Bekijk de prijsvraag.

De Kunstenbond wil toch een rechtszaak over de betaling van freelance koorleden bij de Nationale Opera. Dat meldt dagblad Trouw. De tegemoetkoming die de Opera eerder deze maand deed, is volgens de bond 'te klein' en komt 'te laat'.

In november spande de Kunstenbond een rechtszaak aan omdat freelancers structureel minder betaald krijgen dan koorleden in vaste dienst. Ze zouden netto zelfs maar de helft overhouden. De Opera stelde vervolgens voor het freelance uurtarief met ongeveer 5 euro te verhogen. Ook kunnen freelancers een loondienstcontract krijgen per project. Verder wilde de organisatie niet gaan, omdat - volgens de Opera - de eisen aan freelancers lager zijn dan aan zangers met een vaste baan.

De Kunstenbond bestrijdt dat en spreekt over uitbuiting. "We zijn er nog lang niet. We moeten juridisch druk op de ketel houden.”, aldus een woordvoerder.

Wanneer de rechtszaak dient is nog niet bekend.

Gisteren is de Amerikaanse pianist Dalton Baldwin overleden. Dat melden bronnen op internet. Baldwin werd vooral bekend als liedbegeleider. Hij werkte samen met zangers van naam, zoals Jessye Norman, Gérard Souzay, Elly Ameling en Arleen Auger (VS). Baldwin is te horen op meer dan 100 albums.

Hij begon zijn opleiding in de Verenigde Staten en studeerde verder in Parijs, bij onder meer Nadia Boulanger. Hij werd ook gecoacht door componisten als Poulenc, Sibelius, Martin en Barber. Naast zijn samenwerking met zangers, vooral in de jaren 70 en 80, ging hij lesgeven en lezingen houden over de rol van de pianist in liedbegeleiding... Al vond hij die term misleidend. Hij beschouwde zijn vak als "een subtiele kunstvorm die streeft naar een perfecte synthese van muziek, poëzie en de persoonlijkheden van de musici."

Dalton Baldwin zou volgende week 88 jaar zijn geworden.

De Spaanse topgitariste Margarita Escarpa geeft morgenavond een concert in het Concertgebouw in Amsterdam, in de serie Meesters op de gitaar. Liefhebbers van het instrument kijken al lang uit naar dit concert. En wij hebben het geluk dat ze bij ons alvast wat komt spelen.

Gitariste Margarita Escarpa, za 14 dec om 20.15 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.
MEER INFORMATIE

Midwinterhoorn in Borculo
Het geluid van een midwinterhoorn, een midwinterverhaal, warme chocolademelk of een glaasje gluhwein, een bord snert met roggebrood, en een fagotensemble in een oude schuur. Voor dit alles kun je morgen terecht bij boerderijmuseum Lebbenbrugge in het Gelderse Borculo. En bezitters van een midwinterhoorn worden opgeroepen hun instrument mee te nemen, hoe meer midwinterhoorns, hoe mee vreugd.

Za 14 dec om 13.00 in Lebbenbrugge, Borculo
MEER INFORMATIE

Kindertip
In 1791 schreef Mozart de opera ‘De Toverfluit’ over de prins Tamino die met behulp van een mysterieuze toverfluit de prinses Pamina moest redden. Silbersee en De Toneelmakerij maken speciaal voor iedereen vanaf 7 jaar, een nieuwe en fantasierijke versie van Mozarts opera: ‘Mozart to the moon and back’. Zijn muziek blijft uitgangspunt maar er komt ook popmuziek voorbij en er wordt gedanst.  

Za 14 dec om 19.30 in Theater aan het Vrijthof, Maastricht
MEER INFORMATIE

Matthijs Koene
De panfluit is niet zo’n veel voorkomend instrument in de klassieke muziekwereld, daarom vindt panfluiter Matthijs Koene dat hij een missie heeft. Door gebrek aan repertoire voor zijn instrument gaf hij afgelopen jaren Nederlandse musici opdracht werk voor hem te schrijven, en dat is gelukt: inmiddels zijn er zo’n 200 composities voor hem gemaakt. Internationaal wordt Matthijs Koene gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Zondagmiddag speelt hij in Soest met Duo Mares (altviool en accordeon). Op het programma onder meer Bach, Schubert, Albeniz en Piazolla. 

Zo 15 dec om 15.00 in Concertpodium Soes
MEER INFORMATIE

Ierse muziek
Zondag klinkt er Ierse traditionele muziek in de Korenbeurs in Franeker. Met het programma Seven Drunken Nights, wordt het verhaal en de muziek van Ierlands favoriete zonen, The Dubliners helemaal tot leven gebracht. De show is naast een eerbetoon aan The Dubliners ook een mooi saluut aan de rijke, Ierse muzikale traditie en historie. 

Zo 15 dec om 20.15 in  Theater Korenbeurs Franeker
MEER INFORMATIE

Van de week werd in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum een bijzonder orgel opnieuw in gebruik genomen. Het gaat om het zogenaamde Pierre Palla orgel uit 1936, met daarin niet alleen pijpen, maar ook allerlei muziekinstrumenten, die allemaal door de organist kunnen worden bespeeld. Het orgel kan een compleet orkest nadoen. Nú weer wel, want bijna was het weggerot in een oude loods. 

Zaterdag kun je vanaf 11.00 uur tijdens de Open Dag een kijkje komen nemen, en zaterdagavond is er ook weer een concert, dan met organist Patrick Hopper en het Goois Symfonie Orkest.
MEER INFORMATIE

Feestelijk kerstconcert rond Benjamin Brittens klassieker A Ceremony of Carols

Benjamin Britten - A Ceremony of Carols, voor koor en harp

Kinderkoor Nieuw Vocaal Amsterdam en Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. Met organist Harmen Trimp, orgel en piano en met Miriam Overlach, harp,

Zo 15 dec. 14.15  Orgelpark Amsterdam

MEER INFORMATIE

Willem Brons speelt Beethovens Diabelli-variaties

Willem Brons speelde Beethovens Diabelli-variaties al in de beginjaren van zijn carrière. Nu keert hij terug naar deze indrukwekkende variatiecyclus.

