Vanavond de 38e aflevering van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. In deze editie gaat het over een euvel waar veel musici last van hebben, en toch is het taboe: gehoorschade als gevolg van te luide muziek

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 10 november 2018 nam pianiste en actrice Valentina Tóth het dramatische werk 'Der Erlkönig' van Franz Schubert als uitgangspunt voor een gloednieuwe Disneymusical. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!{video "https://www.youtube.com/watch?v=jcjQQO1AoLs"}

De Elbphilharmonie in Hamburg kampt met ‘zaaltoerisme’.  
Het concertgebouw is inmiddels twee jaar in gebruik, en nog steeds komen toeristen de zalen bekijken tijdens concerten, waardoor deze vaak vol zitten. “Wat is dan het probleem?” zou je zeggen. Het probleem is dat de ‘zaaltoeristen’ het concert voortijdig verlaten. Onlangs gaf de Amerikaanse jazzpianist Vijay Iyer een concert waarbij honderden aanwezigen halverwege wegliepen. Slechts de helft van het publiek bleef over.

Concertbezoeken in de Elbphilharmonie zijn vaak inbegrepen bij een busreis naar Hamburg. De toeristen zijn wel geïnteresseerd in de zaal, maar in mindere maten in het concert dat er plaatsvindt. 

Hoe de Elbphilharmonie dit probleem gaat oplossen is niet bekend.  


In de popmuziek is het de normaalste zaak van de wereld. De artiesten vertellen welk nummer zij gaan zingen en hoe het is ontstaan.
Als je in de klassieke muziek wat wil weten over de ontstaansgeschiedenis van het stuk, dan lees je dat in de concerttoelichting. Of je gaat naar een concertinleiding, die vaak wordt gegeven door een musicoloog.

Het Britse Orchestra of the Age of Enlightenment gaat dit anders aanpakken.
De musici uit het orkest gaan namelijk de stukken die zij spelen zélf toelichten tijdens het concert. Er wordt verteld over de ontstaansgeschiedenis van het stuk en over het repetitieproces. De dirigent vertelt ook iets over zichzelf. Het orkest hoopt daarmee de barrière die er vaak is tussen musici en publiek, kleiner te maken.

Afgelopen weekend gaf het orkest onder leiding van Marin Alsop de eerste concerten op deze manier.
Op het programma: Ein Deutsches Requiem van Brahms en Fantasia on a Theme by Thomas Tallis van Vaughan Williams.

Robbrecht Van Cauwenberghe gaat enkele werken voor harmonium transcriberen voor zijn bajan.

Beluister het hoorspel Tegenspel.

Bekijk de antwoorden.

De Russisch-Duitse pianist Igor Levit is vanmiddag een van de sprekers op het partijcongres van de Duitse politieke partij Die Grünen.

De partij verzamelt zich dit weekend in Leipzig om zich voor te bereiden op de Europese verkiezingen volgend voorjaar. Hoog op de agenda het punt van migratieproblematiek. De 31-jarige pianist staat bekend om zijn inzet tegen racisme en discriminatie.
Als kind kwam hij met zijn joodse familie van Rusland naar Duitsland.

"Migratie en integratie zijn voor mij belangrijke thema’s. En ik weet waar ik het over heb. Mijn ouders zijn hier met mijn zus naartoe gekomen. Zij hebben hun leven helemaal opnieuw opgebouwd. Duitsland is mijn land, en daarom groeit de fundamentele plicht en de drang om mijn mond open te doen en een standpunt in te nemen." Aldus pianist Igor Levit.

Marin Alsop wordt chefdirigent van het Radio-Symphonieorchester Wien, het orkest van de Oostenrijkse publieke omroep. Dat maakte het orkest bekend. Alsop start in september volgend jaar. Eind volgend jaar zwaait ze af als chef bij het orkest van São Paulo. Verder is ze de vaste dirigent van het orkest van Baltimore.

 

Alsop heeft voor veel grote orkesten gestaan, zoals in 2006 voor het Koninklijk Concertgebouworkest, als eerste vrouwelijke dirigent ooit. Mogelijk hoopte ze op dit moment in haar loopbaan chef te worden van een echt belangrijk orkest. De vraag is of het Oostenrijkse omroeporkest aan die beschrijving voldoet. Aan de andere kant, Alsop is ‘pas’ 62. En in Wenen zijn ze in ieder geval erg blij met haar.

