60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

STER Advertentie

Herman Krebbers geldt als een van de grootste violisten die Nederland gekend heeft. Deze week een terugblik op het concert van 20 januari 1968 waarin hij muziek speelde van Ernest Chausson en Maurice Ravel. Violist Peter Brunt vertelt hoe Krebbers als viooldocent nu nog invloed heeft op de huidige generatie vioolstudenten.

Violist Peter Brunt vertelt over zijn leermeester Herman Krebbers.

De Nederlandse violist Herman Krebbers (1923-2018), drie decennia lang aanvoerder en concertmeester van het Concertgebouworkest, debuteerde al in 1936 met het Vioolconcert van Brahms onder Willem Mengelberg. Tussen 1961 en 1974 was hij meermalen te gast in de ZaterdagMatinee – overigens niet één keer met zijn levenslange vriend Theo Olof.

‘Overrompelende’ Herman Krebbers

Op 20 januari 1968 speelde Krebbers twee werken: de languissante Poème van Ernest Chausson en het uiterst virtuoze Tzigane van Maurice Ravel. Recensent (en componist) Lex van Delden beschreef zijn uitvoering van Tzigane in het Parool als “een overrompelende ervaring”. Hij noemt het “een glinsterend effectstuk voor vioolvirtuozen”, maar “Krebbers [onthulde] dat het zelfs hier mogelijk is technische brille te combineren met nobele ingetogenheid vol warmbloedige expressie.”

Beluister het concert

Radio Filharmonisch Orkest
Hiroyuki Iwaki, dirigent
Herman Krebbers, viool (Chausson, Ravel)

Yuzo Toyama - Divertimento
Ernest Chausson - Poème, op.25
Maurice Ravel - Tzigane, voor viool en orkest
Tsjaikovksi - Symfonie nr.4

Het concert is na drie maanden helaas niet meer beschikbaar.

Violist Herman Krebbers.
Herman Krebbers in 1967. Foto: ANP

‘Weter en kunner’ Hiroyuki Iwaki 

Herman Krebbers kreeg steun van het Radio Filharmonisch Orkest en de Japanse dirigent Hiroyuki Iwaki (1932-2006). Iwaki, die een jaar later vaste dirigent van het Residentie Orkest zou worden naast Willem van Otterloo, verving de zieke chef-dirigent Jean Fournet. De recensent (en Tsjaikovski-liefhebber) H.J.M. Muller prees in de Telegraaf de kwaliteiten van de “weter en kunner” Iwaki, diens perfecte beheersing in Tsjaikovski’s Vierde symfonie, en vervolgde: “...met tot resultaat dat het Radio Filharmonisch Orkest tot een sonoriteit van geluid kwam en een gamma van schakeringen, bref, tot een intensiteit en een kracht tot mededeling die in het Concertgebouw langzamerhand zeldzaam worden.”

 Omslag: ANP