunnen presenteren vormen ze met elkaar een zorgvuldig samenhangend geheel. Net als aparte hoofdstukken in een boek verwijzen alle werken zowel naar zichzelf als naar het grote verhaal.

Dag 1 - Maandag 17 september 2018
Van fragmenten naar het grote verhaal. Waarom? Wat betekent dat? Hoe ziet dat eruit?

Terwijl de zon door de ramen naar binnen schijnt, werk ik de eerste dag in het Torenkamertje aan de beweegredenen achter het Model.
Voor morgen staan de eerste twee onderwerpen op de agenda: het Gegevene en het Men.




{audiofragment audio="328469" caption="De Torenkamer: Cindy Moorman - Dag 1" }

Dag 2 - Dinsdag 18 september 2018
Waar ik met Annemieke Bosman gisteren in het interview over sprak, is ook expliciet aanwezig hier in het Torenkamertje: de ruimte sluit mij af van de rest van de groep. Van de redactie die achter de deur aan het werk is. Maar vooral van de Anderen in het park. Zij worden tot performers in het spel van de buitenwereld.
In alle rust teken ik verder aan een illustratie voor het manifest.



Dag 3 - Woensdag 19 september 2018
Vandaag staat in het teken van het Wij.
Wat maakt een Wij? Wat zit eronder verscholen?
Ik denk terug aan het akkoord door de 16 zangers.
En lees over "Wij en niet-Wij".
Langzaamaan ontstaat een idee voor het werk dat ik vrijdag ga presenteren.
De goede kijker kan in deze foto's al een werk in haar ontwikkeling volgen. 😉




{audiofragment audio="328700" caption="De Torenkamer: Cindy Moorman - Dag 3" }

Dag 4 - Donderdag 20 september 2018
Wat ben je nou precies aan het doen Cindy? Een manifest aan het schrijven? Waarom? En voor wie?
Een interessant voorbereidend gesprek met Annemieke Bosman over waar ik deze vijf dagen aan werk in het Torenkamertje.
Hmm, in eerste instantie voor mijzelf. Een ordening van de verzameling van al mijn gedachten, ideeën, verzamelingen tot zover. Om de onderlinge verbanden in mijn werk bloot te leggen. En een overzicht voor mijzelf te creëren. Een gefundeerde basis voor mijn werk als het ware.
De afzonderlijke werken bestaan niet alleen op zichzelf, maar zijn zoals het individu in de groep, verbonden met de andere werken. En vormen met elkaar een levendig geheel. En met het overzicht kan ik bewust werken aan dit geheel. Dingen vallen langzaamaan steeds meer op hun plek. Fijn!



Dag 5 - Vrijdag 21 september 2018
De laatste dag = de dag waarop mijn kleding matched met mijn werk.
Hmm... weer terug in mijn atelier ga ik ook mijn eigen kleding maken, bedacht ik me.
Mijn eigen sjaal heb ik al🙌

Maar eerst nog even een fijne dag in het Torenkamertje.
Deze vijf dagen voelden als een enorme luxe.
Ik heb even een goede duik kunnen nemen in mijn werk.

Met dank aan Najiba Brakkee voor de bemiddeling en het team van VondelCS en Opium voor de enorme gastvrijheid!
Ben je nieuwsgierig naar hoe dit zich verder ontwikkelt: schrijf je dan in voor mijn tweemaandelijkse nieuwsbrief.




{audiofragment audio="328882" caption="De Torenkamer: Cindy Moorman - Dag 5" }
{video "https://www.youtube.com/watch?v=0fOq_AqUTk0"}

 

Bekijk de diva en haar hondjes in Podium Witteman

Bekijk de antwoorden

Altviolist van het Matangi Quartet kiest voor Schnittke

Harriet Krijgh stopt als artistiek leider bij het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht. Dat is vanmiddag bekendgemaakt. Celliste Harriet Krijgh nam de leiding van het festival twee jaar geleden over van Janine Jansen. De reden voor haar vertrek lijkt de verplaatsing van het festival; van de zomer naar de winter.