Beethoven blikt er vooruit op componisten van later tijd, zoals Schumann, Brahms, Moesorgski, Prokofjev en Bartók.

Zo 15 dec. 14.15, Willem Brons Concertgebouw Amsterdam

MEER INFORMATIE

Violiste Liza Ferschtman met pianist Enrico Pace 

Ferschtman en Pace zijn twee temperamentvolle musici die elkaar gevonden hebben in de muziek. Dit excellente duo brengt een uiterst afwisselend programma met fascinerende vioolsonates van Beethoven, Ravel en Enescu en bewerkingen van preludes van Sjostakovitsj.

Zo 15 dec. 16.00 Hervormde Kerk Nieuwkoop

MEER INFORMATIE

 

Avrotros Vrijdagconcert
Tijdens het komende Vrijdagconcert in TivoliVredenburg in Utrecht voert de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Andrew Parrott de ‘Mariavespers’ van Monteverdi uit. Het religieuze werk uit 1610 was volgens de componist zeer geschikt voor ‘kapellen of prinselijke vertrekken’. Maar de ondertitel die Monteverdi het werk meegaf: Mis voor de Meest Heilige Maagd, maakt het natuurlijk vooral een echt ‘kerstwerk’.

Vrijdag in TivoliVredenburg en live op deze zender vanaf 20.00 uur.
MEER INFORMATIE

Isabelle van Keulen
Violiste Isabelle van Keulen geeft vrijdag een concert in de Oosterpoort in Groningen, samen met de Servische pianist Aleksandar Madžar. Op het programma: ‘Cinq Mélodies’ van Prokofiev, en sonates van Mozart en Fauré. Vrijdag in Groningen. Daarna nog in Wageningen en Deventer.

Vrij 13 dec om 20.15 in Oosterpoort, Groningen
MEER INFORMATIE

Prazak Kwartet
Het Tsjechische Prazak Kwartet werd in 1972 opgericht door vier studenten van het Praags Conservatorium. Hun internationale doorbraak was in 1975, door hun deelname aan het Praags Muziekfestival. Daarna werden allerlei prijzen in de wacht gesleept. Het kwartet bracht in de loop der jaren al 42 cd’s uit. 

In 2021 stopt het Prazak Quartet ermee. Maar deze week is het in Nederland. Op het programma staan het Hoffmeister Kwartet van Mozart, het Slavische Kwartet van Dvorak en het strijkkwartet met de titel “Uit mijn leven” van Smetana.

Vrijdag 13 december, 20.15u – Podia Heemstede
Zaterdag 14 december, 20.30u – Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
MEER INFORMATIE

Ensemble Agamemnon
Het Franse Agamemnon Ensemble werd in 2013 gevormd door cornettospeler François Cardey. Hij bracht jonge musici bij elkaar met een gedeelde liefde voor het vocale en instrumentale repertoire van de zeventiende eeuw uit Italië en centraal-Europa. Met de nadruk op componisten die volgens hen aan herontdekking toe zijn. Agamemnon maakt een tournee door Nederland met een Kerstprogramma waarvoor het de mooiste vroegbarokke pastorales van Monteverdi, Schütz en Fux bij elkaar zocht. 

Morgen in de Grote Kerk in Breda. Daarna nog in Westzaan, Den Haag, Almere, Leeuwarden en Utrecht.
De NTR neemt een van de concerten op voor het Avonconcert van volgende week woensdag.

Nederlandse Bachvereniging
De Nederlandse Bachvereniging viert dit jaar kerst met de Mariavespers van Monteverdi
Daarna op tournee door Nederland
MEER INFORMATIE

DNO La Cenerentola
La Cenerentola is vanaf dinsdag te zien en te horen bij de Nationale Opera in het Muziektheater in Amsterdam. Tot en met eind december en geschikt vanaf acht jaar.  Er gelden speciale kinderprijzen. Laurent Perry tekent voor de regie en kostuums. In de bak het Nederlands Kamerorkest, verder het Koor van de Nationale Opera en solisten onder leiding van Daniele Rustioni. Hij debuteert bij de Nationale Opera, net als mezzo-sopraan Isabel Leonard, in de rol van Assepoester. 

Het duurt nog even, maar de opera is ook rechtstreeks te horen
op Radio 4 op zaterdag 28 december vanaf 19.00 uur in Opera live.

 

 

 

 

 

 

Wie gun jij dit jaar een heel speciale kerstgroet? Iemand die veel voor je betekend heeft dit jaar, met wie je gelachen of gehuild hebt, iemand die wat steun kan gebruiken, die je bewondert of waar je gewoon stapelgek op bent

Vertel ons je verhaal, wij zoeken er muziek bij en maken er een muzikale kerstkaart van. Stuur je verhaal naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we maken er iets moois van!

Dirigent Iván Fischer, violiste Isabelle Faust en altvioliste Tabea Zimmermann  traden gisteren op met het Concertgebouworkest en zullen dat vanavond weer doen. Vanmiddag werd bekend dat zij hun honorarium van gisteravond aan Amnesty International geven. Ze willen dat het besteed wordt aan het werk van Amnesty in Hongarije.

 "Als zelfs kunst onder druk staat, moeten we opkomen voor mensenrechten en de gelijkheid van mensen.", aldus de musici.

Ze reageren hiermee vermoedelijk op de aankondiging van de Hongaarse premier Orbán - eerder deze maand - om het regeringstoezicht op theaters te verscherpen.

Iván Fischer kómt uit Hongarije.

Het Bachfest Leipzig, een jaarlijks festival rond muziek van Bach, gaat een bos aanplanten. De bomen zouden een deel van de CO2 uitstoot van het festival moeten compenseren. Het bos komt in de buurt van Leipzig en zal de naam van Johann Sebastian Bach dragen.

