Paul Witteman ontvangt gitarist Tino van der Sman, sopraan Emma Posman, Anabel Veloso’s La Compañia, klarinettisten Bart de Kater en Jesse Faber, en het Nederlands Studenten Orkest

Harpist Remy van Kesteren brengt binnenkort een nieuw album uit met alleen eigen composities. Daarvoor heeft Remy de wereld rond gereisd, piano en gitaar leren spelen, leren zingen en een nieuwe artiestennaam gekozen! REMY neemt vijf musici mee en speelt een nummer van zijn nieuwe album.

De Nederlandse flamencogitarist Tino van der Sman woont en werkt al meer dan twintig jaar in Sevilla. Hij is momenteel in Nederland voor de Flamenco Biënnale en vertelt in Podium Witteman over zijn ervaringen in Spanje. Hij treedt op met een Spaanse gezelschap: danseres Anabel Veloso en haar La Compañía. Kijk voor meer informatie over de Flamenco Biënnale op de site.

In Pauls Jonge Helden is deze week de Belgische sopraan Emma Posman te gast. Emma mocht afgelopen zomer op het laatste moment invallen bij de prestigieuze Salzburger Festspiele. In Podium Witteman zingt ze Gretchen am spinnrade van Franz Schubert.

Het Nederlands Studenten Orkest heeft een grote traditie. Het projectorkest bestaat sinds 1952 en gaat elk jaar op tournee langs de grote Nederlandse concertpodia. Binnenkort begint die tournee die deze keer ook Berlijn en Leuven aandoet. In Podium Witteman speelt het NSO o.l.v. Arjan Tien de Haffner-symfonie van Mozart.

Mike Boddé gaat in op de tegenstelling tussen serieuze en verpozende muziek die Buma/Stemra hanteert. Hij speelt ter illustratie met klarinettisten Bart de Kater en Jesse Faber een Polka van Dmitry Sjostakovitsj. 

Het Engelse Navarra String Quartet (met 1 Nederlandse) treedt vanaf morgen t/m eind maart regelmatig op in ons land. Bekijk de website voor de aankomende speeldata.


Bekijk de uitzending:

{npovideo "VPWON_1297225"}

 

Het Nederlands Philharmonisch Orkest lanceert een nieuw educatieprogramma met de titel Welkom bij het Orkest. In Amsterdam groeien veel kinderen op zonder ooit naar een klassiek concert te zijn geweest. Het Nederlands Philharmonisch wil daarom kinderen op een enthousiasmerende manier kennis laten maken met het orkest, met musici en hun instrumenten én met klassieke muziek. Welkom bij het Orkest is ontwikkeld in samenwerking met Amsterdamse scholen. Presentator Pepijn Gunneweg, bekend van kinderprogramma’s als ZAPP Live, zal kinderen in speciale vlogs meenemen in een muzikale zoektocht. Daarnaast zullen orkestmusici langskomen in de klas en miniconcerten geven, en ter afsluiting bezoeken de scholieren de thuisbasis van het orkest, de Nedpho-koepel, voor een onmoeting met het complete orkest.

De aftrap van Welkom bij het Orkest is op maandag 4 februari.

over het creatieve proces van componeren voor film

De wereldberoemde cellist Yo-Yo Ma vroeg vorig jaar aan zijn publiek op Twitter om een video in te sturen over hoe zij zichzelf uitdrukken, wat hen verbindt met de gemeenschap waarin zij leven en wat hen uniek maakt.

De reacties die Ma en zijn team ontvingen hebben een hartverwarmende videoclip opgeleverd rond een uitvoering van de bekende Prelude van Bachs Cellosuite nr. 1 in G.  Het begint met de meestercellist met zijn instrument op een dak in een grote stad en mondt uit in een mozaïek van verschillende vormen van culturele expressie ingestuurd door fans van over de hele wereld, van pottenbakken tot balletdansen.

De boodschap is duidelijk, en sluit aan bij de vraag die wordt opgeworpen in het Bach-project waar Yo-Yo Ma op dit moment mee bezig is: hoe kan culturele expressie, in welke vorm dan ook, ons met elkaar verbinden en helpen een betere toekomst te bouwen? Meer informatie over het Bach-project is te vinden op zijn website. Maar bekijk vooral eerst de video: 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=1prweT95Mo0"}

De Amerikaanse dirigent Kent Nagano gaat de muziek uit Wagners Ring uitvoeren. Op zich niets nieuws, maar wel als je hoort met welk orkest: het oude muziek ensemble Concerto Köln.

