Het Duitse muziekblad VAN publiceerde op 6 februari een uitgebreid en spraakmakend portret van dirigent en pianist Daniel Barenboim. Kop van het artikel: Poltergeist, ofwel kwelgeest. Of, in de Engelstalige versie, 'De schaduw van een Titan' (reus). De auteurs zeggen gesproken te hebben met ruim 12 mensen die nauw met Barenboim hebben samengewerkt.

Hij wordt in het verhaal getypeerd als een geniaal musicus, iemand die enorm veel voor elkaar krijgt. “Je kunt een orkest aan iedereen verkopen, zolang híj er maar voor staat”, zegt één van de geïnterviewden. Maar die bijzondere status lijkt ook te leiden tot uitwassen. Barenboim zou soms kunnen exploderen van woede, absolute perfectie eisen en orkestleden wegsturen die hem niet bevallen. Een orkestmanager laat weten dat hij expres fouten maakte in de orkestschema’s, zodat Barenboim zijn woede kon uiten over dingen die makkelijk te corrigeren waren. “Een klimaat van angst”, zegt een anonieme medewerker van de Staatsoper, waar Barenboim artistiek leider is. 

Volgens de auteurs van het artikel wilden alle geïnterviewden anoniem blijven, uit angst voor vervelende gevolgen. De Staatsopera laat in het verhaal weten niet op de hoogte te zijn van misstanden. “Barenboim functioneert op het hoogste niveau”.

 

 

 

 

 

 

Weet jij welke soundtracks dit zijn?

40 jaar omroepconcerten in Utrecht

De Flamenco Biënnale gaat z’n laatste week in en is tot en met zondag nog op verschillende plekken mee te maken. Flamenco kennen we natuurlijk als dans, maar de basis vormt de muziek, de Cante Jondo, de gezongen zielenpijn, die ondersteund wordt door ritmisch geklap, voetengeroffel en natuurlijk met begeleiding van de flamencogitaar. Heeft de flamenco de klassieke muziek beïnvloed? Jazeker, en de gitaar speelt daarin een grote rol. 

Van Tarrega naar Segovia

Een belangrijke aanstichter is componist en arrangeur Francisco Tarrega (1852 -1909). Hij heeft een groot aandeel in de ontwikkeling van de ‘klassieke gitaar’. Tarrega’s missie is het om de klassieke muziek voor de gitaar geschikt te maken. Hij bewerkte geliefde werken van Chopin, Mendelssohn en Schumann en ontwikkelde een beter passende nieuwe manier van spelen die afweek van de flamencostijl. Nu komt de gitarist Andrés Segovia in beeld, deze week laten we opnames van hem horen. Gedurende zijn lange leven (hij werd 94) is het zijn missie de gitaar een plek te geven in de klassieke muziekwereld. Getuige de honderden opnames en wereldwijde tournees is hij daar zeker in geslaagd.

Maandag 4 februari: Andrés Segovia speelt muziek van Tarrega:

{audiofragment audio="342732" caption="Andrès Segovia speelt Capricho árabe van Tarrega" }

Capricho árabe
Francisco Tarrega
Andrés Segovia, gitaar

{audiofragment audio="342735" caption="Andrés Segovia speelt Recuerdos de la Alhambra van Tarrega" }

Recuerdos de la Alhambra
Francisco Tarrega
Andrés Segovia, gitaar

Dinsdag 5 februari: Andrés Segovia speelt de preludes van Heitor Villa-Lobos

{audiofragment audio="342864" caption="Andrés Segovia - Preludes van Villa-Lobos" }

Prelude voor gitaar nr.1 in e kl.t. + nr.3 in a kl.t.
Heitor Villa-Lobos, Heitor
Andrés Segovia

Video: Andrès Segovia speelt Variaties op een thema van Mozart, Op. 9 van Fernando Sor

{video "https://www.youtube.com/watch?v=2eBnfzngq9Y"}

Versla de griep met Bach, Beethoven en Brahms

 

Benjamin Britten nam graag afstand van de romantische, pastorale tendens in de traditie van het engelse lied. Vaughan Williams, Finzi, dat soort jongens. Hij schijnt weleens gezegd te hebben (nog in 1935) dat een probate manier om hem van Elgar te doen houden, is om ernaar te luisteren na Vaughan Williams.

 

Hij greep liever terug op Purcell, om de Engelse taal haar brille, vrijheid en vitaliteit terug te geven in de muziek.

 

Zijn liefde voor Thomas Hardy’s poëzie was ook al oud. Hij hield van het aardse, de bittere humor en ruige lyriek in die gedichten

 

Centrale thema: de kwetsbare onschuld van de jeugd, en een pijnlijk gevoel van vluchtigheid

New York Philharmonic viert 100 jaar vrouwenkiesrecht met 19 nieuwe composities van vrouwen

Jaap van Zweden presenteert zijn tweede seizoen als chef-dirigent van zijn New York Philharmonic. Daarin veel ruimte voor vrouwelijke componisten.  Directe aanleiding is de viering van het vrouwenkiesrecht, dat 100 jaar geleden in de Amerikaanse Grondwet werd verankerd. Precies over een jaar dirigeert Van Zweden de aftrap van het project, met onder meer werk van: Unsuk Chin, Joan La Barbara, Olga Neuwirth en Maria Schneider.

Van Zweden komt zijn belofte na met nog meer nieuwe muziek.
De Amerikaanse componist Nico Muhly  schrijft voor het pianoduo Katia and Marielle Labèque een concert voor 2 piano’s. En in de double bill combineert hij Schönbergs Erwartung met Blauwbaards Burcht van Béla Bartók, in een geënsceneerde uitvoering.

Speciale aandacht is er voor de symfonieën van Gustav Mahler. Hij leidde vanaf 1909 het orkest 3 jaar.

Maar liefst 4 hotshots uit de klassieke muziek zijn er kortlopend artist in residence: sopraan Renée Fleming, violist Joshua Bell en de 3 toppianisten Daniil Trifonov, Yuja Wang en Emanuel Ax.

