De Brockes-Passion van Georg Philipp Telemann door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven.

Op 2 april 1716 beweegt een stroom mensen zich in Frankfurt am Main naar de Lutherse Barfüserkirche. Het tekstboekje in de hand dient als entreebewijs. Ze zijn allemaal op weg naar de eerste uitvoering van de ‘Brockes’ van Georg Philipp Telemann. Een van de meest dramatische en meeslepende passies allertijden. De basis in een tekst van Barthold Heinrich Brockes. Het in die tijd enorm populaire Der für die Sündeder Welt gemarterte und sterbende Jesus. Brockes stelt zijn vertellende recitatieven samen en herdicht ze uit de vier evangeliën.

Telemann levert een geweldig werk af. Een prachtige instrumentale inleiding en een stralend slotkoraal dat al op Pasen vooruitloopt.

{concert id="2106"}

Media
Programmaboekje NTR ZaterdagMatinee 25 oktober 2008

Deze week laten we in NTR Podium de Gouden Opnamen van het Alban Berg kwartet horen. Het gezelschap werd opgericht in 1970 in Wenen en werd opgedoekt in 2008. In de tussenliggende jaren waren ze de absolute top van de strijkkwartet wereld. Ze maakten beroemde opnames van de kwartetten van Beethoven, Mozart en Haydn, maar ook van nieuwere muziek zoals die van de Tweede Weense School.

Maandag 8 april: Het Alban Berg Kwartet speelt het Strijkkwartet nr. 15 van Schubert

{audiofragment audio="349236" caption="Gouden Opname: Het Alban Berg Kwartet speelt Strijkkwartet nr. 15 van Schubert" }

Strijkkwartet no.15 - II. Andante un poco moto
Franz Schubert
Alban Berg Kwartet
Opname: 1980

VIDEO: Het Alban Berg Kwartet speelt Strijkkwartet nr. 9 van Ludwig van Beethoven
{video "https://www.youtube.com/watch?v=lz3VT8RMBV0"}

De Russische film- en operaregisseur Kirill Serebrennikov is na twintig maanden huisarrest vrijgelaten. In afwachting van zijn rechtszaak mag hij Moskou echter niet verlaten.

De 49-jarige Serebrennikov werd twintig maanden geleden gearresteerd op verdenking van verduistering van 133 miljoen roebel aan overheidssubsidie – dat is 1,8 miljoen euro. Dit bedrag was bestemd voor een theaterproject.

Serebrennikov staat bekend om zijn kritiek op de Russische regering en volgens velen is de rechtszaak dan ook een manier om hem het zwijgen op te leggen. Prominente figuren uit de internationale cultuurwereld, onder wie dirigent Theodor Currentzis, hebben de afgelopen tijd kritiek geuit op de vervolging van Serebrennikov.

Tijdens zijn huisarrest bleef de regisseur wel actief. Hij had niet de beschikking over telefoon en internet, maar kon via usb-sticks die hij zijn advocaat elke dag meegaf, instructies doorgeven aan operahuizen. Langs die weg kreeg hij ook video-opnamen van repetities toegespeeld. Op die wijze bereidde hij een produktie voor van Verdi’s Nabucco, die onlangs aan de Hamburger Staatsopera werd opgevoerd.

Paul Witteman ontvangt pianist Daria van den Bercken en het Dudok Kwartet, componist Guus Janssen, violist Merel Vercammen en pianist Dina Ivanova. 

Pianist Daria van den Bercken wil samen met het Dudok Kwartet het aloude menuet nieuw leven inblazen. Deze dans uit de late 17de en 18de eeuw -toppunt van lichte elegantie- is ten onrechte in onbruik geraakt, vinden Daria en het Dudok. Zij willen hedendaagse componisten aansporen om weer menuetten te gaan schrijven. Componist Guus Janssen heeft als eerste de oproep beantwoord. We horen de wereldpremière van zijn ‘Menuet met zwikje’.

Bas-bariton Robert Holl is een van de grootste liedzangers die Nederland ooit heeft gekend. Zijn hele leven heeft Robert zich verdiept in de geheimen van de liederen van Franz Schubert, de aartsvader van het Duitse kunstlied. In Podium Witteman treedt hij op met pianist Roger Braun. Als je Robert Holl live wilt horen zingen: in mei treedt hij twee keer op bij het Internationaal Liedfestival in Zeist.

In Pauls Jonge Helden deze week de zangers van het jongerenproject van het Nederlands Kamerkoor, NKK NXT 18/19. Zij hebben een programma samengesteld rond het thema Kunstmatige Intelligentie. Het koor zingt een compositie van een van de zangers, Niels Hak. Voor wie het NKK NXT wil horen, op 8 juni zingt het NKK NXT tijdens het Imaginary Landscape Festival in Ottersum.

Violist Merel Vercammen en pianist Dina Ivanova hebben een cd opgenomen met o.a. de Vioolsonate in A gr.t. van César Franck. Deze sonate is een hoogtepunt uit de romantische muziek. We horen het stralende laatste deel. 

