De broers Jussen hebben afgelopen zaterdag een geweldig optreden verzorgd in de ZaterdagMatinee. Op het programma stond muziek van Kulenty en Bartók, maar het meest veeleisende stuk was Visions de l’amen van Olivier Messiaen. Voor het instuderen van dit werk hebben ze een middag hulp gehad van niemand minder dan Reinbert de Leeuw. De Leeuw schoof aan in de loge bij Hans Haffmans om te vertellen over zijn middag met de Jussens, zijn band met Messiaen en in het bijzonder het stuk Visions de l'amen. Beluister het interview hieronder: 

{audiofile audio="62221" caption="Loge interview met Reinbert de Leeuw" }

Beluister ook eens de podcast die Hans Haffmans maakte met Reinbert de Leeuw, waarin de dirigent, pianist en componist uitgebreid vertelt over zijn hele leven en werk. Messiaen komt hierin uiteraard ook veel aan bod. 

Beluister de podcast

 

 

Hollywood en Utrecht hebben een 'walk of fame', maar ook Maastricht heeft nu eigen variant. Sinds afgelopen vrijdag ligt op het Vrijthof een plaquette voor misschien wel de beroemdste inwoner van de stad: André Rieu.

Rieu kreeg de plaquette voor zijn honderdste concert op het Vrijthof, afgelopen zomer. Vijftien jaar geleden gaf hij met zijn orkest het eerste concert, en die concerten zijn sindsdien niet meer weg te denken. Voor dat honderdste Vrijthofconcert wilde Maastricht iets doen als eerbetoon aan Rieu en als dank voor zijn voortreffelijke prestaties voor de stad. Ze maakten een bronzen plaquette, die afgelopen vrijdag werd onthuld in het bijzijn van Rieu.

André Rieu zegt: “Ik ben ontroerd en vereerd dat ik deze plaquette van mijn woonplaats mag ontvangen. Het is geweldig om elk jaar weer zoveel mensen van over de hele wereld blij te maken met onze muziek. Ik ben er ook erg trots op, dat ons prachtige Maastricht door deze concerten internationaal op de kaart wordt gezet.”

Elke vrijdagavond om 21:30 uur op NPO 1 kun je met André Rieu en het Johann Strauß Orkest op wereldreis. Gemiste afleveringen kun je bekijken via NPO Start:

Uitzendingen 'André Rieu'

Een mens, een hond, een woonwagen

18.500 mensen vieren hoogdag van klassieke muziek in Brugge

Bekijk de antwoorden.

Beluister zijn eigen versie van de wals van Sjostakovitsj.

Het is vandaag de eerste Internationale Wereld Opera Dag. Een initiatief van Opera America, Opera Latinoamérica en Opera Europa.

Het doel is bewustwording van de positieve impact van opera voor de samenleving. Zowel opera als kunst dragen bij aan het ontwikkelen van tolerantie en begrip, het openen van geesten en het samenbrengen van mensen Net zoals sport goed is voor een gezond lichaam, zo is kunst goed voor een gezonde geest. Aldus de initiatiefnemers.
De datum vandaag, 25 oktober, is niet voor niets gekozen. Het is de geboortedag van  Georges Bizet en Johann Strauss, componisten van beroemde opera’s en operettes.

En om het allemaal een beetje te vieren, worden er dit weekend twee opera’s live gestreamd. Morgen Mozarts opera Don Giovanni vanuit het theater in Rome live gestreamd. En zondag Rossini’s Barbier van Sevilla vanuit het theater in Santiago.
Kijk hier voor alle informatie.



Op de plek met het mooiste uitzicht over Washington staat, sinds 1954, het ‘Netherlands Carillon’. Een cadeau van de Nederlandse bevolking en koningin Juliana als dank voor de bevrijding. 