Het is de eerste keer dat de vierdelige ring wordt uitgevoerd volgens de methoden van de historische uitvoeringspraktijk. Het project wordt ondersteund door een speciale stichting. De Ring-cyclys bestaat uit de opera’s Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung. De totale duur van de uitvoering is ongeveer 16 uur. Het gehele werk ging in 1876 in première in het Bayreuth Festspielhaus. Köln.

‘Ik ben blij dat ik deel mag uitmaken van dit zeer inspirerende proces. Ik weet zeker dat we Wagner hierna nooit meer zullen spelen en zingen als daarvoor.’ Aldus Kent Nagano. Köln.

Kent Nagano is sinds 2015 muziekdirecteur van de Hamburgse staatsopera. Eerder werkte hij in dezelfde hoedanigheid in de Beierse Staatsopera in München.

 

Het Barbican Centre, de thuishaven van het Londen Symhony Orchestra, staat vanwege de akoestiek, voortdurend ter discussie. Dirigent Simon Rattle, sinds 2017 chef in Londen, dringt al jaren aan op de  bouw van een nieuwe zaal. 

En die lijkt er nu toch echt te komen.
Het Barbican, het London Symphony Orchestra en Guildhall School of Music & Drama hebben gister de eerste conceptontwerpen vrijgegeven. En die zijn van de Amerikaanse architect Liz Diller – ook architect van de ruim 2 kilometer lange wandelroute High Lane in New York.

 

Het gebouw bevat een concertzaal met 2000 zitplaatsten, kleine zalen voor jazz en andere muziek, restaurants, vier verdiepingen voor commerciële activiteiten en een openbare ruimte. Kosten worden geraamd op 329 miljoen Euro.
En dat geld moet vooral komen van particuliere donaties, benadrukte Simon Rattle gisteren tijdens de persconferentie.
Dit is niet iets dat we met publiek geld willen doen, maar zelf willen realiseren’.

Nicholas Kenyon, de directeur Barbican, wees gister tevens op het succes van de Elbphilmharmonie: ‘De hal van Hamburg is een nieuw symbool van die stad geworden, zoals Disney Hall deed voor Los Angeles. Denk aan wat Tate Modern in het begin van het millennium heeft bereikt om de hedendaagse beeldende kunst beter bekend te maken. We kunnen hetzelfde doen voor muziek in de 21e eeuw.’

 

Wannneer de bouw van het Centre for music start, is nog onduidelijk. De gemeente Londen neemt al een deel van de kosten voor z’n rekening. Het is nu verder aan de fondsenwervers.

Beeld: Diller, Scofidio + Renfro

 

Bekijk en beluister het concert dat het Rotterdam Philharmonisch Orkest gaf op zondag 20 januari jl., met op het programma de Rococo-variaties van Tsjaikovski en Sheherazade van N. Rimsky-Korsakov. Dirigent Elim Chan leidt het orkest en cellist Pablo Ferrández mag schitteren in de Rococo-variaties. Het concert werd door AVROTROS uitgezonden op NPO Radio 4, in Het Zondagochtendconcert. 

Luister: Zondagochtendconcert - 20 januari 2019

Kijk hier naar de opname van Sheherazade:
{video "https://www.youtube.com/watch?v=sATNiVGgwts"}

Kijk hier naar de opname van de Rococo-variaties met cellist Pablo Ferrández: 
{video "https://www.youtube.com/watch?v=_591VkMY4iQ"}

Op donderdag 31 januari is het weer Gedichtendag bij De Ochtend van 4. Te gast is de kersverse Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja. 
Hij leest voor uit eigen werk en vertelt over zijn plannen voor de komende twee jaar. Daarnaast lezen hij en Margriet gedichten voor over 'Vrijheid', het thema van de Poëzieweek, die de 31ste begint.
Ook is er live muziek van pianist Jacobus den Herder en cellist Marcus van den Munckhof.

Welke gedichten over vrijheid mogen niet ontbreken op Gedichtendag? Stuur je hier je favoriete gedicht over vrijheid naartoe.