In Korties Kwesties wordt weer een van de bekendste en mooiste melodieën ooit behandeld. We verklappen nog niet welke, maar we hebben er een organist voor nodig. Daarvoor komt op speciaal verzoek Rik Mbengue.

In Podium Witteman Extra de documentaire “De herontdekking van de Matthäus-Passion” van regisseur Sarah Blum, over de cd-opname van Bachs meesterwerk door de Vlaamse dirigent René Jacobs. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Podium Witteman omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici. Podium Witteman wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam. Het NTR-programma wordt daarna twee keer herhaald: op maandag om 23:45 uur en op zaterdagmiddag om 14:20 uur.

Bekijk de hele uitzending:

{npovideo "VPWON_1297236"}

Het Nederlands Kamerkoor verrast binnen de passietraditie en brengt Arvo Pärts intense, emotionele en spirituele Johannespassie.

De passietraditie, die buiten Nederland zijn gelijke niet kent, wordt meestal gevierd met uitvoeringen van de passies van Johann Sebastian Bach. Een enkele keer is een passie van een tijdgenoot of voorganger van Bach te horen, bijvoorbeeld van Cipriano de Rore, Johann Mattheson of Georg Friedrich Händel.

Na Bach wordt het lijdensverhaal veel minder vaak als onderwerp genomen voor een compositie. Grote uitzondering daarop is Arvo Pärt. Hij schreef een in al zijn eenvoud intense Johannespassie, vol van de voor deze componist zo kenmerkende emotionele geladenheid en spirituele zeggingskracht. Een aansprekend alternatief voor Bach!

{concert id="3477"}

{video "https://www.youtube.com/watch?v=2WNpqtnqLbg"}

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Bekijk de video

Als je bewerkt, doe het dan goed! Doe het dan zo dat er iets nieuws ontstaat. Dat is de overtuiging van waaruit Calefax Rietkwintet al meer dan dertig jaar omgaat met de traditie. Nu is er een cd waarbij ze nog avontuurlijker te werk zijn gegaan dan anders. Samen met meestertrompettist Eric Vloeimans hebben ze een jazz-versie gemaakt van de ontroerende opera van Purcell over tragische liefde: Dido and Aeneas. Het resultaat is verbluffend.

Beluister de podcast

Het Theater Duisburg voelt nattigheid - letterlijk dan. Tijdens werkzaamheden aan de sprinklerinstallatie ging het mis. 80.000 liter water stroomde uit de sprinklers, waardoor het podium, de coulissen en de technische ruimten van het operahuis blank kwamen te staan. De brandweer heeft het water weggepompt, maar de schade is aanzienlijk en de komende maanden is het niet mogelijk voorstellingen te geven. Het theater is de thuisbasis van de Deutsche Opera am Rhein, het Ballet am Rhein en de Duisburger Philharmoniker.

Of de sprinklerinstallatie door een menselijke fout is gaan sproeien of door een technisch defect, moet nog worden onderzocht. De financiële schade is nog niet bekend en ook niet wie daarvoor zal opdraaien.
Het is het vijfde ongeluk met een sprinkler-installatie in een Duits theater binnen twee jaar. Eerder al werd onder meer de prestigieuze Deutsche Oper Berlin getroffen.

Violist Lisa Jacobs was op vrijdag 5 april te gast in NTR Podium. Ze speelde onder meer deze prachtige Romance van de Noorse componist Johan Svendsen, waarbij ze begeleid werd door Ksenia Kouzmenko op piano. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=DpzUDQ7LLDQ"}

Romance voor viool en strijkers, op.26 in G gr.t. (Arr.)
Johan Svendsen
Lisa Jacobs & Ksenia Kouzmenko

Bekijk de 3 tips van Beitske de Jong

Gitarist en vocalist Toine Scholten gaat aan de slag met liedjes voor zijn nieuwe EP.

Kunst en klassiek slaan de handen ineen! Tijdens de Nationale Museumweek 2019 vertelt Lucas De Man in het AVROTROS-programma Man en Kunst elke avond meer over een iconisch kunstwerk - van Schieles 'Portret van Edith' tot de 'Infinity Mirror Room' van Yayoi Kusama. Ab Nieuwdorp zoekt er in De Klassieken passende muziek bij. Luisteraars kunnen meedenken en vrij associëren: welke muziek zou er geklonken hebben in de ateliers van de kunstenaars?

