Ontdek het nieuwe seizoen van het Vrijdagconcert, de ZaterdagMatinee en het Zondagochtend Concert

De Amerikaanse pianist, componist en dirigent André Previn is op 89-jarige leeftijd overleden in zijn huis in Manhattan. Dat heeft The New York Times bekendgemaakt. De krant prijst Previn als de man die de grenzen tussen jazz, pop en klassieke muziek deed vervagen.

Filmcomponist en dirigent
Previn, geboren in Berlijn, in 1937 verhuisd naar Parijs en vervolgens met zijn joodse familie gevlucht voor de nazi’s naar de VS, schreef en arrangeerde de muziek voor tientallen films. Hij won vier Oscars, onder meer voor zijn instrumentatiewerk voor de musical My Fair Lady in 1964. Daarna verliet Previn Hollywood om een carrière te beginnen als orkestdirigent.

In 1967 werd hij chef van de Houston Symphony. Daarna werd hij leider van tal van andere orkesten, zoals het London Symphony Orchestra en het Los Angeles Philharmonic Orchestra. Verder bouwde hij een carrière op als gastdirigent van alle grote internationale orkesten

Pianist
Het publiek kende André Previn ook als pianist, die samenwerkte met onder anderen Ella Fitzgerald, en componist die zowel musicals, orkestraal werk, kamermuziek en opera’s schreef. In 1998, ging de opera die hij baseerde op het toneelstuk A Streetcar Named Desire in première bij de San Francisco Opera. Bovendien componeerde hij in 2002 een concert voor zijn vijfde vrouw, de Duitse violiste Anne-Sophie Mutter. Door zijn veelzijdigheid werd Previn vaak vergeleken met Leonard Bernstein.

Lees ook het artikel in de New York Times

Portret

Beluister dit portret, in woord en muziek, van André Previn uit de uitzending van Podium van 28 februari.

{audiofragment audio="345197" caption="Portret van André Previn" }

Luister naar een kleine selectie van André Previns muziek uit het omroeparchief

{concert id="8608"}

Foto: ANP/KIPPA

 

De overheid moet meer doen aan de financiering van kunst en cultuur. Dat stelt de Raad voor Cultuur in het adviesrapport ‘Financiering van cultuur’ dat vandaag is uitgekomen. De raad zegt dat de kunstsector al veel doet om extra geld te vinden, naast de beschikbare overheidssubsidies. De bijdragen van particulieren nemen dan ook toe. Maar de opbrengsten van bijvoorbeeld leningen en crowdfunding vormen nog steeds een klein deel van het totale budget. Dat moet veranderen, vindt de raad. De overheid kan bijvoorbeeld een zogenaamd revolverend investeringsfonds opstarten. Kunstenaars kunnen daaruit een voorschot krijgen voor projecten en met de opbrengsten het geld terugbetalen. Ook moet de overheid meer reclame maken voor de Geefwet, die schenken aan cultuur fiscaal aantrekkelijk maakt.

Hier is het rapport te vinden.

Van 12-19 april organiseert NPO Radio 4 de Matthäusweek

Maandag 25 februari j.l is Hans Kox overleden. Kox schreef meer dan 200 composities, waaronder zes symfonieën, meer dan tien concerten voor solo-instrument en orkest en drie opera’s. Hij componeerde in een romantisch-expressionistische stijl, met als voorbeelden Bach, Beethoven, Mahler en Sjostakovitsj.

Tonale stijl

Twaalftoonsmuziek en seriële composities vond hij te bedacht. De componisten ervan noemde hij ‘notenmonteurs’. Zijn meer tonale stijl leverde hem de kritiek op ouderwets te zijn, onder meer in felle recensies van zijn eerste opera, Dorian Gray (1974). Die kritiek raakte Kox zo dat hij zich terugtrok als kersverse artistiek leider van het Concertgebouworkest. Ook in zijn verdere loopbaan zocht hij nauwelijks de openbaarheid. Dorian Gray werd later uitgebracht op cd en kreeg alsnog waardering in de pers.

Een kleine bijdrage voor de mensheid

Volgens biograaf Bas van Putten is Kox’ muziek tegelijk herkenbaar en ongrijpbaar in zijn veelzijdigheid. De sfeer van zijn composities is vaak somber. Kox was als componist altijd bezig met menselijke thema’s, met de onderwerpen die in zijn tijd speelden. Bekend is zijn trilogie over oorlog: In Those Days (1969), Requiem for Europe (1971) en de Anne Frank Cantate (1984). Over zijn betrokkenheid zei Kox zelf: "Als componisten zijn we niet in de positie onrecht in de wereld recht te zetten, maar wel om muzikale boodschappen te schrijven als een kleine bijdrage, en misschien troost, voor de mensheid". 

Hans Kox is 88 jaar geworden.

Luister naar een selectie uit het oeuvre van Hans Kox

{concert id="8607"}

Links:
Persoonlijke website Hans Kox
Hans Kox bij uitgeverij Donemus

 

Een abonnement is voordelig en maakt dat u gaat!
Kijk voor de verschillende series op:

www.tivolivredenburg.nl/serie-genre/avrotros-vrijdagconcerten 

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Zaterdag 23 februari 2019 was het North Sea String Quartet te gast in de studio, waar de strijkers hun eigen visie op Henry Purcells 'Abdelazer' speelden.{video "https://www.youtube.com/watch?v=vOWx9Yktl7Q"}

 

Het Concertgebouw in Amsterdam is voor iedereen, dat blijkt ook deze keer weer uit de plannen voor het seizoen 2019/2020. Volgens algemeen directeur Simon Reinink is Amsterdam ‘een woest muzikale stad met muziek uit alle windstreken.’ En dat is terug te vinden in de programmering: naast de oude stukken, beroemde solisten en orkesten, komend seizoen ook veel pop en jazz. Het Concertgebouw heeft daarvoor zelfs een aparte programmeur aangesteld.
Tijdens de zomerconcerten is er een avond gewijd aan vijftig jaar Woodstock.
Maar het aanbod is grotendeels klassiek waarbij de grote sterren niet ontbreken: pianist Maurizio Pollini, Cecilia Bartoli en Joyce DiDonato, om er maar een paar te noemen.