Maar het carillon, met 50 klokken, is aan een opknapbeurt toe. De klokken worden binnenkort naar Nederland vervoerd om hier te worden gerenoveerd. Een dure grap dus en daarom kostte het even tijd om geld bij elkaar te krijgen. Afgelopen week begonnen ze, in aanwezigheid van Nederlandse ambassadeur Andre Haspels, met het naar beneden takelen van de klokken.

In 2021 zal het carillon weer te horen zijn in Washington.

Bijna de allermooiste toonsoort.

Maar liefst 95 is hij geworden,… de Italiaanse bariton Rolando Panerai. Hij overleed op 23 oktober. Panerai maakte zijn debuut in 1947 en werd een veelgevraagd zanger, voor serieuze én komische rollen. Hij zong in opera’s van onder meer Mozart, Puccini en Rossini, maar werd vooral bekend door zijn vertolkingen in Verdi-opera’s, o.a. als Falstaff en Rigoletto. En om zijn uitzonderlijk lange carrière. Zelfs op 87-jarige leeftijd stond hij nog op de bühne, met een stem die veel jongere zangers jaloers zou maken. Rolando Panerai werkte bovendien regelmatig samen met Maria Callas. Al met al zong hij in meer dan 150 opera’s.

 

 

Ontdek het hier!

Paul Witteman ontvangt schrijver Sjeng Scheijen, cellist Anton Spronk, tenor Yaroslav Abaimov, musici van de Nederlandse Reisopera o.l.v. Lee Reynolds, pianist Julian Schneemann en ensemble Caravan en Club Classique

De Nederlandse Reisopera komt met een pocketversie van Jevgeni Onjegin van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Deze opera is gebaseerd op de gelijknamige roman in verzen van Alexander Poesjkin, de aartsvader van de Russische literatuur. Slavist Sjeng Scheijen, bekend schrijver over Russische kunst, laat zijn licht schijnen over deze meest geliefde van alle Russische opera’s. De Russische tenor Yaroslav Abaimov zingt de Lenski-aria met acht musici van de Nederlandse Reisopera gedirigeerd door Lee Reynolds.

In Pauls Jonge Helden dit keer de 25-jarige cellist Anton Spronk. Anton is Nederlands van geboorte maar woont al jaren in Zwitserland. In het buitenland rijgt hij de successen aaneen, maar hier kennen we hem nauwelijks. Tijd voor een comeback naar Nederland!

Met het ensemble Caravan verbindt pianist en componist Julian Schneemann de muzikale werelden van oost en west: van klassiek tot jazz en folk. In het nieuwe programma Ode to Tomorrow werkt Caravan samen met drie zangers uit verschillende windstreken: de Syrische vluchteling Wasim Arslan, de Indiaas/Nederlandse Madhu Lalbahadoersing en Shishani Vranckx, een Belgische met Namibische voorouders. Julian Schneemann vertelt Paul Witteman alles over dit project.

Met Halloween in zicht duikt Floris Kortie in de muzikale geschiedenis van IJzeren Hein en de Dodendans. Club Classique komt spelen!

In Podium Witteman Extra kunt u kijken naar een concert van de Wiener Philharmoniker onder leiding van Gustavo Dudamel, met werken van onder meer Tsjaikovski en Debussy. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Bekijk deze uitzending:

{npovideo "VPWON_1304756"}

De Duitse dirigent en componist Hans Zender is op dinsdag 22 oktober overleden op 82-jarige leeftijd. Dat bevestigt zijn muziekuitgever.

Zender was chefdirigent van verschillende Duitse orkesten en operahuizen. Tussen 1987 en 1990 leidde hij het Radio Kamerorkest in Hilversum. Vooral hedendaagse muziek had zijn belangstelling en hij groeide uit tot een belangrijk uitvoerder van nieuwe noten.