Zo’n muzikaal compensatie-bos is niet nieuw. Tenor Andreas Schager startte vorige maand een actie die moet leiden tot een Duits opera-bos, met 20.000 bomen. Het bos zou moeten laten zien dat de Duitse operawereld zich inzet voor het klimaat, onder de naam Het Nibelungen-bos,.. naar de operacyclus Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner.

 

Poëzie van Salomo Franck, goede musici en zijn nieuwe positie als concertmeester brachten Bach nieuwe inspiratie.

Oplossing: (Vrouwkje) Tuinman. Maandag is er weer een nieuw cryptogram.

De cryptogramprijs van deze week is de nieuwe CD van violist Alessandro Tampieri en ensemble Accademia Bizantina, onder leiding van Ottavio Dantone. De musici spelen vioolconcerten, die Vivaldi schreef aan het einde van zijn leven. De cd is onderdeel van het grotere project ‘The Vivaldi Edition’ dat 450 werken van de Italiaanse componist op cd wil zetten. Deze cd is nummer 62 uit de reeks.



Vrijdag: Nederlandse schrijfster met groene vingers
Oplossing: (Vrouwkje) Tuinman
Winnaar: Bert van Dam 

Donderdag: Frisch schreef tussen Frankrijk en Spanje
Oplossing: Andorra
Winnaar: Frans de Roo

Woensdag: Hollandse meesters waren goed in het openzetten van ramen
Oplossing: luchten [dus de Hollandse luchten die ze schilderden] 
Winnaar: Berend Klompsma

Dinsdag: Die Shaffy-hit is geschreven door Stephan Enter
Oplossing: Pastorale (nummer uit 1969, roman uit 2019)
Winnaar: Marijke van der Meij

Maandag: Die vogel hoort thuis in een hofkapel
Oplossing: Tuinfluiter
Winnaar: Joyce Bergman

De Spaanse tenor José (of Josep) Carreras heeft het einde van zijn loopbaan aangekondigd. De 73-jarige zanger denkt nog twee jaar te zingen. Daarna wil hij zich richten op zijn leukemie-stichting en op familie en vrienden. Dit melden internationale persbureau’s.

Het is de tweede keer dat Carreras zegt te stoppen. Al in 2016 kondigde hij een afscheidstournee aan. Die is al een paar jaar bezig. Carreras had geen duidelijk einde van de tournee aangegeven, maar nu lijkt hij toch van plan een punt achter zijn carrière te zetten.

Donderdag 12 december 2019 organiseert de leukemie-stichting van Carreras in Leipzig het 25ste José Carreras Gala, bedoeld om geld in te zamelen. Zijn inzet voor leukemie komt trouwens voort uit privé-omstandigheden. Hij kreeg zelf de ziekte in de jaren 80, genas volledig en besloot zich in te zetten voor de genezing van anderen.

 

 

 

 

 

 

 

Benieuwd naar de playlist van ons themakanaal 'NPO Radio 4 Concerten'? Lees dan verder.

Een internationaal team van musicologen gaat samen met de Amerikaanse pianist Robert Levin en een aantal computerexperts werken aan de voltooiing van de Tiende symfonie van Beethoven. Ze zullen dat doen door een algoritme los te laten op schetsen die Beethoven maakte van dat werk.

Beethoven werkte tussen 1822 en 1826 aan zijn Tiende, maar het bleef bij fragmentarische schetsen. Ziekte en andere projecten stonden voltooiing in de weg. Wat de computergestuurde voltooiing zal opleveren, is nog niet duidelijk. “Het algoritme is onvoorspelbaar en het verrast ons elke dag opnieuw”, aldus de projectcoördinator. De ’voltooide’ symfonie zal op 28 april voor het eerst te horen zijn in Bonn, in het kader van Beethoven 2020.

In 1988, ruim anderhalve eeuw na Beethovens dood, bracht het London Symphony Orchestra een reconstructie van het eerste deel uit op cd. Die was van de hand van de Britse Beethoven-kenner Barry Cooper.

Paul Witteman ontvangt klavierleeuw Wibi Soerjadi, chansonnier Philippe Elan, bas-bariton Joris van Baar, pianist Caspar Vos, het Berlage Saxophone Quartet en Fuse. 

Meesterpianist Wibi Soerjadi beheerst als geen ander de drie-handen-techniek, een techniek waarmee Franz Liszt grote orkestwerken kon bewerken voor piano solo. Met deze techniek heeft Wibi al menig werk verrassend om weten te toveren. In Podium Witteman speelt hij een primeur: een bewerking van het geliefde tweede concert voor piano en orkest van Sergej Rachmaninov. 

Pauls Jonge Held is deze week bas-bariton Joris van Baar. De 23-jarige zanger heeft een voorliefde voor het Engelse romantische lied. Hij zingt het prachtige ‘Silent Noon’ van Ralph Vaughan Williams, begeleid door pianist Caspar Vos

Paul en Mike introduceren een nieuwe Melodie van de Maand: de Aria uit de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach. Het Berlage Saxophone Quartet speelt een lumineuze bewerking van dit meesterwerk. 

Onze huisband Fuse is in de muziek gedoken van jazzpianist Keith Jarrett, die ooit wereldberoemd werd met The Köln Concert, een concertopname van een improvisatie voor piano solo. Fuse speelt een arrangement van een andere tophit van Keith Jarrett: ‘Hourglass Part 2’. 

Chansonnier Philippe Elan toert momenteel door Nederland met een symfonieorkest. Op het programma o.a. ’La montagne’ van Jean Ferrat, in Nederland beter bekend als Het Dorp. Philippe Elan zingt de originele Franse versie, met Fuse en Mike op piano!