In het persbericht staat verder:
“Harriet heeft met enorm veel plezier, passie en deskundigheid de afgelopen twee festivals geleid, maar voor haar is een festival in de kerstperiode helaas onmogelijk te verenigen met haar concertagenda en persoonlijke leven. Met pijn in het hart nemen we afscheid van elkaar. Samen met Harriet en Janine Jansen, beschermvrouw van het festival, zullen we op zoek gaan naar een waardig opvolger.” 

Het andere nieuws: het festival vond afgelopen vijf edities plaats aan het begin van de zomer, het laatste weekend van juni. Het IKFU bestuur heeft, in overleg met TivoliVredenburg, besloten terug te keren naar de periode tussen kerst en nieuwjaar, waar het festival ooit in 2003 begon. Het is de intentie om, vanaf 2019, weer een winters festival te organiseren, aldus de organisatie.

 

In het archief van het New York Philharmonic is een bijzondere ontdekking gedaan. Een partituur van Bruckners Vierde symfonie met daarin Mahlers aantekeningen en coupures en voorzien van bijbehorend commentaar. Dat staat te lezen op de site Opus Klassiek.

Mahler gebruikte deze partituur voor de eerste uitvoering van het werk door het New York Philharmonic op 30 maart 1910. Het is echter niet bij die ontdekking gebleven: iedereen kan nu digitaal Mahlers (vaak ver gaande) ingrepen zelf bestuderen. En daar hoeft men gelukkig geen musicoloog voor te zijn.

Mahler tovert ons hiermee postuum zijn Brucknerbeeld voor. Het vertelt ons niet alleen iets over Mahlers kijk op Bruckners Vierde symfonie, maar zegt ook iets over de dirigent Mahler. Bekijk hier de partituur.

De vier talenten van de lichting 2018/2019 gaven vrijdag 14 september 2018 een verrassend pop-upconcert op Amsterdam Centraal. 

Geniet na met de samenvatting van de ochtend:

Beluister hier een kleine impressie:
{audiofragment audio="328076" caption="Dutch Classical Talent" }


Bekijk meer foto's op onze Facebook-pagina.

Terug naar het overzicht.

Bekijk de video hier.

Filmrecensent Peter de Bruijn over de nieuwe documentaire.

{audiofragment audio="328080" caption="Peter de Bruijn over Callas" }

 

 

In drie liederen heeft Ravel het drama gevangen de ridder van de droevige figuur. Don Quichotte de la Mancha, een man die teveel boeken heeft gelezen, waarna zijn verbeelding met hem aan de haal is gegaan. Hij zal ziel en zaligheid in de strijd werpen voor de eer van zijn geliefde Dulcinea, (of was dat gewoon de huishoudster). 

Ravel gaat even ironisch als lyrisch te werk. Als je me zou zeggen dat het je hindert dat de aarde maar rond blijft draaien, dan zou ik mijn knecht Panza op pad sturen. Hij weet er wel raad mee. En je zou het zien. Binnen no time stond de aarde stil!

 

Kom langs bij de bus!

Paul Witteman ontvangt sopraan Dame Kiri te Kanawa, de 11-jarige pianist Alexandra Dovgan, ensemble Ikarai en de winnaar van het Internationaal Vocalisten Concours.

 

De wereldberoemde sopraan Dame Kiri te Kanawa zit deze week de jury voor van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. De operalegende uit Nieuw Zeeland komt samen met de kersverse winnaar van het IVC naar Podium Witteman. Natuurlijk wil Paul alles weten over haar roemrijke zangcarrière en horen we de winnaar van het IVC.

 

In zijn nieuwe rubriek Pauls Jonge Helden presenteert Paul Witteman deze week het 11-jarige wonderkind Alexandra Dovgan. Deze Russische pianiste maakt in haar vaderland veel indruk met haar fenomenale spel en heeft al mogen optreden voor Poetin en Macron.

 

Ikarai is een bijzonder ensemble van strijkers, piano en drums. Het ensemble verbindt het componeren van de klassieke muziek met het improviseren uit de jazz. Ikarai bedenkt ook theatrale concerten. Hun nieuwe voorstelling Muhammad is een ode aan de beste bokser aller tijden: Muhammad Ali. In Podium Witteman een voorproefje.