Componeren leerde hij van onder meer Pierre Boulez en Bernd Alois Zimmermann. Zijn bekendste werk is de bewerking van de Winterreise van Franz Schubert, tot een cyclus voor tenor en kamerorkest. Zender herschreef het origineel met het idee dat de pianopartij van Schubert aan een opfrisbeurt toe was. Verder componeerde hij onder andere elektronische muziek en drie opera’s. In Oosterse culturen vond hij een grote inspiratie, nadat hij in 1972 Japan had bezocht. Meditatie en concentratie werden thema’s in zijn werk. Hij schreef er zelfs een boek over. Zender vond dat iedere noot, ieder moment in de muziek, aandacht verdiende.

Biografie (Engelstalig)

Dirigent en klavecinist Raymond Leppard is gister op 92 jarige leeftijd overleden.

De Amerikaanse dirigent en het ensemble werken al jaren samen.

Lees verder

zaterdag 26 oktober 2019 - Het programmaboekje kunt u hier alvast lezen.

Arthur en Lucas Jussen: driemaal op twee piano’s

Arthur Jussen, piano
Lucas Jussen, piano
Alexei Gerassimez, slagwerk
Simone Rubino, slagwerk

Hanna Kulenty VAN...
Béla Bartók Sonate voor twee piano’s en slagwerk
Olivier Messiaen Visions de l’amen

---

zaterdag 19 oktober 2019 - Het programmaboekje kunt u hier alvast lezen.

Bram Kortekaas Voetnoten bij de menselijke komedie: Mijmeringen van Arnon Grunberg (opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee - wereldpremière, mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten)
Robin Holloway Phaeton's journey: son of the sun (trompetconcert) (Nederlandse première)
Ludwig van Beethoven Mis in C

De Nederlandse componist Theo Verbey is op 60-jarige leeftijd overleden. Hij was al een tijd ziek. Vorige week nog kreeg zijn grote orkestwerk After the Great War zijn Nederlandse première bij het Residentie Orkest. Onlangs voltooide hij zijn laatste werk, Ariadne, een opdrachtwerk van het Concertgebouworkest.

Theo Verbey studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Peter Schat en Jan van Vlijmen. Al tijdens zijn studie kreeg hij erkenning voor zijn orkestratie van de Pianosonate van Alban Berg, die meteen werd uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Riccardo Chailly en later wereldwijd op de lessenaars van orkesten.

Verbey’s muziek is uitgevoerd door alle Nederlandse en vele buitenlandse orkesten en ensembles. Hij was te gast op festivals als de Donaueschinger Musiktage, en zijn muziek werd gespeeld op onder andere het Tanglewood  Festival, het Holland Festival en de Biënnale in Venetië.

Hij maakte naam met fijnzinnig geïnstrumenteerde werken. Hij gebruikte bij zijn componeren zogenaamde fractals, getalsverhoudingen die op alle niveau’s in een stuk terugkwamen – maar die techniek was niet te horen in zijn uiterst welluidende, virtuoze muziek. Hij verenigde geraffineerde instrumentatie en hedendaagse expressie in een muzikale taal die in de loop van de tijd steeds tonaler werd.

Fotocredit: Simon van Boxtel

In memoriam in Vrijdagavondconcert 

In het komende Vrijdagconcert (25-10) vindt een in memoriam plaats voor Theo Verbey vanaf 21:30 uur. De volgende stukken zullen te horen zijn:

  1. Theo Verbey 

    Invitation to a beheading 
    Uitvoerenden: Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Claus Peter Flor

  2. Leos Janacek

    Sonate voor piano, "Sonáta 1.X.1905" - compleet (Arr. van Theo Verbey)
    Uitvoerenden: Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Claus Peter Flor

  3. Theo Verbey

    Traurig wie der Tod 
    Uitvoerenden: Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van James Gaffigan

Het eerste en derde stuk zijn speciaal door Theo Verbey geschreven voor het Vrijdagconcert.

Beluister de werken van Theo Verbey

Zijn grote orkestwerk After the Great War zindert nog na in onze oren. Het werd na de wereldpremière op 30 november 2018 in het Finse Tampere, op 4 oktober in Lodz (Polen), en op 10 en 12 oktober in Amsterdam en Den Haag uitgevoerd (beluister het hieronder). Het Residentie Orkest gaf de Nederlandse première van dit werk.