In Podium Witteman Extra kunt u kijken naar een gesprek van Hans Haffmans met Edo de Waart. De 78-jarige dirigent blikt terug op zijn lange internationale carrière. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

Kijk om 18:10 uur naar Podium Witteman op NPO 2

 
De opera Orlando volgt grotendeels het verhaal van de gelijknamige roman van Virginia Woolf. We horen gedurende de opera een verteller die ons vertelt waar we zijn en wat er gebeurt. Het tweede deel van de opera breekt langzaam maar zeker los van de roman: het gaat verder waar de roman ophoudt en brengt ons tot in de huidige tijd. De hoofdpersoon Orlando begint in een mannenlichaam, maar krijgt in het verhaal op zeker moment een vrouwenlichaam. Orlando overleeft een aantal eeuwen, maar wordt tegelijkertijd maar twintig jaar ouder.

Eerste deel 

De muziek begint als uit het niets en gaat dan over in een lawaaiige samenklank.

Vervolgens begint, na een korte stilte, elektronische muziek die enigszins Elisabethaans aandoet. Terwijl een koor zingt, vraagt de verteller zich af of wij onszelf definiëren door herinnering. Ik doe alleen maar aan dromen, zegt de verteller. “Het verleden komt alleen terug als het heden gladjes verloopt.”

 1598. Engeland. Orlando is een zestienjarige man. We horen zestiende-eeuws gezang, en de stem blijft vertellen over de jeugd van Orlando. Orlando is een jonge edelman, die er net als veel jongens in die tijd ietwat vrouwelijk uitziet. Hij schrijft gedichten.

De verteller geeft de korte geschiedenis van Elisabeth I: “Ik weet dat ik het lichaam heb van een zwakke en tere vrouw, maar ik heb het hart van een koning. En meer, van de koning van Engeland.”
Orlando ontmoet koningin Elisabeth de Eerste. Zij is onder de indruk van de jongeman maar hij ziet vooral het contrast tussen haar zwakke lichamelijke gesteldheid en haar enorme macht.
Orlando zingt – laag want hij is een man - over de koningin: hij hoopt dat Elisabeth I zijn gedichten zal lezen. Elizabeth geeft Orlando land en een huis. Orlando is haar favoriet.
Een enigszins wilde hofdans. Een feest bij Elisabeth I.
Orlando vindt het hofleven uitputtend. Hij heeft een affaire met de Russische Sascha, die echter alleen maar oog heeft voor een Russische zeeman.
1608. Er is een zeer strenge winter, waarin de Theems geheel bevriest. Orlando is verbannen van het hof en trekt zich terug op zijn landgoed.
Op zeker moment heeft de belezen Orlando, die graag in eenzaamheid schrijft, weer gezelschap nodig. Hij maakt kennis met Nicholas Greene, een literatuurkenner. Greene maakt Orlando in zijn werk belachelijk.
Orlando zingt als in een barokaria: “Ik heb genoeg van mannen.”
De muziek krijgt iets oriëntaals. Orlando gaat naar Turkije, waar hij werkt als ambassadeur van de koning. Daar is een opstand gaande. Orlando valt in slaap. De figuren Puurheid, Kuisheid en Bescheidenheid bezoeken hem in zijn slaap maar slaan op de vlucht voor de luide muziek van de koperblazers.

Orlando valt in slaap en ontwaakt als een vrouw, maar dat valt haar in het begin niet op. De kleding en het haar zijn een nadeel. Als ze haar enkels laat zien, valt een zeeman bijna uit zijn mast. Alles wat ze nu nog kan doen als ze op Engelse bodem landt, is thee schenken. Gelukkig hoeft ze geen oorlogspaard meer te berijden.

Wederom dansmuziek. Orlando leeft in de 18e en 19e eeuw. Orlando schenkt thee aan bekende Engelse schrijvers Dryden, Duke, Addison en Pope. Die willen echter alleen thee drinken en hebben geen oog voor haar poëzie. De schrijver Duke wil met haar trouwen en als Orlando niet wil, dreigt hij dat ze haar huis zal verliezen. Orlando is bezig aan haar meesterwerk The Oak Tree. Nick Greene, ook onsterfelijk, wil haar werk promoten en met haar trouwen.

Kinderen zingen ‘Dank u voor deze morgen’. De verteller zegt ons dat Orlando erachter komt hoe ongelijk vrouwen zijn aan mannen. In de Victoriaanse tijd is er veel seksueel misbruik, zegt de verteller, want de maatschappij is patriarchaal. En er kan niet openlijk over het misbruik worden gepraat.

Orlando gaat de geschiedenis herschrijven vanuit het oogpunt van de vrouw. Het schrijven is soms pijnlijk, omdat ze in haar herinnering pijnlijke momenten moet terughalen.

Er is intense muziek die steeds luider wordt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tweede deel

De muziek wordt twintigste-eeuws: marsmuziekachtige klanken uit het eerste decennium van de vorige eeuw.

Orlando’s stem komt omhoog uit de geluiden. We horen veel kleine motiefjes in de blazers.

Orlando vlucht over ruig terrein en breekt haar enkel. Ze ontmoet Schelmerdine, een oorlogsjournalist. Ze begrijpen elkaar zo goed, dat ze alles tegen elkaar kunnen zeggen en dus niets tegen elkaar hoeven te zeggen. De meest gewone conversatie is meestal de meest poëtische. In hun duet zingen ze dus ook vooral gewoon hun eigen namen: Orlando en Schelmerdine. Het duet krijgt een jazzy karakter. Schelmerdine is bekend met Orlando’s werk The Oak Tree en wil met haar trouwen en wil een kind van haar.

 We horen een stem spreken over de aanvallen op verschillende steden gedurende de Tweede Wereldoorlog.

De eeuw blijft een eeuw van oorlog. We horen oorlogsgeluiden, zoals bombardementen, in de muziek. Schelmerdine en Orlando vragen elkaar ten huwelijk. Net als Orlando is Schelmerdine niet gebonden aan gender.
We horen ‘Ombra mai fu’, het Largo uit Handels opera Serse in de verte. Dan een grote knal: een bomexplosie.
Het bericht van de overgave van de Duitsers wordt bericht.