Na de val van de muur en de hereniging beschikt Berlijn maar liefst over 7 grote muziekgezelschappen. Onder aanvoering van de voormalige Oost-Duitse Komisch Oper vragen zij nu gezamenlijk aandacht voor een betere maatschappij met meer aandacht voor diversiteit en tolerantie. Dit Duitse gelegenheidsorkest vormt met zijn talloze nationaliteiten een goede afspiegeling van die diversiteit. Onder het motto ‘Met één stem vóór diversiteit’ presenteert het mega-orkest op 24 maart in het Konzerthaus Berlin muziek afkomstig uit meer dan 8 landen. Op het programma onder meer Duitse muziek van Brahms, Turkse muziek van componist Ulvi Cemâl Erkin, muziek uit Argentinië van Piazzolla en ook werk van de Japanse componist Takemitsu.

 

De 28-jarige Franse dirigente Marie Jacquot leidt het orkest en de acteur Matthias Brandt presenteert.

De opbrengst gaat naar een goed doel.

Voor zijn afstudeerscriptie Media en Entertainment Management doet student Pascal Voskamp onderzoek naar '4 de Middag'. Hij heeft een enquete samengesteld om de waardering van het programma te kunnen meten. Wij zijn daar heel blij mee, want zo kunnen we ons programma verbeteren en nog beter aan laten sluiten op de luisteraar! Mogen we je vragen mee te doen?

 

Vul hier de enquete in

Mist u ook die heerlijke atonale muziek van weleer? Wordt u ook weemoedig als u denkt aan de tijd dat de noten in een compositie bevrijd leken van een ouderwets concept als "toonsoort"?

Country-artiest Merle Hazard pinkt een klein traantje weg bij de gedachte aan die goeie ouwe tijd. Hij haalt in (Gimme Some of That) Ol' Atonal Music herinneringen op aan de twaalftoonsmuziek van zijn vader. En natuurlijk wordt er in deze bluegrass-ode aan de atonaliteit een banjosolo opgevoerd waarin de tonica volledig overboord wordt gegooid. Zoals het hoort!

{video "https://www.youtube.com/watch?v=gzodB0Sp6ZI"}

 

Paul Witteman ontvangt bioloog Midas Dekkers, Amsterdam Sinfonietta, cabaretduo Yentl en De Boer, gitarist Izhar Elias, marimbisten Dominique Vleeshouwers en Rainice Lai, de kersverse winnaar van de YPF Piano Competition 2019 en Fuse!

Zijn dieren muzikaal? Deze vraag houdt de gemoederen bezig. Bioloog, schrijver en tv-presentator Midas Dekkers denkt van wel. Want waarom huilen wolven anders zo mooi? Daarnaast houdt hij ontzettend van muziek. Hij is een grote fan van romantische gitaarmuziek. Gitarist Izhar Elias komt voor hem spelen. 

Pauls Jonge Helden heeft deze keer een speciale gast. De finale van de YPF Piano Competition 2019 bereikt zijn ontknoping vlak voor Podium Witteman. Meteen na de bekendmaking stapt de winnaar in een taxi op weg naar onze studio.

Amsterdam Sinfonietta doet veel bijzondere projecten. Dit keer komt het strijkorkest samen met jong strijkerstalent van het Conservatorium van Amsterdam. We horen Souvenir de Florence van Tsjaikovski, toevallig ook de begintune van Podium Witteman!

Mike Boddé heeft het muzikale cabaretduo Yentl en De Boer uitgenodigd voor een uitvoering van een favoriet nummer: A Book Of Love van Peter Gabriel. En Fuse speelt mee!

Fuse speelt Orawa van de Poolse componist Wojciech Kilar. Orawa is de naam van een streek én een rivier, in het grensgebied van Polen en Slowakije. Fuse speelt het stuk - dat origineel voor strijkorkest is geschreven - samen met twee marimbisten: Dominique Vleeshouwers en Rainice Lai

Floris heeft het over Don Shirley - een zwarte Amerikaanse klassieke pianist die carrière maakte in het Amerika van de jaren vijftig en zestig, temidden van rassenscheiding en openlijk racisme. Er is een grote Hollywoodfilm over hem gemaakt: Green Book. Daarin volgen we Don Shirley op tournee door de Zuidelijke staten van de VS, samen met zijn witte chauffeur en bodyguard. Benieuwd naar de muziek? Luisteren kan via Spotify:

 

Bekijk de uitzending:

{npovideo "VPWON_1297227"}

Iedere avond in de etalage deze week: Cloud Chamber, waarbij jazzgitarist Ed Verhoeff (electrische gitaar) samenwerkt en samenspeelt met Paul Berner (contrabas) en met Dudok Kwartet. Jazz en Klassiek schudden elkaar de hand. 

CD wordt op 15 februari in De Doelen in Rotterdam gepresenteerd.

In de 1e aflevering een compositie van de legendarische saxofonist Lee Konitz: Subconscious-lee. Moeten de strijkers nog even werkloos toezien. Zo doe je dat, swingen ... !

Verhoeff herkende meteen bij de eerste samenwerking een gelijkgestemdheid bij het Dudok Kwartet. Op dezelfde manier muziek willen maken. Er alles uit willen halen.Twee stukken schreef hij 's nachts, gezeten aan de wieg van zijn pasgeboren dochter. Children's song is dus een slaapliedje 

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/342791-hollandsche-nieuwe-cloud-chamber-van-ed-verhoeff-en-dudok-kwartet-2

Er staat een bewerking op het album van Claire de lune van Debussy, waarbij van Debussy weinig over is, alhoewel, het zoeken naar kleuren rijkdom en transparantie is juist weer heel erg Debussy ..

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/342905-hollandsche-nieuwe-cloud-chamber-van-ed-verhoeff-en-dudok-kwartet-3

En in The landlord brengt hij een muzikale en vriendschappelijke groet aan zijn vriend Rob Stoeckart, die in De Kieftskamp in Vorden gastvrijheid verleent en laat zien wat het goede leven inhoudt

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/343015-hollandsche-nieuwe-cloud-chamber-van-ed-verhoeff-en-dudok-kwartet-4

De 44e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. Deze editie gaat over de gekke bekken die musici soms ongewild trekken in het vuur van de strijd. Gidon Kremer, bijvoorbeeld

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/342793-snapshot-klassiek-44-chagrijn

Het Opium Atelier is geopend en James Oesi is de eerste gast.

