60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

STER Advertentie

De dirigent Henry Lewis was “soms een echte beul”, zo herinnert zich Frans Lambour, bariton uit het Groot Omroepkoor in de jaren 1981-2007: “Ik weet nog dat iedereen [in het koor] doodsbang voor hem was, want hij kon behoorlijk opvliegend en impulsief zijn. Soms liep ’ie zelfs zomaar boos uit een repetitie weg. Hij dwong door zijn autoriteit enorm veel respect af.” Zijn uitvoeringen van Puccini’s Turandot (1983 in de Matinee) en Porgy and Bess van Gershwin (1987 in de Matinee, en i.s.m. de KRO in Muziekcentrum Vredenburg) werden legendarisch.

Beluister het concert

Radio Filharmonisch Orkest
Henry Lewis, dirigent
Linda Kelm, sopraan (Turandot)
Janet Price, sopraan (Liù)
Nicola Martinucci, tenor (Calaf)
Wouter Goedhart, tenor (Pang)
Ad van Baasbank, tenor (Pong)
John Rawnsley, bariton (Ping)
Ivo Ingram, bas (Timur)
Simon van der Geest, tenor (Altoum)
Maarten Flipse, bariton (Een mandarijn)

Giacomo Puccini - Turandot

Oorspronkelijk slot

In de jaren 1989-1991 was Henry Lewis (1932-1996), die in zijn jonge jaren gehuwd was geweest met de beroemde zangeres Marilyn Horne, chef-dirigent van het Radio Symfonie Orkest. Turandot, op 12 november 1983, betekende voor hem het debuut in de Matinee, met het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor, het Jongenskoor St. Bavo en een krachtige groep solisten, onder wie sopraan Janet Price als Liù. Het was bovendien de eerste keer dat de opera in Nederland werd uitgevoerd met het échte slot van Franco Alfano. Enkele jaren eerder was de oorspronkelijke versie daarvan herontdekt.

Een poster van Turandot
Een poster van Turandot uit 1926, gemaakt door Leopoldo Metlicovitz. Bron: Wikimedia

Stormachtige toejuichingen

Kasper Jansen in NRC Handelsblad was lyrisch over de “ongenaakbare, ijzingwekkend felle” Turandot van de Amerikaanse Linda Kelm, en bovendien enthousiast over Nicola Martinucci als Calaf: “zulke kelen, strotten en stemmen, zo groot en meeslepend, horen we hier slechts zelden”. Roland de Beer in de Volkskrant memoreerde dat de financiering van de concertserie door aangekondigde bezuinigingen bij de VARA op losse schroeven stond. “Gezichtsbepalende projecten als het uitvoeren van groot bezet operawerk in concertvorm eisen nu eenmaal een langdurige voorbereiding. […]; zo’n ensemble telefoneer je niet tussen vier en vijf in elkaar.”

“Oceanen van applaus en bravo’s golfden zaterdagmiddag door een uitverkocht Amsterdams Concertgebouw. […] Een historisch moment”, schreef Frans Straatman in Trouw. En Bob Albrecht in De Waarheid: “Het Amsterdamse Concertgebouw zal zaterdagmiddag ongetwijfeld nog verder de grond ingezakt zijn na de stormachtige toejuichingen die de uitvoerenden aan Puccini’s laatste opera, Turandot, ten deel vielen.

Omslag: Leopoldo Metlicovitz