 

De Nederlandse dirigent Raymond Janssen ontvangt op 8 november uit handen van de Roemeense ambassadeur een onderscheiding van de president van Roemenië. Dat meldt Janssen zelf op internet. Hij krijgt het eerbetoon als dank voor zijn promotie van de Roemeense cultuur. Dat is bijzonder, omdat hij gewoon in Nederland actief is. Janssen haalt al zo’n 12 jaar Oost-Europese musici naar ons land en geeft met hen concerten. Zo treedt hij 8 en 11 november en vanaf 15 november op in het Concertgebouw in Amsterdam, met een orkest uit de Oekraine en een koor uit Roemenië.

Meer informatie.

Provincie Overijssel heeft bij de Statenvergadering op 7 november definitief besloten het ‘Muziekhuis van het Oosten’ met jaarlijks 950.000 euro te steunen. Dat ‘Muziekhuis’ is de naam van het in 2019 te vormen fusie-orkest van het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest. Echt definitief is de toekenning nog steeds niet: het provinciebestuur stelde namelijk een voorwaarde: provincie Gelderland moet een even groot bedrag investeren. Die intentie heeft Gelderland ook. Het besluit hierover valt op 14 november.

Bij de Overijsselse Statenvergadering waren alleen PVV en SGP tegen, zo meldt dagblad Tubantia. Het CDA had eerder felle kritiek op het subsidieplan, vanuit het idee dat een fusie niets moet kosten, maar geld moet besparen. De partij ging overstag na toezeggingen voor concrete plannen van het orkest.

 

 

 

Dirigent Charles Dutoit is door het Montreal Symphony Orchestra vrijgesproken van seksuele intimidatie.

 

Eind vorig jaar werd Dutoit beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Het Montreal Symphony Orchestra, waar Dutoit tussen 1977 en 2002 chef was, ontving in die periode ook een klacht.
Het orkest besloot een onafhankelijk onderzoek te starten naar de aantijgingen. Gister kwam het orkest met een officiële verklaring waarin ze concluderen dat er onvoldoende bewijs is tegen Dutoit. De onderzoeker zei in een verklaring dat ze twee klachten over seksuele intimidaties heeft behandeld en dat ze meerdere keren contact heeft gehad met die desbetreffende personen. ‘Na grondig onderzoek is er onvoldoende informatie over de beschuldigingen van seksuele intimidatie’, aldus de onderzoeker.
Charles Dutoit hoeft zich dus voor wat betreft dit orkest geen zorgen meer te maken. Een ander orkest The Boston Symphony Orchestra deed begin dit jaar ook onderzoek. Zij meldden afgelopen maart dat Dutoit zich wél schuldig had gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

Charles Dutoit is momenteel eerste gastdirigent van het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg. Als gevolg van alle beschuldigingen stopte hij in januari als chef van het Royal Philharmonic Orchestra. Tal van andere prominente orkesten zegden de samenwerking met hem op.

Paul Witteman ontvangt sopraan Renee Fleming, mezzosopraan Nora Fischer, gitarist Marnix Dorrestein en andere winnaars van de Edison Klassiek. 

De Edison Klassiek is een van de oudste muziekprijzen wereldwijd. Hij wordt jaarlijks uitgereikt aan ‘geluidsdragers van buitengewone kwaliteit’, lees: de beste klassieke cd’s van 2018. Het is inmiddels traditie dat Paul Witteman de eerste Edisons mag uitreiken!

De Amerikaanse sopraan Renee Fleming ontvangt uit handen van Paul de prestigieuze Edison Klassiek Oeuvreprijs 2018. De jury schrijft enthousiast: ..alle facetten van haar stem en artistieke persoonlijkheid komen op de best mogelijke manier tot uitdrukking in de vele prachtige albums die ze uitbracht: Van glorieuze operaopnames tot Strauss’ Vier letzte Lieder, van Schubert-liederen tot musical- en popsongs!