Dit seizoen is de Oostenrijkse componist Thomas Larcher de Composer in Residence. Hij zal onder meer zijn speciaal in opdracht voor het Concertgebouw geschreven derde symfonie tijdens het Mahler Festival in première brengen.  

 

Het programma van de 72ste editie van het Holland Festival bevat dit jaar 39 voorstellingen en concerten en een uitgebreid contextprogramma. Met de Zuid-Afrikaanse William Kentridge en de Congolese Faustin Linyekula als associate artists heeft het festival dit jaar twee kunstenaars aan zich verbonden die wonen en werken in Sub-Sahara-Afrika, die met hun werk de hele wereld bestrijken en die ieder in hun eigen disciplines grote statuur hebben. 

Op muziekgebied is de grote trekker het driedaagse project Aus Licht, met vijftien uur muziek uit de opera's van Karlheinz Stockhausen, uit te voeren in de Gashouder, in een mise-en-espace van Pierre Audi. Van deze klankmagiër wordt eveneens het Helikopter-Streichquartett opnieuw uitgevoerd. Vier strijkers zijn verdeeld over helikopters hoog in de lucht boven de Westergasfabriek Tegenover dit grootste project staat in het festival een nieuw stuk van Michel van der Aa, getiteld Eight, waarbij bezoekers in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw een persoonlijke virtualreality-ervaring opdoen door zich individueel, met een VR-bril en een koptelefoon op door de ruimte te bewegen.
Violist Gidon Kremer komt met een programma over de vergeten componist Weinberg.

 

Paul Witteman ontvangt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki en theorbist Mike Fentross,, fluitist Ana de la Vega met Sinfonia Rotterdam en dirigent Conrad van Alphen, sopraan Fatma Said, pianist Hans Eijsackers, het Amatis Piano Trio en Fuse!

Paul Witteman ontvangt deze week Calliope Tsoupaki, die sinds november 2018 is benoemd tot de nieuwe Componist des Vaderlands. Ter gelegenheid van het Rembrandtjaar heeft Tsoupaki een stuk gecomponeerd voor theorbist Mike Fentross. In Podium Witteman de première.

De Australische fluitist Ana de la Vega is in Nederland voor concerten met Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen. Ana is opgegroeid op een boerderij in Australië en besloot na het horen van muziek van Mozart dwarsfluit te gaan spelen. Ze toog naar Parijs om lessen te volgen en nu verovert ze de wereld met haar virtuoze spel. In Podium Witteman speelt ze een deel uit een van Mozarts fluitconcerten. 

Deze week is in Pauls Jonge Helden de Egyptische sopraan Fatma Said te gast. Ze brak door met haar rol als Pamina in Mozarts opera Die Zauberflöte in het prestigieuze Teatro alla Scala in Milaan. Said studeerde in Berlijn en treedt inmiddels op in Europa, Amerika en het Midden-Oosten. In Podium Witteman brengt ze haar talent ten gehore en wordt daarbij begeleid door pianist Hans Eijsackers.

In Korties Kwesties ontvangt Floris Kortie deze week de winnaars van de Kersjesprijs van het Anton Kersjes Fonds: het Amatis Piano Trio. Dit ensemble, dat al eens bij ons te gast was in 2016, bestaat uit violist Lea Hausmann, cellist Samuel Shepherd en pianist Mengjie Han. Sinds hun oprichting heeft het Amatis Piano Trio op talloze internationale podia gestaan en prijzen in de wacht gesleept. 

En Fuse is er ook weer bij. Deze keer met een ode aan een van de goden van de jazz: Miles Davis!

Kijk terug: Podium Witteman - zondag 3 maart

{npovideo "VPWON_1297230"}

Kreisler en Tartini door een virtuoze sterviolist

Het seizoen is van oudsher een sterke bron van inspiratie voor de muziek. Elk seizoen is een goede reden om de stoute schoenen aan te trekken en de studio te verlaten voor mijn serie De Vier Jaargetijden van Passaggio. In iedere editie staat een deel van Nederland centraal. In uitzendingen roept ik de schoonheid en de diversiteit van het landschap op.

In januari fietste ik over Schouwen-Duiveland, een van de eilanden (in dit geval in Zeeland) dat bij de Watersnood in 1953 volledig onder water kwam te staan. Wat een schitterend landschap, en wat een indrukwekkende verhalen. Alle vijf de afleveringen zijn nu beschikbaar als podcast. Kun je de reis nog eens maken .... 

https://www.nporadio4.nl/podcasts/de-vier-jaargetijden-van-passagio

Het Haagse Strijktrio presenteert een cd met 4 Joodse componisten die in de Holocaust omgebracht werden. Een overleefde wel, maar vluchtte en tenslotte te maken kreeg met de terreur van Stalin (Weinberg). Het Trio speelt zeer intens, en dat heeft deels te maken met het feit dat twee leden een Joodse achtergrond hebben, dat het muziek is die ze na aan het hart ligt, maar evenzogoed aan de kwaliteit van de muziek. Die is erg mooi. Vanavond László Weiner, een leerling van Kodalj, die nog geprobeerd heeft hem van de ondergang te redden

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344837-hollandsche-nieuwe-after-the-darkness-van-the-hague-string-trio-1

Een deel van de stukken is gecomponeerd, nota bene, in Theresienstadt, het doorgangskamp van de nazi's dat het westen een rad voor ogen moest draaien.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344949-hollandsche-nieuwe-after-the-darkness-van-the-hague-string-trio-2

In de derde aflevering muziek van Gideon Klein, talentvolle pianist en componist, die een belangrijke rol speelde in Theresienstadt, onder andere door uitvoeringen van Verdi's Requiem. In zijn Strijktrio verwerkt hij een Moravisch volksliedje over de vrije vlucht van de vogels ...