Op maandag 8 april is Lucas in het Gemeentemuseum Den Haag, waar hij het wereldberoemde 'Portret van Edith' van de Oostenrijkse expressionist Egon Schiele uitlicht. Beluister alle muzikale suggesties bij het portret:



Op dinsdag 9 april bespreken we het kunstwerk dat zaterdag 13 april in Man en Kunst te zien is: ‘Hercules en Cacus’ van de Haarlemse kunstschilder Hendrick Goltzius, een levensgroot werk dat in het Frans Hals Museum hangt. Beluister alle muzikale suggesties bij het schilderij:



Woensdag 10 april is Lucas in het Stedelijk Museum Amsterdam, waar hij de reeks witte schilderijen ‘Achromes’ van de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni bekijkt. De avant garde-kunstenaar gebruikte voor deze werken geen witte verf, maar andere aparte middelen: gips, watten, wol en zelfs… hardgekookte eieren. Beluister alle muzikale suggesties bij de reeks:



Donderdag 11 april bezoekt Lucas geen schilderij, maar een volledige kunstinstallatie: de ‘Infinity Mirror Room’ (Phalli’s Field) van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama. ‘The Polkadot Princess’ gebruikt haar geestelijke gesteldheid als inspiratiebron voor haar werk. De ‘Infinity Mirror Room’ is een gigantische spiegelkamer, waar duizenden fallussymbolen met rode stippen staan. Beluister alle muzikale suggesties bij de installatie:



Het laatste werk waar we muziek bij zoeken is het begin van de wereld: ‘le commencement du monde’ van de Roemeense beeldhouwer Constatin Brancusi. Dit werk - een gigantisch, asymmetrisch ei - staat in het Kröller Muller Museum en representeert volgens Brancusi volmaakte schoonheid. Beluister alle muzikale suggesties bij dit ei aller kunsteieren:



Mist er wat jou betreft nog een kunstwerk in de playlist en heb je een leuke suggestie? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of stuur een appje via de NPO Radio 4-app

Bekijk de antwoorden.

Luister hier

Avondconcert 15-1-2019

De leden van het Amerikaanse Brentano Quartet kijken verder dan het klassieke strijkkwartetrepertoire. Het viertal heeft een grote belangstelling voor zowel oude als nieuwe muziek. En vooral muziek uit Renaissance en Barok. Ze hebben ontdekt dat deze vaak vocale muziek wonderwel klinkt op hun moderne strijkinstrumenten. 

In  dit concert met het thema Lamentations’hoor je onder andere trieste madrigalen van Carlo Gesualdo en de beroemde aria Dido’s Lament van Henry Purcell.
Van Joseph Haydn spelen de Brentanos enkele delen uit de versie voor strijkkwartet van Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.

In uitstapjes naar de 20ste eeuw klinken een smartelijke aria van Dmitri Sjostakovitsj uit zijn opera Lady Macbeth van Mtsensk, prachtig ‘gezongen’ door de eerste viool en een korte Elegy van Elliott Carter. Aan het einde van de 19e eeuw ontstond de klaagzang van de veelbelovende maar jong gestorven Guillaume Lekeu, die op zeventienjarige leeftijd – geïnspireerd door Haydn – in zijn Molto Adagio ook uiting gaf aan woorden uit het lijdensverhaal. Om stil van te worden.

{concert id="8541"}

Beluister meer muziek voor de Passietijd

Ivo Pogorelich heeft aangekondigd dat hij weer een cd gaat maken. Dat klinkt als onbelangrijk nieuws, maar toch is het opvallend. De Servische pianist heeft al sinds 1998 geen solo-cd meer gemaakt, althans niet met nieuwe opnamen. Tot dat moment verschenen regelmatig nieuwe albums bij Deutsche Grammophon. In 2012 kwam bij dat label nog een heruitgave uit. En drie jaar geleden bracht Pogorelich opnamen uit die alleen online beschikbaar waren.

Nu heeft hij een exclusief lange termijn-contract getekend bij Sony Classsical. Het eerste album komt dit najaar uit. Daarop staan de - al opgenomen -Pianosonate in Bes klein van Rachmaninov en een aantal Beethoven sonates. Daarna volgen er meer cd’s. Pogorelich lijkt op zijn 60ste aan een tweede leven te zijn begonnen.

De Argentijnse componist Osvaldo Golijov ziet in de figuur van Jezus Christus niet alleen de zoon van God, maar ook een mens met gevoelens en emoties en alles wat daarbij hoort en daaruit voortvloeit. Deze passie lijkt niet op de plechtige 'klassieke passies', maar blinkt uit door een swingende progressie.

{concert id="609"}

Lees meer over La pasión según San Marcos

 

Op dinsdag 2 april gaven mezzosopraan Barbara Kozelj en pianist Julius Drake een recital in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Op het programma liederen van o.a. Wolf, Korngold, Rodrigo en Granados. In de Volkskrant van 4 april kreeg het duo 4 sterren. Luster hier de opname terug die de NTR dinsdag maakte.

Bekijk het fragment uit Podium Witteman

Avondconcert 04-04-2019

Minimal uit de VS, Azië en Europa komt samen in dit bijzondere concert tijdens het Minimal Music Festival. Pianist Ralph van Raat speelt de wereldpremière van het pianoconcert Pastiche dat de Russische spiritueel-minimalist Vladimir Martynov voor hem schreef. Daarnaast klinkt het schitterende Mysteriën van Louis Andriessen, een bewerking van Steve Reichs klassieker Music for 18 Musicians. En een overweldigend natuurtafereel van landschapscomponist John Luther Adams.