Zangeres en dirigent Barbara Hannigan ontvangt de Deense Léonie Sonning Music Prize 2020. De prijs van 100.000 euro wordt sinds 1959 uitgereikt. De eerste winnaar was componist Igor Stravinski. De prijs ging ook naar onder meer Leonard Bernstein, Andrés Segovia, György Ligeti, Cecilia Bartoli en Simon Rattle. Hannigan werd vorig jaar benoemd tot vaste gastdirigent het Gothenburg Symphony Orchestra en trekt momenteel de wereld rond met
Let me tell you van de Deense componist Hans Abrahamsen, die overigens dit jaar dezelfde prijs in ontvangst mag nemen. Hannigan zal nog even geduld moeten hebben, want pas in april 2020 wordt de Léonie Sonning Music Prize aan haar uitgereikt.

 

De website muziekschatten.nl van de Stichting Omroep Muziek maakt partituren online beschikbaar. Tijdens het selectieproces stuitten de medewerkers het afgelopen weekend weer op onbekende manuscripten van de in 1996 overleden Nederlandse componist Ton de Leeuw. Het betreft twee uit zes kleine werken, waarvan er 4 nog steeds zoek zijn.
In september 2017 werden al eerder werken van De Leeuw gevonden in het archief.

In 1954 maakte Ton de Leeuw vijf volksmelodie-bewerkingen en het stuk Bergeries. Hij schreef de werken voor het octet van pianist Fred Kroon, dat de volgende bezetting had: fluit, klarinet, 2 violen, altviool, cello, contrabas en piano. Wie destijds de overige leden van het octet waren, dat is niet bekend. Het ensemble was in dienst van de KRO en als zodanig te horen tussen 1953 en 1959. Hun repertoire bestond uit Franse stukken uit het begin van de 20e eeuw, die werden gearrangeerd door grote namen als Jurriaan Andriessen en Ton de Leeuw, die ook hun eigen composities aandroegen.



Even voorstellen
Contrabassist James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia en festivals. Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1.  James is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival, een muziekfestival rondom de contrabas waarvan de eerste editie in mei 2017 in De Electriciteitsfabriek in Den Haag plaatsvond. Daarnaast is James Oesi veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal, Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern. James krijgt tijdens en na zijn studie masterclasses en coachingsessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon, Leon Bosch, Klaus Trumpf en Thomas Martin.

Atelierplan
Ik heb een project waarin ik 6 maanden intensief ga studeren - met als focus de cello suites van Bach - maar dan onder de supervisie van neurowetenschapper (en voormalig topschaatser) Beorn Nijenhuis. Beorn gaat mijn stressniveaus continu meten en gaat mijn studie schema steeds aanpassen op basis van die metingen die hij van mij krijgt. Daarin hopen we mijn stressniveaus positief te beïnvloeden en daardoor ook een positief invloed te krijgen op wat ik uit mijn tijd met de contrabas kan halen! Wij hopen uiteindelijk dat deze case study, dat nog nooit eerder is gebeurd met een muzikant op deze manier, kan een positieve bijdrage zijn voor de gehele muzikale gemeenschap en hopelijk tot nog bredere onderzoeken leiden!

Wij willen dit project aanstaande maandag officieel starten, dus mijn eerste dag in het Opium Atelier wordt eigenlijk ook de eerste dag van de case study. Ik ben van plan om op de 2e Bach suite te focussen volgende week, waarvan ik dan hopelijk een of twee delen vrijdag kan spelen als resultaat in de uitzending.

Maandag 4 februari 2019 - Dag 1
Dit is/was mijn eerste dag bij de Opium Atelier!  Deze eerste dag is tot nu vooral uitbesteed aan de precieze planning van de komende vier dagen. Met Beorn hebben wij een modelschema voor de week gemaakt en het idee is dat ik deze voor eén dag ga proberen helemaal netjes te volgen en op die dagen daarna ga ik op dit schema improviseren - kleine dingen toepassen op basis van hoe het die dag daarvoor is gelopen. 

Op het eind van elke dag moet ik ook een verslag geven en ook alle uren in een spreadsheet opnemen: hoeveel uur ik heb gestudeerd, hoeveel uur ik heb geslapen die avond, hoeveel uren ik heb gemediteerd etc.

In het model schema zitten drie studieblokjes van elk 90 minuten,  elk blokje wordt gedeeld door twee met 15 minuten pauze ertussen. Er zit een totaal van 60 minuten meditatie in een dag en in elke pauze van een kwartier word ik aangemoedigd om een meditatie of ademhalingsoefeningen te doen.

Meditatie gaat deze week dus een belangrijk deel van mijn activiteiten vormen.  Om minder afhankelijk te zijn van dingen die me afleiden, als een methode voor ontspanning (bijvoorbeeld Facebook, youtube, een film kijken - heeeerlijk! of een serie kijken), heb ik de taak gekregen om afleiding te vervangen door meditatie en geleide ademhalingsoefeningen wat een sterkere basis is voor ontspanning. Ontspanning is blijkbaar een kritisch deel van een pittig werk/studieschema om het duurzaam te houden. Bij mij komt ontspanning niet vanzelf dus ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat uitspelen deze week!{audiofragment audio="342717" caption="James Oesi - Dag 1" }



Dinsdag 5 februari - Dag 2
Nou, dag twee is bijna achter de rug!
Ik was eerlijk gezegd een beetje bezorgd toen ik op moest staan vanochtend, maar me nog helemaal moe voelde. Ik denk toch dat die korte nachtjes van afgelopen weekend, door concerten en reizen, iets met me hebben gedaan! Ik was bang dat vandaag daardoor niet echt heel productief zou worden.