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/345077-hollandsche-nieuwe-after-the-darkness-van-the-hague-string-trio

Het 'Trio à cordes' van Dick Kattenburg is een wereldpremière opname. Ze hebben het uit zijn handschrift moeten construeren

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/345199-hollandsche-nieuwe-after-the-darkness-van-the-hague-string-trio

Van bekend symfonisch repertoire tot nieuwe en avontuurlijke muziek, alles is te horen in het nieuwe seizoen bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

Met vertrouwde namen van dirigenten als Mariss Jansons, Valery Gergiev en Jaap van Zweden, maar ook de Franse dirigente Emmanuelle Haïm, die volgend jaar haar debuut maakt bij het orkest met muziek van Händel.
Solisten: pianist Lang Lang, hij gaat soleren in het 2e Pianoconcert van Beethoven. Ook grote Nederlandse namen: violisten Simone Lamsma en Janine Jansen. De laatste opent het nieuwe seizoen met het Vioolconcert van Tsjaikovski,
En niet te vergeten het Mahlerfestival in mei 2020. Alle symfonieën van Mahler, uitgevoerd door vier toporkesten die Mahler zelf dirigeerde. Twee symfonieën (3 + 9) worden uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Myung-whun Chung.

Artist in residence is de Duitse altviolist Tabea Zimmermann. Daarmee zet het orkest komend jaar de schijnwerpers op dit instrument.

Het Koninklijk Concertgebouworkest wil vaker op de televisie, om zodoende een breder publiek te trekken, want “kunst en cultuur zijn een mensenrecht.” 

Dat zei directeur Jan Raes gister bij de presentatie van het programma voor het nieuwe seizoen. Raes zag het aantal live televisie-uitzendingen de laatste vijf jaar  teruglopen. Zo is het nog niet zeker of de traditionele Kerstmatinee op 25 december dit jaar wel te zien zal zijn op televisie. Hij begrijpt de druk van de kijkcijfers, maar: “Laten we ons daar dan altijd door gijzelen?”

Een andere kwestie is die van de salarissen van de musici. Die staan volgens hem in geen verhouding met die van vergelijkbare orkesten in het buitenland. Het verschil is te groot om aantrekkelijk te blijven voor topmusici. Het is nog niet zo dat er leden van het orkest om zijn vertrokken, maar ’je weet niet wie er hierom niet komt proef spelen’. Duurdere kaartjes vindt hij zeker geen goed idee, die zijn al kostbaar genoeg. „Dan krijgen we weer het verwijt dat we er alleen voor de elite zijn. En de tickets worden onbetaalbaar voor een jong en breed publiek dat toch ook recht heeft op excellentie.” Er is nog geen nieuwe chef-dirigent. Contract met de Italiaan Daniele Gatti werd vorig jaar verbroken na beschuldigingen van seksuele intimidatie. Haast maken met een nieuwe chef, doet Raes niet. De zoektocht is in een ’embryonale fase’.

De beroemdste schreeuw uit de filmgeschiedenis 

Deze week aanstaande viert dirigent Bernard Haitink zijn 90e verjaardag. Tijd dus om een aantal van zijn Gouden Opnamen te laten horen deze week. En naar die opnamen hoef je niet ver te zoeken: het label Decca heeft onlangs muziek voor het eerst op cd uitgebracht die Haitink opnam in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw met het Concertgebouworkest.  Bernard Haitink - The Early Years zal deze week dus ruimschoots aan bod komen. 

Maandag 25 februari - Haitink dirigeert Beethoven 8 bij het KCO

{audiofragment audio="344898" caption="Gouden Opname: Haitink dirigeert Symfonie nr. 8 van Beethoven" }

Symfonie nr.8 - I. Allegro vivace e con brio
Ludwig van Beethoven
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Opname: 1962

Dinsdag 26 februari - Haitink dirigeert Symfonie nr. 4 van Mendelssohn 

{audiofragment audio="345006" caption="Gouden Opname: Bernard Haitink dirigeert Mendelssohn" }

Symfonie nr.4, op.90 in A gr.t., "Italienische" - deel III, "Con moto moderato" + deel IV, "Saltarello. Presto"
Felix Mendelssohn-Bartoldy 
Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink

Woensdag 27 februari: Haitink dirigeert stuk van Hendrik Andriessen

{audiofragment audio="345174" caption="Gouden Opname: Haitink dirigeert Symfonische Etude van Hendrik Andriessen" }

Symfonische etude
Hendrik Andriessen
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink

Donderdag 28 februari: Haitink dirigeert Ouverture voor orkest, op.26 in b kl.t., "Hebriden" van Mendelssohn

{audiofragment audio="345566" caption="Gouden Opname: Bernard Haitink dirigeert Mendelssohn - Ouverture voor orkest Op. 26" }

Ouverture voor orkest, op.26 in b kl.t., "Hebriden"
Felix Mendelssohn-Bartoldy
Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink
Opname: 1960

Vrijdag 1 maart: Haitink dirigeert Beethoven 8, delen 3 &4 

{audiofragment audio="345571" caption="Gouden Opname: Bernard Haitink dirigeert Beethoven Symfonie nr. 8, delen 3 & 4" }

Symfonie nr.8 - delen 3,4
Ludwig van Beethoven
Concertgebouworkest o.l.v.  Bernard Haitink
Opname: 1963

VIDEO: Haitink dirigeert Mahler 9 in de Kerstmatinee van 1987 (zijn laatste als chef van het KCO)

{video "https://www.youtube.com/watch?v=zKov5aN-XbM"}

 

 

De programmering van de concerten is een ware tour de force: de combinatie van gekend repertoire met zelden gehoorde én nieuwe composities zorgt voor een heerlijke sfeer in de zaal; iedereen voelt: hier gebeurt iets bijzonders. In het seizoen 2019-2020 ligt de focus op Albert Roussel, vaak robuuster klinkend dan zijn Franse collega’s. Dat staat garant voor unieke concerten, net als de aandacht voor koorwerken van Daan Manneke en zelfs Francis Poulenc en Felix Mendelssohn. Een Nederlandse première van Sofia Goebaidoelina naast Haydn en Strauss, Britten naast Beethoven, Sibelius naast Walton: dat moet iets uitzonderlijks opleveren.