In de jaren zestig protesteert Orlando tegen de oorlog in Vietnam.
Klokken en pizzicati mengen zich in de muziek. Dan horen we de popmuziek uit de jaren 60.
Orlando zingt ‘Ik wil me losbreken van de leugens rondom me.’ Als in een popsong.

De tijd van de computer breekt aan. Het zijn de jaren 80 en Orlando heeft een vriendin. Ze krijgt van een man de raad om eenvoudiger te schrijven. Green, de literatuurkenner en criticus, duikt weer op. Hij is nu een succesvol uitgever en schrijft haar voor wat ze moet doen om succesvol te zijn: ze moet eenvoudiger worden, anders kan ze niet verder als schrijver. Orlando zegt: “Ik ben op deze manier geboren. Ik heb er niet voor gekozen om van gender te veranderen en alle vormen te veranderen.” Ze zingt als een popartiest. Green wil niet publiceren als Orlando haar werk niet verandert. “Het kan me niet schelen,” zegt Orlando. De verteller zegt dat woorden het meest waar zijn, omdat zij het beste zijn in het overleven van de eeuwen. Er bestaat geen rang in de wereld van woorden. We horen het credo van Virgina Woolf: “Woorden willen geen geld verdienen.” Als woorden als vlinders worden vastgepind, dan sterven ze. Woorden hebben er een hekel aan om nuttig te zijn.

Intussen komt Orlando’s man Schelmerdine om in Irak. Met hoge, ijle stem zingt Orlando een afscheidslied voor hem. Er klinkt wilde, dreunende muziek. Men hoort een koor van kassiers roepen om geld, geld, geld in een jaren-80-achtig muzieknummer.

Er volgt een muzikale impressie, met elektronische nummers, van onze tijd. De verteller zegt: “Ben je bang afgewezen te worden door te zijn wie je geboren was te zijn?”

De muziek is als hedendaagse pop.
Orlando’s kind houdt een speech: men moet zijn wat men is. Hij vraagt applaus voor zijn moeder Orlando, want zij heeft dit voor hem mogelijk gemaakt. Onderscheid telt niet; alleen menselijkheid telt.
Een  andere beweging maakt zich los die ‘Us first! Us first!’ roept. Orlando wil die beweging tegengaan met haar schrijfkunst.
We horen de verdraaide stemmen van the powers of evil. De verteller laat ons horen dat Orlando zich niet wil conformeren en protesteert tegen leiders die landen ‘weer groot willen maken’. Vrouwen moeten zich onafhankelijk opstellen van mannen.
“Ik neem mijn vrijheid, maar ik ben bang voor wat deze onafhankelijkheid me zal kosten.”
Orlando zingt een duet met haar kind.
“Wij zijn het volk,” scanderen ze met het koor.
Als een vrouw denkt aan een man, dan vindt men het niet erg dat een vrouw denkt, zegt de verteller. Wie Orlando echter ziet schrijven, moet toegeven dat er niemand ooit geschikter was voor dat doel.
Orlando’s stem klinkt, coloraturen zingend.
De verteller zegt niet zeker te weten of alles wat we gezien hebben in het verleden of de toekomst ligt; is alles herinnering of verbeelding? In elk geval is Orlando ergens in de tijd…..
We horen de beschermengel zingen. Orlando sluit zich bij hem aan, in een duet als van Monteverdi. De seksen zijn misschien verschillend, maar we zijn allen menselijk.
Kinderen zingen: “Onze planeet is in gevaar.” De wereld gaat de verkeerde kant op en dat inspireert Orlando om juist nog meer te gaan schrijven. Het koor zingt dat we alert moeten zijn en een putto, een kindengeltje is ervan overtuigd dat we onze vrijheid zullen vinden. Het laatste woord is aan de verteller, die het stuk met ironie beëindigt.

Dirigent Antony Hermus heeft zijn contract met het Noord Nederlands Orkest verlengd tot 2024. Hermus is sinds augustus 2015 vaste gastdirigent van het NNO. 

Artistiek leider Marcel Mandos van het NNO is blij met de contractverlenging. ,,De concerten met Antony Hermus zijn steeds weer een beleving voor musici en publiek.’’

December volgend jaar, 2020, zal het orkest de Achtste Symfonie van Mahler uitvoeren met Hermus als dirigent.
Het is de eerste keer dit meesterwerk van Mahler wordt uitgevoerd in Noord-Nederland, aldus het Noord Nederlands Orkest.

Freelance koorleden van De Nationale Opera kunnen vanaf medio volgend jaar  per operaproductie een tijdelijk arbeidscontract krijgen. Dat heeft de directie gisteren aan de zangers laten weten.

De Kunstenbond stapte vorige maand namens de freelancers naar de rechter. Die werd gevraagd om een antwoord op de vraag of hun werk wel genoeg verschilt van dat van vaste koorleden om de freelance-positie te rechtvaardigen.

De rechtszaak loopt nog, maar De Nationale Opera lijkt de zangers nu tegemoet te komen. DNO hoopt zo de rechtszaak overbodig te maken. De Kunstenbond noemt het aanbod een ‘stap in de goede richting’.

De opstand van de freelance-koorleden ontstond omdat er een groot verschil is tussen hun honorering en die van vaste zangers. Volgens de Kunstenbond ligt het uurtarief voor freelancers bijna de helft lager dan bij vaste koorleden.

Er zijn momenteel twee koren bij DNO, één vast, met zo’n vijftig leden, en één freelance, met zo’n zeventig leden.

Orkest De Ereprijs is al veertig jaar een begrip voor de nieuwe muziek in Oost-Nederland. En al die tijd was Wim Boerman de artistiek leider en dirigent. Boerman stopt eind volgend jaar en nu is bekendgemaakt dat hij wordt  opgevolgd door de Grieks-Nederlandse pianiste en componiste Aspasia Nasopoulou. 