{concert id="8679"}

 

De grootste filmklassiekers door het Metropole Orkest

Avondconcert 31-03-2019

De Britse jazz pianist, organist en componist Kit Downes beweegt zich op het grensgebied van georganiseerd componeren en ongecontroleerd spel. Als organist is hij zowel ontdekkingsreiziger en archeoloog als een virtuoze en spetterende improvisator.

Tijdens Rewire 2019 gaat hij een samenwerking aan met het nieuwe muziekensemble Ensemble Klang. In opdracht van Rewire en Dag in de Branding componeerde Kit Downes een aantal nieuwe werken op het orgel in de Luthersekerk in den Haag.

Subtiele klanken en onbeschrijfelijke harmonieën van orgel, piano, elektrische gitaar en saxofoons vermengen met de natuurlijke acoustiek van de Luthersekerk.

{concert id="8677"}

© Parcifal Werkman

 

Avondconcert zondag 31 maart

Tijdens Rewire 2019 speelt de uit New York afkomstige pianiste Kelly Moran in een afgeladen Lutherse Kerk in den Haag. Moran speelt op een geprepareerde piano.

Naar voorbeeld van pionier John Cage monteert ze schroeven en bouten tussen de snaren. Het resultaat is indrukwekkend. Haar ruimtelijke, elektronisch gemanipuleerde muziek overstijgt verschillende muzikale werelden.

De neo-klassieke muziek van Kelly Moran staat met één been in die elektronische muziekwereld, en met één in de hedendaags klassieke. Haar pianoklanken gaan van metalig en organisch naar etherisch en dromerig. "Ik wil het normale geluid van een piano vervagen, op zoek naar een uniek geluid”, vertelde Moran kortgeleden aan NRC "Ik word blij als mensen mijn muziek horen en niet weten dat het een piano is, dat ze denken dat het een heel ander instrument is.”

{concert id="8678"}

© Pieter-Kers

Bach de architect, Bach de goochelaar.

Ontdek het hier

De samenstelling van RCO Young is bekend, het nieuwe jeugdorkest van het Koninklijk Concertgebouworkest. Er zijn 73 musici van 14 t/m 17 jaar geselecteerd, uit maar liefst 27 landen. Éen van de deelnemers komt van buiten Europa. Het is een violiste uit Zuid-Afrika, die meedoet aan een uitwisselingsprogramma van het Concertgebouworkest.

RCO Young moet een kans geven aan wat het Concertgebouworkest ‘verborgen talent’ noemt: musici die een steuntje in de rug verdienen. Met de 73 deelnemers worden vijf grote ensembles samengesteld. Komende zomer zijn er repetities van ensembles en orkest. Daarbij krijgen de jongeren onder meer les van musici van het Concertgebouworkest. Ze worden begeleid door acht mentoren, jonge mensen (21-33 jaar) met een passie voor klassieke muziek en ervaring met het begeleiden van jongerenkampen.

In augustus 2019 zullen ensembles en orkest voor het eerst optreden. Het hele orkest komt in actie op 23 en 24 augustus, in respectievelijk Het Concertgebouw te Amsterdam en in Brussel.

Meer informatie

 

NPO Radio 4 staat van 10 t/m 20 april in het teken van het meest geliefde klassieke werk aller tijden: de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Beluister en bekijk de Matthäus (én de Johannes-Passion) de komende weken op radio en televisie:

Woensdag 10 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Philippe Herreweghe
M.m.v. Jacob Pilgram (evangelist), Hana Blažíková (sopraan), Alex Potter (alt), Robin Tritschler (tenor), Kresimir Strazanak (bas) (Christus), Grace Davidson (sopraan), David Erler (alt), Benedict Hymas (tenor) en Wolf Matthias Friedrich (bas)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg in Utrecht.

Vrijdag 12 april  - 20:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier en Cafe Zimmermann, m.m.v. Raphael Höhn (evangelist)
Rechtstreeks vanuit TivoliVredenburg, Utrecht

Zondag 14 april - 14:00 uur, NPO Radio 4 - Johannes-Passion

Koninklijk Concertgebouworkest en Nederlands Kamerkoor o.l.v. William Christie
Reinoud van Mechelen, tenor (evangelist), Alex Rosen, bas (Christus), Emöke Baráth, sopraan, Iestyn Davies, alt, Anthony Gregory, tenor, Renato Dolcini, bas
Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam

Donderdag 18 april, 19:00 uur, NPO Radio 4 - Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest o.l.v. Marc Albrecht
Vlaams Radio Koor o.l.v. Bart van Reyn
Nationaal Kinderkoor o.l.v. Wilma ten Wolde
Mark Padmore (tenor, evangelist), Peter Harvey (bariton, Christus), Sibylla Rubens (sopraan), Helena Rasker (alt), Kenneth Tarver (tenor), Sebastian Noack (bas)
Opname van 15 april in het Concertgebouw, Amsterdam

Maandag 15, woensdag 17 en donderdag 18 april, 22:45 uur, NPO 2 (televisie)

Pauls passie voor Bach: een spoedcursus Bach met de hoogtepunten van de Matthäus-Passion, geselecteerd door dirigent Jan Willem de Vriend en presentator Paul Witteman.