Het is wel zo dat vandaag sowieso een bijzondere dag in de Opium week is omdat ik een solo concert moest spelen in Voorburg, dus ik moest even weg uit het Opium atelier! Ik schreef “even”, maar toen ik dat concert netjes in het blokken schema ging zetten schrok ik van de hoeveelheid uren van de dag die ik opeens kwijt was! Ik vind het helemaal niet erg, maar had het denk ik nooit eerder echt beseft omdat ik mijn reistijd nooit op papier zet. Voor het lunchconcert van eén uur (wat trouwens super fijn was om te spelen, zeer bedankt aan iedereen die er was!) was ik weg van 9:30 tot 15:45. Eigenlijk een hele werkdag, een korte, dat wel! Ik schreef al dat ik moe was vanochtend, en dat was echt zo, ik merkte het zelfs onder het concert helaas. Maar na dat ik terug in het atelier was gekomen lukte het me toch om een paar goede studie blokjes te maken en zelfs een paar korte meditaties te doen dus daar ben ik wel blij mee. Ik denk dat het gaat me lukken vanavond om vroeg naar bed te gaan, zeker met de opdracht om van Netflix etc. af te blijven ;)

Morgen ga ik dus proberen het hele modelschema te volgen zoals het op papier staat. Ik ben benieuwd!

Woensdag 6 februari - Dag 3
Vandaag zou het de eerste dag zijn waarin ik het model schema helemaal zou gaan proberen zoals het door Beorn is gemaakt. En dat is bijna helemaal gelukt! Ik moet bekennen dat ik het eerste blokje van 45 minuten studie tijd heb gemist omdat ik te lang heb geslapen. Erg he? Nou, er zat wel een reden achter: om 4:30 vannacht werd ik wakker, maar dan ook echt helemaal wakker! Uiteindelijk viel ik weer in slaap maar ja, toen de wekker daarna om 8 uur af ging voelde ik me iets minder wakker dan om 4:30 dus ik dacht: “een goed blokje van 45 minuten is zeker beter dan twee slechte blokjes waarin ik half wakker ben.” Dus laat ik even nog een uur slapen en dan beginnen met het tweede blokje (er zit een totaal van 6 blokjes in het model schema). Dat was dus mijn redenering en was het een goede? Nee dus, ik heb Beorn het laten weten en hij zei dat ik de volgende keer gewoon moet opstaan en niet erover nadenken. Als het betekent dat ik een slaperig en daardoor niet zo nuttig blokje van studeren krijg, dan “so be it”. Dat is gewoon de prijs die betaald moet worden om aan een nieuw ritme te wennen. Dus morgen beter!

Dat gezegd hebbende, vond ik het best goed gaan vandaag, het heeft niet veel te veel moeite gekost om (behalve die eerste 45 minuten dan) aan het schema keurig vast te houden. En wat was het lekker productief zeg! Ik kijk even na mijn berekening voor de dag en het komt uit op 3.75 uur studeren, een half uur mediteren, 15 minuut dutje en 2 uur andere activiteiten. Ja. 2 uur andere activiteiten. Als ik dat zie, naast 3 uur 3 kwartier studeren, denk ik: nou da’s veel “andere activiteiten,” of: “da’s niet zo veel studeren!”. Maar ja, zo simpel is het niet ervaar ik nu: ik merk dat goed studeren niet zo snel vergelijkbaar is met andere dingen die ik doe. Vandaag waren die andere activiteiten mails beantwoorden en sturen, een klein beetje administratie en wat muzikale arrangementen afmaken. Wel veel dingen misschien, en ik merk wel dat ik toch meer klaar heb gekregen dan ik normaal in een dag zou doen, maar qua energie is het echt een groot stuk minder dan studeren, zeker als ik van te voren een plan maak wanneer precies die dingen gaan gebeuren.

Het is wel zo dat als je een instrument speelt, ben je best wel actief bezig met je lichaam, daar kom je niet onder uit, en dan vaak ook helaas in een heel asymmetrisch houding die vaak niet helemaal optimaal voor je lichaam is (ja, ik bagatelliseer wel, ik denk bijna geen instrument is gebouwd met een goede houding in gedachte). Het is ook zo dat je bezig bent met nieuwe dingen leren, vingers trainen voelt het vaak, dat best wel veel mentale kracht en veel geduld van je vraagt - veel meer zeker dan op een mail te antwoorden met “ja, ik ben die dag beschikbaar” bijvoorbeeld. 

Ik moet ook echt een beetje meer aandacht geven aan beide voeten op de grond te houden terwijl ik speel, want ja, na zo een dag voel ik me best wel scheef in mijn lichaam! Nog een

aandachtspunt voor achter de contrabas! Gelukkig als ik achter mijn computer zit doe ik dat wel met een min of meer gezonde houding denk ik…En dan over dat muziek in je vingers te krijgen, want daar was ik best wel mee bezig vandaag… Ja het is soms toch best een grappig proces want er is altijd, merk ik, een periode waarin het lijkt dat wat ik probeer te bereiken gewoon onmogelijk is: het zo nooit op zo een vlug tempo kunnen, of, ja die sprongen ga ik nooit zuiver krijgen omdat die noten zitten zo ver van elkaar - het is toch een contrabas he ;). En terwijl deze periodes soms heeeeel lang lijken te duren (af en toe niet en dat is altijd welkom) uiteindelijk als ik een stuk echt goed heb geleerd, dan zit ik zelf soms verbaasd te kijken naar wat mijn handen aan het doen zijn wanneer ze het allemaal kunnen. Dus ja, het doel is wel helder, het is ver te gaan, maar wat fijn is het om gewoon de tijd even te hebben om op pad te gaan!{audiofragment audio="342930" caption="Opium Atelier: James Oesi - Dag 3" }

Donderdag 7 februari - Dag 4
Niet zo veel vandaag te melden. 

Vandaag heb ik dus wel alle studie blokjes gedaan, maar ik heb wel een geruild met een lunchblokje want anders zou mijn lunchtijd buiten de tijden van het Avrotros kantine vallen! Toch vraag ik me af of de lunch te wisselen zo’n goed idee was, want een studieblokje meteen na lunch viel me wel een beetje tegen, eigenlijk is een dutje of meditatie van een half uur misschien toch logischer na de lunch en daarna pas weer aan de slag te gaan met studeren! In het algemeen voelde vandaag wel een stuk pittiger dan gister om vol te houden, ik was wel iets later naar bed gisteravond en ook wat langer doorgegaan met boeiende dingen (nou, arrangementen afmaken en zo) dan eigenlijk moest, dus misschien daardoor en dan in combi met het studeren meteen na de lunch? 

