Meer NPO

60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

STER Advertentie

Op 30 november 1963 maakte sopraan Elly Ameling haar debuut in de Matinee met het Requiem van Gabriel Fauré. Op het programma stond ook Quatro pezzi sacri van Giuseppe Verdi. Het geheel werd gedirigeerd door Carlo Maria Giulini.

Hans Haffmans in gesprek met Elly Ameling

Zo onverwacht drukbezocht was de Matinee van 30 november 1963, dat er te weinig programmaboekjes bleken voor de bezoekers. De recensent van het Algemeen Handelsblad suggereerde: “Zou de buitengewoon grote belangstelling op deze middag misschien te verklaren zijn uit het bijzondere programma dat (toevallig) een zinvolle afsluiting gaf aan een trieste week?”

Ameling, Kruysen en Giulini

Aangrijpend waren de wereldgebeurtenissen die week inderdaad geweest, met op 23 november de moord op John F. Kennedy in Dallas, en twee dagen later de dood van zijn vermoedelijke moordenaar, Lee Harvey Oswald. Duidelijk aangedaan waren de recensenten van de Matinee, waarbij Carlo Maria Giulini het Requiem van Fauré én Verdi’s Quattro pezzi sacri dirigeerde. “Volstrekt ideaal en onvergetelijk”, noemde dezelfde Handelsblad-recensent de uitvoering door het Groot Omroepkoor: “Carlo Maria Giulini leidde het koor en het eveneens prachtig spelende Radio Filharmonisch Orkest met grote zorgvuldigheid en liefde, behoedzaam de klank a.h.w. boetserend tot een zeer zuiver geheel. Ook de solisten Elly Ameling en Bernhard Kruysen voegden zich volmaakt in het totaal, terwijl de organist Bernard Bartelink bijzondere vermelding verdient voor zijn fraaie registratie, vooral in het ‘In Paradisum’.”

Beluister het concert

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Carlo Maria Giulini, dirigent
Elly Ameling, sopraan
Bernhard Kruysen, bariton (Fauré)
Bernard Bartelink, orgel (Fauré)

Gabriel Fauré - Requiem
Giuseppe Verdi - Quattro pezzi sacri

Opname van 30 november 1963

Matineedebuut voor Elly Ameling

Dit concert was het zeer geslaagde Matineedebuut voor de sopraan Elly Ameling. Nog vijf keer zou zij er optreden, met de dirigenten Ernest Bour (1966, Bach), Bernard Haitink (1969, Mahlers Tweede symfonie met Aafje Heynis én Mozart), Jean Fournet (1973, Schubert), Anton Kersjes (1974, als Markiezin del Poggio in Verdi’s Un giorno di regno) en opnieuw Fournet (1988, Mozart). “Ik was diep onder de indruk [van het Groot Omroepkoor], evenals van het buitengewoon gevoelige aandeel van het uiterst verfijnd spelende Radio Filharmonisch Orkest en de expressieve solopartijen in Fauré van Elly Ameling (sopraan) en Bernard Kruysen (bariton)”, aldus Lex van Delden in Het Parool.

Elly Ameling
Elly Ameling, bron ANP Kippa