Nasopoulou woont en werkt al geruime tijd in Nederland en programmeert de Amsterdamse serie Nieuwe Noten. Eerder organiseerde zij masterclasses en workshops in Huize Gaudeamus, ooit een belangrijk internationaal centrum voor nieuwe muziek. Nasopoulou geeft aan dat zij De Ereprijs internationaal beter op de kaart wil zetten en de educatieve activiteiten wil uitbreiden.

Orkest De Ereprijs heeft een bijzondere bezetting van blazers met slagwerk, gitaar, basgitaar en piano. Het orkest bracht ruim 400 nieuwe composities in première.

Hoe muziek het effect van beeld vergroot

Elke week selecteert NPO Radio 4 mooie nieuwe soundtracks!

Alain Altinoglu wordt de nieuwe chefdirigent van het Radio Sinfonie Orchester Frankfurt. Zijn contract begint in het seizoen 2021/2022 en loopt 3 jaar. Altinoglu is geen onbekende voor het orkest. In augustus leidde hij het orkest tijdens het Europa Open Air-concert aan de oevers van de Main, een concert waar zo’n 20.000 man publiek bij aanwezig was. Altinoglu is blij dat hij de nieuwe chef-dirigent is. Hij zegt: “Toen ik voor het eerst de kans kreeg met het orkest te werken, was ik ontzettend blij. Er heerst een speciale sfeer en de warmte van het orkest is ook terug te horen in de klank. Ik kijk enorm uit naar onze nauwe samenwerking.”

Alain Altinoglu is een Franse dirigent van Armeense afkomst. Hij is 44 jaar oud en studeerde aan het Conservatorium van Parijs. In 2016 werd hij dirigent van het symfonieorkest van De Munt in Brussel, waar zijn contract trouwens net verlengd is tot 2025. Hij dirigeert regelmatig bij het Boston Symphony Orchestra, de London Symphony Orchestra en orkesten in Parijs. In 2017 debuteerde hij bij de Berliner Philharmoniker en in maart 2020 zal hij zijn debuut maken bij het Concertgebouw Orkest. 

(foto: Fred Toulet)

zaterdag 14 december 2019 - Het programmaboekje kunt u hier alvast lezen.

Reflecties met Edo de Waart

Radio Filharmonisch Orkest

Edo de Waart, dirigent

Nicolas Altstaedt, cello
Arjan Woudenberg, klarinet

Clyne - Abstractions (Nederlandse première)
Weinberg - Celloconcert (Nederlandse première)
Mendelssohn/Widmann - Andante uit Klarinetsonate (Nederlandse première)
Mahler - Totenfeier

Op 15 december vindt de finale plaats

Rosalien gaat aan de slag met analoge fotografie.

Alleen deze week beschikbaar!

Dirigent Edo de Waart is weer even in Nederland voor twee concerten.

Bekijk de antwoorden.

Hoe los je lastige kerstkwesties op?

Beluister de mooiste klassieke kerstmuziek

De deuren van The Royal Opera House in Londen en van de Metropolitan Opera in New York blijven voorlopig gesloten voor de 42-jarige Italiaanse tenor Vittorio Grigolo. Hij wordt beschuldigd van seksueel wangedrag.
Afgelopen september zong de tenor met The Royal Opera House in Tokio. Hij zou een koorlid hebben betast. Dat was voor het operahuis in Londen aanleiding een onderzoek in te stellen. Hun conclusie luidde: gedrag dat niet past binnen de norm die wij hanteren voor onze medewerkers en artiesten.

Vittorio zegt in een reactie bedroefd te zijn dat zijn gedrag mensen heeft gekwetst: “Ik erken dat mijn persoonlijkheid soms erg uitbundig kan zijn.
Ik ben bereid ervoor te zorgen dat wat er is gebeurd, niet meer zal gebeuren in de toekomst.’

De Italiaanse tenor wordt gezien als een van de grote sterren van dit moment. Begin van het jaar omschreef de New York Times Grigolo nog als de meest sensationele zanger in de operawereld.

 

 

Cellist Matthias Moosdorf maakt geen deel meer uit van het Leipziger Strijkkwartet. Hij lijkt met stille trom vertrokken en is vervangen door de Duitse cellist Peter Bruns. Het gerucht gaat dat hij is vertrokken om zijn politieke voorkeur.

De mogelijke verklaring voor de ‘stille trom’ van Moosdorf is zijn lidmaatschap van Alternative für Deutschland sinds 2016. Deze politieke partij spreekt zich uit tegen de Europese Unie en immigratie. De AfD wordt populistisch en zelfs rechtsradicaal genoemd. Moosdorf uit in het openbaar zijn politieke mening en dat levert hem al een paar jaar kritiek op en ongemak bij concertorganisatoren.

Het is niet zeker of dat de aanleiding is voor zijn vertrek. Maar ongetwijfeld was het kwartet er niet blij mee dat politiek en muziek door elkaar zijn gaan lopen.

Eerder bezettingsprobleem

Het kwartet kampte al eerder met problemen rond de bezetting. Eerste violist Stefan Arzberger werd tijdens een tournee in de VS in 2015, beschuldigd van doodslag en mocht het land vijftien maanden lang niet verlaten. Het kwartet moest tijdelijk optreden met een andere primarius. In 2016 werd hij alsnog vrijgesproken, maar het kwartet had inmiddels een andere violist aangesteld. Overigens, met medeweten van Arzberger. De violist trok zich een tijd terug en liet in 2018 weer van zich horen. 

 

Zingen kun je in eentje doen, maar samen zingen is het allerleukst. Op verschillende plaatsen in het land worden er in december ‘sing-a-longs’ georganiseerd. Kun je er geen genoeg van krijgen? Misschien zijn deze meezing-evenementen dan wat voor jou!