Bekijk de brochure van seizoen 2019-2020.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=RBN7z3TbQBI&feature=youtu.be"}

{video "https://www.youtube.com/watch?v=e9WqzGCJRL4"}

Gustav Mahler – Symfonie nr. 8

Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht

Solisten:
Shenyang, bas-bariton
Janina Baechle, alt
Tommi Hakala, bariton
Regula Mühlemann, sopraan
Camilla Nylund, sopraan
Helena Rasker, alt
Ailish Tynan, sopraan
Klaus Florian Vogt, tenor

Koor:
WDR Rundfunkchor Köln
London Symphony Chorus
MDR Rundfunkchor Leipzig
Knabenchor Hannover
Gemengd kinderkoor St. Bavo

Opera 2 Day is een samenwerking aangegaan met De Theateralliantie en het Nationale Theater. Samen brengen zij de voorstelling Amadeus op de planken, en ze zoeken daarvoor 1000 zangers. De voorstelling is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Peter Shaffer. Amadeus kreeg wereldwijde bekendheid door de Oscar-winnende verfilming (van Milos Forman) in 1984. 

De regie van deze nieuwe versie is in handen van Theu Boermans, die onder meer de musical Soldaat van Oranje regisseerde. “Dit is zeker geen musical,” aldus Boermans. Hij noemt het liever een muziektheatervoorstelling. Er zijn 9 acteurs, een orkest, een soliste en een koor. Koren uit de regio worden benaderd om mee te werken. In totaal zijn er zo’n 1000 koorleden nodig.
Vanaf juni is de muziektheatervoorstelling Amadeus te zien in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en vanaf september is de productie te zien in een aantal grote theaters in Nederland (o.a. Rotterdam, Heerlen, Leeuwarden en Nijmegen).


Liselot geniet enorm van woordspelingen en verbasteringen van bestaande woorden.

De wereldberoemde cellist Yo-Yo Ma stond laatst ook al op onze site met zijn nieuwe Bachproject en de schitterende videoclip die hij daarbij had gemaakt. Maar hij houdt ook van een goede grap, zoals hier te zien is in zijn optreden in de Amerikaanse versie van Sesamstraat. Bekijk hieronder de video van het "Beethoven"-kwartet voor two honkers, dinger and cello. 

{video "https://www.youtube.com/watch?v=89sFEuEuTYM"}

Beluister de speellijst met genomineerde filmmuziek

Bekijk de antwoorden.

Beluister de complete lijst

Ontdek de legendarische soundtrackwereld van Howard Shore

Op 24 februari een bijzondere uitzending van Diskotabel: een special over Gustav Mahler en het Weense fin de siècle. 

Te gast zijn musicoloog Saskia Törnqvist en historicus/journalist Luc Panhuysen. Zij laten hun licht schijnen over de cultuur in Wenen aan het einde van de negentiende- en begin twintigste eeuw met de focus op de muziek van Mahler. Aanleiding is de uitvoering van Mahlers Achtste Symfonie door het Nederlands Philharmonisch Orkest op 23 en 24 februari, die op maandag 25 februari wordt uitgezonden in het Avondconcert.

Beluister de uitzending van 24 februari

Hieronder staan een aantal illustraties die verwijzen naar de uitzending:

Aquarel van Theo Zasche van de Ringstrasse in Wenen (Ringstrasse-architect Otto Wagner midden op de voorgrond en Mahler derde van rechts)

Plattegrond van de muren rond Wenen (in de 19de eeuw afgebroken)

Ringstrasse (ingekleurd)

Universiteit van Wenen

Burgtheater in Wenen

Oost-europese immigranten

Richard Wagner en de titelpagina van de tweede uitgebreide druk van Das Judenthum in der Musik (Leipzig, 1869)

Ostjuden (in Leopoldstadt, voorstad van Wenen)

Karl Kraus (1874-1936) Oostenrijkse schrijver, pamflettist en journalist

Kraus was oprichter van het eenmanstijdschrift Tijdschrift Die Fackel (titelpagina nr.1, Wenen, 1899)

Karikatuur (Ein hypermoderner dirigent) uit 1901 van Mahler door Hans Schliessmann.

Gustav Mahler (1860-1911)

Arnold Böcklin, zelfportret met vioolspelende dood (1872)

Mahler in de bergen in Toblach (It.)

Alma Schindler (nog geen Mahler) (1879-1964)

Gustav (tekening van Emil Orlik) en foto van Alma (ca.1902)

Sigmund Freud (ca.1905)

Manuscript 10de symfonie (met opschrift; Für dich leben, für dich sterben ich, Almschi) uit 1910, onvoltooid.

Contrapuntisch meesterschap als keurmerk.

Muziek kan je leven veranderen...

Marinier wordt operazanger – dat is in het kort het verhaal van Bastiaan Everink, nadat hij gegrepen werd door Wagners Parsifal. Dit seizoen in de NTR ZaterdagMatinee: de eenakter Hercules, waarin componist Robert Zuidam deze transformatie als inspiratiebron nam.