Zangeres Nora Fischer en gitarist Marnix Dorrestein presenteerden in april hun nieuwe cd Hush in Podium Witteman. Het duo krijgt de Edison Klassiek in de categorie De Ontdekking. De jury schrijft: Op haar debuutalbum Hush verpakt zangeres Nora Fischer 17e-eeuwse liederen in een modern geluid. Van melancholieke meezinger tot funky groove: samen met elektrisch gitarist Marnix Dorrestein vertaalt ze Monteverdi en Purcell voor eigentijdse oren.

Verder is er een optreden van cellist Laura van der Heijden en pianist Petr Limonov. Zij krijgen de prijs in de categorie Het Debuut, voor hun cd met Russische muziek uit 1948. 

En het Rotterdams Philharmonisch Orkest krijgt dit jaar de publieksprijs! Het orkest speelt muziek van Elgar onder de leiding van hun nieuwe assistent-dirigent Corinna Niemeyer. Het RPhO begeleidt ook de optredens van Renée Fleming. 

In Podium Witteman Extra spreekt Emma van der Schalie met de muzikale duizendpoot Marnix Dorrestein. Hij is componist, gitarist, tekstdichter, arrangeur, zanger, drummer, etc. etc.. Marnix won al meerdere prijzen in de popmuziek en nu komt daar dus een klassieke Edison Award bij. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

De winnaars van de Edison Klassiek 2018 zijn bekend. De Oeuvreprijs gaat naar Renée Fleming, de Publieksprijs is voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin met een opname van Mahler en Bartók, e.a. bij Universal Music, Deutsche Grammophon.  

Aankomende zondag worden vier Edisons uitgereikt tijdens de live uitzending van Podium Witteman op NPO2.

Kijk hier voor alle winnaars.

 

 

Een onafgebouwde viool van een Britse soldaat uit de Eerst Wereldoorlog kreeg een nieuw leven en afgelopen week kwam een cd uit waarop de viool te horen is.

De Britse soldaat, Richard Howard, begon in 1915 aan de bouw van het instrument. Hij kon dat karwei niet afmaken omdat hij in dienst moest.
Twee jaar later, in 1917, stierf hij bij de Slag om Mesen in West-Vlaanderen.
In 1993 kocht een vioolbouwer uit Oxford de vioolonderdelen op een veiling. Hij zette de viool in elkaar en verkocht het instrument zo’n 10 jaar geleden aan de toen nog nietsvermoedende jonge Britse violist Sam Sweeney.
Niet veel later ontdekte de violist de handtekening van ene Richard Howard in de klankkast van de viool. Hij ging op onderzoek uit en ontdekte wie deze Richard Howard was, waar hij was gestorven en ook vond hij een kleindochter.
Die zocht hij op. Zij bleek niets te weten van haar grootvaders geschiedenis.
Afgelopen jaar reisden de violist samen met de kleindochter en andere familieleden naar de begraafplaats van Ieper. Bij het graf van Richard Howard droeg de kleindochter een gedicht voor en speelde de violist.

En nu heeft hij een album opgenomen met populaire volksmuziek uit de Eerste Wereldoorlog, gespeeld op de viool van de gesneuvelde Britse soldaat en vioolbouwer Richard Howard.

Het verhaal achter Tsjaikovski's laatste meesterwerk

Geboortedag van Adolphe Sax

Het Ottawa Symphony Orchestra gebruikt wel heel bijzondere instrumenten. Tijdens één van de concerten werden reguliere, standaard violen van hout gebruikt, maar ook plastic violen met een witte kleur. De violen zijn gemaakt van plastic en geprint met een 3D-printer.
“We wilden weten hoe de toekomst eruit zou kunnen zien! Niet dat we de instrumenten gaan vervangen, maar het is leuk te horen wat er allemaal mogelijk is.”

Het instrument klinkt als een viool, is even groot, even zwaar en kost maar een fractie van het normale bedrag, wat kan zorgen voor interesse bij een grotere groep mensen. Maar… wat klank betreft haalt het geprinte instrument het niet bij een oude, vertrouwde viool van hout.