Zondag 14 april - 19:05 uur themakanaal NPO 2 Extra

De herontdekking van de Matthäus-Passion.
In de documentaire De herontdekking van de Matthäus-Passion  van regisseur Sarah Blum wordt de cd-opname van de Matthäus-Passion gevolgd. De Vlaamse dirigent René Jacobs heeft zijn leven lang al een band met deze passie van Bach. Als jongen van tien zong hij als jongenssopraan in de Kathedraal van Gent zijn eerste passies. In de jaren zeventig en tachtig zong hij talloze malen de altpartijen, waaronder het beroemde 'Erbarme dich'. Vervolgens heeft hij zich vijfentwintig jaar lang voornamelijk met dirigeren beziggehouden, waarvoor hij diverse prijzen heeft gewonnen. In 2012 heeft Jacobs de Matthäus-Passion op cd uitgebracht samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Rias Kammerchor en solisten.

Een documentaire over het mysterie van muziek

Beluister de mooiste muziek uit dit genre

De carrière van de 38-jarige Amerikaanse dirigent Karina Canellakis komt nu in een stroomversnelling. Gisteren werd bekend dat zij komend seizoen Eerste Gastdirigent wordt bij het Radio-Symfonieorkest Berlijn. Dit volgt op haar eerdere benoeming als chef-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest, eveneens te beginnen in het nieuwe seizoen.

Naast de gevierde chef-dirigent Vladimir Jurowski verkeert zij op slag in de eredivisie van de muziek. Al bij haar eerste aantreden moet zij aan de bak met het veeleisende Ein Heldenleben van Richard Strauss en Beethovens beroemde Zevende Symfonie.
Canellakis  is opgetogen over de benoeming: “Ik verheug op de samenwerking met de prachtige musici van het RSB, ik begin met hen aan een avontuur om ook minder bekend en nieuw repertoire uit te voeren.” 

Het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin heeft een reputatie hoog te houden en weet al sinds de oprichting grote dirigenten aan zich te binden, zoals Sergiu Celibidache en Eugen Jochum.

 

In korte tijd heeft een steunactie voor behoud van het Muziekcentrum Eindhoven al zo’n 12.000 handtekeningen opgeleverd. Dat meldt het Eindhovens Nieuwsblad. Gisteren werden namens actievoerders, muzikanten en personeelsleden de steunbetuigingen aan de Eindhovense gemeenteraad aangeboden. 

Het Muziekcentrum kampt met een jaarlijks gat op de begroting van 5 ton. Het gemeentebestuur wil de subsidie echter niet verhogen en vindt dat het MGE de tering naar de nering moet zetten. Volgens het Muziekgebouw gaat dat echter ten koste van de kwaliteit van de programmering.

 

Om de problemen op te lossen, hebben gemeente, MGE, Brainport en de provincie een actieplan opgesteld. Dat is dit weekend bij het college ingeleverd. Wat er in staat, is niet bekend. Over twee weken -op 16 april- wordt het plan door de gemeenteraad besproken.

De Elbphilharmonie in Hamburg is sinds de opening een ware toeristische trekpleister geworden, het is een plek die je gezien moet hebben. Dat trekt ook publiek dat voor het eerst een concert bezoekt en dat de mores niet kent. Tot grote ergernis van de trouwe concertganger.

 

De duurste concertzaal ter wereld (bijna 900 miljoen euro) heeft bovendien zo’n heldere akoestiek dat het geluid van een knisperend bonbonpapiertjes, gehoest of een mobieltje overal gehoord wordt. De geroutineerde concertbezoeker stoort zich aan die overlast en aan het gebrek aan respect voor de muziek. ‘De toeristen applaudisseren na elk deel, de concertzaal lijk wel op een jaarmarkt’, meldt een trouwe bezoeker.

De directeur Christoph Lieben-Seutter greep deze week in. Voorafgaand aan het concert vroeg hij het publiek om aandacht en respect voor de muziek. ‘Als u toch moet hoesten, doe het dan tijdens de luide passages’,  raadde hij het publiek aan. Na zijn oproep hield publiek de adem in en barstte daarna uit in een welgemeend applaus.

Maar hoe het nu verder moet is onduidelijk, de roep gaat dat hij eigenlijk elke avond dit verhaal zou moeten houden, maar dat is praktisch onuitvoerbaar.

Hedendaags Amerikaans componist en dirigent

John Adams is componist van werken voor orkest, opera en koor. Hoewel hij belangrijke technieken, zoals herhalende patronen van de minimal music gebruikt, is hij strikt genomen geen typische vertegenwoordiger van de stijl (eerder post-minimal). Zijn componeren is meer gericht op ontwikkeling in de muziek en laat ook duidelijk romantische invloeden zien. Zijn muziek is heel toegankelijk.