Transformatie speelt zowel inhoudelijk als in muzikaal opzicht een rol in het programma van de NTR ZaterdagMatinee in seizoen 2019-2020. Van Die Walküre van Wagner tot muziek van Heinichen, Rachmaninov en Padding.


Grote namen en nieuwe werken

Met twintig (!) premières van nieuwe muziek en met onbekende barokgiganten als Stradella, Torri en Conti is het 59ste seizoen van de NTR ZaterdagMatinee spannend als altijd. De Matinee biedt ook ‘gewoon’ Sjostakovitsj met Valery Gergiev, of Arthur en Lucas Jussen in werk van Zimmermann, Bartók en Messiaen.

Karina Canellakis treedt voor het eerst op als chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Louis Andriessen schrijft The Only One voor Nora Fischer. De Zweedse Karin Rehnqvist componeert een nieuw werk voor de Matinee en het Groot Omroepkoor. Anne Sofie von Otter zingt Kaija Saariaho.

In de operaserie klinkt onder meer Die Walküre met Jaap van Zweden. Als er één dirigent is die het Concertgebouw tot een muzikaal Walhalla kan transformeren, is hij het wel. Maar wat dacht u van Händels Orlando, Rossini’s Semiramide en de door pers en publiek bejubelde Hamlet van de Australiër Brett Dean?


De dertig bijzonderste zaterdagmiddagen van het jaar: dat is de NTR ZaterdagMatinee.

De brochure kunt u hier downloaden 

 

Abonnementen kunt bestellen of verlengen vanaf dinsdag 26 februari 2019 via www.concertgebouw.nl/series/ntr-zaterdagmatinee.

Losse kaarten zijn vanaf 1 juni te koop via www.concertgebouw.nl/matinee of via de kassa: (020) 671 83 45.

De Nederlandse Reisopera gaat langdurig samenwerken met theaterschool De Theatermakerij in Enschede. Dat meldt dagblad Tubantia vandaag. De Theatermakerij is een school voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen. De samenwerking richt zich op theatertalenten van 15 tot 21 jaar. Zij gaan muziektheater-producties maken die geïnspireerd zijn op komende voorstellingen van de Reisopera. De eerste is de opera L’Orfeo van Claudio Monteverdi. Maar zo ver is het nog niet. De eerste audities voor de jonge theatergroep zijn in september.

Directeur Nicolas Mansfield van de Nederlandse Reisopera ziet het als een kans om jongeren in aanraking te brengen met muziektheater. ”Als er jonge mensen op het podium staan is de kans groot dat er ook jong publiek in de zaal zit”.

Meer informatie

Dirigent Daniel Barenboim wordt opnieuw afgeschilderd als man die musici onder druk zet en driftig wordt tijdens de samenwerking. Begin februari verscheen een artikel over dit gedrag in het muziektijdschrift VAN. Maar dit keer komen de beschuldigingen van een niet-anonieme bron. De grote Duitse krant Die Welt plaatste vanochtend een artikel en citeert daarin een Facebook-bericht van Willi Hilgers, eerste paukenist van de het orkest van de Beierse Staatsopera. Hilgers schrijft dat hij onder Barenboim vele moeilijke jaren heeft meegemaakt, die onder meer tot depressies en hoge bloeddruk hebben geleid. Volgens de paukenist durven anderen zich niet uit te spreken uit angst voor ontslag. Daar lijkt verandering in te komen, want andere musici reageerden op de Facebook-post. Sommige herkennen Hilgers’ ervaringen, anderen verdedigen Barenboim. Onduidelijk is hoe oprecht de statements op Facebook zijn. Die Welt concludeert in ieder geval dat er “serieuze scheuren verschijnen in de muur van het zwijgen”. 

De Erasmusprijs 2019 is toegekend aan de Amerikaanse componist, dirigent en schrijver John Adams. Dat is op 21 februari bekendgemaakt in het NTR radioprogramma Podium op NPO Radio 4.

De prijs is een onderscheiding voor personen of instellingen die een uitzonderlijk belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen of de kunsten. Zij hebben daarbij laten zien humanistische waarden uit te dragen, zoals tolerantie, culturele veelvormigheid en ondogmatisch, kritisch denken.

De toekenning aan Adams past in het thema van de Erasmusprijs van dit jaar:  ‘Componeren voor de huidige tijd’. Hij krijgt de prijs omdat hij “een nieuw muzikaal idioom heeft gecreëerd door elementen uit de jazz, de populaire en de klassieke muziek aan elkaar te smeden. Volgens de jury heeft Adams de hedendaagse klassieke muziek weer ‘verstaanbaar’ gemaakt. Bovendien stelt hij in zijn werk regelmatig maatschappelijke vraagstukken aan de orde, zich onderscheidend door de humanistische aard van zijn thema’s.”

De prijs wordt in november uitgereikt door Koning Willem Alexander en bestaat uit een geldbedrag van 150.000 euro.

Zie de site van de Erasmusprijs voor meer informatie

Tijdens de filmmuziekweek op NPO Radio 4 heb je woensdag al kunnen luisteren naar een speciale uitzending over de filmmuziek van componist Bernard Herrmann. Hein van Eekert, presentator van NTR Opera Live, bezorgde een vurig pleidooi voor de filmscores van Herrmann, bekend van zijn samenwerkingen met Orson Welles en Alfred Hitchcock.

Voor wie na het beluisteren van deze uitzending de smaak te pakken heeft gekregen is er goed nieuws: Podium lichtte al twee keer eerder een filmcomponist uit tijdens de filmweken van 2017 en 2018! Beluister deze uitzendingen, plus die van afgelopen woensdag, hieronder.