Op 5 december gaat een partituur van Bachs Goldbergvariaties onder de hamer in New York. Dat lijkt niet zo bijzonder, maar het gaat om de betekende partituur van pianist Glenn Gould. De partij is volgeschreven met aantekeningen en interpretatie-aspecten. Het ziet er bijna obsessief uit.  De aantekeningen zijn lang niet allemaal leesbaar. Het zijn vooral aantekeningen die hij zelf gebruikte bij de opnames van het stuk. Naast de aantekeningen in het zwart, zijn er ook aantekeningen in rood. De uitgever van de Glenn Gould Reader heeft gevraagd of het veilinghuis duidelijke kopieën kan maken van de partituur, zodat die voor iedereen beschikbaar zijn.

Volgens het veilinghuis gaat de partituur een bedrag opbrengen tussen de 100.000 USD en 150.000 USD.

Illustratrice Hedy Tjin werkt verder aan haar kinderboek over Sala & Monk

Componist van minimal music

Pionier
Steve Reich is een van de pioniers van de minimal music. Herhalingen, samenklanken en een duidelijke tempo kenmerken deze muziekstijl. Reichs interesse gaat uit naar elektro-akoestische muziek, maar zijn latere werk toont ook Afrikaanse invloeden. Zijn muziek maakt tevens gebruik van middelen als 'tape loops' om verschuivende patronen te creëren. Zijn stijl is van invloed op veel andere componisten en muzikale groepen. In 1966 richt Reich zijn eigen ensemble op, Steve Reich and Musicians, hiermee toert hij regelmatig over de wereld.

Opleiding
Steve Reich groeit op in New York en Califonië, daar studeert hij met onderscheiding af in filosofie aan de Cornell University. De twee jaar daaropvolgend studeert hij compositie en de daaropvolgende drie jaren studeer hij aan de Julliard School op Music. In de pers wordt Reich alom geprezen. De New Yorker deed dit, gezien Reichs opleidingsachtergrond, heel treffend:

“...the most original musical thinker of our time!”
- New Yorker -

 

{work nummer="5572" }

{work nummer="14746" }

{work nummer="25338" }

{work nummer="29189" }

{work nummer="20647" }

{work nummer="11207" }

Pacho Flores speelt Haydns Trompetconcert

Meld je aan om Lex te helpen langs de route!

Bekijk de antwoorden

Wat hoor je op NPO Radio 4?

Een teken van liefde

De troostrijke kracht van klassieke muziek

Gaat provincie Gelderland Het Gelders Orkest structureel subsidiëren of niet, zoals Gedeputeerde Staten wil? De partijen binnen de Provinciale Staten zijn er niet uit. De toekomst van het orkest was op 31 oktober onderwerp van een commissievergadering. De PVV, ChristenUnie en SGP gaven daarin aan niet structureel geld te willen stoppen in een orkest dat - zoals de PVV-woordvoerder zei - “zijn broek niet kan ophouden”, ondanks kapitaalinjecties van de provincie.

In 2012 besloot Gelderland het orkest met incidenteel verstrekt provinciaal geld te helpen een bedrijf te worden dat zonder provinciale subsidie zou kunnen. Gedeputeerde Josan Meijers (PvdA) gaf tijdens de vergadering toe dat die investering niet heeft gewerkt. Zonder structurele provinciale subsidie lukt het niet. Op 14 november 2018 hakt het provinciebestuur de knoop door. Het gaat om een jaarlijkse steun van bijna een miljoen euro.

Het orkest zal trouwens in september 2019 gedeeltelijk fuseren met het Orkest van het Oosten. Provincie Overijssel zegde al eerder een bedrag toe voor dat orkest, dat Overijssel als werkgebied heeft.

Avondconcert 4 november - 20:00 uur - Lux Aeterna: VIVID
Opname van 2 november 2018, Theater aan de Parade, Den Bosch

Luister het concert terug>>

Uitvoerenden:
Wishful Singing
Cappella Pratensis
Herz Ensemble
TEMKO

Programma:
Kate Moore - Lux Aeterna: VIVID

I. Introit: Requiem Aeternam
II. Lucidity: Litany of Souls
III. Stabat Mater
IV. Dies Irae
V.. Providence: Revelation of the Creatures
VI. Clarity: Litany of Saints & Trees

Avondconcert 11 november - 20:00 - Calefax
Opname van 7 november, Willem Twee Concertzaal, Den Bosch

Luister het concert terug >> 

Uitvoerenden:
Calefax

Programma:
Georges Aperghis - Wind Waves
Stacy Garrop - nieuw werk

Volg hier alles over de fietstocht van Lex langs de dodendraad

Paul Witteman ontvangt Philippe HerrewegheTrio Wanderer, componist Mathilde Wantenaar, saxofonist Aliza Farber en Wishful Singing.

