Bekijk de antwoorden.

De Italiaanse componist Ennio Morricone, inmiddels 90 jaar, is door paus Franciscus onderscheiden met de Gouden Pontificaatsmedaille. Morricone krijgt de prijs ‘voor zijn buitengewone culturele kwaliteiten welke ook religieuze aspecten bezitten’, aldus de Italiaanse media.

De Italiaanse componist is vooral bekend om zijn filmmuziek, waarvan misschien wel het meest bekend: Once upon a time in the West.
Maar naast filmmuziek componeerde hij ook meer dan 100 klassieke werken.
En in 2015 schreef hij een Mis voor paus Franciscus.
De onderscheiding werd van de week tijdens een concert in Rome uitgereikt, overigens niet door de paus, maar door een kardinaal.

De Elbphilharmonie mag dan een groot succes zijn voor wat betreft bezoekersaantal – sinds de opening 2 jaar geleden hebben al meer dan 7 miljoen mensen genoten van het geweldige uitzicht en meer dan 1,5 miljoen mensen woonden concerten bij – musici zijn niet onverdeeld enthousiast.

Operaster Jonas Kaufman liet zich begin van dit jaar al kritisch uit over de akoestiek van de Elbphilharmonie, en nu heeft ook dirigent Riccardo Muti zijn onvrede geuit over de concertzaal. In een interview met de Duitse media maakte hij bekend dat hij daar niet meer wil optreden. Hij vindt de zaal middelmatig. ‘Ik verspil daar mijn tijd niet meer aan’, aldus de dirigent. Hij laat de zaal zelfs verwijderen uit zijn tournees met de Wiener Philharmoniker en de Chicago Symphony. Het is overigens niet de eerste keer dat Muti dit zegt. In 2017, vlak na de opening, was hij al kritisch over de akoestiek.

 

Van koffiezetten in het orgel tot 'the keys to paradise’: je hoort erover in de eerste echte orgelcast van NPO Radio 4, gemaakt door Sander Zwiep. De podcast is ingegeven door de catastrofe van 15 april 2019: de brand in de Notre-Dame. De orgels staan nog overeind, maar wat de precieze staat is wordt nog onderzocht.

In een kwartier praat Sander je bij over de geschiedenis van koor- en hoofdorgel én hoor je anekdotes en beschouwingen van organisten en orgelkenners Harm Woltjer, Bert Rebergen, Merlijn Kerkhof en Aart Bergwerff.

Beluister de podcast.

Beluister hier de podcast

Het verhaal van Jezus’ laatste dagen.

In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout jonge musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen.

 

De prijs werd uitgereikt in de Opium uitzending van donderdag 18 april.

Op 19 juli gaat de Britse concertserie The Proms weer van start. Op 17 april werd de programmering van dit seizoen bekendgemaakt.  

 

Het opvallendste optreden is dat van Bernard Haitink, op 3 september. Hij zal de Wiener Philharmoniker leiden, in onder meer de Zevende symfonie van Anton Bruckner. Dat is een verrassing, want Haitink had aangekondigd volgend seizoen een ‘sabbatical’ te houden. 

 

Verder klinkt (op 9 september) een nieuw stuk van Louis Andriessen, The Only One, met zangeres Nora Fischer in de hoofdrol. De Nederlandse première daarvan is in november, bij de NTR Zaterdagmatinee.

 

De Proms heeft ook een paar speciale thema’s. Zo wordt herdacht dat 50 jaar geleden de eerste maanlanding plaatsvond, met o.a. The Planets van Gustav Holst. Ook is er aandacht voor klimaatverandering. In dat kader klinken Beethovens Pastorale symfonie en de Alpensymfonie van Richard Strauss.

 

NPO Radio 4 zal weer een aantal Proms-concerten uitzenden.

 

Complete programmering

 

 

Het is nog onduidelijk of de aanstelling van Daniel Barenboim als hoofd van de Berlijnse Staatsopera in 2022 wordt verlengd. Klaus Lederer, cultuursenator in Berlijn, wil eerst gesprekken voeren met mensen die met Barenboim hebben gewerkt. Dat melden Duitse media. Aanleiding voor de inventarisatie zijn de recente verwijten aan het adres van de dirigent. Hij zou intimiderend hebben opgetreden tegenover musici en als artistiek directeur zijn zin doordrukken. 