Erich Wolfgang Korngold

{audiofragment audio="344428" caption="Filmmuziekweek 2017: Erich Wolfgang Korngold" }

Dowload de special over Korngold

Miklós Rózsa

{audiofragment audio="308430" caption="Filmmuziekweek 2018: Miklós Rózsa" }

Download de special over Rózsa

Bernard Herrmann

{audiofragment audio="344426" caption="Filmmuziekweek 2019: Bernard Herrmann" }

Download de special over Herrmann

Feest: Het Zondag Ochtend Concert bestaat 25 jaar! 
Op 1 september 2019 vieren we de 25e verjaardag van Het Zondagochtend Concert en beginnen we aan het 26e seizoen. Een seizoen vol drama, romantiek en feestgedruis: van de Taiwan Philharmonic tot het Rusquarte - u hoort weer de best aangeschreven nationale en internationale ensembles, geweldige solisten en jong talent uit binnen- en buitenland.{video "https://www.youtube.com/watch?v=M-di7eDftaA"}Bekijk de brochure van seizoen 2019-2020 hier.

Ook de eerbiedwaardige Bayerischen Staatsoper maakt gebruik van Social Media als Facebook en Youtube. Maar wat op de Bühne allemaal getoond mag worden, lijkt op de socials ten strengste verboden. Het operagezelschap maakte in 2017 een promotiefilmpje van Romeo Castellucci’s enscenering van Wagners opera Tannhäuser. De regisseur maakte er een ballet-opera van. In de eerste scene zien we twaalf danseressen met pijl en boog opkomen in lange doorschijnende rokken met ontbloot bovenlijf. Op het ritme van de muziek schieten zij hun pijlen af. De verrassende scène werd door Facebook onmiddellijk van het internet gehaald en de Facebookpagina van opera werd 24 uur geblokt.

Nu bij de herneming heeft het gezelschap het filmpje opnieuw geplaatst maar voorzien van rode balkjes op de plaats van de borsten. De titel? Bevrijd de tepels….

Op welke dag Ludwig van Beethoven precies werd geboren weten we niet, wel wanneer hij werd gedoopt: op 16 december 1770. Die datum wordt officieel als zijn verjaardag aangehouden. Volgend jaar is het zover, dan wordt in heel Duitsland Beethovens 250ste verjaardag gevierd.

De staat Berlijn maakte deze week bekend dat het zes miljoen euro uittrekt voor de viering. Cultuurminister Monika Grütters wil met het muziekfeest vooral jongeren bereiken. “Beethovens kracht en zijn rijke fantasie zal de jeugd zeker aanspreken”, zegt zij.

Iedereen kan bij haar plannen indienen, met een begroting vanaf 20.000 tot 300.000 euro

Te lezen op de website van Musik Heute.

Paul Witteman ontvangt ensemble Salut Salon, dirigent Krijn Koetsveld en Le Nuove Musiche, harpist Michelle Sweegers en het Intercontinental Ensemble.

Het Duitse ensemble Salut Salon is een internationaal succesnummer. Het kwartet van vier vrouwen speelt muzikaal cabaret voor jong en oud. Hun act is gebouwd op een universele humor, zonder al te veel woorden en mét razendknappe muzieknoten. Ze spelen muziek van Mozart tot Piazzolla. Salut Salon geeft drie concerten in Nederland:

10 april - Tilburg

11 april - Groningen

29 mei - Heerenveen

Het Nederlandse ensemble Le Nuove Musiche is onder de leiding van dirigent Krijn Koetsveld bezig aan een mega cd-project met de opname van alle madrigalen van Claudio Monteverdi. De Italiaan Monteverdi is een van de grondleggers van de opera en zijn verzamelde madrigalen zijn al een hoofdstuk op zichzelf in de muziekgeschiedenis. Wie was hij en wat maakte hem zo uniek?

Wilt u naar het Festival Monteverdi XL? Dat vindt plaats in het weekend van 9 en 10 maart in Amersfoort.

In Pauls Jonge Helden is deze week harpist Michelle Sweegers te gast. De 21-jarige Tilburgse studeert in Lyon en is meermaals onderscheiden. Michelle mikt op een carrière als concertharpist en daarvoor studeert ze 8 uur per dag!

In Korties Kwesties behandelt Floris deze week een klassieke melodie die (bijna) iedereen kent, zonder dat men weet wat het origineel is. Het Intercontinental Ensemble speelt van deze orkestmuziek een prachtige bewerking voor 9 instrumenten.

Bekijk de uitzending van 24 februari:

{npovideo "VPWON_1297229"}

Wat maakt deze filmmuziek zo eng?

Alles wat je moet weten over klassieke muziek

Deze week is het 50 jaar geleden dat de Zwitserse dirigent Ernest Ansermet (1883 - 1969) overleed. Daarom laten we in NTR Podium zijn Gouden Opnamen horen. 

Kiezen voor de muziek
Ansermet begon begin 20ste eeuw te componeren, maar studeerde af in wiskunde en ging wiskunde onderwijzen in Lausanne. Na een jaar besloot hij toch volledig voor de muziek te kiezen en nam hij lessen bij o.a. Ernest Bloch. Ansermet verhuisde naar Clarens (ook aan het meer van Genève), in de jaren '10 van de vorige eeuw een plaats waar veel musici woonden en langskwamen (Stravinski schreef er zijn Sacre du printemps). Hier begon hij met dirigeren van vooral Russisch repertoire (hij was de eerste die een aantal stukken van Stravinski in Europa uitvoerde).  

Ballet Russes & Orchestre de la Suisse Romande
Het zwaartepunt kwam nog meer op Russische muziek te liggen toen Pierre Monteux opgeroepen werd voor het Franse leger. De Eerste Wereldoorlog begon. Op aanraden van Stravinski koos Sergej Djagilev Ernest Anstermet als nieuwe dirigent voor zijn Ballet Russes. In 1923 besloot Ansermet te stoppen bij de Ballet Russes. Hij wilde zich volledig richten op het muziekleven in zijn geboorteland, Zwitserland, waar hij in 1918 het Orchestre de la Suisse Romande opgerichte.