Beleef de Nederlandse première van After the Great War

{work nummer="35714" }

Beluister Alliage

{work nummer="20508" }

Met zijn muziek verenigde Verbey musici en het publiek. Nationaal en internationaal ontving hij een groeiende waardering voor zijn composities, wat resulteerde in talrijke uitvoeringen.

Podium over Theo Verbey

Hans Haffmans sprak 22 oktober met Guido van Oorschot in Podium over Theo Verbey. Aan bod komen o.a. de werken Fractal, Ariadne en meer.

{audiofragment audio="367294" caption="Gesprek met Guido van Oorschot over Theo Verbey" }

Beluister de Fractal Symphony

{work nummer="8387" }

Ballades van Theo Verbey

{work nummer="26842" }

{work nummer="27195" }

Bandersnatch voor cello en pianola

{work nummer="6533" }

Concert voor piano en orkest

{work nummer="5956" }

Beluister Expulsie

Hieronder de eerste volledige uitvoering van 'Expulsie' (1988-1990) is tijdens de Matinee op 24 november met het Asko Ensemble en het Schönberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw. De Volkskrant zei er het volgende over: "Expulsie klinkt - om het eenvoudig te stellen - als een soort van 'maximale' minimal music, want er is een onveranderlijke basispuls, er zijn grondtonige harmonieën, en de textuur is in hoofdzaak verglijdend. Maar die verglijdingen verlopen in hoog tempo, en op allerlei niveau's: de ritmes verkorten en verlengen zich voortdurend, akkoorden waaieren uit en weer in, en gedurige kleurveranderingen leiden tot een kaleidoscopisch filigraanwerk," (via Donemus). En The New York Times: "By far the most substantial piece of the evening was ''Expulsion'' by the Dutch composer Theo Verbey. Like many other composers from the Netherlands, Mr. Verbey obviously appreciates the pulse and clarity of Stravinsky, in combination with the ruder dynamism of popular music as mediated by, again, American minimalists. But his music is unusually intricate and poetic."

{work nummer="8681" }

Invitation to a beheading door Theo Verbey

{work nummer="31112" }

Lumen ad finem coniculli

{work nummer="25616" }

Beluister On colour met Florianne Remme op de cello

In het Avondconcert van 22 oktober sprak Wouter Pleijsier over Theo Verbey en zijn werk On colour. Een mooi ingetogen in memoriam en introductie op dit muziekstuk.

{audiofragment audio="367297" caption="Wouter Pleijsier over Theo Verbey" }

{work nummer="26827" }

{work nummer="11018" }

In de maanden voor zijn overlijden voltooide Theo Verbey zijn laatste werk Ariadne. Op 30 januari 2020 gaat bij het Koninklijk Concertgebouworkest Ariadne in première.

Bronnen: Deuss Music, The New York Times

 

Beluister de mooiste muziek van Liszt

Lees verder

Afgelopen donderdag is Márta Kurtág op 92-jarige leeftijd overleden in Boedapest. Zij was pianist en de vrouw van componist György Kurtág.
Ze werd geboren in 1927 in Hongarije. Haar huwelijk in 1947 met Kurtág, was een  beslissend moment in haar leven. Ze was niet alleen zijn vrouw en moeder van hun zoon, Marta Kurtág werkte ook nauw samen met haar man; als pianist en als eerste luisteraar en criticus. Zij nam tevens de muziek van haar man György Kurtág op cd op.
In de jaren ’80 brak György internationaal door en dat zorgde ervoor dat ze – ten tijde van het IJzeren Gordijn – concerten gaven in heel Europa.

Márta Kurtág overleden

Beroemd zijn de concerten waarin zij samen plaats namen achter de vleugel.
Marta en György waren meer dan 70 jaar getrouwd. Ze laat haar man achter. Die is nu 93.

Martin zit deze week in ons atelier.

Lees verder

Bekijk de webcast en meer

Lees meer

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het gewoon mooi is!