 

In Podium Witteman Extra deel 2 van de reeks over Pierre Audi: Een Libanees in Amsterdam. Dit na aanleiding van Audi’s vertrek bij De Nationale Opera. Met bijdragen van Truze Lodder, Chazia Mourali, Hein van Eekert, Henk van der Meulen en Roland de Beer. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend op de reguliere uitzending van Podium Witteman.

 

Foto: John Swanell

Beluister concerten en interviews

Het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch beleeft deze week zijn hoogtepunt. De hele week stikt het van de concerten en masterclasses, onder meer door Dame Kiri te Kanawa. NPO Radio 4 is daar uiteraard bij. In Podium hoort u elke dag een prachtopname van een oud-winnaar, reportages en interviews. 

Reportage van Robert Jan Booij over Nina van Essen. 

{audiofragment audio="327752" caption="Reportage Nina van Essen" } 

Interview met jurylid Dame Kiri te Kanawa in NTR Podium met Hans Haffmans.

{audiofragment audio="328130" caption="Kiri te Kanawa over het IVC" }

Zaterdag 15 september wordt de finale van het IVC live uitgezonden, van 19:00u in het Avondconcert.

Zondag 16 september is Dame Kiri te Kanawa met de kersverse winnaar te gast in het tv programma Podium Witteman, 18:10u op NPO2. 

Uit het archief

Deze week in de etalage van Passaggio: een cd met 'nieuwe' luitmuziek van John Dowland. Tot voor kort wist niemand dat deze muziek van de bekende 16e eeuwse componist was. Terwijl de manuscripten in de bibliotheken toch voor het grijpen liggen, al eeuwenlang. Hoe zit dat? Dankzij speurwerk van de archivaris André Nieuwlaat kunnen we nu onbekende composities toeschrijven aan Dowland, die een geweldige luitist was, en dus veel meer geschreven moet hebben dan we totnutoe aangenomen hebben. Luitist Mike Fentross is ervan overtuigd dat Nieuwlaat gelijk heeft. En de muziek is schitterend. 

Vanavond: Prelude & La Batalla

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/327931-hollandsche-nieuwe-la-batalla-van-dowland-door-mike-fentross-luit

Daar gaan we weer. Zo heet de voorstelling van Wunderbaum die ik maandag zag op het Theaterfestival. Zit je opeens midden in een verhevigde vorm van het racisme-debat. Populisme als satire/sarcasme. Een lange litanie van cliché’s die voorstanders en tegenstanders op elkaar afvuren. Voor wat? Eh … Het publiek zit er in een cirkel omheen, je kijkt ook naar elkaar. Er zat één zwarte jongen links in mijn beeld. Iedereen (het volk) om hem heen lag dubbel. Aan zijn gezicht was niks af te lezen. Soms boog hij voorover. Langzaam ging ik kijken met zijn ogen.

En eigenlijk gaat het allemaal over heimwee. Daarom dit gedicht van Milosz, in de vertaling van Gerard Rasch:

 

In mijn vaderland

In mijn vaderland, waar ik niet terugkeer,

is ergens een meer in een bos, reusachtig,

met weidse wolken, verscheurd en fantastisch;

wanneer ik achter me blik, dan zie ik ze weer.

 

En ondiep water in donkere schemer fluisterend,

een bodem waarop gras vol doornen groeit,

de roep van zwarte meeuwen, zonsondergangen

koud en rood, daarboven talingen fel fluitend.

 

't Slaapt in mijn hemel, dat meer van doornen.

Ik buk en ontwaar op de bodem een lichtschijn,

mijn leven. En ook wat mij bang maakt is daar,

tot de dood voor eeuwig mijn vorm heeft voleind.

Vanavond, woensdag 12 september, mag ik een paar vrijkaartjes weggeven voor een concert van het London Moonlight Symphony Orchestra.

Dat is een orkest, opgericht door de zangeres Isolda Da Costa Soares. Zij biedt jong talent langs deze weg een kans om te groeien in een carrière.