De Vlaamse dirigent Philippe Herreweghe is een oudemuziek-pionier van het eerste uur. Deze maand is hij in Nederland voor concerten met het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij gaat zelfs met het orkest op tournee. In Podium Witteman vertelt Herreweghe over zijn leven en werk. Leden van het KCO spelen muziek van Johannes Brahms voor hem. 

Het Trio Wanderer uit Frankrijk is een van de beste pianotrio’s van de wereld. Dankzij een gunstig toerschema kan het ensemble te gast zijn in Podium Witteman. We horen een favoriet stuk van Paul Witteman: het pianotrio van Gabriel Fauré. 

Maandag 5 november speelt Trio Wanderer in TivoliVredenburg in Utrecht.

In Korties Kwesties volop aandacht voor De Nieuwe Mecenas. Dit is een project van Floris Kortie om nieuwe opdrachtgevers te vinden voor hedendaagse muziek. Op speciaal verzoek van een vaste kijker van ons programma heeft de 25-jarige componist Mathilde Wantenaar een nieuw vocaal werk geschreven. Wishful Singing geeft bij ons de première. 

In de rubriek Pauls Jonge Helden ontvangt Paul Witteman deze week de 13-jarige Aliza Farber. Aliza begon met pianolessen, maar maakte (pas!) drie jaar geleden de overstap maakte naar saxofoon. Hiermee won ze het Prinses Christina Junior Concours en sleepte ze ook op concoursen in Duitsland en Polen prijzen in de wacht. 

In Podium Witteman Extra een documentaire over de Amerikaanse sopraan Renee Fleming. Zij is de winnaar van de Edison Klassiek Oeuvreprijs 2018. Deze wordt binnenkort uitgereikt. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Vorige week bracht Podium het nieuws dat twee musici uit het Cleveland Orchestra op non-actief zijn gesteld vanwege seksueel wangedrag. Voor de gewraakte concertmeester William Preucil krijgt deze #MeToo-affaire nog een staartje.

De violist is namelijk verbonden aan de zgn. Suzuki-methode, een vioolmethode waarbij jonge kinderen met ondersteuning van de ouders viool leren spelen. Bij die methode horen opnames en die zijn ingespeeld door Preucil.
De Suzuki-methode bestaat al zo’n 75 jaar en heeft zich bewezen. De methode gaat verder dan vioolspelen, kern is dat met de leerschool ook het karakter van het kind wordt gevormd. In hun ontwikkeling is een rolmodel belangrijk.En daar wringt de schoen.

Het Cleveland Orchestra heeft alle medewerking toegezegd om de opnames te vervangen door een musicus van onbesproken gedrag.

 

Gisteren bezocht Theresa May Noorwegen, waar zij te gast was bij de Nordic Council. Een politiek samenwerkingsverband van 5 noordelijke landen (Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland).
In haar speech haalde zij aan dat die landen op veel vlakken al een vanzelfsprekende plaats innemen in het leven van de Britten. En dat dat ook het geval zal zijn na de Brexit.

Theresa May zei onder meer: ‘Onze huizen zijn gemeubileerd met Scandinavisch design, We luisteren naar Sibelius, lezen Larsson en kijken naar de Tv-serie Borgen, en sommigen van ons dansen zo nu en dan op ABBA.
En daarmee doelde zij op haar opkomst tijdens het laatste partijcongres, toen danste zij -ietwat stijfjes- op muziek van ABBA.

Motregen, treurwilgen, grijstinten, november: jaja, het is weer volop herfst. Het kruidigste seizoen. Met een snufje verrotting die zich mengt in het geurenpalet. Ik spring dus weer op de fiets voor een nieuwe aflevering van de 4Jaargetijden van Passaggio.