De cultuursenator overweegt een officieel onderzoek, maar wacht in ieder geval op de resultaten van een interne evaluatie van de Staatsopera. Barenboim zelf weerspreekt de beschuldigingen. Hij ziet ze als deel van een campagne om zijn onderhandelingen met de Staatsopera te beïnvloeden.

Lees verder

 

 

The Royal Opera House in Londen moet definitief 750.000 pond betalen aan altviolist Christopher Goldschneider. Het operahuis heeft op 17 april een hoger beroep in de zaak tegen Goldschneider verloren. Dat melden Britse media.

De altviolist had bij een repetitie in 2012 gehoorschade opgelopen, tijdens een repetitie van Die Walküre van Richard Wagner. Hij zou voor een 18-koppige blazerssectie hebben gezeten en zijn blootgesteld aan 130 decibel - vergelijkbaar met een straalmotor dichtbij. Goldschneider liep daardoor tinnitus op (oorsuizen) en een hoge gevoeligheid voor geluid. Het betekende het einde van zijn muziekpraktijk. Vorig jaar won hij een rechtszaak tegen het operahuis, maar dat ging in beroep, vanuit het idee dat in de orkestpraktijk enige gehoorschade onvermijdelijk is. De rechter denkt daar dus anders over.

De uitspraak zou grote gevolgen kunnen hebben voor de Britse operapraktijk en de mogelijkheid om geld te claimen bij gehoorschade.

Verder lezen

 

 

Paul Witteman ontvangt sopraan Lilian Farahani, pianist Maurice Lammerts van Bueren, harpist Gwyneth Wentink, violist Enzo Kok en slagwerker Gerben Jongsma, gitarist Erik Visser en Fuse

Sopraan Lilian Farahani en pianist Maurice Lammerts van Bueren werken al sinds Lilians conservatoriumtijd samen. Door Maurice leerde Lilian de muziek kennen van Jake Heggie. Deze Amerikaanse componist schrijft vaak liederen die over geëmancipeerde vrouwen gaan. “Ik heb het gevoel dat hij heel erg aan onze kant staat, aan de kant van de vrouwen en aan de kant van de zangeressen,” zegt Farahani. Tijd voor een kennismaking met het grote publiek.

Harpist Gwyneth Wentink is een veelzijdig en druk bezet harpist. Gwyneth treedt op als solist in meerdere genres en is een vast lid van het orkest van Sir John Eliot Gardiner. Zondag neemt ze een triple harp mee, een barokharp met drie rijen snaren, speciaal voor haar gemaakt in opdracht van het NMF.

Het Prinses Christina Concours is een van de belangrijkste kweekvijvers van het Nederlandse muziekleven. Bijna alle grote Nederlandse musici die de afgelopen 45 jaar hun carrière startten  hebben ooit aan een van de projecten van het PCC meegedaan. Een week na de finale horen we twee winnaars van 2019: violist Enzo Kok en slagwerker Gerben Jongsma!

Fuse wordt al vanaf het begin vergeleken met de legendarische band Flairck. Het concertpubliek spreekt de leden van Fuse daar nog altijd op aan. Maar Fuse kent Flairck helemaal niet! Daar moest nodig verandering in komen. Gitarist en Flairck-oprichter Erik Visser komt spelen.

In Podium Witteman Extra aandacht voor het jaarlijkse Koningsdagconcert. Dat wordt dit jaar voor de 35ste maal gehouden. Sieuwert Verster is al vanaf het begin de organisator en geeft een kijkje achter de schermen. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Bekijk de hele uitzending:

{npovideo "VPWON_1297237"}

In de nacht van dinsdag 16 op woensdag 17 april is de Oostenrijkse pianist en componist Jörg Demus gestorven. Zijn talent werd vroeg ontdekt. Op z’n elfde al werd hij toegelaten tot het conservatorium in Wenen, waar hij piano, compositie en directie studeerde. Hij studeerde af op z’n 17e. 

Demus ontwikkelde zich vervolgens als solist. Hij speelde veel muziek uit de klassieke periode, maar hield ook van oude muziek en historische instrumenten. Bekend is zijn persoonlijke interpretatie van muziek van Johann Sebastian Bach. Demus werd ook gewaardeerd als liedbegeleider. Hij werkte met grote zangers als Elly Ameling, Elisabeth Schwarzkopf en Dietrich Fischer-Dieskau. Als componist schreef hij onder meer sonates voor viool en piano, piano solostukken en liederen. 