Maandag 18 februari: Ansermet dirigeert het Orchestre de la Suisse Romande in muziek van Cesar Franck & Leo Delibes

{audiofragment audio="344158" caption="Gouden Opname: Ernest Ansermet dirigeert Coppelia - Prelude en Mazurka van Leo Delibes" }

Coppelia - Prelude en Mazurka
Leo Delibes 
Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Ernest Ansermet
Opname: 1958

{audiofragment audio="344177" caption="Gouden Opname: Ernest Ansermet dirigeert Le chasseur maudit van Cesar Franck" }

Le chasseur maudit
Cesar Franck 
Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Ernest Ansermet

Dinsdag 19 februari: Debussy en Glazoenov

{audiofragment audio="344306" caption="Gouden Opname: Ernest Ansermet dirigeert Prélude à l'après-midi d'un faune" }

Prélude à l'après-midi d'un faune
Claude Debussy
Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Ernest Ansermet
Opname: 1957

{audiofragment audio="344307" caption="Gouden Opname: Ernest Ansermet dirigeert De seizoenen van Aleksandr Glazoenov" } 

De seizoenen, op.67 - deel IV, "Herfst"
Aleksandr Glazoenov
Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Ernest Ansermet
Opname: 1966

Woensdag 20 februari: Glinka, Borodin, Stravinsky en Ravel

{audiofragment audio="344762" caption="Ernest Ansermet dirigeert Glinka" }

Valse-Fantasie
Glinka, Mikhail
Ansermet, Ernest
Orchestre de la Suisse Romande

{audiofragment audio="344763" caption="Ernest Ansermet dirigeert Stravinski" }

Petrouchka - I. Fete populaire de la Semaine grasse
Stravinsky, Igor
Orchestre de la Suisse Romande

{audiofragment audio="344766" caption="Ernest Ansermet dirigeert Symfonie nr. 2 van Borodin" }

Symfonie no.2 - III. Andante & IV. Finale
Borodin, Alexander
Orchestre de la Suisse Romande

{audiofragment audio="344770" caption="Ernest Ansermet dirigeert La Valse van Ravel" }

La Valse
Ravel, Maurice
Orchestre de la Suisse Romande

{audiofragment audio="344771" caption="Ernest Ansermet dirigeert Don Quichotte a Dulcinee van Ravel" }

Don Quichotte a Dulcinee - II. Chanson epique
Ravel, Maurice
Mollet, Pierre
Orchestre de la Suisse Romande

VIDEO: Ansermet dirigeert Ravels La Valse met het Orchestre de la Suisse Romande in 1957

{video "https://www.youtube.com/watch?v=9cc-EW4dm0M"}

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft z’n programma voor komend seizoen bekendgemaakt. Met, uiteraard concerten met de nieuwe chef Lahav Shani, maar ook een weerzien met onder anderen oud-chef Yannick Nézet Séguin. Hij dirigeert een integrale concertante uitvoering van de opera Frau ohne Schatten van Strauss. 

Speciale aandacht is er volgend jaar natuurlijk ook voor Beethoven, dan herdenkt ook het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn 250e geboortedag, met onder anderen dirigenten Jan Willem de Vriend en Mark Elder.
Maar ook optredens van Jordi Savall en alt en dirigente Nathalie Stutzmann. Zij is komend seizoen tevens artist in residence bij het orkest.

De Nationale Opera heeft het programma van komend seizoen bekendgemaakt. Ze komt met in totaal vijftien producties: 12 nieuwe en 3 reprises. 

Het programma is breed: van Händels Rodelinda en Verdi's Nabucco tot een hedendaagse opera van Willem Jeths: Ritratto. Een opdrachtwerk van De Nationale Opera ter gelegenheid van het vijfjarig jubileum van het Opera Forward Festival, volgend jaar.
Veel internationaal zangtalent, maar ook bekende Nederlandse namen als Eva-Maria Westbroek en Thomas Oliemans. En er is aandacht voor de jongere generatie, onder wie mezzosopraan Eva Kroon, en bariton Tim Kuypers - recent nog te horen bij de NTR ZaterdagMatinee.
Opvallende naam verder regisseur Ivo van Hove. Hij zal Mahagonny van Kurt Weill ensceneren.
Seizoen 2019/2020 is tevens het laatste voor chef- dirigent Marc Albrecht. Hij dirigeert de reprise Die Walküre uit Wagners ‘Ring des Nibelungen’ en zwaait af met een nieuwe versie van Die Frau ohne Schatten, dezelfde opera van Richard Strauss als waarmee hij zijn debuut bij de opera maakte. Die Walküre wordt nog eenmaal geregisseerd door de vorig jaar vertrokken directeur Pierre Audi.

Vanaf seizoen 2020/2021 is het dan echt de beurt aan de nieuwe directeur Sophie de Lint.

De groep ORBI, bestaande uit Bram van Sambeek (fagot), Marijn Korff de Gidts (percussie), Rick Stotijn (contrabas) en Sven Figee (Hammond-orgel), speelt een mix van hardrock, blues en metal, maar dan zonder de gebruikelijke elektrische gitaren.

Zij laten op hun nieuwe plaat the Oscillating Revenge of the Background Instruments hun instrumenten grommen en schreeuwen in muziek die zo divers is dat het moeilijk onder een noemer te plaatsen valt. In NTR Podium speelden de mannen afgelopen vrijdag een cover van Led Zeppelin: Since I've been loving you, van Led Zeppelin III (1970)

{videofragment video="50220" caption="ORBI - Since I've been loving you (Led Zeppelin)" image="400752" }

Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat Limburg werd bevrijd. En dat wordt dit jaar gevierd en herdacht onder meer door de opvoering van de oorlogsopera Brundibar. Opera Zuid, de Limburgse Koorschool en Muziekschool Maastricht, slaan de handen ineen en werken momenteel aan een gezamenlijke productie. Kinderen en tieners (leeftijd ca 9-19 jaar) worden uitgenodigd mee te doen. Hiervoor worden komend weekend audities gehouden bij Opera Zuid.