Voor deze herfsteditie heb ik een mooie route bedacht: de Dodendraad. Dat is de electrische draadversperring die de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog langs onze zuidgrens hebben geïnstalleerd. Er stond 2000 volt op. Als je niet oppaste was je dood. Nederland was neutraal. De Duitsers wilden voorkomen dat Belgische soldaten deserteerden. Op 11 november is het precies 100 jaar geleden dat een einde kwam aan die afschuwelijke oorlogsellende, 

De draad slingert over 500 kilometer langs de grens (er zijn een twintigtal oorlogsmonumenten te zien) en ik volg een deel van de route, op de fiets, van Ossendrecht tot Budel. Van maandag 5 november tot vrijdag 9 november. Elke avond een verslag in Passaggio, met gasten als Lucas Dols, Joke van Leeuwen, Jan Peter de Graaff.

Volg het spoor, op de website van NPO Radio4, of via de sociale media!

We leven in een tijd waarin alles snel gaat, sneller dan het verleden. Dat geldt, ook voor het tempo van muziek. In de popmuziek is het al een feit, maar ook de klassieke muziek ontkomt er niet aan. 

Deutsche Grammaphon en Decca deden onderzoek naar de uitvoering van Bachs Dubbel Vioolconcert. Ze vergeleken verschillende opnames uit 1961, 1978 en 2016.
Voorbeeld: het Allegro uit de opname van 1961 met David & Igor Oistrakh duurt een kleine 4 minuten en de opname uit 2016 van Nemanja Radulovic & Tijana Milosevic duurt 5 en een halve minuut. Een snelle rekensom: 30% sneller in 50 jaar tijd.

Dus ook de oude Bach ontkomt niet aan de nieuwe trend.
Hoewel dit onderzoek beperkt bleef tot Bach, kun je, volgens een onderzoeker, in het algemeen zeggen dat het moderne publiek voorkeur lijkt te geven aan transparanter, licht en helder geluid. En dat werkt goed bij componisten als Bach, Mozart en Händel.

Kijk hier voor het onderzoek.

 

De nieuwe cd van componist en violist Tim Kliphuis is een echte grensganger. Hij is van huis uit improvisator met een grote liefde voor de klassieke muziek. Op deze cd voegt hij een snufje jazz toe aan Bach én presenteert hij zijn eerste eigen vioolconcert. Met orkest. 

Vanavond, om voorzichtig te beginnen: Brandenburg: I. Fast

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/332934-hollandsche-nieuwe-concertos-van-tim-kliphuis

Kliphuis legt graag de filosofie achter zijn muziek uit. Componisten hebben altijd driftig gebruik gemaakt van de muziek waar ze mee omringd zijn. Muziek leeft, beweegt, onophoudelijk. Misschien zijn partituren wel teveel heilig verklaard, wat leidt tot een soort van verstening

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/333068-hollandsche-nieuwe-brandenburg-v-slow

Hij heeft niet het gevoel dat hij weerstand moet overwinnen en reist met groot gemak langs allerlei muziekstijlen.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/333316-hollandsche-nieuwe-vioolconcert-ulysses-van-tim-kliphuis-deel-1

Hij heeft zich laten inspireren door Ulysses van James Joyce, en blijft improviseren. 

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/333315-hollandsche-nieuwe-vioolconcert-ulysses-van-tim-kliphuis-iii-presto

Overigens reageert het publiek vaak erg enthousiast, en hoeft hij in zichzelf geen ontzag te overwinnen als hij bijvoorbeeld zeer vrij en speels omgaat met de Brandenburgse concerten van Bach. Dat is op en top speelmuziek tenslotte

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/item/477953-19-30-hollandsche-nieuwe-brandenburg-iv-lively-van-tim-kliphuis

Tim Kliphuis treedt op, volgende week,

op 9 november in Nederhorst Den Berg 

op 10 november in Nunspeet

en op 11 november in de Oosterkerk in Amsterdam

Op 8 december met Bach en het Residentieorkest in Het Paard in Den Haag

Vanavond de 37e aflevering van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Vanavond gaat het over de onuitroeibare neiging in de klassieke muziek om alles vast te leggen in regels. En dus ook over het verlangen naar vrijheid. Ze komt uit bij een zanger die het goeie voorbeeld geeft: Marcel Veenendaal