Jörg Demus is 90 jaar geworden.

MEER INFORMATIE

Luister naar een legendarisch Schubert-recital uit 1980 van Jörg Demus samen met Dietrich Fischer-Dieskau

 

{concert id="2454"}

Als je deze week graag naar een Matthäus- of Johannes-Passion zou gaan, heb je ruime keuze! Elke dag is er wel ergens een Passie te beluisteren. Daarom tippen we deze week in NTR Podium elke dag een uitvoering.

Vandaag tippen we een passie die niet door Bach gecomponeerd is: Die Sieben Letzte Worte van Joseph Haydn. Dit stuk is gebaseerd op Jezus’ laatste zeven woorden aan het kruis. De componist schreef het voor de religieuze viering op Goede Vrijdag, waarbij de muziek werd afgewisseld met een preek van de bisschop. 

Het Ragazze Kwartet voert deze muziek uit en nodigde filosoof Paul van Tongeren uit voor een bespiegeling. Hij houdt tussen de delen een ‘lijdensmeditatie’ over hedendaagse gebeurtenissen.

Er zijn nog twee mogelijkheden om deze uitvoering bij te wonen: op donderdag 18 april in Kasteel Dussen en op Goede Vrijdag in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam

Bekijk de trailer:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=gZozbfSQwDk"}

Maak je Paasontbijt helemaal compleet

De prestigieuze Amerikaanse Pulitzer Prize is vooral bekend als literatuurprijs. Maar de medaille wordt jaarlijks ook uitgereikt voor andere kunstvormen, waaronder muziek.

De jonge Amerikaanse componist Ellen Reid krijgt dit jaar de prijs voor haar operadebuut  p r i s m, een opera over slachtoffers van verkrachting en hun traumaverwerking. Reid over het bekroonde werk. 'Ik hoop dat mijn opera inzichten biedt en een licht werpt op de ervaringen van slachtoffers van seksueel geweld.'

 

De opera ging vorig jaar bij Los Angeles Opera met veel succes in première. In haar thuisbasis Los Angeles is zij een vaste waarde en wordt haar werk regelmatig uitgevoerd, onder meer door de Los Angeles Philarmonic. 
Reid’s stijl sluit aan bij de minimal music van gevestigde componisten als David Lang en Julia Woolf.

 

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest gaat van de zomer optreden met de Amerikaanse surfrockband The Beach Boys. Ze geven 5 juli samen een concert op de Tweede Maasvlakte. The Beach Boys maakte in de jaren 60 grote hits als Good Vibrations en God Only Knows.

Het is overigens niet de eerste keer dat de band samenwerkt met een symfonieorkest. Vorig jaar 2018 werd het album The Beach Boys met het London Royal Philharmonic Orchestra uitgebracht. 

Het concert vindt plaats in het kader van het 100-jarig bestaan van de Rotterdamse rederij Spido. Spido werd in 1919 opgericht en was de eerste georganiseerde passagiersdienst van de Rotterdamse haven. 

Bekijk hier de filmmuziek-special uit Vrije Geluiden

De beroemde Franse cellist Guatier Capuçon heeft zijn eigen ode gebracht aan de Notre-Dame. Hij speelde Apres un rêve van Gabriel Fauré in de schaduw van de verwoeste kathedraal. Bekijk de video hieronder:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=xT9VgRxY9cc"}

Peter Struyckens lichtkunstwerk in het plafond van de opera in Amsterdam brandde haast nooit – misschien is het u opvallen als u een voorstelling bezocht. Dat lag aan artistiek leider Pierre Audi van De Nationale Opera. Volgens hem leidde het kunstwerk de aandacht teveel af van wat er op het toneel gebeurde. Hij had daarom bedongen dat de verlichting twintig minuten vóór aanvang van de voorstelling uit moest. Ook mocht hij in de pauze en na afloop niet branden.

Het uit 1986 daterende kunstwerk van Struycken bestaat uit 500 lampen die door wisselende lichtsterkte subtiele lichtgolven over het plafond laten verglijden, in een eindeloze variatie.