Componist of dirigent
Zijn eerste composities schrijft Adams als hij tien jaar oud is en zijn eerste orkestwerken worden uitgevoerd terwijl hij nog maar een teenager is. Tijdens zijn studie aan Harvard krijgt hij de kans om het studentenorkest te dirigeren en leert zo het klassieke repertoire goed kennen. Leonard Bernstein biedt aan hem verder te trainen, maar na enige aarzeling kiest Adams toch voor het componisten bestaan. Wel blijft hij regelmatig dirigeren, vooral zijn eigen werk, zoals in ons land in de ZaterdagMatinee met het Radio Filharmonisch Orkest, of het ASKO|Schönberg Ensemble. Zelf zegt hij daarover: “Op een puur technisch niveau lijkt mijn muziek niet zo moeilijk als die van veel andere hedendaagse componisten. Het moeilijke in mijn muziek is de concentratie en de energie. En juist dat is heel lastig om goed te krijgen.”

Nixon in China
Het oeuvre van Adams is omvangrijk en wordt regelmatig uitgevoerd. Het bekendst is misschien zijn opera in samenwerking met regisseur Peter Sellars Nixon in China uit 1978, die gaat over het bezoek van de Amerikaanse president Richard Nixon aan China in 1972. Een bijzondere compositie is On the Transmigration of Souls, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslagen in New York op 11 september 2001. 

“Probeer niet in paniek te raken als je de herrie die vanaf het toneel klinkt niet kunt herkennen als iets dat jij geschreven hebt.”
- advies van John Adams aan componisten voor het overleven van een eerste repetitie -

{work nummer="25606" }

{work nummer="19769" }

{work nummer="29316" }

{work nummer="3115" }

 

Media
John Adams: Official Web Site

 

Paul Witteman ontvangt violist en dirigent Sigiswald Kuijken en zijn ensemble La Petite Bande, altviolist Lotus de Vries, pianist Martijn Willers en pianist Laurens de Man. 

De Belgische violist, altist en dirigent Sigiswald Kuijken is een van de pioniers van de oudemuziekbeweging, die sinds de jaren zestig de wereld van de klassieke muziek danig heeft veranderd. Met zijn ensemble La Petite Bande maakte hij talloze opnames, waaronder een van Bachs Matthäus-Passion. Bijzonder aan deze opname is de uiterst kleine bezetting van het ensemble. In Podium Witteman horen we een aantal delen. La Petite Bande voert Bach’s Matthäus Passion uit in de Grote Zaal van Het Concertgebouw in een kleine bezetting:

9 april 2019 - Amsterdam

In Pauls Jonge Helden is deze week altviolist Lotus de Vries te gast. De 23-jarige is vorig jaar afgestudeerd in Amsterdam en net begonnen aan haar vervolgstudie in Berlijn. Lotus wil de altviool in zijn volle glorie laten horen, niet als melancholisch sfeerinstrument. Met pianist Martijn Willers speelt ze een spectaculair stuk van Frank Bridge.

Het Sweelinck Blazersensemble bestaat uit studenten van de oude-muziekafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Onder leiding van docent (en hoornist) Teunis van der Zwart speelt het ensemble delen uit de Gran Partita van Mozart. Een absoluut meesterwerk dat nog niet eerder heeft geklonken in Podium Witteman!

Deze week is het Kindermuziekweek en die wordt mede georganiseerd door het Leerorkest. Dat is een project waarbij kinderen op de basisschool een instrument leren spelen en orkestjes vormen. Begonnen in de Bijlmer, inmiddels landelijk nagevolgd. Groot succes, maar er is één probleem: er zijn niet genoeg harpen. Floris besteedt hier aandacht aan.

Pianist Laurens de Man speelt, op speciaal verzoek van Mike, met een aantal strijkers het prachtige Largo uit Bachs klavierconcert in f klein

In Podium Witteman Extra een documentaire over de excentrieke Canadese pianist Glenn Gould, die in 1957 als eerste westerling op tournee ging door de Sovjet-Unie. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman. NPO 2 Extra is ook via een livestream te bekijken:

NPO 2 Extra live kijken

Bekijk deze uitzending:

{npovideo "VPWON_1297235"}

Als afsluiting van het Minimal Music Festival 2015 neemt special guest Terry Riley zélf plaats achter zijn geliefde instrument: de piano. Riley’s muzikale denken is al zeven decennia intiem verbonden met de motoriek van zijn handen op het klavier. Hij speelt onder andere recent werk als The Bull (2008) en The Shape of Flames (2008), maar ook Requiem for Wally (1989).

Volgens Riley is hij nu op de muzikale toppen van zijn kunnen. Luister en oordeel zélf!

{concert id="5162"}

Afbeelding © AMP Stuart Brinin

Titel: Metamorphosis (1988)

Componist: Philip Glass (31 januari 1937)

Periode: Modern

Philip Glass studeerde op zijn negentiende jaar al wiskunde en filosofie aan de Universiteit van Chicago, pianospelen deed hij in zijn vrije tijd. Na deze studie ging Glass naar de Juilliard School, en vanaf dat moment is Glass' naam synoniem aan de minimalistische stijl. Zijn filmcomposities hebben hem een Golden Globe opgeleverd, alsmede drie Academy Award nominaties. 

Met zijn composities bereikt Glass een enorm groot publiek, en dat generatie op generatie. Niet alleen in de concertzalen, Glass componeert ook voor opera, film, theater en dans. Hij is een van de grote namen van het Amerikaanse minimalisme.