Het Rotterdam Philharmonisch Orkest o.l.v. Elim Chan

Opname: zondag 20 december 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

De 43e aflevering van een serie columns door Cecile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Deze editie gaat over wat het vandaag is, zonder dat het gevierd wordt: blauwe maandag. Moeilijk opstarten. Of valt het wel mee. Cecile heeft goeie voornemens

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/341220-snapshot-klassiek-43-blue-monday

Op donderdag 17 januari is de 29-jarige gitariste Sabrina Vlaskalic om het leven gekomen bij een verkeersongeluk in Groningen. Vlaskalic was, zo jong als zij was, verbonden als hoofdvakdocent gitaar aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Ze trad op in binnen- en buitenland. Door kenners werd Vlaskalic gezien als een veelbelovend gitaartalent. Sabrina Vlaskalic was het kloppend hart van The Dutch Guitar Foundation. Ze was druk bezig met de organisatie van het Guitar Concerto Competition & Festival, dat volgende week van start zou gaan.

Het Prins Claus Conservatorium reageert met grote verslagenheid op het overlijden van Sabrina Vlaskalic. Op de website staat: “Wij zijn intens verdrietig en we leven mee met haar partner Jorrit, broer Damir, familie en vrienden. Ook het verdriet van haar studenten is enorm en wij doen er alles aan om hen de komende periode op te vangen.” Op het conservatorium is een gedenkruimte ingericht met een condoleanceregister.

Samen met de Dutch Guitar Foundation organiseert het Conservatorium binnenkort een herdenkingsconcert.

(Foto: Thibaut Baissac)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=7l4Mq7yGG10"}

Lees meer

Daniele Gatti, de voormalige chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, heeft de aanval geopend op het orkest. Zijn advocaten hebben laten weten dat hij het niet eens is met uitlatingen die directeur Jan Raes vorige week in Parool en NRC over Gatti’s gedwongen vertrek, afgelopen zomer.

Raes had onder meer gezegd dat er vóór 2 augustus met de dirigent was gesproken over beschuldigingen van ongepast gedrag van vrouwelijke musici. 2 augustus was de datum waarop het orkest de samenwerking met Gatti beëindigde. Gatti zegt dat hij daar pas veel later, in november, van hoorde en dat hij niet de kans heeft gekregen zich te verweren tegen de beschuldigingen. Hij zou ook geen inzage hebben gekregen in de resultaten van het interne onderzoek dat aan het licht bracht dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag.

Geen vriendschappelijke schikking
In het licht van Raes’ recente verklaringen ziet Gatti zich nu genoodzaakt te „erkennen dat het management van het Concertgebouworkest geen intentie meer heeft om tot een vriendschappelijke schikking te komen”. Gatti ziet zich gedwongen „dienovereenkomstig te handelen”.

Het Rotterdam Philharmonisch Orkest o.l.v. Elim Chan en cellist Pablo Ferrández

Opname: zondag 20 december 2018, in Het Concertgebouw te Amsterdam.

Bekijk de antwoorden.

Vanaf 28 januari heeft Opium weer iedere week een Artist in residence.

De componist geeft een masterclass

Wilhelm Friedemann Bach maakte met zijn vaders muziek een verpletterende indruk.

Kijk en luister hier!

Kom in de stemming met deze muziek!

Beluister de lieflijke main theme

Het Boston Symphony Orchestra geeft van 17 t/m 29 januari gratis concertkaartjes weg aan ambtenaren die door de ‘shutdown’ in de Verenigde Staten zijn getroffen.

President Trump heeft met de 'shutdown' publieke diensten stilgelegd, in een poging geld af te dwingen voor een muur langs de grens met Mexico. Dat betekent ook dat veel ambtenaren geen salaris krijgen. Het symfonieorkest van Boston wil hun leed met de kaartjes-actie verzachten. Hoe lang de ‘shutdown’ nog duurt is onbekend.

 

 

 

Donderdag 17 januari zijn de winnaars van de International Classical Music Awards bekendgemaakt. Deze prijzen worden jaarlijks toegekend door critici van 18 Europese muziektijdschriften, nieuws-websites en muziekprogramma’s.

Het grootste eerbetoon is voor de Braziliaanse pianist Nelson Freire. Hij krijgt een prijs voor zijn hele oeuvre: de Lifetime Achievement Award. De critici vinden dat Freire al 50 jaar buitengewoon presteert. Ze roemen zijn artistieke toewijding en de diepte van zijn interpretaties. Onder de winnaars is ook de Spaanse pianist Javier Perianes. Hij is benoemd tot 'Artiest van het jaar'. 

foto: ©Eric Dahan/Deutsche Grammophon

Lees meer

Het klassieke cd-label BIS schakelt over op milieuvriendelijke cd-hoesjes. Dat laat het Zweedse bedrijf weten via een persbericht. De zogenaamde Ecopak is gemaakt van karton en bedrukt met inkt op basis van soya. BIS gebruikt milieuvriendelijke lijm en vernis op waterbasis. De verpakking is wel ongeveer 20% duurder dan een plastic 'jewel-case', maar het gewicht is lager en dus ook de transportkosten.