Nu Pierre Audi vertrokken is, kan het kunstwerk weer in volle glorie gaan stralen. Ten minste, als het aan Frans Huneker, technisch directeur van Nationale Opera & Ballet, ligt. Hij heeft dit voorgesteld aan de directie.

 

Als je deze week graag naar een Matthäus- of Johannes-Passion zou gaan, heb je ruime keuze! Elke dag is er wel ergens een Passion te beluisteren. Daarom tippen we deze week in NTR Podium iedere dag een uitvoering.

Voor het vijfde jaar op rij speelt ook de Nederlandse hertaling van Jan Rot van de Matthäus-Passion weer op verschillende plekken in ons land. Het ensemble Musica Extrema geeft hun eigen tango-twist aan het bekende oratorium van Bach. Acteur Peter Faber vertolkt de evangelist en Job Hubatka en Sharon Kips zijn de solisten van deze voorstelling. Bekijk hieronder het speelschema. 

De Mattheus Passie:

17-04: Rijswijk, Oude kerk

18-04: Noordwijk, Opera aan Zee

19-04: Goirle - Cultureel Centrum Jan van Besouw

19.04: Vredeskerk Leiden: Matthäus-Passion voor en door dementerenden. 

20-04: Castricum - Theater Koningsduyn 

22-04: Harderwijk - Theater Harderwijk

Bekijk een voorproefje:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=NP-FGGIhfdE"}

Wat maakt de muziek zo indrukwekkend?

Na de verwoestende brand in de Parijse Notre Dame, leek het erop dat ook het befaamde Cavaillé-Col orgel door de vlammen zou zijn verzwolgen. Tot grote opluchting berichtte de eerste loco-burgemeester Emmanuel Grégoire vanochtend dat het orgel met zijn ruim 7000 pijpen, op basis van door hem bekende feiten nog in tact zou zijn.

Dit werd bevestigd door Eric Boittier, orgelbouwtechnisch adviseur van de regering. Hij zei: "De eerste waarnemingen aan het instrument, inclusief het interieur, tonen aan dat het orgel niet zichtbaar onder het vuur heeft geleden. Het is door het dak tussen de twee torens van bluswater gespaard gebleven en heeft geen last gehad van de hitte. Het pijpwerk is structureel bewaard gebleven. Nader onderzoek moet uitwijzen hoe de staat van het orgel werkelijk is." Dit meldde de website van Orgelnieuws.

Het orgel werd door Cavaillé-Col in 1868 gebouwd op de achttiende-eeuwse hoofdkas, met gebruikmaking van het oude pijpwerk. Daarna volgde een minder gelukkige renovatie, die in 2014 werd hersteld. Het orgel kreeg toen een nieuwe speeltafel en een digitale tractuur. Ook werd het aantal registers verder uitgebreid. Vaste organist is Olivier Latry.

 

 

Deze week wordt de Matthäus Passion wel 190 keer uitgevoerd in Nederland. Ook NPO Radio 4 staat de hele week in het teken van Bachs meesterwerk. In NTR Podium laten we elke dag historische, Nederlandse Matthäus-opnames horen. 

Maandag 15 april: Anton van der Horst dirigeert de Nederlandse Bachvereniging

{audiofragment audio="349927" caption="Gouden Opnamen: Anton van der Horst dirigeert de Matthäus Passion met de Nederlandse Bachvereniging" }

Matthäeus Passion - slot deel 1
Johann Sebastian Bach
Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Anton van der Horst
Tom Brand & Laurens Bogtman & Elly Ameling & Aafje Haynis
Opname: 11 april 1963, Naarden

Dinsdag 16 april: Gustav Leonhardt dirigeert het openingskoor in 1989

{audiofragment audio="350164" caption="Gouden Opname: Gustav Leonhardt dirigeert La Petite Bande in de Matthäus Passion" }

Johann Sebastian Bach
Matthäuspassion BWV.244 ; Openingskoor, "Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen"
Johann Sebastian Bach
Tölzer Knabenchor
La Petite Bande o.l.v. Gustav Leonhardt

Woensdag 17 april: Eugen Jochum leidt het Concertgebouworkest 

 

Matthaeus Passion - Befiehl du deine Wege... Aus Liebe will mein Heiland sterben
Bach, Johann Sebastian
Ernst Haefliger & Leo Ketelaars & Agnes Giebel & Omroepkoor
Concertgebouworkest o.l.v. Eugen Jochum

Luister hier

De Johannes-Passion is de absolute underdog als het gaat om de paascomposities van Johann Sebastian Bach. Onterecht en doodzonde, vindt presentator Tijl Beckand. Ga met hem mee op expeditie naar Leipzig, waar het werk op Goede Vrijdag in 1724 in première ging.