Metamorphosis & Kafka
Metamorphosis', een set van vijf variaties die in de loop van het hele werk evolueren tot een opzwepend laatste deel. 

Metamorphosis is gebaseerd op Kafka’s gelijknamige korte verhaal. Het gaat over een handelsreiziger, Gregor Samsa, die plotseling wakker wordt als een monsterlijk insectachtig wezen en hoe hij en zijn ouders en zusje Grete hier vervolgens mee omgaan.
 
Hart & Ziel
De componist Glass staat 5 x in de Hart & Ziel Lijst met zijn Metamorphosis op nummer 52.
 
Mooiste cd-uitgaven
  

Channel Classics

Radio 4 luisteraars over deze opname:

"De uitvoering van Lavinia Meyer is fantastisch en biologerend. Ik beluister het stuk vaak wel 3 of 4 keer achtereen."

"Metamorphosis door Lavinia Meijer op harp! Als je dat op zet tijdens je werk daalt er meteen een soort rust over je heen en kun je alle hectiek van je af laten glijden."

 

 

 

Sony 87976

Deze bijzondere uitvoering met de componist zelf als pianist kan hier natuurlijk niet ontbreken.

 

 

 

 

 

   

Brilliant Classics 9419

Glass door pianist Jeroen van Veen.

'Dutch pianist Jeroen van Veen is a champion of the minimalist piano school', alsdus Classicstoday.

Avondconcert 14-03-2018

Reinbert de Leeuws Matthäus-Passion met het Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque in 2016 was een overweldigend succes. De Matthäus Missie, de documentaire van Cherry Duyns over de uitvoeringen, trok volle zalen en ontving de Kristallen Film-prijs.

Dat er een vervolg moest komen, stond dus buiten kijf. Met een serie uitvoeringen van Bachs Johannes-Passion komt nu niet alleen Reinbert de Leeuws wens in vervulling, maar inmiddels ook de wens van vele Bach-liefhebbers.

bron: Nederlands Kamerkoor

{concert id="7725"}

Het Minimal Music Festival gaat weer van start. Na vijf edities met de beste minimal van het eerste uur reikt het Minimal Music Festival ditmaal iets verder. Deze editie is er meer aandacht voor nieuwe makers.

Het festivalprogramma is als vanouds heel divers. De concerten en ook de randprogrammering staan volop in het teken van collectieve beleving, reflectie, verdieping en ontspanning.

Muziekjournalist Job de Wit maakte een aantal podcasts over de concerten en verschillende onderdelen van het festival. Die kan je hier beluisteren.

 
En luister ook eens naar de spotifylijst met een selectie van de musici die optreden tijdens het Minimal Music Festival.

Het aanstaande weekend, op 5, 6 en 7 april 2019 organiseren Natuurmonumenten en het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds de tweede editie van het NMF Kamermuziekfestival bij Natuurmonumenten. Tijdens dit weekend kun je door heel Nederland op 21 cultuurhistorische locaties van Natuurmonumenten komen genieten van kamermuziek, uitgevoerd door bekende musici en bevlogen talenten met instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Muziek, cultureel erfgoed en natuur komen samen in dit festival. 

En let op: ik geef deze week vrijkaartjes weg voor een paar van de concerten!

Met Detmar Leertouwer op de Buisse Heide bijvoorbeeld, pleisterplaats voor kunstenaars sinds Henriëtte Roland Holst (als je zin hebt in een wandeling onder aanvoering van de boswachter). En Joachim Eijlander en The Hague String Trio. 

 

In september is het precies 70 jaar geleden dat componist Richard Strauss overleed. Daarmee vervallen de auteursrechten van zijn muziek. Dat betekent dat er geen vergoeding meer hoeft te worden betaald aan de nabestaanden of platenmaatschappij. Strauss zijn muziek komt nu dus in het publieke domein, zoals dat officieel heet.

Om u een beetje een idee te geven van wat de erven gaan missen: elke opvoering van Der Rosenkavalier door de Weense Staatsopera levert 15.000 Euro op. En alleen al in Wenen werd de opera al 1000 keer opgevoerd.
En helaas voor de erven van Strauss kunnen ze net niet profiteren van de nieuwe Europese wetgeving over auteursrecht voor wat betreft het videokanaal YouTube, die eind van dit jaar van kracht wordt. Daarmee kunnen  componisten geld vragen wanneer hun filmpjes worden gelinkt aan nieuwsberichten. En in geval van Strauss had dat aardig kunnen oplopen: op YouTube wordt Rosenkavalier vaak bekeken: de teller staat op 3,5 miljoen.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

Belangrijk Amerikaans componist, vertegenwoordiger van de cyclische, repetitieve of minimalistische muziek

Philip Glass groeit op in Baltimore. Aan de universiteit van Chicago studeerde hij wiskunde en filosofie, maar hij wil componist worden. Nadat hij op zijn 19de al afstudeert gaat hij fluit studeren aan het conservatorium. Vervolgens verdiept hij zich verder in muziek aan de Julliard School of Music.