Bijzonder aan het concert is een bewerking voor orkest van de overbekende Mondschein Sonate van Beethoven. Primeur dus. 

Zin in het concert? Luister naar Passaggio!

De Nederlandse organist Adriaan Hoek heeft afgelopen weekend de eerste Boston Bach International Organ Competition gewonnen. Aan de wedstrijd deden zestien deelnemers van over de hele wereld mee. De eerste prijs is een bedrag van 17.500 dollar en de mogelijkheid om een reeks concerten in Amerika en Duitsland te geven.

De 28-jarige Hoek grossiert in prijzen. Hij won eerder dit jaar ook al twee prestigieuze prijzen in Italië en Duitsland. En in 2015 werd hij eerste bij het internationale Schnitgerconcours in Alkmaar en het internationale orgelconcours in Breda.

Charles Dutoit wordt vanaf dit seizoen eerste gastdirigent van het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg. De eerste concerten staand gepland voor mei 2019. De benoeming is opvallend omdat de 81-jarige Dutoit al geruime tijd onder vuur ligt nadat meerdere vrouwelijke musici hem hadden beschuldigd wegens seksueel wangedrag. Als gevolg daarvan stopte hij in januari als chef van het Royal Philharmonic Orchestra en zegden tal van andere promintente orkesten de samenwerking met hem op.

Het Gewandhauserorchester Leipzig en de Staatskapelle Dresden gaan samen twee concerten geven. Ze reageren daarmee op ‘de toenemende intolerantie en agressie tegenover mensen die anders denken of er anders uitzien,’ aldus een gemeenschappelijke verklaring. Daarin wordt er ook op gewezen dat in het Gewandhaus Orkest en de Staatskapelle mensen uit meer dan 20 landen respectvol met elkaar samenwerken.

Afgelopen weken waren er rellen in de Oostduitse stad Chemnitz, nadat een Duitse man was neergestoken. Die zou zijn omgekomen na een ruzie. De politie heeft in dit verband twee mannen gearresteerd, een Syriër en een Irakees.

De concerten van het Gewandhaus Orkest en de Staatskapelle worden op 12 en 15 november geleid door Herbert Blomstedt, die eredirigent is van beide orkesten.

De ideale muziek voor mindfulness

Van elegante aria's tot intense koren

Het Philadelphia Orchestra voegt vrouwelijke componisten toe aan het geplande concertprogramma van volgend seizoen. Het orkest heeft daartoe besloten nadat ze kritiek hadden gekregen op het feit dat er dit seizoen geen enkele vrouwelijke componist geprogrammeerd staat.

 

Het orkest komt nu zelfs met een heus vrouwenoffensief: in seizoen 2019/2020 heeft het orkest 6 (vrouwelijke)componisten opdracht gegeven om orkestwerk te schrijven. Ook start er een mentorprogramma voor opkomende vrouwelijke componisten, en zullen 5 vrouwelijke dirigenten het orkest leiden.

Composer in residence voor volgend seizoen én het seizoen daarna is ook een vrouw: de Amerikaanse componist Gabriela Lena Frank. Haar werk staat regelmatig op het programma van Amerikaanse orkesten. Ook schreef zij werk voor onder meer cellist Yo-Yo Ma en het Kronos Quartet.

Bekijk het verrassingsconcert en meer

Bekijk video over Trivento

De Nederlandse Muziekprijs wordt dit jaar toegekend aan tenor Peter Gijsbertsen. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek wordt uitgereikt. Aan de prijs gaat een ontwikkelingstraject vooraf, waarin de ontwikkeling van de musicus centraal staat. Peter Gijsbertsen heeft ook zo’n traject afgelegd waarin hij onder meer les heeft gehad van Claron McFadden, Dennis O’Neil en Ira Siff.

De adviescommissie Nederlandse Muziekprijs bestaat onder meer uit Ed Spanjaard, Candida Thompson en David Kuyken. In het juryrapport staat: “Wij zijn onder de indruk van de klankrijkdom van zijn stem. Zijn uitvoeringen blinken uit in warmte, helderheid en verstaanbaarheid met veel aandacht voor tekst en muzikaal detail. Hij beschikt over een breed spectrum aan emoties – van intimiteit tot passie en van twijfel en tederheid tot woede.”