We gaan het zien, ik ga zo ophouden met boeiende dingen en morgen zorg ik dat ik een dutje of meditatie doe tussen lunch en studeren! 

Het studeren gaat op zich wel  goed, maar er is wel veel veel veel te gaan nog!

Vrijdag 8 februari - Dag 5
{audiofragment audio="343307" caption="James Oesi - Dag 5" }

Bekijk de antwoorden op de prijsvragen.

De Britse componist John Rutter ontvangt de prijs voor Europese Kerkmuziek 2019: Preis der Europäischen Kirchenmusik 2019. 
De Duitse prijs van 5000 Euro wordt jaarlijks uitgereikt aan uitvoerenden en componisten die zich verdienstelijk hebben gemaakt op het terrein van geestelijke muziek. Eerdere ontvangers waren onder anderen componist Sir John Tavener, dirigent Helmuth Rilling en het Thomanerchor Leipzig.

 

 

De Britse componist raakt volgens de uitreikers van de prijs met zijn muziek zowel professionele als amateurensembles. 
De prijs wordt komende zomer uitgereikt tijdens een Europees festival voor Kerkmuziek in Duitsland.

Muziek en kunst, een mooie combinatie. Dat vinden het Koninklijk Concertgebouworkest en het Amsterdamse museum De Hermitage ook. 

Ze gaan samenwerken. Musici van het orkest gaan concertjes verzorgen tijdens verschillende evenementen in het museum.

Het eerste pop-up concert is morgen bij de opening van de nieuwe tentoonstelling ‘De Schatkamer!’. Maar ook tijdens de expositie ‘Juwelen!’ die vanaf september te zien is, zal een ensemble van het orkest een optreden verzorgen in het museum. Maar ook andersom. In het najaar zal De Hermitage een concert in het Concertgebouw omlijsten met kunstfotografie.

Kijken naar kunst wordt voor velen nog inspirerender met muziek, volgens Hermitage-directeur Cathelijne Broers. Jan Raes, directeur van het Concertgebouworkest, verwacht ook dat de samenwerking een ‘duidelijke meerwaarde’ zal gaan bieden.

Een Nederlands studentenorkest dat een grote internationale muziekprijs wint, een droom, maar die zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden voor het Utrechtsch Studenten Concert. Zij zijn namelijk genomineerd voor een International Opera Award met de opera Thijl van componist Jan van Gilse.
De grootste Nederlandstalige opera ooit geschreven, werd vorig jaar zomer door het Utrechtsch Studenten Concert opgevoerd op vliegbasis Soesterberg, in een openluchttheater, dat de studenten zelf bouwden met 87 zeecontainers.
De opera Thijl, is genomineerd in de categorie ‘herontdekt werk’. Het stuk gaat over de verzetsheld Thijl Uilenspiegel en werd voor het laatst opgevoerd in 1980. De makers reageerden dolblij: ‘Dat een opera, uitgevoerd door een niet-professioneel orkest genomineerd is, is een unicum. Het is een enorme eer om op dezelfde shortlist te staan als de beste operagezelschappen van de wereld.’

Ook het koor van De Nationale Opera is genomineerd in de categorie: beste koor en Marc Albrecht van het Nederlands Philharmonisch Orkest in de categorie: beste dirigent
De uitslag wordt 29 april bekendgemaakt in Londen.

Directeur Wiebren Buma stopt per direct bij Het Gelders Orkest. Dat maakte hij vanochtend bekend. Toen Buma drie jaar terug aantrad stond het Gelders Orkest aan de rand van de afgrond, door het terugschroeven van rijkssubsidie. Cultuur-minister Zijlstra wilde nog maar voor een orkest in het oosten betalen. Een fusie met het Orkest van het Oosten is het gevolg. Buma begeleidde dat proces. 1 juni wordt de fusie formeel.
Voor Buma – die zegt zijn beste krachten te hebben gegeven – zit het werk erop, vindt hij. ‘Er ligt een breed gedragen samenwerkingsplan waarop de organisatie de komende jaren verder kan bouwen.’ Peter de Leeuwerk neemt  als interim de taken van Buma over tot de fusiedatum. 

Deze muziek wil je leren kennen

Er zijn twee andere cantates met deze titel, BWV 98 en 99.

Wat zit er precies in de ‘geheime’ koffer van Giuseppe Verdi? Voor liefhebbers van zijn muziek was het altijd een groot mysterie. Maar die koffer gaat nu open.

Al duidelijk was dat er meer dan 5000 documenten in zitten, nagelaten door de componist. Na zijn dood werd de koffer bewaard in zijn villa in Noord-Italië. Op last van de nabestaanden mocht alleen een kleine groep specialisten de papieren bestuderen. Nu heeft het onderzoeksinstituut Studi Verdiani een eerste selectie van de documenten gepubliceerd in een bundel. 

Het gaat onder meer om schetsen van muziekstukken, regie-aanwijzingen en overdenkingen van Verdi. Volgens het instituut zijn de stukken essentieel voor het begrip van zijn werkwijze en de veranderingen daarin.

Helemaal soepel verliep de openbaarmaking trouwens niet. Volgens The New York Times heeft het Italiaanse ministerie de koffer in 2017 weggehaald uit Verdi’s villa, tegen de zin van de nabestaanden. De overheid vindt dat dit soort materiaal toegankelijker moet zijn. Bovendien zou de familie er te slecht voor hebben gezorgd.

Meer informatie New York Times

Meer informatie Italiaanse omroep RAI

 

Als je klassieke muziek luistert… wié of wát bepaalt dan je keuze voor het stuk dat je opzet? Dat was, ruwweg, de onderzoeksvraag bij een internationaal onderzoek onder liefhebbers van klassiek.