De 300 mooiste muziekstukken van dit jaar

Koffie drinken was in de tijd van Bach niet onomstreden.

De podcast Pierre Schaeffer en de versleten groef duikt in de klankwereld van Franse elektronische muziekpionier Pierre Schaeffer.

Pierre Schaeffer (1910-1995) zette in 1948 de muziekwereld op zijn kop met de introductie van de musique concrète. Geluiden uit onze dagelijkse omgeving nam hij op grammofoonplaat op en smeedde die via allerlei manipulaties samen tot een compositie. Het was uniek voor die tijd. Vanuit de studio’s van Radio France werd Schaeffer katalysator van een nieuwe mondiale stroming. Zo’n beetje iedere componist die in die tijd aan de elektronische muziek snuffelde, experimenteerde met zijn concept. Programmamaker Robert Nasveld, die Schaeffer nog bij leven interviewde, wil de aandacht nog eens vestigen op deze grondlegger van de Franse elektronische muziek.

Luister de podcast hier:

{podcast "Pierre Schaeffer en de versleten groef" url="https://podcast.npo.nl/file/supplement/22379/content.omroep.nl/portal/podcast/nporadio4/supplement/2019/10/nporadio4_supplement_20191016_pierre-schaeffer-en-de-versleten-groef_6YHOVM.mp3" }

VIDEO: Bekijk hier een van de weinige beeldopnamen van Pierre Schaeffer aan het werk. 

Wat is er allemaal te beleven?

Lees verder

Paul Witteman ontvangt pianist Nino Gvetadze, bestuurder en muziekkenner Henk van der Meulen, slagwerker Kalina Vladovska, cellist Alexander Rudin en fortepianist Aapo Häkkinen

De Georgisch Nederlandse pianiste Nino Gvetadze komt een lans breken voor de Engelse componist Cyril Scott. Hij werd geroemd door zijn tijdgenoten Debussy en Stravinski, maar na de Tweede Wereldoorlog is zijn muziek compleet in vergetelheid geraakt. Ten onrechte natuurlijk. Volgens Gvetadze is zijn muziek ‘rijk, teder en meditatief’. We zijn benieuwd!

Pauls Jonge Held is deze week slagwerker Kalina Vladovska. Zij bespeelt de tupan, een traditionele trom uit haar vaderland Bulgarije. De tupan is een grote trom met twee vellen, die wordt bespeeld met twee verschillende stokken: rechts een dikke stok voor de zware tellen, en links een dunne, het riet, voor het invulwerk. Kalina is op 27 oktober te horen in AVROTROS Spiegelzaal. Ook verzorgt ze vier concerten met het Jeugd Orkest Nederland, 29 & 30 december en 3 & 4 januari 2020.

Henk van der Meulen is naast directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een muziekfanaat met een enorme kennis. In Podium Witteman komt hij ons alles vertellen over de vernieuwingen die de grensverleggende componist Claudio Monteverdi introduceerde in de 17de eeuw. 

De arpeggione is een vergeten muziekinstrument uit de 19de eeuw; een kruising tussen de gitaar en de cello. We kennen het instrument eigenlijk alleen nog van de titel van die ene beroemde Arpeggione-Sonate van Franz Schubert. Die sonate wordt altijd op cello gespeeld, maar wij horen hem zoals hij is bedoeld, gespeeld door Alexander Rudin (arpeggione) en Aapo Häkkinen (fortepiano). 

In Korties Kwesties muziek uit het heelal! Het trio Trifid laat zich inspireren door de ruimte. Als je meer wilt horen van deze ruimtemuziek, komende maanden speelt Trifid op toepasselijke locaties: planetaria en sterrenwachten door heel Nederland. Van Space Expo Noordwijk tot de sterrenwacht in Heerhugowaard. Bekijk de tour

In Podium Witteman Extra gaat Emma van der Schalie langs bij de Viooldag 2019 in Utrecht, waar jonge violisten in aanraking komen met verschillende viooltechnieken. Zo zijn er onder andere workshops en masterclasses van barokviolist Shunske Sato, klassiek violist Peter Brunt en improviserend violist Tim Kliphuis. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

{npovideo "VPWON_1304755"}

Een van de mooiste klassieke muziekstukken in de schijnwerpers

Lees meer

Welke prachtige stukken hebben de Hart & Ziel Lijst net niet gehaald?