8 november wordt de prijs uitgereikt.

Peter Gijsbertsen was na de bekendmaking te gast bij Hans Haffmans in Podium. Luister hun gesprek hier terug. 

{audiofragment audio="327732" caption="Peter Gijsbertsen" }

Muziekpionier Sebastian Hilli heeft de Gaudeamus Award 2018 gewonnen. De prijs werd gister, aan het slot van het festival, uitgereikt.

De Finse componist mag zijn naam toevoegen aan het illustere rijtje met componisten als Peter Schat, Michel van der Aa, Micha Mengelberg en Louis Andriessen. Jaarlijks selecteert een vakjury uit honderden inzending de winnaar. Het gaat dan om een talentvolle componist onder de 30 jaar oud. De juryleden krijgen anoniem ingezonden partituren te zien. Zij selecteren 6 componisten die meedingen naar de Gaudeamus Award.

De Finse componist Hilli zegt: “Ik wil mijzelf altijd uitdagen, in mijn denken en in mijn muziek. Risico nemen kan een worsteling zijn, maar het kan ook iets onverwachts opwekken, iets waarvan je in eerste instantie dacht dat het onmogelijk was. Daar kan iets heel interessants en wonderschoons uitkomen.”

De jury zegt over de 28-jarige winnaar: "Sebastian Hilli heeft een uitgesproken persoonlijke esthetiek welke ten grondslag ligt aan al zijn muziek. Hij beschikt over de juiste technische kennis en verbeeldingskracht om dat te realiseren wat hij wil creëren. Zijn muziek combineert gewaagde structuren met een grote verscheidenheid aan subtiele akoestische details." 

Foto: Otto Virtanen

Afgelopen zaterdag vierde dirigent en pianist Reinbert de Leeuw zijn 80e verjaardag in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij ontving de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam uit handen van burgemeester Femke Halsema. De onderscheiding werd hem toegekend vanwege zijn grote bijdrage aan de Nederlandse muziekcultuur sinds de jaren ’70 en zijn grote invloed op moderne en traditionele muziek.
Reinbert de Leeuw ontving nog een prijs uit handen van de burgemeester:
de oeuvreprijs van het Prins Bernard Cultuurfonds. Die prijs – ter waarde van 100.000 Euro wordt op 26 november uitgereikt.  

Tijdens het verjaardagsconcert voor Reinbert de Leeuw traden veel bevriende musici op, onder wie sopraan Barbara Hannigan.
Er stonden werken op het programma van onder meer Olivier Messiaen, György Kurtág en Sofia Goebajdoelina.

ASKO|Schönberg kwam ook met een verjaardagscadeau voor De Leeuw: een splinternieuwe compositie van de Russische componist Valery Voronov.

Foto: Ada Nieuwendijk

Opium zendt zondagavond in een extra uitzending uit vanuit de Stadsschouwburg in Amsterdam waar het gala plaatsvindt en Jan Mom spreekt met de winnaars.

Ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival worden de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater. Tijdens het gala worden de winnaars bekendgemaakt van de Theo d'Or (beste vrouwelijke hoofdrol), de Louis d'Or (beste mannelijke hoofdrol), de Colombina (beste vrouwelijke bijdragende rol) en de Arlecchino (beste mannelijke bijdragende rol). 
Natuurlijk is er ook live-muziek en wel van Flamenco-gitarist Eric Vaarzon Morel.

De winnaars van de toneelprijzen 2018:

Louis d'Or: Bruno Vanden Broecke voor zijn rol in 'PARA'

Theo d'Or: Karina Holla voor haar rol in 'ROMP'

Arlecchino: Vanja Rukavina voor zijn rol in 'The Nation'

Colombina: Maureen Teeuwen voor haar rol in 'Dumas/La Dame/DeSade'

Regieprijs: Guy Weizman voor zijn regie van 'Salam' (Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni/Asko|Schönberg)

Prosceniumprijs: Matthijs Bongertman (Senf Theaterpartners)

 

Subcategorieën