Inspiratie in Parijs bij Nadia Boulanger
Omdat hij zich niet kan vinden in wat destijds doorgaat voor moderne muziek, verhuist hij naar Europa. Daar studeert hij bij de legendarische pedagoog Nadia Boulanger (die ook aan Aaron Copland, Virgil Thomson en Quincy Jones lesgeeft). En ook krijgt hij les van Darius Milhaud

In Parijs bestudeert hij Bach, Mozart, Schönberg, Berg en Stockhausen. Maar hij krijgt ook de opdracht om Indiase muziek om te zetten in Westerse muzieknotaties. Om dit werk te kunnen verrichten, vertrekt hij naar India. Hij werkte in die jaren nauw samen met sitar virtuoos en componist Ravi Shankar. Zijn verblijf in India en samenwerking met Ravi Shankar heeft een enorme invloed op zijn werk.

Philip Glass Ensemble en minimal music
In 1967 keert hij terug naar New York en richt zijn Philip Glass Ensemble op en en schrijft zijn eerste minimale-muziekstukken. Zijn werk is gebaseerd op herhaling, waarbij de muzikale figuren gestructureerd worden volgens het principe van de toevoeging (additieve methode van Indiase oorsprong).

De nieuwe muzikale stijl die Glass ontwikkelt krijgt de naam "minimal music". Glass zelf spreekt spreekt liever over zichzelf als een componist die muziek maakt met ‘repetitieve structuren’.

Zijn stijl vertoont verwantschap met het werk van Steve Reich, Morton Feldman, John Adams, Terry Riley en La Monte Young. Die laatste wordt als grondlegger van de beweging beschouwd.

De ijzersterke, hypnotiserende muziek van Philip Glass varieert van heel verstild tot uiterst manisch. In de 45 jaar dat hij werkzaam is als componist schrijft hij meer dan twintig kleinere en grote opera’s , tien symfonieën, vijf strijkkwartetten, twee piano concerten en concerten voor viool, timpaan en saxofoonkwartet en orkest.

Zijn bekendste opera is Einstein on the Beach. Glass werkt hij ook regelmatig met filmmakers. Zo schrijft hij filmmuziek voor de onder meer Koyaanisqatsi en The Hours.

{work nummer="26609" }

{work nummer="17939" }

{work nummer="29188" }

{work nummer="19300" }

{work nummer="32051" }

{work nummer="17936" }

{work nummer="28215" }

{work nummer="17769" }

Bestaat zoiets als ironie in de muziek? Nou, de Cd 'Encyclopedie voor de moderne huisvrouw' levert munitie voor deze stelling. De muziektheatergroep Touki Delphine heeft samen met Bernadeta Astari (Dutch Classical Talent 2013) een voorstelling gemaakt over de 20 delen naslagwerk met aanwijzingen hoe je een huishouden moet bestieren. Eerst maakten ze zich vrolijk, totdat ze erachter kwamen dat er ook veel zinnigs in staat! Ze bewerkten oude liederen op een totaal eigenwijze manier, met tongue in cheek. Oud wordt nieuw. Met o.a. de Kaddish van Ravel

De 48e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek.

In deze aflevering gaat het over iets wat we voor granted aannemen bij een Symfonieorkest: de aanwezigheid van de tutti

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/348450-snapshot-klassiek-48-violistenrijtje

 

Josephine Olech – eerste fluitist van het Rotterdams Philharmonisch orkest – heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de Carl Nielsen International Competition. Ze ontvangt 12.000 euro, een solo-opname met het Odense Symphony Orchestra, een internationale cd-release en ze mag met een aantal gerenommeerde orkesten soleren, waaronder het Gewandhaus Orchester Leipzig, het Oslo Philharmonic Orchestra en het Zweeds Radio Orkest.

De Franse Josephine Olech is pas 24 jaar oud. Ze won al vele prijzen. Een paar jaar geleden nam ze een cd op met fluitist Juliette Hurel (die nu haar collega is in het Rotterdams Philharmonisch Orkest).

De Carl Nielsen Competition wordt ieder jaar georganiseerd in 3 categorieën: viool, fluit en klarinet – dit jaar voor het eerst alle drie tegelijk. Juryvoorzitters waren dit jaar violist Nikolaj Szeps-Znaider, klarinettist Paul Meyer en fluitist Karl-Heinz Schütz.

Eerdere prijswinnaars van het concours zijn violisten Nikolaj Znaider en Jaakko en Pekka Kuusisto en klarinettist Olivier Patey.

Illustrator en schilder Niels Egidius wil zo veel mogelijk apen tekenen.

Op vrijdag 29 maart was het Damask Vocal Quartet te gast in de uitzending van NTR Podium. Ze zongen muziek van Brahms, waaronder deze uitvoering van O schöne Nacht:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=XZvmPx6sOB4"}

Kwartetten (4), op.92 - nr.1, "O schöne Nacht"
Johannes Brahms
Damask Vocal Quartet & Gabriele Zemaityte, piano

 

Subcategorieën