 

Vlak voor de oorlog componeerde de Joods-Tsjechische Hans Krása een muziekstuk voor en door kinderen, genaamd Brundibár. Vrij vertaald Brompot. Vanwege de Duitse bezetting kwam het niet meer tot een uitvoering en Krása kwam terecht in concentratiekamp Theresienstadt. Daar besloten de nazi’s echter om culturele activiteiten toe te staan en zo werd Brundibár alsnog uitgevoerd. Dit moest aan de buitenwereld doen voorkomen dat de Joden het goed hadden in het kamp. Het was schijn. Verreweg de meeste kinderen die in Brundibár zongen, zijn doorgevoerd naar andere kampen en hebben de oorlog niet overleefd, evenals de componist. Hij is vermoord in Auschwitz. Het is de bedoeling dat de opera vanaf september in de theaters is te zien.

Naast de operaproductie wordt er een educatieproject ontwikkeld voor de basisschool en de middelbare school. 


Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Edo de Waart
Anita Hartig [sopraan]
Helena Rasker [alt]
Sebastian Kohlhepp [tenor]
Tareq Nazmi [bas]

Op het programma:
Anton Bruckner - Derde Mis in f, 'Grote'

Opname: Vrijdag 8 februari 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht.

Podium op Zaterdag was op 16 februari jl. geheel gewijd aan filmmuziek. Dat heeft alles te maken met de NPO Radio 4 Filmmuziek Top-40 en met de aanstaande Oscaruitreiking. Een panel met drie filmprofessionals gaat praten over de Oscarnominaties. Wat is de beste filmmuziek en beste film? Wat maakt filmmuziek goed en kan filmmuziek ook zonder de filmbeelden en andersom kan film zonder muziek? Met filmjournaliste Pauline Kleijer (o.a. Volkskrant), en met Nederlands meest productieve filmcomponist Paul M. van Brugge. En met Yvo Verschoor, je zou hem filmpianist kunnen noemen, hij is een ras-improvisator en begeleidt zwijgende films.

Luister de Podium Oscar Filmspecial 

Deze cylcus van Libby Larsen (1950) wordt beschouwd als een van de grote Amerikaanse liedcycli van de laatste jaren (2000)

Gebaseerd op een geliefde roman, van Willa Cather, My Antonia

Over de jeugd van Jim Burden, in Nebraska, zijn geïdealiseerde jeugd en pubertijd.

Er ontspint zich een relatie met zijn Boheemse buurvrouw, Antonia, een immigrante

In het eerste lied (van 7) een treinreis, terug naar huis.

Het Ostinato van de trein in de pianopartij. Symbool voor de nieuwe tijd, de machine, de industrie die de wereld van zijn jeugd heeft gebroken

Herinneringen overspoelen de oudere man: woeste winters, brandende zomers, namiddagen in de herfst en Mijn Antonia

Vruchtbare grond, maar compromisloos het landschap van de prairie, aan het einde van de 19e eeuw.

Remy van Kesteren is een topharpist, die zich de laatste jaren uit het harnas van de klassieke muziek probeert te bevrijden. Zijn vorige plaat getuigde al enigszins van een opstandige geest, in zijn 3e album, dat deze week uitkomt, gaat hij volstrekt zijn eigen gang. Shadows heeft veel nachtmusik te bieden: spaarzaam, gedempt, langzaam verglijdend. Hier en daar duikt een ritme op, een groove, waarin alles op zijn plek valt. Van Kesteren schreef alle stukken zelf, voor het eerst (!), en in de nacht, als hij de slaap niet kan vatten en hij duistere gedachten van zich af probeert te schrijven ...

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344108-hollandsche-nieuwe-shadows-van-remy-van-kesteren-1

In het openingsnummer zingt Remy van Kesteren, hij vindt zijn eigen stem, over de schaduw die altijd meereist, en er is vanwege het licht ...

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344229-hollandsche-nieuwe-shadows-van-remy-van-kesteren-2

Er staat een extreem vertraagde Gnossiene van Satie op, bewerkt om op te kunnen nemen in het nachtelijke universum van dit album.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344349-hollandsche-nieuwe-shadows-van-remy-van-kesteren-3

Hij heeft samengewerkt met producer (en zanger) Fink, die eindeloos kan blijven hangen in een groove, zonder dat het saai wordt. Gaat over het vinden van je ritme.

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344470-hollandsche-nieuwe-shadows-van-remy-van-kesteren-4

De 45e aflevering van een serie columns door violiste Cécile Huijnen. Zij is soliste, concertmeester van het Gelders Orkest en heeft een duo met Marieke Hopman. Ze schrijft korte verhaaltjes die een onverwacht perspectief bieden op de muziekpraktijk, namelijk van binnenuit. Snapshot Klassiek: columns met een knipoog, over vooroordelen, image, achtergronden, en de rock & roll van de klassieke muziek. In deze editie gaat het over haar carrière als vioolmeisje, in de eerste jaren ... 

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/344107-snapshot-klassiek-45-vioolmeisje

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid. 

De Franse componist Georges Bizet - bekend van zijn dramatische hitopera 'Carmen' - maakte collegacomponisten Wagner, Brahms en Tsjaikovski jaloers. Ook celliste Nuala McKenna - bekend van haar finaleplek bij Dutch Classical Talent - is fan, en dan vooral van de opzwepende en door tango doordrenkte 'Hanabera' uit 'Carmen'. Speciaal voor De Muziekfabriek maakte ze een unieke en eigen versie van het werk. Ze liet het stuk zaterdag 16 februari 2019 horen in de NPO Radio 4-studio.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=KHw4oAk8oDk"}

Subcategorieën