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/332933-snapshot-klassiek-xxvii-fuck-the-rules

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 27 oktober 2018 gooide zangeres Charlotte Haesen het werk 'La Mer' van Claude Debussy samen met het lied 'La Mer' van Charles Trenet in de blender. Begeleid door het Tobalita Strijkkwartet liet ze bij Jet in de studio een volledig nieuwe versie horen. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!{video "https://www.youtube.com/watch?v=5miufCHOQHc"}

Vandaag wordt de Johannes Vermeerprijs uitgereikt aan violiste Janine Jansen. De prijs is toegekend door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven. Janine Jansen krijgt de prijs voor de fenomenale wijze waarop zij invulling geeft aan haar uitvoerend kunstenaarschap.

De prijs is zeer prestigieus. Eerdere winnaars zijn onder meer voormalig artistiek directeur van de Nationale Opera en artistiek leider van het Holland Festival Pierre Audi, componist Michel van der Aa, Fotograaf Erwin Olaf en architect Rem Koolhaas.
Janine Jansen wint met de prijs een bedrag van 100.000 euro, die zij mag besteden aan een bijzonder project. De uitreiking vindt vanavond plaats in de Ridderzaal in Den Haag. Wat er precies gaat gebeuren, is niet bekend.


Bernard Haitink is het afgelopen weekend opnieuw gevallen. Dit keer in Chicago, na afloop van het Tweede pianoconcert van Beethoven. Toen hij tijdens het applaus het podium op wilde stappen, miste hij een traptrede en viel. 
Het Chicago Symphony Orchestra zegt in een verklaring, dat Haitink niet gewond is geraakt, en snel is hersteld. Hij kijkt uit naar de resterende concerten met het orkest.

In juni 2018 viel Haitink ook in Amsterdam. De resterende concerten zijn toen gedirigeerd door zijn assistent Kerem Hasan.
Het concert dat morgenavond gepland staat in Chicago, dirigeert Haitink gewoon zelf. Op het programma staat dan weer het Tweede pianoconcert van Beethoven en de Zesde symfonie van Bruckner.



Afgelopen zaterdag was het slotconcert van de Cello Biënnale in Amsterdam. Nu het festival er weer opzit, maakt de organisatie de balans op. Er is een recordaantal bezoekers naar de Cello Biënnale gekomen. Er waren 31.000 bezoekers bij de meer dan 90 concerten. Vooral het onderdeel cellofest werd goed gewaardeerd.

De slotavond, afgelopen zaterdag, kreeg een verassende wending toen het programma plotseling veranderde. In plaats van de volgende cello-act, kwam locoburgemeester van Amsterdam (Marjolein Moorman) het podium op. Zij ridderde artistiek leider Maarten Mostert tot Officier in de Orde van Oranje Nassau, vanwege zijn verdiensten voor de samenleving. Het is een eerbetoon voor alles wat Maarten heeft betekend voor het culturele leven in Nederland.

Foto: Melle Meivogel



Allerzielen: beluister iedere dag een requiem

Het Nationaal Cello Concours, een onderdeel van de Cello Biënnale Amsterdam, is gewonnen door de 20 jarige Eline Hensels uit Limburg. ‘Jij bent present, je zorgt voor de muzikale ruimte die je nodig hebt en bent energiek aan het werk’, aldus juryvoorzitter Sven Arne Tepl bij de prijsuitreiking afgelopen vrijdag in het Muziekgebouw aan het IJ. 

Naast een geldprijs ontvangt de eerste-prijswinnares de Kronberg Academy Master Class Prize, de Sena Cello cd Prijs en mag zij optreden in een aantal  concertseries in Nederland, waaronder die van het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Amke te Wies nam de Tweede prijs en de Prijs voor de beste vertolking van de opdrachtcompositie in ontvangst. Ook de Start in Splendor Prijs ging naar haar. De Derde prijswinnaar is Irene Enzlin. De Aanmoedigingsprijs ging naar Tom Feltgen.