Bekijk de uitzending van Tijl over de Johannes-Passion

Luister hier

Steeds meer orkesten hebben een vrouwelijke chef – in Nederland bijvoorbeeld Karina Canellakis bij het Radio Filharmonisch Orkest en Corinna Niemeyer is de assistent-dirigent in Rotterdam. Vrouwen zijn in opmars. En dat geldt niet alleen voor dirigenten, maar ook voor regisseurs. 

De helft van de producties van The English National Opera worden in het seizoen 2019-2020 geregisseerd door vrouwen. Dat heeft artistiek leider Daniel Kramer laten weten. Hij wil daarmee de opkomst van het vrouwelijke vieren.  Vrouwen die bij the English National Opera zullen regisseren zijn: Emma Rice, Elaine Tyler-Hall (revival director), Netia Jones, Barbora Horáková Joly en Tatjana Gürbaca

Orpheusthema 
Het operahuis heeft nog meer details over de programmering bekend gemaakt. Er zullen 3 hernemingen zijn en 7 nieuwe producties. Van die nieuwe producties zullen vier hetzelfde thema hebben, namelijk Orpheus. Op het programma staat onder meer Orpheus ed Euridice van Gluck, Orpheus in de onderwereld van Jacques Offenbach, Orphée van Philip Glass. 

Gisteren was de 51e Nationale Finale van het Prinses Christina Concours. De regiofinalisten per categorie hebben het tegen elkaar opgenomen.
Er zijn 3 categorieën:
- 12-15 jaar
- 15-19 jaar
- 15-19 jaar die ook student zijn aan een vakopleiding van een conservatorium.

En de winnaars zijn: cellist Mare Keja van 14, de 16-jarige violist Enzo Kok en in de “conservatorium”-categorie heeft de 19-jarige slagwerker Kalina Vladovska gewonnen.

De kinderen winnen geen groot geldbedrag, maar wel masterclasses, concertabonnementen van het Concertgebouw of bijvoorbeeld een concert met het JeugdOrkest Nederland.
En wat heel belangrijk is: het concours organiseert in de jaren na het concours concerten waar de finalisten concertervaring kunnen opdoen.

Het Prinses Christina Concours heeft in de afgelopen jaren al flink wat winnaars opgeleverd, die nu aan de muzikale wereldtop behoren, zoals Lisa Jacobs, Ralph van Raat, Hannes Minnaar, Christianne Stotijn, Valentina Tóth en Lavinia Meijer.

Foto: Peter van Mulken Fotografie

Als je deze week graag naar een Matthäus of Johannes Passion zou gaan, heb je ruime keuze! Elke dag is er wel ergens een Passion te beluisteren. Daarom tippen we deze week in NTR Podium elke dag een uitvoering.

We beginnen op woensdag 17 april in Nijmegen. Dan wordt de Johannes Passion uitgevoerd door het Bachkoor Nijmegen en het Gelders Orkest. Het is inmiddels een echte traditie, want het is ruim 70 jaar geleden dat het koor één van de twee grote Passies van Bach uitvoert. Dit jaar is het dus de beurt aan de Johannes Passion. Solisten zijn Amarylles Dieltiens, Esther Kuiper, Andreas Post, Marc Pantus en Hugo Oliveira. Het geheel staat onder leiding van Rob vermeulen.

Johannes Passion door het Nijmeegs Bachkoor en het Gelders Orkest

Woensdag 17 april om 20.15 uur in De Vereeniging, Nijmegen

Paul Witteman is eraan verslaafd: de muziek van Johann Sebastian Bach. Samen met dirigent en Bachkenner Jan Willem de Vriend duikt hij in Bachs Matthäus-Passion. Het eerste deel van zijn reportage zie je vanavond om 22:45 uur op NPO 2: Pauls passie voor Bach

Pauls Passie voor Bach zie je op maandag 15, woensdag 17 en donderdag 18 april om 22:45 uur, na Nieuwsuur op NPO 2.

Lees meer

Roemer gaat korte duetten voor piano en viool schrijven deze week.