En wat blijkt: de grootste invloed komt van vrienden en bekenden. Twee derde van de ondervraagden weegt hun mening mee bij de keuze van muziek. En bijna een even groot deel, 66%, gebruikt radio-uitzendingen als leidraad. Muziektijdschriften zijn een inspiratiebron voor de helft van de muziekliefhebbers.

Mond-tot-mondreclame en de radio hebben een grote invloed op de muziekkeuze van de ondervraagden. Bron: Universiteit van Luzern

Recensies
Verder bleek dat ruim 60 procent van die liefhebbers recensies leest. Ook die leiden tot luisteren en aanschaffen van muziek. Tenminste… als ze constructief zijn, passie voor muziek uitstralen en onderbouwd zijn met argumenten. Erg kritische geluiden worden blijkbaar niet gewaardeerd. 

Het onderzoek werd gedaan onder 1.200 mensen in 62 landen, die zich vrijwillig via internet hadden aangemeld. 

Bekijk de originele publicatie op de site van de Universiteit van Luzern

 

Gefeliciteerd met Schubert!

Het was deze ochtend gedichtendag bij De Ochtend van 4 met de Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja. Hij draagt het gedicht 'Ik zeg tegen je' voor met Marcus van den Munckhof live op cello.

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart en Ronald Brautigam [piano]

Op het programma:
Wolfgang Amadeus Mozart - Pianoconcert nr. 21 in C majeur, KV 467

Opname: Vrijdag 25 januari 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht. 

Zaterdag 2 februari is de honderdste geboortedag van de Zwitserse zangeres Lisa Della Casa. Eén van de grote zangeressen van de vorige eeuw. Ze debuteerde in 1947 in de opera Arabella van Richard Strauss en trad in de jaren daarna op in alle grote operahuizen ter wereld. Tot ze tot ieders verrassing in 1974 besloot dat het genoeg was en “het jaloerse muziekwereldje” de rug toekeerde. Ze overleed in december 2012.

Deze week is ze te horen in een aantal van haar mooiste opnamen, met name van muziek van Richard Strauss en Wolfgang Amadeus Mozart.

Maandag 28 januari: Lisa Della Casa zingt in de opera Arabella van Richard Strauss

"Er ist der Richtige nicht fur mich" 
{audiofragment audio="342109" caption="Lisa della Casa -  Er ist der Richtige nicht fur mich" }

"Das was sehr gut, Mandryka" 
{audiofragment audio="342112" caption="Lisa della Casa - Das was sehr gut, Mandryka" }

Arabella - Er ist der Richtige nicht fur mich & Das was sehr gut, Mandryka
Lisa Della Casa (Arabella) & Hilde Gueden (Zdenka) & Alfred Poell (Mandryka)
Wiener Philharmoniker o.l.v. Rudolf Moralt
Opname: 1953

Dinsdag 29 januari: Lisa Della Casa zingt in Le Nozze di Figaro van Mozart

"Porgi amor, qualche ristoro"
{audiofragment audio="342114" caption="Lisa della Casa - Porgi amor, qualche ristoro" }

"Dove sono i bei momenti" 
{audiofragment audio="342115" caption="Lisa della Casa - Dove sono i bei momenti" }

Le nozze di Figaro KV.492 ; Akte II - cavatina. "Porgi amor, qualche ristoro'' & "Dove sono i bei momenti"
Wolfgang Amadeus Mozart
Lisa Della Casa
Wiener Philharmoniker o.l.v. Erich Leinsdorf 
Opname: 1958

Woensdag 30 januari: Lisa Della Casa zingt Schubert

{audiofragment audio="342265" caption="Lisa della Casa zingt Schubert" }

Auf dem Wasser zu singen & Im Fruhling & Du bist die Ruh
Lisa Della Casa & Karl Hudez (piano)
Franz Schubert

VIDEO: Lisa Della Casa zingt het recitatief en aria Mi tradi uit Mozarts Don Giovanni  op de Salzburger Festspiele, 1954

{video "https://www.youtube.com/watch?v=Upg6wwaS2cs"}

De 33-jarige Finse dirigent Dalia Stasevska wordt ‘Eerste Gastdirigent’ bij het BBC Symphony Orchestra. Daarmee is ze de eerste vrouw op deze positie in de geschiedenis van het orkest. Haar benoeming volgt op twee eerdere concerten waarin ze het orkest succesvol dirigeerde met muziek van onder meer Sibelius en Stravinsky.
‘Ik voelde meteen een connectie met de musici. Het orkest is inspirerend, energiek en veelkleurig. Ik zie uit naar onze samenwerking de komende jaren,’ aldus de nieuwe gastdirigent Stasevska, die nog maar 4 jaar dirigeert.

Stasevska studeerde viool aan de befaamde Sibelius Academie in Helsinki toen ze op een dag een vrouwelijke medestudent zag dirigeren. Toen wist ze: dit wil ik ook. Na haar afstuderen in 2012 dirigeerde ze onder meer het Oslo Philharmonic Orchestra en de Finnish National Opera. En eind vorig jaar leidde ze het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra bij de Nobelprijsceremonie.

Komende juli zal ze haar debuut maken tijdens de BBC Proms.

Foto: ProTV

De spanningen tussen De Verenigde Staten en China lopen momenteel op: het handelsconflict, de situatie in Venezuela en het conflict rond de gearresteerde Chinese topvrouw van Huawei. Maar toch komt er aankomende mei een heuse viering om de 40 jarige relatie tussen beide grootmachten te vieren.

En dat gebeurt onder andere met twee concerten in Beijing en Shanghai. Die concerten worden gegeven door het Philadelphia Orchestra onder leiding van Yannick Nézet Séguin. Het orkest laat weten met muziek een culturele brug te willen slaan en een zinvolle uitwisseling tussen mensen tot stand te willen brengen.

De twee concerten van het Philhadelphia Orchestra maken deel uit van een tournee door China. Naast de twee concerten, zijn er paneldiscussies en spelen de orkestleden samen met studenten en leden van Chinese orkesten. Over de tournee in mei zegt Nézet Séguin: Het is altijd bijzonder om in China te spelen, zeker nu tijdens dit jubileumjaar. Deze tour markeert de verdieping van onze relatie met China en zijn muziekliefhebbers. We zien ernaar uit om de vreugde, die muziek geeft, te delen, en om daarmee waardevolle ontmoetingen tot stand te brengen tussen onze culturen en onze mensen.’ 