Kerst met Cor

  • Wanneer: Vrijdag 20 december, 20:15 uur
  • Wat: Een meezing-event met pianist en muzikaal leider Cor Bakker en het Amsterdams Zwanenkoor.
  • Waar: Amsterdam, Westerkerk
  • Meer info: hier

Zing mee met het Weihnachtsoratorium

  • Wanneer: Zaterdag 21 dec (met studiedag vooraf)
  • Wat: Zing mee met Bachs feestelijke kerstoratorium onder leiding van Madeleine Ingen Housz
  • Waar: Utrecht, Geertekerk
  • Meer info: hier

Christmas Sing-a-long

  • Wanneer: Zaterdag 21 december, 13:30 uur
  • Wat: Zing onder leiding van dirigent en pianist David de Geus mee met de mooiste kerstliedjes uit alle tijden! 
  • Waar: Utrecht, TivoliVredenburg
  • Meer info: hier

Meezing Kerstconcert

  • Wanneer: Zondag 22 december
  • Wat: Musicalsterren Lone van Roosendaal en Maaike Widdershoven zingen de allermooiste Engelse- en Nederlandstalige kerstmuziek.
  • Waar: Breda, Chassé Theater
  • Meer info: hier

 

De maestro leert het vak aan jonge dirigenten

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson, concertmeester 
Ning Feng, viool 

programma:

H.W. Henze - il Vitalino raddoppiato

Opname: vrijdag 29 november 2019, live in TivoliVredenburg te Utrecht.

{video "https://www.youtube.com/watch?v=PFkVuLn1OQ4&feature=youtu.be"}

Beluister de speellijst hier

De wedstrijd is gericht op de historisch verantwoorde uitvoering van Beethovens kamermuziek

Beluister hun interpretatie van Spiegel im Spiegel.

Paul Witteman ontvangt componist en pianist Fazıl Say, het Oeral Kozakkenkoor en dirigent Gregor Bak, het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet en de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest

Een van de meest besproken figuren van de klassieke muziek maakt zijn opwachting in Podium Witteman: de Turkse pianist en componist Fazıl Say! Hij soleerde wereldwijd met de grootste orkesten en won meermaals een Echo Klassik voor zijn opnames. Voor het Beethovenjaar stort hij zich op de 32 pianosonates van Ludwig van Beethoven. In Podium Witteman horen we een voorproefje van dit project.

Het Oeral Kozakkenkoor is een koor van amateurzangers uit Nederland. Maar het koor is in 1924 in Parijs opgericht door gevluchte Kozakken uit het Tsaristische leger. Het koor vertegenwoordigt dus een eeuwenoude traditie. Dirigent Gregor Bak legt de geheimen van deze traditie uit.

Deze maand staat Korties Kwesties geheel in het teken van muzikale sprookjes. Zondag duikt Floris in het verhaal van Romeo en Julia. Daarbij klinkt muziek uit de West Side Story van Leonard Bernstein, uitgevoerd door violist Nadia Wijzenbeek & het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet.

De Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest is het opleidingsinstituut van het orkest. Alleen de beste jonge talenten worden daarin toegelaten. In Podium Witteman laten de studenten zich horen in het Octet van Max Bruch.

De studenten van de Academie geven de volgende concerten: 

19 januari 2020: Spiegelzaalconcert, Concertgebouw live te horen op NPO Radio 4 vanaf 10.00 uur

26 januari 2020: Dorpskerk, Abcoude

15 maart 2020: Festival Jong Talent Schiermonnikoog

9 mei 2020: Kasteel Amerongen, Amerongen

3 juni 2020: Concertgebouw Kleine Zaal, Amsterdam

In Podium Witteman Extra kunt u kijken naar een concertregistratie met muziek van Sergej Prokofjev, gespeeld door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergiev. Podium Witteman Extra wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend aan de reguliere uitzending van Podium Witteman.

De Grawemeyer Award 2020 gaat naar de Chinese componist Lei Liang. De prestigieuze award ter waarde van 100.000 dollar is een van 's werelds grootste prijzen voor compositie.

Lei Liang krijgt de award voor zijn compositie ‘A Thousand Mountains, a Million Streams’. Het werk is geïnspireerd op schilderijen van de Chinese 20e -eeuwse landschapskunstenaar Huang Binhong, maar behandelt ook de huidige klimaatverandering.

‘Bij het componeren wil ik het belang van het behoud van onze landschappen overbrengen, zowel fysiek als spiritueel,’ zegt Lei Liang. Hij benadrukt dat muziek betekenis heeft. ‘Het is evenals de natuur, een plek voor ons en onze kinderen.’

Lei Liang werd in 1972 geboren  in China. Na de studentenonlusten in 1989  verhuisde hij naar de Verenigde Staten. Daar studeerde hij compositie. Later werkte hij als Young Global Leader van het World Economic Forum. Momenteel is hij onder meer hoogleraar muziek aan de Universiteit van Californië.

Vorig jaar ging de Grawemeyer Award naar de Nederlandse componist Joël Bons.

Jan Cober, onder andere dirigent van de Koninklijke Harmonie van Thorn, wordt vanaf januari 2020 chef-dirigent van het Spaanse harmonieorkest La Banda Sinfónica Municipal de Madrid. Dat meldt dagblad De Limburger.

Jan Cober wordt daarmee de eerste buitenlandse dirigent die deze post bij het professionele harmonieorkest bekleedt.
‘Dit werk is absoluut een kroon op mijn carrière. Het is geweldig dat ik dit orkest van 90 man mag dirigeren. Het is het meest prestigieuze orkest van Spanje, dat 28 professionele harmonieorkesten heeft. Ik heb altijd een zwak gehad voor de symfonische muziek van de Spaanse blaasmuziekorkesten, die is mij op het lijf geschreven,’ aldus Jan Cober.

Zijn nieuwe aanstelling in Spanje heeft ook gevolgen voor zijn werk in Limburg. Cober zal parttime in Madrid gaan wonen, maar hij benadrukt het Limburgse Thorn niet volledig te zullen verlaten.