(foto: Nationaal Cello Concours)

Hanneke is bezig met het ontwikkelen van haar voorstelling BEGIN. 

Beluister hier alle concertopnames en onze reportages van de Cello Biënnale Amsterdam.

Beluister de reportages vanaf de Cello Biënnale: 

Hello Cello, het educatieproject Cello Biënnale (22 oktober):

{audiofragment audio="332242" caption="Reportage: Hello Cello" }

Artist in residence Giovanni Sollima speelde met zijn ensemble in een metrostation (23 oktober):

{audiofragment audio="332372" caption="Cello Biënnale: Gelegenheidsorkest in de metro" }

Donderdag 18 oktober - 20:00 uur - Openingsconcert

Live vanuit Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam
Openingsconcert Cello Biennale met o.a. Giovanni Sollima cello, Hesperion XX o.l.v. Jordi Savall, Cello Octet Amsterdam.

Beluister het openingsconcert van 18 oktober, of bekijk de webcast hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=OTRdmpbHXBU"}

Zondag 21 oktober - 20:00 uur
Opname 19 oktober vanuit Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Alexander Joel met Giovanni Sollima, cello Anastasia Kobekina, cello  en Victor Julien-Laferrière, cello

Beluister het concert van zondag 21 oktober >> 

Dinsdag 23 oktober - 20:00 uur

Live, Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam
Ensemble met o.a. Quirine Viersen, cello, en Nicolas Altstaedt cello

Beluister het concert van dinsdag 23 oktober >> 

Donderdag 25 oktober - 20:00 uur

Live, Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam
O.a. Jean-Guihen Queyras cello, Cellokwartet Ferschtman, Antwerp Symphony Orchestra

Beluister het concert van donderdag 25 oktober >> 

Zondag 28 oktober - 20:00 uur

Opnamen 20 & 27 oktober, Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam
Met o.a. Matt Haimovitz cello, Giovanni Sollima cello
Residentie Orkest olv Antony Hermus, Harriet Krijgh cello, Claron McFaddon zang
Amsterdam Sinfonietta

Beluister het concert van zondag 28 oktober >>

 

Bekijk de antwoorden.

In het Zweedse Malmö is onlangs na afloop van een klassiek concert een vechtpartij uitgebroken tussen een aantal bezoekers. Het Leipzig Gewandhaus Orkest speelde onder leiding van Andris Nelsons de 5e Symfonie van Mahler, met dat prachtige langzame deel, het Adagietto.

En juist tijdens deze gevoelige passage worstelde een vrouw met het openen van een pakje kauwgum. De man die naast haar zat ergerde zich zo aan het geritstel, dat hij het pakje uit haar handen griste en wegsmeet. De vrouw hield zich de rest van het concert in, maar het slotapplaus had nog niet geklonken of ze gaf de man een pets in zijn gezicht. Die sloeg vervolgens terug waarop de echtgenoot van de vrouw zich er ook mee bemoeide. Bezoekers moesten de vechtenden uit elkaar halen.

Bij DJ’s denk je toch al snel aan grote zalen, elektronische beats en kolkende massa’s.  Met uiteraard een hoofdrol voor de DJ voor op het podium. Maar gisteren stonden er in  Abu Dhabi maar liefst 20 DJ’s samen op het podium, met een klassiek programma. Een primeur. Ze noemen zichzelf het Turnable Symphonograph Orchestra, oftewel het Draaitafel Symfonieorkest. 20 DJ’s met ieder een eigen draaitafel en, om helemaal in stijl te blijven, allemaal gekleed in smoking.

Wat stond er op het programma?
Muziek van Grieg, Holst, Strauss en Tsjaikovski. Natuurlijk werden de klassiekers flink gemixt. Inspiratie voor het concert komt van een optreden vorig jaar in Tokyo waar een groep DJ’s hun muziek mixten met een LP uit 1948, een opname van violist Nathan Milstein en de New York Philharonic Orchestra, met een uitvoering van Mendelssohn vioolconcert.

Kijk hier voor het Turnable Symphonograph Orchestra


Waarom klinkt dit stuk zo griezelig?

Beluister deze nieuwe filmmuziek-cd

Subcategorieën