In het kader van de kindermuziekweek kwamen jonge musici Norea Quirijnen (altviool) & Vesna Dimcevska (piano) langs om live in de studio te spelen. Ze speelden drie deeltjes uit de Sonatine voor altviool en piano van Bertold Hummel. 

{videofragment video="52244" caption="Norea Quirijnen & Vesna Dimcevska - Sonatine voor altviool en piano - Bertold Hummel" image="410832" }

Violist Henning Kraggerud van het Arctic Philharmonic Chamber Orchestra heeft een clip opgenomen van de Winter uit De Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi op de meest winterse plek denkbaar: op de poolcirkel, vlakbij Tromsø in Noorwegen. Bekijk de video hieronder.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=vLXkFF_dd1k"}

Het Arctic Philharmonic Chamer Orchestra en Henning Kraggerud brachten in 2017 een opname van De Vier Jaargetijden uit op het label Simax Classics.

In de week voor Pasen staat de Matthäus Passion van Bach volop in de belangstelling. Op Goede Vrijdag voert het Residentieorkest dit oratorium uit in de Pieterskerk in Leiden, onder leiding van dirigent Jan Willem de Vriend. Samen met De Vriend selecteert Paul Witteman in Pauls Passie voor Bach de hoogtepunten van de Matthäus, licht ze toe en laat ze spelen door de musici van het orkest. De focus ligt hierbij op de noten die Bach voor het Bijbelse lijdensverhaal geschreven heeft.

Pauls Passie voor Bach: 15, 17 en 18 april, 22.47 uur, na Nieuwsuur op NPO 2

Het Residentie Orkest speelt de Matthäus Passion aanstaande donderdag en vrijdag in de Pieterskerk in Leiden.

Bekijk de concertagenda van het Residentie Orkest

{video "https://www.youtube.com/watch?v=bmGOCDE2dyU"}

 

Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Het Spaanse Cuarteto Casals speelt Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. Haydn beschouwde het stuk, dat bestaat uit zeven langzame delen, als één van zijn allerbeste composities ooit. Die sieben letzten Worte is een instrumentaal oratorium dat oorspronkelijk als orkest werk is geschreven. Haydn introduceerde het als:

'Een geheel nieuw instrumentaal werk, verdeeld in zeven sonates van elk zeven tot acht minuten, het geheel voorafgegaan door een introductie en afgesloten door een terremoto, of aardbeving. Deze sonates zijn gebouwd rond en gebaseerd op de woorden die Christus onze Heiland sprak aan het kruis'.

 

De Oratorio de la Santa Cueva
De opdracht voor het werk kwam uit de Spaanse havenstad Cadiz voor een in een grot uitgehouwen kapel: de Oratorio de la Santa Cueva. De kapel in de heilige grot  bestaat nog steeds. Hij beslaat slechts vijftien bij vijftien meter en met een orkest van 40 man erin was er waarschijnlijk voor het publiek niet veel ruimte over.
Hoe dan ook, in de Oratorio de la Santa Cueva werd op Goede Vrijdag de zogenaamde Tres Horas in acht genomen. Tussen 12.00u - 15.00u klonken er muzikale reflecties aangevuld door gesproken meditaties en de bijbehorende rituelen. 

De eerste uitvoering van Die sieben letzten Worte vond plaats op Goede Vrijdag (6 april) 1787. En een maand later voltooide Haydn een versie voor strijkkwartet. Het is vooral die versie die bekend is geworden.

Het Cuarteto Casals gaf in 2014 een concert in de oorspronkelijke locatie de Oratorio de la Santa Cueva.
Bekijk hier een fragment van dat optreden:

{video "https://www.youtube.com/watch?v=nnJ7snY7lQc"}

Beluister De CD van de Week

Bij welke opname moet je beginnen?

Bekijk de antwoorden.

Lees meer over deze jonge dirigent

Pinkstervuur bij het graf. Bekijk de video.

Avondconcert 10-04-2019

Voor de jaarlijkse Matthäus-uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging is deze keer dirigent Philippe Herreweghe aangetrokken. Hij laat Bachs muziek graag voor zichzelf spreken. Het passieverhaal houdt hij liever helder in plaats van het te overladen met drama. Maar zijn uitvoeringen klinken wel intens en fijnzinnig.

