Meer NPO

60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

STER Advertentie

In de loop van 59 seizoenen is een groot aantal bijzondere, beroemde en soms spraakmakende dirigenten te gast geweest in de ZaterdagMatinee. In deze podcastserie krijg je ‘60 jaar geschiedenis van de ZaterdagMatinee in 20 dirigenten’. Presentator Hans Haffmans gaat in gesprek met een gast over de betreffende dirigent. Dit wordt uiteraard gelardeerd met muziekfragmenten. En tot slot is een heel concert te beluisteren.

Aflevering 1: Jean Fournet

Markante Maestro's: Jean Fournet

In 1961 dirigeerde de Fransman Jean Fournet, dan de kersverse chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, meteen de allereerste twee Matinees op de Vrije Zaterdag. Voor zijn benoeming tot chef had Fournet (1913-2008) overigens al zo’n veertig maal voor het Radio Filharmonisch Orkest gestaan. 

Het openingsprogramma van 23 september vermeldde repertoire waarmee hij dikwijls geafficheerd stond: Ravel en Falla. Maar ook in het Nederlandse repertoire was hij goed thuis. Grote Matineesuccessen waren Fournets uitvoeringen van Berlioz’ La damnation de Faust (7 april 1962), De parelvissers van Bizet (14 december 1963; deze opname is als stream op deze site te beluisteren) en de Nederlandse première van de Turangalîla-symfonie van Olivier Messiaen (22 april 1967). Zijn laatste Matinee-concert was een programma rond Debussy en Ravel, in 1990.

In deze podcast klinkt onder andere het eerste Matinee-concert en spreekt Hans Haffmans met de violist Pieter Vel, die bijna veertig jaar in het Radio Filharmonisch Orkest speelde. 

Opname: 23 september 1961
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Jean Fournet dirigent
Eduardo del Pueyo piano

Programma:
Johan Wagenaar Ouverture Cyrano de Bergerac
Franz Liszt Eerste pianoconcert
Manuel de Falla Noches en los jardines de España
Maurice Ravel Daphnis et Chloé (suites 1 & 2)

Aflevering 2: Ernest Bour

Markante Maestro's: Ernest Bour

Dirigent Ernest Bour werd in 1913 geboren in Diedenhofen (nu: Thionville) in het noordoosten van Elzas-Lotharingen, dat toen nog Duits grondgebied was. Van zijn docenten Fritz Münch en Hermann Scherchen kreeg hij de liefde voor zowel de oudere als de allernieuwste muziek mee. Als chef-dirigent van het Südwestfunkorchester Baden-Baden leidde hij tijdens de vermaarde Donaueschinger Musiktage meer dan honderd wereldpremières. Zijn waarschijnlijk meest gehoorde opname? Atmosphères van György Ligeti, gebruikt in de soundtrack van Stanley Kubricks speelfilm 2001: A Space Odyssey (het enige complete muziekwerk dat in de film gehoord wordt).

Ernest Bour werd in september 1976 de chef-dirigent van het Radio Kamerorkest. Bach, Mozart, Haydn, Beethoven, maar vooral ook modern repertoire dirigeerde hij in de Matinee veel: Van Baaren, Berio, De Leeuw, Loevendie, Maderna, Schat en Zimmermann, en alles wat daar nog tussen zat, van Satie, Stravinsky en Schönberg tot Weill en Wyschnegradsky. 

In deze podcast laat Hans Haffmans de pianist Jacob Bogaart aan het woord over de bijna-alleskunner Ernest Bour (1913-2001). Bogaart en Bour legden samen de complete pianoconcerten van Beethoven vast, maar ook Bogaart speelde veel eigentijdse en Nederlandse muziek. Hij was daarnaast jarenlang hoofd van de Divisie Muziekregistratie van de NOB. En er klinkt een typisch ‘Bour-concert’: van Sweelinck, via Mozart en Webern naar Berio.

Opname23 november 1968
Radio Kamerorkest
Ernest Bour
Severino Gazzeloni fluit

Programma:
Jan Pietersz. Sweelinck / Bernhard van den Sigtenhorst Meyer Chromatische fantasie
František Xaver Pokorný Pokorný Fluitconcert opus 27
Luciano Berio Serenata I voor fluit en 14 instrumenten
Earle Brown Available Forms I
Anton Webern Fünf Orchesterstücke opus 10
Wolfgang Amadeus Mozart Serenade KV. 320