Volgens BIS-directeur Robert von Bahr moest er iets gebeuren. Voor de productie van cd-doosjes zijn jaarlijks miljoenen kilo’s plastic nodig. Von Bahr wil ook andere labels overhalen de Ecopak te gaan gebruiken.

Uit onderzoek in 2009 bleek trouwens dat downloaden veel milieuvriendelijker is dan het kopen van een cd, tenzij je er natuurlijk een cd van brandt en een plastic doosje aanschaft. Hoe de Ecopak scoort is nog onbekend.

De eerste BIS-cd in de nieuwe verpakking is Nomaden van de Nederlandse componist Joël Bons.

Podium besteedt elke week aandacht aan de beste opnamen van een bekende uitvoerende of dirigent in de Gouden Opnamen. Deze week luisteren we naar de mooiste uitvoeringen van de beroemde Oekraïense violist David Oistrach (1908 -1974).

Dimitri Sjostakovitsj schreef zijn twee vioolconcerten voor landgenoot David Oistrach. Afgelopen weekend werd het Tweede vioolconcert tijdens de NTR ZaterMatinee gespeeld door Alina Ibragimova met het Radio Filharmonisch Orkest geleid door Vasily Petrenko. Op het programma ook een vroege compositie van Galina Oestvolskaja en de Eerste symfonie van Brahms.

Luister het concert hier terug:

NTR ZaterdagMatinee 12 januari 2019

De Gouden Opnamen van Oistrach
Deze week klinkt in Podium een aantal gouden opnamen van David Oistrach, waaronder de premièreopname van Sjostakovitsj’ eerste vioolconcert in Carnegie Hall, New York. Ook laten we het vioolconcert van Brahms horen, opgenomen in Parijs in 1960 met Otto Klemperer en niet te vergeten de roemruchtige Deutsche Grammophon-lp van Tsjaikovski’s vioolconcert met de Staatskapelle Dresden geleid door Franz Konwitschny.

Maandag 14 januari: Eerste vioolconcert van Dmitri Sjostakovitsj

{audiofragment audio="340557" caption="David Oistrach - Vioolconcert nr. 1 - I. Nocturne & II Scherzo - Sjostakovitsj" }

Vioolconcert nr. 1 - I. Nocturne & II Scherzo
Dmitri Sjostakovitsj
New York Philharmonic o.l.v. Dmitri Mitropoulos
David Oistrach, viool
Opname: 2 januari 1956 in Carnegie Hall,  New York

Dinsdag 15 januari: Clair de Lune van Debussy & Concert voor viool en orkest in d kl.t. van Katsjatoerjan

{audiofragment audio="340698" caption="David Oistrach - Claude Debussy & Aram Katsjatoerjan" }

Suite voor piano, "Suite bergamasque" - deel III, "Clair de lune"
Claude Debussy
David Oistrach, viool & Vladimir Yampolsky, piano

Concert voor viool en orkest in d kl.t., 1940 - deel I, "Allegro con fermezza - Meno mosso - Lento ma non troppo - Cadenza - ..."
Aram Katsjatoerjan
USSR Radio en TV Symfonie Orkest o.l.v. Aram Katsjatoerjan 
David Oistrach, viool

Woensdag 16 januari: Vioolconcert van Tsjaikovski

{audiofragment audio="340779" caption="David Oistrach - Vioolconcert delen 1,2 - Tsjaikovski" }

Vioolconcert - delen 2,3
Tsjaikovski, Pjotr Iljitsj 
Staatskapelle Dresden o.l.v. Franz Konwitschny
David Oistrach, viool
Opname: februari 1954, Dresden

Donderdag 17 januari: Stukken voor piano van Josef Suk & Concert voor viool en orkest van Johannes Brahms

{audiofragment audio="340903" caption="David Oistrach - Stukken voor piano van Josef Suk & Vioolconcert van Brahms" }

Stukken voor piano (6) op.7, "Klavírní skladby" - nr.1, "Lied over liefde" (Arr.)
Josef Suk
David Oistrach, viool & Vladimir Yampolsky,  piano