Ervaring
Philippe Herreweghe voert de vocale muziek van Johann Sebastian Bach al tientallen jaren uit. En zijn ervaring met het gebruik van authentieke instrumenten maken Herreweghe één van de meest gevraagde dirigenten voor de Matthäus-Passion.

{concert id="8692"}

Geert van de Wetering en Danielle Emans van De Kostgangers maakten een audioportret van Joël Bons en zijn prijswinnende compositie Nomaden. De componist vertelt daarin hoe zijn creatieve proces de musici - die allen zijn geschoold in hun eigen muzikale traditie - begrijpt, maar ook uitdaagt. Het levert ongehoord nieuwe klanken en ontmoetingen op. Ontmoetingen tussen een lid van het Atlas Ensemble en de wereldberoemde cellist Jean-Guihen Queras. Voor Nomaden won Bons de prestigieuze Grawemeyer Award for Musical Composition . 

{podcast "Supplement: Portret Joel Bons" url="https://podcast.npo.nl/file/supplement/5094/nporadio4_supplement_20190411_portret-joel-bons_1VQ7AK.mp3" }

Download de podcast

Beluister Nomaden van Joël Bons  in het Avondconcert

Bekijk een trailer van Nomaden

{video "https://www.youtube.com/watch?v=grO47U-3M20"}

4 de Middag viert Pasen. De tijd van passie, bezinning, inkeer én... eieren zoeken! In de week voor Pasen zit in iedere uitzending een aantal Paaseieren verstopt. Hoor jij het geluid van de Ei-shaker door een muziekstuk heen? Dan heb je er een gevonden. Vind je ze allemaal? Dan maak je kans op een echte 4 de Middag Ei-shaker. Luister elke werkdag tussen 14 en 16 uur naar 4 de Middag en zoek mee!

Op 11 april presenteerde philharmonie zuidnederland het programma voor het komende seizoen. Het orkest van Limburg, Brabant en Zeeland heeft een opvallend thema gekozen: de bevrijding van Zuid-Nederland aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. In september 2019 is het 75 jaar geleden dat die bevrijding in Limburg begon. Het openingsconcert van het seizoen is op de militaire begraafplaats Margraten in Zuid-Limburg (foto). Ook andere concerten zijn zo gepland dat op de gekozen plek en rond die datum de bevrijding plaatsvond, maar dan 75 jaar geleden.

Het repertoire laat volgens het orkest niet alleen de vreugde van de bevrijding horen, maar ook het leed en de anarchie vlak na de oorlog. Op het programma staat o.a. L’Histoire du soldat van Igor Stravinsky en Night flight van Samuel Barber, die trouwens meevocht in de oorlog.

Ook opvallend in het komende seizoen: philharmonie zuidnederland gaat zich intensiever wijden aan barokrepertoire, met de uitvoering van zowel de Matthëus als de Johannes Passie en de Brandenburgse concerten van Johann Sebastian Bach. "Hiermee verkennen we een voor ons nieuw terrein", aldus het orkest.

Naar de website van het orkest

Beluister het beste van John Williams' soundtrack

Johannes Leertouwer gidst je door de Matthäus-Passion

Matangi Quartet speelt nieuw werk van Duitse componist Reuter

Van de Duitse musicus en componist Markus Reuter (1972) hoorde ik voor het eerst toen ik een concert van het internationale trio Stick Men bezocht in Tilburg: een rocktrio bestaande uit Chapman's Stick-speler Tony Levin, drummer Pat Mastelotto en genoemde Markus Reuter op de touch-guitar. De Chapman's Stick en de touch-guitar zijn gitaar-achtige instrumenten waarvan de snaren op de hals worden ingedrukt in plaats van getokkeld. Gebruikt in doorgaans stevige rockmuziek, met elektronisch gemanipuleerde (luide) klanken, net als van bijvoorbeeld de bands centrozoon en The Crimson ProjeKct waarin Reuter actief is. Verrassend genoeg is Reuter ook opgeleid tot psycholoog, en studeerde hij tijdens die opleiding vrije improvisatie, hedendaagse klassieke muziek (bij de Belgische componist Daniel Schell), en Indiase muziek bij Ashok Pathak. Markus Reuter laat met zijn nieuwe werk een totaal andere kant van zijn muzikale talent horen.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=LKCi8D_SbjI&feature=youtu.be"}