Dit zijn de genomineerden

Rachel zit deze week in ons atelier.

Bekijk alle stukken van uur tot uur

De jonge virtuoze violiste Noa Wildschut en het Concertgebouw Kamerorkest spelen Mozarts 'Vierde vioolconcert, Kv.218' in Het Concertgebouw te Amsterdam. Als toegift speelt Noa het derde deel uit Bachs 'Vioolsonate nr. 2, BWV 1003'.

Opname: Het Zondagochtend Concert van zondag 13 oktober 2019, live in Het Concertgebouw te Amsterdam{video "https://www.youtube.com/watch?v=Fuk2q_41W_A&feature=youtu.be"}

Het Concertgebouw Kamerorkest speelt het 'Strijksextet nr. 1, op. 18' van Johannes Brahms (in een arrangement van M. Waterman).

Opname: Het Zondagochtend Concert van zondag 13 oktober 2019, live in Het Concertgebouw te Amsterdam.{video "https://www.youtube.com/watch?v=XzIVl_0u3ms&feature=youtu.be"}

Bekijk de antwoorden.

Beluister hun eigen versie van de Zwaan van Saint-Saëns.

Ontdek het verhaal achter dit Noorse meesterwerk

Bach trakteert de raadsleden op majestueuze muziek.

De Hart & Ziel Lijst binnenstebuiten gekeerd

Doe mee met de NPO Radio 4 Hart & Ziel Pubquiz op 17 oktober van 20:30 - 22:00 uur in TivoliVredenburg in Utrecht

De prestigieuze prijzen voor klassieke cd-producties

Op 10 oktober is de naam bekendgemaakt van het onderwijs- en cultuurcomplex in Den Haag, de nieuwe huisvesting voor het Residentie Orkest, het Koninklijk Conservatorium, het Nederlands Dans Theater en het Zuiderstrandtheater.

Het gebouw gaat 'Amare' heten. Dat is Italiaans voor liefhebben én een verwijzing naar “a mare” of te wel “aan zee”, of eigenlijk "op zee".

Het heeft blijkbaar veel moeite gekost een knoop door te hakken, want de naam van het complex had in april 2018 al bekend moeten zijn. Er wordt trouwens nog druk gebouwd. De opening wordt verwacht in 2021.

 

 

 

 

Meer over de nr.1 van de Hart & Ziel Lijst

De Salzburger Festspiele, één van de belangrijkste festivals voor klassieke muziek ter wereld, heeft 4 oktober een sponsorcontract getekend met Gazprom. Dat is het Russische staatsbedrijf voor olie en gas. Een Oostenrijkse partner van Gazprom is mede-sponsor. Het geld van de bedrijven zal worden gebruikt om Russische opera mogelijk te maken in de festivaleditie van volgend jaar.

De Oostenrijkse politieke partij De Groenen heeft felle kritiek geuit op de overeenkomst: “In tijden van klimaatcrisis is dit een verkeerd signaal”, zei een politiek voorman. Een ander partijlid was stelliger: “Vies geld van een Russisch staatsbedrijf moet niet worden schoongewassen met een culturele samenwerking”.

Bekend is dat de directie van Gazprom nauwe banden heeft met Wladimir Poetin. Aan de andere kant is West-Europa steeds afhankelijker van Russisch gas en dus van Gazprom. Dat geldt ook voor Oostenrijk.

Bij de festivalopening in juli van dit jaar was regisseur Peter Sellars in zijn speech nog zeer kritisch over het gebrek aan actie tegen klimaatverandering.

Subcategorieën