Concert voor viool en orkest, op.77 in D gr.t. - deel I, "Allegro non troppo"
Johannes Brahms
David Oistrach, viool
Orchestre National de la radioffusion Française o.l.v. Otto Klemperer

Video: David Oistrach speelt het Vioolconcert van Brahms met het Moskou Philharmonisch Orkest o.l.v. Kirill Kondrashin in 1963.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=RFkSiNp4CRQ"}

 

Luister hier

De Britse componiste Rebecca Saunders heeft de Ernst von Siemensprijs gewonnen. Die wordt jaarlijks uitgereikt aan een musicus, componist of musicoloog die een belangrijke rol speelt in de hedendaagse gecomponeerde muziek. Volgens de organisatie drukt Saunders “een duidelijk en betekenisvol stempel op de muziekgeschiedenis”, onder meer “door een bewonderenswaardig genuanceerd gebruik van klankkleur.”

De prijs is goed voor maar liefst 250.000 euro, betaald uit de nalatenschap van de Duitse industrieel Ernst von Siemens. De organisatie kreeg eerder kritiek dat de prijs vooral naar mannen gaat. Mogelijk heeft die kritiek meegespeeld bij de keuze van dit jaar. Saunders is pas de tweede vrouwelijke winnares sinds de eerste uitreiking in 1973.

Meer informatie (Duitstalig)

 

Muziek en wetenschap

De 36-jarige Amerikaanse dirigent Karina Canellakis krijgt de Emerging Talent Award 2018. De prijs is haar toegekend door het eerbiedwaardige Britse genootschap Music Section of the Critics’ Circle.  In de toelichting wordt gememoreerd dat zij pas in 2014 debuteerde als dirigent en meteen indruk maakte op publiek en de schrijvende pers. Afgelopen twee jaar viel zij in Engeland op met twee concerten. De Achtste Symfonie van Dvorak klonk in 2017 op de BBC Proms en werd het hoogtepunt van de concertserie.

 

En zij werd teruggevraagd: ‘haar lezing van de Symfonische Dansen van Rachmaninov sloeg in door haar strakke en onsentimentele benadering’, aldus het juryrapport.

Ook haar debuut bij de London Philharmonic Orchestra met Bartoks Concert voor Orkest maakte indruk, quote: ‘zij leidde met heldere slag en een sterke ritmische drive’. De conclusie van het genootschap luidt dan ook: ‘Canellakis is een van de meest dynamische jonge dirigenten in het internationale circuit.’

Maak kennis met Nuala McKenna

Wat is er te beleven in TivoliVredenburg?

NPO Radio 4 viert het feest mee!

Willem Jeths noemt Mathilde Wantenaar (1993) een groot en veelzijdig muzikaal  talent: zij speelt cello en zingt en componeert nu al in opdracht van belangrijke orkesten, koren en concertseries en voor toonaangevende musici. 

Seufzer
Het werk Seufzer (2017) schreef ze voor de concertserie Bach2Ways van sopraan Johannete Zomer en hoboïst Bart Schneemann. 'Laat je inspireren door Bach', luidde de boodschap. Wantenaar nam Bachs aria "Seufzer, Tränen, Kummer, Not", uit de Cantate BWV.21, "Ich hatte viel Bekümmernis". De tekst is een aaneenschakeling van noodkreten: zuchten, tranen, kommer, nood, knagen aan mijn benauwde hart, ik voel ellende en pijn. Hans Haffmans en Willem Jeths laten horen dat je over vier minuten muziek uitvoerig, diepgaand en enthousiast kunt praten.

{audiofragment audio="340619" caption="Schatkamer van Willem Jeths, afl 21: Soefzer van Mathilde Wantenaar" }

Muziek:

Mathilde Wantenaar

Seufzer, for soprano and string quartet (2017) 

Johannette Zomer [sopraan] & [Tulipa Consort]

Opname 22 oktober 2017 in de Waalse Kerk Amsterdam. Opname Daniel Brüggen.

Marietta's Lied in films

Paul Witteman ontvangt KCO-directeur Jan Raes, tenor Peter Gijsbertsen, cellist Florianne Remme, pianist Caspar Vos en Fuse!

De directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, Jan Raes, heeft een bewogen half jaar achter de rug. Door ‘een onherstelbare beschadiging van het vertrouwen’ werd de samenwerking met chef-dirigent Daniele Gatti verbroken. Het orkest kreeg daarop veel steun, maar ook kritiek. Wat is er allemaal gebeurd en hoe heeft Jan Raes deze periode beleefd? 