Op 12 april '19 verschijnt van Markus Reuter een opname van zijn eerste strijkkwartet, Heartland geheten, uitgevoerd door het Matangi Quartet. De opname is verkrijgbaar als download (stereo en surround), CD, vinyl of partituur. Markus Reuter heeft bij het componeren van het strijkkwartet gebruik gemaakt van een door hem zelf ontwikkelde algoritmische techniek. De acht delen van het strijkkwartet zijn opgebouwd uit een 'pool' van muzikale 'fractals'. Dat doet denken aan het serialisme van de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw - maar waar Reuter zich tegen wil afzetten is het 'onmenselijke' van die muziek, het opzettelijk weglaten van persoonlijke keuzes of persoonlijke voorkeuren. Tegelijkertijd wil Reuter zich niet beperken tot intuïtief componeren, omdat dat volgens hem alleen kan leiden tot het herhalen van overbekende patronen. Het resultaat is frisse, maar ook raadselachtige muziek. Prachtig gespeeld door het Matangi Quartet.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=3wPCQlgb-Hk&feature=youtu.be"}

Zondagavond 14 april 2019 in Vrije Geluiden op NPO Radio 4, 23.00-24.00 uur.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=yo-r8SdKQAk&feature=youtu.be"}

 

De Hongaarse Staatsopera negeert de eisen van de erven Gershwin om de opera Porgy & Bess uit te voeren door een ‘all black cast’. In 1935 bepaalde George Gershwin zelf dat zijn opera uitsluitend op deze wijze moest worden uitgevoerd. Operabezoekers lezen nu in het programmaboekje in rode koeienletters dat de erven Gershwin geen toestemming hebben gegeven voor deze uitvoering.

Voor betere kansen in een dreigende rechtszaak heeft de leiding van de opera nu de zangers gevraagd een verklaring te ondertekenen waarin ze stellen van Afro- Amerikaanse komaf te zijn en dat zij blij zijn de muziek uit te voeren. Onder grote druk heeft een groot aantal koorleden deze verklaring ondertekend. De verklaring, zonder enige juridische waarde, is alleen bedoeld de rechters gunstig te stemmen.

Het operahuis stelt dat huidskleur hier van geen belang is: ‘de grootouders van Barrack Obama zijn ook niet zwart’, stelt de intendant Svilveszter Okovács.

Het rechtse bewind van Hongaarse premier Viktor Orban heeft al eerder ingegrepen bij een productie. Zo werd de ballet-musical ‘Billy Elliot’ -over een jonge balletdanser-  op aandringen van homofobe aanhangers van de regering Orban van het speelplan geschrapt.

In Amsterdam werd Porgy & Bess kortgeleden wel opgevoerd zoals Gershwin het bedoelde.

 

 

De stad Bonn viert volgend jaar dat Ludwig van Beethoven er 250 jaar geleden werd geboren. In de aanloop naar het jubileum is een bijzondere actie bedacht. Bonn heeft 700 kunststof standbeelden van Beethoven laten maken, ongeveer 1 meter hoog. Het is een tevreden Beethoven, handen in zijn zakken, glimlach op het gezicht.

Voor 300 euro kunnen bewoners van Bonn een beeld sponsoren. Al die beelden worden in de tweede helft van mei opgesteld op een plein in het stadscentrum. Daarna mogen de sponsors hun beeld meenemen en het een plek geven ergens in de stad. De bedoeling is dat Beethoven overal in Bonn te zien zal zijn. Op deze manier wil het stadbestuur benadrukken dat de componist eigenlijk van alle inwoners van Bonn is. Vandaar de titel van het project : Unser Ludwig.

In de theatrale zeventiende en achttiende eeuw voelden de componisten zich buitengewoon aangesproken door de teksten uit de lijdenstijd. Hoogtepunten daarbij vormen, naast de passies, steeds de vertoningen van het Stabat Mater, de lamentaties en de gebeden uit de Goede Week. De moderne stijl van de Barok kon goed overweg met al die diepe emoties en het leverde een staalkaart van mogelijkheden op. Dit programma van De Nederlandse Bachvereniging maakt daaruit een indrukwekkende selectie met als hoogtepunten het beroemde tienstemmige Stabat Mater van Domenico Scarlatti en het bekende Miserere van Allegri.

{concert id="5853"}

Subcategorieën