Op het programma tijdens die twee concerten in mei onder meer: Beethovens 6e symfonie, de 2e symfonie van Sibelius en een wereldpremière van Tan Dun, een vocaalconcert The Deer of Nine Colors met sopraan Lei Jia.

 

 

The Godfather III en Cavalleria Rusticana

Paul Witteman ontvangt sterpianist Wibi Soerjadi, sopraan Barbara Kozelj en de Nederlandse Bachvereniging, violist Luna van Leeuwen en pianist Natasja Douma.

Zondag komt Wibi Soerjadi. En dat werd tijd na vijf seizoenen Podium Witteman! Wibi is een van de meest succesvolle Nederlandse musici van deze tijd. Hij heeft een enorme schare fans en trekt volle zalen met zijn concertprogramma’s. Wibi is een pianoleeuw in de stijl van Liszt. Hij speelt prachtig klassiek en bewerkt bekende filmmelodieën tot spetterende pianowerken.

Kijk voor de eerstkomende optredens van Wibi Soerjadi op zijn website.

Sopraan Barbara Kozelj is een van de zangers in de operaproductie Vivaldi: Dangerous Liaisons van Opera2Day. Deze voorstelling met muziek van Antonio Vivaldi gaat over liefdesintriges aan het Venetiaanse Hof. Het orkest van de Nederlandse Bachvereniging is de muzikale motor van de voorsteling. Barbara zingt met het orkest de hartverscheurende aria Sposa da disprezzare.

Kijk voor de eerstkomende optredens van Barbara Kozelj op haar website.

Deze week is violist Luna van Leeuwen te gast in Pauls Jonge Helden. De vijftienjarige Luna won al diverse prijzen, waaronder op het Prinses Christina Concours en het Koninklijk Concertgebouw Concours. Luna wordt in een Spaanse Dans van Enrique Granados begeleid door pianist Natasja Douma.

In Korties Kwesties zal Floris Kortie een zelden vertoonde performance geven van Water Walk van John Cage. De Amerikaanse componist Cage schreef Water Walk in 1959 voor televisie. In dit stuk van 3 minuten moet een performer heel nauwgezette handelingen uitvoeren met een keur aan alledaagse voorwerpen, van radio’s tot een badkuip en van een sodaspuitfles tot een snelkookpan.

Bekijk de uitzending:

{npovideo "VPWON_1297226"}

Engeland krijgt er een nieuwe klassieke muziekzender bij. Begin maart wordt de nieuwe Britse zender gelanceerd: Scala Radio.

Klassiek populair bij jongeren
Volgens de makers en presentatoren zijn steeds meer jonge mensen geïnteresseerd in klassieke muziek. Ze baseren zich op een onderzoek waaruit blijkt dat steeds meer mensen onder de 35 jaar luisteren naar klassieke muziek om te ontsnappen aan de geluiden van het moderne leven. Die groeiende populariteit gaat volgens het onderzoek hand in hand met het toenemend bezoek aan musea en stijgende verkoop van poëzie onder jongeren. Scala heeft inmiddels verschillende presentatoren aangesteld.

Componist Jack Pepper, foto: jackpeppermusician.com

Hedendaags verhaal
Jack Pepper, componist, is met zijn 19 jaar de jongste. Hij zegt over het nieuwe radiostation: ‘Over klassieke muziek bestaat de misvatting dat het niet relevant, steriel en ontoegankelijk is. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat klassieke muziek een authentiek hedendaags verhaal nodig heeft om werkelijk contact te kunnen maken met mensen. Een klassieke componist is een normaal mens met dezelfde ups en downs waar we ons allemaal mee kunnen identificeren.’

De presentatoren zijn overigens niet allemaal zo jong. Het gezicht van de nieuwe zender Scala Radio is de 60-jarige Simon Mayo.

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart en Ronald Brautigam [piano]

Op het programma:
Henriëtte Bosmans - Concertino voor piano en orkest

Opname: Vrijdag 25 januari 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht. 

Grappen met filmmuziek

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid. 

Zaterdag 26 januari 2019 maakten celliste Anastasia Feruleva en pianist Frank van de Laar een unieke mix van twee werken: Arvo Pärts 'Fratres' en Edvard Griegs 'Solveigs Lied'. Je ziet en hoort het resultaat hieronder!

{video "https://www.youtube.com/watch?v=OR-3Z5EQvTE"}

De burgemeester van de Italiaanse vioolstad Cremona roept zijn stadsgenoten op tot stilte. Tot 9 februari worden daar namelijk bijzondere geluidsopnames gemaakt. De straten rondom de studio zijn afgesloten voor verkeer en de bewoners mogen geen onverwachte geluiden maken. De klanken van de strijkinstrumenten die hier in de 17e en 18e eeuw gemaakt zijn door Stradivari, Guarneri en Amati worden door 32 zeer gevoelige microfoons vastgelegd.
De microfoons zijn zó gevoelig dat elk geluid in de buurt wordt opgevangen. Lampen en airconditioning gaan ook uit. Het doel van de opnames: een speciale digitale databank, zodat alle klanken van de vier strijkinstrumenten voor de eeuwigheid zijn bewaard.

Het project is bedacht door drie geluidstechnici die de unieke klanken voor het nageslacht willen bewaren. De achterliggende gedachte: de oude instrumenten zullen ook wel hun houdbaarheidsdatum hebben en kunnen wellicht op den duur geen topprestaties meer leveren.


Hoe de oude instrumenten bespeeld worden, wat de speeltechnieken zijn die gebruikt worden en welke noten binnen welk bereik worden opgenomen, is onbekend.


De Franse organist Jean Guillou is afgelopen zaterdag overleden. Hij werd 88 jaar. Tussen 1963 en 2014 was hij verbonden aan de St. Eustache kathedraal in Parijs. 