Mezzosopraan Cecilia Bartoli wordt directeur van het operahuis in Monte Carlo. Dat is gisteren bekendgemaakt. Bartoli is daarmee de eerste vrouw die de Operá de Monte Carlo zal gaan leiden.  

De operazangeres ziet de aanstelling als een nieuwe stap in haar succesvolle carrière en een droom die uitkomt. En, voegt ze eraan toe: "Ik laat me daarbij leiden door mijn motto: Gebruik traditie en breng innovatie."

De operazangeres benadrukt dat ze voorlopig ook gewoon concerten zal blijven geven. De benoeming gaat in op 1 januari 2023. Ze heeft dus nog drie jaar de tijd om zich voor te bereiden.

En wij kunnen Cecilia Bartoli volgende week al gaan zien en horen. Volgende week dinsdag geeft zij een concert in het Concertgebouw in Amsterdam met het Franse barokensemble Les Musiciens du Prince–Monaco.

Al 24 keer heeft hij een Grammy gewonnen

Lees meer

Deze melodieën herken je meteen

Slagwerker Dominique Vleeshouwers, de winnaar Nederlandse Muziekprijs speelt de avond voor de prijsuitreiking, vrijdag 17 januari 2020, in AVROTROS Vrijdagconcert. Op het programma staat o.a. Tweede slagwerkconcert van MacMillan, een opdrachtwerk van AVROTROS. Verder hoort u Mendelssohn's Die Hebriden en Tsjaikovski's Vijfde Symfonie. 
Vleeshouwers wordt begeleid door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Elim Chan. 

Nederlandse Muziekprijs

De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs,Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend. Prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs volgen een studietraject waarin de persoonlijke muzikale ontwikkeling centraal staat. Er wordt tijdens de studie onder andere gewerkt met musici uit binnen- en buitenland. Het studietraject telt meerdere kandidaten. De commissie Nederlandse Muziekprijs adviseert, na afloop van het traject, aan de raad van bestuur van het Fonds Podiumkunsten of de prijs kan worden toegekend.Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere vocalisten Peter Gijsbertsen, Jard van Nes, Geert Smits, Christianne Stotijn en Henk Neven, pianisten Hannes Minnaar en Ronald Brautigam, harpisten Remy van Kesteren en Lavinia Meijer, cellisten Pieter Wispelwey en Quirine Viersen, violisten Janine Jansen, Liza Ferschtman en Maria Milstein. 

AVROTROS Vrijdagconcert

AVROTROS Vrijdagconcert is een productie van AVROTROS Klassiek en NPO Radio 4, Stichting Omroep Muziek en TivoliVredenburg. De concerten worden live uitgezonden op NPO Radio 4 vanaf 20.00 uur. 
Het is de concertserie met het grote repertoire en aandacht voor bijzondere, dikwijls onterecht minder bekende muziek uit Nederland en daarbuiten. AVROTROS geeft daarnaast compositieopdrachten.
Verder heeft de omroep AVROTROS Klassiek presenteert! ontwikkeld: een talenttraject voor talentvolle jonge musici, inclusief professioneel opgenomen debuut-cd en optredens in de AVROTROS Klassiek-radioprogrammering. 

De 33-jarige Roemeense countertenor Valer Sabadus ontvangt de Händelprijs van de stad Halle. De prijs betekent veel voor Valer Sabadus. Hij zegt: “Ik heb veel aan Händel te danken. Hij speelt een grote rol in mijn carrière als zanger en artiest.”

In Nederland was Valer Sabadus te horen in de opera Eliogaballo van Francesco Cavalli bij De Nationale Opera (2017) en tijdens de ZaterdagMatinee (2014) in de opera Artaserse van Leonardo Vinci.

Eerdere winnaars van de Händelprijs zijn onder anderen Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky en Joyce DiDonato.


Pianist Igor Levit krijgt dit jaar de Internationale Beethoven Prijs voor mensenrechten, vrede, vrijheid en armoedebestrijding.

De jury looft het politieke en maatschappelijke engagement van de 32-jarige Levit. De pianist spreekt zich regelmatig uit tegen het uitsluiten van minderheden en tegen de klimaatverandering, aldus een verklaring van de Beethoven-academie in Bonn. Levit kwam als kind  met zijn joodse familie van Rusland naar Duitsland. ‘Migratie en integratie zijn voor mij belangrijke thema’s,’ heeft hij eerder gezegd.

Drie jaar geleden won de Turkse pianist en mensenrechten-activist Fazil Say, die regelmatig met de autoriteiten in zijn land overhoop ligt, de Beethoven-prijs.

 

Op zondagmiddag 11 oktober 2020 speelt het Concertgebouworkest alle vijf pianoconcerten van Beethoven achter elkaar. Krystian Zimerman, een van de grootste pianisten van onze tijd en een autoriteit op Beethoven-gebied, is de solist. Dirigent is Gustavo Gimeno.

Voor dit marathonconcert gaan de kaarten vandaag al in de verkoop via de website van het orkest. Het concert maakt deel uit van het project Beethoven 2020 in het Concertgebouw. Daarbij zullen volgend najaar ter herdenking van Beethovens 250ste geboortedag alle symfonieën worden uitgevoerd door toporkesten uit de authentieke uitvoeringspraktijk. En in de Kleine Zaal zullen musici als violist Frank Peter Zimmermann en pianist Ronald Brautigam kamermuziek van Beethoven uitvoeren.

zaterdag 7 december 2019 - Het programmaboekje kunt u hier alvast lezen.

Händels triomf: Judas Maccabaeus 

Capella Cracoviensis

Jan Tomasz Adamus, dirigent

Rebecca Bottone, sopraan
Marta Wryk, mezzosopraan
Joshua Ellicott, tenor
Peter Harvey, bariton

Händel - Judas Maccabaeus

De schenking bedraagt 425.000 euro

Hoe Mozart op het idee kwam voor zijn beroemde Turkse Mars

Subcategorieën