Tenor Peter Gijsbertsen is een rijzende ster. Eind vorig jaar ontving hij de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste Nederlandse onderscheiding voor een musicus. Hij is de eerste tenor die deze eer te beurt valt. In Podium Witteman zingt Peter Gijsbertsen een lied van Paolo Tosti met begeleiding van Fuse!

De luit was hét begeleidingsinstrument van de 17e eeuw, vergelijkbaar met de gitaar van nu. Daarom kom je het instrument vaak tegen op schilderijen uit die tijd. Maar zoals bij veel elementen op deze schilderijen schuilt er achter de afgebeelde luit vaak ook een verborgen betekenis. Floris Kortie duikt in deze symboliek van de luit.

In Pauls Jonge Helden deze week Florianne Remme. Deze 18-jarige cellist studeert in Brussel aan het Koninklijk Conservatorium. In Podium Witteman speelt Florianne een deel uit de Cellosonate van Claude Debussy met pianist Caspar Vos. In maart speelt Florianne op het Festival Jong Talent Schiermonnikoog, kijk hier voor meer informatie

Kijk de uitzending terug

{npovideo "VPWON_1297224"}

Cellist Joachim Eijlander over de bijzondere band tussen musicus en instrument.

 "Bij de eerste twee tonen wist ik het: Ik heb de ware gevonden". Briljante helderheid en een geheimzinnige diepte waar hij al zo lang naar op zoek was. Panellid en cellist Joachim Eijlander vertelt in Diskotabel over zijn instrument én de spannende speurtocht naar de oorsprong van zijn cello die hem door heel Europa voerde.

Joachim Eijlander vertelt over zijn cello

{video "https://www.youtube.com/watch?v=QD5BrkM-PT8"}

Luister op zondag 20 januari vanaf 16:30 uur naar Diskotabel op NPO Radio 4

Lees meer

Festival Oude Muziek 2004

Festival Oude Muziek 1983

Vrijdag Van Vredenburg 2007

Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht 2003

De wandelende tak 1984

Festival Oude Muziek 2005

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid. 

Zaterdag 12 januari 2019 was het de beurt aan blokfluitsensatie Lucie Horsch. Het 19-jarige talent maakte een eigen, volksmuziekachtige versie van Bachs vrolijke en speelse 'Badinerie'. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!

Zaterdag 19 januari in de NTR ZaterdagMatinee: twee nieuwe werken van Louis Andriessen en Unsuk Chin.

JoAnn Falletta dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en Nationaal Jeugdkoor. Om 14.15 uur in Het Concertgebouw Amsterdam en live op NPO Radio 4!

Artistiek leider Kees Vlaardingerbroek vertelt over dit programma.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=zLfHpl3PiPM&feature=youtu.be"}

 

Marc Minkowski en Les Musiciens du Louvre

De 77-jarige dirigent Edo de Waart is benoemd tot gastdirigent van het San Diego Symphony Orchestra. De Waart zal het orkest 3 tot 4 weken per jaar dirigeren. Op dit moment is Edo de Waart muzikaal leider van het New Zealand Symphony Orchestra en Ere dirigent van onder meer het Antwerps Symfonie Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest.

Het contract van De Waart bij het San Diego Symphony start het volgende seizoen en loopt tot seizoen 2021-2022.

Vorige week, 10 januari, is de Duitse bas-bariton Theo Adam in Dresden overleden.
In 1949 maakt hij zijn debuut bij de Semperoper in Dresden als ‘Eremit’ in Der Der Freischütz van Carl Maria von Weber. Een paar jaar later op 26-jarige leeftijd debuteerde hij bij de Bayreuther Festspiele. Hij zou daar in 28 jaar tijd, 15 verschillende rollen zingen, waaronder Wotan in “Der Ring des Nibelungen”, Amfortas in “Parsifal” en de titelrol in “Der fliegende Holländer”. Theo Adam werd daarmee een bekend Wagner-vertolker.

Verder zong hij bij alle grote operahuizen: het Royal Opera Covent Garden in Londen, de Wiener Staatsoper en The Metropolitan Opera in New York.
De zanger trad ook in het begin van zijn carrière op in zowel Oost- als West-Duitsland. Bijzonder, want dat was voor zangers uit de DDR niet vanzelfsprekend.
Toen Adam 80 jaar was, trok hij zich terug uit het openbare leven. Theo Adam is 92 jaar geworden.

Flute Guy speelt filmklassieker op Indiase fluit

Subcategorieën