Guillou studeerde in Parijs bij onder anderen Marcel Dupré en Olivier Messiaen. Naast organist, improvisator, en componist was hij ook orgelbouwadviseur.
Hij gaf concerten over de hele wereld en bracht meer dan honderd opnamen uit.
In 1963 werd hij benoemd tot vaste organist van de St. Eustache. Ruim 25 jaar later ontving die kerk een nieuw orgel van de Nederlandse orgelbouwer Van den Heuvel. Het grootste orgel dat in Frankrijk is gebouwd. Jean Guillou was overigens ook als adviseur nauw betrokken bij dit project. Het instrument werd in 1989 door Guillou onder grote Nederlandse belangstelling in gebruik genomen.

De Franse organist gaf regelmatig concerten in ons land. Zijn virtuoze stijl zorgde voor zowel positieve als negatieve reacties. Trouw schreef ooit over de manier waarop hij Bach speelde: ‘even bizar als bedroevend.’ In een interview met het Reformatorisch Dagblad uit 2000 zegt Jean Guillou: ‘Het is niet mijn intentie excentriek te zijn. Het is toch komisch dat mensen wel verrukt zijn wanneer ze een pianist iets nieuws met een Beethovensonate horen doen, maar dat hetzelfde voor een organist taboe is. Het lijkt wel alsof sommigen willen dicteren hoe je Bach moet spelen. Een organist mag toch wel zelf nadenken? Anders leeft de muziek, de kunst niet en hebben we met diep bevroren materie te maken.’

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart 

Op het programma: 
Johannes Brahms - Derde Symfonie, op. 90

Opname: Vrijdag 25 januari 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht. Dit concert is onderdeel van de serie Het AVROTROS Vrijdagconcert.

Muziektempel TivoliVredenburg in Utrecht viert in 2019 een dubbel jubileum: het nieuwe gebouw opende vijf jaar geleden zijn deuren en de Grote Zaal (het oude Vredenburg) bestaat 40 jaar. NTR Podium zond afgelopen vrijdag 25 januari voor de gelegenheid uit vanuit één van de vele uithoeken van TivoliVredenburg.

In de uitzending kwam het nieuwe ensemble ROctet langs. Dit gezelschap met acht strijkers uit het Radio Filharmonisch Orkest speelde het Scherzo uit Prelude en scherzo voor strijkers, op.11 van Dmitri Sjostakovitsj. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=HbGPwKyTS0A"}

De Oostenrijkse sopraan Wilma Lipp is afgelopen zaterdag op 93-jarige leeftijd overleden. Ze was een van de belangrijke zangeressen in het Mozartensemble van de Weense Staatsopera na de Tweede Wereldoorlog. Ze zong regelmatig met dirigenten Karl Böhm en Herbert von Karajan, met wie zij ook opnamen maakte. Haar grote doorbraak maakte zij als de Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte. Konstanze in Die Entführung aus dem Serail en  behoorden tot haar grote rollen. Ze zong in alle grote operahuizen wereldwijd.
Op haar 28e werd ze al Kammersängerin van de Weense Staatsopera en in 1982 erelid. In 1962 ontving zij het Oostenrijkse Erekruis voor wetenschap en kunst.

Dominique Meyer, de directeur van de Weense Staatsopera, zegt over haar: “Ze was een groot docente en een voorbeeld voor het huidige solistenensemble: Wilma Lipp heeft met overgave laten zien, hoe je als vast lid van het ensemble kunt opbloeien en toch een internationale carrière kunt opbouwen.”

Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} De Engelse violist Tasmin Little gaat na een carrière van 30 jaar en ruim 2000 concerten stoppen. Tasmin Little heeft overal ter wereld opgetreden in de mooiste concertzalen, met de beste orkesten en dirigenten. Daarnaast gaf ze workshops op scholen, maakte veel opnames, maakte tv- en radio-documentaires, schreef artikelen in tijdschriften. In een brief aan muziekjournalist Norman Lebrecht schrijft ze dat ze van elk moment heeft genoten, maar dat het tijd voor haar andere interesses. Vanaf 2020 geeft ze dus geen concerten meer, maar ze wil wel actief blijven in de muziek door zich in te zetten voor muziekeducatie in Groot-Brittannië, door masterclasses te geven en door plaats te nemen in jury’s van internationale concoursen. Er staan nog flink wat concerten gepland. Tasmin Little zal nog 1,5 jaar wereldwijd concerten geven voordat zij haar viool definitief aan de wilgen hangt.  

Tja Ling Hu deed onderzoek naar de achtergrond van haar Chinese familie en wil haar ondervindingen in tekeningen gaan vertalen.

Afgelopen zondag stond Bernard Haitink (89) weer op de bok in het Concertgebouw. Onder zijn leiding speelde het Koninklijk Concertgebouworkest een programma bestaande uit Mozarts Symfonie nr. 40 en Brahms' Vierde symfonie. 

Bernard Haitink - foto: Marco Borggreve

Lof
In de pers klonk er veel lof voor deze uitvoering van de eredirigent en zijn vertrouwde KCO. Frederike Berntsen van Trouw prees de interpretatie van de maestro: "Haitink dwong de schoonheid van Mozarts muziek af bij het orkest, zij het niet door een flitsende weergave. Het levendige karakter van de Veertigste kwam naar voren in de milde uitwerking van een kordate aanpak". Joep Stapel schrijft in het NRC Handelsblad over "spanning, diepe concentratie" op het moment dat Haitink zijn handen heft bij aanvang van het concert en beschrijft de Brahms-symfonie als een "meeslepend luisteravontuur, warmbloedig maar beheerst". 

Sabbatical
Haitink, die in 1956 bij het Concertgebouworkest debuteerde, neemt tijdens het komende seizoen (2019/2020) een sabbatical van een jaar. Met uitvoeringen zoals die van afgelopen zondag bewijst hij dat de koek nog lang niet op is, al moet hij het iets rustiger aan doen.  

Beluister het concert

 {concert id="8557"}

Bekijk de antwoorden.

Winnaar van drie Oscars en bekend van Les parapluies de Cherbourg

Kijk hoe dit orkest de soundtrack inspeelt

Nieuwe soundtrack van Max Richter

Subcategorieën